köyhien ja rikkaitten lasten urheilulajit

wertailija 4d

Tutkimuksen valossa
näyttää siltä, että 2000-luvun alusta lähtien varakkaille ja vähävaraisille on alkanut
muotoutua omat lajinsa, kun vielä 1980- ja 1990-luvuilla jokainen pystyi harrastamaan
lähes mitä tahansa. (Puronaho 2002; Puronaho 2006, 162–163.)
no mitä rikkaat harrastaa nykyään ?
mitä köyhät harrastaa nykyään ?

14

483

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastukset...

Kuka on rikas ja kuka köyhä?. Köyhyysrajan alapuolella eläävän mielestä ehkä meidän perhe on rikas. Itse pidän meitä keskituloisena perheenä.
      Meidän perhe ei harrasta fanaattisesti mitään erityistä vaan olemme moninruokaisia sen suhteen. Urheiluharrastukset melko vähissä mutta uimahallissa käymme ja talvisin hieman luontohiihtoa. Vaimo käy kerran viikossa jumppatunnilla joka onkin ainoa hänen oma aktiviteettinsa.
      Harrastamme asuntovaunuilua ja vaunu on vakipaikalla erään suuren järven rannalla. Retkeilemme paljon parilla perämoottoriveneellä jotka hankin vaunulle takavuosina.
      Keväisin alkaa moottoripyöräilysesonkini ja korvaan melkolailla oman auton käytön sillä. Poika käy kerran viikossa kitaratunneilla ja soittaa muutamissa konserteissä vuodessa. Aktiivisin yhteinen harrastus poikani kanssa on kuitenkin kauko ohjattavat autot,lennokit etc. Syksystä kevääseen käymme kerran viikossa kerhossa ajelemassa sekä muutamissa kilpailuissa vuodessa. Rahaa tähän harrastukseen kuluu melkolailla.
      Kerran vuodessa (maaliskuussa) vietämme keski ikäisten lapsuuden kavereitten kesken moottoriurheilu ja harrastepäivää Sipoon saaristossa. Yleensä 2-3 moottorikelkkaa ja saman verran mönkijöitä millä kilpailemme. Lisäksi kärräämme saarelle aikamoisen valikoiman kauko ohjattavia härveleitä millä leikimme ja kilpailemme päivän aikana. Eli siinä meidän perheen tekemiset työn ohella.

• vastaus pöljälle

"Kuka on rikas ja kuka köyhä?"

Sinulle ehkä tulee yllätyksenä että köyhä on se jolla on vahän rahaa ja rikas on se jolla on paljon rahaa.

Eipä tarvitse sinunkaan enää moista asiaa pähkäillä pienillä aivoillasi.

• gdsfgsdgfdsgds

Rikkaiten lapset harrastaa joskus sitä, mitä vanhemmat haluaa. Köyhä perhe silloin kun ei ihan nälkärajoilla eletä ja perheessä on asiat kunnossa, on onnellisin, siellä on aikaa olla yhdessä. Meidän lapset harrastivat judoa, pukuja sai käytettynä ja kun meni pieneksi, meni hetkessä kaupaksi. Maksuja oli vain jäsenmaksu, jos halusi kilpailla niin sitten erikseen mutta se ei ollut pakko. Jäsenmaksu ei ollut kovin kallis, mutta kuulemma niitäkin on nykyään nostettu kun tilat on jouduttu hakemaan yksityiseltä, aiemmin kaupunki vuokrasi järjestöille pilkkahintaan...niistä aiemmista tiloista tehtiin eliitin harrastus tiloja.

• Viulistin äiti

Meidän lapset on musiikkiopistossa vapaaoppilaspaikoilla. Suurin osa musiikkiopiston oppilaista tulee rikkaista tai ainakin hyvin koulutetuista perheistä. Perinteisiä duunareita tai työttömiä on tosi vähän. Me ollaan valkokaulusköyhälistöä, pätkätyötutkijoita ja välillä työttöminäkin.

• perseestä että

musiikki/ soittimet maksaa shaatanasti. Köyhät lahjakkuudet jää sivusuun. Sentään maalaus ja piirtäminen on halpaa, mutta myös musiikin tulisi olla!!!!!!!! >:(

• Siivoa suutasi
        perseestä että kirjoitti:

musiikki/ soittimet maksaa shaatanasti. Köyhät lahjakkuudet jää sivusuun. Sentään maalaus ja piirtäminen on halpaa, mutta myös musiikin tulisi olla!!!!!!!! >:(

Lainasoittimilla mennään meilläkin. Soittimia saa myös käytettyinä, ei maksa niin paljon. Nuorempi tyttö harrastaa myö taitoluistelua ja siinäkin pyörii seuran ilmoitustaululla aktiivinen rinki, jossa ostetaan ja myydään pieneksi menneitä tarvikkeita. Toisen vanha on toisen uusi.

• hmm...
        perseestä että kirjoitti:

Pojan kitara maksoi 132 euroa jotren ei se rahasta ole kiinni....

• köyhä..

Niinkin tavallinen ja yleinen harrastus kuin ratsastus tulee kalliiksi ,mikäli käy vaikkapa vaan kerran viikossa tunnilla. Yksi tunti n. 25e, tekee kuussa 100e. vaatteet, kypärät, liivit , kengät ym.Köyhä voi tietenkin harrastaa tätä harvemmin, esim.2xkk.

• Nenne Kirsikka

Itse harrastan omatoimista liikuntaa, kahvakuulailua, lenkkeilyä, jumppaa, joogaa, käyn punttiksella, luistelemassa, hyppynarua etc... Ja joskus mulla on joku satunnainen ohjattu harrastus, esim. tanssikurssi. En harrasta kunnianhimoisesti mitään, mutta joka päivä pyhitän hetken liikunnalle.

Mulla on vaan yksi lapsi, jonka harrastukset olen kyennyt maksamaan. Pelaa joukkueessa, ja harrastuksesta tulee kustannuksia ehkä 120e/kk ympäri vuoden, ja menot tulevat varmaan kasvamaan mitä pidemmälle mennään. Pojan joukkueessa näkyy selvästi se, että tullaan hyvintoimeentulevista perheistä. On joukossa taviksiakin, mutta esim.maahanmuuttajat ovat puuttuneet melkein kaikista maksullisista harrastuksista, joissa lapseni on ollut. Uskoisin sen kielivän enemmän taloudellisista seikoista kuin esim. liikunnallisuuden puutteesta.

Lapsen kaverit käyvät omien harrastustensa lisäksi esim. lumilautailemassa, toistaiseksi olen silloin tällöin voinut laskea oman lapsenikin mukaan. Pidän harrastuksia ja aktiivisuuden tukemista arvokkaana asiana ja olen siihen valmis satsaamaan muusta pihistäen. Liikkuvat lapset liikuttavat myös itse itseään - esim. skeittaus ei kauheasti maksa ja lapset ovat luovia. Ohjatuissa harrastuksissa vanhemman näkökulmasta hyvää on kuitenkin myös se, että mukana on nuorten hyvinvoinnista kiinnostuneita aikuisia.

Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että lasten harrastuksissa lompakko toimii liian suuressa roolissa. Kuulin juuri lapsien harrastuksiin tarkoitetuista etuseteleistä köyhille perheille, ja kuullostaahan se hyvälle. Herättää tietysti kysymyksen nostaako etusetelit maksuja entisestään? Ehkä ei. Joka tapauksessa niillä on mahdollista ohjata tukea sinne, missä sitä tarvitaan.

Hienoa, että asiasta viriää keskustelua:)

• ja saakurat

Liikaa laitetaan karsinoihin jo jopa se mitä lapset harrastavat ja mitä maksaa.Ei ei ymmärrä mikä vaikutus rahalla.Musiikista esim,vaikka kiinnostunut ja vaikka kitara ni höh ainahan joku löytyy joka voi opettaa ettei mihinkään yksityistunnille tarvi mennä.

• noh,

Onko vähän julmaa sanoa, jos minun mielestäni ainakaan yhteiskunnan eli veronmaksajien ei tarvitsisi tukea ainakaan lapsiperheiden lasten kalliita harrastuksia veroeuroilla? Sen verran ne lapsia hankkivat perheet on velvollisia tekemään omien lastensa eteen itse, että jos haluavat lastensa harrastavan kalliita harrastuksia, niin sitten hankkivat itse työllään ne rahat lastensa harrastuksiin.

Tarkoitan, että jos jollakulla kakaralla ei ole varaa harrastaa vaikka jääkiekkoa tai rata- autoilua, niin sitten harrastaa vaikka jalkapalloa tai tennistä ja ihan noissa kaikissa, jos tosi lahjakas on, voi päästä huipulle ja huipputienesteihin. Ei Suomen yhteiskunta joskus 50- luvullakaan mitään lasten harrastuksia maksanut, eikä sen tartte maksaa nytkään, minusta.

On kalliita harrastuksia ja vähemmän kalliita. Jos lapsi harrastaa jotakin, vanhempien pitää sitoutua siihen harrastukseen ja viemään lasta harrastuksiin ja muuta. Jos lapsen harrastus maksaa viikossa vaikka 50 euroa, se lapsi voi harrastaa sitä sillä, että lapsen äiti jättää kuntosalikortin itselleen ostamatta ja käy vaikka lenkillä ja lapsen isä ei ostele itselleen "leluja".

• Nenne Kirsikka

Niin. Ymmärrän hyvin pointtisi, ja uskoisin ettei 50-luvulla harrastuksiin juuri perheetkään satsanneet taloudellisesti. Kenties se olisi vaihtoehto nykyäänkin? Oman lapseni on kuitenkin harrastukseensa päätynyt kavereidensa mukana, panostaa siihen ja sieltä pois jääminen rahan takia olisi kova pala. Eipä silti, ei se meiltä nyt pois olekaan jäämässä, mutta ei kai elämä ihan aina kohtele silkkihansikkain...

Mutta joo, jos nuo überkalliit rata-autoilut (miksi kukaan ylipäätään harrastaisi moista;)) yms jättää pois laskuista ja keskitytään vaikka tuohon jalkapalloon ja tennikseen, niin kyllä niillekin tulee hintaa jos lähdetään kisatasolle, pihalla pallottelu nyt ei juuri rahaa vie. On seuramaksuja, lisenssejä, matkustamista peleihin yms. Kaipa sitä sitten myöhemmin voi saada sponssia jostain muualtakin kuin perheeltään, en tiedä.

Luulen että moni pihistää jo nyt kuntosalikorteista, itselleni ainakin tuo lapsen harrastukseen varattava summa on pihistettävä muusta tarkanmarkan budjetistani - mitäpä sitä muuten tällä palstalla notkuisinkaan... Useamman lapsen kanssa joutuisin tietenkin tekemään tiukempia ratkaisuja.

Jos perheet kuuluvat muutenkin toimeentulotuen piiriin, musta juuri lasten harrastuksiin tarkoitetut etusetelit kuullostavat järkeviltä. Sitä paitsi ne ohjaavat summan juuri tähän tarkoitukseen. Saattaahan niitä muitakin, jopa parempia ratkaisuja olla, mutta perusteltavissa tämäkin mielestäni on.

• Seksiä voi

harrastaa ilmaiseksi.

• hyi olkoon

Pedofilia on rikos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe