Uuden auton ajaminen loppuun?

harvinaista

Onko täällä ketään joka ois ajanut / aikoo ajaa uutena ostamansa auton aivan loppuun? Itse ostin 9v sitten uutena auton jolla ajelen vieläkin. Ajattelin ajaa tämän loppuun eli ainakin toiset 9v vielä. Itselleenhän auto ei tunnu vanhalta koska on sen uutena ostanut. Toki kyllästyttää välillä. Vältän autokuumetta välttämällä autolehtiä, automainoksia ja autonäyttelyissä käyntiä.

Hyvä puoli on siinä, että tunnen historian, olen aikanaan saanut valita mieleiseni auton väreineen ja varusteineen sekä pääomakulut ovat pienet. Toki korjauskuluja alkanut tulla.

253

9999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusionuusi.

      No eikö se jo ala olla lopussa. 10 vuotta on jo autolle aikamoinen ikä.
      Autot suunnitellaan tehtaalla 5-10 vuoden käyttöön, sitten paaliin.
      Auto ei ole enää turvallinen yli 10 vuotiaana.

      • Uuden auton ajaja

        liikenteessä olevien autojen keski-ikä Suomessa on yli 10 vuotta.

        Kirjoittamasi osoittaa, että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta autoista. Ne kestävät kyllä mainiosti 15-20 vuotta, huolenpidosta riippuen.


      • ford men

        nythän hulluja puhut.itse ostin fordin käytettynä 1985.auto oli tuolloin jo 15 vuotias mallia 1970.auto on edelleen minulla,lämpimässä tallissa ovella odottaa että koska sillä lähdetään.eihän tuo ole vielä viittäkymppiä lähelläkään.onkos se nyt 42 vuotias.luulen että siinä muu meriiset koppakuoriaiset on jo ruskea aine syönyt.mutta fordit on tehty raudasta ei kattopellistä.toisen ostin fordin mallia 1961,ollut käytössä koko ajan tähän päivään asti.ei museoajoneuvo.jos sulla on näin hyviä autoja niin kerro ihmeessä.vai oletko niitä ruostepesä miehiä vai naisia,vai niitä toisiin sekaantujia.


      • tähtitakuu
        Uuden auton ajaja kirjoitti:

        liikenteessä olevien autojen keski-ikä Suomessa on yli 10 vuotta.

        Kirjoittamasi osoittaa, että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta autoista. Ne kestävät kyllä mainiosti 15-20 vuotta, huolenpidosta riippuen.

        kyllä mersu kestää.mulla on 1990 mallia eemeli,ei ruostetta missään.tosin on vuosia sitten ruostesuojattu,ainakin kaksikymmentä vuotta takaperin.tarkastus pohjaan jokavuosi.onkos se 22 vuotias.meinasin ainakin kymmenen vuotta vielä ajella.oon ajatellut että pitäis koukku asentaa,vois vaikka telimatkavaunua vedellä,vaikka norjaan altaan ja tromssaan.kestää käytettynäkin enemmän kuin moni uusi.


      • katastroofi griisiku

        mulla on tommonen,japanilainen griisikuppi,kylä kuin siperian talvi.turkisrukkaset oltava ja kauhia määrä vaatteita.49 saappaat että sopii sukkia.onhan siihen jo helmat hitsattu uudet,oven alalaidat uudet,maalattu,koneremontti olikohan kolmekertaa.mittarissa taitaa olla 298000 km.kyllä se griisikuppikin kestää kun hitsaa sen 3-4 vuoden välein kasaan.ja remppaa koneen.katsastuksesta meinas tulla reput kun toinen takajarru ei oikein laahannut kunnolla.mutta katsastuksen jälkeen purkasin jarrut ja uudet hihnat ja säädöt herkiks jo rupes kurvissa perä heittää ku hipas jarrua.


      • mek.1981

        Hyvin pidetty auto on yhtä turvallinen kuin ostohetkellä vai mihin perustat väittämän ettei näin olisi?


      • vanhaviini parasta
        ford men kirjoitti:

        nythän hulluja puhut.itse ostin fordin käytettynä 1985.auto oli tuolloin jo 15 vuotias mallia 1970.auto on edelleen minulla,lämpimässä tallissa ovella odottaa että koska sillä lähdetään.eihän tuo ole vielä viittäkymppiä lähelläkään.onkos se nyt 42 vuotias.luulen että siinä muu meriiset koppakuoriaiset on jo ruskea aine syönyt.mutta fordit on tehty raudasta ei kattopellistä.toisen ostin fordin mallia 1961,ollut käytössä koko ajan tähän päivään asti.ei museoajoneuvo.jos sulla on näin hyviä autoja niin kerro ihmeessä.vai oletko niitä ruostepesä miehiä vai naisia,vai niitä toisiin sekaantujia.

        forditkin oli ennen autoja joissa on sinkittyt korit, ainakin sakujen tekemissä,enkuissa ei, nykyiset fordit ja riisikupit on tehty jo valmiiksi ruostuneesta kattopellistä,jo 90 luvun malleissa fordeissa ruosteiset ovipellit tippui tielle ennnen eka katsastusta, kyllä nää nykyritsat sillipurkkina menis kun kun muistaa tyhjentää purkin ajoissa ennen kun alkavat vuotaa. Kyllä siinä autokuume laskee kummasti kun näkee näitä muutaman vuoden ikäisiä ns. autoja, kolaroituina ja pellit saumoistaan aukirevittynä....ruosteen alkua löytyy takuulla jos ei ole sinkitty kori


      • ford vm. 1992

        höpöhöpö...


      • Suunniteltu hajoamin
        vanhaviini parasta kirjoitti:

        forditkin oli ennen autoja joissa on sinkittyt korit, ainakin sakujen tekemissä,enkuissa ei, nykyiset fordit ja riisikupit on tehty jo valmiiksi ruostuneesta kattopellistä,jo 90 luvun malleissa fordeissa ruosteiset ovipellit tippui tielle ennnen eka katsastusta, kyllä nää nykyritsat sillipurkkina menis kun kun muistaa tyhjentää purkin ajoissa ennen kun alkavat vuotaa. Kyllä siinä autokuume laskee kummasti kun näkee näitä muutaman vuoden ikäisiä ns. autoja, kolaroituina ja pellit saumoistaan aukirevittynä....ruosteen alkua löytyy takuulla jos ei ole sinkitty kori

        Tavarat, myös autot, tehtiin ennen kestämään.

        Nykyään ne suunnitellaan hajoamaan tietyn ajan päästä. Vanha pesukone porskuttaa vieläkin mökillä. Uusi pesukone on hyvä jos se kestää edes viittä vuotta. Eikä huoltaminen auta.

        Tuo suunniteltu hajoaminen johon insinööriopiskelijoita koulutetaan on kuluttajien kusettamista ja sillä ei ole mitään tekemistä luontoystävällisyyden kanssa, vaikka kuinka tavarat saisivat joutsenmerkkejä kylkiinsä.


      • Fomoco
        vanhaviini parasta kirjoitti:

        forditkin oli ennen autoja joissa on sinkittyt korit, ainakin sakujen tekemissä,enkuissa ei, nykyiset fordit ja riisikupit on tehty jo valmiiksi ruostuneesta kattopellistä,jo 90 luvun malleissa fordeissa ruosteiset ovipellit tippui tielle ennnen eka katsastusta, kyllä nää nykyritsat sillipurkkina menis kun kun muistaa tyhjentää purkin ajoissa ennen kun alkavat vuotaa. Kyllä siinä autokuume laskee kummasti kun näkee näitä muutaman vuoden ikäisiä ns. autoja, kolaroituina ja pellit saumoistaan aukirevittynä....ruosteen alkua löytyy takuulla jos ei ole sinkitty kori

        Kyllä ne fordit lahoo on missä vain tehtynä.Milloin saksalaisissa fordeissa oli sinkityttyjä koreja?

        60-luvulla oli englantilaisessa (mkIII) Zephyrissä sinkityt helmapellit ,mutta kyllä niihinkin läpiä tuli


      • Retkuilija

        No voihan vittu. Oma kinneri täytti 40-vuotta. Ennen japsi osasi tehdä käyttöesineitäkin.


      • kilometrejä lasissa

        Niin no mikä ettei. Yleensä meillä joilla auto on välttämättömyydestä ajokilometrit vain kertyvät nopeasti (minulla 60000km/v) joten autosta tulisimelkoisen kallis ostos aina lopun koittaessa.

        Varmasti vähemmän autoa käyttävälle oikeinkin hyväidea juuri sen vuoksi että tunteepahan kärryn läpikotaisin ja jos kohdalle sattui se loistoyksilö niin hyvä homma.


      • M ja V

        Me ostimme Mersedeksen uutena ja ajoimme sillä 18 vuotta.Oli järkevä teko.Nyt on ollut volkkareita.Aina ostettu uutena ja edellinen oli 13v ja nyt on uusimmalla ajettu 5 vuotta ja emme varmaan enää vaihda autoa kun ikä tulee vastaan.Auto on kallis pitää ja noina vuosina kun tarvitsimme autoa työmatkoihin oli suurin ajo tuolla mersulla ja toisella volkkarilla.Ei vanhasta autosta saa hyvää hintaa vaihdoassa ja menettää aina uuden auton käteisalennuksen vanhan antaessa.Aja autollasi niin kauan kun se pelaa ,kilometrit ovat nyt halpoja.


      • TEEMU!!..

        Olen ostanut autoni 25 vuotta sitten uutena, tarkoitus ajaa se loppuun. En vaan sitä mitenkään siihen kuntoon, että minun kannattaisi vaihtaa sitä. Se pelaa aivan moitteettomasti ja on jopa nykyliikenteessä parempi, kuin uudet autot. Uutena se oli kieltämättä kalliimmasta päästä oleva auto.


      • Höh. Mikäs siinä autossa muuttuu turvattomaksi, kun se on yli 10-vuotias? Pitäähän sun katsastuttaa autosi joka vuosi, eikös siinä nimenomaan tarkasteta turvallisuuteen liittyvät asiat? Ehkä sinä kuskina muutut vanhemmassa autossa niin noloksi, ettet kerkeä keskittyä ajoturvallisuuteen? ;-)
        Itselläni on kohta 3-vuotias Kia, jonka aion pitää niin kauan kuin pellit kestää. Vaikkakin joskus tippuu postiluukusta kutsuja koeajoon ja kyllä pitää purra hammasta ja kiiruusti viedä mainos keräyspaperilaatikkoon. ;-)


      • Minun Corol-

        lani on 24 vuotta vanha, ei pääoma- eikä korjauskulujakaan vielä. Hyvin menee.


      • 11

        -> uusionuusi

        Heh, siinä jälleen yksi mainonnan ohjailema kulutussopuli.


      • Eikä mikään aprilli
        Uuden auton ajaja kirjoitti:

        liikenteessä olevien autojen keski-ikä Suomessa on yli 10 vuotta.

        Kirjoittamasi osoittaa, että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta autoista. Ne kestävät kyllä mainiosti 15-20 vuotta, huolenpidosta riippuen.

        Maksan 100 000€ jokaisesta ruostyepilkusta joka löytyy 11 vuotta iäkkäästä Toyotastani!


      • puhki hylky
        Eikä mikään aprilli kirjoitti:

        Maksan 100 000€ jokaisesta ruostyepilkusta joka löytyy 11 vuotta iäkkäästä Toyotastani!

        mulla on neljävuotta vanha japsi.pohja puhkesi ruosteessa,ei mennyt katsastuksesta läpi,asentaja hitsasi sinne peltiä ja massasi,heti meni läpi.kyllä se saattaa kestää parivuotta mut on kyllä jo nyt vaihtokunnossa.


      • penkki men läpi
        Eikä mikään aprilli kirjoitti:

        Maksan 100 000€ jokaisesta ruostyepilkusta joka löytyy 11 vuotta iäkkäästä Toyotastani!

        mulla on toyotassa 298000km lasissa.moottori on korjattu ainakin kolmekertaa.penkki putosi lattiasta läpi satasen vauhdissa,penkin liukukiskot hävisi ilmeisesti ei ole asfaltti liuku kelpoiset mut romiksen romukasasta löyty saman mallin kiskot.hitsattiin lattia umpeen ja penkki porattiin pultit lattian läpi,lukitemuttereilla kiinni,ei oo pettänyt kun pantiin 2mm pellistä.entinen oli kuin alumiinitölkin peltiä.


      • Volex kuin Rolex
        Uuden auton ajaja kirjoitti:

        liikenteessä olevien autojen keski-ikä Suomessa on yli 10 vuotta.

        Kirjoittamasi osoittaa, että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta autoista. Ne kestävät kyllä mainiosti 15-20 vuotta, huolenpidosta riippuen.

        Ideolokeja asian osalta on yhtä paljon kun autojen käyttäjiä.
        Itselläni on volvo 740 sarjalainen jolla olen ajanut kauan aikaa joskaan kilometrejä tulee vuodessa vain 10.000 ja siksi hyvää ja luotettavaa "perheen jäsentä"ei halua vaihtaa nykyaikaiseen autoon vaikka joskus mieli tekisikin.
        Uudemman auton ajetuille kilometreille noilla ajomäärillä tulee suhteessa hintaa enemmän kuin vanhalle Volexilleni siksi pidän sitä "Rolexina"ja vielä kun siitä ei edes löydä etsimälläkään ruostetta maalipinnoilta:)


      • Tähtitakuuko
        tähtitakuu kirjoitti:

        kyllä mersu kestää.mulla on 1990 mallia eemeli,ei ruostetta missään.tosin on vuosia sitten ruostesuojattu,ainakin kaksikymmentä vuotta takaperin.tarkastus pohjaan jokavuosi.onkos se 22 vuotias.meinasin ainakin kymmenen vuotta vielä ajella.oon ajatellut että pitäis koukku asentaa,vois vaikka telimatkavaunua vedellä,vaikka norjaan altaan ja tromssaan.kestää käytettynäkin enemmän kuin moni uusi.

        Lieneekö näiden Mersujen laatu heikentynyt. Itsellä 2002 ja pohjassa reikiä, eikä muutenkaan aivan moitteeton.
        Kai tähän on tehnyt osat pikkulapsi kiinassa yövuorossa, sen verran on laatu heikentynyt.


      • Raímoreipas
        Uuden auton ajaja kirjoitti:

        liikenteessä olevien autojen keski-ikä Suomessa on yli 10 vuotta.

        Kirjoittamasi osoittaa, että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta autoista. Ne kestävät kyllä mainiosti 15-20 vuotta, huolenpidosta riippuen.

        Olet oikeassa. Auto kestää hyvin 20-25v kun sen säällisesti huoltaa ja hoitaa..Diesel autolla ajaa hyvin yli 500.000 km, sen jälkeen alkaa arveluttaa.
        Huollot ovat tärkeät!
        Mulla kohta 10 v. WW-Polo Diesel, ajettu 160.000 km. Auto seisoo talvisin pitkät ajat tallissa kun olen lämpimässä itse!


      • äläjuksaa87656

        höpölöpö. kyllä ne vanhatkin hyvin pidettynä on ihan turvallisia yli 10 vuotiainakin, ei se ikä vaan miten pitää huolta autostaan, sama pätee ihmisiinkin ja moneen muuhun asiaan.


      • Que?

        Auto ei ole enää turvallinen yli 10 vuotiaana. => Miksi kymmenvuotias Mercedes-Benz tai Volvo ei ole niin turvallinen kuin uusi C2, Aygo tai 107?


      • Huolto auttaa

        Auton turvallisuus on kiinni siitä miten sitä huolletaan. Jos kuluvat osat vaihdetaan riittävän ajoissa, niin ei mitään turvallisuusriskiä synny vanhassa autossakaan. Periaatteessa kaikki auton osat ovat uusittavissa. Myös pellit.

        Toisaalta jo 5 vuotta vanha auto voi olla tappava, jos huollot laiminlyödään.


      • zxz.

        Älä höpise. Autolla ajetaan niin kauan kun se toimii.. Sulla taitaa olla varaa ostaa uus auto joka 9v. jälkeen.


      • Että mitä höpinää

        NO HUH HUH!!

        T: 35 vuotiaalla autolla ajava!


      • Reteriikki
        vanhaviini parasta kirjoitti:

        forditkin oli ennen autoja joissa on sinkittyt korit, ainakin sakujen tekemissä,enkuissa ei, nykyiset fordit ja riisikupit on tehty jo valmiiksi ruostuneesta kattopellistä,jo 90 luvun malleissa fordeissa ruosteiset ovipellit tippui tielle ennnen eka katsastusta, kyllä nää nykyritsat sillipurkkina menis kun kun muistaa tyhjentää purkin ajoissa ennen kun alkavat vuotaa. Kyllä siinä autokuume laskee kummasti kun näkee näitä muutaman vuoden ikäisiä ns. autoja, kolaroituina ja pellit saumoistaan aukirevittynä....ruosteen alkua löytyy takuulla jos ei ole sinkitty kori

        Sen verran monta vuotta on tullu Fordin peltejä sepitettyä, että tiedän: Fordin korissa ei oo sinkkiä, muutaku korkeintaan ruostekorjausten päälle paukkupullosta suihkutettuna...
        Ja mitä tulee siihen ruostumattomuuteen: sinkitys vähän vain hidastaa ruostumista.
        Kokeileppa rakentaa vene sinkkipellistä!!!


      • Made in Japan
        Minun Corol- kirjoitti:

        lani on 24 vuotta vanha, ei pääoma- eikä korjauskulujakaan vielä. Hyvin menee.

        Japanin tehtailla tehdyt Toyotat kestävät useita sukupolvia. Onhan Suomen maanteillä vieläkin -70-luvun Toyotoita.

        Älä välitä niistä viesteistä täällä, jotka kadehtivat Japanin laatua.


      • Japsikin kestää
        puhki hylky kirjoitti:

        mulla on neljävuotta vanha japsi.pohja puhkesi ruosteessa,ei mennyt katsastuksesta läpi,asentaja hitsasi sinne peltiä ja massasi,heti meni läpi.kyllä se saattaa kestää parivuotta mut on kyllä jo nyt vaihtokunnossa.

        Jaa 4 vuotta vanha japsi ja pohja puhki ..??? Itselläni oli Mitcu Lancer farmari,
        ostin sen 5 v. vanhana ja ajoin ite sillä 16,5 vuotta, sit vasta pohja petti... kilometrejä ei kertynyt, "kuin" 340 000 , joista 80 % Suomalaisia sorateitä .


      • ajoneuvomaisteri

        Vielä 90-luvun alussa kaupasta sai autoja joilla pystyy ajamaan huoletta tänäkin päivänä. Ittellä on vuosimallin 91 japanilainen keesi joka on vaatinut toki remonttia mutta katsastuksessa ei löydy mitään valittamista jos ei pientä kukkimista lasketa.
        Auto tuntuu kyllä turvalliselta ja moottori pelaa tehokkaasti ja maltillisella ajolla en koe että ajaisin turvattomalla ajoneuvolla. Eli väittäisinpä että mun auto on turvallinen vielä 21-vuoden ikäisenäkin. Nyt kun kevätaurinko alkaa lämmittää niin rakkaudella pesen autoni talven kuonasta ja vahaan auton jälleen kiiltäväksi uutta kesää varten.

        Ehkä nykyautot tehdään todellakin löyhemmistä osista kuin vielä 20-vuotta sitten.
        Ittellä ei oo käyny ainakaan auton vaihto mielessä. Nykyajan persoonattomat standardiautot eivät houkuttele yhtään ajamaan. Moottoritkin on peitetty jollain muoviläpillä eli ne eivät edes näytä auton moottoreilta kuten omani.

        Haaveena toki on jonain päivänä omistaa jokin persoonallisempi urheiluauto joka poikkeaa massasta niin ulkonäkönsä, tehojensa kuin ajo-ominaisuuksien puolesta.


      • Kumma juttu_
        kilometrejä lasissa kirjoitti:

        Niin no mikä ettei. Yleensä meillä joilla auto on välttämättömyydestä ajokilometrit vain kertyvät nopeasti (minulla 60000km/v) joten autosta tulisimelkoisen kallis ostos aina lopun koittaessa.

        Varmasti vähemmän autoa käyttävälle oikeinkin hyväidea juuri sen vuoksi että tunteepahan kärryn läpikotaisin ja jos kohdalle sattui se loistoyksilö niin hyvä homma.

        Tulee paljon kalliimmaksi ostaa uusi vaikkapa vuoden eli 60 tkm välein! Joa uuden hinta on vaikkapa 50 000€, joutuu vuoden päästä maksamaan 20 000 € lisää uuteen. Kymmenessä vuodessa siis 200 000 €. Kun ajaa sen 10 vuotta yhdellä, maksaa se 50 000€ noin 20 000 € korjauksia. Siis 130 000 € enemmän maksaa vuoden välein vaihto. Miten ihmeessä sen voi selittää halvemmaksi? Tuolla erotuksella voi jo ostaa puolikkaan omakotitaloa.


      • tietoa/tuntemusta
        Uuden auton ajaja kirjoitti:

        liikenteessä olevien autojen keski-ikä Suomessa on yli 10 vuotta.

        Kirjoittamasi osoittaa, että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta autoista. Ne kestävät kyllä mainiosti 15-20 vuotta, huolenpidosta riippuen.

        Uuden auton ajaja. olet oikeassa!
        jos vain ajat,ajat,ajat...

        Autosi EI kestä varmaan edes takuu aikaa!

        se joka pitää autosta huolen,hän ajaa sillä vaikka 40 vuotta!


      • Trallallaalla
        tähtitakuu kirjoitti:

        kyllä mersu kestää.mulla on 1990 mallia eemeli,ei ruostetta missään.tosin on vuosia sitten ruostesuojattu,ainakin kaksikymmentä vuotta takaperin.tarkastus pohjaan jokavuosi.onkos se 22 vuotias.meinasin ainakin kymmenen vuotta vielä ajella.oon ajatellut että pitäis koukku asentaa,vois vaikka telimatkavaunua vedellä,vaikka norjaan altaan ja tromssaan.kestää käytettynäkin enemmän kuin moni uusi.

        Se on potaskaa, että Mersu ei muka ruostu ja ruostetta ei missään. Veljellä on vm. 1990 w124 ja ajettu päälle 360 tkm, eli alle 400 tkm kuitenkin.

        -Etulokasuojissa on reiät, etupuskurin sivujen kohdilla.
        -Alapuolisten ovipaneelien sisäpuolella on ruostetta ja kenties reikiä.
        -Antennin läpivientireiässä on ruostetta ja ihan kohta reikä.
        -Takaluukun listan lähettyvillä (Mersumerkin alapuolella oleva lista) on muutama ruostekohta.


      • 1+9
        Tähtitakuuko kirjoitti:

        Lieneekö näiden Mersujen laatu heikentynyt. Itsellä 2002 ja pohjassa reikiä, eikä muutenkaan aivan moitteeton.
        Kai tähän on tehnyt osat pikkulapsi kiinassa yövuorossa, sen verran on laatu heikentynyt.

        Tähtitakuu... Et sitten yhtään kertonut miten olet pitänyt autostasi huolta, oletko kertaakaan pessyt auton pohjaa talven jälkeen?!? Jos et, niin ei mikään ihme. Isälläni on 81vm Volvo 240, moitteettomassa kunnossa, sekä Saabi 79vm sekin moitteeton. Molemmista on pidetty huolta, joka vuosi talven suolat pois, vahausta, öljyt vähintään kerran vuodessa, pohjaan kerran vuodessa suihkuttaa öljy/tervaa. Kyllä auto kestää jos siitä pidetään huolta, jos ei pidä niin se on 10vuotta ja paalaus.


      • ke
        Tähtitakuuko kirjoitti:

        Lieneekö näiden Mersujen laatu heikentynyt. Itsellä 2002 ja pohjassa reikiä, eikä muutenkaan aivan moitteeton.
        Kai tähän on tehnyt osat pikkulapsi kiinassa yövuorossa, sen verran on laatu heikentynyt.

        on ja paljon, tosin aina mese nostetaan esiin näissä keskusteluissa. nyky autoissa aina jokin hemmmetin vika valo palaa. merkki kun merkki.


      • ke
        thebestnumber kirjoitti:

        Höh. Mikäs siinä autossa muuttuu turvattomaksi, kun se on yli 10-vuotias? Pitäähän sun katsastuttaa autosi joka vuosi, eikös siinä nimenomaan tarkasteta turvallisuuteen liittyvät asiat? Ehkä sinä kuskina muutut vanhemmassa autossa niin noloksi, ettet kerkeä keskittyä ajoturvallisuuteen? ;-)
        Itselläni on kohta 3-vuotias Kia, jonka aion pitää niin kauan kuin pellit kestää. Vaikkakin joskus tippuu postiluukusta kutsuja koeajoon ja kyllä pitää purra hammasta ja kiiruusti viedä mainos keräyspaperilaatikkoon. ;-)

        kuski


      • ke
        Que? kirjoitti:

        Auto ei ole enää turvallinen yli 10 vuotiaana. => Miksi kymmenvuotias Mercedes-Benz tai Volvo ei ole niin turvallinen kuin uusi C2, Aygo tai 107?

        auton turvallisuuden tekee kuski ei auton ikä


      • 83 + 85
        Uuden auton ajaja kirjoitti:

        liikenteessä olevien autojen keski-ikä Suomessa on yli 10 vuotta.

        Kirjoittamasi osoittaa, että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta autoista. Ne kestävät kyllä mainiosti 15-20 vuotta, huolenpidosta riippuen.

        Mulla on 1983 mallinen pakumersu ja 1985 mallinen oppeli.Molemmat liikenteessä, suhteellisen viattomia ja ruosteettomia :)


      • rahat tuhlattu

        Ei olisi kannattanut ostaa 9v sitten uutena. Olisit ostanut ainakin pari vuotta vanhan auton, hinnasta olisi lähtenyt puolet pois.


      • ikä kuupe rasvaaja
        Eikä mikään aprilli kirjoitti:

        Maksan 100 000€ jokaisesta ruostyepilkusta joka löytyy 11 vuotta iäkkäästä Toyotastani!

        eihän niitä löydy koska olet peittänut ne pilkut maalilla joka vuosi, osta sillä 100 tonnillasi kunnon auto, mutta mitä hyötyä siitäkään sulle olisi, kun et näköjään erota autoa riisikupista


      • Hali-Äly

        Höh! Minulla on 29v vanha auto, jota on helppo huoltaa ja korjata. Ei näillä nykyisillä Muovileluilla ja elektroniikkaihmeillä mitään tee. Tai, jos tekee, niin pirun kalliiksi tulee ja häiriöitä on näissä ilmasto-olosuhteissa lähes jatkuvasti jopa toimintavarmimmiksi kehutuissa automerkeissä ja malleissa. Mutta lähes 30v dieseli mennä rytkyttää vuodesta toiseen kelillä kuin kelillä. Ja koska asun Virossa, ei riesana ole käyttömaksut, käyttövoimaverot ym muut suomalaisten kateushömpät. Vakuutuksetkin ovat 1/3 - 1/10 suomalaisten vakuutusten hinnoista. Tervetuloa kaikille eläkeläisille vanhoine autoineen Viron maaseudulle tai pikkukaupunkeihin! Minulla remontoitu3h k kph parv keskustassa merinäköaloin 130€/kk 300 suomalaisen yhteisössä. Uusia hienoja autoja saa ostaa 50-150€/kk osamaksulla.


      • zxz.
        Että mitä höpinää kirjoitti:

        NO HUH HUH!!

        T: 35 vuotiaalla autolla ajava!

        Tulikin ihan väärään paikkaan...Höpisiä oli tuolla paljon ylempänä..Mihin tämä nyt mahtaa tulla ?


      • Toy ota
        Eikä mikään aprilli kirjoitti:

        Maksan 100 000€ jokaisesta ruostyepilkusta joka löytyy 11 vuotta iäkkäästä Toyotastani!

        voin tulla ottamaan muutaman sata tonnia sulta, voin tulla taskulampun kanssa näyttämään esim alatukivarsia.. sieltä sitä ruostetta viimeistään löytyy sunkin hojotasta


      • Vanha Volvo
        Raímoreipas kirjoitti:

        Olet oikeassa. Auto kestää hyvin 20-25v kun sen säällisesti huoltaa ja hoitaa..Diesel autolla ajaa hyvin yli 500.000 km, sen jälkeen alkaa arveluttaa.
        Huollot ovat tärkeät!
        Mulla kohta 10 v. WW-Polo Diesel, ajettu 160.000 km. Auto seisoo talvisin pitkät ajat tallissa kun olen lämpimässä itse!

        Volvo 740 -91 B230F eli vapari bensa 2,3 L mittarissa 630 tkm ja avaamaton...

        Ai niin nää Volvon vinokoneet kestää isältä pojalle ja pojanpojalle, joita ei ajamalla saa rikki, jos vähän edes viitsii autoaan huoltaa...


      • Vanhassa varaa
        tähtitakuu kirjoitti:

        kyllä mersu kestää.mulla on 1990 mallia eemeli,ei ruostetta missään.tosin on vuosia sitten ruostesuojattu,ainakin kaksikymmentä vuotta takaperin.tarkastus pohjaan jokavuosi.onkos se 22 vuotias.meinasin ainakin kymmenen vuotta vielä ajella.oon ajatellut että pitäis koukku asentaa,vois vaikka telimatkavaunua vedellä,vaikka norjaan altaan ja tromssaan.kestää käytettynäkin enemmän kuin moni uusi.

        Joo, samaten meikällä 1993 mallin 300td ja 630000km kelattuna ja kovassa kunnossa, eikä ruostetta. Ei aikomustakaan luovuttaa vielä. Naapuri osti sen uutena ja meikä siis toinen omistaja.


      • toiota konetmuutasaa
        Eikä mikään aprilli kirjoitti:

        Maksan 100 000€ jokaisesta ruostyepilkusta joka löytyy 11 vuotta iäkkäästä Toyotastani!

        me lääkäriii..


      • bemaristi.
        Fomoco kirjoitti:

        Kyllä ne fordit lahoo on missä vain tehtynä.Milloin saksalaisissa fordeissa oli sinkityttyjä koreja?

        60-luvulla oli englantilaisessa (mkIII) Zephyrissä sinkityt helmapellit ,mutta kyllä niihinkin läpiä tuli

        Fordeissa kuten muissakaan 60-luvun autoissa ei ollut sisälokareita vakio-varusteena, joten etusiivet ruostu puhki reilusti alle kymmenessä vuodessa. Muutenkin tekniikka oli sen verran kesyä, että noin 150 tkm ajettu Cortina oli kyllä kaikinpuolin kypsää kamaa.

        Luukas oli kyllä hyvä pappi, mutta ei kovin hyvä sähkömies. Vikalista oli sen verran pitkä, ettei tämä palsta siihen riitä. Täytyy vaan todeta, että kyllä autot ovat kehittyneet hurjasti noista ajoista.


      • Valitettavasti ei
        Tähtitakuuko kirjoitti:

        Lieneekö näiden Mersujen laatu heikentynyt. Itsellä 2002 ja pohjassa reikiä, eikä muutenkaan aivan moitteeton.
        Kai tähän on tehnyt osat pikkulapsi kiinassa yövuorossa, sen verran on laatu heikentynyt.

        Mersu oli aikanaan laatuauto, ja todella kestävä. Joskus 1990-luvulla puolenvälin tienoilla laatua heikennettiin lähes tietoisesti. Siitä eteenpäin Mersun laatu on laskenut kuin lehmän häntä, ja saksalaiset itsekin arvostavat Audin, Volkkarin, Bemarin korkeammalle tänään.

        Suomi taitaa olla maailman viimeisiä paikkoja jossa vielä luullaan että MB on laatuauto.


      • näinhänseon
        Eikä mikään aprilli kirjoitti:

        Maksan 100 000€ jokaisesta ruostyepilkusta joka löytyy 11 vuotta iäkkäästä Toyotastani!

        Niin, eihän koko auton kattavaa ruostekohtaa voi enää pilkuksi sanoa...


    • Ajamisen riemua

      Uusi on uusi, paitsi Toyota.

      • kauhia katastroofi

        mulla on sun mainitsema katastroofi.helemat ovet moottoria ym hitsattu,korjattu.mut kolme neljäkertaa kun korjaa vuodessa ja vaihtelee öljyjä.ja talvi se on poikaa lattialla vesi jäätyy.turkishaalarit karvahattu turkisrukkaset.mutta jalat meinaa jäätyä lattiaan kiinni.varsinkin jos on lumiset jalat.kerran lapikas jäätyi kiinni ja olis pitäny jarrua polkea jäi lapikas lattialle kiinni ja ei ollu kuin metsään menoksi.kirveelä hakkasin lapikkaan irti ja matka jatkui,tulihan tuohon lommoja mut ne menee vaihdossa.


    • Muutaman vuoden

      käytetyllä Accordilla ajoin 11 vuotta. Pellit oli sen jälkeen läpimädät, mutta moottori kuin uusi.

      • et silleen

        Olen ajanut Honda Accordilla 11 vuotta pellit hyvät. Syy siihen miksi pellit on hyvä, ruostesuojautin autoni uutena, ei mitään ruoste vikaa. Se on äly joka pelaa!!!!!!!!!


      • Oli siihenkin
        et silleen kirjoitti:

        Olen ajanut Honda Accordilla 11 vuotta pellit hyvät. Syy siihen miksi pellit on hyvä, ruostesuojautin autoni uutena, ei mitään ruoste vikaa. Se on äly joka pelaa!!!!!!!!!

        tehty ruostesuojaus ja mainokset vielä joka ikkunassa. Olikin sitten hyvää mainosta yritykselle.
        Tuosta on jo aikaa, oli -83 mallia ja seuraavakin malli, kun liikkeessä katsoin, oli pohjasta aivan mätä. En tiedä uudemmista, ehkä ovat parempia, mutta Hondan myynti väheni melkoisesti noiden ruostepesien jälkeen.

        Muuten olin autoon tyytyväinen, mutta viimeisinä vuosina piti aina paikata katsastukseen ja oli se jo melkoisen nolon näköinen, kun takaluukkukin aivan ruosteessa.


    • hyrhyr

      Minä ostin autoni kolmevuotiaana autonpentuna ja olen ajanut silla nyt 20 v, ja aion ajaa edelleen, ei mitään vikaa vielä.

    • AWGN

      Tunnen joitakin ihmisiä jotka tekevät näin. Eläkeläisen tuloilla harvemmin vaihdetaan autoa kovin usein ja usein ostetaankin se yksi, joka jää viimeiseksi.

      Toki ainahan se on edullisinta ajaa auto loppuun. Harvemmin sitä kuitenkaan jaksaa ajaa yhdellä ja samalla autolla esim 20 vuotta. Pitää muistaa, että ne pääomakulut ovat rajallisen suuret. Todellista säästöä syntyy tekemällä esim. huollot ja korjaukset itse. Sitten jää rahaa vaihtaa autoa useammin.

      • tee laskelmia

        AP kysyi yksinkertaisesti onko tarkoituksesi ajaa autollasi sen loppuun asti? Eli juuri sinulta ei kysytty mitään. Kommentoit kuitenkin näin; "..jaksaa ajaa yhdellä ja samalla autolla esim 20 vuotta."?
        Oletpa sinä vanha ja väsynyt, kun vanhemmalla autolla ajaminen käy raskaaksi. Onneksi meitä vahvempia autoilijoita on vielä ja jaksamme pyörittää rattia, vaikkei tehostinta ole ja ikkunakin pitää veivata auki.

        Minulle auto on vain ajoneuvo, jolla siirryn paikasta A paikkaan B, eikä sitten muuta. Rahaa voisi käyttää autoihin vuosien varrella kymmeniätuhansia, mutta tuolla rahamäärällä ehtii/on ehtinyt tehdä /ostaa paljon mukavampia asioita.

        Katso ja laske oikea säästö; ostin (käytetyn) auton v.92 ja maksoin siitä käteisellä 54tuhatta MARKKAA, eli alle 10t€. Ja olen ajanut sillä päivittäin kaikki työ- ja vapaa-ajan ajoni (perhettä on), lisäksi aion edelleen ajaa tällä autolla, kun se kerran on kunnossa ja kulkee hyvin.. Kuinka paljon enemmän markkoja ja euroja yhteensä sinä olet säästänyt vaihtamalla autojasi väh.5-6kertaa samana ajanjaksona?


      • Vanhavolvo
        tee laskelmia kirjoitti:

        AP kysyi yksinkertaisesti onko tarkoituksesi ajaa autollasi sen loppuun asti? Eli juuri sinulta ei kysytty mitään. Kommentoit kuitenkin näin; "..jaksaa ajaa yhdellä ja samalla autolla esim 20 vuotta."?
        Oletpa sinä vanha ja väsynyt, kun vanhemmalla autolla ajaminen käy raskaaksi. Onneksi meitä vahvempia autoilijoita on vielä ja jaksamme pyörittää rattia, vaikkei tehostinta ole ja ikkunakin pitää veivata auki.

        Minulle auto on vain ajoneuvo, jolla siirryn paikasta A paikkaan B, eikä sitten muuta. Rahaa voisi käyttää autoihin vuosien varrella kymmeniätuhansia, mutta tuolla rahamäärällä ehtii/on ehtinyt tehdä /ostaa paljon mukavampia asioita.

        Katso ja laske oikea säästö; ostin (käytetyn) auton v.92 ja maksoin siitä käteisellä 54tuhatta MARKKAA, eli alle 10t€. Ja olen ajanut sillä päivittäin kaikki työ- ja vapaa-ajan ajoni (perhettä on), lisäksi aion edelleen ajaa tällä autolla, kun se kerran on kunnossa ja kulkee hyvin.. Kuinka paljon enemmän markkoja ja euroja yhteensä sinä olet säästänyt vaihtamalla autojasi väh.5-6kertaa samana ajanjaksona?

        Täällä ajetaan omat ja työajot 17-vuotiaalla Volvolla, joka on ollut minulla kuusi vuotta ja tulee ilmeisesti olemaan vielä vuosia. Pitäähän sitä välillä korjatakin, mutta vuoden korjauksiin riittää yksi uuden S80:n kuukausiosamaksu. Niillä lopuilla yhdellätoista maksuerällä voi tehdä muuta kivaa.


      • 405 sedan
        tee laskelmia kirjoitti:

        AP kysyi yksinkertaisesti onko tarkoituksesi ajaa autollasi sen loppuun asti? Eli juuri sinulta ei kysytty mitään. Kommentoit kuitenkin näin; "..jaksaa ajaa yhdellä ja samalla autolla esim 20 vuotta."?
        Oletpa sinä vanha ja väsynyt, kun vanhemmalla autolla ajaminen käy raskaaksi. Onneksi meitä vahvempia autoilijoita on vielä ja jaksamme pyörittää rattia, vaikkei tehostinta ole ja ikkunakin pitää veivata auki.

        Minulle auto on vain ajoneuvo, jolla siirryn paikasta A paikkaan B, eikä sitten muuta. Rahaa voisi käyttää autoihin vuosien varrella kymmeniätuhansia, mutta tuolla rahamäärällä ehtii/on ehtinyt tehdä /ostaa paljon mukavampia asioita.

        Katso ja laske oikea säästö; ostin (käytetyn) auton v.92 ja maksoin siitä käteisellä 54tuhatta MARKKAA, eli alle 10t€. Ja olen ajanut sillä päivittäin kaikki työ- ja vapaa-ajan ajoni (perhettä on), lisäksi aion edelleen ajaa tällä autolla, kun se kerran on kunnossa ja kulkee hyvin.. Kuinka paljon enemmän markkoja ja euroja yhteensä sinä olet säästänyt vaihtamalla autojasi väh.5-6kertaa samana ajanjaksona?

        totta turiset, on kato mullakin sama periaate ja monella muullakin varmaan, johan sen järkikin sanoo, ei siihen ihmeellistä laskutoimitusta tarvita. 18v on ranskalaisella laatu-autollani ikää ja meno senkun paranoo, akan voisin vaihtaa ...autoa en


      • Sama vika
        tee laskelmia kirjoitti:

        AP kysyi yksinkertaisesti onko tarkoituksesi ajaa autollasi sen loppuun asti? Eli juuri sinulta ei kysytty mitään. Kommentoit kuitenkin näin; "..jaksaa ajaa yhdellä ja samalla autolla esim 20 vuotta."?
        Oletpa sinä vanha ja väsynyt, kun vanhemmalla autolla ajaminen käy raskaaksi. Onneksi meitä vahvempia autoilijoita on vielä ja jaksamme pyörittää rattia, vaikkei tehostinta ole ja ikkunakin pitää veivata auki.

