Todella huonoja hakemuksia!

Ensikertalainen/pkse

Laitoin ensimmäistä kertaa ilmoituksen mol.fi sivuille. Paikka oli avoinna 2 viikkoa ja hakemuksia tuli 40. Tarkoitus oli, että vastaan kaikille, mutta en pysty kun hakemusten taso oli niin surkea :(

Joissain oli jopa lähettäjinä sjdshdhgshdgs hdjshdhsjdhjs

Kyllä luit aivan OIKEIN. Siis ensi vaikutelma kun näkee lähettäjän nimen... Eikö ihmiset ymmärrä lähettää hakemusta omalla nimellä? Luki tuossakin lopussa oikea nimi mutta turhan lapsellinen nimi kenttä.

Sitten kielitaitoa korostetaan kovasti vaikka sillä ei ole työn kannalta mitään väliä. Ymmärrän, että jotain pitää korostaa, mutta miksein vaikka urheilullisuutta tai savuttomuutta? Kukaan ei ilmoittanut tupakoiko? Se olisi kiva tietää jo hakemuksia lukiessa. Kielitaitoa varmaan korostetaan, että saadaan täytettä hakemukseen.

Se ei kanssa näytä hyvältä kun korostetaan "työkokemusta minulla ei ole"

Se näytti hyvältä kun joku kirjoitti "olen usein tehnyt kotona sitä ja tätä, tiskannut astioita ja täyttänyt astianpesukoneen ym ym.
Koittakaa nyt kertoa mitä osaatte.
Jos edes on kitkenyt juurikasveja tai tehnyt mökillä saunaan tulet niin onhan sekin jo taito ja varmasti kiinnittää huomion!

Siis sisältöä hakemukseen!

Ja paras jos ei laita cv:tä vaan pelkän esittelytekstin. Itsellä oli rasittavaa avata wordeilla ym tehtyjä hakemuksia, niissä oma työ avata. Helpompi lukea vaan suoraan mailista koska niitä on se 40 ketkä hakee.

181

12365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikea Nimi

      Monet taas haluavat että hakemus on liittenä, koska silloin se varmasti näyttää oikealta ja luettavalta.

      Mitä työntekijöitä haet ja minne? Voisin tulla kesäksi töihin! Nimeni ei ole asadssadsakjl

      • iso pomo

        jos osaa tiskata on kyllä plussa kahvin ja ruokatauon jälkeen on ne tiskattava.samoin firman saunaan on osattava laittaa tuli,ja vesipataan ettei polta tyhjää pataa piloille,ne on plussaa,loput ruuan laiton opetamme itse koska haluamme meidän laista ruokaa.ajokortti olisi etua voisi käydä kaupasta ruokatarpeita,auton pesutaito ettei hankaa kalliita isoja volvoja piloille.loput opetamme firmassa .


      • trollollol
        iso pomo kirjoitti:

        jos osaa tiskata on kyllä plussa kahvin ja ruokatauon jälkeen on ne tiskattava.samoin firman saunaan on osattava laittaa tuli,ja vesipataan ettei polta tyhjää pataa piloille,ne on plussaa,loput ruuan laiton opetamme itse koska haluamme meidän laista ruokaa.ajokortti olisi etua voisi käydä kaupasta ruokatarpeita,auton pesutaito ettei hankaa kalliita isoja volvoja piloille.loput opetamme firmassa .

        isopomojos hakis nii ei varmaan pääsi si ainakaan meile,koska kuka hemmetti jaksaa lukee ihmistentekstejä,jossa jokainen sana on sumpussa.miten vaikeaa voi olla välin laittaminen pisteen jälkeen?hyvin vaikeaa nähtävästi.toivon että sinä trollaat ja toivon,että trollaat vain yhdellä nimim erkillä,koska ei jaksa lukea viittäkymmentä mieli pidettä yhdeltä ja samalta tyypiltä.kiitos.ps,en osaa tiskaa,enkä halua huonolle trollille töihin.pss,joku ei niin huono trolli voisi tulla luokseni tiskaamaan.


      • nimim erkki

        eiks tän keskustelun nimi tulis olla ''huonot työnantajat.''


      • työtön työn hakija
        iso pomo kirjoitti:

        jos osaa tiskata on kyllä plussa kahvin ja ruokatauon jälkeen on ne tiskattava.samoin firman saunaan on osattava laittaa tuli,ja vesipataan ettei polta tyhjää pataa piloille,ne on plussaa,loput ruuan laiton opetamme itse koska haluamme meidän laista ruokaa.ajokortti olisi etua voisi käydä kaupasta ruokatarpeita,auton pesutaito ettei hankaa kalliita isoja volvoja piloille.loput opetamme firmassa .

        Minkä alan töitä tarjoat ja missä. Minä olen suurtalouskokki, laborantti ja artesaani (tekstiiliala); onko edes sinnepäin en jaksa kertoa enempää ellen missä ja mitä.
        Tiskata ja lämmittää saunaa ja pestä autoja????? Mitähän oikein on


      • kunhan........
        työtön työn hakija kirjoitti:

        Minkä alan töitä tarjoat ja missä. Minä olen suurtalouskokki, laborantti ja artesaani (tekstiiliala); onko edes sinnepäin en jaksa kertoa enempää ellen missä ja mitä.
        Tiskata ja lämmittää saunaa ja pestä autoja????? Mitähän oikein on

        Tuskin oikeat työnantajat täällä kirjoittelee. :D


      • aina voi vaatia
        iso pomo kirjoitti:

        jos osaa tiskata on kyllä plussa kahvin ja ruokatauon jälkeen on ne tiskattava.samoin firman saunaan on osattava laittaa tuli,ja vesipataan ettei polta tyhjää pataa piloille,ne on plussaa,loput ruuan laiton opetamme itse koska haluamme meidän laista ruokaa.ajokortti olisi etua voisi käydä kaupasta ruokatarpeita,auton pesutaito ettei hankaa kalliita isoja volvoja piloille.loput opetamme firmassa .

        Haemme hyvin ryhmässä toimeentulevaa intuitiivistä kaveria tiimimme jäseneksi. Sinun olisi osattava käydä nopeasti tupakilla ja nostettava penkistä todistetusti 100 kg (koskee myös naisia).

        Kaikki naurispadan tekemisestä viljelytietoon katsotaan hyödyksi haussa. Osaathan myös pestä pomon auton tarvittaessa ja tehdä hänelle voikkarin.

        Hesan Syn Ergia Oy


      • köyröröö
        aina voi vaatia kirjoitti:

        Haemme hyvin ryhmässä toimeentulevaa intuitiivistä kaveria tiimimme jäseneksi. Sinun olisi osattava käydä nopeasti tupakilla ja nostettava penkistä todistetusti 100 kg (koskee myös naisia).

        Kaikki naurispadan tekemisestä viljelytietoon katsotaan hyödyksi haussa. Osaathan myös pestä pomon auton tarvittaessa ja tehdä hänelle voikkarin.

        Hesan Syn Ergia Oy

        käske tupakkatauolle ja kahvitauolle niin näet kuinka sukkelaan nousee 130kiloa penkistä.
        kai mä saunan osaan laittaa nappulasta päälle.


      • SuometaRRR
        iso pomo kirjoitti:

        jos osaa tiskata on kyllä plussa kahvin ja ruokatauon jälkeen on ne tiskattava.samoin firman saunaan on osattava laittaa tuli,ja vesipataan ettei polta tyhjää pataa piloille,ne on plussaa,loput ruuan laiton opetamme itse koska haluamme meidän laista ruokaa.ajokortti olisi etua voisi käydä kaupasta ruokatarpeita,auton pesutaito ettei hankaa kalliita isoja volvoja piloille.loput opetamme firmassa .

        ISO POMO ei osaa edes kirjakieltä kirjoittaa. Huomion teki työssä oleva, keski-ikäinen nainen, joka osaa kirjoittaa, lukea ja tehdä aivan kaikkea muutakin mitä oman ammatin lisäksi edellytetään. Oletko Iso Pomo Suomalainen vai näitä "kebab-miehiä", koska pääasiassa korostit keittiö-alan töitä ???


      • ELÄMÄ ON

    • King?

      Jälleen kerran työnantajan ei kannata pitää itseään kuninkaana vaan voisi jo heti alusta lähtien kunnioittaa mahdollisia tulevia tekijöitään.
      Asiallinen hakemus täytyy olla, se on selvä. Mutta todella monet työnantajat haluavat sähköpostiin esimerkiksi PDF- tai Word -liitteitä. Jos työnantaja haluaa hakemuksia jossain muussa muodossa kuten suoraan sähköpostin viestikentään niin sen voi myös kirjoittaa siihen työpaikkailmoitukseen!?

      Muista edelleen, että et voi pitää itseäsi kuninkaana vaan kannattaa yrittää pitää myös mielessä asia, että miksi juuri sinun luoksesi kannattaa tulla töihin? Nyt enemmänkin teet asiasta vaikean ja näytät jo alussa olevasi työnantaja, jonne ei ole mukava mennä töihin. Samalla se voi myös heijastaa siihen, että hakijat eivät jaksa tehdä hyviä hakemuksia, mutta hakevat esimerkiksi työvoimatoimiston pakottamana. Olen lukenut paljon työpaikkailmoituksia ja laittanut paljon tarkasti hiottuja hakemuksia, mutta välillä yksinkertaisesti en ole viitsinyt laittaa hakemusta, kun työpaikkailmoituksesta on käynyt jo ilmi millä mielellä työnantaja on ja millaisena tekijöitään pitää.

      Loppujen lopuksi en tiedä, ehkä tämä on aivan ymmärrettävääkin nykypäivän Suomessa. Täällä kun ei oikein enää terveellistä työkulttuuria tunneta.

      • 77888999955555555555

        Olen minäkin monasti kokenut vastenmielisenä sen kun nämä työnatajat, ja erityisesti vielä aloittajan tyyppiseenkin tehtävään työntekijää hakevat työnantajat pitävät itseään niin kauhiastas erinomaisena ihmisienä ja suhtautuvat halveksivasti työnhakijoihin ja heidän työhakemuksiinsa.
        Vähän suhteellisuuden tajua pitäisi näillä työnantajilla olla. Jos ei työ vaadi kovin kummoisia juttuja muuta kuin että on kauhiastas mukava ja nuori ja nätti ihminen jollaista haetaan, niin miksi pitää lähteä paasaamaan ihmisiä thyhmiksi ja heidän työhakemuksiaan epäasialliseksi siksi jos sanovat osaavansa jotain kieliä.
        Siksi toisekseen on vaikea nähdä mitäänkään työtehtävää jossa kielitaidosta nykyaikana olisia ainakaan mitään haittaa. Aina tapaa tulemaan vastaan tilanteita joissa olisi hyvä osata ainakin englannin kieltä.


      • työnantaja-ihminen

        Eikähän se ole kuitenkin niin, että työntantaj hakee työntekijää tarpeseen. Työntekijä ei ole sitä varten että työnantajan pitäisi osoittaa paremmuutensa. Normaalisti työnantaja on normaali ihminen, joka hankkii myös elantonsa jollain tavalla, siis perustamalla yrityksen ja yritettävä sitten siinä. Jos yritys menestyy, on siinä sijaa työntekijöillekin. Työntekijän on kuitenkin joka päivä tehtävä työnsä niin, että se tuo lisäarvoa työnantajalle ja tuottaa myös. Työntekijöitä ei palkata huvikseen. Jos pitää alkaa kilpailla työntekijöistä, joista ei ole mitään tietoa mitä osaavat, ollaan hakoteillä.

        King ei oikein ymmärrä sitä että normaali työnantaja ei pidäkään itseään kuninkaana, vaan haluavat töihinsä hyvän töntekijän. Asiassa ei ole mitään outoa eikä kummallista. Työnantaja on ihminen myöskin ja aloittanut joskus jostain... ja tekee töitä myös, joskus ihan ylittäen inhimillisen työnteon määrän.

        Itse työnantajana olen sitä mieltä, että nykyisin työntekijät pitävät itseään kuninkaina/kuningattarina. Monesti ei edes ymmärretä että työpaikkaan on tultava ajoissa ja tehtävä töitä sovitusti ja sovittuna aikana. Ei myöskään ymmäretä ottaa vastuuta töistä, vaan helposti sanotaan, etten minä tuota osaa, en ole koskaan ennenkään tehnyt. Ei aina haluta edes opetella. Varsinkin nuorissa on paljonkin tällaisia piirteitä. Ehkä oppivat jo koulussa, kun tenttejä voi siirtää, uusia jne, jos ei ole sattunut huvittamaan olla paikalla silloin, kun on tenttien aika tai ei ole vitsitty lukea tenttiin. Oletetaan sitten että sama voi jatkaa myös työelämässä. ja jos pikuisen keljuttaa lähteä töihin, haetaan "saikkua". Toki sairaana ollaan oikeastikin.

        Ahkera ihminen, joka osaa sitoutua töihinsä, on kullan arvoinen yritykselle, ja saa myös helposti töitä. Kingin kaltaiset jotka olettavat tietävänsä jo lehti-ilmoituksen perusteella millainen työnantaja, saavat varmaan jatkossakin lähetellä niitä hiottuja työhakemuksiaan. Vuodesta toiseen. Rehellisellä meiningillä pärjää elämässä missä vain ja sitoutumalla siihen asiaan mitä tekee, oli sitten harrastus, työ, tai perhe-elämä kysymyksessä.


      • Ihanko tosi?
        työnantaja-ihminen kirjoitti:

        Eikähän se ole kuitenkin niin, että työntantaj hakee työntekijää tarpeseen. Työntekijä ei ole sitä varten että työnantajan pitäisi osoittaa paremmuutensa. Normaalisti työnantaja on normaali ihminen, joka hankkii myös elantonsa jollain tavalla, siis perustamalla yrityksen ja yritettävä sitten siinä. Jos yritys menestyy, on siinä sijaa työntekijöillekin. Työntekijän on kuitenkin joka päivä tehtävä työnsä niin, että se tuo lisäarvoa työnantajalle ja tuottaa myös. Työntekijöitä ei palkata huvikseen. Jos pitää alkaa kilpailla työntekijöistä, joista ei ole mitään tietoa mitä osaavat, ollaan hakoteillä.

        King ei oikein ymmärrä sitä että normaali työnantaja ei pidäkään itseään kuninkaana, vaan haluavat töihinsä hyvän töntekijän. Asiassa ei ole mitään outoa eikä kummallista. Työnantaja on ihminen myöskin ja aloittanut joskus jostain... ja tekee töitä myös, joskus ihan ylittäen inhimillisen työnteon määrän.

        Itse työnantajana olen sitä mieltä, että nykyisin työntekijät pitävät itseään kuninkaina/kuningattarina. Monesti ei edes ymmärretä että työpaikkaan on tultava ajoissa ja tehtävä töitä sovitusti ja sovittuna aikana. Ei myöskään ymmäretä ottaa vastuuta töistä, vaan helposti sanotaan, etten minä tuota osaa, en ole koskaan ennenkään tehnyt. Ei aina haluta edes opetella. Varsinkin nuorissa on paljonkin tällaisia piirteitä. Ehkä oppivat jo koulussa, kun tenttejä voi siirtää, uusia jne, jos ei ole sattunut huvittamaan olla paikalla silloin, kun on tenttien aika tai ei ole vitsitty lukea tenttiin. Oletetaan sitten että sama voi jatkaa myös työelämässä. ja jos pikuisen keljuttaa lähteä töihin, haetaan "saikkua". Toki sairaana ollaan oikeastikin.

        Ahkera ihminen, joka osaa sitoutua töihinsä, on kullan arvoinen yritykselle, ja saa myös helposti töitä. Kingin kaltaiset jotka olettavat tietävänsä jo lehti-ilmoituksen perusteella millainen työnantaja, saavat varmaan jatkossakin lähetellä niitä hiottuja työhakemuksiaan. Vuodesta toiseen. Rehellisellä meiningillä pärjää elämässä missä vain ja sitoutumalla siihen asiaan mitä tekee, oli sitten harrastus, työ, tai perhe-elämä kysymyksessä.

        "Ahkera ihminen, joka osaa sitoutua töihinsä, on kullan arvoinen yritykselle, ja saa myös helposti töitä."

        Vain jos pääsee todistamaan sen. Eihän sitä mistään näe ulkoapäin kuka on ahkera ja sitoutuva vaan sen näkee kun pääsee tekemään sitä työtä.


      • apinakongi
        työnantaja-ihminen kirjoitti:

        Eikähän se ole kuitenkin niin, että työntantaj hakee työntekijää tarpeseen. Työntekijä ei ole sitä varten että työnantajan pitäisi osoittaa paremmuutensa. Normaalisti työnantaja on normaali ihminen, joka hankkii myös elantonsa jollain tavalla, siis perustamalla yrityksen ja yritettävä sitten siinä. Jos yritys menestyy, on siinä sijaa työntekijöillekin. Työntekijän on kuitenkin joka päivä tehtävä työnsä niin, että se tuo lisäarvoa työnantajalle ja tuottaa myös. Työntekijöitä ei palkata huvikseen. Jos pitää alkaa kilpailla työntekijöistä, joista ei ole mitään tietoa mitä osaavat, ollaan hakoteillä.

        King ei oikein ymmärrä sitä että normaali työnantaja ei pidäkään itseään kuninkaana, vaan haluavat töihinsä hyvän töntekijän. Asiassa ei ole mitään outoa eikä kummallista. Työnantaja on ihminen myöskin ja aloittanut joskus jostain... ja tekee töitä myös, joskus ihan ylittäen inhimillisen työnteon määrän.

        Itse työnantajana olen sitä mieltä, että nykyisin työntekijät pitävät itseään kuninkaina/kuningattarina. Monesti ei edes ymmärretä että työpaikkaan on tultava ajoissa ja tehtävä töitä sovitusti ja sovittuna aikana. Ei myöskään ymmäretä ottaa vastuuta töistä, vaan helposti sanotaan, etten minä tuota osaa, en ole koskaan ennenkään tehnyt. Ei aina haluta edes opetella. Varsinkin nuorissa on paljonkin tällaisia piirteitä. Ehkä oppivat jo koulussa, kun tenttejä voi siirtää, uusia jne, jos ei ole sattunut huvittamaan olla paikalla silloin, kun on tenttien aika tai ei ole vitsitty lukea tenttiin. Oletetaan sitten että sama voi jatkaa myös työelämässä. ja jos pikuisen keljuttaa lähteä töihin, haetaan "saikkua". Toki sairaana ollaan oikeastikin.

        Ahkera ihminen, joka osaa sitoutua töihinsä, on kullan arvoinen yritykselle, ja saa myös helposti töitä. Kingin kaltaiset jotka olettavat tietävänsä jo lehti-ilmoituksen perusteella millainen työnantaja, saavat varmaan jatkossakin lähetellä niitä hiottuja työhakemuksiaan. Vuodesta toiseen. Rehellisellä meiningillä pärjää elämässä missä vain ja sitoutumalla siihen asiaan mitä tekee, oli sitten harrastus, työ, tai perhe-elämä kysymyksessä.

        Järkevä ihminen kertoo, jos ei osaa, eikä edes yritä teeskennellä muuta!


      • Pellelle tiedoksi

        Olet poikkeuksellisen tyhmä lapsi.


      • erilainen akka
        työnantaja-ihminen kirjoitti:

        Eikähän se ole kuitenkin niin, että työntantaj hakee työntekijää tarpeseen. Työntekijä ei ole sitä varten että työnantajan pitäisi osoittaa paremmuutensa. Normaalisti työnantaja on normaali ihminen, joka hankkii myös elantonsa jollain tavalla, siis perustamalla yrityksen ja yritettävä sitten siinä. Jos yritys menestyy, on siinä sijaa työntekijöillekin. Työntekijän on kuitenkin joka päivä tehtävä työnsä niin, että se tuo lisäarvoa työnantajalle ja tuottaa myös. Työntekijöitä ei palkata huvikseen. Jos pitää alkaa kilpailla työntekijöistä, joista ei ole mitään tietoa mitä osaavat, ollaan hakoteillä.

        King ei oikein ymmärrä sitä että normaali työnantaja ei pidäkään itseään kuninkaana, vaan haluavat töihinsä hyvän töntekijän. Asiassa ei ole mitään outoa eikä kummallista. Työnantaja on ihminen myöskin ja aloittanut joskus jostain... ja tekee töitä myös, joskus ihan ylittäen inhimillisen työnteon määrän.

        Itse työnantajana olen sitä mieltä, että nykyisin työntekijät pitävät itseään kuninkaina/kuningattarina. Monesti ei edes ymmärretä että työpaikkaan on tultava ajoissa ja tehtävä töitä sovitusti ja sovittuna aikana. Ei myöskään ymmäretä ottaa vastuuta töistä, vaan helposti sanotaan, etten minä tuota osaa, en ole koskaan ennenkään tehnyt. Ei aina haluta edes opetella. Varsinkin nuorissa on paljonkin tällaisia piirteitä. Ehkä oppivat jo koulussa, kun tenttejä voi siirtää, uusia jne, jos ei ole sattunut huvittamaan olla paikalla silloin, kun on tenttien aika tai ei ole vitsitty lukea tenttiin. Oletetaan sitten että sama voi jatkaa myös työelämässä. ja jos pikuisen keljuttaa lähteä töihin, haetaan "saikkua". Toki sairaana ollaan oikeastikin.

        Ahkera ihminen, joka osaa sitoutua töihinsä, on kullan arvoinen yritykselle, ja saa myös helposti töitä. Kingin kaltaiset jotka olettavat tietävänsä jo lehti-ilmoituksen perusteella millainen työnantaja, saavat varmaan jatkossakin lähetellä niitä hiottuja työhakemuksiaan. Vuodesta toiseen. Rehellisellä meiningillä pärjää elämässä missä vain ja sitoutumalla siihen asiaan mitä tekee, oli sitten harrastus, työ, tai perhe-elämä kysymyksessä.

        "nykyisin työntekijät pitävät itseään kuninkaina/kuningattarina. Monesti ei edes ymmärretä että työpaikkaan on tultava ajoissa ja tehtävä töitä sovitusti ja sovittuna aikana. Ei myöskään ymmäretä ottaa vastuuta töistä, vaan helposti sanotaan, etten minä tuota osaa, en ole koskaan ennenkään tehnyt. "

        akat on julkisella olleet tämmöisiä aina...olivat jo 80-luvulla.


      • odudt
        77888999955555555555 kirjoitti:

        Olen minäkin monasti kokenut vastenmielisenä sen kun nämä työnatajat, ja erityisesti vielä aloittajan tyyppiseenkin tehtävään työntekijää hakevat työnantajat pitävät itseään niin kauhiastas erinomaisena ihmisienä ja suhtautuvat halveksivasti työnhakijoihin ja heidän työhakemuksiinsa.
        Vähän suhteellisuuden tajua pitäisi näillä työnantajilla olla. Jos ei työ vaadi kovin kummoisia juttuja muuta kuin että on kauhiastas mukava ja nuori ja nätti ihminen jollaista haetaan, niin miksi pitää lähteä paasaamaan ihmisiä thyhmiksi ja heidän työhakemuksiaan epäasialliseksi siksi jos sanovat osaavansa jotain kieliä.
        Siksi toisekseen on vaikea nähdä mitäänkään työtehtävää jossa kielitaidosta nykyaikana olisia ainakaan mitään haittaa. Aina tapaa tulemaan vastaan tilanteita joissa olisi hyvä osata ainakin englannin kieltä.

        nojaa...rappusiivooja ei juuri enkkua tartte, eikä junanvessanpesijä, tai lakaisukoneen lakaisija.


      • työnantaja-ihminen kirjoitti:

        Eikähän se ole kuitenkin niin, että työntantaj hakee työntekijää tarpeseen. Työntekijä ei ole sitä varten että työnantajan pitäisi osoittaa paremmuutensa. Normaalisti työnantaja on normaali ihminen, joka hankkii myös elantonsa jollain tavalla, siis perustamalla yrityksen ja yritettävä sitten siinä. Jos yritys menestyy, on siinä sijaa työntekijöillekin. Työntekijän on kuitenkin joka päivä tehtävä työnsä niin, että se tuo lisäarvoa työnantajalle ja tuottaa myös. Työntekijöitä ei palkata huvikseen. Jos pitää alkaa kilpailla työntekijöistä, joista ei ole mitään tietoa mitä osaavat, ollaan hakoteillä.

        King ei oikein ymmärrä sitä että normaali työnantaja ei pidäkään itseään kuninkaana, vaan haluavat töihinsä hyvän töntekijän. Asiassa ei ole mitään outoa eikä kummallista. Työnantaja on ihminen myöskin ja aloittanut joskus jostain... ja tekee töitä myös, joskus ihan ylittäen inhimillisen työnteon määrän.

        Itse työnantajana olen sitä mieltä, että nykyisin työntekijät pitävät itseään kuninkaina/kuningattarina. Monesti ei edes ymmärretä että työpaikkaan on tultava ajoissa ja tehtävä töitä sovitusti ja sovittuna aikana. Ei myöskään ymmäretä ottaa vastuuta töistä, vaan helposti sanotaan, etten minä tuota osaa, en ole koskaan ennenkään tehnyt. Ei aina haluta edes opetella. Varsinkin nuorissa on paljonkin tällaisia piirteitä. Ehkä oppivat jo koulussa, kun tenttejä voi siirtää, uusia jne, jos ei ole sattunut huvittamaan olla paikalla silloin, kun on tenttien aika tai ei ole vitsitty lukea tenttiin. Oletetaan sitten että sama voi jatkaa myös työelämässä. ja jos pikuisen keljuttaa lähteä töihin, haetaan "saikkua". Toki sairaana ollaan oikeastikin.

        Ahkera ihminen, joka osaa sitoutua töihinsä, on kullan arvoinen yritykselle, ja saa myös helposti töitä. Kingin kaltaiset jotka olettavat tietävänsä jo lehti-ilmoituksen perusteella millainen työnantaja, saavat varmaan jatkossakin lähetellä niitä hiottuja työhakemuksiaan. Vuodesta toiseen. Rehellisellä meiningillä pärjää elämässä missä vain ja sitoutumalla siihen asiaan mitä tekee, oli sitten harrastus, työ, tai perhe-elämä kysymyksessä.

        Kirjoituksestasi huokuu kyllä hyvin "työnantaja" asenteesi, siitä ei ole epäilystäkään. "Työnantaja", tulisi poistaa sanana siitä tarkoituksesta, jossa sitä käytetään ja korvata esim. työnteettäjä termillä. Onhan oikeasti selvää, että "työnantajiahan" ei ole olemassakaan, koska kukaan ei anna töitä vain hyvää hyvyyttään ja siihenhän tuo "työnantaja" viittaa. Verrataanpa esim. "avunantaja". Työntekijän ottamiseen liittyy aina tarve, josta tämä työnteettäjä hyötyy, tai ainakin hakee hyötyä, sehän ei sinällään olekkaan yhteiskuntajärjestelmässämme väärin, mutta "työnantaja" kuvaa nykyisessä kielessämme väärin työnteettäjän asemaa.

        Monia ammattinimikkeitä on viimeisten vuosikymmenten aikana muutettu paremmin aikaansa vastaaviksi, ehkä seuraavana olisi vuorossa tuo "työnantaja", ammattijärjestöt voisivat alkaa työskennellä sen muuttamiseksi. Verrataanpa vielä rinnakkain, työnteettäjä ja työntekijä, eikös vain olisi paljon yhteneväisempää?? Toki tuo jossainmäärin muuttaisi sitä nykyistä "työnantaja" sankaruutta hiukan maltillisemmaksi ja tämähän ei varmastikaan "työnteettäjäpiireissä" olisi kovin mieluinen asia.


      • Pilkka osuu omaan ni
        odudt kirjoitti:

        nojaa...rappusiivooja ei juuri enkkua tartte, eikä junanvessanpesijä, tai lakaisukoneen lakaisija.

        Siivoojan työkavereina on yleensä aina ulkomaalaisia, joten kyllä vaan sitä englantia tarvitaan, että heidän kanssaan pystyy kommunikoimaan. Ei ole oikeastaan nykypäivänä enää työtä, jossa englantia ei pidettäisi tärkeänä, koska Suomikin on jo niin kansainvälinen paikka.

        Sikäli työnantajan nauru sille, että korostetaan kielitaitoa osoittaa vain, että hän ei ymmärrä nykyajan työeämää.

        Kuvastaa jo työtehtävää, jos siihen hakee huonoja hakijoita. Työpaikkailmoitus on työpaikan markkinointia ja tämä työnantaja on siinä epäonnistunut, jos tulee huonoja hakijoita. Jos on asenteella, että vain työntekijältä voi vaatia asioita, mutta työnantajalta ei, saa vain huonoja hakijoita ja työntekijöitä, jotka eivät muualle pääse.


    • Työnantajapkse

      Jep. Joo meinasin selittää, että tuol liite asia on vähän erilailla. Vaihtelee siis työnantajien kesken haluaako liitteitä vai ei. Itse laitan jatkossa "ilman liitteitä" kun haen tekijää.

      En nyt tuota King juttua ymmärtänyt, ja en ole kuullut työkkärin pakottavan hakemaan töitä? Jääkö ne työkkärin rekisteriin jotenkin?

      Ja oma työpaikkani on varmaan unelma homma :) Ja se paikka meni sille joka osasi selittää miksi sovelutisi tänne hyvin!

      • apinakongi

        Mitä ihmettä? Tuota en oikein ymmärrä! Pitäisi selittää miksi soveltuisi sinne erittäin hyvin vaikka ei ole nähnyt edes koko työpaikkaa saati tehnyt siellä päivääkään työtä! Valehtelijoita ja sadunkertojiako te työnantajat sitten haettekin?!


    • King?

      Työvoimatoimisto pakottaa kyllä. Jos et laita hakemuksia, et voi saada työttömyyspäivärahaa. Ja ne kyllä seuraavat sitä hakeeko vai ei paikkoja vai lusmuileeko vain.

      Selkeytenä: Työnantaja pitää itseään kuninkaana silloin kun hän kuvittelee olevansa jotenkin yhteiskunnan yläpuolella ja pitää tekijöitään sellaisinä objekteina, joilla ei ole kuin suurin piirtein orjan maine. Kuninkaana itseään pitävä työnantaja myös luulee olevansa jonkinlainen yhteiskunnan pelastaja, joka tekee työpaikkoja. Tällaisen työnantajan kuvaan voi kuulua myös työntekijöidensä kiusaaminen, alipalkkaaminen, huomiottaottaminen.

      Totuus on kuitenkin se, että mikäli pidät itseäsi yllä kuvatun kaltaisena, olet naurettavaa ja ikävää mainetta sekä tulevaisuutta näkemätön luuseri.

      • nimim erkki

        jos et laita hakemuksia, et saa rahaa.

        t.2,5 vuotta ylikin työttömänä, ellei jopa 3. enkä yhen yhtä työhakemusta rustannu. kiitos ja näkemiin, tulin kertomaan asioita joista tiedän. tehkää tekin niin.


      • nimim erkki

        muuten kyllä ihan oikeassa olet. tuskin kukaan ihminen haluaa töihin ihmiselle, joka vatut välittää alaisistaan. jotkut ihmiset esimerkiksi, eivät tee duunia pelkästään rahan takia.. tai no aika outoo jos on esimiehen tossutettavana ja syljettävänä vuodesta toiseen (tahtoen?) ja silti jatkaa vaan vain, koska saa rahaa.


    • anti-nalkuttaja

      "Sitten kielitaitoa korostetaan kovasti vaikka sillä ei ole työn kannalta mitään väliä."

      No varmaan siksi korostavat kielitaitoa, kun sen tärkeyttä toitotetaan kaikissa tekniikan ja kaupan alan tehtävissä, vaikka tehtävään kuuluisi pelkkä napin painaminen, ja ainoat vierasperäiset sanat työssä olisivat OK ja CANCEL.

      Saanen arvata: et ole kertonut työtehtävästä oikeastaan yhtään mitään.

      Jos olisit itse korostanut jonkin tietyn asian osaamista, olisit voinut saada hakemuksia, joissa olisi kyseistä kykyä/kokemusta pyritty korostamaan.

      "Ymmärrän, että jotain pitää korostaa, mutta miksein vaikka urheilullisuutta tai savuttomuutta?"

      No siitäpä syystä kun et itse muistanut mainita työn sisällöstä oikeastaan yhtään mitään -- tämä vaan arvauksena, joka tulee aloituksesta kokonaisuutenaan mieleen.

      Esim. jos työn sisältöön kuuluu juokseminen tai painiminen, jokunen hakija olisi voinut kertoa juoksevansa Coopperissa 4000 m tai tempaisevansa 120 kg maasta suorille käsille.

      "Kukaan ei ilmoittanut tupakoiko? Se olisi kiva tietää jo hakemuksia lukiessa."

      No voi vıttu... Jos se on niin tärkeää, niin ilmoita itse siellä Mollissa kyseinen vaatimus.

      "Koittakaa nyt kertoa mitä osaatte. "

      Kuin myös.

      "Siis sisältöä hakemukseen!"

      Sisältöä ilmoitukseen Mollissa!

      Sisältöä avauksiin suomi24:ssä!

      "Ja paras jos ei laita cv:tä vaan pelkän esittelytekstin."

      Kyllä cv on hyvä olla vaikka työkokemusta ei ole. Siinä on kätevästi ainakin yhteystiedot, peruskoulun päättövuosi ja harrastukset.

      "Itsellä oli rasittavaa avata wordeilla ym tehtyjä hakemuksia, niissä oma työ avata."

      Voit hankkia Työkkärin kautta jonkun pitkäaikaistyöttömän avaamaan niitä hakemuksia. On paljon työttömiä, jotka osaavat käyttää tietsikkaa.

      "Helpompi lukea vaan suoraan mailista koska niitä on se 40 ketkä hakee."

      Ihan oikeasti.... ei tuollaiselle nalkuttajalle kannata kenenkään tulla töihin, vaan mieluummin esim. keräilee pulloja.

      "Kyllä luit aivan OIKEIN. Siis ensi vaikutelma kun näkee lähettäjän nimen... Eikö ihmiset ymmärrä lähettää hakemusta omalla nimellä? Luki tuossakin lopussa oikea nimi mutta turhan lapsellinen nimi kenttä."

      Siis oliko tärkempää nyt muoto vai sisältö? Jos oikeasti tarvitset jotakin osaavaa tyyppiä, ei sinua muodollisuuksien pitäisi kiinnostaa, jos hakija ilmoittaa yhteystietonsa edes jotenkin.

      Ilmeisesti olet joku kirjallisuuden dosentti, joka piruillessaan ei anna edes puhelinnumeroa, vaan kyttää muodollisuuksia päästäkseen valittamaan nuorison rappiotilasta. (En sano että kirjaillisuus olisi huono harrastus.)

      • se sklkjhgfdgsahjl

        anti-nalkuttaja... siis tuo oli TODELLA upea vastaus!!!!

        ja uskon et tuo pätee ni helvetin moneen työnantajaan jokka ilmoituksia laittaa Mol:fi:n sivuille ja jopa niihin jotka vastaa Työvoimatoimiston CV ilmoituksiinkin.

        Moni työnantaja ei osaa ilmaista itseään niin, että työtönkin tajuaisi, puhumattakaan että osaisi lukea niin sujuvaa suomea, että ymmärtäisi millaista työtö työtön työvoimatoimiston CV:llä hakee...


      • Työtön.

        Samaa mieltä sen kanssa mitä antinalkuttaja sano...

        Tän viestiketjun aloittajasta tuli mieleen sanonta, pata kattilaa soimaa. Hän valittaa saavansa työhakemuksia jotka sisältävät tietoja X, Y ja Z, mutta ei spesifioi missään minkälaisesta duunista on kyse.

        Tää oli kyllä paras kaikista:
        "Itsellä oli rasittavaa avata wordeilla ym tehtyjä hakemuksia, niissä oma työ avata. Helpompi lukea vaan suoraan mailista koska niitä on se 40 ketkä hakee."

        :D ... Tuli mieleen että tän on pakko olla trolli. Jos oot oikeesti noin surkea koneiden kanssa, ni voinko tulla sun "ATK" tukihenkilköksi, vaikka ei mulla mitään alan koulutusta olekkaa.


    • !!!!11

      Musta olis anteeks vaan vähän noloa laittaa hakemukseen, että oon kotona tiskannut ja imuroinut ja kerran kasvatin perunoita ja niistä tuli tosi hyviä, tms. Eikä kyllä tulis mieleenkään mainita, että olen savuton, ellei sitä oo erikseen laitettu vaatimukseksi.

      • teitsi1

        joo tupakoijat ehkä voi laittaa sen, että polttaa. mut jotenki hölmöö savuttomana sanoo se.

        alottaja, jos vaadit noin paljon.. vaadi sillein, että työnhakijat tietävät vaatimuksesi.
        ''oota katson kristallipallosta, mitä tuon duunin johtaja multa vaatii, mä ku oon loistava selvännäkijä ja ajattelen aina työnantajan pään sisällä.''


      • työtön työnhakija

        Oen minäkin perannut ja harventanut porkkana ja punajuurimaita kylvänyt ja nostanut perunaa käsin poiminut viinimarjoja ja poiminut mansikoita sekä imuroinut ja tiskannut mutta en kyllä ymmärrä miten nämä voivat liittyä toisiinsa jolsei haeta piikaa tai renkiä vanhan ajan maatilalle mutt siinä tapauksessa en ymmärrä miten auton pesu kuulu kuvaan.


      • Rehistikki

        Tuota noin.Hmm.Pääsisköhän sitä töihin?Mää osaan loukuta,häklätä,puolata,parkata,pinkata, permikoida,kuohlia,kuhilastaa,salvostaa,uittaa,ristikoida ja aukaista puomejakin.


    • Kyllä!

      Anti-nalkuttaja on täysin oikeassa.

    • piip2

      Hei kaikki ei ole niin fiksuja kuin sinä.... vai kuinka? Olisiko toisinpäin?

    • Vihdoin töissä

      Jos haet kesätyöntekijää, hakemukseesi vastaa todennäköisesti nuoria, jotka a) eivät todellakaan välttämättä osaa tehdä hyvää työhakemusta ja b) joutuvat lähettämään kymmeniä hakemuksia, koska kesätyöpaikoista on niin kova kilpailu, eikä yhden hakemuksen tekemiseen todellakaan voi käyttää ikuisuutta. Määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta se nyt vaan on fakta, että useimpien pitää niitä hakemuksia lähettää useita ennen kuin tärppää (jos tärppää).

      Työkokemusta on hankala korostaa, jos sitä ei ole. Tuossa vaiheessa kielitaito on yksi tiedostetuista kyvyistä, omia kykyjään eivät monet nimittäin osaa laittaa paperille. Mitään kotiaskareita ei yleensä mainita hakemuksessa, ellei nyt ole siivous- tms. alan paikka kyseessä.

      CV on olennainen osa hakuprosessia enkä ole yhteenkään paikkaan hakenut, jossa sitä ei olisi joko pyydetty tai ollut ainakin mahdollisuus liittää se hakemuksen mukaan. Hakemukset neuvotaan usein lähettämään pdf:nä, koska muuten muotoilu voi mennä pyllylleen, kun vastaanottaja avaa tiedoston.

      40 hakemusta kuulostaa aika pieneltä määrältä ja vaikka hakemuksia olisi 4000, niin vastuuntuntoinen työnantaja ilmoittaa jokaikiselle hakijalle haun tuloksesta (ja mahdollisimman pian, sähköposti 3 kk:n päästä on vain kiiltokuvan kiillotusta).

    • nainen26*

      itsellä on tapana laittaa työhakemukseen liitteenä se cv ja vielä kertoa mailissa itsestäni.
      kun kerron itsestäni mainitsen että tulen erilaisten ihmisten kanssa toimeen ja olen reipas sekä huumorintajuinen. en myöskään polta tupakkaa ja olen lapseton.
      (lapsettomana ei tarvitse ilmoittaa työnantajalle jos tarvii juosta hakemaan lapsi pois tarhasta sairauden takia tai jotain muuta vastaavaa)

      ja yleensä vastaan työnantajan mahdollisesti ilmoituksessa esittämiin kysymyksiin, muullakin tavoin kuin vain lyhyesti että "en ole ollut alan töissä, minulla on harrastuksia, olen kielitaitoinen"..
      pyrin tekemään hakemuksesta yleensä yhtenäisen.

      en itsekään voisi varmaan olla nauramatta sellaiselle hakemukselle jossa retostellaan että on suorittanut kotitöitä tyyliin "mä tiskaan 2x viikossa ja just äsken pyyhin lattian ja se oli tosi rankkaa", tuommoiselle tyypille en tarjoaisi töitä minäkään.

      eli oleellisimmat asiat vaan hakemukseen esille soljuvasti ja siististi kirjoitettuna.

      • erottukaa joukosta

        Kaikki ihmiset ovat työpaikkahakemuksissa reippaita ja huumorintajuisia, joten mielestäni tuollaisia turhia fraaseja on laittaa.


    • J.Laakso

      Paljon töitä hakeneena, sen huomaa myös työpaikkahaastatteluissa että monet kyselevät ihan turhia asioita. Ärsyttää kun se ei riitä että olisi hyvä siinä työssä. Vaan sitten pitää osata kehua itseään ja pitää haukkua itseään ja kaikkea diibadaabaa. Ja nimenomaan sitä helvetin kielitaitoa korostetaan joka työpaikkailmoituksessa, meidät työttömät on opetettu korostamaan sitä. Vaikka ne jotka ovat jo firmassa töissä eivät osaa kuin savoa, niin uusien sit työnantajan mielestä pitäis osata kaikki maailman kielet että kelpais.

      • merkitystä

        Olin joskus työhaastattelussa, jossa kyseltiin harrastuksista ja kun kerroin mitä harrastan, kyseltiin sitten juurta jaksain miten se harrastus tapahtuu. Oli siis keramiikan tekemisestä kysymys.

        Pääsin töihin ja kysyin jalkeenpäin pmoltani, että miksi se halusi niin tarkasti tietää harrstuksenikin. Hän vastasi, että kun haetaan ihmistä töihin, jossa on paljon muitakin, niin nimenomaan juttelemalla mistä tahansa asiasta, otetaan selville mitenkä henkilö pärjää keskustelussa ja vastavuoroisessa kommunikoinnissa. Kun sellaisessa työpaikassa, jossa on paljon muitankin, pitää osata tulla toimeen toistenkin kanssa ja osata keskustellakin jos tarve vaatii.

        Joten jos joillain kysymyksillä ei tunnu olevan päätä eikä häntää, voi olla silti jokin tarkoitus. Itse kyllä olin sitä mieltä että haastattelija ei uskonut sanojani ja tenttasi siksi että tiedänkö mitenkä keramiikkatöitä tehdään.ja kun tiesin prosessin kulun, niin olin puhunut totta ja olin uskottava. Merkityksensä silläkin asialla.


      • T. Antaja

        Jo tästä kirjoituksestasi huomaa, että tulet hakemaan paljon töitä vielä pitkään. Kaikkea diibadaabaa kysellään, jotta saadaan parempi kuva siitä millainen hakija on ihmisenä ja kuinka hyvin hän tulee sopeutumaan työympäristöön. Työkavereiden kanssa toimeentuleminen on aika oleellinen osa hyvää ja viihtyisää työilmapiiriä, eikä sitä haluta pilata tuomalla joukkoon negatiivisen asenteen omaavaa ja herkästi ärsyyntyvää Laaksoa.


    • oh lawd

      On mahdotonta tietää, miten ja millaisia hakemuksia kukin työnantaja haluaa vastaanottaa. Toinen työnantaja ei jaksa lukea pitkiä hakemuksia ja toinen haluaa lukea hakijan koko elämänkerran. Kaikki viha sataa tietenkin työnhakijan niskaan, koska hän ei osaa lukea tähdistä oikeaa tapaa hakea työtä. Jo työnhaku osaa olla välillä niin hankalaa, että monesti sitten riemu alkaakin viimeistään siellä työpaikalla, etenkin meillä nuorilla, joita kohdellaan monissa paikoissa kuin syöpäläisiä. En edes aloita siitä, kuinka hankalaa on edes päästä hyviin töihin, koska firmat säästävät karsien työpaikkoja ja sitten ihmetellään kun nuorten työkokemus koostuu kahvin keittämisestä.

      • Nyt töissä...

        Mä hain kerran saman viikon aikana kahta lähes toistaan vastaavaa paikkaa - ja jos joku muistaa lukeneensa vastaavan jutun, olen kertoillut tätä muillakin palstolla ja varmaan täälläkin ennenkin. Pääsin molempiin haastatteluun, mutta toinen sanoi, että ensin ei meinannut kutsua haastatteluun, kun hakemus oli liian erikoinen, mutta cv kiinnosti. Toinen taas sanoi, että erotuit eduksesi hakemuksellasi. Eli ap:le, joku muu haluaa juuri sitä mitä sinä et ja päinvastoin. Noista paikoista tosin en saanut kumpaakaan, vaan jäin molemmissa 1. varasijalle.


    • KaruKohtalo
      • Karu Kuvotus

        Kaikenlaisia typeryksiä mahtuu maailmaan, Suomeenkin. Joku osaa kirjoittaa, muttei ajatella, ja jotkut levittää moisia kuvottavia typeryyksiä eteenpäin. Äly hoi!


    • O - O

      Kannattaisi varmaan googlettaa "työpaikkailmoitus" ja "työpaikkahakemus".

      Samoista linkeistä, (esim. uranus ja aarresaari) löytyy opastusta myös kaikista hakuprosessiin liittyvistä tehtävistä molemmille osapuolille. Fiksut omaperäiset hakemukset erottuvan aina edukseen, ainakin jos myös työnantaja on fiksu.

      • fsafsafsf

        Nykyään kaikki tekevät omaperäisiä hakemuksia. Minä sain edellisen työni hyvin lyhyellä ja ytimekkäällä hakemuksella, jonka tein netissä. Kuulemma nykyään tulee sellaisia, joissa on liikaa yritystä erottua, ja varsinainen asia jää paitsioon. Nykyisen työni sainkin jo siten, että pyydettiin töihin.


    • kymppi

      Juuh
      ainkin sinun on helppo valita, eikös se ole hyvä.
      Tulee hakemuksesta selvästi esille oikeat kyvyt.

    • flicka'93

      Joo-o, olisi mukavaa jos työnantaja ilmaisisi työpaikkailmoituksessaan, mitä kaikkea haluaa hakijasta tietää. Yleensä kotitöistä ym. kertominen on ehdoton no-no, ja vain oikeista töistä saa kertoa. Sitten kun ei ole kokemusta näistä oikeista töistä, niin yleensä yritetään jollakin muulla tavalla vakuuttaa työnantaja, kuten kertomalla kielitaidoistaan tai persoonallisuudestaan - tosin hakemuksesta saattaa tällöin tulla liian tuttavallinen, mistä työnantajat eivät pidä. Itselläni ei ole oikeaa työkokemusta, joten yritän aina kertoa yläasteella tehdyistä TET-harjoitteluistani, koska mielestäni niistä on kuitenkin saanut jonkinlaista työkokemusta. Itse yritän aina tehdä hakemuksesta asiallisen, enkä liian persoonallisen ja tuttavallisen (vaikka joissakin tapauksissa siitä on hyötyä), koska yleensä työnantaja vaatii tietyllä kaavalla tehtyjä hakemuksia. Eri asia on sitten vapaa hakemus, minkä tekemisessä on hieman vapauksia.

      Mutta pakko sanoa, että asiat on huonosti Suomen maalla. Saa nähdä koska suomalaiset nousee kapinaan..

      • 5:ssä maassa asunut

        Missä maassa on paremmin? Kiinassa? Vietnamiss? Yhdysvalloissa? Venäjällä? Vai missä?
        Onko oikeasti tietoakaan?


    • really-cool

      Siis huhhuh. Yleensä en vastaa tällä palstalla oleviin kirjoituksiin, mutta nyt jotenkin vain oli pakko.

      "Tarkoitus oli, että vastaan kaikille, mutta en pysty kun hakemusten taso oli niin surkea :("

      • hmmmmm....

        Eipä ole tullut ikinä mieleenkään mainita hakemuksissa, että olen tupakoimaton, enkä ole ikinä tupakkaa edes maistanut. Enkä ole lapsillenikaan, jotka nyt hakevat kesätöitä, älynnyt kertoa sitä hakemuksessa mainittavaksi asiaksi. Peruskoululaiselle, pojalle, sanoin, että laita keskiarvosi, kun pojlla yli ysin keskiarvo antaa varmaan jonkun positiivisen kuvan että ei ihan hulttio ole. Poika sai valita kolmesta paikasta.


    • Rekrytoija

      Ap:lle:

      Hyvä työhakemus on nähdäkseni sellainen, jossa hakija korostaa kyseiseen työtehtävään liittyvää osamistaan ja työkokemustaan, ei sen kannalta toisarvoisia taitoja tai työkokemusta.

      On varmasti totta, etteivät kaikki työnhakijat hallitse asiallisen työhakemuksen laatimista.

      Toisaalta on myös kysyttävä, onko työntekijää etsivä osannut painottaa oikein niitä osa-alueita jotka ovat tehtävän hoitamisen kannalta olennaisia.

      Näitä "agjfhsgh" -tapauksia ikävä kyllä esiintyy, mutta ne on vain jätettävä omaan arvoonsa.

      Asiallisuutta niin työn tarjoamiseen kuin sen hakemiseenkin, kiitos.

      • Rekrytoija

        Edelliseen vielä:

        Hyvä työhakemus on lyhyt ja napakka (1 A4) ja sisältää mahdollisesti myös valokuvan.


      • jesjesjessej
        Rekrytoija kirjoitti:

        Edelliseen vielä:

        Hyvä työhakemus on lyhyt ja napakka (1 A4) ja sisältää mahdollisesti myös valokuvan.

        Valokuvan ?

        "Rekrytoija" ?

        Jes


      • Rekrytoija
        jesjesjessej kirjoitti:

        Valokuvan ?

        "Rekrytoija" ?

        Jes

        Kyllä vain, valokuvan.
        Sillä erottuu, vaikka ullonäkö olisikin ihan toisarvoinen, kuten useimmiten on.


      • m oo m
        Rekrytoija kirjoitti:

        Edelliseen vielä:

        Hyvä työhakemus on lyhyt ja napakka (1 A4) ja sisältää mahdollisesti myös valokuvan.

        Tasa-arvovaltuutetun mukaan kuvan pyytäminen on työnantajilta lainvastainen teko! Jos nyt et sitten ole sattumalta hakemassa porukkaa johonkin missikisoihin?

        Asiallisuutta niin työn tarjoamiseen kuin sen hakemiseenkin, kiitos.


    • jltgdhrtklhdr

      Turha sitten on hakea mihinkään jos ei kerta työkokemusta ole. Työkokemustahan varmaan saa, jos menee jokaiseen työvoimatoimiston pakottamaan suojatyöpaikkaan pyörittämään papereita ja lyömään leimoja. Siellä voipi saada itselleen hienon tittelinkin, jonka sitten voi pistää työhakemukseenkin koska sellainen kuullostaa hyvältä. Se ei kuitenkaan kerro sitä osaako tämä henkilö oikeasti yhtään mitään.

      • on kokemusta

        Työkkäri tarjoaa usein paikkoja joissa vaaditaan vuosien työkokemusta kyseisestä työstä sellaisille jotka ovat tehneet jotakin ihan muuta työtä. Tee siinä sitten asiallinen hakemus. Se voi olla melko haastavaa. Toimintatapoja olisi syytä tarkistaa.


    • urakoitsijat

      Palkkaa virolaisia

    • Nukukun pissijät

      Tarinaa tuokin, sokeet kanat nokkii tosiaan!

    • Niin. Työnantajat luulevat, että he hyvää hyvyyttään antavat töitä ihmisille. Karu tosiasia on, että ihminen palkataan, kun työnantaja tarvitsee jonkun tekemään hommia ja työntoen taloudellinen motiivi on palkka. Sen lisäksi moni tekee työtään, koska pitää siitä - mutta toivottavasti hekään eivät tee sitä ilmaiseksi.

      Millähän noille työnantajille kertoisi, etteivät he ole jumalia, vaan heidän pitää rehellisesti ja avoimesti kertoa, mitä työtä he haluavat jonkun tekevän ja millaisen he haluavat työntekijän olevan. Joka paikassa toitotettaan nuorekkuutta, dynaamisuutta ja rentoa ilmapiiriä ja kannustavaa palkkausta ja milloin mitäkin muoti-ilmausta. Eivät liene pomot alaisiaan viisaampia. Tuntuu olevan ihan mahdotonta kertoa, että tarvitaan reipas taksikuksi ajamaan taksia tai näppärä puuseppä tekemään tyylihuonekaluja. Ei siinä tarvita tietoja tupakanpoltosta, koska tupakkaa poltetaan nykyään vain tauoilla tai e lainkaan, eikä nuorekkuutta, koska taksikuskin ja puusekän (ja monen muun hommassa) ikä ja arvokkuus voivat olla etu, eikä jauhaa paskaa kannustavasta palkkauksesta, koska se voi tarkoittaa monta asiaa: sitä, että liksa riittää tyydyttämään hakijan tarpeet; sitä, että tekemällä päivittäin ylitöitä voi pysyä nipin napin ansiossa tai sitä, että palkka kannustaa hakemaan töitä muualta.

      Näyttää noille amk:n jätkille ja muijille olevan liikaa kirjoittaa ytimekkäästi: "Palkataan sihteeri reskontranhoitajaksi" tai "Tarjolla on näpsäkälle asentajalle työ moottoripyörkorjaamossa" jne. Aina pitää sönköttää jotakin muotihölinää tuloksellisuudesta projekteista "päivän projektisi on pistää korkki 4000 mehupulloon." Tuottavuudestakaan ei liene tarvis jauhaa; ei kai kukaan palkkaa ketään tieten tahtoen tekemään tappiota? Dynaamisuus on jo vitsi. Siitä jauhettiin jo 80-luvulla, ja on töitä, joissa on parempi olla tarkkaavainen, rauhallinen ja huolehtia siitä, että hommat toteutuvat kuten pitää. Ja viimeisenä kehittämishölinät. Kyllä, muutokset ovat tarpeen, kun ilmenee tarvis tehdä jokin työ toisin. Kehitysuskoivaisuus siinä mielessä, että jotakin kelvollisesti toimivaa pitää muuttaa, tarkoittaa sitä, että työnantaja istuttaa tekijöitä joutavissa strategiapalavereissa ja hömppäkursseilla kun pitäisi tehdä töitä.

    • on se vaikeaa

      On teillä ongelma. Te-keskus laittaa hakemaan työtä josta ei ole mitään kokemusta (hyvin tavallista), niin eikö se ole hyvä tietää, että ei ole kokemusta alalta? Aika vaikea kehua osaamista, kun ei ole tehnyt ko. työtä.

    • _890=)

      Itse olen työpaikallani mukana rekrytointiprosesseissa, joten näkökulmaa on työnantajan kuin työntekijänkin puolelta. Oikeastaan kaikissa työpaikkahakemuksissa, jotka sähköpostitse lähetetään, on se, että itse sähköpostiviesti on erittäin lyhyt ja siitä käy ilmi lähinnä yhteystiedot, joten viestin liitteenä on kaksi erillistä dokumenttia, joista toinen on työhakemus ja toinen ansioluettelo eli CV eli curriculum vitae.

      Kun työnantaja hakee työntekijää, hänen kannattaa mainita, missä yritys sijaitsee ja parilla lauseella kertoa, miksi tämä on hyvä työpaikka (esim. Alansa markkinajohtaja, hyvät kulkuyhteydet, hyvät henkilökuntaedut tai vaikka kasvava ja joustava yritys). Kannattaa myös mainita lyhyesti perusasiat:
      - työn kesto (vakituinen, määräaikainen, kokopäivätyö, osa-aika jne)
      - mitä työ pitää sisällään
      - mitä vaatimuksia työntekijältä (muodollinen koulutus, työkokemuksen kesto jne)
      - missä työ tehdään (kiinteä toimipaikka, reissutyötä)
      - mahdolliset erityispiirteet (esim. likainen, meluisa, vaatii erityiskoulutusta)

      Jos työhakemus on hyvin laadittu, niin työntekijöitäkin hakee enemmän. Jos haet esimerkiksi kirjanpitäjää, niin kirjoitusvirheet ja sekavuus eivät anna hyvää kuvaa hakijasta. Sen sijaan jos haet esimerkiksi rekkakuskia, niin sellaisessa tapauksessa hakemuksen ulkoasulla ei pitäisi olla suurta merkitystä, koska työ on luonteeltaan sellaista, että siinä ei pahemmin kirjeitä kirjoitella.

      • Jaanajuu

        Näin olen itsekin neuvot saanut, että sähköpostihakemukseen varsinaiseen viestiin lyhyt teksti, esim. "Haen yrityksessänne avoinna olevaa työpaikkaa, liitteinä työhakemus ja CV." Ja sitten ne liitteet, Wordilla olen itse rustannut ja joissakin tosiaan toivotaan pdf-muodossa. Ja siinä hakemuksessakaan ei tarvitse jaaritella juurta jaksain aatamista ja ala-asteelta alkaen koko historiaansa, ja myöskin cv voi olla lyhyempikin, eli lyhyet maininnat töistä mitä on tehnyt, ja saman alan työkokemus paremmin eriteltynä. Eli esim. itse laitan, että vuosina 1984-2003 olin maatilan emäntänä, ja sitten uudempi työkokemus paremmin eriteltynä.
        Harrastuksista tai vapaaehtoistöistä mainitaan ne, jotka liittyvät jotenkin haettavaan työhön, esim. tarjoilijan paikkaa hakiessa voi mainita toimineensa monena vuonna seurakuntaemännän apulaisena, mutta pilkkimisharrastuksen voi jättää mainitsematta. Jos taas hakee kalaravintolaan töihin, molemmat harrastukset on hyvä mainita.


    • Vanhempi ihminen

      Oliskos vika myös työpaikkahakemuksen tekstissä?


      Usein haetaan nuorta, joka osaa seitsemää kieltä ja jolla on kymmenen vuoden työkokemus...

      Sitä paitsi varsinkin suorittaviin hommiin on paras vanha kikka eli haastattelu naamakkain.

    • En ole rasisti millään tavalla, mutta maahanmuuttajien joukossa on paljon sellaisia 'hakemuksia', että ehkä 2-3 lauseella kirjoitetaan. esim:"minä hyvä työntekijä, soita puh******".. hei oikeasti, ei tuollainen edes ole hakemus. Jos ei itsestään tuon enempää jaksa kirjoittaa, ei jaksa töitäkään tehdä. Jos johtuu kielitaidosta, niin kirjoittakoon Englannilla. Sitten on työnantajan tehtävä ymmärtää hakemus.. jos ei yhteistä kieltä löydy työnantajan kanssa, niin ei silloin voi töistäkään mitään tulla

      • heheh

        Minä olen huomannut saman :D Netistä taisin joskus lueskella jotain hakemuksia...


    • En voi vastata,kun hakemusten taso oli niin surkea.No ei tainnut sitten löytyä sopivaa työntekijääkään.Ilmeisesti olikin vai tarkoitus mainostaa firmaa ja tehdä firman nimeä tunnetuksi näillä mol.fi ilmaisilla mainossivustoilla.
      Jos minä esimerkiksi haen autonkuljettajan paikkaa,niin minkä helvetin takia siihen pitäis laittaa,että osaan kotona pyykätä,tiskata ja keittää kahvit.Ja jos joltain osaalueelta ei ole työkokemusta,niin kyllä minusta se olisi hyvä hakemuksessa mainita.Taikka,jos ei ole kertakaikkiaan työkokemusta,niin onhan sekin työnantajan hyvä tietää.Tietää ainakin työnantaja kenties palkatessaan,että tumpelo tuli otettua hommiin.

    • Minkälainen

      ilmoitus mol.fi -sivustolla oli?

      Minkälaista henkilöä etsit?
      Mitä tai minkälaista työtä oli tarjolla?
      Mikä oli vaadittava työkokemus ja koulutustaso?
      Mitä erityistä osaamista painotettiin?

      Tottakai hassuja hakemuksia tulee jos tehtävä ei ole riittävästi yksilöity...

    • työnantaja

      Työhakemuksien kirjoittelut on ihan TURHAA touhua. Paljon enemmän selviää millainen on hakija, kun hänen kanssaan saa keskustella kasvotusten.

      Miksi työnhakeminen pitää tehdä niin vaikeaksi.

      • Fast destruction

        Nykypäivänä kaikki hakevat account mänitsereitä ja mitä lie. Työnantajat/konsultit ovat niin ammattitaidotonta porukkaa, etteivät kertakaikkiaan osaa poimia tekijämiehiä joukostaan


      • akat maastamuutaja

        No ihan sammaa mieltä. Mutta ilmeisesti moni saa työtä hakemuksen perusteella ja siis kuinka osaa ja haluaa itseään kehua? Mutta tottahan moni ja varmaan valtaosa nuoremmasta väestä toimii noin. Eihän sitä voi tyrmätä ja nuorissa on se todellinen tulevaisuus. Julkkispuoli on varmaan haka tuossa paperijutussa. Itseäni ei ole koskaan kutsuttu edes haastatteluun esim Helsingin työpaikkoihin :) Olen liian vanha tai sitten yrittäjätausta on ollut este ?

        Ite olen kyllä aina laittanut huonon hakemuksen ja aina en ole laittanut minkäälaista hakemusta, vaan ottanut suoraan yhteyttä työnantajaan. Ja parhaiten on toiminut suora kontakti.

        Näin ex-työnantajana olin joskus todella hämmästynyt, kun hakija kertoi, että kerrothan työkkäriin, "että en ole pätevä (nykyään siis sopiva) kyseiseen työpaikkaan. No ketäpä sitä haluaa vaikeuksiin.

        No pakollahan ei voita mitään. Se on saletti.

        Ihmettelen kyllä hitokseen nykyään sitä, että on työvoimapula. Se on kyllä ihan, kuinka sen sanoisi kauniisti, harhakuva (visio).

        Kuinka se nyt olikaan tuo viimeinen selvitys (tilasto?) Helsingin aluueelta. Muutajia on ollut 50 000 ja uusia työpaikkoja oli samaan aikaan tullut 5000.

        Mitä mahtaa puuhata tuo 45 000 henkilöä?


      • Aivan
        Fast destruction kirjoitti:

        Nykypäivänä kaikki hakevat account mänitsereitä ja mitä lie. Työnantajat/konsultit ovat niin ammattitaidotonta porukkaa, etteivät kertakaikkiaan osaa poimia tekijämiehiä joukostaan

        Oikein!!!!!!!!!11

        Kokemusta on.


      • jyyhhn

        Omassa työpaikassani haetaan avautuvia paikkoja kirjallisesti, vaikka työnantaja kuinka tuntee työntekijänsä, ihan siitä syystä, että siinä on sitten työnantajalla kerralla esillä, ketkä kaikki ovat työpaikasta kiinnsostunbeita, sekä myös heidän tietonsa esillä.


    • haiskahtaa trolli

      varmasti aloittaja trolli! siis onko se nyt ihan tosissaan!!??? pitäis siis kertoa et osaako käyttää astiaspesukonetta, kasvattaa perunoita jne...???? taitaa aloittaja olla konkurssin partaalla:D tai sitten vaan ilmiselvä trolli!

      • Nikki Nakki

        Melkeinpä taidan tietää, mistä tuo työnantaja on. Tunnen yhden tuollaisen tyypin, maalle apulaista hakee, eikä se tosiaan "jaksa" availla tiedostoja. Se ei monesti jaksa kuulemani maksaa palkkaakaan ajallaan...eikä työkkäri laita sinne osoituksia ollenkaan.


    • Sanokaas te tupakkamiehet,että mikäs tässä tupakoinnissa nyt on niin kamalaa.Itse en polta,eikä ole koskaan tullut mieleen mainita työhakemuksissa tälllaista seikkaa.Ja,että miksi kysyn tupakkamiehiltä.No siksi,että kun suurin osa näistä savuttomista vastaisisi jollain nalkutuksella,että savu häiritsee ja plää,plää.Jos ei polta,niin ei pääse tauolle ja joutuu tekemään tupakoitsijoittenkin työt.En polta,enkä tee tupakamiesten töitä ja kuljen työmaalla samalla lailla tauoilla kuin tupakoitsijat,eikä tästä ole tullut urputusta.Paitsi joltain sellaisilta henkilöiltä,joilla on sellainen asenne,että tämä firmahan ei tule ilman minua toimeen ja sen takia lopetin tupakoinninkin,että joku tekis täällä töitäkin.

      • auts

        Eihän nykyään oo ku sähkötupakka!!
        Pitääks se mainita?


    • Masentava pomo

      Sinun tarjoamasi paikka on niin huono, ettet kertakaikkiaan saa sen takia kunnon hakijoita!

      Kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, mitä siinä työpaikkailmoituksessa luki.

      Mikä työnantaja se on, jolla ei ole Word- tai Openoffice -ohjelmistoa koneella?

      Annoitko kenties itse ymmärtää, mitä työyhteissössäsi arvostetaan?

      Esim. meidän työpaikkailmoituksissa savuttomuus tuodaan aina esiin. mm. Pekkaniska on tunnettu urheilijahullutyöpaikka. Leuanvedoista saa 1000 euroa ja maratonista saman verran jne.

    • alamainen f

      Väsyttävää, kun haetaan yhtä ja halutaan toista. Esim. minä hain töihin apteekkiin, avoimen paikan löysin alan nettijulkaisusta. Koulutusta ei vaadittu, kielitaitoehtona oli englanti ja tietotekniikkaosaaminen katsottiin eduksi. Mitään muita vaatimuksia ei ollut. Kunnes pääsin haastatteluun...

      Yhtäkkiä kaikki oli väärin: olisikin pitänyt osata ruotsia, kassatyökokemuksella ei kuulemma ollut väliä, sillä "mä saan kenet tahansa koululaisenkin tohon kassalle" (ihan ystävällisesti kerroin työnantajalle kokemuksestani kysyttäessä) ja palkkaa olisi tarjottu alle alan minimin kokopäivätyöstä. Tunnin verran minua jututti se ihminen, joten olisin kuvitellut että oli kiinnostunut...vaan ei. Haastattelu loppui sujuvasti siihen, että työnantaja saattoi minut ulos ja nolasi vielä asiakkaiden edessäkin naureskelemalla kengilleni (tavalliset ja siistit, suomalaisesta kenkäkaupasta ostetut kengät).

      Mitä te työnantajat oikein tahdotte?? Miksi pitää tuhlata molempien aikaa, jos kerran työnhakija ei ole toivotunlainen?

      • :((

        ..Ettet vaan hakenut Vallilan Apteekkiin???


    • mainosgraafikko evp

      Vanhana markkinoinnin starana ja laman syrjäyttämänä voin kertoa, että sekä työnhaussa että rekrytoinnissa pätevät samat säännöt. Olen ollut sekä työnhakijana että työnantajana.

      Nyt lähellä eläkettä on kertynyt tiettyä kokemusta.

      Liian suuri osa hakemuksista ovat luokkaa mappi Ö! Miettikää mitä tarjoatte ja miettikää jos ottaisitte itsenne töihin.

      Mikä on työnantajan tarve? Ei teidän hakijoiden!

      CV = perustiedot, eikä mitään että olisi kivaa päästä teidän firmaan töihin. Lisäksi työnäytteet omalla pienoiskoossa kopioituna A4-sella.

      90-luvun laman aikana töitä riitti niin, että saattoi free-lancerina itse valita. (Muutaman vuosikymmenen vakituisella kokemuksella).

      Palkasta ei pidä heti puhua vaan sanoin aina, että haluan vastaavan palkan kun muillakin vastaavissa töissä olevilla on ja teen duunia en minuutteja. En pyörittänyt tyhjään peukaloita ja tein työn vaatimusten mukaan ns jopa "joustavina pitkinä työpäivinä" aina yömyöhään.

      Kiitos? Pätkätyöt evp ja yli 50-senä käytöstä poistettu tuotantoyksikkö.

      Nuorisotyöttömyys n, 20%, yleinen n, 8%, yli 50 liian vanhat töihin mutta liian nuoret eläkkeelle joiden eläkeikää vielä halutaan nostaa työttömille ikälopuille jotta menisivät töihin joita ei ole!

      Harva se päivä kerrotaan uutisissa kuinka paljon porukkaa pannaan kilometritehtaalle ja sitten kuitenkin politikot puhuvat työvoimapulasta!

      Ai, että missä maassa tällaista?

      Siinä on nuoremmille mallia ja todellisuuden raakuutta.

      • 12,5 satasella 13 v

        Jo olisin nuori ja hyvin kouluttautunut, niin ottaisin Ritolat tästä maasta.

        On tämä kyllä sellainen puuhamaa :) Venäjän jälkeen.

        Mitäpä täällä kittuuttamaan jos ei ole pakko.

        Kylä jämpti on niin.


    • provoja pukkaa

      Aika ylimielistä tekstiä joten pistää miettimään oletko ollenkaan mikään työnantaja, kunhan huudatat.

      Paljon on siis korjattavaa silläkin puolella, palkkaus on naurettavaa, kun yritetään ammattitaitoisia ihmisiä saada "työharjoittelija" nimikkeellä ilmaistöihin.

      Että alkakaapa sieltä päästä korjailemaan vikoja ensin.

      Muuten tuo lause, jossa väitä että joku kirjoitti kotihommista ja astiapesukoneest... niin höpö höpö sun jutuille, tuohon nyt ei usko kukaan.

      Mitä tyydytystä sulle tuo ylimielinen hömpän kirjoittaminen.

      Itse en ole mikään ylikoulutettu tavallinen pulliainen, mutta tuo kotihomma.. meni kyllä nyt yli, ei koulunsa päättäneetkin nuoret tuollaista kirjoittaisi. Heh...

      Sulla on itsetunto aika malatalla, ja yrität näin sitä kohentaa, mutta ei mene läpi.

      • osaaja

        Kyllä ainakin minulla tuli avoimeen työpaikkaan työhakmuksia myös kotiäideiltä jotka kertoivat lähimmät viime vuodet hoitaneensa lapsia kotona ja tehneensä lähinnä kodinhoitotöitä.

        Ei minusta kotoan tehy työ ole mitenkään huomoa työtä. Esim. Lastentarhassahan tehdään samoja hommia. Olen yrittäjä, muta minun mieheni ei osaa laittaa astianpesukonetta päälle, pyykinpesukoneesta puhumattakaan. Arvostan sitä joka osaa.

        Mainittakoon, että otin töihin sen monta vuotta kotona olleen kotiäidin joka sanoi tehneensä kotitöitä viimeiset vuodet. Ei ole tarvinnut katua, vaikka kokemusta ei ollut yhtään tältä alalta (graafinen ala) Henkilö oppi tehtävät työt nopeasti, on luova, osaava, tunnollinen ja tarkka.

        Joten yrittäjä hakee persoonaa eli henkilöä töihin. Toki opinnotkin painavat, mutta yleensä töissä oppii myös. Toki on aloja, joissa pitää olla määrätynlainen koulutus, esim. lääkäri, sairaanhoitaja, rekkakuski. Mutta on aloja, joihin oppii tekemällä ja työpaikalta koulutetaan lisää. Näin olen opetellut itsekin ja nykyisin osaan työni, hoidan yritykseni ja firmani on tiedetty laadukaasta työstään.

        Kaikki työntekijäni olen kouluttanut itse.


      • laiskuria laulattaa
        osaaja kirjoitti:

        Kyllä ainakin minulla tuli avoimeen työpaikkaan työhakmuksia myös kotiäideiltä jotka kertoivat lähimmät viime vuodet hoitaneensa lapsia kotona ja tehneensä lähinnä kodinhoitotöitä.

        Ei minusta kotoan tehy työ ole mitenkään huomoa työtä. Esim. Lastentarhassahan tehdään samoja hommia. Olen yrittäjä, muta minun mieheni ei osaa laittaa astianpesukonetta päälle, pyykinpesukoneesta puhumattakaan. Arvostan sitä joka osaa.

        Mainittakoon, että otin töihin sen monta vuotta kotona olleen kotiäidin joka sanoi tehneensä kotitöitä viimeiset vuodet. Ei ole tarvinnut katua, vaikka kokemusta ei ollut yhtään tältä alalta (graafinen ala) Henkilö oppi tehtävät työt nopeasti, on luova, osaava, tunnollinen ja tarkka.

        Joten yrittäjä hakee persoonaa eli henkilöä töihin. Toki opinnotkin painavat, mutta yleensä töissä oppii myös. Toki on aloja, joissa pitää olla määrätynlainen koulutus, esim. lääkäri, sairaanhoitaja, rekkakuski. Mutta on aloja, joihin oppii tekemällä ja työpaikalta koulutetaan lisää. Näin olen opetellut itsekin ja nykyisin osaan työni, hoidan yritykseni ja firmani on tiedetty laadukaasta työstään.

        Kaikki työntekijäni olen kouluttanut itse.

        No se kotiäitiys on hyvä mainita siitäkin syystä, että jos on vaikka viiden vuoden tauko, ettei ole ollut missään ansiotöissä, niin kyllä siihen työnntaja kiinnittää huomiota. Sen sijaan selitys, että hoidin lapsia kotona, ei kyllä varmaan mene läpi, jos lapset on jo yli rippikouluiän...


      • fdsfsdfsdfsdf
        laiskuria laulattaa kirjoitti:

        No se kotiäitiys on hyvä mainita siitäkin syystä, että jos on vaikka viiden vuoden tauko, ettei ole ollut missään ansiotöissä, niin kyllä siihen työnntaja kiinnittää huomiota. Sen sijaan selitys, että hoidin lapsia kotona, ei kyllä varmaan mene läpi, jos lapset on jo yli rippikouluiän...

        Mullapa meni, kun lapsi oli sairas, ja tuntui, että siitä sai lisäpisteitä. LIevä vamma ja paljon sairaalassa juoksemista vaativa fyysinen sairaus. Toki mulla oli toiminimi, mutta tienasin aika vähän, lähinnä taskurahaa. Nyt ei enää mene, kun lapsi asuu omillaan (ja sairaus on remissiossa).


    • Jopahan. Näyttää siltä, ettei maassamme mitään työvoimapulaa olekaan. Oikein 40 hakemusta! Olen tosin kuullut, että jotkut "työnantajat" ovat saaneet jopa satojakin hakemuksia.

      Hakemusten tasosta sitten: kyllä hakemukset mielestäni yleensä vastaavat täysin ilmoitusta. Vanha sananlaskuhan sanoo, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Näkyy pitävän ainakin tässä tapauksessa paikkansa harvinaisen hyvin.

    • Miina Mallikas

      TYÖHAKEMUS

      Miina Mallikas


      Olen 25-vuotias nainen. Minulla on monia taitoja, joista kerron lisää myöhemmin. Kieliä en osaa, mutta mihinkäs niitä nyt tarvitaan, Suomenkieltä sentään osaan ja olen erittäin ansioitunut lukuisissa muissa asioissa. Uraa olen kartuttanut lukuisilla kotitöillä, mm. tiskien pesu on yksi bravuureistani! Olen hyvin pitkäjänteinen ja suoritan aina tehtävät huolellisesti loppuun asti. Tavoitteellisuutta minulta ei myöskään puutu, seuraava tavoitteeni on aloittaa wc-peseminen ilman hanskoja. Se kuulemma kasvattaa luonnetta.

      Omaan terveelliset elämäntavat, en edes juo kuin joka kolmas päivä! Tupakkaa poltan vain kännissä! Sauhuttelin vielä vuosi sitten 2 askia päivässä mutta nyt olen vähentänyt ja samoin ryyppäämistäkin, viime vuosi oli aika paha. Harrastan paljon liikuntaa, usein nukuttuani koko päivän tulee kiire hakemaan bisseä että ihan hiki ehtii tulla kun kauppaan juoksen! Myös petipaini kuuluu lempiharrastuksiini (työnantajalle olen tavannut aina antaa -25%).

      Kokemusta löytyy myös viljely-bisneksen parista! Jo 10 satoa olen niittänyt hamppua omalta farmiltani. Työnantajalle -25% alennusta. Tietokoneen käyttäjänä olen varsin pro, mutta ikävä kyllä ulosottomies vei vähän elektroniikkaa joten tämän hakemuksen nyt ikävä kyllä jouduin kirjoittamaan baarikuitin takapuolelle. Pahoittelen sitä ja toivottavasti uskot, että olen hyvä työntekijä! Nyt pitää lopettaa hakemus, 2 cm päässä on kaljatahra/oksennusta.

      Ystävällisin terveisin, Miina Mallikas.

    • ohion

      Kuka vittu tässä kataisurpirais symbioosissa vie viittii hakee töitä.Kreikkalaisten mandoliinin soittajien taskuihin sun työpanokses lopulta menee.

    • työtä etsivä.

      Itselläni ei mitään cccvvv tä . ja hain työhön missä sellasia ei edes tarvita , tein oikein vastasin kaikkiin kysymyksiin joita hakemuksessa oli ...... meni todella pitkään enne kun soittivat ja sanoivat soittavat uudelleen pääsiäisenjälkeen voimme puhua enemmän juuuuuu eipä ole kuulunut että on niitä ERITTÄIN TÖRKEITÄ työn tarjoojiakin ainakin tääl lappeenrannas missä työtä erittäin vähän verrattuna hakioihin

    • työllistävä yrittäjä

      Työtä tarjoava ilmoittakoon suoraan, millaisia ominaisuuksia, taitoja ja millaista työkokemusta hän juuri ko. tehtävässä edellyttää.

      Jos savuttomuus on työn saannin ehto, työn tarjoaja voi ilmoittaa sen. - Jos joku etsii rekkakuskia, haittaako hänen taukoaikanaan polttama savuke ketään (paitsi häntä itseään)?

      Kuinka paljon potentiaalisen työnantajan tulee tietää työntekijästä. "Olen eronnut (sitoutumiskyvytön varmasti muutenkin), "en käytä alkoholia lainkaan" (ahah, todennäköisesti ainakin entinen alkoholisti: vaarassa retkahtaa milloin tahansa", "työkokemusta siitä ja tästä"; jahan, taas sitoutumiskyvytön ja epäpätevä ym.

      Selvä edellytysten muotoilu, työn tarjoajat!

      Työn tarjoaja tarvitsee osaavan työntekijän ja työnhakija asiallisen työpaikan.

      Hyvä pitää mielessä myös työnantajan kun tekijää etsii.

      • tupakka on pahaa

        Rekkakuskit eivät kehtaa polttaa vain tauoillaan, vaan savustavat rekan hytin. Asiakaspalvelija ei saa haista tupakalle ja hän haisee, vaikka kävisi ulkona sauhuttelemassa. Tupakoijan päällysvaatteet haisevat tupakalle jo eteisessä. Tupakoija häiritsee muitakin, mutta sitähän se tupakoija ei halua ymmärtää, kun pitää saada poltaa - oli hinta mikä tahansa.

        Mainittakoon, että olen entinen tupakoija, mutta en koske enää tupakkaan. Se elämäntapa on kohdallani ohi - onneksi.


    • työnhakija 2012

      Hei. Itse laitan yleensä hakemuksen suoraan maililla mieluiten, wordilla vain jos pyydetään. Kirjoitan myös sen, etten tupakoi ja olen raitis. sillä haluan erottua muista ja korostaa, etten tarvitse tupakka taikka jotain krapulataukoja. monella nuorella ongelmana, ettei ole työkokemusta. vaikeaa sitten mitään laittaa siihen kohtaan. olen joskus saanut vastaukseksi, että hakemuksia tullut, mutta ketään ei ole valittu tehtävään. sitä se nykypäivän taso tahtoo olla. liikaa kokemattomia hakijoita. koulussa ei kaikkea opi kuitenkaan. siellä tulisi olla koulun ohessa pakollisia käytännön kursseja tms.

    • tipuin tosta

      Uskottavuutesi kuoli, kun totesit että wordien yms avaaminen on oma työnsä. Se on lastenleikkiä, jonka moni ekaluokkalainenkin osaa ilman ongelmia. Vähän sisältöä siihen elämääsi.

      Muuten kyllä pointtisi on täysin oikein. Ei edukseen kukaan ole, jos hakemuksessa on sössön sössön tekstiä.

    • että näin

      Tuota, olen aina tehnyt ns. lyhyen hakemuksen, eli lyhyt esittely itsestäni, koulutuksesta ja työkokemuksesta, en siis erikseen ole hakemusta tehnyt. Nyt sitten kävin työvoimatoimiston järjestämän "työnhaku" preppauksen, sielläpä sitten kerrottiinkin, että pitäisi tehdä erillinen hakemus jos pyydetään hakemus lähettämään. Eli jos sinä laitat ilmoituksen ja pyydät lähettämään hakemuksen, niin se hakemus sitten lähetetään. Ja ilman eri pyyntöä cv.

      • että näin

        Jatkan vielä, minun työn saantia hidastaa ikäni.


    • kurkkua myöten täys

      Työllistävälle yrittäjälle:
      Just. Eiköhän seksuaalinen suuntautuminenkin pidä lisätä työhakemukseen? Vaikkei sitä kysyttäisikään.
      Voi jeesus.

      • jaaaooo

        Perhesuhteet kyllä, itse mainitsen että minulla on puoliso ja perheeseemme kuuluu 4-, 7-, 9- ja 14-vuotiaat lapset. Ei mitään selityksiä, että olen kyllä lesbo ja lapset ovat sinun, minun, meidän ja naapurin pertin.


    • poopdpdpg

      Tupakointi ei ole oleellinen asia. Ei se haittaa ketään, jos ei polta työajalla.

      • niuhoileva

        Kyllä on olennainen asia, minusta on hienoa jos esim. lastenhoitaja on tupakoimaton! Ja ottaisin mielelläni myös raittiin seurakuntatyöntekijän töihin.


    • ????????????????????

      Aloitus on provo. Jos työpaikkailmoitus on ollut mol:n avoimet työpaikat-sivulla, niin hakijoita olisi ollut varmasti enemmän kuin 40 kpl. Tietenkin riippuu siitä, että minkä alan paikasta on ollut kyse. Jos työpaikka on ollut niitä palkkatukipaikkoja, niin sitten voin ymmärtää, jos joittenkin hakijoitten hakemukset ovat olleet sitä sun tätä. Palkkatukipaikat ovat niitä joihin on pakko hakea vaikka ei haluaisikaan just sen alan töihin tai ei ole sen alan työkokemustakaan ja pakko on mennä siihen työhön vaikka ei olisi mieleinen paikka, kieltäytymisestäkin tulee karenssia. Palkkatukipaikat eivät ole julkisessa haussa vaan ainoastaan työvoimavirkailijoitten nähtävissä. Itse olen joutunut joskus hakemaan myös sellasta paikkaa johon mulla ei ollut vaadittavaa ammattitutkintoa suoritettuna. Kuitenkin kävin haastattelussa, koska muuten olisi tullut karenssia, jos en olis siellä käynyt. Haastattelija sanoikin suoraan ettei voi mua siihen työhön ottaa, mutta haastatteluun otti sen takia etten saisi karenssia. Turhauttavaa touhua työnhakijalle ja myös työntekijää etsivälle tuollanen. Toivottavasti aloituksen tekijä on kuitenkin löytänyt työntekijän tarjoamaansa paikkaan.

    • 56875b

      Siksi koska työkkäri antaa paikkoja mitä on PAKKO hakea, ettei tulisi karenssia. Ja nämä paikat ei yleensä ole sellaisia mihin haluaisi töihin,niimpä ainut vaihtoehto on laittaa HUONO hakemus.

    • Yksi duunari vaan

      No, joukossa on varmaan myös niitä jotka paiskovat sinne ja tänne hakemuksia oli oma ala tai, tai vaikka mitään omaa alaa ei oikein olisikaan ja eivät edes tiedä mitä osaavat tai haluavat. Ihan haravana, osa ei edes tiedä haluavatko töihin minnekään saati sinne jonne hakemuksia laittavat... suunnilleen että "en mä sitä saa kummiskaan, mutta haetaan nyt..."

      Lisäksi uskallan yleistää, että jos on IHAN sen näköinen hakemus että sillä voisi pyyhkiä takapuolen, niin jos on esim. joku työkkärin pakottama juttu niin hakemusta ei tehdä liian negatiiviseksi mutta sellaiseksi kuitenkin että ei varmasti tule valituksi. Eli hakee hakemisen vuoksi.. Tätäkin väkeä tosiaan riittää, osa haluaa venkoilla yhteiskunnan tuilla ja osalle taas työkkäri "tarjoaa" niin haravalla, että hei sähän olet ollut alalla x, tossa paikassa on vähän siihen viittaava sana, hae sinne.

      Mutta tietty varmaan on joukossa esim. nuorempia jotka eivät ole työelämässä olleet ja siksi tulee huonoja hakemuksia. Jos nyt joku ei joka paikkaan hae ihan haravalla ja siksi inflatoidu hakemukset kun ei jaksa tehdä enää kauhean kummoista, niin uskallan väittää että hakemukset ovat ihan asiallisia ja niihin riittävästi panostetaan. Mutta hakijoita on moneksi, siksi varmaan työpaikan vaihtajat ovat kaikista paras ryhmä, JOS ovat motivoituneita. Eli osaaminen on olemassa lennossa jos on homma vaikka yksi yhteen.

    • Työnantajan edustaja

      Ehkä Suomen koulujärjestelmä ei sitten kuitenkaan ole kovin hyvä. Perusasioiden ymmärtäminen taitaa jäädä heikoksi.
      Toisaalta näkeehän sen eduskunnassakin, kyllä aikamoisia törppöjä on päässyt niin avustajiksi kuin edustajiksikin. Kuinka sitten tavallisislta työntekijöiltä voi enää odottaa mitään.
      Tuli mieleen, että mitä eroa on Hirvisaaren avustaja Erosella Ja Hitlerillä?
      No se ainakin että Hiteler oli valtakunnan johtaja. Suomessa onneksi samoilla kyvyillä pääsee vain avustajaksi eduskuntaan.
      Tietysti se voi olla niinkin, että hakijat eivät halua töitä, kirjoittavat hakemuksiaan vain siksi, että vanhemmat tai viranomaiset sitä edellyttävät. Hakemuksesta tehdään varmuuden vuoksi niin huono, ettei varmasti oteta edes haastatteluun.
      Niitä työhaluttomia hakijoitakin on vuosien varrella riittävästi käynyt haasttattelussa. Tosin ilmoitin siitä erikseen puhelimella työvoimatoimistoon joka kerta.

    • rekrykokemus

      Rekrytoin myymäläpäällikön tehtävään vaativaan asiakaspalveluun jokin aika sitten. Osa hakijoista ei ollut lainkaan ottanut selvää, minkä alan yritys oli kyseessä. Yrityksellä on nettisivut ja blogi, joissa kerrotaan laajasti yrityksestä ja sen tuotteista, ilmoituksessa oli molempien osoitteetkin.

      Moni oli laittanut kuvansa, mikä oli hyvä. Osalla vain oli oli kuvana itse kännykällä esim vessassa! otettu kuva, jossa oltiin paljastavassa narutopissa huulet töröllään. Kyseeessä oli kuitenkin työpaikkahakemus, eikä deitti-ilmoitus. Digikamera-aikana on kutienkin helppo pyytää esim. ystävää ottamaan kuva vaikka valkoista seinää vasten, joetn edustavan kuvan hankkiminen ei ole ylivoimaista.

      Hakemusten sisällössäkin oli monella toivomisen varaa. Moni kertoi, miksi työpaikka olisi hyvä heille (esim. työajat tai yrityksen sijainti), muttei miksi he olisivat sopiva hakija työnantajalle. Vaikakolemmekin joustavia, työnantajaa rekrytointivaiheeessa kiinnnostaaa ensisijaisesti miksi hakija olisi sopiva yritykselle eikä miksi yritys olisi sopiva hakijalle.


      Rekrytoimamme hakijan hakemus ja CV erosivat heti heti edukseen; ne olivat selkeät, hakija kertoi työkokemuksestaan ja osaamisestaan hyvina ja perusteli, miksi olisi sopiva henkilö hakemaansa paikkaan.

    • toimeentulo

      Hei haloo, ihmiset hakee työtä, toimeentuloa elämiseen.
      Pyydä haastateltavaksi, niin pystyt katsomaan kuka osaa mitäkin ja voitte keskustella avoimesti. Ei kai pelkän paperin perusteella kukaan töihin ota. Vai kertomuksiako kaikkien pitäisi kirjoittaa jostakin ns. elämästä työn ulkopuolella.?

    • Työnantajalle ei kuuluu kenenkään tupakointi tai harrastukset, ellei työntekijä itse niitä ota puheenaiheeksi.


      Työnantajan täytyy muistaa myös laki yksityisyydestä työelämässä: työnantaja saa käsitellä ainoastaan välittömästi työntekijän työsuhteen kannalta tarpeellisia henkilötietoja, jotka liittyvät työsuhteen osapuolten velvollisuuksien ja oikeuksien hoitamiseen tai työnantajan työntekijöille tarjoamiin etuuksiin, tai johtuvat työtehtävien erityisluonteesta....

      • nepu

        Joskus harrastuksista voi olla hyötyä työhaussa, jos muuta kokemusta ko. alata ei vielä ole. Esim. hevostenhoitajaksi voisi päästä monta vuotta ratsastusta harrastanut ilamn koulutusta.


    • muaahhahaaa

      Eli sä et itse osaa edes avata liitetiedostoa ja on silti pokkaa haukkua muita?

      Eipä anna työnantajastakaan kauhean hyvää kuvaa, jos työhakemus pitää lähettää paljaana meilinä. kun työnantaja ei viitsi avata liitetiedostoa...

    • Työnorja2

      Onhan huont hakemukset tosiaan ongelma, sama on huonojen työilmoitusten kanssa. Miksei työnantaja osaa laittaa palkkaa työilmotukseen? Näin vois itsekin karsia sellaset työpaikat pois missä on paska palkka, eikä uhrata omaa aikaa hakemuksen tekoon. Monta kertaa sitte haastattelussa tulee se karu totuus esiin, kun on haettu ammattitaitoista työntekijää ja palkka on kengänkiillottajan palkan luokkaa. Toisin sanoen orjatyötä

    • taas yksi urputtaja

      Miksi pitäis laittaa esim savuton jos ihminen tupakoi ei se tarkoita että työtä tehdessä tupakoi ja loppujen lopuksi sehän on jokaisen oma asia jos taas haet tupakoimatonta mikset laita sitä ilmoituikseesi esim Haen tupakoimatonta. Ja urheilullista koita nyt hyvä immeinen tajuta KAIKKI EI PIDÄ URHEILUSTA ja mitä sillä on työn kanssa tekemistä.Työtä tehdään ja työt hoidetaan vaikka ei urheilullisia olla ja vaikka tupakoidaankin. Jos tommosia satuja haluat mitä luettelit miksi pyydät hakemuksia pyydä satuja niin niitä saat.

    • Heli

      Ohhoh, en kyllä itekkään laittas ikinä työhakemukseen että "osaan tiskata todella hyvin" tai "mökillä olen vesiä kantanut saunalle samalla kun olen lämmittänyt saunan."
      nimim erkki - joo kyllä työkkäri pakottaa töihin! Siis työkkäristä tulee lappu "työhönosoitus", joka tarkoittaa samaa kuin "PAKKO HAKEA". Lapussa kerrotaan paikan nimi johon sinun tulee hakea töihin ja ilmoitetaan vielä että jos omalla toiminnallasi aiheutat sen ettet tule valituksi työtehtävään, niin sinulle voidaan antaa karenssi. Itselleni kävi näin. Olen ammatiltani tarjoilija ja työkkäri oli tunkemassa minua pizzeriaan töihin tekemään pizzoja. Ei sillä etten osaisi niitä tehdä, mutta en kyllä ikinä hakisi pizzeriaan vapaaehtoisesti töihin. Ja jos oikein pilkkua viilataan niin eihän tuo ole edes minun alaani. Ei tarjoilijan täydy tietää kuinka pizza tehdään. Samapa tuo, koska itse ei sinne paikkaan tarvinnut mennä vaan sain itseni äkkiä muihin töihin. Minusta on hölmöä yleensäkkin että työkkäri pakottaa töihin karenssin uhalla, koska eihän siitä ole hyötyä kellekkään. Tuskin pomokaan on tyytyväinen työn jälkeen jos työntekijä on töissä vastentahtoaan ainoastaan koska pelkää saavansa karenssin.

    • Valoja sinne

      Kyllä on vähän huolia ja murheita ap:lla, jos huonojen työhakemusten lukeminen oli niin hirveää. Poimi parhaat päältä ja jätä loput omaan arvoonsa, tai ota tuttuja töihin.
      Miten voit olettaa jonkun ilmoittavan jostain savuttomuudesta, tai savuisuudesta? Sama, kun laittaisi työhakoemuksen loppuun, että "olen muuten homoseksuelli".

    • apinakongi

      Toi tupakkajuttu on kyllä ihan hyvä vaikka moni saattaakin pitää sitä turhana ylikorostamisena. Tuolle "sfsfsfd sdfsdf" saattaa olla kyllä ihan looginen selitys. Kuinka moni tahtoo antaa netissä, joka paikkaan oikeat tietonsa, eikä tuo kummallinen nimi lähettäjän kohdalla, edes välttämättä ole tietoinen tai harkittu teko.

      • vienokaino

        Mullakin on sähköpostissa joku asetus, että oikean lähettäjänimen paikalla lukee jotain ihan muuta luokkaa Mummo Ankka, ihan siitä syystä, että olen halunnut laatia salaisen sähköpostiosoitteen, josta minua eivät tavoita asiattomat henkilöt. SP-osoitteeni tulee esiin yhteyksissä, joissa haluaisin kuitenkin pysyä tuntemattomana.


    • Heli

      Miksei työnantaja sitten ilmoita hakiessaan suoraan että ottaa töihin vain savuttomia tai savullisia, jos tupakoinnilla on jokin suurikin merkitys asiaan? Jos asia olisi ilmoitettu niin ei silloin varmasti hakisi väärään ryhmään kuuluva.

    • kiitettävän pellet

      Minun mielestäni millään papereilla ei pitäisi edes antaa töitä.

      Jos on alaan sopiva pohjakoulutus niin ei sen enempää tarvi papereiden ja koulutuksien osalta. Koulujen opettajat ovat jo tehneet tuohon liittyvät valinnat jos koulut on kerta suoritettu.

      Sen jälkeen työhönvalitsija voisi valita vain täysin live ominaisuuksien perusteella kaikista pätevimmät.

      Moni hyvä työntekijä ei saa töitä kun ei jaksa niitä paskapapereita nysvätä kokoajan.

    • Valoja sinne

      Työntajan pitäisi ilmoittaa, että työaikana tupakointi kielletty tms. jos kerran on. Viimeistään sitten haastattelussa, muttei se muuten kuulu työnantajalle pätkääkään vaikka hakija käyttäisi vapaa-ajallaan kokaiinia.

    • Orjuus pois

      Ole kiitollinen, että edes joku oli kiinnostunut surkeasta työtarjouksestasi. Opettele ensin itse kirjoittamaan ja ilmaisemaan itseäsi muutenkin kunnolla ja marise vasta sitten. Miten kukaan jaksaisi noin osaamatonta ja saamatonta esimiestä/-naista? Ajattelitko maksaa palkkaakin vai odotatko ilmaista työsuoritusta?

    • Heli

      Olen samaa mieltä nimimerkin kiitettävän pellet kanssa siitä että kaikkein parasta olisi vaan mennä suoraan paikan päälle haastateltavaksi ilman turhaa paperisotaa! Jos joku ei jaksa raahautua paikalle niin tuskin on muutenkaan kovin motivoitunut työntekijä. Ja kasvotusten tehty haastattelu antaa ihmisestä paljon enemmän irti kuin joku paperilappunen vaikka siihen kuinka liittäisi valokuva tai mitä hyvänsä.

    • Hr-henkilö

      Oliko ilmoituksesi selkeä ja vaadit siinä yksiselitteisesti vain työhakemuksen? Cv ja työhakemus menevät monilla yhä sekaisin vaikka mallit molempiin on saatavilla helposti netistä.

      Kuvasitko ilmoituksessa tarkasti työn sisällöt eli tiesivätkö hakijat mitä hakevat? Jos ilmoituksessa oli epäselvyyksiä, hakemuksiin on todennäköisesti heitelty ties mitä taitojen esittelyjä - ihan varmuuden vuoksi, jos tärppäisi.

      Varminta on vaatia hakijoilta sekä työhakemus, että cv sen liitteenä. Elintapojaan harvat esittelevät työhakemuksissa, mutta persoonasta muuten yleensä on mainintaa. Jos ei ole, voit varmistaa itseäsi kiinnostavia seikkoja soittamalla hakijalle ja kutsumalla parhaat työhaastatteluun.

    • U2N74

      Moi.
      Itselläni on vuosien kokemus työnhakemisesta, se on muokanut käsitystäni suomalaisesta työnantajasta.
      - hyvin useat "vapaat" työpaikat ovat täyttä huijausta!!
      - usein työsuhde on tilapäistyö - toisin kuin ilmoitetaan!!

      Juuri siksi, ei nappaa laitta sulle mitään erityistä.

    • asdfasdfasdfe

      Ei osata mitään. Ihan hyvin voi sossupumminakin istuu kotosalla, jos ei teille työnantajille työntekijät kelpaa.

      Samuel 22v, nyt 5. vuotta sossupummi

    • Were

      "Sitten kielitaitoa korostetaan kovasti vaikka sillä ei ole työn kannalta mitään väliä. Ymmärrän, että jotain pitää korostaa, mutta miksein vaikka urheilullisuutta tai savuttomuutta? Kukaan ei ilmoittanut tupakoiko? Se olisi kiva tietää jo hakemuksia lukiessa. Kielitaitoa varmaan korostetaan, että saadaan täytettä hakemukseen."

      Ensinnäkin, eiköhän kielitaito mainita ihan siksi että se harvemmin on huonoasia että osaa esim. puhua englantia/saksaa/ranskaa hyvin...

      Toisekseen, en ymmärrä mitä työnantaja tekee sillä tiedolla onko työntekijä urheilullinen jollei sitten työpaikkailmoituksessa ole mainittu että työ on fyysistä... kuinka hyvänä asiana työnanataja sitä työntekijän urheilullisuutta pitää, että se kannattaa mainita hakemuksessa (vaikka työpaikka olisi vain toimistotyötä)?

      Ja onko se sitten niin että saa "lisäpisteitä" jos hakia ilmoittaa olevansa savuton?

      • safsfsdf

        Minä laitoin hakemukseeni, että olen ikäisekseni hyväkuntoinen - ja työnantaja oli kiinnittänyt siihen positiivista huomioita. Tuosta minulla on todistuskin tykykuntotestistä. En ole ikinä harrastanut urheilua muuta kuin omaksi ilokseni ja arkiliikuntaa, silti olen paremmassa kunnossa nykyään kuin kouluaikaiset urheilijaluokkatoverit.


    • muutaman työllistävä

      Olet vain liian kireä. 40 hakemuksen läpi lukeminen kestää noin tunnin, joten mitä sitä nyt poraamaan.

      En nyt osaa sanoa onko mitään järkeä hehkuttaa nostavansa penkistä niin ja niin paljon. Tupakointikin on ihan yksi ja sama, paitsi jos itse olet hajuneurootikko. Maratoonin juoksijakin voi olla ihan tumpelo tai hemmetin laiska ja huono tekemään töitä. Pitäisikö työkokemus mielestäsi valehdella? Entä jos tykkää erityisesti perunoiden viljelystä takapihalla?

      Tuosta olen samaa mieltä että hakemus sähköpostilla ja itse en edes viitsi avata hakemuksia liitetiedostoina kun joku hakee minulta töitä.

      • gagsdfsf

        Kilpaurheilutasoiset saattavat olla hyvkä tekemään...mutta: sorry, nyt on lappeenrannan eliittikisat, pitää lähteä jo pe-aamuna. Olis yhdet olympialaiset tuossa, pari viikkoa kestää, voinko olla poissa? Pitäisi lähteä viikoksi harjoitusleriille vuoristoon...


    • ingengörrr

      Jos työhakemukset ovat huonoja, on taustalla usein huono työpaikkailmoitus. Oliko työpaikkailmoituksessa selkeästi esitetty vaadittu koulutus, työkokemus ja tarjottava palkka? Jos jäsentelee työilmoituksen selkeästi, niin saa vastaukseksi selkeitä työhakemuksia. Jos kirjoittaa: Haetaan hyviä tyyppejä myyntityöhön, kokemus eduksi; niin saa vastaukseksi ihan mitä sattuu.

      Osa huonoista hakemuksista johtuu siitä, että työkkäri on antanut työttömälle määräyksen hakea kyseistä paikkaa, mutta työtön ei ole oikeasti halukas sitä hakemaan. Kun byrokratia pakottaa hakemuksen tekoon, niin siitä tehdään tahallaan huono.

    • hakemus1

      Oisko tullut mieleen, että työnhakija ei halu< oikeasti teille töihin, siksi erittäin huono hakemus, mutta koska päivärahaa on saatava ja työkkäri pakottaa hakemaan, niin siksipä työhakemus on erittäin huono.

      Ei kukaan asialliseen hakemukseen laita tupakoiko vai ei. Sellaista voi kysyä sitten työhaastattelussa.

      Ja kyllä, useimmiten kielitaito on ratkaiseva seikka.

      Ja se, että ensimmäistä kertaa työilmoituksen laittava kuvittelee olevansa jotenkin kuningas, niin ei ole hyvä asia.

    • homma kun homma

      Jos haluat työntekijän ota suoraan haastatteluun,tarjoa tilaisuus tulla tapaamaan.Siinä näkee millainen kyseinen henkilö on.
      En ole koskaan luottanut parereihin ja ansioihin,koeajaksi töihin ja pelinhenki selviää siinä. Onko kyseisellä työnhakijalla edellytyksiä vai ei.
      Näitä paperi ja puhujaduunareitahan on jo nähty.Sitä on jos jonkillaista viheltäjää ja itsensä kehujaa tekijöitä on kuitenkin aika vähän.
      Mutta oneksi kehittyvät,nälkä se on mikä opettaa jos opettaa.

    • työtön olen

      Kun haukuit työntekijäksi hakijat. Mitä työntekijää hait silloin??

      Vai oliko tämä taas jotain kunhan vaan sanon juttu?

      Itse olen todella kiinnostunut siitä, minkä alan työntekijää hait ja minkälaista?

      Koska joskus olisi kivaa tietää työnantajan mietintä asiasta. Ja mikä työnantajaa todella kiinnostaa.

    • Monitaito

      Kyllä sitä kielitaitoakin joutuu korostamaan yllätävän monessa firmassa.
      Haeppa johonkin isoon pörssiyhtiöön kesäksi vaikkapa ruohonleikkaajaksi, niin huomaat että kaikki hakemuksessa esitetyt kysymykset ovat Lontoon murteella...
      Eli jopa ruohonleikkaajan pitäisi osata kielitaitoja täällä koto Suomessa!!!

      Tietysti jos haet johonkin sellaiseen hommaan jota jokainen kävelemään oppinut osaa tehdä, niin moni jättää ne sellaiset itsestäänselvyydet suosiolla sepostamatta jos ansioluettelo ajaa ne yli mennentullen...
      Eli osaatko tulkita hakijoiden osaamista ansioluetteloiden perusteella?

      • hyvin töissä

        Hei,

        Jos tosissasi etsit työpaikkaa ja haluat nimenomaan kyseiseen yritykseen, ota selvää siitä, sem arvoista ja tavoitteista-

        Työhakemuksessa ei ole aihetta makeilla tai kertoa elämäntarinaqmsa.

        Hakemus ja tehtävän kannalta olennainen cv riittävät.


    • jk

      vai iin

      • <3<3

        awwwwwwwwww X-----------D


    • dfcgdfsc

      Jos todellakin sait tuollaisia hakemuksia kuin edellä kerroit, niin työpaikkailoituskaan ei ilmeisesti ole ollut kovin kaksinen.

    • hakemukset

      Tänäpäivänä kielitaito on todella eduksi, varsinkin englanninkieli. Sillä pärjää kansaivälisesti aika pitkälle, vaikkei matikkaa osaa. Toi netissä työn haku helpottaa monia. Mutta en silti panisi pahakseni jos nykyajan nuoriso viitsisi vaivautua hakemaan töitä myöskin kiertelemällä vanhaan malliin, sais sitten jonkinlaisen näkö kontaktinkin, ja oikean kuvan henkilön olemuksesta. Sekin on hyvin tärkeää.
      Nykyajan ihmisistä tulee velttoja ja laiskoja. Hyvä että kunnialla miehet armeijan selvittää. Naiset prosenteissa paremmin varmaan. Rahaa pitäisi saada hyvin vähällä työpanoksella taitaa olla nuorison motto. Enpä sitten tiiä. Kyllä siinä ilmossa pitäs tosiaan kertoa mitä osaa tehdä ja mitä on tehnyt, ja miten haluaa elämässä edetä eteenpäin. Koulutus ym. Työntekiän koulutus maksaa paljon. Firma kouluttaa työntekiän, sen jälkeen hän lähtee muille markkinoille jos ei ole tyytyväinen työnantajaan. Eli kaiketi pitäisi tehdä jobnkinlainen sopimus jos kalliisti kouluttaa työntekiän. Sopivasta työstä sopiva palkka sopimuskin ensin.
      Työmotivaatio on työpaikan tukipylväs.

    • 2345234233

      "Se näytti hyvältä kun joku kirjoitti "olen usein tehnyt kotona sitä ja tätä, tiskannut astioita ja täyttänyt astianpesukoneen ym ym.
      Koittakaa nyt kertoa mitä osaatte.
      Jos edes on kitkenyt juurikasveja tai tehnyt mökillä saunaan tulet niin onhan sekin jo taito ja varmasti kiinnittää huomion!"


      Riippuu minkä ikäisistä hakijoista on kysymys. Mutta kyllä työnantajat voivat naureskellakin tuollaisille viesteille. Toisaalta jos on kyse hyvin nuoresta henkilöstä niin tällöin nuokin asiat voidaan katsoa eduksi.

    • >>Ymmärrän, että jotain pitää korostaa, mutta miksein vaikka urheilullisuutta tai savuttomuutta? Kukaan ei ilmoittanut tupakoiko

      Mitä vidun merkitystä sillä on työnteon kannalta, ellei se työ nyt sitten satu olemaan esim. jotain huippu-urheilijan hommaa?

      • Kylläseonnäinettä

        Savuttomuudella voi olla vaikkapa se etu, että työnantaja tietää ettei tyyppi haise röökille asiakkaiden (jos on asiakaspalvelualalla) edessä ja on ns. tehokkaampi työntekijä koska ei pidä kymmentä röökitaukoa päivän aikana. En tiedä, näin minä ajattelisin työnantajana. Mutta urheilullisuudella tuskin on mitään merkistystä mihinkään.


    • työttöminä viihtyvät

      Huonoihin töihin huonoille työnantajille, hakevat vain huonot työntekijät. Luulstavasti jotein sellaisia jotka eivät edes halua töihin, mutta työkkärissä tehty työnhakusuunnitelma edellyttää aktiivisuutta työnhaussa. Siellä voi olla kotiäitejä jotka ovat työttömiä siksi että siitä saa paremman korvauksen kuin kotihoidontuki yms.

    • sellaista se on

      Eihän kesätöihin hakevilla useinkaan ole mitään kokemusta työn tekemisestä, kun hakevat kesätöihin ensimmäistä kertaa. Ei myöskään ole kokemusta työn hakemisesta ja työhakemuksista.

    • NSDAP---

      aaa aaahas. no nyt mä sen hokasin.

      mun pitää laittaa hakemukseen että olen 7vuotiaana koulun jälkeen ja viikonloppuisin ollu tätin blantaasilla kesällä allergisena heinätöis "kyllä luonne kasvaa ku pitää silmät vettä valuen ja räkä nenästä valuen plus muut" lapata heinää traktoriin sitte toimiston tyypit hämmästelee kärpääsiä sääskiä ja paarmoista ne ei ole ikinä kuulleetkaan.

      ja syksyllä kuokkimas pernuja. nii ja on kivaa kun ampiaanen pistää.

    • NSDAP----

      jos tyyppi korostaa urheilullisuutta se tarkoittaa töistä poissa oloa kilpailujen ja loukkaantumisten muodossa.

      mutta tämän työnantajat sietää paremmin kuin tupakoinnin.

    • mmmnnn

      Eikös nimikenttä ole yhdyssana ei se näytä onnistuvan tuo suomenkielen oikeinkirjoitus alattoajaltakaan. Ei sen työnhaun pitäis mitään tiedettä olla. Olishan alottaja voinut valita haastateltavia näistä neljästäkymmenestäkin hakijasta.

    • sjdshdhgshdgs hdjshd

      Pakkohan mun oli laittaa nimekseni sjdshdhgshdgs hdjshdhsjdhjs koska työpaikan nimikin oli dfjaslfui hjfalskufoiwehf!!1!

    • ytrytrytrtr

      Itse olen töissä eräässä firmassa ja meillä on käynyt kesätyönhakijoita ym. työpaikan kyselijöitä .En tiedä olenko jotenkin vanhoillinen (ikää kyllä vasta 26v.) mutta minua on ärsyttänyt suuresti se että yksikään hakija ei ole kätellyt tullessaan. Marssitaan vaan eteen ja kysytään joko suoraan onko työpaikkaa avoinna ja lyödään cv kouraan ja marssitaan ulos. Tai fiksuimmat ovat kysyneet onko myymäläpäällikkö tavattavissa. Jos on ollut niin häntäkään ei olla kätelty vaan esitetty kysymykset ja poistuttu. Jotenkin antaa huonon kuvan ihmisestä tällainen. Itse aikoinaan marssin reippaasti sisään, esittäydyin ja kättelin ensimmäiselle ihmiselle joka tiskin takana sattui olemaan huolimatta siitä oliko kyseessä pomo vai työntekijä... Ihme velttoilijoita nykyään...

