Ovatko pääsykokeet vähän kuin yo-kirjoitukset?!

Help!

En tiedä miten voin olla tässä tilanteessa. Lukion ykkösellä minulla oli selvät sävelet minne haen opiskelemaan ja mikä haluaisin olla sitten "isona". Nyt olen abi ja haku yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin on jo käynnissä. Aiemmat ammattihaaveet ovat muuttuneet eikä minulla ole tällä hetkellä hajuakaan mihin hakisin.

Tuntuu toisaalta myös siltä, etten edes haluaisi vielä hakea minnekkään. Sain helmikuun alussa työpaikan ja tämä kirjoituksiin lukeminen ja töissä käyminen ovat vieneet minusta mehut aivan täysin. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta alkaa lukemaan heti kirjoitusten jälkeen vielä pääsykokeisiinkin -.- Asun siis jo omillani, joten minun pitää käydä töissä, että saan maksettua kaikki kulut.

Ongelmani on kuitenkin myös se, että minulla ei ole hajuakaan miten pääsykokeisiin luetaan tai millaisia ne pääsykokeet edes ovat... En tiedä miten tämäkin on voinut tapahtua, mutta en muista, että opo olisi ikinä kertonut millaisia pääsykokeet ovat. Eli siis: Ovatko pääsykokeet vähän kuin yo-kirjoitukset? Pitääkö kirjoittaa joku tietty määrä esseitä, montako tuntia on aikaa tehdä koetta yms? Siis en tiedä mitään näistä asioista. Voisiko joku ystävällisesti kertoa? (: Mistä tiedän mitä minun pitää lukea pääsykokeeseen?

27

1685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okkkkoo

Jos kykysi ottaa selvää asioista on tuota tasoa, niin suosittelen sitä välivuoden pitämistä.

Vinkki: Kannattaa tutkia korkeakoulujen omia sivuja...

• ...

Samaa mieltä edellisen kanssa. Myöskin valmennuskursseille osallistuminen varmasti parantaisi tilannetta.

• Help!

No sehän tässä onkin ongelmana, etten tiedä mihin hakisin. Siis en oikeasti tiedä! En tiedä edes SUUNNILLEEN mihin haluaisin :D

Tulinkin siis tänne kysymään, että onko KAIKISSA pääsykokeissa joku tietty kaava niinkuin on yo-kirjoituksissakin. Kaikissa aineissa aikaa on kuusi tuntia ja reaaleissa kuuteen tehtävään vastataan ja kaks jokeria yms. Mutta jos en täältä saa sitten apua niin pitää alkaa käymään läpi kaikkia mahdollisia yliopistojen alojen sivuja. Samoin AMK:n. Sen verran kuitenkin tiedän, että AMK:sta tulee kutsu pääsykokeeseen, mutta Yliopistossa sinne pitää mennä ilman kutsua...

• Hyvä ihme :o

Se, mihin / mille alalle haluat, sun täytyy kyllä itse keksiä.. Ei sitä kukaan sun puolesta voi päättää. Mieti, mihin sulla on taipumuksia, mielenkiintoa jne.
        Välivuoden aikana voi vaikka tulla mukava ammatti mieleen....

• 10 pääsykoetta käyty

Pääsykokeet ovat todella erilaisia keskenään, eli yhteistä kaavaa ei ole. Myöskin amk:n pääsykokeet eroavat todella paljon yliopiston pääsykokeista, kuten myös keskenään.

• Help!

Kiitos tiedosta (:

• abi 2011

Kuten tossa jo sanottiinkin niin yliopiston ja ammattikorkeen pääsykokeet eroo tosi paljon toisistaan. Minä kävin viime vuonna sekä yliopiston että ammattikorkeen pääsykokeissa ja eipä niissä juurikaan samaa ollut. Heti kirjotusten jälkeen aloitin pänttäämään yliopiston pääsykokeisiin, joita varten piti lukee kaks kirjaa, joista sitten tuli esseetehtävät. Niissä pääsykokeissa oli kolme esseetehtävää, joihin oli joku tietty aika vastata, en nyt muista kauanko se oikein oli.. Kävin myös ammattikorkeen pääsykokeissa, joihin ei ollut mittään ennakkomateriaalia vaan pääsykokeissa sitten piti kirjottaa kirjoitelma/essee, joka pohjautu johonkin tekstiin, joka saatiin paikan päällä ja sitä tais olla tunti aikaa kirjotella. Tuon jälkeen oli sitten ryhmähaastattelu/ryhmätehtävä ja viimeisenä yksiköhaastattelut. Nuo ammattikorkeiden pääsykokeetkin kyllä eroaa toisistaan ihan hirveesti, joten tuokaan tuskin joka linjalle pätee mut aattelin nyt kirjotella vähän omia kokemuksia, jos jottain apua ois :)

• Help!