        Minulle auto on vain ajoneuvo, jolla siirryn paikasta A paikkaan B, eikä sitten muuta. Rahaa voisi käyttää autoihin vuosien varrella kymmeniätuhansia, mutta tuolla rahamäärällä ehtii/on ehtinyt tehdä /ostaa paljon mukavampia asioita.

        Katso ja laske oikea säästö; ostin (käytetyn) auton v.92 ja maksoin siitä käteisellä 54tuhatta MARKKAA, eli alle 10t€. Ja olen ajanut sillä päivittäin kaikki työ- ja vapaa-ajan ajoni (perhettä on), lisäksi aion edelleen ajaa tällä autolla, kun se kerran on kunnossa ja kulkee hyvin.. Kuinka paljon enemmän markkoja ja euroja yhteensä sinä olet säästänyt vaihtamalla autojasi väh.5-6kertaa samana ajanjaksona?

        Minä ostin vuonna 1998 12.000 markalla vuoden 1982 maasturin. Korjauksiin menee vuosittain noin 500 euroa. Mittarissa on vasta vähän yli 400.000. Pellit ok, moottori ok, tekniikka vanhaa mutta ok. Jos vanha kerran toimii, niin miksi ostaa uusi?


    • Minä olen ajanut kaksi uutena ostamaani autoa loppuun. Saksalaisen pellit oli lopussa 11 vuotiaana ja yhdelle ranskalaiselle kävi samoin. Nyt on menossa nelivuotiaana ostettu ranskalainen ja minulla se on ollut 19 vuotta eikä loppumisesta ole vielä tietoakaan. Saattaa kuski loppua ennen...

    • wieojgioergjoierjgeo

      Ostin viime syksynä uuden pikkuauton, aikomuksena ei ole ajaa sitä loppuun saakka vaan suunnitelmana olisi vaihtaa se jälleen uuteen n. 5v vanhana jos vaan mahdollista, jos töissä saa olla ja rahaa riittää.

      Ajelin eräällä vajaat 9v vanhana ostamallani autolla 9 vuotta, rupesi jo tylsistyttämään ja kyllästyttämään sen korjaaminen kun samat kulutusosat ja viat lähtivät jo toiselle uusintakierrokselle vuosien mittaan.

      Olisihan se mukava jos autojakin voisi vaihdella silloin tällöin, tulisi elämään vaihtelua.

      • C a r g o

        "Olisihan se mukava jos autojakin voisi vaihdella silloin tällöin, tulisi elämään vaihtelua. "

        Monet joutuvat vaihtamaan työpaikkaa. Sitä useammat kuitenkin vaihtavat mielellään lomakohdettaan, asuntoaan tai puolisoaan.

        Minusta se, että haluaa vaihdella autoa kuin etnisen vähemmistön edustaja hevosta, on elämäntapakysymys. On vaikea sanoa, että automarkkinoille tulisi viidenkään vuoden välein jotain niin mullistavaa, että varsinaisesti kannattaisi vaihtaa turvallisuuden tai taloudellisuuden tai naapurin kateellistuttamisen vuoksi.

        Suomessa ei ole merkittävässä määrin autoteollisuutta, joten auton jatkuva ja nopea vaihtaminen ei palvele suomalaista, ei autoilijaa eikä autonkorjaajaa niin kuin Keski-Eurooppaa heikentäen vaihtotasetta.


    • 29

      Itselläni on samanlainen ongelma pitäisi vaihtaa auto mutta kun ei huvita. Ainut ongelma on ollut vuosittainen huolto, kun ei viitsisi makaa ylimääräistä vaihtoautosta ja pitää sumplia työkavereiden kanssa noudot ja toimitukset. Vaiva se on pienikin vaiva.

      Vähän olen katsellut premium autoja, kun ikääkin tuli 50 täyteen. Mutta ei paljon viitsisi ostaa mersua alle ja maksaa tuhansia euroja vuosihuolloista 10 000 vuosikilometreistä.

      Kyselin tuossa Lexuksen vuosihuoltojen hintoja ja ei ne Toyotan huoltohinnoista eroa. Voi olla, että kun käyn Helsingissä seuraavan kerran, käyn potkimassa renkaita Kaivokselassa. Tosin hinnanmuutoksen jälkeen, kun autojen hinnat on pudonneet, nimittäin hybridi on seuraava peli alla jos nyt uuden ostan.

      • MB-huolto

        Ei ne Mercedeksenkään huoltohinnat Toyotasta eroa. Huomioi, erttä Toyotan huoltoväli on puolta pienempi.


      • 31

    • Volvo 240

      Tunsin yhden tyypin joka noin 1990 osti uuden 200 sarjan Volvon jäädessän eläkkeelle. Papparainen kuoli reilut 5 vuotta sitten ja samalla Volvolla ajeli loppuun asti.

    • 1991-2008

      Ostin 1991 uuden bemarin, jolla ajoin 400 000 km vuoteen 2008. Auto on edelleen tallissa odottamassa museoautoikää. Nykyisen 2008 hankitun auton aion kuitenkin vaihtaa lähiaikoina, en oikein luota kaiken elektroniikan toimivuuteen pidemmän päälle.

    • hrbeoa

      Harvinaistahan tuo on mutta kunnioitettavaa. Nuuka ihminen harvoin viitsii uhrata autoiluun niin paljon etttä ostaisi uuden. En minäkään ostaisi vaikka rahaa olisikin. Käytetyn myynti on niin vastenmielistä että mieluummin ajan autot loppuun kun en viitsi niitä vaihdokkeina lahjoittaakaan autoliikkeille.
      Alta tonnin autotkin kestävät minulla yleensä viitisen vuotta kunnes peltejä ei enää kannata paikkkailla. Sama sääntö muuten päti jo markka-aikana, mielenkiintoista.

    • four wheel

      ja siitä pahuksen hyvin toimivasta autosta on jotenkin haikea luopua,kun ei varmasti tiedä,minkälaisen katiskan saa tilalle!!

    • Ford vookkus

      06/2005 ostin ihan uuden farmari Focuksen kolmen vuoden osamaksulla. Tarkoitus oli vaihtaa auto taas uuteen, kun velka oli kuitattu, jäi kuitenkin vaihtamatta. Syntyi päässä ajatus ajaa samalla toiset kolme vuotta ja laittaa osamaksuerän verran toiselle tilille säästöön. Edelleen on sama 2005 Focus käytössä, "osamaksuerä" menee kuukausittain säästöön.
      Fokkerilla takana 130tkm, ei pahemmin vikoja, ruosteenehkäisyäkin tehty ja hyvin huollettu(vähän enemmänkin kuin valmistaja määrää).
      En raaski millään sijoittaa säästämiäni euroja autonvaihtoon, eikä nyt edes kiinnosta lähteä uusia katselemaan.
      Taitaa vielä mennä monta vuotta tuolla nykyisellä.

      • Pekka

        Fiksu teko, vielä kun olisit laittanut kuukausittaiset erät kasvamaan fiksummin esim. johonkin helppoon perus-rahastoon niin voisit vaikka käydä "ilmaiseksi" välillä etelän lämmössä! :)

        Ei sillä että pitäis aina saada lisää ja lisää rahaa, mut noin järkevällä asenteella ei lisäjärkeily vaadi paljon lisää tekoja. Helppoa ja vaivatonta!


    • Autot liikuu

      Ostin uuden renault laginan ja ajoin sen loppuun 2v 60tkm . Vikoja niinpaljon ettei ihminen enää ymmärtänyt. Autolla ajoi koko perhe ja sai viikonloppureisuillansa kaaeita kilometrimääriä ja välille jäi lukuisia kertoja. hyvä auto ajaa muttei pysynyt kunnossa nyt on avensis 290tkm ja muuten kestää.

    • Retkuilija

      FSO polonezin loppuun ajamiseen riitti viisi vuotta. Puolalainen paska.

    • vaihtelu virkistää

      itse pidän autoa 2-3 vuotta, max 100tkm ja vaihtoon!

      Ihan vaihtelun vuoksi ja autot, sekä tekniikka kiinnostaa sen verran että
      haluaa myös saada päivitystä "leluihin".
      Ei millään pystyis ajamaan millään iki vanhalla lintalla.
      9 vuodessa tekniikka ja kaikki on mennyt niin paljon eteenpäin
      että se on ihan museokamaa!

      • 14

        Et varmaan maksa omasta pussitasi autoa.


      • uus-vanha-uus
        14 kirjoitti:

        Et varmaan maksa omasta pussitasi autoa.

        En tiedä maksaako vaihtelu virkistää -autoiluaan omasta pussista mutta minä maksan ja ostan aina autoni käteisellä ilman velkaa. Kymmenisen vuotta sitten kun täytin pyöreitä vuosia vaihdoin ensimmäisen ihan uuden auton. Sillä ajoin lähes 7 v ja yli 180 tkm, kunnes tuli lähes tonnin vika. En korjannut sitä vaan vaihdoin pikku välirahalla 3 v vanhempaan, yli 200 tkm ajettuun pikkudieseliin. Tuli samalla autoiluun vaihtelua edullisesti. Tuolla talousihmeellä ajelin noin 2,5 v melko huolettomasti, kunnes kaverini (autonasentaja) osti sen perheelleen kakkosautoksi. Vaihdossa otin euroja 21 vuotiaan lava-auton. Sillä ajelin huolettomasti vajaat 2 kk, kunnes myin eteenpäin koska ostin esittelyautona olleen 2 kk ikäisen pikkuauton. Sain sen melko edullisesti suoralla kaupalla. Ainakin tään ensimmäisen vuoden toiminut hyvin. Ajattelinkin vaihtaa uuden aina noin 10 v välein. (Jos autoilun kustannukset vielä nousee en kyllä välttämättä uutta enää osta.) Käytettyjen markkinoilla on niin paljon autoja että tuntuu luonnonvarojen haaskaukselta vaihtaa useimmin uutta. Jos kyllästyn tähän aikaisemmin, voin vaihtaa pikkuvälirahalla toiseen käytettyyn tai ostaa jonkun satasen kesäauton kakkosautoksi, jolla ajelee välillä ja säästää uudemman auton km-lukemaa. Halpis on helppo myydä eteenpäin tai ajaa vaikka romikselle.


      • Skeptikko

        Ei nykyautoilla kannatakkaan ajaa päivääkään takuuajan tai metriäkään takuukilometrien yli.


      • reytjkytilyuiolö
        Skeptikko kirjoitti:

        Ei nykyautoilla kannatakkaan ajaa päivääkään takuuajan tai metriäkään takuukilometrien yli.

        Nykyauton korjaukset on kalliita, mutta kyllä näillä aika huolettomia kilometrejä saa aika paljon ajaa ennen kuin isompia remontteja alkaa tulemaan.

        Itselleni tulee kilometrejä vuosittain noin 100-120 tkm ja ajan autolla yleensä 3-4 vuotta, eli kilometrejä autossa saattaa olla puoli milliä kun vaihdan uuteen. Silti yhteenkään autoon ei ole koskaan tarvinnut konetta tai laatikkoa avata. Myöskään yhtään naftapumppua, turboa tai perää ei ole uusittu.


      • On kokemusta
        Skeptikko kirjoitti:

        Ei nykyautoilla kannatakkaan ajaa päivääkään takuuajan tai metriäkään takuukilometrien yli.

        Poikkeuksena Tyoyta. Siinä ei ole takuulla merkitystä. Sehän onkin yhdessä Audin kanssa parhaana pidetty merkki. Kertovat alle 40-vuotiaat suomalaiset.


      • Skeptikko
        reytjkytilyuiolö kirjoitti:

        Nykyauton korjaukset on kalliita, mutta kyllä näillä aika huolettomia kilometrejä saa aika paljon ajaa ennen kuin isompia remontteja alkaa tulemaan.

        Itselleni tulee kilometrejä vuosittain noin 100-120 tkm ja ajan autolla yleensä 3-4 vuotta, eli kilometrejä autossa saattaa olla puoli milliä kun vaihdan uuteen. Silti yhteenkään autoon ei ole koskaan tarvinnut konetta tai laatikkoa avata. Myöskään yhtään naftapumppua, turboa tai perää ei ole uusittu.

        Moisella ajosuoritteella ei auto ehdi jäähtymäänkään edes huoltojen aikana. Tuolla menolla ne kyllä kestää paljon enemmän kilometrejä kuin pätkäajossa.


      • ripäarbnea
        Skeptikko kirjoitti:

        Moisella ajosuoritteella ei auto ehdi jäähtymäänkään edes huoltojen aikana. Tuolla menolla ne kyllä kestää paljon enemmän kilometrejä kuin pätkäajossa.

        Jäähtyy, talvella suorastaan jäätyy. Eihän tuosta tule kuin keskim reilu 300km päivässsä


      • yli 40-v.
        On kokemusta kirjoitti:

        Poikkeuksena Tyoyta. Siinä ei ole takuulla merkitystä. Sehän onkin yhdessä Audin kanssa parhaana pidetty merkki. Kertovat alle 40-vuotiaat suomalaiset.

        Minäkin pidän Toyotaa parhaana merkkinä, jos auto on tehty Japanissa ilman nanoteknologiaa. Japanin laatu ja pitkäikäinen tuote ratkaisevat asian, kun huoltaa ohjekirjan mukaisesti joko itse tai merkkihuoltamolla.


      • Nissan p12

        Kyllä ikä tuo kokemusta. Nuarempana vaihdoin ajokkia kuin sukkia. Ikää tullessa ihmettelen itsekkin kun on jo kuusi vuotta ollut sama auto eikä vieläkään kevätaurinko sokaise silmiäni.Hyvää ei kannata vaihtaa (Vaimon voisi =) ) leikkii....mut haittaakse????


    • Jetta 1,8i vm. 1990

      Ostin v. 1990 VW Jetta 1,8i:n ja ajattelin jo ostaessani ajaa sen loppuun. V 1996 tuli tarve toiselle autolle, dieselille ja Jetta jäi kakkosautoksi. Silloin Jetan mittarissa oli n. 180000km. Auto oli edelleen lähes uuden veroinen. Aikaa kului ja kilometrejä kertyi Jetankin mittarii tasaista tahtia, toki ykkösautoon paljon nopeammassa tahdissa. Ykkösauto vaihtui uuteen tasaisesti muutaman vuoden välein, koska siitä sai aina vaihdossa kohtuullisen hyvän korvauksen. Jetastahan oli aika ajanut ohi vaihtoautona jo aikoja sitten, mutta luotettavana kakkosautona toiminut loistavasti ja toimii edelleen. Nyt Jetalla on ikää 22 vuotta ja kilometrejä mittarissa on hiukan yli 400000km. Tekniikkaa on jouduttu päivittämään normihuoltojen lisäksi silloin tällöin, iskarit x1, jarrulevyt ja palat x 2, jarrurummut ja -kengät x 1 ja samalla takapyörän laakerit, alapallonivelet x1, oik. raidetangon pää x1, laturi x1, joitakin ajovalo ym. -polttimoita, joitakin laturin ja tehostimen hihnoja ja tietysti monta settiä renkaita. Kaikki muu on alkuperäistä ja toimivaa. Auto käy ja kukkuu, eikä ole koskaan jättänyt tielle. Ruostevaurioitakaan ei ole ilmaantunut haitaksi asti. Joitakin kiveniskemistä alkunsa saaneita täpliä näkyy ovien valkeassa maalipinnassa ja tuulilasi alkaisi olla vaihdon tarpeessa.
      Vaikuttaa siltä ettei autoa saa ajamalla ns. loppuun kulutettua. Selvää tietenkin on, ettei tuon ikäiseen autoon kannata kovin kalliita korjauksia ryhtyä tekemään, esim. kolarikorjauksia tms., mutta taidolla ja onnella on menty ja mennään jatkossakin. Onneksi huoltoon ja ylläpitokorjauksiin käytettävät tarvikkeet ja osat ovat todella halpoja.

      • Tyytyväinen

        Mulla on ollut 16 vuotta sama kärry. Siinä ei ole koskaan mitään vikaa. Tarkoittaa aina on mennyt katsastukset kerralla läpi enkä koskaan ole jäänyt tielle tms.
        Jotain pientä uusimista mutta ei mitään isoja remontteja. Mulla on myös pieni hyvä korjaamo tässä aika lähellä,joten huollotkin on edullisia. Koko ajan vähän kattelen minkä ostaisin seuraavaksi mutta ei oo voittamatonta kiusausta tullut. Nyt kun autovero uudistuu ostan sellaisen jossa vero on alhainen kunhan katsomani kärry tulee v 2013 markkinoille. Jos oma pirssi on silloin vielä hyvässä kunnossa ajattelin antaa sen kummipojalle jos heh huolii, ekaksi autoksi. Omani on Audi. Tosin antiikkinen sellainen kohtapuoleen.


    • saaaaaaabi kestää

      20 vuotta on ajeltu samalla saab 9000:lla ja matka jatkuu. Autolla ikää 22 vuotta (vm. 90).

    • naiskuski

      Juu, 13 vuotta sitten ostettiin uutena volkkari farmari ja vieläkin sillä ajellaan!
      Korjauskuluja on meillekin alkanut tulla, mutta harvakseltaan kun korjaa/maksaa niin ei tunnu pahalta. Isommilta remonteilta on vältytty. Vaihtoon ei enää kannata antaa, joten kait sillä vielä ajellaan, kunnes alle hajoaa...

    • Tojo-Köle

      Uuden? -sais ny ajettua käytetynkin loppuun!

      2001 ostin 148tkm ajetun 1998 mallisen.....
      ...tulevan vapun jälkeen pitäisi olla 548tkm, eli 400tkm samalla autolla.

    • Loppuunpa loppuun

      Täällä on ketään. Ostin uuden Peugeot 406 ST 2.0:n syksyllä 1996 eli kuudettatoista vuotta mennään.

      Autossa on vastusta monelle uudelle. Ainakin minä ajan sillä mieluummin kuin monella tuliterällä. Ja kun autolla ei ole käytännössä enää minkäänlaista vaihto- tai myyntiarvoa, niin mitä järkeä sen hävittämisessä olisi?

      Käytin Pököttiä katsastuksessa viimeksi syksyllä, olisikohan ollut syyskuussa? En pannut rikkaa ristiin ennen konttorille menoa. Turhaa olisi ollutkin – ei ollut minkäänlaista huomautettavaa!

      On meillä perheessä uutena ostettu 3-vuotiaskin, mutta ei se Peugeot-vanhukselle joka lajissa pärjää.

    • Vaikea vertailu

      Auto ei muutu vanhemmiten sen vaarallisemmaksi kuin se on uutenakaan, jos se pidetään teknisesti kunnossa. Pitkän pidon edellytys on hyvä huolenpito, kannattaa massauttaa heti uutena ja tehdä 1-2 uusintakäsittelyä. Jouset ja iskarit joutuu uusimaan, samoin pakoputken. Katalysaattorin ja ilmastoinnin korjaus on kallista eikä niiden kestoa voine ennustaa. Perheessä on 17-vuotias auto, joka on täydessä iskussa. Jouset ja iskarit siihenkin on vaihdettu. Tiedän yhden ajaneen samalla Ladalla ainakin 25 vuotta, periaatteena yksi elämä - yksi auto. Auton ylläpitokustannukset pitkällä ajalla ovat yksilölliset, joten yleispätevää ohjetta tuskin voi sanoa kumpi on parempi, pitää laatuautoa pitkään vai vaihtaa halpisautoa parin vuoden välein. Mikä on kustannusvertailu 30-40 vuoden jälkeen? Toisaalta harvan perheellisen tarpeisiin käynee sama auto koko ajan. Meillä on välillä tarvittu 7 hengen autoa, välillä kaksi pienempää.

      • Varmaan joku saksalaismerkki, kun jousetkin pitänyt vaihtaa? Tuskin niitä muissa meneekään - selvä suunnittelumoka tuollainen.
        Kun noista mainitsit, niin minun 23-vuotiaassa ranskanpullassani on alkuperäiset jouset ja takavaimentimetkin. Ajettu vasta 444 000 km ja on 1,4 litran bensakone.


      • 405 sedan

        mistähän juustoteräksestä sun auton jouset on tehty?, mulla ei ole ranskalaiseen yhtään jousta uusittu 18 vuoteen mennessä eikä uusita


      • ...
        sitroen kirjoitti:

        Varmaan joku saksalaismerkki, kun jousetkin pitänyt vaihtaa? Tuskin niitä muissa meneekään - selvä suunnittelumoka tuollainen.
        Kun noista mainitsit, niin minun 23-vuotiaassa ranskanpullassani on alkuperäiset jouset ja takavaimentimetkin. Ajettu vasta 444 000 km ja on 1,4 litran bensakone.

