HuK-tutkinnolla töihin? Pääaineena suomen kieli

suomen kieli

Valmistun ensi vuonna humanististen tieteiden kandidaatiksi, pääaineeni on suomen kieli (sivuaineena kirjallisuus, englanti ja kasvatustieteet). Olen jo opiskellut sen verran pitkään, että ajatus töihin menemisestä kiehtoo todella paljon. Tiedän kyllä, että kandeille ei ole niin paljon kysyntää työmarkkinoilla, mutta haluaisin tietää, onko joku onnistunut hankkimaan edes kaukaisesti koulutustaan vastaavaa työtä kandin jälkeen?

29

4091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humuskandia

      En ole saanut töitä edes FM:n jälkeen. Siis koulutusta vastaavaa. Mutta tilanteeni johtuu vain siitä, ettei minulla ole alan työkokemusta.
      Toki voit mennä töihin jos niitä saat ja suorittaa FM:n sitten omaan tahtiisi. Mutta se kyllä kannattaa suorittaa, tai jos oma alasi ei niin nappaa niin hae johonkin erilliseen maisteritutkintoon.

    • Uteliaisuutta...

      Mihin töihin sä lähinnä ajattelit hakea, jotka vastaisivat noita opintoja?

    • kkssoodduuff

      Ei kuule onnistu. Tämä nyt vain on sellainen aika ikävä fakta.

      Hanki itsellesi jokin muu koulutus, siis sellainen oikea AMMATTI, u know.

    • linqvisti

      Miten voi olla noin huono suomen kielen taito, jos pääaine kuitenkin on ollut suomi? Oletan, että aloittaja ei ole syntyperäinen suomalainen.

      • aerare

        Lingvisti, ei tuo aloitusviesti ole lainkaan huonoa suomea.
        Ja miksi ihmeessä lingvistin oli edes tarve tulla kommentoimaan? Ärsyttäviä tuollaiset nettinälvijät.

        Aloitusviestiin.

        Kyllä töitä voi tuolla yhdistelmällä saada, vaikka kandiin opinnot jättäisitkin. Esimerkiksi erilaisiin koulutus- ja opetusalan tukitehtäviin saattaisit hyvinkin päästä. Opettajan virkoja on toki turha hakea.


      • oleeol
        aerare kirjoitti:

        Lingvisti, ei tuo aloitusviesti ole lainkaan huonoa suomea.
        Ja miksi ihmeessä lingvistin oli edes tarve tulla kommentoimaan? Ärsyttäviä tuollaiset nettinälvijät.

        Aloitusviestiin.

        Kyllä töitä voi tuolla yhdistelmällä saada, vaikka kandiin opinnot jättäisitkin. Esimerkiksi erilaisiin koulutus- ja opetusalan tukitehtäviin saattaisit hyvinkin päästä. Opettajan virkoja on toki turha hakea.

        Mitä ne semmoiset tukitehtävät ovat? Koulunkäyntiavustajaksiko?
        Siihen ammattiin on ihan oma koulutuksensa.


      • aerare
        oleeol kirjoitti:

        Mitä ne semmoiset tukitehtävät ovat? Koulunkäyntiavustajaksiko?
        Siihen ammattiin on ihan oma koulutuksensa.

        Koulutuksen ja opetuksen tukitehtäviä: opintosihteeri, kv. asiain opintoneuvoja, koulutussuunnittelija...


    • nohobo

      HuK on kyllä omasta mielestäni vähän tyhjä arpa. Kannattaa mielestäni pyrkiä lukemaan maisteriksi (mielellään pedagogisin opinnoin), ellei kokonaan vaihda alaa, koska moneen virkaan ylempi kk-tutkinto on kelpoisuusvaatimuksena. Suomessa opintonsa vain nyky-kandiin jättäneitä kohdellaan mielestäni edelleen vähän "opintojen keskeyttäjinä", mikä on sinänsä ihan väärin. (Vaikka ei kandin tutkinto kyllä ole myöskään kovin vaativa.)

      Firmat palkkaavat suomen kielen opiskelijoita jonkin verran erilaisiin toimitusprojekteihin, tätä kautta sain itse hyvän määräaikaisen paikan jo ennen HuK-tutkintoni valmistumista. Eli toivoa kyllä on, pitää vain hakea luovalla tavalla ja lähetellä hakemuksia.

      Summa summarum, kannustan opiskelemaan maisteriksi asti ja lukemaan jotain käytännönläheistä sivuainetta.

    • ap

      Kiitoksia asiallisista vastauksista! Olette antaneet paljon ajateltavaa.

      Valotanpa tässä vielä hieman taustojani. Olen ollut siinä mielessä huono-onninen, että en millään meinannut löytää itselleni sopivaa alaa, vaan kokeilin monia eri opiskelupaikkoja. Luulin pitkään haluavani opettajaksi, joten hain sitten viimein lukemaan suomen kieltä aineenopettajalinjalle. Nyt opintojen edetessä huomaan, että itse suomen kieli kiinnostaa ja paljon, mutta opettajaksi en halua enää ollenkaan! Muista mahdollisista ammateista minua kiinnostaisi esim. kielenhuolto, mutta ei sellaisia töitä tahdo löytyä. Olen myös miettinyt jatko-opintoja maisterin jälkeen, mutta en tiedä, pystyisinkö elämään sellaisen epävarmuuden kanssa (löytyykö rahoitusta, onko tohtorille töitä).

      Olen siis ajautunut siihen tilanteeseen, että opiskelu olisi hauskaakin hauskempaa, mutta tulevasta ammatista ei ole mitään tietoa. Siksi ajattelinkin, että olisiko kenties viisainta jättää opinnot kandiin ja yrittää löytää töitä sen jälkeen? Siis ennen kuin koulutan itseni liian pitkälle. :D

      Joku kyseli, että millaista työtä olen sitten ajatellut. Siksi juuri aloitin tämän keskustelun, että saisin tietää, mihin minulla olisi mahdollisuuksia ja mitä muut ovat HuK-tutkinnolla tehneet. Tottakai toivoisin, että vuosien opiskeluni ei olisi mennyt täysin hukkaan, vaan voisin jotenkin hyödyntää taitojani. Olisikin siis mukavaa, jos työhön sisältyisi edes jossain määrin vaikkapa tekstien tuottamista, käännöstöitä tai oikolukua. (Kiitos muuten aerarelle, joka ehdotti esim. opintosihteerin työtä!)

      Olen ajatellut, että voisin suorittaa kauppatieteiden perusopintopaketin, johon kuuluu mm. markkinoinnin, laskentatoimen ja rahoituksen perusteita. Olisikohan tällaisista opinnoista mitään hyötyä töiden kannalta?

      • oleeol

        Kannattaisko sun nyt kuitenkin harkita sitä opettajan ammattia? Käytännössä
        sulla on vaan tuolla aineyhdistelmällä melko hankalaa saada töitä, jos
        et oo opettaja. Ja kielenhuolto-, oikoluku- ynnä muita vastaavia töitä pystyy tekemään tietysti, vaikka olisi opettajan pätevyyskin.

        Entä kuinka paljon sulla on englannin opintoja? Englannin ja ruotsin opettajillahan on ihan hyvä työllisyystilanne (paitsi ihan isoilla opiskelupaikkakunnilla voi tehdä tiukkaa, mutta muuttovalmiille enkun ja ruotsin opettajille on varmasti töitä).

        Totta kai kauppatieteellisistä aineista on hyötyä, jos aiot yrityspuolelle, tai varmaan se on ihan välttämätöntäkin. Mutta niitä tiedottajan/käännössihteerin (tai joku muu vastaava nimitys) paikkoja on vähän ja niihin on aivan hirveesti hakijoita. Yritysmaailmassa nimittäin ajatellaan, että suomea nyt osaa jokainen ja melkein jokainen, joka vaan osaa englantia, voi toimia osa-aikaisena kääntäjänäkin. Eli tappelisit samoista työpaikoista esim. ekonomien kanssa.
        En suosittele.


      • aargre
        oleeol kirjoitti:

        Kannattaisko sun nyt kuitenkin harkita sitä opettajan ammattia? Käytännössä
        sulla on vaan tuolla aineyhdistelmällä melko hankalaa saada töitä, jos
        et oo opettaja. Ja kielenhuolto-, oikoluku- ynnä muita vastaavia töitä pystyy tekemään tietysti, vaikka olisi opettajan pätevyyskin.

        Entä kuinka paljon sulla on englannin opintoja? Englannin ja ruotsin opettajillahan on ihan hyvä työllisyystilanne (paitsi ihan isoilla opiskelupaikkakunnilla voi tehdä tiukkaa, mutta muuttovalmiille enkun ja ruotsin opettajille on varmasti töitä).

        Totta kai kauppatieteellisistä aineista on hyötyä, jos aiot yrityspuolelle, tai varmaan se on ihan välttämätöntäkin. Mutta niitä tiedottajan/käännössihteerin (tai joku muu vastaava nimitys) paikkoja on vähän ja niihin on aivan hirveesti hakijoita. Yritysmaailmassa nimittäin ajatellaan, että suomea nyt osaa jokainen ja melkein jokainen, joka vaan osaa englantia, voi toimia osa-aikaisena kääntäjänäkin. Eli tappelisit samoista työpaikoista esim. ekonomien kanssa.
        En suosittele.

        "Yritysmaailmassa nimittäin ajatellaan, että suomea nyt osaa jokainen ja melkein jokainen, joka vaan osaa englantia, voi toimia osa-aikaisena kääntäjänäkin. Eli tappelisit samoista työpaikoista esim. ekonomien kanssa."

        Tämä on kyllä niin totta.

        Niin, voisi vielä lisätä, että maailman (ehkä) yleisimmin käytetty kielihän on huono englanti.

        Opettajan pätevyys kannattaa hankkia, vaikkei ruotsia olisikaan sivuaineena. Tosin pelkkä HuK ei riitä. On oltava FM pedagogiset, jotta voi virkaan päästä. Yksi mahdollisuus on kielikouluttajan ammatti. Silloin saattaa HuK pedagogiset olla ihan ok, mutta toki FM pedagogiset on kovempi sana. Toisaalta pelkällä HuK-tutkinnollakin voi saada kielikouluttajan töitä. Etenkin maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa on ihan kivasti ollut paikkoja. Itselläni on ajatus suorittaa tämän takia suomen opinnot tai S2-opinnot, sillä varmaankin tulevaisuudessa näitä töitä on vain entistä enemmän.


      • diudaudiu1

        Itse lähtisin tossa sun tilanteessa tavoittelemaan sitä opettajan uraa. Käsittääkseni suomen kielen opettajia vielä tarvitaan työmarkkinoilla. Toi pelkkä HuK on kyllä aika turha. Ei sitä arvosteta ja siinä on vähän sellainen "keskenjättämisen" maku työmarkkinoilla.

        Oma ongelma on myös se, että suomen kieli pääaineena on todella vaikea työllistyä mihinkään tänä päivänä. Varsinkin jos on pelkkä kandidaatti. Tee nyt ainakin se maisteri loppuun ja lähde etsimäään niitä töitä sitten. Et todellakaan kouluta itseäsi liian pitkälle silloin. Kaupalliset opinnot on aina eduksi, ne kannattaa kyllä suorittaa.

        Jos olet nuori, niin sinuna tekisin jotain ihan täysin radikaalia. Vaihda alaa! Olen itse kohta FM ja todennut, että tämä taisi olla virhe. Nyt jos saisin muutaman vuoden taaksepäin, niin opiskelisin jotain työmarkkinoille enemmän sopivaa. Ikää alkaa olemaan liikaa, että lähtisin opiskelemaan uutta korkeakoulututkintoa ja opintotukikuukaudetkin kohta käytetty. Harmittaa pirusti ja tulevaisuus pelottaa. Joutuuko tässä kaupan kassalle jäämään sittenkin..?


    • ehkävieläjotain

      Meille ainakin sanottiin, että kauppatieteitä suorastaan pitää opiskella.
      Ja ehkä voisit tosiaan harkita maisteriopintojen hakua johonkin erilliseen koulutukseen, ainakin Jyväskylässä on kulttuuripolitiikan opinnot ja itseäni kiinnostavat arkisto-opinnot (jotenkin niin). Niihin ei vain ole tänä vuonna hakua.
      Sulla on mahdollisuuksia vielä moneen asiaan. Voithan aina opiskella paljon sivuaineita, jos niiden kautta jotain syntyisi. Tai sitten kirjastoalan opinnot vielä.
      Olen muuten kirjallisuuden FM ja yrittänyt mm. niitä suomennoksia ym. oikolukuja, eikä mitään ole tullut. Pitää kai olla suhteita yms. harjoittelua juuri oikealta alalta.
      Tai pidä välivuosi ja yritä hankkia harjoittelun kautta jotain.

    • kyynisyyden meri

      Meinasin myös käydä Jyväskylän avoimen kautta HuK-paperit pääaineena suomen kieli, mutta olen lyömässä nyt kyllä hanskoja tiskiin.

      Täytyy etsiä realistisempia vaihtoehtoja. Varsinkaan jo aikuiseen ikään ehtineenä opiskelijana ei kannata hukata vuosiaan

      • ookkonä outo

        kyyniselle: ei avoimessa voi suorittaa tutkintoa. ei edes sitä "HuK-paperia".

        otapa asioista selvää hieman paremmin.


      • HuK on mahdollinen

        Jyväväskylän avoimen sivuilta käy ilmi, että erinäisissä aineissa on tosiaan ns. kandireitti, eli kaikki kandidaatin opinnot avoimessa suorittanut opiskelija saa hakea tiedekunnalta kandidaatin tutkintoa. Myös suomen kielessä on tämä väylä, vaikka nykyään kaikkia vaadittavia aineopintoja ei ilmeisesti enää voi opiskella avoimessa, pari vuotta sitten pystyi vielä.

        Tiestysti avoin ei sitä tutkintoa voi myöntää ,vaan tiedekunta.

        https://www.avoin.jyu.fi/tutkinto


    • ap

      Kiitoksia taas kerran vastauksista!

      Olen 25-vuotias ja ennen suomen kielen opintoja opiskelin kahta eri alaa. Tästä syystä (ja siitä, että opintotukeni loppuu parin vuoden kuluttua) en haluaisi enää vaihtaa kokonaan eri alalle. Eri alalle en haluaisi myöskään sen takia, että tykkään todella paljon suomen kielestä.

      Alan nyt varmistua siitä, että luen hieman kaupallisia aineita sivuaineena. Siitä on varmaan hyötyä siinäkin tapauksessa, että opiskelen maisteriksi asti.

      Ymmärrän sen, että kannustatte minua opettajan uralle. Sehän olisikin järkevintä: mahdollisuudet kohtuulliseen ja melko varmaan toimeentuloon olisivat hyvät. Mutta en oikein tiedä, onko tuo riittävä syy opettajaksi ryhtymiseen. Tiedän nimittäin melko varmaksi sen, että en tule sitä työtä koskaan tekemään... Täällä opettajien virat ovat sitä paitsi kiven alla (yllätys, yllätys!), enkä perheen, sukulaisten ja aviomiehen töiden ja opintojen takia voi enkä halua muuttaa tältä seudulta pois.

      • oleeol

        Harkitse vielä. Katso paikkakuntasi lehtiä sillä silmällä, että montaako
        työpaikkaa kannattaisi aineyhdistelmälläsi hakea. Soita hakuajan jälkeen
        työpaikkaan ja kysy, montako hakijaa oli. Oletettavasti asut isolla tai
        melko isolla paikkakunnalla (kun kerran opettajan virat ovat kiven alla)
        ja hakijoita kyllä piisaa, varsinkin sellaisiin tehtäviin, joihin ei ole mitään
        tiettyä koulutusvaatimusta (kuten erilaiset viestinnän tehtävät, opintosihteeri,
        koulutussuunnittelija jne.) Esim. Ouluun haettiin erääseen oppilaitokseen
        opintosihteeriä, 160 hakijaa.

        Eri asia on, jos sinulla on loistavat suhteet jonnekin.

        On mielenkiintoisella opintoalalla tietenkin jonkin verran merkitystä,
        mutta nykyään pitää ennen kaikkea opiskella jotain, mikä työllistää myös!
        Itsekin opin tämän kantapään kautta. Monien vaiheiden jälkeen aion suuntautua nyt erityisopettajaksi. Alkuaan olin opettaja ja ikää nyt 41.


    • nohobo

      Ilahduttavan vilkasta keskustelua täällä. Kokemukseni mukaan humanistille on paljonkin hyötyä kaupallisista aineista, joten mielestäni aloittaja on oikealla tiellä aikoessaan tutustua niihin, etenkin jos ne saa tutkinnon osaksi.

      Tuli mieleen, että eräs mahdollinen työnsarka voisi olla jokin henkilöstöhallinnon / rekrytoinnin tehtävä. HR-puolellehan ei ole mitään muodollista pätevyysvaatimusta, mutta pitää osata perusasioita työoikeudesta, ja palkanlaskennan tajuamisestakin lienee hyötyä. (Ei tietenkään ihan helppo työ sekään, kun joutuu varmaan jatkuvasti arvioimaan ihmisiä, tekemään päätöksiä ja ikävimmillään puuttumaan ihmisten ongelmiin ja antamaan potkuja.)

      Jos hankkii hiukan ymmärrystä hallinnosta / taloushallinnosta, julkinen sektori lienee täynnä erilaisia suunnittelijoiden ja valmistelijoiden virkoja, joihin on pätevyysvaatimuksena ylempi kk-tutkinto (otetaan nyt vaikka esimerkiksi jonkin kunnan sivistystoimi). Näihin voi varmaankin hakeutua erilaisten sijaisuuksien ja harjoittelujaksojen kautta. Kuntien ja valtion työpaikat vaan seurantaan sitten kun se on ajankohtaista.

    • ap

      Vielä yksi kysymys noista sivuaineista. Huomasin, että avoimessa voi opiskella myös hallintotieteitä. Olisiko se kauppatieteitä parempi vaihtoehto, jos mielessä ovat esim. kunnan tai valtion työt? Jos nimittäin käy niin, että jätän opinnot (ainakin alustavasti) kandiin, voisin kuvitella, että viihtyisin paremmin julkisella kuin yksityisellä puolella. Tai onko teillä muita sivuaine-ehdotuksia? :)

    • nohobo

      Se mitä yritin edellä sanoa on, että monissa julkisen sektorin viroissa ylempi kk-tutkinto on se mikä noteerataan. Eli kandiin jättäminen ei ole kunta- tai valtiopuolen tehtäviin hakeuduttaessa kovinkaan rationaalista - joku joka jaksoi tehdä sen gradun pyyhältää aina sun ohi virantäytössä.

      Kannattaa lukea läpi opinto-oppaiden kurssikuvaukset, koska niistä saa edes auttavan käsityksen opintojen sisällöstä. En itse tunne hallintotieteitä, mutta julkiselle puolelle suunnattaessa se tosiaan voi olla fiksu valinta. Kauppatieteiden hyvä puoli taas olisi, että se ei sulje mitään sektoria pois.

      Aloittajan kannattaisi muuten miettiä myös johonkin maisteriohjelmaan hakeutumista, jos oma nykyinen pääaine maistuu puulta. Ajattelen sellaisia poikkitieteellisiä kokonaisuuksia... Osittain näyttäisi olevan mahdollista, että kun on lukenut jotakin sivuainetta esim. 60 op, avautuisi mahdollisuus päästä "täydentämään" opinnot tässä aineessa maisteriksi asti.
      Paras koonti lienee täällä:
      http://www.opintoluotsi.fi/opiskelu/yliopisto-opinnot/yliopistolliset korkeakoulututkinnot/maisteriohjelmat/

    • ohoh, mites tää ny..

      Huoh. Miten voi olla näin hyödytön ja kuolettavan pitkäpiimäinen ketju. Tällaista keskustelua eivät osaa muut kuin itsensä humanisteiksi luokittelevat. Jokainen tietää, mitä pitäisi tehdä, mutta aikaa käytetään sen vatvomiseen, voisiko sittenkin tehdä jotakin muuta, ettei vaan tarvitsisikaan tehdä sitä, mitä olisi ihan heti pitänyt tehdä ja minkä kaikki tiesivät.

      • oleeol

        Mielestäni tämä ei ole pitkäpiimäinen ketju, mutta muuten olet
        oikeassa. Ap haihattelee. Usko nyt, ap, että jos et kouluta tuosta itseäsi opettajaksi,
        työttömyystodennäköisyytesi on maisterin (saati hum. kandin) paperit
        saatuasi suuret. Sillä, oletko suorittanut kauppatieteellisiä
        tai hallintotieteellisiä aineita, ei ole asiaan merkitystä.


    • realistinen mies

      Ainot järkevät vaihtoehdot ovat kauppatiede, DI tai lääkis.

      Täytyy ajatella Suomen vientiteollisuutta omaa kukkaroa.

      • realisti myös

        Oikis myös hyvä. Ja jotkut duunaritkin tienaavaat, ainakin humanistiin verrattuna, varsin hyvin.


      • LL & DI & KTM
        realisti myös kirjoitti:

        Oikis myös hyvä. Ja jotkut duunaritkin tienaavaat, ainakin humanistiin verrattuna, varsin hyvin.

        moikka! dippelin (DI) papruilla ei tee enää mitään. samoin kauppis on yhtä tyhjän kanssa ja juristeja on paljon piilotyöttöminä.

        ainoa järkevä vaihtoehto on lääkis. lekurina ei edes tarvitse jäädä suomeen, kuten noilla muilla ammateilla.


    • 3+45

      Onneksi me kaikki ei sovita sinne lääkikseen ym. vastaavaan. Toisista tulee siivoojia, leipureita, autonkorjaajia ja joistan jopa humanisteja.

    • anonymous4

      Jos suomen kieli kiinnostaa, niin mikset harkitsisi aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen opettajan työtä? Siinä pääsee analysoimaan kieltä, eikä työhön kuulu samassa mitassa opettajan kasvatusvastuuta kuin peruskoulun tai lukion opettajan työhön. Kaikki kielitaito maan ja taivaan väliltä on työssä eduksi ja muutenkin avoin suhtautuminen ihmisiin sekä elämään yleensä.

    • Hi.bis.cus

      Vanha ketju, mutta viimeinen kommentti on hyvä. S2-opetus saattaisi olla hyvinkin palkitsevaa, aivan erilaista kuin huonosti kasvatettujen teinien kanssa notkuminen. Olen itse toiminut opetustyössä toisella alalla, ja aikuiset ovat aivan toista maata kuin keskenkasvuiset. Maahanmuuttajiakin on niin monenlaisista viiteryhmistä, monilla on oikeasti motivaatiota oppia suomi ja intregroitua yhteiskuntaan.

      Aloittajan kaltaisille pohdiskelijoille haluaisin sanoa, että ei kannata lähteä siitä, että elämässä on heti opiskelujen jälkeen joku Yksi Työpaikka, vaan humanistin pitää usein kerätä kokemusta sieltä täältä. Jos tunnistaa osaamisensa ja sinnikäästi tarjoilee itseään sopiviin tehtäviin, jotain pientä voi löytyä, joka sitten poikii jotakin lisää jne. Joskus harrastus opiskelun ulkopuolella voi tuottaa hyödyllisiä kontakteja. Läheskään kaikkia työpaikkoja ei ilmoiteta julkisesti, vaan ihmisiä vakinaistetaan pitkien määräaikaisuuksien ja osa-aikaisen työn jälkeen.

      Tämä on tietenkin keljua verrattuna vaikka luokanopettajiin, jotka vain valitsevat lukemattomista työpaikkailmoituksista ne joihin vastaavat ja tulevat sitten johonkin tehtävään valituksi sitä kautta. Mutta ei elämäänsä voi käyttää sellaiseen, mikä ei kiinnosta ollenkaan. Minä pärjäsin aina koulussa, mutta minulle ei koskaan ollut vaihtoehtona tekniikka, lääkis, oikis tai kauppis. Vaikka palkka olisi miten mahtava, ihminen on kuin pystyyn kuollut jos raahautuu päivittäin vastenmieliseen työhön.

      Lippu korkealle, humanistitkin sijoittuvat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe