Hei!
Olen ajatellut ostaa matkailuauton ja alkaa vuokraamaan sitä. Voinko vuokrata sitä yksityisenä henkilönä? Ja mitenkä menee verot/alvit? Vai pitäisikö olla toiminimi tätä varten, olisiko parempi?
Kertokaa joilla on kokemusta tai kyseistä toimintaa.
Kiitos!
Matkailuauton vuokraaminen?
16
11273
Vastaukset
- sepän poika
Mikäli olet hyvätahtoinen, osta toki matkailuauto, vuokraa sitä tutuille ilmaiseksi ja ventovieraillekin halvalla ja muutaman vuoden päästä autosi on nuhruisessa kunnossa. Hanki myös lakimies hoitamaan edunvalvontaa, koska missään vaiheessa autosi ei tule paranemaan vuokralla ollessa ja kukaan vuokraajista ei myönnä aiheuttaneensa mitään vahinkoa. Hanki myös kunnon vakuutukset, jotka pitääkin olla vuokralle laitetussa matkailuautossa. Kysy ensin tarjous, tulet hämmästymään vakuutusmaksua!!!!
Itse tein laskelmat ja totesin, että ostan hivenen edullisemman ja vain omaan käyttööni. Sukulaisetkin saavat ostaa omansa itse. Kukaan heistä ei kiinnostunut osallistumaan vakuutusmaksun maksamiseen, saati muihinkaan kuluihin. Tein jopa ehdotuksen yhteisomistuksesta, mutta eihän kukaan sellaisesta mitään maksa, joten reissatkoon omillaan kukin.
Yksityisenäkin voit sitä vuokrata, mutta tee kunnon kirjanpito ja maksa iloisesti verot. Tulet huomaamaan jo parin, kolmen vuoden jälkeen, että olet ollut hyväntekijä omilla varoillasi. Muilla on ollut kivoja reissuja ja itselläsi on vain kuluja ja kulunut auto, jota kukaan ei halua ostaa kuluneisuuden vuoksi.
Miksi näin pelottelen? Yksinkertaisesti siitä syystä, että ihmiset eivät osaa käyttää fiksusti toisten omaisuutta. Hanat ja pikkunippelit eivät kestä pikkuhirviöiden hyppimistä ja repimistä, koska ne on tehty heppoisesti painon säästämiseksi. Ovien saranat eivät kestä roikkumista, koska nekin ovat heppoisia.
Vihjeeksi. Laske auton hinta ja käyttökulut esim. 5 vuodeksi ja sitten vaihto-/myyntihinta lähes uudenveroiselle, vähän ajetulle autolle, jolloin hinta ei juurikaan ole laskenut ja mikä menee käsistä helposti. Vertaa sitten samanikäistä, nuhruista autoa, jolla on ajettu ties minkälaisen porukan toimesta. Olet joutunut laittamaan monenlaista osaa ja nippeliä. Myyntiarvo on aivan mitätön. Siispä olet saanut vuokratuloja, mutta menettänyt autosi arvossa ja osia uusimalla sekä tietenkin hermosi taistellessasi vikojen korjaamisesta maksumiesten kanssa. Kumpi on kannattavampaa???
Itse katsoin parhaaksi kierrellä Suomen matkailuautoliikkeet sekä yksityiset ja etsin sellaista autoa, joka olisi ollut vain yhden perheen käytössä 5 vuotta vähillä kilometreillä. Nyt on käytössä uudenveroinen, mutta muutaman vuoden vanha auto, kuin juuri uutena kaupasta haettu alle puolet uuden hinnasta.
Jos vielä olet innostunut vuokralle laitosta, niin toivon onnea. Varmista kuitenkin oikeudelliset ja taloudelliset etusi.
Mutta jos todella olet innostunut ostamaan matkailuautoa, voisin sinulle sellaisen myydäkin. 2,8 JTd vm 2006, ajettu n 30 000 km, lähes viaton, siis ei naarmuja yms. Jossain vaiheessa ostan retkeilyauton, koska nyt reissaamme mamman kanssa kahdestaan ja alkovimallini ei enää tarpeellinen. Laita tänne yhteystietoja, jos olet kiinnostunut. Tämänkaltaisiakin autoja on siellä täällä myynnissä, joten kierrä ja katsele. Voihan tätäkin vuokrata, on sen verran hieno peruspeli. - ettäs tiedät
En osta Fiattia koskaan
- Entäs kuinka
Paljon se uuden m-auton hinta laskee, ensimmäisenä vuotena ja seuraavina?
- as.autoilija
Entäs kuinka kirjoitti:
Paljon se uuden m-auton hinta laskee, ensimmäisenä vuotena ja seuraavina?
Jos ajat 5000-10 000/ v, niin 5 vuodessa arvonalennus on n. kolmannes uuden hinnasta ja useimmiten auto on kuin uusi. Minulla on 5-v. auto joka maksaa uutena n 47.000€ ja nyt arvo n. 30 000€. Mutta jos Carthago, uusi hinta on n. 200 000, voi hinta tippua jopa puoleen, koska markkinat ovat pienemmät.
Keskimäärin arvonalennus on n. 8-10 %/v.
Ja jos oikein tarkkaan lasketaan, eihän matkailuautoa kannata ostaa, vaan vuokrata vuokraamosta, viikkohinta n. 700-1000€/vko.
- eihän
sinulle katkeralle ja rahattomalle kukaan edes myy autoa
- ei koskaan fiattia
Faitissa putoaa heti yli puolet ensimmäisenä vuotena .
Sen takia en Fiattia ostaisi koskaan. Kamala auto - Se on se tunnearvo
Ei pidä paikkaansa, fiiatin arvo vain nousee. Katso vaikka 2000vm matkailuautoja joita on myynnissä,hintalappu suhteessa enempi mitä uutena maksanut.Se on tietty oma asia kuka sellaisia hintoja kehtaa pyytää ja ostajan joka tyhmyyttään ylihintaa maksaa.
- Rikastunko autollani
Onko asuntoauton vuokraustoiminta kultakaivos, jos on niin alan myös vuokraamaan omaani,mutta pimeästi tietenkin,ja vain tutuille varmoille maksajille.
- Anteeksipyytäen
Pyydän anteeksi Fiat-kommenttejani, koska itsekin huomasin olevani vain kateellinen karavaanareiden mukavasta elämäntavasta.
- Tosi on
Pyydän anteeksi Fiat-kommenttejani, koska itsekin huomasin olevani vain kateellinen karavaanareiden mukavasta elämäntavasta. "
Ja halvasta, möin oman Fittini (2v pidin) ja sain enemmän mitä itse maksoin. Vain tyhmää häviää kaupoissa. Voit toki vuokrata asuntoautoa myös yksityishenkilönä. Kannattaa kuitenkin pitää kirjaa auton menoista sekä tuloista. Muista, että sinun tulee ilmoittaa saamasi vuokratulot omassa henkilökohtaisessa verotuksessasi. Tämä lasketaan pääomatuloksi. Kysy joltain viisaammalta, mitä vähennyksiä saat tehdä yksityishenkilönä.
Hieman yksinkertaisemmin asia hoitunee jonkun yrityksen kautta, esimerkiksi toiminimellä. Jos et ylitä alv-rajaa (8500), ei sitä tarvitse maksaa, mutta et saa kyllä ostamastasi autosta alvia vähennettyäkään. Kaikki autoon kuuluvat menot (vakuutukset, katsastus, korjaukset....) menee firman kirjanpitoon ja täten vähennyksiin. Kannattaa vain olla tässä tarkkana mitenkä yksityiskäyttö menee, eipä tykkää verottaja jos käytät autoa vain itse, etkä vuokraa juuri ollenkaan.- gdsf gs
Hauskoja nää vuokralleantajien viestit "pirun huon bisnes, ei tienaa mitään, jää miinukselle, osat hajoaa, kalliit vakuutukset blaa blaa blaa"
Eli Suomeksi sanottuna "todella hyvä bisnes, juuri mistään muusta ei saa yhtä helpolla paljao rahaa.... älä VAIN aloitoita vuokraamaan autoja 50€/pvä (eli isolla voitolla) koska noin "halpa" hinta veisi meitlä loputkin asiakkaat, ja joutuisimme tyytymään 1500€ auton kuukausituoton sijaan 1000€ kuukausituottoon"
No en minäkään kenellekään huutele hyvistä bisneksistä ja töistä, ettei muut tule mun "apajile"- sg fsdg
Miksi sitten et itse tee vuokrausbisnestä, jos se kerta on niin tuottoisaa?
- Mistäs tiiät
sg fsdg kirjoitti:
Miksi sitten et itse tee vuokrausbisnestä, jos se kerta on niin tuottoisaa?
Mistäs tiedät etten vuokraile itse sellaista pakettiauton näköistä uudehoa asuntoautoni ;)
Löytyy parisänkyy, telkkarii, DVD:tä, tietokone kiinteällä netillä, suihku, vessa, jääkaappi, pakastin, kaasulevyt, lämmitys sähköllä, löpöllä tai kaasulla jne jne...
- Jebulis
Vuokraaminen oli hyvä bisnes.( lopetin vuonna -96) Ostin tienesteillä vuokra asuntoja.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829