        Germaaneissa katkeilee vieterit, totta. Mutta onkos tullut vaihdetuksi iskareita? Mersussa vieterit on halpoja kulutusosia, muutamien vuosien välein niitä pitää vaihtaa, mutta iskarit taas kestää vaikka kuinka kauan. Se on ominaisuus. Ja pitää muistaa, mersun kone ja vaihdelaatikko kestää ajaa miljoonan, harvempi ranskalainen pystyy siihen.

        Sivumennen mainittuna, mersun banjo on helppo hajoittaa, se alkaa vuotamaan öljyä ja kuivana se sitten hajoaa, monet äkikseltään ,mersun ostaneet hajottaa banjonsa, kun eivät viitsi liata polviaan ja kattomaan, onko öljyvuotoja. Ite hajotin aikanaa peugeotista koneen, kun en viitsinyt polvistua kattomaan öljyvuotja. Tippasihan se, mutta en tajunnut, että moottoriöljyt ja vaihdelaatikkoöljyt oli sama asia, kone kävi vähemmälläkin öljyllä, sen kun lisäili. Siinä oli lisäksi tyyppivika, vetoakselit ja pallonivelet hajosi ajossa jatkuvasti. Joopajoo, vetoakseli pois, öljyt moottorista ja laatikosta pihalle. Samalla metallimurut pitkon mottoria ja siinä se oli sitten konekin. Sitäpaitsi, varsinainen taidonnäyte, maalataan kori kahdelta puolen ja vedetään pelti pois välistä, hitto miten muutaman vuoden ikäinen auto osasikin olla mätä.

        Ylivoimaisesti maapallon surkein auto Peugeot 204 tiisseli, mutta mukava ajaa se oli, huippunopeuskin oli yli 100 kilometriä tunnissa, myötätuuleen ja alamäkeen...

        http://www.hotagri.com/pic/img21997.html .

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Germaaneissa katkeilee vieterit, totta. Mutta onkos tullut vaihdetuksi iskareita? Mersussa vieterit on halpoja kulutusosia, muutamien vuosien välein niitä pitää vaihtaa, mutta iskarit taas kestää vaikka kuinka kauan. Se on ominaisuus. Ja pitää muistaa, mersun kone ja vaihdelaatikko kestää ajaa miljoonan, harvempi ranskalainen pystyy siihen.

        Sivumennen mainittuna, mersun banjo on helppo hajoittaa, se alkaa vuotamaan öljyä ja kuivana se sitten hajoaa, monet äkikseltään ,mersun ostaneet hajottaa banjonsa, kun eivät viitsi liata polviaan ja kattomaan, onko öljyvuotoja. Ite hajotin aikanaa peugeotista koneen, kun en viitsinyt polvistua kattomaan öljyvuotja. Tippasihan se, mutta en tajunnut, että moottoriöljyt ja vaihdelaatikkoöljyt oli sama asia, kone kävi vähemmälläkin öljyllä, sen kun lisäili. Siinä oli lisäksi tyyppivika, vetoakselit ja pallonivelet hajosi ajossa jatkuvasti. Joopajoo, vetoakseli pois, öljyt moottorista ja laatikosta pihalle. Samalla metallimurut pitkon mottoria ja siinä se oli sitten konekin. Sitäpaitsi, varsinainen taidonnäyte, maalataan kori kahdelta puolen ja vedetään pelti pois välistä, hitto miten muutaman vuoden ikäinen auto osasikin olla mätä.

        Ylivoimaisesti maapallon surkein auto Peugeot 204 tiisseli, mutta mukava ajaa se oli, huippunopeuskin oli yli 100 kilometriä tunnissa, myötätuuleen ja alamäkeen...

        http://www.hotagri.com/pic/img21997.html .

        =DW=

        Lehtijousetkin tahtoo katkeilla. Itsellä asia tullut tutuksi japanilaisissa, 80-luvun Suzukien kanssa, joissa katkeaa takajouset vain siksi, kun on käytetty antiikkisia lehtijousia.

        Etummaisen kiinnityksen pultti ruostuu holkkiin ja sen ympäröimään kumipuslaan. Lopulta ruosteesta turvonnut systeemi katkaisee jousen lenkin. V-mainen irrotettavakin se pultti kun ei mene reiästään läpi ennenkuin saa metalliholkin jämät pois pultin ympäriltä tai pultin poikki.

        Kierrejouset eivät temppuile tuolla lailla. Tukivarsien pultit saa vanhanakin irti.


    • 7+4

      Aivan hyvä ajatus - jos minulla olisi vielä se 1998 uutena ostamani auto, niin voisin niin tehdäkin. Silloiset autot eivät vielä olleet aivan täynnä tietotekniikkaa niinkuin nykyiset mutta olivat koriltaan jo sellaisia, etteivät ruostu jos vähääkään viitsii huolehtia. Uskon, että meikäläisen nykyisiin ajoihin tuo auto olisi riittänyt aivan mainiosti !

    • säästäjä

      Minä ajan aina toisten vanhat autot loppuun. Nytkin nimissäni on kolme autoa, joista kaksi vanhinta pojanpoikieni käytössä.
      - Toyota Carina II vm -90, osto v. 2008, 300 e
      - Volvo 440 vm -94, osto v. 2007, 400 e
      - Cirtoen Berlingo vm -98. Tämän ostin uutena ja annoin vaihdossa 30 vuotta vanhan Cherryn.

      Kaikki pelaavat ok. Kumpaankin vanhaan laitettiin alussa helmat, sen jälkeen pelkästään normaalihuollot. Vanhana ostan vain auton, joka on aikanaan ruostesuojattu. Se näkyy peltien kunnossa.

      • Minäkin ajan toisten uutena ostamia autoja loppuun.

        Uusin auto joka minulla on ollut, on ollut 15-vuotias. 10 vuotta sitten. Nyt en voisi niin uudella ajaa, koska en aio koskeakaan katalysaattoriautoihin niin kauan kun vanhempia vuosimalleja on saatavana.

        Tällä hetkellä on useampi auto, uusin on 24-vuotias, vanhin 42-vuotias.


      • 405 sedan

        taisi olla Sitikka johon et helmoja laittanut, vaikka kivaahan se on joskus kurkistaa vaikka eukkonsa helman alle.


    • Kulkee

      Kysyin katsastusmieheltä kannattaako vaihtaa nykyinen yli 15 v auto uusiksi, kun meni katsastuksessa taas läpi ilman mitään toimenpiteitä.

      Katsastusmies sanoi, ei kannata, ajatte tällä ajopelillä vielä toiset 15 vuotta tai ainakin tonne 400 tuhanteen.

      Kun ajaminen on käytännössä ilmaista , vanha auto kun on melkein arvoton , niin olen ajatellut tosiaan ajaa sillä niin kauan kun tulee suurempi remontti eteen.

      Lisäksi tykkään siitä ettei se ole liian moninmutkainen,mutta ruostumaton ja yhtä putsplankissa kunnossa kun silloin kun sen ostin.

      Aikasemmin vaihdoin autoa muutaman vuoden välein mutta tää nykyinen on ehdottomasti paras tai riittävä auto minulle. Lisäksi autot on paisuneet mitoissa ja muuttuneet kömpelön näköisiksi.

      • Vanhat ja hyvät

        Tollanen viistoista vuotta vanha auto on todennäköisesti rakennettu oikean rungon eikä kantavan korin päälle ja hyvällä tuurilla muutenkin tehty kestämään.
        Omat ja tuttujen kokemukset uudemmista autoista osoittaa, että nykyautot ajetaan ihan oikeasti loppuun neljästä kuuteen vuoden kevyellä käytöllä.
        Vanhassa vara parempi.


      • selvennnystä
        Vanhat ja hyvät kirjoitti:

        Tollanen viistoista vuotta vanha auto on todennäköisesti rakennettu oikean rungon eikä kantavan korin päälle ja hyvällä tuurilla muutenkin tehty kestämään.
        Omat ja tuttujen kokemukset uudemmista autoista osoittaa, että nykyautot ajetaan ihan oikeasti loppuun neljästä kuuteen vuoden kevyellä käytöllä.
        Vanhassa vara parempi.

        puhutkohan pakettiautoista , ei nyk.henkilöautoja rungoille tehdä, eikä autoa "kantavan korinpäälle" tehdä, sehän olis jo kaksikerroksinen sitten


      • pessiimissti

        Kun se isovika sitten ilmenee, menee auto varmaan autokaupan pihalle vaihtoautona odottamaaan uhriaan?
        ovh 3 000e


      • Vanhat ja hyvät kirjoitti:

        Tollanen viistoista vuotta vanha auto on todennäköisesti rakennettu oikean rungon eikä kantavan korin päälle ja hyvällä tuurilla muutenkin tehty kestämään.
        Omat ja tuttujen kokemukset uudemmista autoista osoittaa, että nykyautot ajetaan ihan oikeasti loppuun neljästä kuuteen vuoden kevyellä käytöllä.
        Vanhassa vara parempi.

        Vanhassa vara parempi todellakin, mutta 90-luvun autoista sanontaa ei voi käyttää. Niissä ei ole mitään "vanhoja" ratkaisuja enää. Nykyautoja ovat.

        Taisi Wartburg olla viimeinen rungollinen henkilöauto. Lännessä rungosta luovuttiin jo paljon aiemmin. Maastureissa ym. on ollut myöhemminkin.


    • 900L

      Se on ihan fiksu homma ostaa uusi ja ajaa se loppuun. Tasan tarkkaan tietää auton historian ja mitä sille on tehty ja mitä ei.
      Sitten jos auto osoittautuu ns. "maanantai-kappaleeksi", kannattaa laittaa vahinko kiertämään...

    • Yualle

      Ei kannata.

      Palstoilla on myytävänä VW:tä ja Skodia (viime vuoden mallia), joilla ajettu 4-6 tkm. Miksiköhän? Itse veikkaan rahoitusvaikeuksia.

      • Fettel

        Tai sitten on huomattu asia - Pask0ja vehkeitä!


    • qq

      Minä vaihdoin juuri 220 000 km ajetun Renault Megane Breakin (1.6 bensamoottori) Nissan Qashqaihin. Viime kesään asti Renuun ei tarvinnut tehdä normihuoltojen lisäksi juuri muuta. Lähinnä kuluvien osien vaihtoa. Viime kesänä jouduin sitten teetättämään vähän isommat remontin, johon meni reilu 1000 euroa. Kerralla meni vähän enemmän kuluvia osia vaihtoon. Renault siis toimi edelleen hyvin mitä nyt kuskin penkki olisi pitänyt uusia. Halpoja kilometrejä olisi ollut edessä. Elämäntilanne vain oli sellainen, että nyt oli mahdollista vaihtaa auto.

      • qq

        Tuo edellämäinittu Renu oli vuosimallia 2003.


      • Usein vaihdat...
        qq kirjoitti:

        Tuo edellämäinittu Renu oli vuosimallia 2003.

        Vastahan tuo on sisäänajettu.


    • en tarvitse uutta

      ostin uutena 300te mersun automaattina ja ajattelin ajaa sen loppuun.tämä tapahtui vuonna -91.auto hyvin varusteltu, oli toki arvokas sijoitus aikoinaan mutten autokauppaan enää mene.nyt lasissa 401tkm.
      ajovuosia minulla itseni puolesta lienee 10-20v riippuen miten kauan elän tms.

    • Nuubsko

      Ostin juuri 9-vuotta vanhan pohjois-eurooppalaisen auton, jolla on hädin tuskin ajettu 90-tuhatta...
      Joka suunnasta katsottuna täysin virheetön ja täydellinen huoltokirja.
      Ja toi virheetön tarkoittaa virheetöntä, nahkasisusta mukaanlukien(!)

      Viime heinäkuussa tehty huolto-ohjelman mukainen täysi huolto ja vuosi sitten 86-tuhannen kohdalla jakohihnan vaihto.

      Laadultaan sellanen, että toi 90-tuhatta on vasta sisäänajo ...ajattelin ajaa tällä autolla ainakin seuraavat 10-vuotta;)

      Eikä ollut kallis, samalla hinnalla ei saisi uutta Korealaista.

      Vähän ajettuja laatuautoja saa halvalla, kunhan vain osuu oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan...

    • Ehkä vaihdan ehkä en

      Jos vaihtaa 2-3 vuoden välein uuteen, ei tarvitse ajatella ruostesuojauksia eikä ostaa erikseen renkaita ja aina on takuu voimassa. Kysymys on, kuinka suuri on väliraha vaihdettaessa. Se taas riippuu merkistä ja mallista. Jos vaihtaa aina Yariksen Yarikeen tms., ehkä se ei ole paljon.
      Vertailukohteeksi pitää ottaa pitkän pitämisen kulut, huollot, vikakorjaukset, renkaat yms. Yleensä ikääntymisen myötä tulee aina enemmän remppaa.
      Harva on tällaisen vertailun tehnyt.
      Monesti vaihdontarpeen sanelee se, että eri elämänvaiheissa tarvitsee erilaista tai erikokoista autoa. Tai sitten niitä pitää olla useampia...

      • rahaton

        Jos kaikki tekisivät noin, etpä saisi vaihdossa omastasi mitään. Jätät todella suuren hiilijalanjäljen. Meillä harvoilla olis halpaa kyytiä.


      • Ehkä vaihdan ehkä en
        rahaton kirjoitti:

        Jos kaikki tekisivät noin, etpä saisi vaihdossa omastasi mitään. Jätät todella suuren hiilijalanjäljen. Meillä harvoilla olis halpaa kyytiä.

        "Jos kaikki tekisivät noin, etpä saisi vaihdossa omastasi mitään. Jätät todella suuren hiilijalanjäljen. Meillä harvoilla olis halpaa kyytiä."

        Mitä tarkoitat? Kokemuksesta tiedän, että pitkään pidetystä autoa ei vaihdossa saa mitään, autoliike katsoo taulukosta hyvityshinnan eikä välitä kuinka hyvin auto on pidetty. Vain vuosimalli ja kilometrit ratkaisevat.
        Tämmöisen auton käyttöarvo on suurempi kuin vaihtoarvo, mutta jos ylläpitokulut nousevat sietämättömiksi, pakkohan se on vaihtaa. Riippuu yksilöstä. Itse alan kallistua tiuhan vaihtamisen kannnalle, mutta en välttämättä osta uutta autoa.
        Herroilta ne hiilijalanjäljet tulee, ei koske minua.


    • Perusesa!!!!!

      Itse vaihdan 3-4 vuoden välein. Yli 100000km ei kannata ajaa, niin saa vaihdossa jotain. Maksaa mitä maksaa, aivan sama. En viitsi auton kanssa stressata.

    • Vanhassa vara paremp

      Meillä ajellaan edelleen vuoden -93 Golfilla, meni katsastuksestakin läpi ilman mitään merkintöjä. Ei ehkä kaikkia hienouksia, mutta lähtee käyntiin talvipakkasilla ilman lämmitystäkin.
      Korjauskustannukset ovat olleet aika pieniä koko aikana, ei kalliita huoltoja. Varsin edullista kyytiä. Arkipäivän menoihin riittävä menopeli ja varsinkin näihin rospuuttokeleihin.
      Tosin on meillä uudenpikin auto tallissa, isompi, jolla sitten ajellaan pitemmät matkat ja "kirkkkomatkat".

    • Cuubb

      Jos ostaa autoliikkeestä uuden auton, sitä ei kannata myydä ainakaan 7-8 vuoteen, sillä arvonlaskun takia häviää pahasti. Eli sellaisella kannattaa ajaa mahdollisimman pitkään. 12 vuottakin voi olla ihan ok. Jossain vaiheessa malli alkaa näyttää vanhanaikaiselta ja silloin moni myy.
      Itse osettiin Trajet uutena noin viisi vuotta sitten, mutta perhe kasvoi penkkiluvun yli ja oli pakko viime talvena myydä. Kyllä harmitti, koska auto oli hyvä.

    • vanhassa parempi

      Miksi ehjää ja hyvää autoa kannattaa vaihtaa?? Jos autoon tulee tietoteknisiä ongelmia, niin sen korjaaminen voi tulla hyvin kalliiksi. Ja kun katselee suomen tiestöä, niin turha noille perunapelloille on hankkia tuliterää autoa.
      Suomessa maksimi nopeus on 120km/h, joita on hyvin vähän.

      Jos vanha auto alkaa kyllästyttämään, niin autolle kunnon pesu ja sisätilojen siivous. Näillä pienillä konsteilla vanhastakin tulee houkuttelempi.

    • Laatuautoilija

      Ostin 2006vm e32cdi 4-matic farkun 2010 syksyllä ja auton hinta on näköjään vieläkin samat 30 TE tasossa. Ajattelin ajella niin kauan kun vahtuu taas seuraava malli, niin W212 mallin saa järkevällä hinnalla. 2016 syksyllä tulee uusi malli, eli 4,5 vuotta vielä ajelen tuolla nykyisellä. En siis osta uutta autoa, kun 4-5 vuotta vanhan saa mallin vaihtuessa 1/3 hinnalla suunnilleen.

    • mb-84

      Sama auto on ollut apuna siirtymissä kohta 28 v. Toiminta on moitteetonta, pientä "pintaremonttia" on ollut säännöllisten huoltojen lisäksi. Ei mitään syytä vaihtoon. Auto ei anna elämääni mitään muuta kuin vaihtoehdon pyöräilylle, silloin kun se ei käy (kyyditettäviä, yli 25 km matka suuntaansa jne). Jokainen tekee kuten tahtoo (niin kauan kuin se vielä on mahdollista) autonsa kanssa. Jos tahtoo vapaaehtoisesti kartuttaa autonvalmistajan tai -myyjen kassaa, eikä ole rahoilleen muutakaan käyttöä, nin omapahan on valinta. Mikään elämän saavutus uusi auto ei ole, eikä uusi auto nosta ajajansa arvotusta. Auto on aina vain auto.

    • Ei läheskään vielä

      Auton merkistä pitkälti riippuu kuinka pitkään loppuun ajaminen kestää . Itsellä menossa kans auton loppuun ajaminen . Ostin autoni uutena ja kohta se viettää 24 vuotis synttäreitä . Mittarissa on maltillisesti kolme sataa tuhatta ja näyttää että toiset saman verran saattaa tulla jos vaan korroosiolta vältyn . Auto on hintansa jo moneen kertaan tienannut kun vertaa naapurien auton vaihtoihin käyttämiin rahoihin . Tietysti vanha auto kaipaa huoltoa ja korjaustakin mutta onneksi osaan itse tehdä kaikki hommat .

    • volvo745

      Ostin volvo vm 1991:n noin 5 vuotta sitten ja nyt on ongelmia: Auto ei ruostu ollenkaan, sitä ei ole koskaan hitsailtu ja konekin laulaa kuin enkeli. Ehdotin autohuoltajalleni, että hankkisin uudemman volvon, niin hän kielsi ja sanoi, ettei kannata, kun tämä on niin vahva ja hyvä malli. Vain normaalit vaihto-osat pitää vaihtaa, kuten uudemmissakin. Myyntiarvoa on tuskin lainkaan, mutta käytössä se on jatkuvasti ja vahvana juhtana hoitaa hommat alusta loppuun. Kilometrejä on kertynyt vasta 400 000 km eli yli 10 kertaa maapallon ympäri, joten on sopivasti sisäänajettu. Kaikki tavanomaiset huollot ja lampunvaihdot jne pystyy tekemään itse helposti.

      En voi muuta kuin nauttia kyydistä ja jatkaa tällä autolla loppuun asti, ehkä n 700 000 km:n kohdalla.

    • miukamauku

      Olen aina ostanut uuden auton ja ajanut se lähes loppuun. Kilometrejä on tullut 250 000 km - 320 000 km. Sitten on poikani saanut kuluneen auton, jonka on korjailllut kelvolliseen ajokuntoon. Hänellä autot vaihtuvat tiuhaan.
      Nyt teki viimeksi hankittu auto topin vähän yli sadan tuhannen km:n jälkeen. Syy oli mielestäni määräaikaishuoltoliikkeen. Liike ei vikaansa myöntänyt, jos ei kieltänytkäähn, etsi vain syitä minusta. Asia on pantu vireille kuluttajariitalaut5akunnassa. Saapa nähdä mitä sieltä vastataan. Ajan nyt uudella autollani, mutta periaatteessa katson huoltovirheen loppuun asti.

    • roikkuva

      Mä en usko sitä että alkuperäinen on uutta autoa ostaessaan tarkoittanut, että on samalla auton ensimmäinen ja viimeinen omistaja.

      Todennäköista, että auto on alunperin rahoitettu raskaalla velalla ja välirahan on kasvanut jo parissa vuodessa uuteen sellaiseksi ettei sen vaihtaminen uuteen tai uudempaan ole tullut mahdolliseksi, koska autosta on olliut vielä velkaa tuolloin sellainen määrä, että olisi ollut vastassa velkakierre ja todellinen umpikuva.

      Mitä tulee yhteen vastaukseen jossa kommentoidaan, että vajaa 10v vanhan auto on jo lopussa ikänsä puolesta. No joo! Se on on ja se ei ole noin. Kyllähän 10v ikäinen auto on jo kulunut tekniikallaan, mutta 2000 luvun autoissa on jo turvallisuus- teknisiä ominaisuuksia joita esim. vuonna 2003 vastaavassa iässä olevissa autoissa ei ollut... Mutta toisaalta jo 2000 luvun alussa esitellyissä autoissa on asoita jotka vikaantuessaan ovat paljon vaikeammin korjattavissa kuin vuonna 2003 tuon kymmennenvuoden ikäisissä autoissa oli.

      Mutta mitä mieltä olen sitten tuon auton ajamisesta loppuun.... AIka moni vähän isompi ja paikallinenkin autoliike tarjoaa yli 6000euron vaihtoautoon vaihtajalle vanhasta autosta vähintään 2000e, kun auto täyttää tietyt ehdot. No kyllähän vuoden 2003 täyttää noi kriteerit hyvin. Jos se on yhtää kuosissaan, niin se on railusti tuossa 2000 - 6000 välissä ja se on jo hyvä raha kun vaihtaa tuollaiseen n. 10 000 euron autoon.

    • dfs2

      Ajoin omaa Nissan Micraa 12 vuotta ja vaihdoin viime syksynä uuteen. Siihen saakka auto toimi moitteettomasti, paiti viimeisenä päivänä jolloin pakoputki hajosi ja jouduin uusimaan sen.

    • urpo urputtaja

      Aja loppuun. Autot kestävät nykyisin ainakin 500 000 km kun vaan moottorissa käytetään hyviä oljyjä ja hiukankaan huolletaan.
      huoltokulut tietenkin kasvavat, sekin riippuu tehdäänkö huollot merkkihuollossa vai jossain kohtuuhintaisessa.
      Pääomakulut laskevat roimasti kun vuosia tulee enemmän.
      Itse ajan vuoden 1995 autolla ja pelaa kuin enkeli. Ajettu noin 650 tkm.

    • loppuun asti

      Itse en ole uutta autoa koskaan ostanut, mutta alla olevan auton ajelen loppuun. Ostin 4wd corollan vuosimallia -94, matkamittarissa oli 100000 km vuonna -99. Nyt corollan mittarissa on 535000 km ja yhä kulkee. Pienillä korjauskuluilla on kulkenut, ajan paljon työn takia hyvin huonoja teitä. Lujin on auto ollut, mitä muista on kokemuksia kertynyt. Eikä tuota rytöläjää kannata tarjota edes vaihdossa, käyttöarvo on se mikä ratkaisee. Ja jokainen auto tehdään romutettavaksi. Oma auto on jo siirtynyt vuosimenettelyyn. Harmi kun tekniikka kestää, mutta kori on se mikä pikkuhiljaa oireilee ja johtaa romutettavaksi.

    • veivitkeulaan

      Edullisemmaksi tulee ajaa samalla autolla niin kauan kuin mahdollista..
      Mitä vanhempi malli sen luotettavampi peli..
      Nyky autot pakkaa hajoaan jo takuu aikana,eivätkä taatusti kestä enää niin kauan kuin vanhemman mallin autot..
      Kun pitää markkinointia saada, uudet pesukoneetkin on tehty kestään vaan 2 vuotta ja korjaus yhtä kallista kuin uuden osto..
      Sama alkaa olla autorintamallakin.
      Liikaa kaikenlaisia hienouksia jotka on alttiita hajoamaan..

    • URPOKO

      TOJOTAN OSTIN COROLLA 1990 16 V AJELIN 280 TH 2 KERTAA VAIHDOIN ÖLJYT KERRAN TULPAT 2 KERTAA JARRUPALAT KATSASTUS AINA MOITTEITTA,EI VUOTOJA KYLLÄ KESTÄÄ,EN TIDÄ NYKYISISTÄ.

      • Mieluiten miten vain

        Tein sillä tavoin kaksi kertaa eli ostin ihan vähän käytetyn, ruostesuojautin ja pidin yli 10 vuotta. Sitten myyntiin suoraan halvalla ja uudenkarhean osto suoralla kaupalla. Saattoi olla taloudellisesti hyvinkin kannattavaa verrattuna tiheään vaihtamiseen. Ominaisuuksissa muutamaa vuotta uudempaan vuosimalliin en mitään hävinnyt, koska olivat premiumtason autoja.

        Probleemi tuli kuitenkin 200000 km kieppeillä: jarrulevyt, kytkin, iskarit (kalliit), suuri osa pakoputkea, lämmityslaitteen kenno, polttoainepumppu (kallis) eli remppaa, jotka jouduin teettämään vieraalla ja ajamaan ne päivät laina-autolla. Ei niinkään se kustannus kun katsoi auton pidon kokonaishintaa vaan se vaiva mikä remonteista tuli kun omat arkipäivät menevät vieraan palveluksessa.

        Niinpä nyt olen päätynyt käytäntöön että uusi auto ja sillä 100000 - 120000 km (3 vuotta), johon mennessä ei tarvitse kuin yhden kesärengaskerran, ja sellaisesta saa vaihdossa vielä todella hyvin kun on merkki ja malli mitä vaihtoautomarkkinat himoitsevat (Octavia farkku diesel).


    • Iloinen Muori

      Autot ovat yksilöitä siinä missä ihmisetkin.
      Paljon riippuu ajajastakin! Toinen ajaa vuosittain kymmeniätuhansia kilometrejä, toiselle kertyy muutama tuhat. Ajokilometreillä on merkitysta! Sain toiselta Toyota-kuskilta neuvon: Voit ajaa autollasi yli 100 000 kilometriä, mutta MUISTA vaihtaa se ennen 150 000 ajokilometriä! Vaihtoarvo romahtaa kuulemma silloin.
      Myös auton "voinnista" pitää huolehtia! Toinen huollattaa autoaan säännöllisesti, toinen hoitaa miten sattuu.
      Itse ajan nyt kolmatta Toyotaani, vuosimallia 2002. Elämän olosuhteiden ja polttoaineen kalleudenkin vuoksi vuosittaiset ajokilometrit ovat vähentyneet, joten saanen ajaa sillä vielä joitakin vuosia. :) Katsastusmieskin aina kehuu, että hyväkuntoinen auto!

      Turvallisia ajokilometrejä kaikille!

      • kilometrit?

        "Muista vaihtaa se ennen 150 000 ajokilometriä!"

        Ihmettelen saamaasi ohjetta. Ensimmäisellä Toyotallani ajoin yli 400 000 km, nykyisessä on meneillään 270 000 km. Hinta ei ole laskenut liikaa, koska sain vaihdossa hyvitystä. Säännöllinen huolto ja ns. ekologinen ajotapa ratkaisevat. Suurin tekijä on silti valmistusmaa: Japani.


      • Hali-Äly
        kilometrit? kirjoitti:

        "Muista vaihtaa se ennen 150 000 ajokilometriä!"

        Ihmettelen saamaasi ohjetta. Ensimmäisellä Toyotallani ajoin yli 400 000 km, nykyisessä on meneillään 270 000 km. Hinta ei ole laskenut liikaa, koska sain vaihdossa hyvitystä. Säännöllinen huolto ja ns. ekologinen ajotapa ratkaisevat. Suurin tekijä on silti valmistusmaa: Japani.

        Automyyjä nauroi, kun asiakkaat kehuivat Toyotan japanilaista laatua. Toki laadunvalvonta on japanilaisten käsissä, mutta myyjä kuiskasi korvaani, että kaikki heille sinä vuonna tulleet Toyotat oli valmistettu Turkissa.
        Eli ei se valmistusmaa, vaan se tarkka laadunvalvonta on kaiken avain!


    • Nuuka audisti

      Miksi se vaihtaa pitäisi, jos se ei jätä tielle ja korjauskulut ovat pienemmät kuin uuden auton arvonalenema?

      Minä ostin vuonna 96 vuoden 91 Audin ja olen ajanut sillä siis 16 vuotta. Ei ruostetta ja yksinkertaisen tekniikan vuoksi korjauskulut ovat olemattomat. Joka kerta kun käyn sen leimaamassa, 500€:n auto muuttuu 1000€:n autoksi.

      En tiedä muista, mutta minulla on rahoilleni muutakin käyttöä kuin uusi auto.

    • tyytyväinen autoonsa

      volvon ostin uutena v.2004 ja sillä mennään.... katsastus sanoi uuden veroiseksi. töissä ollessa tuli 20000km. vuodessa, nyt enää muutama tuhat vuoteen, kun tässä kulmilla vaan pyöritään... sillä on vielä paljon matkaa tekemättä kun ml. on nyt vajaat 80000km.

    • tojota rules jou

      minäpäs hurjastalen ikivanhalla 1990 luvun toyota corollalla josta ruosteet vain lehahtavat ilmoille kun kaasutan menemään :D

      bensapihi, varmatoiminen ja lähtee kovillakin pakkasilla ekalla käyntiin,nopea voi pikkukoneellakin olla yllättävän hyvä ohittaa pikatiellä jos on tarvetta. mitään pellemäisiä sähkövempeleitä ei ole vaan kaikki pelaa varmasti.

      TODELLA positiivinen puoli vanhassa autossa on se, että jos vaikka lamppu pimahtaa niin uuden vaihtaminen käy noin 2 minuutissa ihan itse tekemällä tienposkessa kelillä kuin kelillä, ilman minkäänlaisia työkaluja.

      Uuden auton viettekin sitten merkkikorjaamolle jossa erikoisavaimilla irrotetaan koko hiton etumaski autosta jotta päästään umpioon käsiksi :D
      mahtaa maksaa kivasti.

      jos jotain hajoaa, niin se on helppo korjata itse. kun autosta huolehtii, vanha viehelaatikkokin palvelee vielä vuosikausia.
      en aio luopua biilistäni vielä moniin vuosiin!

    • phumba

      Riippuu paljon ajokilometreistä ja millaisessa käytössä se on, ja vähän millaisesta autostakin on kyse. Eläkeläiset ajavat usein autoillaan niin vähän että sama auto on käytössä monella papalla ja mammalla yli 10 vuotta.

      Nuoremmalle työssäkäyvälle ihmiselle suosittelen auton vaihtoa ennenkuin se täyttää 10 v koska sen jälkkeen sen jälleenmyyntiarvo romahtaa, ja vikoja alkaa ilmaantua.

    • Taiskuli

      Mulla oli vuoden 87 Nissan Sunny. Ajoin sillä vuodesta 1998 - 2000, kunnes joku pelle varasti sen ja pisti paskaksi.

      Auto oli paras ikinä vaikka olikin jo vanha. Lähti käyntiin vaikka pakkasta olis ollu kuinka ilman lämmitystä. Kilometrejä oli melkee 500 000 mittarissa. Toimi aina ja katastuksesta meni läpi aina ihan heittämällä. Ajoin vuodessa n. 20 000 km tällä Sanikalla.

      Ainoo mikä vika oli, ni söi öljyä jonku verran, mut siis ei mitenkää mahottomasti. Ovien ala-osassa oli jossaa vaiheessa pientä ruostevaurioo, mut ne pikkuveli laitto kotikonstein ja ei alkan kukkimaan. Ikävä on tuota autoa, halpoja oli kilometril sillä, kun en ikin käyttäny huolloissa yms.

      Nyt mulla vuoden 2007 auto ja vakuutuksiin ja huoltoihin menee pari tonnia vuoteen ja vasta oli katsastus, eikä ees menny läpi... :(

      • 8io78i7i

        Minulla oli uutena ostettu vuoden 1990 Nissan Sunný, jolla ajoimme 535 000 km 15 vuodessa. Halpaa menoa.

        Nykyinen menopelini on Toyota Avensis Dsl 2011.


    • Hillman Minx vm-59

      Suositukseni on ,että pidä "vanha"autosi.Itse olen autoharrastaja ja kouluttautunut autoalalle.Automerkistäsi tietämättä voin sanoa,että autosi on nyt ja tulevaisuudessa joka suhteessa parempi kuin nyky autot korkeine huolto ja ylläpitokustannuksineen.
      itsellä on kaksi käyttöautoa vm 1989 ja 1992.Lisäksi on useita veteraaniautoja.Moni niitä haluaisi ostaa,mutta ei ole myynnissä. Ruostsuojauksesta ja huolloista kun pitää huollen,yksi ja sama auto vanhentaa käyttäjänsä.Pidä ja arvosta "vanhaa" palvelijaasi.

    • saman kulkee kun uus

      Minulla on 12 vuotta vanha auto jonka ostin uutena,huoltohistoria
      täydellinen.Vaihdossa ei juuri mitään saa,auto pelaa hyvin.
      Joten kaikki on kotiin päin kun sillä ajan.
      Johtopäätös,ajan sen ns.loppuun.
      Kannatan tuota ajatusta.
      Autossa ei ole paljon rahaa kiinni.
      On muuten niitä korjauskuluja uudemmissakin.
      Riippuu ihan siitä kuinka autoa on hoitanut.
      Ruostesuojaukset uutena tai vaikka vähän vanhempanakin.
      Pest ja vahaukset maalipinnalle.ym.

    • loistomersu

      Meikäläisellä on saksalainen johtotähti ostettuna uutena veholta 1988.
      Autosta ei loppua saa ajamalla jos huoltaa määräajoin, eikä tarvii olla aina pajalla kuten uudet autot.

      Mittarissa vasta rapiat 700.000 km, kyyti parempi ja tasaisempi kuin uusissa!!
      Kulutus noin 5.5 dieseliä, ei paha.
      Parempaa saa hakea, tällä mennää vielä yli miljoonan.

    • vanhalla mennään

      Mulla on vm. 2007 auto ja en aio enää vaihtaa uuteen! Kilometrejä on mittarissa kohta 100.000 ja huollot tehty ajallaan! itsellä ikää kohta 60v. eli olen tullut siihen tulokseen ettei kannata enää vaihtaa autoa tällä ikää!
      Hähhähhääää,,juuri sanoi uutisissa että bemari kutsuu autojaan takaisn tarkistukseen, on jokin vika mistä voi syttyä tulipalo?
      Sattuu se näköjään juppivehkeiden tekijöillekkin mokia!

    • pk-seutu 17cm

      ostin oman autoni 1,5 vuotiaana ja kesällä ikää tulee 8v. hyvin käy ja kukkuu. loppuun asti autoa tuskin tulen ajaneeksi. vaihto en ole ihmeemmin ajatellut kun olen autoon tyytyväinen. ajokilometrkejä ei paljon vuodessa tule eikä auto ole minulle pajottavaja tarpeellisuuskäsitekin on siinä ja siinä. Joskus sillä tulee liikenteeseeen lähdettyä kun olisi tarjolla jotain puuhasteltavaa tiedossa jonkin naisen hameen alla tai haluaa eräästä paikasta käydä ostamassa Suomen parhaimta grillikylkeä.

    • Hintansa tienannut

      Aja ihmeessä loppuun, merkistä riippuen tietysti. Itse ostin kolme vuotta sitten vanhan, -06 mallisen V70 dieseltaksin Ruotsista, veroineen alta kymppitonnin, kun Ruotsin kruunu oli edullinen, ajettu 238 tuhatta. Nyt on satatuhatta enemmän mittarissa, ei kirpun kipua normaalien huoltojen lisäksi ja katsastuksestakin mennyt aina ensi yrittämällä. Aion ajaa tällä autolla vähintään puoleen miljoonaan kilometriin ennenkuin luovun, joten ikää tulee vielä viisi-kuusi vuotta lisää ja senkin jälkeen Volvosta saa vielä muutaman satasen.

    • eipä kiinnosta

      jatkuvasti vaihdella kun sen masiinan saa sopivaan malliin viilattua itselleen sopivaksi, nytkin on käytössä VW vm. -72 eikä kiirettä vaihtaa

    • Oho.-,

      Nyt vasta huomasin että mun Passatti on 15v vanha,mutta edelleen täysin ruosteeton ja mittarissa n.400000km..Korjauskuluja ei oikeastaan ole ollut mitä nyt normaaleja niveliä ja jarrupaloja ym.
      Kaikki huollot ja korjaukset tehny aina itse joten hirveesti ei ole ollut kuluja.

    • kulut+kunto tärkeät

      maltan kyllä vanhalla ajaa,nyt jo 18v ja kaikki kulut pienet.
      korjaamojen ja katsastajien väki on kertonut suoraan,ettei kertakaikkiaan kannata vaihtaa autoa jos ei mieletön autokuume iske. kaikkien nykyautojen kulut ovat
      järkyttävästi suuremmat,kuin omani ovat ja em. kertomina.
      joten nykyisellä kurvailen ja aivan mielelläni...se toimii hienosti ja myös kulutus pieni.

    • Bluebird -85

      Minä ajoin 16 vuotta samalla autolla , ostin sen käytettynä hyvin pelasi koska se oli Luupää ,ainoa huoli oli naapureilla miksi en vaihda autoa ,sanoin että se on kuin panis rahaa pankkiin ,sen jälkeen ei ollu puhetta auton vaihdosta heidän kanssaan.

      • micra1986c

        Minulla on nissan micra vm 1986. Hyvin toimii vieläkin.
        Huollan autoni pääasiassa itse. Mittarissa 250 000km.
        Lähtee käyntiin kuin palmun alta. Isoin remontti ollut kytkinlevyn vaihto. Vaihdan öljyt kahdesti vuodessa ja ajan maltillisella kaasulla.
        On päivittäisessä ajossa.

        Onhan se nykyautoihin verrattuna meluisa ja jousitus on kova. Turvallisuudesta ei puhuakaan. Mutta se on rakas ajopeli jolla ajelen vielä vuosia. Kun aika jättää niin ajan sen museoon.


    • Ukko, kohta 75v

      Meillä kaikki kestää. Pesukone, silloinen suomalainen merkkiä mainostamatta, täytti 31v. Autoja olen vaihtanut yhtä usein kuin avio- tai avopuolisoita, eli 52 vuoden aikana viimeistä viidesti. Viides naiseni on kestänyt 35 vuotta johtuen siitä että häntä on ajettu ainakin taholtani harvakseltaan. Viides autoni, saksalainen, on nuori, 10v, ja ajettu yhtä vähän, vasta reilut 100.000 km, ja meinaan pitää hamaan romuttamoon asti, eli toiset 10v, samoin kuin avovaimoani. Huolto on molemmille määräajoin paikallaan. 105.000 km:n huollon teetin autoon hiljattain jan vaihdatin samalla ohjausnivelet, niissä oli välystä, ja auto meni katsastuksesta heittämällä läpi. Avovaimossa ei ole liikaa välystä, mutta laitatin hänetkin vuosihuoltoon sekä papa-kokeeseen, sai puhtaat paperit myöskin, terve nainen, minua 5v nuorempi.

    • SunnevaJarlintytär

      Sain perinnöksi vuoden -99 mallia olevan auton, joka oli kunnoltaan lähes uutta vastaava, ajettu vain 30 t kilometriä. Auto ei ehkä ole aivan mieleiseni, mutta se on asiallinen ja siinä on asialliset lisävarusteet. Olen ajanut sillä nyt 10 v ja kaikkiaan autolla ikää 12 vuotta. Akku vaihdettu kahdesti, renkaat uusittu kaksi vuotta sitten, vetohihna vaihdettu kerran, joitakin lamppuja yms. Maalipinta siisti, ei ruostetta, muutama pikku raapu ja kolhu, ihan omatekemiä. Katsatuksista mennyt aina läpi kerralla, mittarissa tosin vasta 10 t kilsaa koska liikun paljon pyörällä. Joskus tekee mieli vaihtaa mutta järki kieltää kun kuitenkaan en aja paljon ja auton käyttökunto on ihan hyvä, käyttöarvo varmaan monin kertainen siihen nähden mitä siitä saisi vaihdossa. On muuten japsi:)
      Kun pidät autosi siistinä ja huollettuna ja ajat sen loppuun, uskon että säästät!