Joo oli apua, kiitos paljon! (:

• yogi

Jos pääsykokeet ahdistaa kannattaa mennä valmennuskurssille! Ite kävin kaks vuotta sitten yliopistovalmennuksen valmennuskurssin poliittiseen historiaan ja auttoi tosi paljon! Siellä käytiin pääsykoekirjan lisäks läpi vastaustekniikkaa, josta mulla ei ainakaan ollut mitään hajua..
      Olin sillon samassa tilanteessa kuin sinä nyt ja yliopistovalmennus oli ainut yritys kenen kurssiin mulla oli varaa joten sen perusteella valitsin, mutta en oo katunu yhtään! Saa noita laadukkaita kursseja edulliseenki hintaan. Melkein kaikki meijän ryhmästä pääsi sisään (ja siis minä myös!) eikä ollu ihme sillä oli niin hyvii keskusteluja noilla tunneilla ja nousi itsevarmuus iha hirveesti!
      Tsemppiä valintaan ja kokeisiin!

• Porvari

Valmennuskurssit on kyllä niin arsesta. Semmoset pitäs kieltää lailla.

• ....................

Kerronpa vielä omista kokemuksista. Pääsykokeet ovat tosiaan erilaisia siitä riippuen, mihin haet.

Olen hakenut yliopistoon psykologiaan ja kasvatustieteeseen (johon 2 kertaa, toisella pääsin). Molemmissa kokeissa oli monivalintatehtäviä artikkeleista, jotka piti lukea tosi hyvin ennen kokeita. Psykologian kokeessa oli myös laskutehtäviä ja päättelytehtäviä. Kasvatustieteen kokeessa oli esseetehtävä, jossa piti tiivistää tekstin pääasiat. Kasvatustieteen koe kestää kai yleensä 4 tuntia, psykologian taisi olla vähän pidempi.

Hain joskus myös ammattikorkeakouluun konservointilinjalle. Koetta tehtiin kahtena päivänä (9-14 tai jotain). Oli askartelutehtäviä, kemian koe, piirrustustehtäviä, haastattelu...

Myös yliopistossa voi olla kokeita, joissa on monta osaa, esim. opettajankoulutukseen on kirjallinen koe ja jonkinlainen soveltuvuuskoe jossa ollaan lasten kanssa. En ole itse hakenut mutta eikös se näin ole? :)

• ...

Ei kannata hakea yhtään mihinkään pelkän pääsykokeen perusteella, siis sen perusteella millainen itse pääsykoe on vaan sen perustella, mille alalle haluaa ja miksi aikoo ja haluaa valmistua sekä mistä alasta itse pitää.

• kukkahattusetä

lukiolaiset ovat homoseksuaaleja ja homous on synti

• Varokaa!!!

Kukkahattusetä on homo ja pikku poikien jahtaaja!

• Oma kokemus asiasta on..
      Pääsykokeet ei ole niin haastavat ja lukiopohjasille ne on helpommat ku amispohjalle. Ainakin pitäisi olla. (Tekniikan-alan pääsykokeissa käynyt)
      Perusmatikkaa siellä oli ainakin ja luentun ymmärtämistä.. fysiikka tai kemiantehtävät...

Netissä löytyy erillaisia kokeita, itse ainakin löysin aikasempia tenttejä kun hain korkeakouluun.

Ja sitten kävin ostamassa/lainasin Teho-opas insinöörikoulutukseen pyrkijöille valmentava pääsykokeita varten..

Tässä pienet kiksit viel jos olis apua lieventää paineita...
      Älä kuitenkaan aliarvioi sitä mitä luet.. Voi hävettää myöhemmin kun ei lukio pohjalla edes osaa laittaa laskuun merkkejä, mitä kuulin omien pääsykokeiden jälkeen,

• AA

hae alkosta pullo kossua ja ala juomaan, kesäkin tulossa, kyllä se siitä sitten.

• 4.24

Jos keksit jonkun alan mikä kiinnostaa, voit käydä tänä vuonna katsomassa mitä pääsykokeissa kysytään ja lukea kunnolla vasta joskus myöhemmin.

Ota oppilaitoksista selvää kirjoista, kokeen muodosta ym. Niistä voit myös saada vinkkejä, mikä ala olisi sinulle sopiva.

• Jos.

Pääsykokeet ahdistaa,kannattaa pitää 50 vuotta taukoa opiskelusta..

• äpöajosermä

Kannattaa lukea yliopistojen sivuilta hakuohjeita, vanhoja pääsykoekysymyksiä on nähtävillä melkein kaikista aineista, nämäkin löytyy yleensä eri aineyksiköiden sivuilta. Jokaisessa aineessa on omat systeeminsä.

Kun pääset yliopistoon sisään, huomaat, että mitään ei juurikaan kerrota sinulle valmiiksi, vaan itse täytyy ottaa kaikista asioista selvää. Täytyy lisäksi tietää mitä et vielä tiedä. Jos yliopistossa jotain oppii, niin tiedonhankintataitoja.

Tsemppiä :)

• akateeminen äiti

hei Help!

Pääsykokeet ovat erilaisia riippuen siitä, mihin haluat hakea. Kannattaa ottaa selvää ao.oppilaitoksesta/yliopistosta.

Pääsykoekirjat löydät varmaan netistä tai soittamalla sinne, mihin haluat hakea.

Kysymykseesi ei valitettavasti ole yksiselitteistä vastausta.

• abitus

Moi, täällä toinen abi. Yliopiston pääsykokeet eivät ole verrattavissa ylppäreihin; ylppärit mittaavat sitä, miten hallitset ko. oppiaineen laajana kokonaisuutena. Pääsykokeet perustuvat useimmiten kahteen alalle johdattavaan opukseen mallia tiiliskivi. Idea on se, että pääsykoe mittaa sisäänpääsymotivaatiotasi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sinun tulee hallita laaja aineisto yksityiskohtia myöten. Näin seulotaan pois ne hakijat, jotka eivät oikeasti jaksa panostaa (=joille opiskelupaikka ei ole kyllin tärkeä). Toki systeemi vaihtelee hieman, mutta lähes kaikille aloille taidealoja lukuunottamatta pääsykokeet ovat nippelitiedon hallintaa ja sen purkamista paperille kovan paineen alla.
      Amkin jutuista en sitten tiedä, ne eivät minua kiinnosta. Ilmeisesti siellä on useinkin haastattelu, mutta ennakkomatskua ei välttämättä ollenkaan,

• Irony, you know

Aika hyvä, jos abina tietää pääsykokeista, että mitä ne on. Ite pääsin sisään lukematta toista kirjaa ollenkaan. No, kyseessä olikin kieliaine aika epäsuositusta yliopistosta.

• pohdin

Onpa hyvä että olet selvillä elämässäs niin kuin mitä haluat, itse en lukion ykkösellä edes tiennyt mitään mistään pääsykokeista

• koekfwegsgn

Jos et häävisti jaksa lukeakaan pääsykokeisiin, niin ehkä kannattaa hakea nyt joillekin mielenkiintoisen tuntuisille aloille, käyt "kokeilemassa" pääsykokeessa (voihan aina olla että pääsetkin), niin sitten sulla on ainakin kevään jälkeen käsitys että mitä ne pääsykokeet on, osaat sitten seuraavalle keväälle suunnitella pääsykoetilannettakin, esim. ajankäyttö, paremmin.

• päätele

Pääsääntöisesti yliopiston pääsykokeet ovat kirjatenttejä mutta amk-pääsykokeissa ne ovat harvemmassa. Tekniikan ja liikenteen alalla on matematiikan, fysiikan ja kemian laskuja ja päättelytehtäviä. Psykologiset testit, päättelytehtävät ja haastattelut ovat yleisiä.

• AMK-opiskelija

AMK:n liiketalouden pääsykokeet olivat ainakin monivalintatehtäviä. Yliopiston kauppatieteiden pääsykokeet taas ovat tiiliskiven kokoisiin kirjoihin perustuvia esseitä muutamia laskutehtäviä.

Eroja on kouluasteiden välillä paljon.

• JEEEEEEEEEEEEEEIIIII

Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan pääsykokeet ammattikorkeessa on tosi soveltiavia, ryhmätöitä, psykologisia haastatteluita ja testejä. Niihin ei voi valmistua oikeen millään tavalla. Kannattaa miettiä, mikä sinua kiinnostaa, tai mitä haluaisit tehdä? Mikä on unelma ammattisi? Kiinnostaako vaikka fysioterapeutin työ tai vanhusten ohjaaminen, esim. toimintaterapeutti?

Yliopiston pääsykokeet taas on tosi teoreettisia, joihin tarvitsee lukea! Tsemppiä hakuihin :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe