Heippa ! Olen 31v nainen,ja olen 8 vuotta kärsinyt todella oudosta olosto,vaihtelevasti.Kaikki alkoi esikoisen synntyksen jälkeen,puolitoista vuotta olin tosi väsynyt,huonovointinen,heikko olo kokoajan,ihan kun kehossa ei olisi virtaa olenkaan,niskat tuli silloin kipeäksi,ja koko ajan vuosien saatossa pahentunut,hakeuduin lääkäriin kun en enää jaksanut kävellä,ei pystynyt enää lukemaan,kun kirjaimet hyppi ja ihme valoja silmissä,kaikki testit tehtiin,löytyi lievä kilpirauhasen vajaatoiminta,ei muuta.Oireet helpottivat hiuman,jaksoin kävellä,jee:)nyt vuosien aikana on ollut kaikkea mahdollista miltei kaikki on tutkittu,lääkärit antoi masennuslääkkeet,joka laukaisi kaksisuuntaisen mieliala häiriön. En osaa edes kertoa kaikkea vaivaani,mutta sen tiedän että tämä keho on kipeä ja ei normaali,kun mitään ei löydy,niin vastaus lääkärillä on onko lääkitys kunnossa,vaikka mieli olisi kuinka pirteä,kehoon sattuu,että voiko todella kaikki olla masennusta,laajustan silti töissä,vaikka välillä tuntuu kun kipu on pahimmillaan,etten jaksaisi päivääkään,mutta eihän tälläistä ymmärretä töissä,kun ei lääkärilläkään,sairaslomaa toki saisin,mutta mitä se hyödyttää,kun syy ei selviä.Siis kärsin kaikesta mahdollisesta,nyt ei ole ollut kohta vuoteen ahdistusta,paniikkihäiriöitä todella harvoin,verenpaineet oli 180/120 yhteen aikaan.lääkäri lähetti kotiin,on kuulema päänsisästä,hulluhan minä olen kun keho on kipeä.... oireet vaihtelee mutta ei jätä rauhaan,jalat,kädet puutuu,turpoo,niskat on jumissa,selässä on lievä skolioosi,iskias,lannerangan kulumaan,ja nikamat silloin tällöin paikaltaan,tällä hetkellä, vasen käsi on kipeä,kouristelee joissain tietyissä liikkeissä,rintalasta on ihan jumissa,tai koko keho itseasiassa niskasta lantioon,venyttelt sattuu ja vaikka sitä yritän tehdä päivittäin,tuntuu että mitään edistystä ei tapahdu,olo on kun junan alle jäänneellä ja se ajoi yli useamman kerran...joskus huimaa niin et mustaa,tasapaino pettää,tavarat tippuu käsistä,kun tuntuu ettei ole puristus voimaa,silmät harittaa seitsemään suuntaan ja kaikkein inhottavin tunne on kun kehossa olisi jotain sähkövirtaa täynnä. En jaksais tätä ainaista kipua.juuri se masentaa,kun ei löydy syytä,vaikka kuinka positiivinen yrittää olla,niin jostain se kipu aina minut löytää. Olisin todella kiitollinen vastauksista???kohtalon tovereita?
Onko kenelläkään kokemusta kivusta?
24
239
Vastaukset
- ex embo likko
kovat verenpaineet ja puutumiset voisi viitata huonoon verenkiertoon.
älä pelkää ei sinulla mitään päänsisäistä ole,ennen sitä on lääkärillä joka sellaista ehdottaa. niin minullekin yritettiin ehdottaa.
koita jaksaa etsiä uusi lääkäri. - ei minun kehoni
Kiitos vastauksestasi! Olen taas yhden illan lueskellut kilpirauhasen vajaatoiminnasta juttuja, Tulin siihen tulokseen että nyt en anna enää yhtään periksi lääkereiden kanssa,jos terveyskeskuksessa eivät minua osaa hoitaa niin menen yksityiselle lääkärille joka ottaa vielä kolmannen testin kilpirauhasesesta,kun terveyskeskus lääkärit on sitä mieltä että jos viitearvot on ok,ei ihmisellä voi olla oireita kilpirauhasen takia,vaan kaikki on pää,n sisäistävaikka monia ihmisiä on parantunut vasta kun kehoa on kuunneltu,eikä arvoja. kaikki oireet jopa minun masennnus voi johtua kilpirauhasesta ja siitähän kaikki alkoi. ihanaa että ihmiset kirjoittelee omakohtaisia tarinoita sairauksistaan:) lääkärin on vaikea tietää miltä tuntuu jollei itsellään ole kyseistä sairautta,ainoastaan lääke ja viitearvot.
- iltsu
Oisko Fibromyalgiaa?Mulla särkee välillä joka paikkaa ja totaalinen uupumisen tunne voi tulla ihan yhtäkkiä.Lääkäri toteaa sen kipupisteistä,niitä on muistaakseni 11.Verikokeissa se ei välttämättä näy.Toivon,että saat jonkinlaisen diaknoosin itsellesi:)
- ei minun kehoni
Olen miettinyt tota fibromyalgiaa myös ja olen itse testanut niitä kipupisteitä ja tehnyt testin netissä ja sen mukaan mulla ois se. Mutta halusin sulkea kilpirauhasen pois koska se jos ei toimi kunnolla niin se voi tehdä kaikkia lisäsairauksia kuten fibromyalgian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön.Kauan sulla on ollut fibro? mitä oireita on ja miten on vaikuttanut työkuntoon? onko siihen jotain parannuskeinoa?
- kilpparivajis
No kilpirauhasen vajaatoiminta ei todellakaan saa aikaiseksi kaksisuuntaista mielialahäiriötä!!
- kipuruho
Hei!
Mulla on aika paljon juuri tuollaisia oireita muttei nuo kaikki. Myös mulla samanlailla tk ssa otettu kaikenmailman verikokeet ja sanottu että viitearvojen sisällä joten ei jatkotutkimuksia vaan psyykelääkityksen tarkistus on tulossa. Itse olen lähes varma että kyllä on joku fyysinen sairaus eikä vain masennuksesta johtuvaa. Mua taas ahdistaa nämä kehon säryn tuntemukset kun ei niitä ennen ole ollut ja mikään ei siis etene ainakaan terveydenhuollossa vaan taitaa vaan mahdollinen sairaus edetä ja paheta kun ei hoideta ja se vasta pelottaa koko ajan ja ei saa päivän mielen rauhaa kun tätä asiaa ajattelee kuitenkin päivittäin. No tokihan sanotaan että nonadrenallini taso olis huono masentuneella joten siten myös kaik kivun tuntemukset tuntuis. Liikuntaa pitäis harrastaa enemmän ja lisätä entisestään niin ne neuvoovat mutta miten tällaisena vaivaisen kolottavine tuntemuksineen voi lisätä sitä. Ja kainelisäks on ihan uupunut olo. - ei minun kehoni
Moiks!
Toivottavasti löydät apua,kannattaa mennä yksityiselle,kun tk-lääkärit ei tiedä ja jaksa kiinnostuu potilaistaan:) sanos muuta tossa masennus asiassa,mulla elämä mallillaan ja ei ole syytä edes olla masentunut,pää menis,mut keho ei tule perässä,mitä kauemmin ja kovemmin koskee se tekee mielen matalaks,kun ei tiedä mikä on,ei ole selitystä,mulle on annettu tohon kakssunntaseen mielialahäiriöön lääkettä jota käytetään epilepsiaan ja se myös lievittää kipuja,joten tavallaan masennuslääkkeellä,saadaan ihminen kuvittelemaan olevansa terve,juuri masennuslääkkeet laukaisi mussa kaksisuuntaisen mielialahäiriön,mutta se oliko mulla koskaan oikeesti masennusta,vaan johtuiko se vaan sen hetkisistä olosuhteeista ja siitä että olin kärsinyt jo 4 vuotta kivuista,väsymyksestä,paniikkihäiriöstä,korkea verenpaine,puutumiset,hapenpuutteen tunne,niin tekee jo itessään niin epätoivoiseks et huh huh ja se todella masentaa,kun pelkäsin suurinpiirtein että mulla on joku kuolemantauti,tuntuu että olen 80.sen tasolla liikkuvuudessa välillä,fysioterapiassakin,sanoivat et ton ikäisellä tytöllä pitäis jalat nousta 90 asteen kulmaan ja mulla nousi 60 kulmaan niin kuin vanhoilla mummoilla,mut minkä teet vaikka kuinka venyttelet niin ei pysy paikat auki. olen vaivojeni takia käynyt esim. hieronnassa.auttoi hetken eli par pv ja sit vyöhyketerapia auttoi n.k ja jäsenhoitaja toimi kuukauden,kehon nivelet alkoi liikkua.Joten tuo liikunta ei ainakaan minulla auta,olen entistä väsyneempi ja kipeämpi,työkin on niin fyysinen,et työpäivän jälkeen sattuu ja särkee.Ai tosta väsymyksest viel joskus parikymppisenä nukuin varmaan 9 tuntia yössä silti olin väsynyt päivälläkin,nukahdin istumaasentoon pöytään,kun luiin lehteä ja join kahvia. väsymys taso vaihtelee päivästä toiseen,joskus taas olen ihan ylipirteä,mut sit on keho kipeä,jos en anna itseni levätä.Siskollakin on kilpirauhasen vajaatoiminta ja hänellä on myös kipuja,särkyjä ja turvotusta ja monesti sillon on ollut arvoissa muutoksia. Kokeissa pitäisi kiinnittää huomio potilaan oloon eikä viitearvoihin. - fibroilija
Fibromyalgia ???
http://personal.inet.fi/koti/remeli/fibromyalgia.htm - ei minun kehoni
kiitos olen tutkinut tuotakin kovasti ja se on yksi epäilyistäni.
- "itseoppinutLääkäri"
Hei!
Miltähän kuulostaisi Ms-tauti?
Minusta oireesi täsmää juuri tuohon!
Lueppas ja vaadi testit ja pää-kuvat ym.!
Hirveästi jaksamisia! !
t: "itseoppinutLääkäri" - ei minun kehoni
moi! En kyllä tuohon haluisi uskoa :(
- 100µg
Käyhän reumalääkärillä, niin hän on ainoa joka osaa diagnosida fibron. Paska tauti eikä parane.
Vuonna 1992 104-vuotiaana edesmennyt arkkiatri Arvo Ylppö antoi jo 1920-luvulla suosituksen 100 µg D-vitamiinia vuorokaudessa, mutta 1960-luvun alussa suosituksia alettiin rajusti pienentää. Suomessa ja muualla aikuisten suositus pudotettiin peräti 5 µg/vrk, ja sen ylittämisellä peloteltiin, että myrkytys tulee. Suomalainen lastenlääkäri dosentti Outi Mäkitie vaati Duodecim -lehden kesäkuun pääkirjoituksessa lasten suosituksen nostamista takaisin 100 mikrogrammaan.
http://sundqvist.blogspot.com/2012/04/d-vitamiini.html
Luontaisesti Terve TV ohjelma alkaa 2.4.2012
http://www.luontaisterveys.info/index.php?valikko=valikko&sivu=tv_ohjelma - ei minun kehoni
kiitos vinkistä:)
- ei minun kehoni
Nyt on lääkärissä käyty,huomenna yleisiin verikokeisiin,kilpirauhanen ja reuma ym... suljetaan pois,kerrankin tuntui olevan hyvä lääkäri,joka kuunteli. Hatun nosto,löysihän hän pojalta kk sitten pojalta keuhkokuumeen,kun normilääkäri ei olisi edes antanut kun päivän sairaslomaa,tämä pisti röntgeniin kun ollut monia ylähengitystie infektioita...
- 100µg
Hyvä, että tutkitaan.
Toivottavasti paranet eli ei ole fibro.
Reumaan auttaa ja saattaa saada oireettomaksi oikea ruokavalio ja riittävä D-vitamiini kans.
- ei minun kehoni
Kiitos vastauksesta :) toivottavasti tosiaan alkaa selviimään,8 vuotta tätä kipua alkaa olee liikaa,tänään kun liikuin enemmän,kun kävin apteekissa ja vein pojan tarhaan,alkaa taas vaivat pahenemaan,mut perjantaina pitäis jaksaa jo töihin. katsotaan miten tytön käy.
- ei minun kehoni
Vastauksia tuli lääkäriltä reumaarvo hiukan kohonut,mutta ei näkis että siinä mitään vikaa,mut otetaan selkäröntgen varmuuden vuoksi. kilpirauhasarvot liian korkea,se vois selitää paljon,lääkitystä tiputetaan ja jos se ei poista oireita,on sitte se fibromyalgia,kuulema ei tarvi tutkia,että jos on tehnyt netissä testin niin se on sitte,vähän outoa,tuntui et se niin kuin jätti mut oman onnen varaan,ei sille voi oikeen mitään tehdä,kuiin masennuslääkettä ottaa tai fysioterapiaan olis laittanut lähettee,olen siellä käynyt ja ei mitään apua,jäykkyyteen,eikä kipuihin.sairautta kun ei osata oikein hoitaa,mut kai sitä vois jotenkin potilasta informoida ja kokeilla eiri hoitokeinoja.Aijon kokeilla rikkiä,jos se auttaisi,kellään kokemusta tehoaako fibro kipuihin?
- Tuli vaan mieleen
Oletko kovin notkea? jos olet kyseessä voi olla EDS http://edssuomi.blogit.fi/kipu/ Edellyttäen että periytyvyys ja notkeus täyttyy, tai sitten hypermobiliteetti syndrooma. Monella oireet pahenevat juuri raskauden ja synnytyksen myötä.
Toivottavasti saat selvyyden mikä vaivaa. Tsemppiä isosti. - ei minun kehoni
Kiitti vinkistä,täytyy mennä tutkimaan :)kun tietäis kaikella syyn ois helpompi elää sen tiedon kanssa.
- kaiken kokenut
Siis eikö noin korkeaa verenpainetta pitäisi hoitaa? Nuo arvothan olisivat mieheltäkin mitaten liian korkeita. Se altistaa esim. aivoinfarkteille ym. pahalle. Oletko koskaan miettinyt, onko oireillasi merkitystä sen kanssa, mitä olet viimeksi nauttinut? Suolainen ruoka ja varsinkin natriumglutamaatti nostavat verenpaineet ylös. Tosin tuo jälkeenmainittu aiheuttaa myös vatsan happamoitumisen ja sitä kautta ripulin ja päänsäryn. Parasta olisi, jos itsellä olisi verenpainemittari. Tällöin arvoja voi tarkkailla kaikessa rauhassa ilman stressiä. Voi myös huomata, mitenkä ne nousevat aterioinnin jälkeen. Et varsinaisesti maininnut vatsavaivoista juuri mitään, mutta itselläni ainakin vatsa reagoi aina ensimmäisenä kaikkeen pahaan ja sopimattomaan. Se esim. kertoo, ettei pansuolaa voi ihminen käyttää, koska siitä tulee pää niin kipeäksi, että särkee viikon yhteen putkeen. Kahvia taas ei voi juoda, koska siitä tulee ne ikävät peräaukonkirvelyt ja paikat menee verille. Nykyään on oltava aika tarkkana, mitä suuhunsa panee.
- ei hyvä niin
Tosiaan erilaisilla psyykelääkkeillä on sivuvaikutuksensa. Siskokin niitä on käyttänyt kymmeniä vuosia ja alkaa olla jo aika kankea. Niitä on alunperin määrätty ahdistukseen ja kahvikuppineuroosiin, mutta niihin turtuu ja koko ajan pitää saada vahvempia. Ulkopuolinenkin huomaa, mitenkä ne vaikuttavat mielialoihin ja voi toisinaan kuulla hirveitä naurunremahduksia, vaikka kertoisi huononkin puujalkavitsin. Ne myös saavat helposti kiroilemaan ja huutamaan julkisissa tiloissa, jos on vähänkään aihetta, koska ne poistavat itsehillinnän ja saavat vaikuttamaan kuin ihminen olisi humalassa.
- voi voi sentään
Nyt asiaa on jo tutkittukin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/04/1533749/nuoren-krooninen-suolistosairaus-vaivaa-myos-mielta - ainoa toivo
voi voi sentään kirjoitti:
Nyt asiaa on jo tutkittukin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/04/1533749/nuoren-krooninen-suolistosairaus-vaivaa-myos-mieltaKokeellisesta ruokavaliosta löytyy apuja.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/10/1415393/suolistosairauksista-karsivat-hakevat-apua-kokeellisista-ruokavalioista---tutkimustieto-vahissa
- ei minun kehoni
Kiitoksia kovasti vastauksista! Verenpaine on tällä hetkellä hallinnassa,mulla tuo mittari kotona,luulen et tupakka ja e-pillerit ei sopinut yhteen ja silloin aloitin mielialalääkitystä,kun olivat noin korkeat nyt parhaimmillaan 120/76 ja stressavana päivänä 140/96.Olen kyllä miettinyt tuota mielialalääkettä siinämielessä,että tämä silmien haritus on tullut niihin aikoihin kun ne aloitin,mutta lääkäri kyllä oli sitä mieltä että asialla ei ole yhteyttä,toivoisin pääseväni niistä eroon jonakin kauniina päivänä,niiin ainakin niiden sivuoireet sais pois laskuista pahaan oloon. Eilen tapahtui jännä juttu olin tosi monta päivää todella väsynyt,illalla sit otin nasonex nenäsuihketta ja sen jälkeen tuli piristys ja kamala jano hävisi,normaalisti juon 5 l päivässä vettä,kun kieli on kokoajan kuiva ja tuntuu että on kuin näivettynyt kasvi:( töissä alkoi taas väsyttää ja otin sitä niin olo parani,voisiko osa vaivoista olla allergiaa,kortisonipohjainen ainakin näyttää helpottavan oloa hiukan. Täytyy katsella noita linkkejä,kiitoksia,kaikki vinkit on tervetulleita,kun jostain löytäisi apua näihin kaikkiin inhottaviin vaivoihin:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse644431Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky973678Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1083321Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681883Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.181879Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.871129- 82819
- 44803
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.105797Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä23764