    • Lagunisti 12v

      Kahdestoista vuosi menossa Renault laguna breakilla! Kilometrejä nyt 136 000. Normaalit huollot teen, ei oikeastaan mitään ihmeempiä vikoja. Kuluvia osia vaihdettu. Ajattelin ajaa vielä ainakin 5v. En raaski luopua sillä auto on hyvää ajaa ja lisäksi kaikilla herkuilla varusteltu. Halpoja kilometrejä siis nyt.

    • minun isä osti vuonna -69 volvo amazonin ja ajoi sillä vuoteen -98, mitään muuta autoa ei ollut, sitten se alkoi olla koriltaan aika huono ja se pääsi eläkkeelle. muutaman vuoden oli tallissa paikattavana ja taas mennään, tosin kesäkäytössä ja n.1000km vuodessa

    • sunnuntaiautoilija2

      Niin kauan kun korjauskulut pysyy kohtuullisena on ihan makuasia pitääkö vai vaihtaako. Sitten kun korjauskulut ylittävät auton arvon, on aika hankkiutua eroon.

    • Vanhalla säästää

      Vai on autokanta muka vanhaa, jos auton ikä ylittää 10 vuotta.
      Ei todellakaan vai onko asian totuus sitten sellainen, etteivät nämä nykyautot kestä yli 10 vuotta ja sen ylittäneisiin autoihin alkaa tulemaan niin paljon vikoja, ettei kenenkään rahapussi kestä korjauskuluja.
      Kun nykyautoon tulee joku vika, niin se on elektroniikkaan liittyvä ja siinä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtaa joku komponentti ja se vasta kallista on.
      Se on verrattavissa, että kun autoon vaihdatat viallisen komponenetin, niin samalla rahalla saat uuden tietokoneen, vaikka aina valitetaan, ettei ole rahaa uuteen tietokoneeseen, jos vanha tietokone ei enää oikein toimi.

      Mulla on 89 mallin opel, toimii ja on mennyt katsastuksesta läpi.
      Mitä sitä turhaa uutta autoa vaihtamaan, jos auto täyttää tärkeimmät tehtävät eli liikkuu paikasta A paikkaan B, ei hyydy talvella ja pysyy lämpimänä.
      Ei autossa mitään hienouksia tarvita, koska se on kulkupeli, eikä asunto.
      Autohan on maailman huonoin investointi, uuden auton arvo laskee välittömästi, kun sen ajaa ulos autoliikkeestä.
      Lisäksi nämä autot, joissa kulutus on saatu mahdollisimman pieneksi, eivät tuotakaan enää lämpöä ja matkustajat palelevat autossa pakkasella.
      Tarvitaan vebasto, että auto pysyy lämpimänä ajon aikana ja se kuluttaa polttoainetta ja lisäksi vebaston käynnistäminen vie hurjasti sähköä.
      Pari kertaa kun käynnistää vebaston, eikä autolla ajeta riittävästi, niin
      eipä olekaan enää akussa virtaa.
      Muutenkin nykyautoissa on niin paljon elektroniikkaa, että akusta voi loppua virrat kesken kaiken.
      Naapurilla on uudenmallinen auto ja radiota kuunnellessa auton tietokone ilmoitti, että virta on vähissä ja radio sammutetaan.

      Vanhemman malliset autot kuluttaa akkua huomattavasti vähemmän.
      Ostettiin uudempi akku 13 vuotta sitten hankitun tilalle, vaikka hyvin se vanhakin akku vielä toimii.

    • maw8

      Kannattavinta on ostaa auto pari-kolmevuotiaana ja ajaa se loppuun. Tällöin tosin pitää välttää kansansuosikkeja skodaa, toyotaa ja volkkaria, joiden hinta ei parissa vuodessa laske riittävästi uuteen verrattuna. Osta esim. 2-vuotias Kia ceed ja aja se loppuun.

    • 2

      Itse ostin vuonna 1987 uutena Opel Asconan ja ajan samalla autolle edelleen, mittarissa tällä hetkellä 268 000 kilsaa.

      Olen aina huoltanut ja ruostesuojannut autoni uudesta alkaen itse ja auto on tänäänkin ruosteeton ja täysin toimintakunnossa.

      Mielestäni vähän ajavan kannattaa jo ympäristönkin kannalta ostaa uusi auto vasta sitten kun vanhan on ajettu totaalisen loppuun, näin säästää ympäristöä.

      Sillä ei se uusi autokaan neitseellisesti synny, valmistus eri vaiheineen saastutaa paljon enemmän mitä vanha hyvin hoidettu auto putkestansa ulos työntää käyttöaikanaan.

    • anna mennä vaan

      Eihän siinä mitään. Ainut "ongelma" on siinä että siellä auton elämänkaaren loppupuolella alkaa remontteihin menemään enemmän rahaa kuin auton arvo on. Jos se ei haittaa eikä ole tarvetta itsetunnon nostoon uuden auton avulla niin senkun ajelet vain.

      • 5

        Tuo on kulutussopulin mielipide.

        Kun itse tekee niin remonttiin menee vain osien hinta ja samalla remontteja ennakoiden pysyy auto jatkuvasti priimakunnossa.

        Itse tehden voi ajaa niin vanhalla kalustolla kuin harrastusta riittää.


    • automies 37v hki

      Ajelen nissan micralla vm. 96. Mittarissa kilometrejä 89.200. Ruostesuojaus tehty kerran. Talvella sillä en aja vaan se talvehtii autotallissa ja välillä käyn sille juttelemassa ja kertomassa, että keväällä taas mennään yhdessä käymään jossakin.

      Autosta sen verran, että se jäi isän poismenon jälkeen minulle. Olen sillä itse ajellut vuodesta 2002 alkaen.

      Bussilla ja ratikkalla kuljen talviaikaan ja kesäisin fillarilla, apostolin kyydillä, taksilla tai micralla. Huhtikuun aikana päivänä aloitan autoilun jos sää on kesärenkaille sopiva.

    • cdi

      Ostakaa nykypäivän MERSU niin saa vaihtaa jo vuoden jälkeen!

      Täysiä romuja!

    • etteitotuus unohtuis

      Auto on tasan niin turvallinen kun sen kuski on.

    • oldskoolcars

      Itellä käytössä E34 525 tds farmari -94. Yhdestä E34:sesta kosahti moottori, kutospytyn mäntään tuli reikä. Yks e34 antaa varaosia ja on hallilla purettuna. Tuon E30 -84 yritän nyt kesäksi saada kuntoon ja ajoon, turbo, megasquirt ja 378cc suuttimet. Myös alustan olen hitsannut ja asentanu uretaanipuslat että ei vatkaa ja onhan toki lukkoperäkin. On hyvä ajaa kyllä. Mokasin nyt vasta vaan ku läppäri sekos ja lähetin epähuomiossa tiedot eculle, kasteli kaikki tulpat makiasti :D

      • oldskoolcars

        niin ja mosanahan on se legandaarinen 2,5 kuutoskone


    • foortti

      Minulla on vm-82 auto jolla aion ajella niin pitkään kuin mahdollista. Minulle se ei ole erityisen vanha, 90luvun autot ovat minulle ns.uusia.

      toisena autona vm-97 auto ja tuntuu muka niiiin uudelta :)

    • kesätakki

      Mikä kysymys, pakkohan se on vanha auto käyttää loppuun asti, kun ei ole rahaa uutenkaan, ehkä enää ikinä! Ja hyvin nuo alunperin ruostesuojattuna ja huollettuna kestää, siitä se ei ole kiinni. Se on vain humputusta ostaa uutta koko ajan. Mut jollei oo muutakaan rahanmenoa....

    • Ajja loppuun vaan, se kannattaa! Kun on hyvän auton ostanut ei kannata vaihtaa. Huoltokuluja tietysti tulee, mutta tulee niitä uuteenkin autoon. Huollossa vaihdetaan vaan normaalisti kuluvia osia. Uuden auton arvo laskee heti paljon muutamassa vuodessa enemmän, kun vanhassa. Itselläni vm-92 oleva saksalainen auto, jonka kori on sinkitty. Ruoste ei ole ongelma, eikä moottorikaan ole kun vähän yli 300 000km ajettu. Auto ollut minulla 8 vuotta, enkä aijo vaihtaa. :-) Olen nähnyt jo muutaman vuoden vanhoissa autoissa ruostetta. Korin massaus kannattaa pitää kunnossa, niin ei pääse ruoste pesitymään :-) Hyvä ajoja!

    • toyotaniinotan :D

      Ostin auton joskus vuonna 97 kesällä ja myin sen vuonna 2010 kesällä eli auto oli 13 vuotta vanha kun vasta vaihdoin uuteen.

      Vanha oli vielä täysin ehjä ja hyväkuntoinen, kaikki katsastuksensa aina ilman merkintöjä läpäissyt Toytota Corolla 1.6 Si.

      Auton vaihtaminen uuteen johtui puhtaasti omasta mietteestä että olisiko jo syytä vaihtaa vielä kun tuosta jotain saa (hintahan putoaa vuosien keräytyessä ja kenties sitten voi jotain korjauksia joutua tekemään).

      No vaihdoin täysin ehjän ja hyvän 13 vuotta vanhan Toyotani uuteen Toyotaan.
      Mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kyseisen merkin kanssa ei niin vanhassa kuin uudessakaan autossa.

      Aloittajalle sellainen mietintämyssyyn, että mieti a) onko oikea tarve vaihtaa b)paljonko rahaa pitää vanhasta saada c) onko siinä tulevia korjauksia ja kuinka paljon esim. jakopään hihnat, jousitus ym. ja mieti myös erityisesti sitä, että jos auto on täysin ehjä kunnossa niin sillä on enemmän käyttöarvoa kuin myyntiarvoa

      toivottavasti sait tästä vastauksesta irti

    • w201

      Taloudellisin ja ympäristöystävällisin vaihtoehto.

      Uusi on tietysti aina uusi, mutta mitä sitten? Itsellä uutena ostettu pensamersu, täyttää tänä vuonna 22 vuotta. Ostohinta oli suolainen, mutta ollut jo pitkään halvinta kyytiä, mitä ikinä on ollut. Pääomakulut varsin pienet, kun jakaa muutamalle vuosikymmenelle. Korjaukset halpoja ja harvinaisia, polttoainetta kuluu vähemmän kuin uudemmissa vastaavan kokoisissa autoissa, vakuutukset pienet jne. On katalysaattori ja abs, sekä tarvittavia härpäkkeitä riittävästi.

      Olisi suoranainen typeryys vaihtaa uudempaan, pelkästään sen takia "että ois kivaa". Tokikin naapurit veetuilee että "sitä pitää muka mersulla ajella". Mä olen siinä vaiheessa udellut, että "paljonko on palanut riisikuppeihin rahaa parissa viimeisessä vuosikymmenessä?"

      Ekologisuus on vanhalla autolla huippiluokkaa. Uuden tekeminen rasittaa älyttömästi luontoa, pelkkää kerskakulutusta loppukäyttäjillä. Eikä ne autot välttämättä ole parantuneet aikojen kuluessa. Nykyautot niin täyssä sähköjä, tietokoneita, automatiikoita, ei niitten kanssa kukaan pärjää vanhemmiten. Se on myös yksi syy, miksi auton vaihto ei kiinnosta. EN halua mitään automaattiparkkeerauksia, luistonestoja, automaattivaihteita, itseohjaavia autoja. Haluan ajaa autoa itse. Ja mieluusti korjatakin itse.

      Olen ajanut tuolla johtotähdellä vasta reilut 300 000 kilometriä. Ja kun mersulla pitäisi ajaa miljoona, tuon pitäisi kestää vielä 50 vuotta. Jokatapauksessa kauemmin kuin kuski tulee elämään enää.

    • S ä ä s t ä j ä

      Suomessa 3 000 000 henkilöauton keskimääräinen ikä on 11 vuotta, joten tuohon keski-ikäänkin on aikaa vielä kaksi vuotta.

      Olen itse ajanut käytetyn Volvo 244 GL:n 265 000:een kilometriin ja 17 vuoteen, Volvo 244 GLE:n 20 vuoteen ja 240 000:een kilometriin, Volvo 360 GLE:n 15 vuoteen ja 220 000 km:iin, Dodge Neonin 187 000 kilometriin ja 16 vuoteen.

      Ensimmäinen kulutti noin 9 litraa sadalla, toinen samoin. Kolmas 8,5 litraa sadalla ja neljäs 7,4 litraa. Kolareihin en joutunut. Korjauskuluja oli kohtalaisesti, erityisesti Neonissa, jonka moottorin kannessa oli sanomista. Samoin tyyppivikana jäähdytin jne.

      Nyt on menossa 13 -vuotias Chrysler Neon noin 160 000 km:ssä, jolla suunnittelin ajanvani tuonne 190 000 km:iin lei noin 40 000 km pienillä vuosiajoilla.

      Koen olevani vihreä kierrättäjä ja suomalaisen autonasentajan työllistäjä, joka ei kuormita kaatopaikkoja tai romuvarastoja ennen aikojaan. Maksan asiallisesti asiallisille korjaamoille ja saan maksuistani kuitin. Arvonlisäverokin menee oikealle taholleen.

      En oikein ymmärrä ajattelutapaa, jonka mukaan autosta pitäisi luopua 2/3:ssa sen käyttöiästään, koska vajeen korjaamiseen pitää tuottaa 3/2 -kertainen määrä autoja eli joka kolmas auto turhaan.

    • Mersulla vain

      MB 200 CDI vm 2000 automaatti
      ajettu 330000 km
      20500 ajokilometriä vuosittan lisää keskimäärin
      300-500 eur menee vuosittain korjauksiin
      100eur huoltoihin tarvikkeineen
      harmittaahan tuo dieselvero jo nykyisin kun kymppitonnissa bensiini tulisi halvemmaksi ,mutta siltikin
      Mese antaa niin hyvät kyydit etten vaihda .
      Ajellaan vaikka paaliin asti ja katellaan miten tää maaliman talous kehittyy.

    • Odottelevalla kannal

      Jos vanha auto täyttää tarpeet ja ajattelee taloudellisesti, niin onhan se järkevää ekonomisessa mielessä. Uudessa autossa raha suhahtaa hukkaan auton arvon alentuessa todella helposi.

      Useimmat ajavat kuitenkin suunnilleen niin hyvällä autolla kuin mihin on varaa.

      Autojen kolariturvallisuus on kehittynyt huimasti viimeisen 10 vuoden aikana ja 10 vuotta vanhassa autossa on kaksi kertaa suurempi mahdollisuus kuolla tai vammautua kuin uusissa autoissa.

      10 vuotta vanhassa autossa on luultavasti ABS jarrut ja pari turvatyynyä (jos toimii), ajonvakautusjärjestelmä tuskin on, ilmastointikaan ei ollut vakiovarusteita. Vanha auto myös saastuttaa enemmän ja kuluttaa varmaan enemmän polttoainettakin.

      Itse on tullut vaihdettua kolme edellistä autoa 3v pidon jälkeen, mutta tämä nykyinen on ollut myös jo 3v, eikä ole aikomustakaan vielä vaihtaa. Odottellen dieselverotuksen muutoksia ja sähkö- tai hybridiautoja. Jos dieselvero poistuisi ja hybridien hinnat laskisi, niin jättäisin tämän kakkosautoksi ja hankkisin hybridin tai sähköauton.

    • kilometrit?

      Paljonko on kertynyt kilometrejä? Siitähän se on paljon kiinni.

      Vaimon auto on vm. 2007 ja mittarissa 40 tonnia. Omani on vm. 2009 ja ajettu 100 tonnia.

      Oma työni on sellaista että olisi kusessa jos autosta särkyisi jotain niin että se joutuisi muutamaksi päiväksi korjaamolle. Siksikin pidän autoni melko tuoreena ja kun kilometrejä tulee jonkun verran, niin ei tuota autoa ainakaan tule yli kuutta vuotta pidettyä. Yleensä autokuume iskee näihin aikoihin kun auto on 3v ja 100 tonnia ajatteu :)

      Vaimon kärryyn tulee niin vähän kilometrejä että sillä ajelee helposti sen 15 vuotta, eikä ole muutenkaan ollut vielä mitään murheita, joten vaihtoa ei edes harkita.

      Nykyisillä autoilla ajelee melko huolettomasti ensimmäiset 300.000km ja sittenkin alkaa auto levitä muulata kuin moottorista.

      • eukko uuteen

        mä vaihtsin noin vanhan eukon uuteen. uudesta voi iloita jonkun kuukauden ja sitten se on taas tylsää.....
        Mutta vaihto tekee sen että on elossa eikä haudassa pysyvästi.


    • autoilija...

      jos auto toimii muuten eikä korjauskuluihin mene järjettömiä määriä rahaa niin miksi vaihtaa pois?
      Tilalle voit saada uuden mutta se voi vaatia korjauskuluissaan moninkertaiset summat rahaa.
      Ei ole todellakaan tyhmää ajaa autoa ihan loppuun.

    • vaari 007

      Eipä ole vielä loppu lähelläkään, riisikuppini tuli just täysi-ikäiseksi. Ajan niin kauan, kun kestää, ei vielä ruostevaurioita.
      Tyttärelläni on 29 vuotias auto ja meinaa sillä ajella monia vuosia.
      Vanhassa autossa parasta, ettei ole liikaa hienouksia, voi olla pari viikkoa ajamatta, eikä akku mene tyhjäksi, kuten monessa uudessa käy, jos et irrota pääsulaketta tai akun johtoa.
      Iloisia kevätkilometrejä vaan kaikille.

    • Mirjami

      Hei itsellläni on 20 vuotta vanha farmari Volvo 740 GL ja hyvin pelittää.
      Käytin tässä joku aika sitten katsastuksessa ja heti meni läpi virheittä.
      Auto on aina kestänyt reissuissa eikä matka ole koskaan keskeytynyt eli hyvä ja kestävä auto tuo Volvo. Paras auto!

    • erkki erimieltä

      No ei
      Se tietenkin riippuu siitä kuka vaihdon maksaa ja milloin vaihdetaan.
      On hyvin vaikea sanoa milloin. Jotkut vaihtavat joka kolmen vuoden kuluttua, koska
      vaihtosuhde taitaa olla silloin parhammillaan. Siis uuden ja vanhan väliraha pienimmillään. Se mitä saat omastasi riippuu iästä ja kunnosta ja kuntoon vaikuttavat niin monet tekijät on mahdotonta ryhtyä niitä tässä luettelemaan.
      Katso mitä pyydetään vaihtoyksiköistä (autoista) myyntiilmoituksissa sinun kaltaisesta autosta ja paljonko maksaa se uusi. Siinä se sitten on. Eli mitä terve
      järki sanoo. Kestääkö lompsa.

    • Makuasia siis

      Minä ajelen 26 vuotiaalla Mersedeksellä. Ei ole autoilukulut montaa euroa kuukaudessa ja Mese vie eteenpäin siinä missä joku uudempi tusinamerkki. Vaikka olisi varaa ostaa uudempikin auto,en sitä tee,koska mikään ei ole niin huono sioitus kuin auto.

    • Näin juuri.

      Teen minä,ajan autoni loppuun asti. Useammassa vuodessa oppii tuntemaan läpikotaisin autonsa,jolloin ei mitään yllättäviä remppoja pääse tulemaan ja näin auto pysyy luotettavassa kunnossa. Kuluttaako vanha autoni litran tai kaksi enemmän bensiiniä sadalla kilometrillä kuin uusi on täysin merkityksetöntä,koska erotuksen saan takaisin jättämällä yhdet pullakahvit väliin huoltoasemalla.Samoin autoni huippunopeus on alle kaksisataa,mutta rajoitukset kesällä ovatkin 100km/h ja moottoritiellä 120km/h. Autostani puuttuu myös kaistavahti,mukautuva vakionopeudensäädin,mutta terveenä ihmisenä saan pidettyä autoni omalla kaistalla ja riittävän etäällä edessä ajavasta,kuten en myöskään tarvitse kahikupposen kuvaa mittaristoon vilkkumaan,koska osaan pysähtyä virkistäytymään ilman sitäkin. Siis miksi vaihtaisin ehjää autoani uuteen?

    • ajopeli

      Mulla on vm.-97 opel sintra sinkityllä korilla, 300 000 mittarissa, oon ajellut sillä 7v. itse olen enimmäkseen huoltanut, ja korjaukset tehnyt.
      Ei ole tullut mieleenikään vaihtaa tilavaa hyvää autoa.

    • prumm prumm

      Jos tykkää ajella, niin miksipä ei.

