Leipäjonoja pyöritetään tukityöllistetyillä ja yhdistyksilla, jotka eivät maksa veroja, evät eläkemaksuja. Kaikki siellä olevat tekevät orjatyötä, jonka järjestäjänä on mm. työttömien yhdistys. Eli kyse on "harmaasta taloudesta" ja työehtosopimuksien ulkopuolella tehtävästä orjatyöstä. Toiminnasta saa palkkansa muutama vetäjä.
Ko. toiminta vääristää kilpailua ja aiheuttaa kauppojen myynnin laskua. Tämä lisää työttömyyttä ja köyhyyttä.
Jos joku haluaisi toimia köyhien hyväksi hän kieltäisi leipäjonot heti.
Leipäjonot aiheuttavat köyhyyttä
26
267
Vastaukset
- Maisteristyttö
Mieluummin olen auttamassa tukityöllistettynä hädänalaisia, kuin makaisin kotona sohvalla kattoon syljeskelemässä!
Kaikki työ on arvokasta ja kaikille kun ei sitä palkkatyötä löydy, vaikka olisi koulutustakin. Noin niin kuin tiedoksi.- laittomuuksia
Näin toimii huuhaa-pellejen perustamat yhdistykset.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012040415411888_uu.shtml
- paratiisi maa
Pitäs ENSIN MIETTIÄ miksi ihmeessä tässä litu kodossa on leipäjonoja??? Rikkaat ja ne vähän vähemmän rikkaat ahnehtii kaiken ittelleen ja kaikki ei mahdu heidän joukkoon. Leipäjonoja ei oles, mikäli hallitus päättäisi tehdä köyhyydelle jotakin, mitä on lupailtu vuosia.
Tukityöllisyys ei todellakaan ole syy mihkään jonoihin! Mikäli suomessa EI OLI yhtään ulkoistettu työpaikkoja, olis normi duunia tarpeeksi, mut nää päättäjät ei ole kiinnostuneita tällasesta vaan kieli pitkällä lipitellään, jutta tukea herahtas vaalikamppanjaan sitten aikanaan.
Työttömiä on paljon ja lisään tulee. Toki matonalle on lakastu monia tempputyöllistettyjä ja pakko huhaa kolutukseen laitettuja, jotka pakko istuu turhissa kolutuksissa.- meizi83
Vai ahnehtii muut itselleen... Eikö asia ole niin, että jos omistat yrityksen, olet oikeutettu yrityksen tuottoon.
Sensijaan - jos et omista - et saa tuottoakaan.
Tyypillinen suomalainen yrityksen omistaja on maltillinen pitkän aikavälin rauhallinen odottaja. Nyt kun ulkomaalaiset omistaa 50% helsingin pörssin yrityksistä - he vaativat nopeaa tuottoa.
Ennen oli ne 20 perhettä, tänään ei ole. Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu omistaminen, sensijaan ulkomaalaiset tulee suomeen - ostaa yritykset ja vie rahat mennessään.
70% suomalaisista ei haluaisi omistaa yrityksiä - olisiko tässä parantamisen varaa? Millään sanelulla/pyytämällä/keskustelemalla ei saada omistusta suomeen, vaan ostamalla.
- hyvinvointivaltio?
Kuuluuko tällaisessa hyvinvointivaltiossa yleensä edes olla satojen
metrien pituisia leipäjonoja, missä sadat ihmiset jonottaa vanhenevia
eineksiä ja mustuneita banaaneja. Häpeä ne sellaiset pitkänä kaduilla
kiemurtelevat leipäjonot Suomelle on.- tuet poikki
Siksi leipäjonoon tulevat on laitettava tekemään työtä ruokansa eteen. Miksi he saavat verotonta jatkuvaa etua.
Osa heistä käy työssä ja saa ruokansa verottomana ja osa myy hakemansa ruoan pizzerioihin ja kahviloihin.
- kommentti...,,.
Minä en kertakaikkiaan käsitä, että mitä nautintoa sinä ketjun aloittanut nimimerkki "Selkeää", saat kirjoittelustasi Köyhyys- palstalla.:/ Rikas tai hyväosainen et voi olla, koska jos olisit, et todellakaan viettäisi aikaasi Suomi24- Köyhyys- keskustelupalstalla haukkumassa hädänalaisia, vaan olisit töissä tai vaihtoehtoisesti harrastamassa jotakin kehittävämpää ja fiksua, mitä rahalla saa, ja jos taas itse olet leipäjonoista ruokasi hakemaan joutuva, olet sen verran nöyrä, että poikkipuolista sanaa leipäjono- avustamisesta et sanoisi, paitsi jos sitten satut olemaan(?) olet niin surkeassa asemassa, että köyhyytesi vuoksi(?) olisi sinulla jo mielenterveyskin vinksahtanut, mistä syystä sitten tollaisia täysin pipejä aloituksia kohtaan pitäisi kai fiksun edes yrittää kokea empatiaa ja ymmärtää...
Suomessa on leipäjonoja yksinkertaisesti siksi, että suomen sosiaaliavustukset ovat niin pienet, ettei niillä välttämättä pysy hengissä. Fakta on fakta ja minusta on suorastaan törkeää ja ahnetta ajatella joidenkin ruokakauppiaiden etuja siinäkin, että jos jotkut joskus saa pari leivänkänttyä ja tonnikalaa ruoka- avustuksina, odoteltuaan tuulessa ja tuiskussa päivän hyväosaisten julkisen tiirailun ja jopa pilkan alla.
Minä en tiedä, että olenko minä köyhä. Tietyillä mittareilla olen, jos köyhyyttä merkataan siten, että ei ole aina varaa syödä terveellistä ruokaa ja joutuu ruikuttamaan läheisiltä rahaa pakollisiin menoihin, mutta kyllä tässä taustansa tiedostaa, kun näitä palstoja lukee, eli että on niin täysin käsittämätöntä, miten jotkut voi kahdehtia jooa leipäjonojen asiakkaita...
Varmaan ainakin puolelle tämänkin keskustelupalstan kirjoittajista ei ole kotikasvatuksessaan ilmeisestikään opetettu alkeellistakaan(?) ihmiskunnioitusta, palstalle suollettujen tekstien perusteella, ja jos ei ymmärrä ihmisiä ja elämää, ihan varmaan luuserina pysyykin ja ikänsä. Henkisesti tai sosiaalisesti ainakin tai vaikka sitten taloudellisestikin, joskus.
Minua ainakaan ei näitä palstoja lukiessa v*tuta mikään muu, kuin että osa suomalaisista kasvattaa m*lkkuja. Mielisairasta käytöstä haukkua yleistävästi vähäosaisia netin keskustelupalstalla, miltään tai keneltäkään!
Millaset tyypit ihan oikeasti netin palstalla aukoo päätänsä siitä, että on ruoka- avustusjärjestöjä köyhille? Ei niille taivaastakaan ruoka tipu, jos yhdistystoiminta esim. asunnottomille ja tms. ylipäätään köyhille kiellettäisiin.- vaki lukija
Moro kommentti...,,!
Tämä nimmerk Selkeää on suomenruotsalainen nainen joka opiskelee sosiologiaa yliopistossa.
Todella häiriintynyt ihminen jopa hur-riksi. - kommentti...,,.
vaki lukija kirjoitti:
Moro kommentti...,,!
Tämä nimmerk Selkeää on suomenruotsalainen nainen joka opiskelee sosiologiaa yliopistossa.
Todella häiriintynyt ihminen jopa hur-riksi.Nimimerkille "vaki lukija": Tuskin on... Minä muistaakseni sanoin jo eilen jossakin keskustelussa tällä aihealueella, että minusta on _kiusallista_ ja epäkorrektia käytöstä, jos tällaisella nimettömällä palstalla arvuutellaan avausten laatijoita tolla tavalla ja minä en ole kiinnostunut lukemaan ainakaan sitä näillä keskustelupalstoilla, että jos joillakuilla olisi jossakin sairaassa mielessä jotakin esimerkiksi suomenruotsalaisiakin ns. "vastaan". Mikään ei kerro nimettömistä avauksista, että kuka tai mikä olisi minkäkin avauksen laatija, joten mistähän sinä muka olisit tietävinäsi, että muka joku "suomenruotsalainen sosiologian opiskelija" muka laatisi päättömiä avauksia palstoille? Kerropa se.
Mä en erinäisistä syistä oikein usko, että sosiaalitieteilijöillä; minkäänlaisilla, ainakaan olisi pokkaa laatia tällaisille palstoille häiriintyneitä keskustelunavauksia. Toki joskus voisi kai teoriassa olla kyse jostakin tutkimuksestakin(?), mutta niihin tarvitaan luvat ja tutkijat(kaan) ei saa tai halua pelleillä keskustelupalstoilla kertomatta tarkoitusperiään tällaisilla kaiken kansan palstoilla. En halua ihan oikeasti lukea veikkauksianne keskusteluiden avausten laatijoista, koska ne tuskin pitävät paikkaansa ja en tiedä mitä pelleilet kanssani.
Minä en ainakaan ole erottanut näillä palstoilla yhtäkään suomenruotsalaista(kaan) näistä keskusteluista, mutta selkeän häiriintyneitä tekstejä näillä palstoilla - vaikka se rumasti on sanottukin- näkyy olevan enemmänkin... En osaa sanoa, millaisia ihmisiä näillä palstoilla kirjoittaa, mutta mulle ei jää koskaan ketään yksittäisiä mieleen nimettömistä keskusteluista, kosken ole nin kiinnostunut kirjoittajien persoonista: joskus voi erottaa kirjoitustyylistä joitakin mahdollisia yksiä ja samoja trolleja palstakeskusteluissa, mutta jos joillakuilla on niin sairaaat harrastukset, että kirjoittelee kilahtaneita avauksia keskustelupalstoille työkseen, pitäisi sellaiset tekstit ja niihin kommentoiminen kai jättää ihan huomiotta.
Joku fiksu nainen jossakin palstalla tällä foorumilla kerran kyllä oli, tai ainakin uskon henkilökohtaisesti, että hän olisi ollut nainen: kun jouduin aikoinaan jonkun ihan oudon palstapellen ja typerysten palstavakkareiden asiatta herjaamaksi tällä tällä foorumilla ja kun mulla kesti aidosti siinä hetken tajuta, että se kimpussani roikkunut ikävä palstakirjoittaja oli varmaankin vain vainoharhainen ja projisoi jostakin sairaasta syystä minuun keskusteluissa omaa käytöstään syytellen minua siitä, niin joku yksi ja ainoa todella fiksu nainen - keskivertoa palstakirjoittajaa sivistyneempi, oli ainoa joka minua puolusti siltä silkalta järjettömältä palsta- ahdistelulta. Se ihminen varmaan oli akateeminen, mutta kuule mun silmät ei näistä lukemistani teksteistä tällä foorumilla paljoa ainakaan akateemisia erota ja akateemisia tällä foorumilla edes käy varmasti todella vähän.
Älä viitsi jatkossa, jo tulen keskustelemaan tälle foorumille, jankuttaa minulle suomenruotsalaisista sosiaaliieteilijöistä, kiitos ja jooko, kosken ole kiinnostunut lukemaan sellaista.:)
- dinner.
Tutkitaanko sen jaettavan ruoan laatua mitenkään niissä ruoanjakopaikoissa?
Suomessahan on tiukat säädökset elintarvikkeille ja niiden säilytystiloille ja
henkilöille, jotka työskentelee elintarvikkeiden parissa (mm. hygieniapassi).
Sitä ruoka-apuahan hakee myös köyhät lapsiperheet, eli lapsetkin syö sitä
ilmaiseksi jaettavaa ruokaa.
Se jaettavan ruoan ulkonäkö on vaan joskus melko kyseenalainen, onkohan
kaikki ruoka edes kelvollista syötävää. Eläimillekkään ei saa syöttää mitä
vaan, mutta ihmisille saa? - ....................
Joo ei porvarihallitus aja vähävaraisen asiaa. Ei sellaiset ole oikeasti köyhiä, jolla on taulutv:t, flattisnäytöt sekä uudet tietokoneet.
Kuka tahansa voi mennä leipäjonoon jonottamaan. ei ole itse onneksi joutunut käymään.- Satu S.
Kyllä tämä pariskunta oli köyhä ja lisäksi heillä oli muitakin vakavia ongelmia. Niitä näyttöjä ja telkkareita saa nykyisin muutamalla kympillä, ei se heistä sen vähemmän köyhiä tehnyt vaikka kyseiset laitteet heillä olikin. Leipäjonoissa jonottavat ovat köyhiä, eivät varakkaat siellä huvikseen seiso. Pitäisi vähän miettiä ennen kuin alkaa köthyyttä vähättelemään.
- 2+1
Satu S. kirjoitti:
Kyllä tämä pariskunta oli köyhä ja lisäksi heillä oli muitakin vakavia ongelmia. Niitä näyttöjä ja telkkareita saa nykyisin muutamalla kympillä, ei se heistä sen vähemmän köyhiä tehnyt vaikka kyseiset laitteet heillä olikin. Leipäjonoissa jonottavat ovat köyhiä, eivät varakkaat siellä huvikseen seiso. Pitäisi vähän miettiä ennen kuin alkaa köthyyttä vähättelemään.
Suomi on kateellisten luvattu maa, mutta ainakin ennen suomalainen kadehti
vain hyvätuloisia ja paremminpärjääviä kanssaihmisiään, ei moniongelmaisia
köyhiä lapsiperheitä, niinkuin nykyään tehdään näköjään.
- määoontyötön
Voi jumaliste... Vaikka vanha ketju onkin niin on pakko kommentoida. En lukenut aijempia joten saman saattoi sanoa joku muukin. On mennyt aloittajalta perusasiat vähän sekaisin. Ensin on syntynyt työttömyys ja sen seurauksena köyhyys eikä niin, että ensin kuin itsestään jotkut vasemmistopellet olisivat perustaneet leipäjonoja, vaikka niille ei olisi tarvetta.
Toivon että oli provo, muussa tapauksessa voin vain sääliä näitä kokoomuksen idiootteja. - oldmetall
Ketju on vanha, mutta olen vaan ihmetellyt leipäjonovastaista ajattelua. Samoin ihmettelen, että tämä ketjun aloittaja päivästä päivään jaksaa päivystää palstalla ja kirjoittaa vihantäyteistä soopaa.
Välillä pysyttelen pois palstalta, mulla on muutakin elämää onneksi.
Taas tänä aamuna luin Hesarista, että leipäjonojen asiakkaina on kaikenlaisen koulutustaustan omaavia ihmisiä ja on vanhoja ihmisiä joilla ei raha tahdo millään riittää.
väitettiin, että monella leipäjonojen asiakkailla jää pakollisten menojen jälkeen 100€uroa/kk käyttörahaa.
Vielä mua tyrmistyttää, että jaksetaan valittaa leipäjonoista. Onko sitten parempi, että heitetään kuormatolkulla ruokaa kaatopaikoille?
Minä ostan ruokani kaupasta, mutta en lähde vaatimaan silti leipäjonojen lakkauttamisen puolesta, kun mielestäni on eettisesti mielekästä jakaa ruokaa tarvitseville. - kok onni
Höppöö pöö!!!
Jos leipäjonot aiheuttas köyhyyden, jiin miksi sitä leipää veädään rekkalastein AFRIKKAAN? Luulis uniseffin tietävän moisen! Mailmasta loppuis köyhyys viikossa, mikäli tämä pitäs paikkansa.
Käyhiä on ollut aina ja tulee olemaan aina jatkossakin. Köyhien määrää voidaan rajoittaa monella tapaa, kuten siirtämällä VAROJA rikkailta köyhille. Eipä onnistu, kun päättäjät on kaikki rikkaita ja eivät tahdo antaa senttiäkään omista liksoista. Joukossa on ex. köyhiä, mutta tätä eivät tahdo MYÖNTÄÄ!!!
Yleensä hyvätuloinen rikas on myös AHNE, SAITA ja hirmunen KITUPIIKKI. Ylestetään tässä kohtaa tarkoituksella. Suomessa EI OLE montaa rikasta, jotka lahjoittaa todellisia summia miljoonaluokassa. Jos tiedät yhdenkin aidon LUOMU lahjoittajan, joka ei käytä veroetuutta, niin kerro ihmeessä.
Toki ihmisellä on oikeus OLLA rikas ja sillä selvä. Mutta politikkona se ei saa merkitä mitään päätöksiin ja näinhän ei suomessa tapahdu. Hyvin helposti suomessa saataisiin yhteiskunta, jossa joka jannu sais handuun 1000 tai 1500, kun on täysikänen. Mutta, jos koti maksaa oleilun, summaa pienemmäksi toki. Toki paljon paljon helpompi olisi POISTAA ALV% veron osuus leipä, maito, jauho, yms perus välttämättömyys kamoista ja vastaavasti nostaa hajuvesi, teatterilippujaen ja muista ei pakollisista 1% ei enempää. Menis varmaan jopa voitolle. Näin ei tehdä, koska KÖYHÄ == ORJA, jolle kelpaa koiran hylkäämä luu. - ....................
Kyllä leipäjonot on tärkeitä niitä tarvitseville... Ei ole itse onneksi tarvinnut kovin usein käydä....
- 10 + 13
Niuvanniemen ajatushautomosta kajahti: Leipäjonot aiheuttavat köyhyttä.
Niinpä voimme päätellä että kun Suomessa aikaan ennen Lipposen pääministeriyttä ei ollut leipäjonoja niin silloin aiemmin ei myöskään ollut köyhiäkään?
Ja edelleen kun sittemmin pääministerit ja hallitukset ovat vaihtuneet mutta leipäjonot ovat pysyneet ja jopa pidenneet niin ne pitenemisensä myötä ovat lisänneet ja syventäneet köyhyyttä.
No, täälläpäin paikalliset Luterilaiset seurakunnat ovat ylläpitäneet ruoka-avun jakopisteitä. Ja leipäjonot niissä ovat kuulemma pitenemään päin. Ja toisin kuin aiemmin myös lapsiperheitä on jonoissa, samoin yhä enemmän vanhuksia, tosin kuten aiemminkin enemistö jonottajista on työttömiä perusturvan varaan pudonneita.
Mutta siis joskus aikanaan jossain paikallisten seurakuntain työntekijöitten kokouksessa päätettiin että mitä jos alettaisiin jakamaan ihmisille ilmaista ruokaa vaikka eihän ne sitä oikeastaan tarvitse, mutta kun ei nyt tässä nyt ole mitään parempaakaan tekemistä.
Niin että ota sinä Leena ja hommaa joku tila jossa sitä ruokaa voidaan jaella, ja sinä Mauri ala kierrellä kauppiaita ja kerjäät tavaraa jaettavaksi, ja Marjo sinä organisoit ihmisiä toimimaan jakajina, jne...
Noinkohan se tosiaan meni? Että olipa ne ilkeitä ellei peräti häijyjä ihmisiä siellä seurakunnissa kun tahallaan noin aiheuttivat aina vain yleistyvän köyhyyden tähän kaupunkiin perustamalla ruoan jakelupisteen. - pimeää taloutta
Taas leipäjonoja pyörittävät yhdistykset kähmivät pimeää rahaa itselleen. Joulu on huijauksen parasta aikaa.
- tietoa on
ainoa ongelma on kirkko, jos et ole jäsen tuskin edes osaat tai ilkenet hakea leipää. kaupat saat antavat vain kirkolle, ei näy suoran myynnissä, jako on useimmiten kaupan myynti alueen ulkopuolella.
- et silleen
Köyhyyttä aiheuttaa, suomalainen keskiluokka, jolla tulot 26 000 €/ vuosija siitä yli.
He eivät liikuta markkinoita perus tarvikkeissa enempää kuin muut, mutta siirtävät ostot ja rahan ulkomaille netti ostoksissa ja sijoittavat rahaa poikimaan kansainvälisiin yrityksiin jotka työllistävät vain ulkomailla.
Palkat ovat todella kivunneet älyttömyyksiin, viimeisen kymmenen vuoden aikana korotusta 42 %. TODELLA VERTAANSA VAILLE MAAILMASSA.
Palkat kohtuullisiksi niin suomen talous kykenee pyörimään kansan hyvin voinnin turvana.
20 % palkoista suoraan Kelaan, joka korvaa kohtuullisesti kaikille yhteiskuntaluokille terveysmenoja ja perustoimeentuloa.
Kulutus on ainoa joka tuottaa, rahan varastointi ja kansainvälinen siirtely ostamisena, kasvattaa vain kansainvälistä pääomaa.
.- raha oli ja meni
Huomio Nokia.
Siinä malli esimerkki kuinka Suomea sumutetaan.
Ensin palkkajohtaja petasi itselleen palkkioita miljoonia eläkkeen, Sitten koko Nokia vietiin kaiken vastuun verotuksen ulkopuolelle.. Helppoa koska suuri osakkeen omistaja oli pienosakas. - 77778889999999999999
Se on totta että juuri keskiluokka tulotasoineen on avainasemassa. Tämän keskiluokan tulojen ja kultustottumusten mukaan kaikki hinnat tai elinkustannukset ja sopivaksi katsotut käyttäytymnistavatkin ja koko kulttuuri asettuvat.
- Kun ei rahat riitä!
Minä olen käynyt leipäjonoissa jo lähes 5 vuotta. Olen pitkäaikaistyötön, saan asumistukea vuokra yksiööni kelalta, saan myös TTT:a elämiseen. Leipäjonoissa käyn n 1-3krt viikossa ja EU ruokakasseja saan vuodessa yht 12 kpl (lYhteishuoltajuus) Olen hakenut apua talouden ahdinkoon myös diakonista, pelastusarmeijasta yms yms. Saan työmarkkinatukea kk n 580e. Olen saanut hoidettua melkoisen hyvin talouttani juuri noiden avustuksien ja leipäjonojen avulla, kiitos kuuluukin kaikille työntekijöille jotka ovat auttamassa hädässä olevia, kuka palkalla ja kuka pelkän auttamisen ja antamisen innolla. Vanha sanonta pitää edelleen paikkansa: suomessa ei kukaan nälkään kuole. Kyllä täällä pärjää pienilläkin tuloilla jos ei juo viinaa ja ei polta tupakkaa. Jos poltat esim askin päivässä tupakkia ja juot leijonan/mäyräkoiran päivässä niin olet käyttänyt koko kuukauden työmarkkinatukesi. Ei ihme että rahat eivät alkoholisteilla piisaa? Minä saan jopa hivenen säästöön rahaa niin että voin ostaa sitten jotain kalliimpaa jos tarvetta :)
- Ruokaa talteen
Ajatelkaa asioita vähän pidemmälle.
Jos ei olis leipäjonoja, niin se ruoka, joka on tuotettu palkallisilla työntekijöillä ja ruoan tuottaminen maksaa, niin se kaikki ruoka menis kaatopaikalle, jolloin kaikki se työpanos, joka ruoan tuottamiseen on menny, menis täysin hukkaan.
Ei se ruoka ole yhtään sen huonompaa, kuin kaupan tiskillä oleva ruoka, josta maksamme.
Kun on leipäjonoja, niin ruoka menee just siihen tarkotukseen, johon se on tarkotettu eli ihmisten ravinnoksi.
Kyllä sitä ruokaa hyvätuloisetkin sieltä hakevat, kun ilmaiseksi sitä jaetaan.
Meneehän hyvätuloinen marketin joulukahvillekin, kun ilmaiseksi marketti tarjoaa joulukahvit.
Ei hyvätuloinen ajattele, että en minä nyt mene kahville, kun se on huonompaa kahvia, kun ei maksa mitään. - 77788999999999999999
Tuo on kyllä osatotuus. Se vaan että ei näistä leipäjonoista voida luopuakkaan,siksi kun osa kansasta on nähtävästi tullut niistä riippuvaiseksi. Se alkoi 90-luvun lamasta nämä leipäjonot ja ei niitä ilman syytä perustettu. Silloin sosiaaliturvaa vähän heikennettiin senaikaisen pakonkin sanelemana ja siitä se alkoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2344002Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411471
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770