Siis te joilla Ataraxia määrätty ahdistukseen/jännittämiseen tms. Muutaman tabletin vasta yhtenä päivänä ottanut,ja yhtä haukottelua.Enkä tiedä edes auttaako :( Milloin tämän väsyttävän vaikutuksen voisi olettaa loppuvan?
Ketä Atarax oikeasti auttanut ahdistukseen?
10
8071
Vastaukset
- mitäihm...
määrääks ne tota ahdistukseenki? allergiakutinalääke jolla väsyttävä vaikutus. Ahdistukseen? En oo kuullu ennen moista.
- LL
Kyllä sen _yksi_ indikaatio on ahdistuneisuus:
ALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100 fol
ATARAX 25 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100 fol
Lue pakkausseloste
Läsa bipacksedeln
KolmiolääkeATARAX 25 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100 fol
Normaalihinta 13,72 € (0,14 €/kpl)
Reseptilääkkeet eivät ole myynnissä Yliopiston Apteekin verkkopalvelussa.
Reseptilääke
Korvattavuus
Lääke ei ole korvattava.
Myyntiluvan haltija/markkinoija
UCB
Lääkeopas
Vaikuttava aine
Hydroksitsiini.
Käyttötarkoitus
Lääkettä käytetään pääasiassa kutinan ja ihon muiden allergiaoireiden lievitykseen sekä lapsille että aikuisille. Lisäksi lääke soveltuu aikuisille ahdistuneisuuden hoitoon. Sitä käytetään myös unilääkkeenä tilanteessa, jossa allergiaoireet vaikeuttavat uneen pääsyä tai nukkumista.
Annostus
Lääkärin ohjeen mukaan. Annoksen suuruus vaihtelee riippuen oireiden laadusta ja voimakkuudesta sekä lääkkeen käyttäjän iästä.
Lääkkeen ottaminen
Tabletit niellään vesilasillisen kera. Siirappi annostellaan millilitroina lääkemitan avulla.
Vaikutustapa
Hydroksitsiini kuuluu antihistamiineihin. Se lievittää erilaisia histamiinin vapautumisesta aiheutuvia allergiaoireita. Lisäksi se rauhoittaa, mitä ominaisuutta käytetään hyödyksi ottamalla lääkettä yöksi, jolloin kutina häiritsee unta vähemmän. Rauhoittavan ominaisuutensa vuoksi lääkettä voidaan käyttää myös mielialaongelmien hoitoon.
Haittavaikutukset
Tavanomaisina annoksina haittavaikutukset ovat melko harvinaisia. Etenkin lääkityksen alkuvaiheessa valmisteen väsyttävä vaikutus voi korostua, jolloin tarkkaavaisuus liikenteessä ja muissa vastaavissa tilanteissa heikkenee. Lääke voi myös kuivattaa suuta ja aiheuttaa päänsärkyä sekä vahvistaa paitsi alkoholin myös muiden rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksia.
Raskaus ja imetys
Lääkkeen käyttämisestä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä on syytä neuvotella lääkärin kanssa.
Säilytys
Tämä lääkevalmiste ei vaadi lämpötilan suhteen erityisiä säilytysolosuhteita. Säilytä alkuperäispakkauksessa. Herkkä valolle.
Ulkonäkö
Tablettti: Valkoinen, pitkänomainen tabletti, pituus 10 mm, paksuus 4 mm, jakouurre tunnistamista varten.Siirappi: Kirkas, väritön, mentolin- ja hasselpähkinänmakuinen, makea ja hieman kitkerähkö neste.
Lääkeoppaan tiedot: ©Lääketietokeskus- mitäihm...
jaa katos vaan. No tosielämässä en kyllä oo kuullu tapauksia että tota ois määrätty kenellekään aikuselle ahdistukseen. Aina oppii uutta. Epäilen kyllä ton tehoa ahdistukseen (en puhu mistään arkipäivän pikku työpaineista vaan oikeasta sairaalloisesta ahdistuksesta jossa paniikinomaisiakin piirteitä). Mut toisaalta eipähän oo omaa kokemusta joten mene ja tiedä...
- ed.
mitäihm... kirjoitti:
jaa katos vaan. No tosielämässä en kyllä oo kuullu tapauksia että tota ois määrätty kenellekään aikuselle ahdistukseen. Aina oppii uutta. Epäilen kyllä ton tehoa ahdistukseen (en puhu mistään arkipäivän pikku työpaineista vaan oikeasta sairaalloisesta ahdistuksesta jossa paniikinomaisiakin piirteitä). Mut toisaalta eipähän oo omaa kokemusta joten mene ja tiedä...
Olen itsekin määrännyt kys.lääkettä indik. ahdistuneisuus us. potilaalle.
- mitäihm...
ed. kirjoitti:
Olen itsekin määrännyt kys.lääkettä indik. ahdistuneisuus us. potilaalle.
ole määränny vaan, mutta silti epäilen että tollanen lääke aikuselle mihinkään kuninkaalliseen ahdistukseen jeesais, totahan vissiin määrätään teini-ikäisille lapsillekin.
- c,v,,mc.,mmmm,....
ei ainakaan unettomuuteen auta itsellä pätkääkään,ei ala edes haukotuttamaan vaikka kuinka paljon ottaisi..
- haukottelen toki
Minua Atarax on nimenomaan auttanut unettomuuteen, mutta ei siis ole kysymys ilmeisesti normaalista unettomuudesta vaan kutinan aiheuttamasta unettomuudesta. Ja kutina mulla on ollut indikaationa sitä lääkäriltä saadessanikin.
Luulen kyllä, että se auttaisi minulla ihan unettomuuteenkin, mutta tosiaan käytän vain tuon kutinan siivittäminä iltoina/öinä.
Mun unettomuuteen ei ole kuulunut haukotuksen puute. Siis haukottelen kyllä ihan yhtenään, muttei se uni silti tule. Ja tunnen olevani myös väsynyt.- Hoitsu
Ataraxia annetaan myös esim. Katkasuhoitoasemilla ahistukseen.. Et kyl se taitaapi auttaa.
- Anonyymi
Hoitsu kirjoitti:
Ataraxia annetaan myös esim. Katkasuhoitoasemilla ahistukseen.. Et kyl se taitaapi auttaa.
Vitut auta paskaa puhuva "hoitsu"
- Anonyymi
Atarax on antihistamiini, eli se on ensisijaisesti tarkoitettu allergisten reaktioiden hoitoon. Sen lisäksi sillä toki on myös jonkin asteinen rauhoittava ja väsyttävä vaikutus, koska se on ns. ensimmäisen polven antihistamiini. Useilla ensimmäisen polven antihistamiineilla on samankaltainen vaikutus.
Ataraxin väsyttävä vaikutus kuitenkin poistuu nopeasti, jos sitä käytetään säännöllisesti. Silloin tällöin käytettynä teho säilyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574