    • Hei, ostin vuonna 2000 vuoden 1998 -mallisen espanjalaisen auton, sedan-mallisen, 1600 cc bensakoneella. Ajettu kaupantekohetkellä noin 25 000 km. Siis likimain uudenveroinen. Nyt se sama auto on ollut minulla siitä lähtien, siis noin 12 v ja mittarissa on noin 193 000 km, ja edelleen kulkee hyvin, ei ruostetta, koska pidän sitä tallissa, ja muutenkin olen tyytyväinen kys. autoon. Ja näillä näkymillä aion pitää sitä vielä seuraavat 5-6 vuotta (siis käytännössä kaiketi ajaa loppuun). eli ei siinä mitään häpeää ole että ajaa auton loppuun, jos on mieltynyt autoonsa, jos auto toimii hyvin ja korjauskustannukset ovat edelleen aisoissa. Lykkyä tykö!

    • Ukko 65

      Autoihin tulee sielu vasta 20 vuotiaana. Itsellä Sierra 2.0 vm. 88. Uutena ostin. Teen kaikki huollot/korjaukset itse. Katsastuksesta läpi virheittä.Ostin uuden hinausköyden, jolla vedän uusia autoja. Kun se on parkissa kaupungilla, niin ympärillä on lauma nöösipoikia ihmettelemässä. Nuoret naiset katselee ujosti; olenkin harkinnut karvanoppien ostoa. (Ps. toimiikohan ne "siniset vitamiinipillerit"?)

    • Autokauppiaankauhu

      Uudenkarhealla -88 Mitsu Galantilla ajelen, 500 000 km tulee juuri täyteen jos ei pahempia vikoja tule niin ajelen sillä jatkossakin.
      Kuumetta kyllä välillä mutta menee se nopeasti ohi.

    • Volvo Duett!

      Vanha Volvo kyllä kestää mulla on 46 vuotta vanha Volvo jolla ajelen ympäri vuoden kilometrejä siinä on vain reilu 780tkm. ja vuodessa siihen kertyy noin 5tkm.
      eli millon on auto loppu? toki osia on kyl mennyt silloin tällöin ja 2 kertaa konettakin on vaihettu.

    • Autonkäyttöratkaisee

      Se on autosta ja sen käytöstä kiinni. Paljon ajettukkin voi olla kuin tuliterä, jos siitä on pidetty huolta. Esim.lapissa elämänsä olleesta autosta lötytyy keskimäärin vähemmän ruostetta, kuin etelässä ajetusta, ja samassa lappalaisessa autossa voi tekniikkakin olla paremmassa kunnossa, kuin "helsingin herkussa". Ruostesuojaukset ja muut remontit kun on teetetty luotettavalla ammttilaisella, käytetty altkpreäis-osia, esim. vuoden 1986 TOYOTA Hilux. On olluut autona erittäin pitkäiköinen, autolla ajettu reilut 600 000km ja moottori käy vieläkin kuin kello. Korroosio on tosin jo päässyt iskemään etelänvuosien takia, nutta hitsaamalla siitä selviää. moottoriin on lisätty tosin omasta toimesta öljyn sekaan vielä RALLI FORMULAA (öljyä). Vieläkin koneen puolesta uskaltaisi ajaa vaikka maailman ympäri ja takaisin.

      HYVÄ VIESTIN KIRJOITTAJA, AUTON IKÄ EI KERRO MITÄÄN. SE VOI OLLA IHAN HUIPPU 600 000KM AJETTUNA, TAI TÄYSI P**KA 250 000. OLEN HUOMIOINUT TÄMÄN -05 JA TUOREEMMISTA ETELÄN HERKUISTA. VÄLTÄ TAAJAMA LIIKENNETTÄ JA AJA PITKÄT MATKAT AUTOLLA. ÄLÄ OSTA KIA:AA VAAN SUOSI "LAADUKKAAMPIA" JA TUNNETUMPIA MERKKEJÄ. JA ITSEHÄN TE TUNNETTE AUTONNE HISTORIAN PARHAITEN, JOTEN EN OSAA SANOA ETTÄ KANNATTAAKO SINUN VAIHTAA VIELÄKÄÄN AUTOA. PITKÄNMATKAN AJOSSA OLLUT AUTO VÄHÄSUOLAISILLA TEILLÄ KANNATTAA PITÄÄ NIIN KAUAN KUIN VÄHÄLLÄ VAIVALLA SEN SAA KASASSA PIDETTYÄ, JA KOITA MYYDÄ SE, EI KUITENKAAN PAALIIN, VAAN JOLLEKKIN JOKA TARVISEE.

      toivottavasti tästä oli apua

    • A-Sarjaa

      Joka automerkillä on omat kannattajat ja puolestapuhujat mutta kun pitää huolen
      ettei osta Ranskalaista tai Italialaista autoa niin on jo voitonpuolella sillä niissä on
      aina riittänyt korjattavaa ja jos ostaa käytetyn niin katsoo että se on sarjan loppu-
      päästä silloin niitä lastentauteja ei esiinny kovin paljon. Huolloilla sekä ajotavalla
      on merkittävä osuus auton kuntoon ja toimivuuteen sekä kestävyyteen ja on selvä
      juttu että pellit oli paksumpia ennen, mutta auttaa kun ruostesuojaus on kunnossa.

      Hepposimmat autot itsellä on ollut ykköskoppanen Rellun Laguna sekä Volvo 345
      joka oli lähinnä vitsi myös ykköskopan VW-Polo oli todellinen polonen ja Taunus 1,6
      sieltä hepposemmasta päästä, ja kestäviä pirssejä on nyt tällä vuosituhannella ollut
      Volvo-760, Ford-Focus, Hyundai Sonata sekä nykyinen MB.

    • solsken19

      Uusi auto tulisi vaihtaa, ennekuin takuu menee umpeen. mutta no joo. Itsellä on vuoden 1993 accord, kulutusosat vaihdetaan kun tarvitaan ja muutenkin kulut ovat olleet tosi pieniä, varsinkin kun alkoholilla ajelen. Kilometrejä tulee noin 20 000km vuodessa sisältäen työmatkat ja kauppareissut.

    • 1 vk max 1 kk

      Viikko per auto. En minä ainakaan ala autoilemaan jos autossa ei tuoksu tuliterä tehdas aromi.

    • 7+7=14

      Samalla Amazon Volovola olen ajanu uuvesta asti. Tais olla 1966 taikka 1967 kun ostin sen Vantaan kiitovaunulta juuri maahan tuotuna, harvinainen vihreä oli värisävyltään. Vetokoukkukin on alkuperäisvarusteena jolla on tullu munavaunua vedettyä ympäri Suomea, Matkamittari pyörähti ympäri tuossa 2009 ja huoltona on peräöljyjen vaihto riittäny. Nyt ajattelin Volvon vaihtaa kuitenkin tuoreempaan Skodaan...

    • Hilux vm-98 en luovu

      mulla on 1998 vm Hilux, pelittää edelleen,huollot tehty yms ajallaan,
      ei mitään ongelmia ja maksan pakettiauton dieselveron.
      Lämmin,hyvät valot,kunnon takakontti,ei turhia mittareita yms.
      joita tosimies ei todellakaan tarvitse.

    • Moi, aloittaja on tehnyt järki päätöksen aikoessaan ajaa uutena ostamansa auton loppuun.
      Tuo onkin oikeastaan ainoa hyvä tapa pitää ihan uutena ostamaa autoa, koska jos autoa vaihtaa usein, voisi vaihdokit olla yhtä hyvin muutaman vuoden ikäisiä, jolloin eivät menettäisi arvoaan niin paljon.
      Itse ajan 13- vuotiaana ostamallani volvo 940 dieselillä, jolla olen ajanut 5 vuodessa noin 200 000 kilometriä, ja kilometrejä on yhteensä 443 000.
      Ja matka jatkuu,,,

    • V70D

      Ostin V70 D.2001.Mittarissa tällä hetkellä 723Tuhatta kilometriä..Sama kone..Tulen ajamaan niin kauvan kun se kulkee.

      • eikö se

        Eikö se ole v70 volvo!!


      • AutomaattiWarner
        eikö se kirjoitti:

        Eikö se ole v70 volvo!!

        Ostin 14 v sitten V70 tdi:n. Nyt ajettu karvan yli 600 000 km ja vielä ainakin parisataatuhatta ajattelin päästellä, jos Luoja suo ja jakohihna kestää. No jälkimmäistä vaihdetaan aina 90 tkm välein ja m-öljyä 20 tkm välein ja AisinWarnerin öljyä 200 000 km välein.


    • OPEL=OnParasELiitti

      Sakemanni ollut aina Opel,jattänyt tielle bensanpuutteeseen.
      79 ja 71 malleja,79 käyttöautona.
      Noin 20 vuotta aiemmin 75 C-Kadetti oli pomminvarma ikiliikkuja.
      Pakkasta oli -30C,käyntiin lähti ilman lämmittelyjä.
      Sama takavetovehje liikkui hyvin 20-30 sentin umpihangessa,kun vauhtiin saatiin!
      Pitäkää ne vanhat persoonalliset Autot liikkumassa,nykyiset munankuoret ottaa vastaan illmatteeksi Romu Keinänen!

      • Retkuilija

        Tuo vanhan kasetin käyntiinlähtövarmuus oli ihan omaa luokkaansa. Ei mikään pakkanen lannistanut, toinen hyvä oli yrjödatsun.


    • Pakko arvostaa, koska onhan tuo järkevää ja ekologisempaa kuin vaihtaa jatkuvasti uuteen.

      Nykyään tuotteiden elinikä on lyhyt, kun niistä tehdään kertakäyttötavaraa. Ennen pesukonekin kesti 20-30 vuotta, nyt on jo uusissa koneissa vaikka mitä vikaa.

    • SEonjärkevää

      Nimenomaan yhdeksän vuotta sitten ostettu auto on järkevää ajhaa loppuun, sillä vaihtoarvot putosivat ja nykyään käytetylle ei saa oikeaa hintaa.

      Ennen vaihdoin auton kolmen vuoden välein kun käytetystä hyvitettiin oikein.
      Nyt minulla on kaksitoista vuotta vanha auto ja ajelen sillä. Autolla on vähän rahallista arvoa, mutta kjäyttöarvo on suuri.

      Auto on enää pelkkä liikkumisväline. Järkevä ihminen ei enää osta uutta autoa vaan käytetyn.

      • kateellisuus kunniaa

        Milläs hel#vetillä sinä sit saa naapuris kateelliseksi, ellet uudella autolla?


    • carina e diesel

      Toyotani mittarissa pikkusta vajaa 600tkm. Ensi viikolla tarkoitus,tehdä jakopää remppa ja samalla huoltaa perusteellisesti. Sitten taas ajetaan 100tkm.
      Eikä löydy pahemmin ruostetta. :)

    • aa

      tee mitä itse haluat, ala kysy tyhmiä asioita

    • 60-80 tkm vuodessa

      Turha puhua vuosista, kuitenkin ne kilometrit mittarissa ratkaisee.

      • Autonkäyttöratkasee

        Ei kilometreillä väliä, k,unnon ratkaisee RAKASTAAKO vai VIHAAKO omistaja autoaan, eli onko huollot ja remontit tehty ajallaan.


    • Kilometrit vuodessa

      Ajomääräkin vaikuttaa myös. Jos ajaa 5000 km vuodessa sillä hyvällä vm. 90 Voilvolla, joka vie 11 litraa sadalla, ei väliä. Mutta jos sillä pitäisi ajaa 30000 km vuodessa, alkaa perusköyhä väistämättä katsella pienikulutuksisempaa vaihtoehtoa.
      Muuankin tuttu vaihtaa auton kuin auton 100000 km välein, perusteena "ei ne kauempaa kestä."

    • mart21

      Ostin -93 vuoden -82 fordin Escortin ja ajoin 17 vuotta.Kilometrejä ostettaesa 123 000 ja myytäessä 200 000 km.
      Runsaasti korjaamista jarruissa ja moottorissa, ei ruosteongelmia.

      Nyt on alla KIA seed 2010, ajettu 13 300 km. Olen tyytyväinen.Ajattelin ajaa auton loppuun.

    • sallitäti19644431

      Edullisinta ja ekologistinta olisikin jos kaikki ajaisivat vanhat autonsa loppuun. Vaikka uudet autot ovat vähäpäästöisempiä kun vanhat, tulee uuden auton valmistusprosessista enemmän päästöjä kuin mitä vanha auto päästelee ilmaan koko elinaikanaan.

      Mutta markkinakoneisto jauhaa ja aina perisuomalainen kateus pitää huolta siitä että auton pitää olla hienompi ja isompi kuin naapurilla..

    • Exxon Valdez

      Joku mainitsi pesukoneet aiemmin.

      Tommonen Asea-Skandia Exclusiv 600 ja vm -68 tai -69 on edelleen käytössä.
      Hieman joutuu säästelee Aseaa,välillä kerää kuukauden pyykit ja pesee ne kerralla
      samalla(kone on 4,5-6kilolle)muistaaksee?

      Ton Asean korjaus onnistuu ihan itekkin.
      Pumppujen ja magneettiventtiilien purku ja kasaus,NO PROBLEM!
      Varaosissa joutuu hieman käyttämään "luovuuttaan" ja sovittelukykyä.

      Entisaikoina tehtiinkin laitteet kestämään vaikka ydinpommin!

    • Silmä Brio
    • vanhassa vara..

      mulla itellä on ollu elämäni aikana 12 autoo ja uusin niistä on ollu -92 .... :))))

    • Transumies

      Ford Transit vm -90
      ei ruostu naftakorkin ympäriltä yhtään hehee
      on varmempi ko Loviisa ykkönen ja kakkonen yhteensä

    • 512 000 km

      Ajelen samalla itsekin 2001 vuoden diesel Mondeota loppuun, kyllä kyllästyttää (korjaaminen) mutta kun olen käynyt kokeilemassa ns. uusia autoja niin erot löytyy vain hintalapusta (kunnosta) sekä soittimen tasosta. Autoa olen huoltanut itse mahdollisimman hyvin ja säännöllisesti (silloin tällöin) joten suuria vikoja (on täydellisiä hajoamisia) ei ole ilmennyt. Mitä nyt vaihdelaatikon ja vetoakselit ja pyöränlaakerit ja laturin ja starttimoottorin ja ruiskupumpun ja kaikki ovet ja takaluukku on vaihdettu uusiin.Tiellekin jätti vain kerran kun webasto tyhjensi akun kovalla pakkasella. Pohjaakaan ei ole tarvinnut paikkailla pellillä (laittaa hitsattavaa kattohuopaa) kun on muistanut tarkistaa massojen pysyvyyden. Auto on minulle samalla harrastus ja yritän saada sen kestämään mahdollisimman pitkään.? Jos vain maksa kestää.

    • että näin

      ON! Ajoin "loppuun" VW Passatin. Eikä siinä edes ihmeitä tarvittu. Luulin että 2 litran bensakoneella varustettu isokorinen sedan kestäisi perheajoa pienen iäisyyden, vaan toisin kävi.
      Heti uutena autossa oli vaihteisto sökö. Korjattiin takuuna. Sitten hajosi kaikkien 4 oven lukot ynnä takaluukun kannen lukitus. Ovista 2 ehti takuun piiriin. Takaluulun kansi ruostui niin pahasti että rekisterilaatan valoja ei enää voinut ruuvata kiinni siihen olemattomiin syöpyneeseen peltiin. Ei mennyt koritakuun piiriin, vaikka auto oli 5 vuotias silloin. Lämmityslaite hyytyi samoihin aikoihin. Vikaa ei koskaan löydetty. Parhaimmillaan sisätiloissa oli kesäaamuna 14 astetta lämmintä sadan kilometrin ajon jälkeen, vaikka lämppäri huusi koko ajan hoosiannaa.
      8 vuoden käytön jälkeen autolla oli ajettu 210 tuhatta. Moottorin voiteluöljyt ja jäähdytinneste menivät sekaisin. Syyksi arveltiin kannentiivistettä, mutta olikin sitten hajonnut öljynlauhdutin. Kolme viikkoa sitä puuroa siivottiin moottorin sisältä. Varaosia meni kolmen A4:n mittainen lista. Koko lysti maksoi 3500 Euroa.
      Vielä tämänkään vastoinkäymisen jälkeen en ymmärtänyt vaihtaa tuota pommia pois käsistäni. Sitten alkoivat mittariston varoitusvalot palaa yksi kerrallaan. Niiden sammuttaminen maksoi tuollaiset 500 EUR/ kerta. Lopulta tajusin vaihtaa auton pois kun sain siitä vaihdossa vielä 4 tonnia, vaikka silloinkin ajotietskarissa paloi iso punainen "STOP" varoitus. Koko elinkaari siis 240 tkm.

    • savolaiste seksiauto

      kannampa miehi korten kekkoon tässäi asjasa. Ex varaosamyöjänä voin sanoo notta japsit suuniteltii alumperi sillee et neol halapoja ostoo van vimestää kolomaas omistaja alako ostoo sitä sittä korjaus osina uuvvestaa. laskentana kait käytettii nottako jokkaine käytti autoo vuan 3 vuotta ja pisti kiertoo. elikkäs seihtemäntenä vuotena japsit alako poksahela sieltä sun tiältä. ja sen näytti totee se mihinkä autoihi ja minkä ikäsii myötii enite osii. tosin nyten ouk ennee pariinkymmennee vuotee ollunna alala töisä.

      Miulon -91 "kerräilyharvinaisuus" (suappi) johonka o kilomeertijä kertynnä VASTA 440 000 ja rapiat. ja hyvim pelittää. silti en meinoo ajoo sitä ajamala loppuu enkä viiä pualiinkaa. vielä sillä joku suappiloista ymmärtävä ajjaa pitkät pätkät etteenniip päi. seuraavaks pirssiks oun sotanna hankkii jonnii vähä vanahemma. en ou tottunna ajelemaa nui uusila ko tua nykyne.

    • kyllä vanhalla pärjä

      Meikäläisen isäukko osti vuonna -95 Mazda 626:n, joka oli jo tuolloin käytetty vm. -89. Ajeleepa sillä vieläkin ja välillä on hitsailtu enimpiä reikiä umpeen ja matka on jatkunut. Tällä hetkellä mittarissa 370tkm. Ei tartte kikkailla sähkövikojen kanssa. Että se siitä nykyautojen paapomisesta.

    • Opelitsi

      Mulla opel kadett 1.8i vm. -90
      Ostin uutena ja nyt ajettu 280tkm. Toimii kuin junan vessa. Ei ole ollu suurempia ongelmia. Muutama jakoremmi vaihdettu ja tehty tietysti normaalit muutkin huollot. Kulutuskin maantieajossa vain 5.5 - 6.5 litaraa. Nopeudesta ja kuormituksesta riippuen.
      Kumiset pensaletkut jouduin uusimaan, jarrulevyt ja jarrurummut myös vaihdettu. Siinähän korjaukset olikin.
      Pitäis vaihtaa helmakotelot ja takalokasuojien kaaret. muualla ei ole ruostetta.
      Katsastuksesta pompannu ainoastaan kerran takajarrujen vuoksi, muuten aina kerralla läpi.
      Ostin eilen uudet kesärenkaat, koska aion ajella kadetillani niin kauan kuin se vaan kestää. Halpoja kilometrejä paljon edessä.

      • Minulla oli

        -91 1.6i. Kytkin täristi järjettömästi liikkeelle lähdettäessä, ruuhkat oli yhtä tuskaa, mutta en viitsinyt vaihtaa. Sytytysyksikön joutui vaihtamaan, melko kallis ja ruostua alkoi sekin.
        Siihen aikaan niitä oli paljon liikenteessä, kerran samanlainen joka suunnalla risteyksessä, mutta nykyään näkyy tosi harvoin.


      • Ai niin
        Minulla oli kirjoitti:

        -91 1.6i. Kytkin täristi järjettömästi liikkeelle lähdettäessä, ruuhkat oli yhtä tuskaa, mutta en viitsinyt vaihtaa. Sytytysyksikön joutui vaihtamaan, melko kallis ja ruostua alkoi sekin.
        Siihen aikaan niitä oli paljon liikenteessä, kerran samanlainen joka suunnalla risteyksessä, mutta nykyään näkyy tosi harvoin.

        polttoainesäiliön ruostuminen puhki oli viimeinen pisara.


    • Soyez Fidel

      Havannassa autokanta on pääosin kuusikymmenluvun alusta ja niillä ajetaan vieläkin..ties kuinka kauan.

      • Taitavia seppiä

        Käsin tekevät kaikki osat.


    • akka

      pikkupojat on päässy mielipuhe aiheeseen!

    • no huhhuhh

      ja vielä ihmetellään että Suomessa on Euroopan vanhin autokanta!

      VAIHTAKAA NYT HYVÄT IHMISET NIITÄ AUTOJA!

      ikäloput romut metallinkeräykseen

      • osku7878

        Mitä noita vaihtamaan, turhaa rahan tuhlausta. Suomessa kun autoilija on niin helvetinmoinen paha olevinaan, jota verotetaan niin satanasti


      • no hehhehh

        ANTAKAA SITÅ RAHAA!


    • juupajaapahh

      Volvolla(850vm.96) ollut uudesta mittarissa tällähetkellä 700 000.. no onhan noita osia tiettty jo jonku verta saanu vaiheilla, mutta ihmeen hyvä peli on ollut.

    • T model Ford

      Mulla on hyvä n 20 vuotta vanha auto joka pelaa kuin enkeli.Ainoa mihin sen vaihtaisin olisi T malli Ford. Mutta ilmeisesti se jää ilmeisesti haaveeksi.

    • qe12qe13

      Mulla on viime vuosikymmenellä ostettu volkkari ja vielä koitan sillä pinnistellä. Kilometrejä on tullut jo lähes maapallon ympärysmittaa vastaava matka. Onhan siihen pitänyt vaihtaa jo muun muassa vaihdelaatikon sisuskalut, koneen yläkerta ja turbo, ketju kiristimineen ja muutama muu pikkujuttu. Vaan mitä sitä hyvää vaihtamaan. Ajan ainakin toiset kolme vuotta ja 40 000 km ja sitten varmaan menee paaliin.

      • ex-tojo

        Typerä provo!
        Jos sinulla olisi aikuisten oikeasti Volkkari, olisit käyttänyt sitä huollossa vasta kerran. Ja vaikka sinulla ei Volkkaria olekaan, tiedät varsin hyvin, että Volkkareilla ajetaan enemmän kuin keskivertoautolla ennen romutusta ja että Volkkarien keskimääräinen romutusikä on korkeampi kuin kilpailijoiden.


    • Tuoli karhu pesä
    • Volvo on paras!

      Itellä vm -82 244 Volvo ja ajettu melkeen miljoona. Joidenki mielestä on varmasti paalikunnossa jo kun koko lattia pitäs hitsata uus, helmat pitäs hitsata ym pientä laittamista vaan minä hitsaan sen lattian siihen ja ens kesänä ku saan kortin ni ajan tolla Volvolla sitten!

    • kertokaahan

      Olisi näin yli 5 vuoden jälkeen mielenkiintoista tietää, ajeleeko AP tai muut tänne kirjoitelleet vielä niillä samoilla autoilla, joista olette puhuneet vai onko autokuume, elämäntilanteen muutos, kolari jne. muuttanut suunnitelmia?

    • ans.kattoo.ny

      Minulla on 2000 Corolla. Loppuun ajamisesta en tiedä mutta ajattelin pitää vielä 10 vuotta. Kalleimmat korjaukset on olleet pakokaasun haistelijat.

    • E220_CDI

      Ensimmäisen uuden auton ostaessani päätin aktiiviseksi käyttöiäksi 20 vuotta. Sitten tarvittiin niin iso peltiremontti, että sen jälkeen ei enää tehnyt mieli marinoida muuten siistiä autoa suolassa. Niinpä "uusi" autoni on ollut kesäisessä harrastekäytössä nyt jo yli 10 vuotta. Bensamoottorisen yli 400.000 ajetun auton kone ja tekniikka pääosin muutenkin on yhä tehtaan paketissa.

      Seuraavaksi oli vaimon vuoro saada uusi auto. Sillä autolla on nyt ikää 15 vuotta.

      Kumpaakaan ei ole harmittanut ajaa pitkään, koska olivat ja ovat yhä ihan mukavia ja toimivia autoja. Kun ostaa mieleisensä, miksi se pitäisi vaihtaa?

    • HyvinKulkee

      Audi A6 Diesel 2.5tdi.....865 000km mittarissa ja juuri läpi katastuksesta....vaihdan ehkä 3-4 vuoden kuluttua kun on miljoona lasissa.....Ei mätä mistään ja huollot tehty ajallaan.Vuosimalli on -99. Hyvä auto ajaa ja tehokas sekä turvallinen.Toiset haukkuu ja toiset ajaa...Miksi pitäisi vaihtaa johonkin karmeaan japsiräpellykseen?

    • wieojgioergjoierjgeo

      Nimimerkki kertokaahan kyseli tähän ketjuun aiemmin kirjoittaneiden tämän hetken kuulumisia. No kirjoitin itse tähän ketjuun vuonna 2012:
      " wieojgioergjoierjgeo

      23.3.2012 20:58
      Ostin viime syksynä uuden pikkuauton, aikomuksena ei ole ajaa sitä loppuun saakka vaan suunnitelmana olisi vaihtaa se jälleen uuteen n. 5v vanhana jos vaan mahdollista, jos töissä saa olla ja rahaa riittää.

      Ajelin eräällä vajaat 9v vanhana ostamallani autolla 9 vuotta, rupesi jo tylsistyttämään ja kyllästyttämään sen korjaaminen kun samat kulutusosat ja viat lähtivät jo toiselle uusintakierrokselle vuosien mittaan.

      Olisihan se mukava jos autojakin voisi vaihdella silloin tällöin, tulisi elämään vaihtelua."

      Tuo syksyllä 2011 ostamani auto meni vaihdossa jälleen uuteen autoon maaliskuussa 2016 joka täyttää kohta siis 1,5 vuotta. Vaihdon syynä oli pääasiassa vaihtelunhalu ja tilantarve kun entinen oli A-segmentin pieni kaupunkiauto, nyt on vähän isompi B-segmentin auto.

      Tätä nykyistä autoa olisi aikomus pitää pidempään, ainakin ensi vuosikymmenen puolelle. Tarkkaa pitoaikaa en kyllä ole päättänyt mutta eipä ainakaan nyt ole mitään autonvaihtokuumetta näköpiirissäkään. Pari edellistä autoa oli aika lyhyellä pidolla, 3 - 4,5 vuotta joten onhan tässä nyt vaihteluakin ollut niin ehkä voisi taas pitää tätä nykyistä pidempään vaikkapa sen 7 vuoden takuuajan verran ;)
      *uhups, nyt jokainen tietää autoni merkin*

      • ehta-japsi

        Ei autoa kannata jatkuvasti vaihdella. Edellisellä ajoin kohtuulliset 13 vuotta ja se pyöri sen jälkeen vielä monta vuotta paikkakunnalla jonkun toisen omistuksessa. Nykyisellä on mennyt jo saman verran ajassa ja melkein 300tkm matkassa, vaikka kilometrejä oli jo melkoisesti ostaessakin. Helposti noilla ajaa sen puoli milliä, jos vain on haluja. Turhaa on törsätä uuteen suuria summia, kun vanhakin pysyy kasassa muutamalla satasella vuodessa. Kun osia uusii tarvittaessa, niin ainakin itse tietää minkä kuntoisella kulkineella ajaa.
        Eihän aikuisella miehellä ole tarvetta naapureille näytellä.


    • Anonyymi

      Alkaa pian olla
      9 vuotta kulunut AP:n viestistä. Mitenkähän kävi? Tulikohan autolla ajettua toiset 9 vuotta vai ei? Ketjussa oli paljon samankaltaisia suunnitelmia ajaa oma autonsa loppuun, mutta kuulumisia ei ole keltään tullut 2017 laitettuun kyselyyn yhtä lukuunottamatta. Tietysti ketjun ikä vaikuttaa tähän varmasti. Voi olla, että osa melkein vuosikymmen sitten vastanneista ei ole enää edes keskuudessamme. Jos joku vielä aikanaan ketjuun vastanneista on paikalla, laittakaa viestiä, ajatteko vieläki samalla autollanne. Myös uusia tarinoita lukee mielellään.

      • Anonyymi

        Olen tuo allelainatun viestin kirjoittaja ja ajelen edelleen vuonna 2016 ostamallani autolla, joka pian täyttää 5 vuotta. Ei ole autonvaihto vieläkään mielessä, monestakin syystä ja ainakaan auto ei ole ns. loppumassa varmaan ainakaan vielä toiseen viiteen vuoteen, ellei jopa kymmeneenkin, ainakaan tekniikan puolesta.

        Lainaus:
        wieojgioergjoierjgeo
        22.08.2017 16:48

        Nimimerkki kertokaahan kyseli tähän ketjuun aiemmin kirjoittaneiden tämän hetken kuulumisia. No kirjoitin itse tähän ketjuun vuonna 2012:
        " wieojgioergjoierjgeo

        23.3.2012 20:58
        Ostin viime syksynä uuden pikkuauton, aikomuksena ei ole ajaa sitä loppuun saakka vaan suunnitelmana olisi vaihtaa se jälleen uuteen n. 5v vanhana jos vaan mahdollista, jos töissä saa olla ja rahaa riittää.

        Ajelin eräällä vajaat 9v vanhana ostamallani autolla 9 vuotta, rupesi jo tylsistyttämään ja kyllästyttämään sen korjaaminen kun samat kulutusosat ja viat lähtivät jo toiselle uusintakierrokselle vuosien mittaan.

        Olisihan se mukava jos autojakin voisi vaihdella silloin tällöin, tulisi elämään vaihtelua."

        Tuo syksyllä 2011 ostamani auto meni vaihdossa jälleen uuteen autoon maaliskuussa 2016 joka täyttää kohta siis 1,5 vuotta. Vaihdon syynä oli pääasiassa vaihtelunhalu ja tilantarve kun entinen oli A-segmentin pieni kaupunkiauto, nyt on vähän isompi B-segmentin auto.

        Tätä nykyistä autoa olisi aikomus pitää pidempään, ainakin ensi vuosikymmenen puolelle. Tarkkaa pitoaikaa en kyllä ole päättänyt mutta eipä ainakaan nyt ole mitään autonvaihtokuumetta näköpiirissäkään. Pari edellistä autoa oli aika lyhyellä pidolla, 3 - 4,5 vuotta joten onhan tässä nyt vaihteluakin ollut niin ehkä voisi taas pitää tätä nykyistä pidempään vaikkapa sen 7 vuoden takuuajan verran ;)
        *uhups, nyt jokainen tietää autoni merkin*


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuo allelainatun viestin kirjoittaja ja ajelen edelleen vuonna 2016 ostamallani autolla, joka pian täyttää 5 vuotta. Ei ole autonvaihto vieläkään mielessä, monestakin syystä ja ainakaan auto ei ole ns. loppumassa varmaan ainakaan vielä toiseen viiteen vuoteen, ellei jopa kymmeneenkin, ainakaan tekniikan puolesta.

        Lainaus:
        wieojgioergjoierjgeo
        22.08.2017 16:48

        Nimimerkki kertokaahan kyseli tähän ketjuun aiemmin kirjoittaneiden tämän hetken kuulumisia. No kirjoitin itse tähän ketjuun vuonna 2012:
        " wieojgioergjoierjgeo

        23.3.2012 20:58
        Ostin viime syksynä uuden pikkuauton, aikomuksena ei ole ajaa sitä loppuun saakka vaan suunnitelmana olisi vaihtaa se jälleen uuteen n. 5v vanhana jos vaan mahdollista, jos töissä saa olla ja rahaa riittää.

        Ajelin eräällä vajaat 9v vanhana ostamallani autolla 9 vuotta, rupesi jo tylsistyttämään ja kyllästyttämään sen korjaaminen kun samat kulutusosat ja viat lähtivät jo toiselle uusintakierrokselle vuosien mittaan.

        Olisihan se mukava jos autojakin voisi vaihdella silloin tällöin, tulisi elämään vaihtelua."

        Tuo syksyllä 2011 ostamani auto meni vaihdossa jälleen uuteen autoon maaliskuussa 2016 joka täyttää kohta siis 1,5 vuotta. Vaihdon syynä oli pääasiassa vaihtelunhalu ja tilantarve kun entinen oli A-segmentin pieni kaupunkiauto, nyt on vähän isompi B-segmentin auto.

        Tätä nykyistä autoa olisi aikomus pitää pidempään, ainakin ensi vuosikymmenen puolelle. Tarkkaa pitoaikaa en kyllä ole päättänyt mutta eipä ainakaan nyt ole mitään autonvaihtokuumetta näköpiirissäkään. Pari edellistä autoa oli aika lyhyellä pidolla, 3 - 4,5 vuotta joten onhan tässä nyt vaihteluakin ollut niin ehkä voisi taas pitää tätä nykyistä pidempään vaikkapa sen 7 vuoden takuuajan verran ;)
        *uhups, nyt jokainen tietää autoni merkin*

        Kiitos wieojgioergjoierjgeo päivityksestä. Viittasinkin sinuun tuossa aiemmassa viestissäni. Ketjussa tosiaan paljon viestejä, mutta eipä muut enää taida pyöriä palstalla.

        Koska kysyin muilta kuulumisia, on suotavaa itsekin ottaa kantaa ketjuun. Ostin myös keväällä 2016 uuden VW Jettan ja ajan sillä edelleen. Ajattelin jo ostaessani ajaa autolla pitkään ja teetätin siihen heti uutena täydellisen ruostesuojauksen. Auto on myös huollettu hyvin. Välillä on ollut hieman autokuumetta, mutta ne ovat onneksi menneet aina ohi. Tarkoituksena olisi ajaa tällä nykyisellä niin kauan, kuin mahdollista eli niin kauan, kuin valtio ei laita liikaa kapuloita rattaisiin. En tiedä ehtiikö auto saavuttaa keskimääräistä romutusikää, koska poliittinen tilanne näyttää ajavan kaikkia ajamaan sähköautoja. En tiedä ovatko tulevaisuuden sähköautot yhtä pitkäikäisiä, mitä olemme tämän hetken vanhoihin autoihin tottuneet. Lisääntynyt tietotekniikka ei varmaankaan ainakaan auta asiaa.

        Niin kuin moni jo ketjussakin on todennut, ei auton vaihtaminen taloudellisesti ole kovin järkevää ja se on suurin syy miksi itse aion ajaa samalla autolla mahdollisimman kauan. Ei hirveästi kiinnosta lähteä mukaan tähän kulutushysteriaan mukaan. Parempiakin kohteita rahankäytölle löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos wieojgioergjoierjgeo päivityksestä. Viittasinkin sinuun tuossa aiemmassa viestissäni. Ketjussa tosiaan paljon viestejä, mutta eipä muut enää taida pyöriä palstalla.

        Koska kysyin muilta kuulumisia, on suotavaa itsekin ottaa kantaa ketjuun. Ostin myös keväällä 2016 uuden VW Jettan ja ajan sillä edelleen. Ajattelin jo ostaessani ajaa autolla pitkään ja teetätin siihen heti uutena täydellisen ruostesuojauksen. Auto on myös huollettu hyvin. Välillä on ollut hieman autokuumetta, mutta ne ovat onneksi menneet aina ohi. Tarkoituksena olisi ajaa tällä nykyisellä niin kauan, kuin mahdollista eli niin kauan, kuin valtio ei laita liikaa kapuloita rattaisiin. En tiedä ehtiikö auto saavuttaa keskimääräistä romutusikää, koska poliittinen tilanne näyttää ajavan kaikkia ajamaan sähköautoja. En tiedä ovatko tulevaisuuden sähköautot yhtä pitkäikäisiä, mitä olemme tämän hetken vanhoihin autoihin tottuneet. Lisääntynyt tietotekniikka ei varmaankaan ainakaan auta asiaa.

        Niin kuin moni jo ketjussakin on todennut, ei auton vaihtaminen taloudellisesti ole kovin järkevää ja se on suurin syy miksi itse aion ajaa samalla autolla mahdollisimman kauan. Ei hirveästi kiinnosta lähteä mukaan tähän kulutushysteriaan mukaan. Parempiakin kohteita rahankäytölle löytyy.

        Voi olla että nyt ei enää kannata uutta autoa ostaa, jollei sitten rahaa ole kylvää ylettömästi ilman että tuntuu missään, kun puheet polttomoottoriautojen kieltämisestä voimistuvat koko ajan.
        Samoin päästökaupan ujuttaminen autoiluun, voi nostaa niin paljon autonpidon kustannuksia, että moni joutuu luopumaan autosta ja käytetylle polttomoottoriautolle ei ole sitten enää kysyntää, jolloin arvo romahtaa ja rahat haihtuu taivaantuuliin.
        Arvottomiin autoihin ei kannata enää teettää isompia remontteja ja kalliita huoltojakaan, joten aika moni autoalan henkilö joutuu työttömäksi myös.
        Sähköautot ovat ja pysyvät utopiana useimmille autonkäyttäjille vielä kauan puutteellisen latausverkoston, talvella heikon toimintasäteen, ym. seikkojen vuoksi.

        Voi olla vaikeita aikoja tiedossa, liikkuminen menee vaikeaksi kun Suomi on huijattu mukaan tuohon ilmastomielettömyyteen...


    • Anonyymi

      Tämä on vanha keskustelu, mutta kommentoin.
      Minulla on 24v. Vanha auto. Kilometrejä on rapiat 400000. Kirjanpitoni mukaan, remontit katsastus,renkaat ja huollot, kustannus vuottakohden 188euroa
      Eli todella edullista ajoa.
      Ammatini on raksaduunari, mutta itse opiskellut autokorjaaja.
      Minun ei kannata nykyautot hankkia, koska niiden huoltokoraus kotikonstein on vaikeeta. Ajoin tänään Jyväskylästä Tampereelle ja kaksi sähköautoa oli nokkapelti pystyssä. Olen vanhapoika.
      Tulot pitäisi olla n. 40000 vuodessa jos ajaa sähköautolla. Suomi velkaantuu.
      Ulkomailta tuodaan kalliita huonoja sähköautoja. Kehoitetaan vielä vaihtaan 4v. Välein. No pysyttepä varmasti velkakierteessä.
      Autoliike kehotti vaihtamaan 6v. Päästä, kun saisin vielä hyvän hinnan.
      Pääomakuluja ei ole ollu 15vuoteen.
      Miten tte sähköautoiliat tästä ajattelette.
      Kiitos ajatuksistanne
      .

      • Anonyymi

        En ole sähköautoilija enkä edes kiinnosta.
        Sen sijaan kiinnostaa miksi sähköauton nokkapelti olisi pystyssä?
        Eikös se ole tavaratila? Kaikki "action" on lattian alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole sähköautoilija enkä edes kiinnosta.
        Sen sijaan kiinnostaa miksi sähköauton nokkapelti olisi pystyssä?
        Eikös se ole tavaratila? Kaikki "action" on lattian alla.

        Eiköhän sähköauton nokkapellin alla ole esim. normaali 12V akku, sulakkeita, ym. tekniikkaa, voi olla sen tavarapoteron alla.


    • Anonyymi

      Olen tuhlannut kymmenet vuodet uusiin autoihin suht hyvän palkkani, joka vuosi uuteen vaihto. Osa rahoituksella, osa auton maksetull arvo-osuudella ja välillä tuhansia euroja vielä tiskille käsirahana. En uskalla edes ajatella miten paljon olen tälläkin vuosituhannella autoiluun laittanut rahaa, mutta se on satoja tuhansia euroja. Olemme aina asuneet vuokralla ja nyt vuokra jo lähes 1100 eur/kk Espoossa. Vaimo on aina jupissut että miksei osteta omaa asuntoa mutta autohulluus iskee joka kevättalvi kuin huume ja kesäksi on uusi saatava alle.

    • Anonyymi

      Kyllä kait ne kestää...itselläni VM 1998 Corolla ja ihan ehyt vielä,mittarissa 260.000 helmat kuin uudet...alustamassa suojaa sen alataitteen ..joihin kivet ropisee..

    • Anonyymi

      Olin ajatellut ajaa autoni loppuun mutta nyt alkaa vaikuttaa siltä että olen mullan alla ennenkuin hän paalissa.

    • Anonyymi

      Ostin saksalaisen auton uutena v. 1984. Ajoin sillä 480000km vuoteen 2002 saakka. Olisin ajanut pitempäänkin, mutta poikani romutti sen ulosajossa korjauskelvottomaksi nukahdettuaan rattiin. Onneksi pojalle ei tullut kuin kolhu itsetuntoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2110
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1793
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1555
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      101
      1314
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe