Poliisin outo sumuvalojen käyttö(?)

tietoa vailla?

Olen huomannut useasti poliisiauton oudon sumuvalojen käytön partioinnin yhteydessä. Esim. viime viikonloppuna, kun poliisi saapui kohteeseen, paloi kahdesta etusumuvalosta vain kartturin puoleinen. Hetkeä myöhemmin, autosta sammui tuo kartturin puoleinen ja syttyi kuljettajan puoleinen etusumuvalo. Kun poliisi lähti kohteesta, sammui kuljettajan puoleinen valo hetkellisesti ja kartturin valo syttyi taas päälle. OUTOA??? Valot eivät vilkkuneet, esim. hälytysvalojen tehosteena. Ne paloivat vuorotellen, selkeästi tarkoituksella. Tietääkö kukaan tai onko kukaan nähnyt vastaavaa?? Kysyin tätä jo paikallispoliisiltamme ja olin vähällä saada sakon virkavallan halventamisesta. Tilanteen hieman rauhoittuessa, sain toiselta poliisilta kommentin:" se kuuluu meidän työn kuvaan.." Kyseessä on malliltaan nuo "golfpallonpuolikkaat" sumuvalot.

26

613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso vinkki

tutusta uusien autojen valoihin ja kuinka ne toimivat. Sieltä löytyy vastaus.
      Asiat muuttuu ja kehittyy.

• muutakin outoa...

Ihan vastaavasti minäkin olen ihmetellyt kun olen seurannut poliisien oartioautojen käyttäytymistä. Ihan selvästi kun kuljettaja kääntää rattia vasemmalle niin etupyörätkin kääntyvät vasemmalle ja taas sama juttu välillä oikean suuntaan.
      Kysyin minäkin virkavallalta selitystä ja ystävällisesti poliisisetä kertoi, että se riippuu siitä katsooko edestä vai takaa, mihin suuntaan etupyörät kääntyvät, vasemmalle vai oikealle. Niin se onkin!

• huomioonottaja

"riippuu siitä katsooko edestä vai takaa, mihin suuntaan etupyörät kääntyvät"

Tämä on hyvä tieto ja pitää myös muistaa, että takaperiäpäin ajaessa auto kääntyy eri suuntaan mihin rattia kääntää.

• jo vain...
        huomioonottaja kirjoitti:

Tämä on hyvä tieto ja pitää myös muistaa, että takaperiäpäin ajaessa auto kääntyy eri suuntaan mihin rattia kääntää.

Kyllä se riippuu enemmänkin takaperien asennosta, mihin suuntaan auto kääntyy päin ajettaessa. Jos päin on jo ajettu niin turha sitä rattia enää on mihinkään suuntaa käännellä.

• konstaapeli,,
        huomioonottaja kirjoitti:

Kyllä se poliisiautokin kääntyy samaan suuntaan mihin rattia kääntää, ajoi sitten etuperin tai takaperin.
        Jos on vastaväitteitä annan sakon.

• lvmgrj3w¨å

Siis tuo on volkkarin kulmavalo toiminto eli maijaoissa uudemmis on tuollainen

• 29

Minä taasen olen tullut siihen tulokseen, että Volkkarin sähköjärjestelmät ovat mitä ovat. Sumuvalot ovat itsessään jo typerän näköiset, niin eihän kukaan maksaisi lisää sellaisista, jotka palavat ratin kääntämisen mukaan.

• tietoa vailla?

VAIN lvmgrj3w"å:n vastaus edes hieman auttoi. Muut voi opetelle lukemaan, kysymyksessä oli poliisiauton etusumuvalot, EI PYÖRIEN KÄÄNTYMISSUUNNAT tai RATIN OHJAUSLIIKE. Ihmettelen vain, miksi tuo volkkarin kulmavalotoiminto toimii myös suoralla tiellä.
      Tänään nimittäin tuli maija vastaan ja sumuvalot paloi vuorotellen. Kyseinen partio EI OLLUT hälytysajossa.

• speedo gontsales

Ymmärtääkseni kääntymävalot toimivat vain riittävän hitaissa nopeuksissa. Jos ne ovat palaneet vuorotellen, niin luultavasti poliisiautossa on ollut polttoaine loppumaisillaan ja ohjausvuorossa ollut konstaapeli on yrittänyt formulaelkein rattia vimmatusti edestakaisin pyörittämällä saada tankista viimeisetkin pisarat.

• lvmgrj3"å

Itseasias ne kääntymis-sumari valot syttyy aika pienel ratin käännöllä.ainakin mun portteri(uusinta mallia)Ihan sisäl ratin pääl papeita täyttäes paikal sai kulmavalon aktivoituu

• tietoa vailla?

Otan asiasta itse selvää, paikkakunnallamme toimii volkkarin merkkihuolto-ja jälleenmyynti. Kiitos kuitenkin vaivannäöstä, jopa niille jotka kahlas puolivaloilla umpihangessa... ;)

• aivan naurettavaa

tuo on naurettava juttu että kun auton renkaat kääntyy esim. vasempaan niin vasen sumuvalo syttyy....kuulemma valaisee mutta kun se toimii myös keskellä päivää niin mitä se valaisee...turha lisävaruste jolla ei ole käytännön kannalta mitään hyötytä. Samaan sarjaan menee kuin kääntyvät etuvalot...ja aikoinaan oli lampuissa pesurit...Saab ja Volvo...toimivat sisäoloissa mutta talvella jäätyivät ja poks...moottori paloi ja uusi maksoi maltaita..katsastuksessa piti repiä koko juttu irti jos meinasi läpi mennä. Minusta autoon ei sitten halogen valojen ole tullut mitään uutta....ja se on varmaa ettei led tulee koskaan ainakaan suomessa toimimaan.....onkohan poliisiautoisssa siksi nuo valot...kuten Volvossa että blondi tietää kumpi on vasen ja oikea...V=vasen ja O=oikea...kun se lukee ratissa....mene ja tiedä?

• Etuvalo

Kerropa edes yksi automerkkii/-tyyppi, jossa on kääntyvät etuvalot?

• Kääntyvät ajovalot
        Etuvalo kirjoitti:

No onhan noita ollut autoissa jo vuodesta 1948 (amerikanihme Tuckerissa) ja nyt niitä saa "uutuutena", esim. Opel, Citroen, Mercedes ja moniin muihinkin autoihin.

• takuu juttu
        Etuvalo kirjoitti:

kohta on helpompi sanoa missä uudessa autossa ei ole...lähes kaikkiin ne saa lisähinnasta.

• Etuvalo
        takuu juttu kirjoitti:

kohta on helpompi sanoa missä uudessa autossa ei ole...lähes kaikkiin ne saa lisähinnasta.

Nyt puhuttiin etuvaloista. Minun tiedossa ei ole ainuttakaan autoa, jossa on kääntyvät etuvalot.

• 3+5

• tervetuloa nykyaikaa
        Etuvalo kirjoitti:

Nyt puhuttiin etuvaloista. Minun tiedossa ei ole ainuttakaan autoa, jossa on kääntyvät etuvalot.

On tainnut papan autotietämys jämähtää jonnekin 80-luvulle, kun ei enää ole essonbaareja, joissa voisi käydä lisäoppia saamassa.

Etuvalo = parkkivalo essonbaarin kielellä.

Tarkoitit siis lähivaloa. Ja nytpä on tosiaan niin hassusti, että kun ei takapajulassa nimeltä Suomi enää yksittäinen virkamies pysty kehitystä torppaamaan (vrt. lisäjarruvalojen kielto "koska takanatulija voi luulla auton syttyneen tuleen"), niin nytten ovat sallittuja (ellei peräti pakollisia)

- auton sivulle, normaalien lähivalojen katvealueelle, ALLE 40 km/h nopeuksissa valaisevat staattiset kulmavalot (voi olla täysin erillinen valo tai valaisin, joka toimittaa myös meillä täysin hyödyttömän sumuvalon virkaa), nämä valaisimet siis syttyvät vain käännettäessä rattia reippaammin tai vilkun ollessa päällä JA alle 40 km/h nopeudessa … on ihan hyödyllinen ainakin halogeenivalojen kanssa, koska kunnollisista linssivaloista ei lähde hajavaloa, joka auttaisi bongaamaan mustiin pukeutuneita ”kommandoja” suojatietä ylittämässä, kun käännytään kadunkulmissa …eikä halogeenivaloissa ole tehoa/lumeneita yhtä hulppeaa määrää tuhlattavaksi kuin xenoneissa, joten riittävän kantaman saamiseksi joudutaan valokuvion leveydestä tinkimään

Kulmavaloilla ei kantamaa ole kuin kymmenkunta metriä, mutta sekin riittää, kun nopeus kadunkulmissa on 10-30 km/h…

- kääntyvät lähivalot (kääntökulma on vain 10° luokkaa, joten ei tätä välttämättä auton ulkopuolelta huomaa), aika moneen autoon saa tämän lisävarustexenonien päälle

- on jopa "älyvaloja", joissa valokuvion muotoa muutetaan ajonopeuden ja ympäristön valaistuksen mukaan leveämmäksi tai kapeammaksi ja myös valon yläreunan/kantaman rajaus muuttuu, jolloin ei enää tarvita erillistä kaukovalotoimintoa - valot pitävät itse huolen siitä, ettei vastaantulijoita häikäistä, löytyy mm. niinkin erikoisesta ja kalliista luxusautosta kuin Opel Astra (toki lisävaruste)

- päiväajovalot (DRL), jotka voivat olla sijoitettu etuhelmaan, jolloin essonbaarin papat luonnollisesti vilkuttelevat pitkiä "sumuvaloilla" ajavalle, uusissa automalleissa pakolliset

- päiväajovalojen yhteydessä takavalojen ei tarvitse palaa, jolloin essonbaarin...

• 18+19

Pienissä nopeuksissa tapahtuvien kääntymiskolareidien vähentämiskonsti on hieno asia. Tässähän on kysen ns. pakkovilkkusta. Kun suoajatietä ylittävä näkee kääntymisvalon osaa hän varoa.

Sumuvalothan on kaikkein turhin auton varuste. Itse käytän niitä syksyllä kaupunkijossa risteysnäkyvyyden parantamiseen. Pyöräilijät kun nykyään ajavat 40 km/h nopeudella.

• turhat kapineet

sumuvalot valaisee n. 1,5.3 metriä...miten niistä voi mitään apua olla näkemisessä? Niiden käyttö on vain sallittu sateen tai sumun aikana...ei siisä syksyllä keskellä päivää kirkaalla kelillä ja mitään apua niistä ei ole sinunkaan tapauksessa.

• 17
        turhat kapineet kirjoitti:

sumuvalot valaisee n. 1,5.3 metriä...miten niistä voi mitään apua olla näkemisessä? Niiden käyttö on vain sallittu sateen tai sumun aikana...ei siisä syksyllä keskellä päivää kirkaalla kelillä ja mitään apua niistä ei ole sinunkaan tapauksessa.

Kyllä syksyn pimeydessä vaikka olisi katuvalotkin saa olla tarkkana jalankulkijoiden suhteen. Ei tietänkään valoisalla, tosin jos valo toimii automaattisesti villkuna niin varmaan se jalankulkijaa tai pyöräilijää varoittaa sekunttia kahta ennen kolahdusta, joskus se voi riittää.

• Peili on olemassa!

Ihmisissä ja ihmisten tekemisissä rakkineissa on virheitä.Ketä mistään heittää!

• justjoking

minä taas olen joskus nähnyt sinisten valojen palavan vuorotellen poliisiautossa hirveän metelin saattelemana, olen arvellut että sähköjärjestelmässä on jotain pahasti vialla kun lamppujen sisällä varmaan sininen voimavirtaoikosulku välähtelee ja uikuttava ääni kuulunee hajallisesta vaihdelaatikosta?
      Kuulemma poliisin kalusto on vanhaa ja ruosteista niin ei ihme jos vikoja ilmenee :P

• -Kooma-
    • kytän kyttääjät

Kyllä teillä on ongelmat...

• ei naurun asia

Suomi on ainoa maa, jossa kateus on kiimaa vahvempi vietti.

Nyt harmittaa vanhoilla katiskoilla ajavia, kun ei enää voi "uutta" autoa mainostaa homovaloja polttamalla. Kuten isommissa kaupungeissa oli vielä 5 vuotta sitten ja maaseudulla on yhä tapana. Kas kun homovalojen polttaminen just kertoo, että "uusi" auto onkin melkein rippikouluiässä. Oikeasti uusissahan on näitä kääntyviä ajovaloja yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3108
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2901
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2525
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      51
      2514
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2106
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1860
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1779
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      43
      1636
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1572
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26