Mietteitä Uskonnon Valitsemisesta

Rakentava Keskustelu

Monesti kuulemme valituksia miten joku uskonto on paha tai korruptoitunut siitä ja siitä syystä. Usein paljastuu että esimerkiksi kyseisen uskonryhmän eräs jäsen on toiminut vastoin ryhmänsä oppia, ja tästä on syntynyt skandaali joka on sitten levinnyt vaikkapa päivän otsikoihin.

Pitääkö aina tuomita koko ryhmä ja sen opit yhden tai muutaman tapauksen takia?

Ainakaan liian nopeita johtopäätöksiä ei pitäisi mielestäni vetää. Perusteluni:

Otetaan esimerkki että olen hankkimassa uutta suihkua, koska talon hankkiessani siinä oli valmiina kylpyamme, ja haluan suihkun siihen tilalle.

Eräänä päivänä menen pieneen kylpylään. Siellä on vain yksi suihku. Ja siinä on sillä hetkellä tosi likaisen näköinen, tedonnäköisesti autokorjaamossa töitä tekevä henkilö. Tämä meni suihkuun 15 sekuntia ennen saapumistani, ja oli vasta kastelemassa itseään ennekuin laittaa saippuaa. Mutta minähän en tätä voinut tietää.

Pitäisikö minun heti kysyä tältä että mitä sinä tällaiseen paikkaan tulet?! Katso nyt itseäsi, vaikka olet suihkussa, olet täysin likainen!

Nyt kyllä meni kylpylän maine, ja hei, mene pois suihkusta, niin etsin suihkun valmistajan logon, että minä en ainakaan hanki tuolta firmalta mitään!

Uskontokunnat ovat "puhdistuslaitoksia". Kuten Raamattukin sanoo, muiden pyhien kirjoituksien tavoin, "tule kaltaisekseni", tai mikä sanamuoto tälle puhdistumiselle milloinkin on.

Pitäisikö meidän tuomita joku "lahko" koska sen jäsenillä on mielestäni "alhainen moraali", tai "ne ovat julmia, syövät lihaa", tai eivät tajua että "TV on saastan pesä"?

Vai olisiko rationaalisempi lähestymistapa se, että Jumala kaikkivaltiaassa viisaudessaan on perustanut paljon eri uskontoja, koska ihmisiä on niin erilaisia?

Aivan kuten on erilaisia kylpemispaikkoja? On uimarantoja, metsäpuroja, lampia, suihkuja, porealtaita, sanko-kippo -peseytymistä, jne... Jotkut kylpevät kotona, jotkut käyvät julkisissa saunoissa, jne.

Jos niin olisi, muuttuisiko suhtautumisemme "erilailla uskoviin", tai "erilailla Jumalaa palvoviin tai Häntä lähestyviin", ja miten se muuttuisi?

Antaisiko tämä minulle kentän etsiä sitä uskontoa, tai ryhmää, joka sopii omaan tämänhetkiseen kehitykseen tai kulttuurilliseen viihdekehykseen?

Jos uskontokunnat ovat puhdistuslaitoksia sisäiselle minälle, niin mihin valoon asetttuvat silloin ne eri "lankeamiset kapealta tieltä" joisa kuulee kriitikkojen suusta?

Onko tämä juuri sitä suihkussa olevan henkilön haukkumista sellaisen toimesta joka hädin tuskin on suihkua nähnytkään?

Anteeksi jos tämä avaus vaikuttaa jokseenkin Sokratelaiselta kysymyksineen.

Mielestäni Sokrates on kuitenkin yhä yksi maailmanhistorian parhaita opettajia.

http://www.philosopher.org/en/Socratic_Method.html

3

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdgd

      Fiksua tekstiä. Yleistäminen yksinkertaistaa asioita mutta kuten sanoit, se myös vääristää totuutta.

    • Ylimmän kaveri

      Avain on mielestäni ihmisen vapaudessa, siinä että saa ajatella itse ja toimia sen mukaan. mutta sellaisia valtioita ei ole monia. se taas on politiikkaa ja vallankäyttöä.

      minä tulin omassa kokemuksessani siihen tulokseen, että jokainen ryhmä ja uskontokunta ajaa omaa etuaan. ne ovat ihmisen perustamia yksiköitä. eikä niiden pyörittäminen ole halpaa, tarvitaan aina lisää rahaa systeemin ylläpitoon.

      jokaisessa uskonnossa on tietenkin omat fanaattiset palvojansa, jotka kiihottavat kansaansa. ja on niitä, jotka ottavat uskonasian rennommin.

      minä ratkaisin asiani aika yksinkertaisesti sillä tavalla, että erosin kirkosta, eli omasta uskonnostani. nyt voin silti mennä kirkkoon tai käydä muissa pyhissä rakennuksissa mieleni mukaan, minulla ei ole mitään pakoitteita.

      vasta kaikkien omien kokemuksieni kautta löysin sen todellisen rakkauden, eikä se ollut ihmisen keksimä ja sensuroima pyhä kirja niistä ja näistä asioista, joita saa ja ei saa tehdä.
      minä yksinkertaisesti löysin Ylimmän, tai ehkä hän löysi vihdoinkin minut.
      nyt minulla on oma kanavani ja olen onnellinen.

      (näin siis oma kokemukseni pähkinänkuoressa)

    • Ajatuksia kuin omasta päästäni. Juuri noilla perusteilla lähdin uskontoa joskus etsimään ja usko tai älä: löysin sellaisen, jossa perustavaa laatua oleva ajatus on juuri tuo. Uskonnot, ihmiset - kaikki - on samasta Jumalasta lähtöisin. Ei ole mitään syytä sotia ja väitellä.

      "Maapallo on vain yksi maa ja ihmiskunta sen kansalaiset"
      Bahá'u'lláh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe