Valtatien 18 reitti on historialliselta taustaltaan vanha Viipuri-Vaasa valtatie. Autonomian aikana suunniteltiin jopa suoraa Pietari-Viipuri- Multia- Ähtäri-Vaasa rautatietä. Nykyisin valtatie 18 on jäänyt yhä vähemmälle huomiolle, vaikka edelleenkin se yhdistää neljää maakunnallista keskusta Mikkeli, Jyväskylä, Seinäjoki ja Vaasa. Kuitenkin tällä hetkellä valtatien tasolle VT 18 pääsee todellisuudessa vain Mikkeli-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa tieosuuksilla. Täten ei ole ihme, että valtatie 18 on jäänyt huomaamatta maamme keskeisten maanteiden joukossa.
Kuitenkin nykyisin Norjassa ja Ruotsissa ja erityisesti Etelä-Pohjanmaalla on huomattu valtatien18 merkitys suorimpana logistisena väylänä Atlantin rannikolle Pietarin ja Moskovan tehtailta sekä sen tuomat kauppamahdollisuudet Pohjoismaiden välillä sekä Pohjoismaiden ja Venäjän välillä. Realiteettina pitää huomata, että Pietarin ja Moskovan yhteenlaskettu asukasluku on noin 16 miljoonaa ihmistä eli enemmän kuin koko Ruotsin ja Suomen yhteenlaskettu asukasluku.
Valtatie 18 kuten myös ns. poikkirata Vaasa- Haapamäki- Pieksämäki-Joensuu/Parikkala ovat Suomessa osa Keskipohjola (Mittnorden) liikennekäytävää. Tämä on tarkoitettu yhdistämään Norjan, Ruotsin ja Suomen maantieteellisten keskiosien maakuntia kussakin maassa ja kansainvälisesti Atlantilta Venäjän kautta Tyynelle valtamerelle. Tämä ajatus voi tuntua huikealta. Olemme tottuneet ajattelemaan, että kaikkien reittien tulee kulkea pääkaupunkien kautta. Mutta kun katsomme karttapallolta, jollaisia asiat todellisuudessa maantieteellisesti ovat, niin havahdumme huomaamaan, että lyhyin reitti kulkeekin Keskipohjolakäytävän suuntaisesti Moskovasta ja Pietarista Atlantille eikä pääkaupunkien kautta. Jos kenellä on vanha koulukartta ja sieltä ottaa esille sivuin Neuvostoliitto, havaitsee saman asian myös tasopinnalla olevalla kartalla. Vaikka valtio idässä onkin nykyisin Venäjä, niin maantiede on edelleen sama.
VALTATIE 18 KESKEISEN SUOMEN
93
2518
Vastaukset
- veeramuikkumonki
Voi jeesus... luin 2x eikä oikeen auennu
- ei valtatieksi huomaa
just joo, onhan se. Pientä laittoo vaan tarttis esim. Myllymäki - Multia ja Koura - Alavus välit.
- kylien ohituksia
Veneskoskelta alkaa mutkikas kylätie, joka yhdessä päivässä muutettiin Valtatie 18:ksi.
- rahaa kyllä löytyy
Valtatie 18 risteys Laihialla sai YLLÄTTÄEN 20 milj. euroa rahaa,
Risteys on ainoa hyvinvetävä VALO-OHJATTU risteys koko valtatiellä.
Hyvä Vaasan kansanedustajat. - TEHKÄÄ UUS VT 18
On kyllä komiaa tekstiä se, jossa suunnitellaan Seinäjokea maanteiden liikennekeskukseksi.
Tässä on kuitenkin erittäin vakava ongelma ja se on itäänpäin VT 18, joka pitäisi kunnostaa, suoristaa ja tehdä turvallinen VT 18 -tien tasoinen. Kun ajaa Vaasasta VT 18:aa pitkin, kaikki on hyvää, kunnes saavutaan Veneskoskelle. Silloin tipahdetaan eri maailmaan.
Toinen vaihtoehto on antaa vaaralliselle Seinäjoki-Alavus-välille uusi tiennumero - vaikka kylätie 64918 ja sitten taas jatkaa VT 18 -numerona.
Eikö virkamiehillä ole mitään vastuuta, kun laitettiin tiehen miljoonia, ja lopputulos on vanhalla kouluasteikolla arvosana viisi? Ovatko virkamiehet lain yläpuolella? Nähtävästi kaikki tutkijat ovat yhden puolueen kimpussa.
Luin myös liikennetutkimuksen tuloksen, jossa itään päin ei mennyt yhtään autoa. Tämä tutkimus kertoo hyvin sen, mitä Seinäjoki ajattelee kyseisestä tiestä.
On myös kolmas vaihtoehto, jolla kantatie 66 saatiin erittäin hienoon kuntoon. Mistä Seinäjoki-Alavus-tie voi vain haaveilla, on pyytää Jussi Raittista tekemään laulun: Tehkää uusi valtatie 18. - Jyskän jytky.
Pekkarinen puheenjohtajaksi, niin alkaa tapahtua.
- Kauppakamarin kanta.
VT 18 liikenneturvallisuus ja liikennöitävyys täytyy saada valtatie-statuksen edellyttämälle turvalliselle tasolle. Useat VT18 ja rautatien tasoristeykset tulee turvallisen liikennöinnin mahdollistamiseksi poistaa tehtyjen suunnitelmien mukaan. Väylä on tärkeä Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa reitti.
- edustajat torkkuvat
Uudessa liikennepoliittisessa selonteossa ei mitään mainintaa valtakunnan poikittaisyhteydestä seuraavan 20 vuoden sisällä.
VT 18 ainut merkintä Laihian risteystyöt, kun Vaasa haluaa valloittaa Isokyrön itselleen pois Seinäjoen vaikutuspiiristä. - ohi meni 21
vaasasta menee jo hyvä tie suoraan jyväskylään poikkeamatta MAAILMANNAVAN kautta.
- Kipsch
edustajat torkkuvat kirjoitti:
Uudessa liikennepoliittisessa selonteossa ei mitään mainintaa valtakunnan poikittaisyhteydestä seuraavan 20 vuoden sisällä.
VT 18 ainut merkintä Laihian risteystyöt, kun Vaasa haluaa valloittaa Isokyrön itselleen pois Seinäjoen vaikutuspiiristä.Toivottavasti Isokyrö liittyy Seinäjokeen. Eihän kukaan täysissä järjissään oleva niitä kepulaisia eläkeläisiä jaksa katella.
- väki raha liikkuvat
Turismi on rahakasta.
- farSSI
Joo SUORA ja hyvä valtatie Vaasa-Jyväskylä on jo olemassa. Valitettavasti se ei kulje ääsjoen kautta. Vaan Lapuan ja Alajärven kautta Saarijärvelle ja sitten ollaankin jo Jyväskylässä. Rekkaliikenne ainakin käyttää tätä reittiä. Siinä mielessä, jos ei Seinäjoelle ole asiaa, ja kellä olis muuta kuin paikallisilla. Ei tuo käytävä Seinäjokea tarvitte mihinkään. Käytävä on olemassa jo, hyvät tiet menee Vaasasta aina Venäjän rajalle asti. Mutta eipähän vielä ainakaan kovin kova rekkaliikenne kulje "parasta" reittiä Atlantille. Hmmm.... miksi ei kulje. Tuota, johtuisko siitä, että Itämeri on Atlantin kanssa ns samaa vettä, laivalla pääsee jo Kotkan, Helsingin, Turun, Rauman ja Porin satamista maailmalle. Ja mitä ylemmäs satamissa mennään, esim Vaasa, Oulu, niin sitä pidempi matka laivalla on Atlantille. Ehkä Ruotsin ja Norjan yli atlantille ajaminen rekalla on huonompi vaihtoehto moninen lastauksineen ja purkamisineen, kuin jo suora yhteys eteläsuomen satamista. Helsingistä lähtenyt laiva on jo aika pitkällä Atlantilla siinä vaiheessa, kun rekkaa ajetaan ensin jonnekin Vaasaan asti ja lastataan laivaan ja puretaan Ruottissa, ja sitten ajetaan uudelleen laivaan Norjassa, ja sitten vasta lähdetään seilaamaan.
- Valtatie 16 Vaasasta
Valtatie 16 eli Sininen tie kulkee jouhevimmin Vaasasta Jyväskylään. On paljon suorempi ja paremmin hoidettu kuin vt 18.
Vaasasta kun lähtee, on paljon helpompi ajaa suoraan Lapuan ja Alajärven läpi Sinistä tietä kuin lähteä kiertämään Seinäjoelle.
Lisäksi 16:lla ei ole lainkaan Poliisin automaattivalvontaa joten liikenteen ajonopeus ei heijaa. - muunnettu totuus ?
Valtatie 16 Vaasasta kirjoitti:
Valtatie 16 eli Sininen tie kulkee jouhevimmin Vaasasta Jyväskylään. On paljon suorempi ja paremmin hoidettu kuin vt 18.
Vaasasta kun lähtee, on paljon helpompi ajaa suoraan Lapuan ja Alajärven läpi Sinistä tietä kuin lähteä kiertämään Seinäjoelle.
Lisäksi 16:lla ei ole lainkaan Poliisin automaattivalvontaa joten liikenteen ajonopeus ei heijaa.Hei lapualainen.
Ei muuten kierrä yhtään Sjoen kautta. - zz taunus
muunnettu totuus ? kirjoitti:
Hei lapualainen.
Ei muuten kierrä yhtään Sjoen kautta.Aivan sama, mutta tie sjoen kautta ja siitä eteenpäin on niin halavatun mutkaista, ja 60 rajoituksia on yhtäpäätä. Sekä risteyksiä. Raskasta on ajaa kun joutuu koko ajan kääntää ja vääntää rattia, kun mutkia tulee kapealla tiellä koko ajan. Kesällä tosin aurinkoisena päivänä ihan vaihtelun vuoksi kiva reitti, jos ei ole kiire. Mutta kyllä tuo "sininentie" on aivan eri luokkaa, leveämpää ja ennenkaikkea suoria suorien perään. Yksitoikkoistakin tosin, pelkkää mettää ja mettää, Kyyjärven Shelli, ja sitten mettää. Mutta koko ajan saa posottaa talvellakin vakionopeussäädin 90:ssä. Harmi ettei tiellä ole enään talvisatasia, kuten voisi aivan hyvin tien hyvän laadun takia olla. Silti mukava ajaa kun ei tarvitse käännellä rattia, ja vakionopeussäädin saa olla koko ajan samassa. Eikä liikennettä ole jonoksi asti. Lisäksi pitkiä suoria, joissa hyvä ohittaa rekat. Tuota sjoen reittiä kun ajaa, niin huonolla tuurilla saa ajaa kymmeniä kilometrejä rekan perässä, ennen kun saa ohituspaikan, ja silloinkin ohitus on useimmiten ns riskiohitus. Että kyllä voin kokemuksen syvällä äänellä suositella Vaasa-Jyväskylä matkaaville Alajärven reittiä. Se on ihan jo turvallisuussyistä parempi, sekä matka-aika on lyhempi, eikä hermot mene hitaan auton perässä kyttäämiseen. Noita sunnuntai-ajureita kun tuolla Alavus-Ähtäri seudulla riittää. Älkää toki pahastuko, mutta näin on.
- Valtatie 16 Vaasasta
muunnettu totuus ? kirjoitti:
Hei lapualainen.
Ei muuten kierrä yhtään Sjoen kautta.Heipähei sullekin, Laihialta ollaan ja rekkaa ajan väliä Vaasa - Jyväskylä - Lahti joten tiedän mistä puhun.
Kyllä muuten kiertää jos Seinäjoen ja Ähtärin kautta kiertää, yhtä mutkaa mäkeä ja kameratolppaa. Rekalla ajaa välin Vaasa - Jyväskylä 27 minuuttia nopeammin Lapuan ja Alajärven läpi. Pitkää suoraa läpi peltoaukeiden ja metsien, saa posottaa rajoitinta vasten. Alajärven Hoiskossa Nesteellä hyvä juua kahvit.
Ja on sitten paljon paremmin hoidettu vt 16 kuin vt 18. Yleensä Kyyjärven puolella pieni pätkä jäinen mutta Ylistarosta lähtien paljasta kuin kiitorataa, leveää ja tasaista. - kierrätäkierrätä mua
muunnettu totuus ? kirjoitti:
Hei lapualainen.
Ei muuten kierrä yhtään Sjoen kautta.Kyllä kiertää!
- juna1
Panostaisivat ennemmin siihen Vaasa-Jyväskylä-välin rautatiehen...
- orpopirulainen
Kannattaako sinne paljoa panostaa, kun ei tuolta väliltä montaa mummoa kyytiin nouse. Korkeintaan voisi jonkun aseman lakkauttaa tuolta väliltä. Tarvitseeko esim Ähtärissä olla 3 eri pysähdyspaikkaa? Varsinkaan kun 2 näistä on vähällä käytöllä.
- juna1
orpopirulainen kirjoitti:
Kannattaako sinne paljoa panostaa, kun ei tuolta väliltä montaa mummoa kyytiin nouse. Korkeintaan voisi jonkun aseman lakkauttaa tuolta väliltä. Tarvitseeko esim Ähtärissä olla 3 eri pysähdyspaikkaa? Varsinkaan kun 2 näistä on vähällä käytöllä.
Oletkos miettinyt sitä, että se matkustajamäärien vähyys selittyy mm. sillä, että junavuoroja on vähän, vain 3 päivässä suuntaansa. Jos olisi edes 4 tai jopa 5, niin matkustusmahdollisuudet nousisivat ja sitä mukaa myös matkustajia tulisi lisää.
Ja miksi lakkauttaa pysähdyspaikkoja? Eihän siinä ole mitään järkeä! Ennemmin uusia pysähdyspaikkoja tuolle rataosalle, jolla liikennöidään kevyillä kiskobusseilla. Nykyisten lisäksi esim. Koura (Seinäjoen lähellä), Kintaus ja Kuohu ja Vesanka (Jyväskylän lähellä). Näistä paikoista saataisiin myös lisää matkustajia kyytiin.
- Kyyjärven Paletti
Jyväskylä - Vaasa reitti ei mene Seinäjoen kautta.
- Railway
Logistiikka kannattaisi siirtää rautateille ja samalla myös panostaa henkilöjunayhteyteen!
- Junalla ja rekalla
Jos Seinäjoelle rakennetaan Roveksen teollisuusalueelle kaavailtu logistiikkakeskus Haapamäen radan varrelle, tulee siitä loistava mahdollisuus alueen tavarankuljetukselle.
1. Rata kulkee vieressä, josta nopeat ja ISOJA TAVARAMÄÄRIÄ KULJETTAVAT raiteet itään Haapamäen kautta Jyväskylään, ja Haapamäen kautta etelään, Tampereelle. Rautatieyhteys myös Parkanon suuntaan (ja Tampereelle), pohjoiseen päin Pohjanmaan radalle sekä länteen Kaskisiin ja Vaasan suuntaan.
2. Lähistöllä kulkeva Valtatie 18 maantiekuljetuksiin. Ihannetillanne olisi se, että raiteilla kulkisi mahdollisimman suuret määrät tavaraa, ja maantiellä tavarat sinne, minne ei pääse raiteita pitkin, plus lisäämään kuljetuskapasiteettia raideliikenteeseen. - hyvä oikaisu vt18
Hyvä idea ohjata ja OIKAISTA Mäyryn kautta VT 18.
Saa ajaa vitosella koko välin satasta Alavudelle asti.
Ei tarttisi hidastella Kourassa ja Sydänmaalla.
Mäyryn kohta oikaistaisiin Ruismäestä Sarvikkaaseen.- VT18 !
Valtatie 18:n oikaisuahan on suunniteltu ja se tulisi kulkemaan Kouran kylän länsipuolelta. Mitään sopimuksia ei kuitenkaan ole tehty.
- rstjtdskymtskm
VT18 ! kirjoitti:
Valtatie 18:n oikaisuahan on suunniteltu ja se tulisi kulkemaan Kouran kylän länsipuolelta. Mitään sopimuksia ei kuitenkaan ole tehty.
Höpöjä puhut. Ei ole mitään oikomisia suunniteltu 18:lle.
- VT18 !
rstjtdskymtskm kirjoitti:
Höpöjä puhut. Ei ole mitään oikomisia suunniteltu 18:lle.
Ilkka lehti kesällä 2012, tarkka pvm en muista.
- oleskelukokouksia ?
VT18 ! kirjoitti:
Valtatie 18:n oikaisuahan on suunniteltu ja se tulisi kulkemaan Kouran kylän länsipuolelta. Mitään sopimuksia ei kuitenkaan ole tehty.
Todella, oikaisu on maakuntakaavassa , ollut jo yli 20 vuotta.
Toteuttaminen aina siiryy, nytkin ainakin 25 vuotta eteenpäin.
Ensin tehdään Multia-Myllymäki oikaisu keski-suomalaisten toimesta n. 10 v. päästä.
Siksi heräsin ehdottamaan Mäyryn oikaisua, joka olisi paljon halvempi ja nopealla aikataululla teteutettavissa.
Ensi viikolla on taas iso tiekokous E.P:n Liitolla. Katoppa netstä. mitä höpäjävät.
Minusta varsin huolestuttavaa Vaasa.-Seinäjoki- Jyväskylä kannalta kun vt18 on melkein unohdettu.
Ite en tule koskaan eläissäni antamaan asiassa periksi, ja mukavaa, että saa muitakin innostumaan asiasta.
-----JR______ - VT18 !
oleskelukokouksia ? kirjoitti:
Todella, oikaisu on maakuntakaavassa , ollut jo yli 20 vuotta.
Toteuttaminen aina siiryy, nytkin ainakin 25 vuotta eteenpäin.
Ensin tehdään Multia-Myllymäki oikaisu keski-suomalaisten toimesta n. 10 v. päästä.
Siksi heräsin ehdottamaan Mäyryn oikaisua, joka olisi paljon halvempi ja nopealla aikataululla teteutettavissa.
Ensi viikolla on taas iso tiekokous E.P:n Liitolla. Katoppa netstä. mitä höpäjävät.
Minusta varsin huolestuttavaa Vaasa.-Seinäjoki- Jyväskylä kannalta kun vt18 on melkein unohdettu.
Ite en tule koskaan eläissäni antamaan asiassa periksi, ja mukavaa, että saa muitakin innostumaan asiasta.
-----JR______http://www.seinajoki.fi/tekniikka/kaupunkisuunnittelu_ja_kaavoitus/99_yleiskaavat/kouran_osayleiskaava_2030/.99014_kouran_osayleiskaava_2030.html/42664.pdf
Tästä Seinäjoen kaupungin osayleikaavaluonnoskartasta löytyy Kouran oikaisu.
- VALOJA KUORTANENTIEL
Kuortaneentie on ainut PIMEÄ sisääntulotie Seinäjoelle.
Ja nyt ovat Karhuvuoren iso asuntoalue, murskaamot ja itäinen ohitustieliikenne kasvussa. - Kuka panttaa ?
Jes.
Ainut PIMEÄ Kuortaneentie. - Paula-ministerillä--
näytön paikka.
- näytön paikka
Katsotaan saako Ministeri Risikko, VT18 tien liikahtamaan. Multian-Ähtäri väli on Suomen poikittaisliikenteessä järkyttävä. Ei kulje Pietari-Atlantti väli, jos tuollaisella tieosuudella pitää ajaa.
- Kyyjärven Paletti
Risikko tietää ja tuntee maakuntansa ja kulkuyhteydet.
Risikko tietää että nopein ja toimivin yhteys Vaasan ja Jyväskylän välillä kulkee suoraan reittiä vt 18 - 16 - 13.
Kyyjärven Paletissa voidaan sitten pitää lepotauko. - pääsi pää
Kyyjärven Paletti kirjoitti:
Risikko tietää ja tuntee maakuntansa ja kulkuyhteydet.
Risikko tietää että nopein ja toimivin yhteys Vaasan ja Jyväskylän välillä kulkee suoraan reittiä vt 18 - 16 - 13.
Kyyjärven Paletissa voidaan sitten pitää lepotauko.Tuo on niin totta. Jos ajelee vaikka keskisille tuuriin, niin ei siinä montaa autoa vastaan tule, eikä jonossa tarvitse ajaa. Jyväskylästä Vaasaan ajetaan tosiaan tuolta Kyyjärven kautta. Tosin ei sekään tie niin kovin vilkasliikenteinen ole. Loppujen lopuksi Vaasan ja Jyväskylän välillä on melkoisen vähän liikennettä ja liikennetarvetta. Tarpeiden mukaan ne tiet tehdään, ei huonojen yhteyksien takia. Tuo Kyyjärven kautta kulkeminen on aivan tarpeeksi hyvä reitti. Jyväskylästä Seinäjoelle sitten ei ole paljoa vaihtoehtoja, mutta eipä ole kaupunkien välillä paljoa liikennettä eikä sitä TARVETTA eli kysyntää. Miksi rakentaa kallis valtatie, jos ei siellä aja autoja. Puurekkoja tuolla alavuden suunnalla ajelee, ei paljon muuta. Vähäinen liikenne kohdistuu lähinnä keskisten tavarataloon keskelle ei-mitään. Varsinainen pääliikenne puuttuu täysin.
Siksi nykyinen riittää. On täysin turhaa tehdä mitään oikaisevia teitä, tai leventää niitä. Nykyinen riittää aivan hyvin, kun ei ole TARVETTA. - ikl-Lapua
Kyyjärven Paletti kirjoitti:
Risikko tietää ja tuntee maakuntansa ja kulkuyhteydet.
Risikko tietää että nopein ja toimivin yhteys Vaasan ja Jyväskylän välillä kulkee suoraan reittiä vt 18 - 16 - 13.
Kyyjärven Paletissa voidaan sitten pitää lepotauko.eikös kumminkin nopein ,lyhin ja toimivin ja käytetyin olekin vaasa-Lapua-kyyjärvi linja ?
- KYLÄTEISTÄ----
tehtiin valtatie 18
yhdessä päivässä:
Veneskoskella - Kourassa - Sydänmaalla - Väätäiskylässä. - tiet kuntoon nyt
On kumma, jos Ministerimme ei saa tähän muutosta. Kyseinen tie on käsittääkseni ollut 20 vuotta pöydällä odottamassa
- kustaa vaasa
Otappa asioista selvää ennenkuin esitäs mitään faktoja mistään kinttupoluista.
- Siis selvästi
ko. valtatie on kinttupolkutasoa.
Tule apuun Paula. - Kylätiet---
valtateinä.
Apuva. - Koneet seisovat
tietyö on parasta elvytystä ja sijoitusta tulevaisuuteen.
- seinäjokipolitiikkaa
Joopa joo. Valtatie 16 Vaasa-Kyyjärvi-Jyväskylä on jo vuoden 1938 tieluokituksessa, samoin Kt 66 Vaasa-Lapua-Orivesi on toinen valtasuoni itä-ja kaakkois-suomeen. Näiden teiden varsilla ei seinäjokea ole, mutta maakunan valtasuonia ne s-joesta huolimatta ovat.
Seinäjokisten, mulle - kaikki - heti! -politiikka on näköjään nostelemassa päätään taas näiden tiestöjenkin suhteen.
Mikä erottaa terroristin ja seinäjokisen päättäjän? No, terroristin kanssa voi yrittää neuvotella!- ikl-Lapua
Olet oikeassa ! Näin on !
- juna meni jo
Olisit ilmoittanut nämä asiat TVH:n teroristeille 20 vuotta sitten.
- Junas jäi asemalle
Ei löydy valtakunnasta rahaa noin turhille tiehankkeille. Toki, s-jokiset poliitikot tuntien, hanketta tullaan pitämään näkyvillä vaikka kaikki läänin tierahat pitäisi kaataa vain siihen yhteen hankkeeseen.
- KONEET TÖIHIN
Valtatie 18 Seinäjoki‐Alavus‐Ähtäri
Valtatie 18 Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään on yksi maamme tärkeimpiä itä‐länsisuuntaisia poikittaisyh‐
teyksiä. Tien vaikutuspiirissä on useita alueidensa vireitä keskuskuntia (Alavus, Ähtäri). Valtatielle 18 toteutet‐
tiin Seinäjoen pohjoinen ohitus, jonka myötä valtatie 18 liittyy valtatiehen 19 raviradan itäpuolella Pultran eri‐
tasoliittymässä. Tästä valtatie 18 jatkuu Veneskoskelle ja edelleen Alavudelle yhdistyen alisteisesti maantiehen
672. Alavudesta itään sijaitseva Tuurin kauppakylä on valtakunnallisesti merkittävä kauppakeskittymä, jonne
kohdistuu merkittävästi liikennettä. Lisäksi Ähtäristä itään Jyväskylään on yksi ongelmallisimmista tien osuuk‐
sista. Mahdollisesta uudesta linjauksesta Ähtäristä Multialle on aloitettu EU:n tukema NECL II (North East Carco
Link) ‐hanke. Tärkein vaihe on saada juuri Multian oikaisu aikaiseksi. Se on kustannuksiltaan kuitenkin mittava ja
vie suunnittelutöineen paljon aikaa sekä kohdistuu pääosin Keski‐Suomen alueelle.
Valtatie 18 on vilkkaasti liikennöity Laihialta Veneskoskelle liikennemäärien ollessa 3500–8300 auton välillä sekä
Alavuden ja Töysän välillä 4900–6100 autoa vuorokaudessa. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030
mennessä 30 %.
Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin
alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnetto‐
muusriski. Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 lii‐
kenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty
valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐
le- J. Arrumies
On tuolla Veneskoski-Alavus välillä sentään meleko tuore päällyste.
Ja se on suhteellisen tasaasta ajella.
Vaan ajappa Myllymäki-Väätäiskylä väliä, siällon päällyste kuin mukulakiveä joka on laitettu Linnanmäen vuoristorataan. ;) - J. Arrumies
J. Arrumies kirjoitti:
On tuolla Veneskoski-Alavus välillä sentään meleko tuore päällyste.
Ja se on suhteellisen tasaasta ajella.
Vaan ajappa Myllymäki-Väätäiskylä väliä, siällon päällyste kuin mukulakiveä joka on laitettu Linnanmäen vuoristorataan. ;)"Tärkein vaihe on saada juuri Multian oikaisu aikaiseksi. Se on kustannuksiltaan kuitenkin mittava ja
vie suunnittelutöineen paljon aikaa sekä kohdistuu pääosin Keski‐Suomen alueelle."
Suunnitelma on olemassa.
Vain eurot puuttuu. (Muistaakseni n. 22 miljoonaa.)
Ja eihän sitä pohojalais-poliitikko voi kannattaa ko se korjaus tulis maakuntien rajalle. ;)
- Vain kylätietasoa
Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnettomuusriski.
Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 liikenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐- Hggx4322
Seinäjoki on vääräs paikas.Rakennettu rautatieristeyksen mukaan eikä maanteiden.Kattokaapas kartasta niin tajuatte.Monenkohan päätien risteys tämä sjoki on.
- Häpeäpilkku
Tämä tie on niin suuri häpeäpilkku, ettei sitä voi ymmärtää. Rahaa pistetään kaikenmaailman risteyksiin ja ratojen sähköistyksiin, mutta yhtä valtatietä ei saada suoraksi
- MITTAUSVIRHE
Onko silta tilansa sivussa?
Lauantai 07.11.2015
Aina sanotaan, että keskeneräistä ei saisi arvostella, mutta joskus se on viisasta, että korjaus saadaan aikaan. Tässä tapauksessa taidetaan olla myöhässä.
Kritikoin nyt hieman keskeneräistä eli Kuortaneentien siltaa Seinäjoen uuden itäisen ohikulkutien yli. Päivittäin sitä ajaneena näyttää kuin silta olisi tilansa sivussa. Sillalle ajettaessa kummassakin päässä on nyt outo ylimääräinen mutka, joka varsinkin Kuortaneen puoleisessa päässä tuntuu vaaralliselta. Toivottavasti on tarkoitus mutkia edes hieman oikaista. Onko?
Tiemaalaukset ovat parhaillaan meneillään ja niiden nykyhetkisellä perusteella näyttää siltä, että paljon uutta tietä tuhlataan keltaisten viivojen sisään ja ajolinjoja on autoilijan hankala etsiä.
Toivon vastausta kysymykseen, miksi silta tehtiin sellaiseen asentoon kuin tehtiin.- TähtimalliTärkein
Poikittaisliikenteelle on tulossa kaksi uutta huomattavaa kiihdykettä.
1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
2. Uusi iso turistikeskittymä Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.
3. Äänekosken biomassatehdas tuo puurekat kapeille valtatteille.
Valtatie 18 mahdollistaa nämä kaikki kalliit hankeet onnistua.
Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.
- rahtarit
Kyllähän se on makuasia mistä ajaa nykäskylään.Vaasasta kannattaa ajaa pohjoisempaa reittiä Lapua Alajärvi Kyyjärvi.Seinäjoelta joko Kuortane alavus multia tai alavus virrat keuruu.Multian kautta ehkä nopein.
- Jarvosteliaj
Hyvinhän tuo "silta tilansa sivussa" on nykyään tuossa, ei sitä enää edes juuri huomaa, hieman tie kaartaa muttei mitenkään häiritsevästi. Jos ei tietäisi siltatyömaan historiaa niin asiaa ei edes huomaisi nykyään. Hyvin ne sen korjas. Ei pitäis koskaan arvostella keskeneräistä.
