yhteen ääneen moniäänisesti...

mummosiilinjärveltä

olen hieman hämilläni teologian tohtori P. Nykäsen ja Teologian kanditaatin J. Olkinuoran ristiriitaisesta kirkkomusiikkipyrkimyksistä. Minua ihmetyttää se, että he ovat suunnitelleet ja ottaneet mukaan uuteen liturgiakirjaan mm. useiden ns. venäjän länsimaalaisten(-jota voidaan tulkita-"rappiokauden) säveltäjien tuotantoa", kuten he itse ovat eri kirjoituksissa tästä moniäänisestä musiikista todenneet.

Silti samaan aikaan esim. Olkinuora kirjoittaa eri julkaisuissa yksiäänisen, bysanttilaisen musiikin ainoasta "oikeellisuudesta" kirkoissamme. Sama Nykäkänen puhuu "vanhasta musiikista", mutta käytännössä laulattaa uutta romantiikkaa ja moniäänistä musiikkia?

Olkinuora ja Takala järjestävät yksiäänisen musiikin tapahtumia ja puhuvat kuitenkin samlla uuden liturgiakirjan puolesta, joka on kuuleman mukaan aika "länsimaalainen ja moniääninen kirkkomusiikin tuotos"

Hei, jos on oikeasti jonkin asian puolesta, ei kaikkia tahoja tarvitse miellyttää! Siis, olkaa oikeasti jonkin edustamanne asian takana, varsinkin kun pidätte niin kovaa ääntä tekemisistänne, muuten menee uskottavuus teihin

8

114

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ete.ll

turpa kiinni ja opetelkaa uusi liturgiakirja

• eksätajua

sä et tajua sitä, että täytyy laulaa YHTEEN ääneen moniäänistä uutta liturgiaa jonka Olkinuora, Takala-R., Nykänen ja kumppanit ovat tehneet.

Kysymys on siis enemmänkin siitä, että täytyy tietyin hetkin olla yksimielisiä siitä, että kaikki olisivat samaa mieltä....siis välillä otetaan esille uusi moniääninen uusi liturgia, sitten taas järjestetään yksiäänisiä tapahtumia yhteen ääneen jossa puolestaan todetaan, että moniääninen musiikki ei sovellu ort. kirkkoon.

• nikkelimarkka§4

ei ole niinkään sanottua, että tämä uusi liturgiakirja on ainoa oikea.
        Se on vain yksi vaihtoehto muiden kirjojen joukossa ja tietenken aika huono sellainen. Lopetetaan siis tästä puhuminen!

Ortodoksisten kanttorien liitto on epäonnistunut tässä hankkeessa mutta aina voi osaamistaan parantaa tulevaisuudessa. Tämä kirja oli maahengen tekemä, ns. asevelisopimuksella ja täten ei maksanut paljon mitään? Joku tiesi Mikkelissä kertoa, että tämä uusi liturgiakirja, päätoimisen toimittajan neljän vuoden palkka, taittajan, musiikillisten asiantuntijoiden, musiikin sovittajien ja muiden monien osatyöntekijöiden kustannusten osalta olisi tullut maksamaan kaikkiaan kuudelta vuodelta vain noin 470.000 euroa (no sitä liturgiakirjaahan tehtiin kyllä melkein kuusi vuotta, ja kyllä luonnollisesti kustannuksia tuona aikana syntyy)
        Joten nyt kaikki ostamaan uutta kirjaa, että saadaan syntyneet kustannukset peitettyä!

si

• kfkk
        nikkelimarkka§4 kirjoitti:

Se on vain yksi vaihtoehto muiden kirjojen joukossa ja tietenken aika huono sellainen. Lopetetaan siis tästä puhuminen!

Ortodoksisten kanttorien liitto on epäonnistunut tässä hankkeessa mutta aina voi osaamistaan parantaa tulevaisuudessa. Tämä kirja oli maahengen tekemä, ns. asevelisopimuksella ja täten ei maksanut paljon mitään? Joku tiesi Mikkelissä kertoa, että tämä uusi liturgiakirja, päätoimisen toimittajan neljän vuoden palkka, taittajan, musiikillisten asiantuntijoiden, musiikin sovittajien ja muiden monien osatyöntekijöiden kustannusten osalta olisi tullut maksamaan kaikkiaan kuudelta vuodelta vain noin 470.000 euroa (no sitä liturgiakirjaahan tehtiin kyllä melkein kuusi vuotta, ja kyllä luonnollisesti kustannuksia tuona aikana syntyy)
        Joten nyt kaikki ostamaan uutta kirjaa, että saadaan syntyneet kustannukset peitettyä!

si

höps, kuulin (Mikkelistä erään kyseisen talousasiantuntijan kertomana) saman arvion tästä hankkeesta mutta se oli 170.000 euroa.
        Tarkoitit ehkä varmaan tätä!

Mutta silti, summa on veronmaksajille aika merkittävä!

• Voitot kotiin
        nikkelimarkka§4 kirjoitti:

si

Kyllä tästä vielä tiliä syntyy, kunhan piispainkokous päättää, että ehtoolliselle pääsevät tästäpuoleen vain ne seurakuntalaiset, joilla on näyttää kuitti kyseisen kirjan ostosta.

• vaari kiteeltä

"järjestetään yksiäänisiä tapahtumia yhteen ääneen"

Taidanpa joskus mennä semmoiseen vetelemään ylä-ääntä mustalaistenorillani, jotta nuo hassulaiset huomaavat, että siten saadaan soinnista täyteläisempi.

• ngbfdse4

mulla on matala basso. mutta mitä se hyödyttää jos en voi sitä käyttää?

tahtoo moniäänistä yhteen henkeen! Heittäkää tämä uusi liturgiakirja harakoille ja eletään niinkuin ennenkin, slaavilaisittain

• vaari kiteeltä

"mulla on matala basso. mutta mitä se hyödyttää jos en voi sitä käyttää?"

Tulet sinne vaan mörisemään, minä hoitelen vinkuäänet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta

Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html
      Maailman menoa
      614
      1600
    2. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      44
      867
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      485
      739
    4. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      12
      711
    5. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      45
      652
    6. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      41
      614
    7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      556
    8. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      32
      523
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      510
    10. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      160
      494
    Aihe