- Himoitus
Riittäisi kun korjattaisiin tärkeimmät kohdat, ainakin näin alkuunsa. Laihian kohtahan tulee nyt kuntoon kovaa vauhtia. Mun mielestä tuo Ylistaron risteys pitäis tehdä uudestaan, liikennevirta kuitenkin pääsääntöisesti menee kohti Seinäjokea. Eli muuttaa risteys niin, että suoratie menee Seinäjoelle ja kääntyvät kohti Lapuaa. Sen jälkeen voisi tehdä tuon Seinäjoki-Alavus välin kuntoon, eli sen Kouran oikaisun joka nyt on jo karttaankin merkitty. Näillä parannuksilla pärjättäisiin jo oikein hyvin. Alavudelta Ähtäriin on varsin hyvä tie, olkootkin että Tuurissa tulee hieman hidastusta. Mutta toisaalta suurin osa liikenteestä on käytännössä Tuuriin menossa, harva menee ohi. Ähtäristä itään päin taas on niin vähän liikennettä, että se joutaakin kiertää Väätäiskylän kautta.
Valtatie 18 pitäisi nähdä enemmänkin seudullisena tärkeänä pääväylänä välillä Ähtäri-Seinäjoki-Vaasa. Ähtäristä Jyväskylän suuntaan tällä tiellä ei ole paljoakaan merkitystä, joten sinne itään ei kannata satsata, ainakaan ensivaiheessa. Se on sitten eri asia, mikäli liikennemäärät rupeaisi jostain syystä lisääntymään Ähtärin itäpuolella, mutta epäilen kyllä sellaista, olkoot vaikka viivottimella vedetty tie, niin siitä huolimatta ei tuolla itäpuolella vaan sitä liikennettä ole eikä tule.
Jotkut väittää että liikenne Jyväskylästä Vaasaan kulkee sinistä tietä pitkin Lapuan kautta, ja siirtyisi Vt18:lle jos se olisi parempi. Käytännössä kuitenkin Jyväskylä-Vaasa liikennettä on mitättömän vähän. Liikenne Jyväskylästä suuntautuu lähinnä Helsingin, Tampereen, Oulun ja Kuopion suuntiin. Vaasasta taas liikenne suuntautuu Etelän suuntaan sekä Seinäjoelle ja jossain määrin Kokkolaan. Ylipäätään koko Suomen liikenne on etelä-pohjois voittoista, poikittaisliikennettä on lähinnä Etelä-Suomessa, sekä Tampereen kohdalla. Tälläkin perusteella Valtatie 18 pitäisi nähdä seudullisesti tärkeänä, ja unohtaa valtakunnallisuus. Tietynlainen kehityskäytävä on kuitenkin olemassa Ähtäri-Seinäjoki-Vaasa välillä, ja juuri sitä väliä pitää kehittää. Jyväskylällä on aivan muut suunnat mielessä. Pullopersekylät siinä välissä on se ja sama mitä teitä ne ihmiset ajelee. - hurritasialla
Vaasalaiset tieinsinöörit asialla.Liittymät tehty ja suunniteltu päin persettä,Varsinkin rengonharjun päässä.viitoituksetkin päin peetä.
Tingintekoa ääsjokelaisille vaasan tiepiiristä.- TärkeeTuristitie
Uusi hyvä näkökulma, että Vt18 onkin tärkein seudullinen turistitie välillä
Vaasa Seinäjoki Tuuri Ähtäri.
Väylä pitäisi saada valtatietasoiseksi, eikä kylätietasoiseksi.
Keski-Suomalaisia on turha odottaa kun he huseeraavat vain Vt 4 moottoritieksi. - Sjoki..Kyläystävällinen
Kaupunki laajentaa tonttitarjontaansa Kouran maalaismaisemiin.
Pieneen kyläyhteisöön on suunnitteilla myös omarantaisia tontteja Nurmonjoen rannalle.
Asemakaavaluonnokseen liittyvä yleisötilaisuus pidetään Kouran liikuntahallilla torstaina 12.10.2017 klo 17.30 alkaen.
Tervetuloa osallistumaan Kouran kyläkeskuksen asemakaavan suunnitteluun!
- NäinSenNäin
Onhan Veneskoski ja Koura vilkas kauppa- ja teollisuuskeskittymä ja Seinäjokisten olisi tärkeää päästä jouhevasti Keskiselle ostoksille, mutta kyllä tien luokitukselle on talousasiat tärkeitä.
Sininen tie kulkee Lapuan ja Alajärven kautta Kyyjärvelle. Lapualta tiehen liittyy myös Kauhava. Alajärven Hoiskosta liittyy tie Pietarsaaresta ja Kyyjärveltä Kokkolasta ja tämä kaikki liikenne jatkuu Jyväkylän kautta venäjän rajalle.
Sininen tie jatkuu Venäjän halki Atlantille asti. Eiköhän säilytetä vaan vt.18 tukkitienä Äänekoskelle, sillä sellaistakin tarvitaan.- Keskinen...Bandat
Tarkoitit varmaan tärkein Turistitie.
- Tähtimalli.Paras.Kehitys
Alavuden kaupunki kiinnittää lausunnossaan Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelmaluonnoksesta huomiota maamme poikittaisliikenneväyliä koskeviin hankkeisiin.
Ohjelmaluonnoksessa ovat mainittuina niin valtatien 18 palvelutason parantaminen kuin Seinäjoelta itään vievän henkilöraideliikenteen kehittäminen. Molemmat väylähankkeet koskevat reittiä Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä, ja Alavudesta aktiivisia toimia näiden väylähankkeiden edistämiseksi pitää jatkaa..
Bandat
Äänekosken sellutehdas
Keskinen tarvitsevat kunnon tiestön. - sylyky
Tähtimalli.Paras.Kehitys kirjoitti:
Alavuden kaupunki kiinnittää lausunnossaan Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelmaluonnoksesta huomiota maamme poikittaisliikenneväyliä koskeviin hankkeisiin.
Ohjelmaluonnoksessa ovat mainittuina niin valtatien 18 palvelutason parantaminen kuin Seinäjoelta itään vievän henkilöraideliikenteen kehittäminen. Molemmat väylähankkeet koskevat reittiä Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä, ja Alavudesta aktiivisia toimia näiden väylähankkeiden edistämiseksi pitää jatkaa..
Bandat
Äänekosken sellutehdas
Keskinen tarvitsevat kunnon tiestön.Äänekosken tehtaalla on jo kunnon tie. Nelostie kohti eteläsuomen satamia. Ei ne tänne periferian suuntaan sieltä mitään aja.
Toiseksi. Mitään Vaasa-Jyväskylä päästä-päähän liikennettä ei ole olemassakaan. Kyyjärveltä molempiin suuntiin on lyhytmatkaliikennettä suurin osa. Jos nyt rekkoja Kyyjärvellä kattelee, niin Kokkolan suuntaan ne menossa on, ei Vaasan. - Bandat....Tulevat
Eihän Kyyjärvellä voi olla vipinää kun se on sivussa valtavirrasta. Keskinen rules.
Äänekosken puuhuolto toimii voimakkaasti lännestä, kun meidän mainio Kaskisen tehdas lobattiin sisäjärvelle saastuttamaan. Vertaa Lievestuore. - JaktBoss
Bandat....Tulevat kirjoitti:
Eihän Kyyjärvellä voi olla vipinää kun se on sivussa valtavirrasta. Keskinen rules.
Äänekosken puuhuolto toimii voimakkaasti lännestä, kun meidän mainio Kaskisen tehdas lobattiin sisäjärvelle saastuttamaan. Vertaa Lievestuore.Ei ne Äänekosken läntiset puut tule mitään yhtä tietä, ne tulee vähän sieltä sun täältä. Puurekat ajaa kuule aika pieniäkin teitä. Vaikka vt18 olisi minkälainen valtatie tahansa, niin ne puut tulisivat kuitenkin hajanaisesti koko tieverkostolta, eikä välttämättä vt18 läheisyydestä.
Ja edelleen... Vaasan ja Jyväskylän välillä ei ole juuri mitään pitkänmatkan liikennettä. Mitään reittiä. Ei edes sieltä Tuurin reittiä. Tuuriin toki on menijöitä, mutta Vaasa-Jyväskylä välin kulkijoita ei montaakaan. Jyväskylän-Vaasan välille ei kannata tehdä valtatietä siinä toivossa, että JOS sitä pitkin alkaisi kulkea ihmisiä. Koska se JOS on vain JOS, eikä tiestä huolimatta tuota väliä välttämättä kulje sen enempää väkeä, mitä nytkään.
Ihmiset liikkuu tarpeidensa takia, ei tien olemassaolon takia. Tien olemassaolo ei automaattisesti luo tarvetta. Vaasa-Jyväskylä välillä nyt vain ei ole tarvetta olemassakaan. Jonkun pitäisi ensin keksiä tuolle välille suuri tarve (en kyllä keksi mitä) ennen kuin tien suunnittelua edes kannattaisi ruveta tekemään. - ÄläOtaNiinVakavasti
JaktBoss kirjoitti:
Ei ne Äänekosken läntiset puut tule mitään yhtä tietä, ne tulee vähän sieltä sun täältä. Puurekat ajaa kuule aika pieniäkin teitä. Vaikka vt18 olisi minkälainen valtatie tahansa, niin ne puut tulisivat kuitenkin hajanaisesti koko tieverkostolta, eikä välttämättä vt18 läheisyydestä.
Ja edelleen... Vaasan ja Jyväskylän välillä ei ole juuri mitään pitkänmatkan liikennettä. Mitään reittiä. Ei edes sieltä Tuurin reittiä. Tuuriin toki on menijöitä, mutta Vaasa-Jyväskylä välin kulkijoita ei montaakaan. Jyväskylän-Vaasan välille ei kannata tehdä valtatietä siinä toivossa, että JOS sitä pitkin alkaisi kulkea ihmisiä. Koska se JOS on vain JOS, eikä tiestä huolimatta tuota väliä välttämättä kulje sen enempää väkeä, mitä nytkään.
Ihmiset liikkuu tarpeidensa takia, ei tien olemassaolon takia. Tien olemassaolo ei automaattisesti luo tarvetta. Vaasa-Jyväskylä välillä nyt vain ei ole tarvetta olemassakaan. Jonkun pitäisi ensin keksiä tuolle välille suuri tarve (en kyllä keksi mitä) ennen kuin tien suunnittelua edes kannattaisi ruveta tekemään.Olet liikaa odotellut Kyyjärvellä (Lapualla) rekkoja.
- rapula-kos
ÄläOtaNiinVakavasti kirjoitti:
Olet liikaa odotellut Kyyjärvellä (Lapualla) rekkoja.
Miksi kommentoit jos sulla ei ole mitään varsinaista asiaa? Anna keskustelijat keskustelee, äläkä huiki väliin skeidaa.
- TietTarpeenMukaan
Seinäjoelta pääsee Keskiselle Mäyryn kautta vt.66 ja sieltä kohti Ähtäriä. Seuratkaa opasteita, tiet ovat loistokunnossa, kyllä kaljakoppa kulkee ehjänä takaisin seinäjoelle.
- TuristiHaluaaÄhtäriin
Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
kun on niin maalaisliittolainen.
Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
tulee vastaan.
Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut...ohitukset toteutukseen. - Turisti..maksaa..Kaiken
Pandat kiinnostivat yleisöä Helsingin Matkamessuilla. Osa suunnitteli jo matkaa Ähtäriin. Vantaalaismies laski lentävänsä nopeammin Skotlannin Edinburghiin.
Viisilapsisen ylöjärveläisperheen seuraava matkakohde löytyy Ähtäristä.
–Kävimme Ähtärissä viimeksi ehkä kymmenen vuotta sitten. Mutta sinne meidän kai on seuraavaksi mentävä, perheenäiti Pauliina Reinvall sanoo ja silmäilee katrastaan.
Nuorimmilla on suuri pehmopanda sylissään ja 15-vuotias Sofiakin sovittaa pandan korvilla varustettua paperipantaa päähänsä.
–Tietenkin pandat kiinnostavat ihmisiä! Ne ovat niin lutusia — isoja, pörröisiä ja leikkisiä kuperkeikkoineen, Sofia sanoo.
Valtatie 18 kuntoon. Kiitos Savola.
Trivago ja Booking.com ei löydy mitään varaussivuja Mesikämmenestä !
- NäinSenNäin
Minä löysin lopultakin jonkin järkevän perustelun kourantien remonttiin. Tämä tie kulkee niin pitkin sivukyliä, ettei liikennettä ole nimeksikään, joten ylläpito kulut olisivat minimaaliset.
66: lta on helppo kurvata katsomaan pandakarhuja kerran kesässä, ei sitä varten tarvitse uutta tietä tehdä. Jollain mopo keulii raakasti.- Turismi....Tulvii
Pandakansa saapuu joka suunnasta Pohjanmaalle.
Keskiselle, Pandamaailmaan Ähtäriin ja Powerparkkiin.
- Historiatutkija
Historiallisesti yhteydet kulki Lapuan kautta....Seinäjoesta ei tiedetty mitään !!!
- BandatKeskinenLaiva
Valtatie 18 kulkee itä−länsisuunnassa, välillä Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä. Vaasan päässä se yhtyy valtatie 3:een ja Petäjävesi−Jyväskylä-väli on yhteinen valtatie 23:n kanssa. Pituutta sillä on noin 270 km.
Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, josta syystä tie on monin paikoin valtatieksi erittäin kapea, mutkainen ja mäkinen. Valtatie 18 ei täytä valtateille asetettuja laatuvaatimuksia.
Vt 18 on merkitty kaikkien maakuntien liittojen kaavoissa parannuksia vaativaksi valtatieksi. Vt 18 -seurantaryhmään kuuluvat valtatien varren kuntien ja kaupunkien edustajat, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitot sekä Etelä-Pohjanmaan kauppakamari. Asiantuntijoiksi kokouksiin ryhmä on kutsunut Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskusten edustajat. - Anonyymi
Pandat, Keskinen, Duursonpark, Ideapark, Powerpark, Vaasanlaivat
vaativat paremmat liikenneyhteydet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pandat, Keskinen, Duursonpark, Ideapark, Powerpark, Vaasanlaivat
vaativat paremmat liikenneyhteydet.Ei ketään kiinnosta päätöksen teon ytimessä Vihreässä kuplassa Helsingissä. He eivät näe eivätkä kuule.
Viedään loputkin pesästä, autoilu loppuu ja sitä voi harjoittaa vaan Vihreä eliitti.
- Anonyymi
Sama veivaaminen Vt 18:ssa on jatkunut 40 vuotta. Vaasan tiepiiri on aina luistanut läänimme puoleisesta parannuksesta edes Veneskosken-Kouran -Sydänmaan oikaisuista. Aina on katse käännetty heti Jyväskylään ja odotettu sieltä kiinnostusta valtatiehemme. Valitettavasti Jyväskylää ei alkuunkaan kiinnosta valtatie Ähtäriin ja Seinäjoelle . He keskittyvät Valtatiehen 4 Ouluun. Ovat viisaudessaan nimenneet Oulun tien Pohjanmaan väyläksi.
Monet Parkit tarvitsevat asiallisia turistiteitä. - Anonyymi
Mikko ja Liisa laittoivat tieasioihin vauhtia.
Kiitos monen puolesta.
Lapualaiset taas ihmeissään ??? - Anonyymi
Kaikki hotellit täynnä.
Svenskejä ja norskia tulee valoimenaan uudella laivalla.- Anonyymi
Niinpä.
- Anonyymi
Niinpä..
- Anonyymi
joka päivä on ilmeisesti laiva täynnä .rekkoja menee ja tulee että siinä mielessä tärkeä väli
- Anonyymi
Seinäjoki-Tuuri valtatie pitäs saada kyllä kuntoon.
- Anonyymi
– Seinäjoen suunnasta tullut auto ajautui oikealle ojaan kyljelleen. Sen kuljetta loukkaantui ja hänet vietiin sairaalaan.
Hietalahden vaikutelma on, ettei sairaalaan viety loukkaantunut hengenvaarallisesti.
– Mutta sitä on vaikea arvioida. Onnettomuuksissa vammat voivat ilmetä päivienkin päästä.
Alavuden suunnasta tullut auto pysyi renkaillaan tiellä.
Onnettomuuspaikalla on lievä kaarre, jossa tien korkeus muuttuu. Onnettomuuspaikka sijaitsee 1,4 kilometriä Veneskosken risteyksestä Alavuden suuntaan. - Anonyymi
Mikko Savola (kesk.), kansanedustaja ja sekä Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston että Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmän puheenjohtaja toteaa, että "varsinkin Etelä-Pohjanmaan osalta hahmoteltu kartta on tyhjää täynnä".
- Anonyymi
On olemassa ns. Savon tie. Sitä pitkin kuljettiin paljon enemmin kun Seinäjoesta oli tietoa. Samoin oli nykyisen 66 paikalla tie eteläiseen Suomeen.
Seinäjokiset vain yrittää tieasioissakin syödä maakunnan tyhjäksi.
Avaruuden musta aukko, Seinäjoki.- Anonyymi
Tuuri- Keskistä ja Pandalandia-Ähtäriä ei voi unohtaa.
Siksi VT18 on tärkeämpi.
Turismi on OK. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuuri- Keskistä ja Pandalandia-Ähtäriä ei voi unohtaa.
Siksi VT18 on tärkeämpi.
Turismi on OK.Eipähän oo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipähän oo!
Vaasa…..Ideapark….Duursonpark……Keskinen, Tuuri……..Pandalandia, Ähtäri…..Jyväskylä.
Jes. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaasa…..Ideapark….Duursonpark……Keskinen, Tuuri……..Pandalandia, Ähtäri…..Jyväskylä.
Jes.Itään pääsee vt16 pitkin rikä tarvitse uusia teitä rakentaa.
- Anonyymi
Jälleen kerran suunnitellaan valtatietä Seinäjoelta Tuuriin ja Ähtäriin päin.
Kaivinkoneet ja kuorna-autot töihin mieluummin . - Anonyymi
Turismi maksaa kaiken.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284