      • miksi et kätelly?

        Sairaaloissa ja elintarviketeollisuudessa on jopa kielletty kättelemästä. Ja etikin mukaanhan vanhempi tervehtii nuorempaa ja naiset miehiä.. Eli tapaamisen vanhin nainen on se joka määrittelee miten tervehditään.


      • fsafsafsdfda
        miksi et kätelly? kirjoitti:

        Sairaaloissa ja elintarviketeollisuudessa on jopa kielletty kättelemästä. Ja etikin mukaanhan vanhempi tervehtii nuorempaa ja naiset miehiä.. Eli tapaamisen vanhin nainen on se joka määrittelee miten tervehditään.

        Näin on. Minä en ole koskaan ehtinyt kätellä ensin, vaan työnantaja on kätellyt. Työnantaja, joka ei kättele, antaa itse huonon kuvan itsestään. mulla on sellainen mielikuva, että haastattelija kättelee ja toivottaa näin hakijan tervetulleeksi.


      • jhgfcvbnm
        fsafsafsdfda kirjoitti:

        Näin on. Minä en ole koskaan ehtinyt kätellä ensin, vaan työnantaja on kätellyt. Työnantaja, joka ei kättele, antaa itse huonon kuvan itsestään. mulla on sellainen mielikuva, että haastattelija kättelee ja toivottaa näin hakijan tervetulleeksi.

        Näinpäin se menee. Väkisin ei voi mennä kättelemään.


    • Helena haluaa töitä

      Olen kiinnostunut. Olen ahkera, osaan sitoutua työhön ja olen erittäin luotettava. Mihin lähetän hakemukseni?

      • Helena haluaa töitä

        Lisään vielä: En tupakoi, en käytä alkoholia enkä huumeita. Harrastan hyötyliikuntaa.


    • asdasfsdfsf

      kerro nyt ihmeessä sille ihmiselle että mitä nimikentässä näkyy sehän voi olla vaikka 15-vuotiaana tehty chattimeili johonka ei oo halunnut pistää oikeaa nimeään. Osaa sitten tehä uuden meiliosoitteen näille tärkeille asioille. Mulla ainakin kaikki osoitteet on kymmeniä vuosia vanhoja roskapostinkerääjiä. Mutta kun ei niitä viitti enempääkään haalia. tiedä missä niitä menee.. mutta ei oo osoitteita ja oikeita nimiä niin ei haittaakkaan.

    • [OP quote]
      Ja paras jos ei laita cv:tä vaan pelkän esittelytekstin. Itsellä oli rasittavaa avata wordeilla ym tehtyjä hakemuksia, niissä oma työ avata. Helpompi lukea vaan suoraan mailista koska niitä on se 40 ketkä hakee.
      [/OP quote]

      Jos et jaksa lukea hakemusta taikka CV:tä niin en koskaaan hae yritykseenne. Minun nääs on ollut pakko jaksaa kirjoittaa ne hakemukset ja CV:t.

      • hgfdsdf

        On se paras laittaa, kun jotkut haluavat sen. Mikään pakko sitä ei ole avata.


      • tasan ei käy nallet
        hgfdsdf kirjoitti:

        On se paras laittaa, kun jotkut haluavat sen. Mikään pakko sitä ei ole avata.

        ...toiset taas pitävät sitä itsestäänselvyytenä, että se on, ja heittävät suoraan mappi Ö:hön ne hakemukset joissa sitä ei ole...


    • Syy-Seuraus -Suhde

      "Laitoin ensimmäistä kertaa"

      Oletko varma, että olet lahjakkuus, että ekalla kerrallakin, ilmoituksesi oli hyvä?

      "Ymmärrän, että jotain pitää korostaa, mutta miksein vaikka urheilullisuutta tai savuttomuutta? Kukaan ei ilmoittanut tupakoiko? Se olisi kiva tietää jo hakemuksia lukiessa. "

      Varmaankin olisi.
      Mutta kun yleisesti ottaen, se, että tupaikoiko hakija, ei ole asia jonka perusteella työ voidaan evätä.
      Yleisesti ottaen, sitä ei saa edes haastattelussa kysyä.
      Sen enempää kuin että harkitseeko lapsien hankkimista lähiaikoina tms...


      "Se ei kanssa näytä hyvältä kun korostetaan "työkokemusta minulla ei ole""

      Ei näytäkkään.
      Haitko siis henkilöitä joilla on työkokemusta?


      "Se näytti hyvältä kun joku kirjoitti "olen usein tehnyt kotona sitä ja tätä, tiskannut astioita ja täyttänyt astianpesukoneen ym ym.
      Koittakaa nyt kertoa mitä osaatte. "

      Olen täyttänyt asianpesukoneen.
      Olen myös tyhjentänyt sen.
      Tämän jälkeen asiat ovat olleet kivasti ja siististi astiakaapissa.

      Saanoko työpaikan?


      "Jos edes on kitkenyt juurikasveja tai tehnyt mökillä saunaan tulet niin onhan sekin jo taito ja varmasti kiinnittää huomion!"

      Olen kitkenyt kasvimaalla.
      En tiedä oliko kyseessä juurikasvit, koska käsittääkseni kaikilla kasveilla on juuret.
      Olen myös lämmittänyt saunan, sähkökiukaalla varustetun, sekä puukiukaalla varustetun.

      Saanko nyt työpaikan?

      "Siis sisältöä hakemukseen!"

      Olisi kiva tietää mitä siinä ilmoituksessa luki.


      "Ja paras jos ei laita cv:tä vaan pelkän esittelytekstin. Itsellä oli rasittavaa avata wordeilla ym tehtyjä hakemuksia, niissä oma työ avata. Helpompi lukea vaan suoraan mailista koska niitä on se 40 ketkä hakee. "

      Kerroisto ilmoituksessa että CV:tä ei mukaan ja jos haluaa kirjoittaa jotain plörinää, niin sitten sähköpostiin vaan se tekstin tynkä?


      Vaikea uskoa, että kaikki 40 vastaajaa olivat täysin tolloja, mikäli ilmoitus oli hyvin laadittu.

      • HAHAHAHA! Aika laiska työnantaja. Yleensä CV VAADITAAN mukaan, tiesitkös sitä, arvon keskustelun aloittaja! x) On erittäin suuri harvinaisuus jos työnantaja EI tahdo CV:tä hakemukseen. On oma ongelmasi jos olet laiska etkä jaksa avata muiden (yleensä) vaivalla kirjoittamia ansioluetteloita.


        ps. 40 hakemusta? Aika säälittävä saldo. x)


    • gdfhffhfggh

      Epäilen että ap on joku kälyinen kioskinpitäjä. Yhdyssanat ainakin olivat ns hakusessa.

      • Niimiimerrrkkkkiiiii

        Se, että kyseessä on joku kioski tai pikkukauppa, voisi hyvinkin selittää sen, että porukka ajattelee, että kielitaito on eduksi. Niin minäkin kuvittelisin.


    • ghjfdgdhdhdjg

      Mitäs luulette, saako parikymppinen työpaikan jos ilmoittaa hakemuksessa kuinka siivoaa kotonaan, tiskailee tms. Varsinkaan jos haettavaan työhön ei liity siivoaminen millään tasolla. Kaikkihan siivoilee kotonaan, miksi sellainen pitää mainita työhakemuksessa?? Kiinnittää työnantajan huomion?? Bullshit.
      Ja jos ei ole työkokemusta, niin miksi sitä ei saa sanoa?

      Aloittajan ilmoittama työpaikka oli varmaan suunnattu pikkuteineille, kun pitäisi hakemuksessaan tuoda ilmi kuinka ahkerasti tekee kotitöitä :D

    • Nuori työnhakija

      Pisti miettimään millaisia kesätyöhakemuksia minä tänä vuonna laitoin menemään. Yritin parhaani (eli antaa mahdollisimman hyvän kuvan itsestäni!) ja kyllä kehuin myös sitä kielitaitoa, koska sitä nyt sattuu löytymään. Uskon, että työpaikkaa hakiessa täytyy tuoda parhaat puolet itsestään esiin ja kielitaito on yksi niistä minun kohdallani. Eipä siitä mitään haittaakaan taida olla, vai? Lisäksi korostin opinnoissani saamaani kokemusta, työkokemustani, kerroin itsestäni ja harrastuksistani reippaasti ja siitä miksi kyseisen työn haluaisin ja miksi olisin siihen erityisen hyvä.

      Voi olla, että keskityin vääriin asioihin ja työnantaja nauraa hakemukselleni (tai kirjoittelee siitä suomi24 keskusteluihin tympääntyneenä), mutta nuorena työnhakijana on hankala tietää, mitä se työnhakija nyt juuri haluaa korostettavan. Ja jos työkokemusta ei menneisyydessä paljoa ole, niin silloin sitä ei ole! Paha sitä on lähteä mistään taikomaan.. Siksi siihen hakemukseen haluaa kirjoittaa edes jotakin, mitä osaa tai ainakin, että on nopea oppimaan. Ja silloin tämä pahamaineinen kielitaitokin astuu kuvaan ;).

      Useat työilmoitukset eivät muutenkaan anna hakemukselle mitään suuntaa. Siinä lukee yleensä, että lähetä hakemus tähän sähköpostiin ja siinä kaikki informaatio, mitä irti saa. On aika paha tietää siinä vaiheessa haluaako työnanataja kuulla kielitaidosta vai siitä osaako pilkkoa polttopuita. Toki haettava työpaikka antaa jotain suuntaa. Vaikkakin kesätyöntekijät ovat usein vähän sellaisia joka paikan höyliä, jotka ehkä opetetaan työhön/työtehtävät ovat suhteellisen helppoja. Ja mitä CV:n liittämisestä sähköpostiin tulee, niin mulle koulussa ollaan opetettu, että vapaa hakemus ja CV erikseen. Eli vapaamuotoinen hakemus sähköpostiin ja CV liitteenä mukaan. Näin tulos on siisti ja ymmärrettävä.

      Vähän ymmärrystä hei meille, jotka vasta treenataan tätä työnhakua :)

      • entinen nuori

        Ymmärrän kyllä sinua ja kaikkia nuoria työnhakijoita. Jokainen aloittaa aikanaan ja oppii koko ajan lisää.

        Turha on vanhojen partojen/parrattomien hirnua jotain tiskauksen mainintaa.
        Nuori, joka hakee ensimmäistä kesätyöpaikkaansa luettelee kyllä kaikki myönteiset tekemisistään, koska muuta ei ole lueteltavissa.


      • fsafsafsdfsdaf
        entinen nuori kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä sinua ja kaikkia nuoria työnhakijoita. Jokainen aloittaa aikanaan ja oppii koko ajan lisää.

        Turha on vanhojen partojen/parrattomien hirnua jotain tiskauksen mainintaa.
        Nuori, joka hakee ensimmäistä kesätyöpaikkaansa luettelee kyllä kaikki myönteiset tekemisistään, koska muuta ei ole lueteltavissa.

        Jotenkin maailma mennyt kummalliseksi, kun työkokemusta pitää olla kaikkialle...aina pitää jostain aloittaa. Työnantajan omia kakaroita ei ole taidettu opettaa kotitöihin, jos niitä pitää korostaa...itsestäänselvyyksiä!

        Kunnon työnantaja on ensimmäistä työpaikkaansa hakevalta kiinnostunut ehkä siitä, mikä koulussa sujuu hyvin...esim. kotitalous on eduksi jos haetaan kahvilaan tms. Myös harrastuksista aito työnantaja on kiinnostunut, jos ei harrasta mitään, sitten vain notkuu keskusteluissa tai kylillä.

        Itse neuvoin omia lapsiani ensimmäistä työpaikkaa hakiessa korostamaan näitä. Ihan sama, mitä aloittajan kaltaiset haluaa, niillä korostuksilla töitä kuitenkin löytyi, jonkun työnantajan mielestä hakemukset eivät olleet ehkä sitä mitä toivoi, mutta mitä sitten, ei kaikkia voi miellyttää. Nuorempi pääsi jopa valitsemaan, kun mainitsi olevansa hyvä koulussa.


    • pyyhi ite

      mitäköhän duunia sulla oli tarjolla, jos hakemukset oli tota tasoa?

      joku pepunpyyhkimis- tai kädettömän kus..homma?

      näissähän on kysynnän ja tarjonnan laki voimassa: sä kysyt ja sulle ei tarjota.

      • entinen nuori

        Et tainnut kysyä minulta, mutta vastaan.

        Esim. siivoukseen, joka ei ole kovin arvostettua työtä, tuli kaikenmoisia hakemuksia ja yhteydenottoja. Suurin osa ihan asiallisia.

        Olin muinaisina aikoina eli 90-luvun alusta sen loppuun haastattelemassa työnhakijoita.


    • minä ite

      Haeskelin tuossa joku aika sitten duunareita ja tosiaan aikasemmin palvelu tehtävisää tomineiden hakemukset oli hyvin tehtyjä.
      Itsekkin vain pelkän peruskoulun käynneenä en oikein tiedä mut jos hakemus pistää silmään ja jätkä näyttää naamansa työmaalla niin kyl se on aika varma duunipaikka ainakin meillä:)

      • fsafsafs

        Mulle yksi paljon duunareita ja muitakin rekrtytoiva sanoi, että hän niissä kiinnittää vähemmän hakemuksen pikkuseikkoihin huomiota kuin jos haetaan vaikka toimistotöitä. Kokemusta on, että hyvällä duunarilla voi olla vaikkapa lukihäiriö - ei se lievä lukihäiriö estä silti lukemasta oikein. Mun kaverilla on sellainen lukihäiriö, että kaksoiskonsonantit kirjoitattessa jää usein yhdeksi, esimerkiksi tähän olisi kirjoittanut: kirjoitetaesa. Minä aikoinaan hänen hakemuksiaan oikoluin ja korjailun, onko sekään sitten rehellistä? Hän sai töitä ja pärjäsi mainiosti kunnes joutui vaihtamaan alaan työperäisen vamman vuoksi ja sai taas töitä kun kävi uudet koulut. Lukihäiriöstään huolimatta hän on himolukija.


    • Täysi ääliö

      Eipä huvittaisi avausviestin kirjoittajan duuniin hakea. Tampio valittaa siitä, miten kirjoitustaitoa korostetaan hakemuksissa, koska ei itse osaa edes alkeellisia kielioppisääntöjä. Ja haluaa, että ihmiset lavertelisivat hakemuksissaan jostain rikkaruohojen kitkemisistään. Varmasti iso osa hakemuksista on paskaa, muttei tällainen firma kyllä mitään parempaa ansaitsekaan.

    • Jake_46

      Haetaan kirurgia jonka hyvä osata myös porkkanan viljely ja retiisi maan perkuu :).Kuka näitä typeriä jorinoita oikein keksii.

    • Ei ainakaan minun CV:ssä lue, että kessuttelen ja juon runsaasti.

    • fewouhwogiwd ;D

      Kauheeta avautumista :D
      Minusta aloitusviesti oli ihan asiallinen, toki on typerää haukkua toisten työhakemuksia surkeiksi, mutta kuitenkin aloittajan pääpointti taisi olla yrittää auttaa nuoria kirjoittamaan parempia hakemuksia. Ei minuakaan työnantajana kiinnostaisi palkata sellaista, joka kirjoittaa nimikenttään jotain tyyliin aofsdofisüiofjs.
      Ja on minullekin monet työnantajat sanoneet, että liitetiedostojen availeminen on rasittavaa ja on mukavampi lukea esittelyteksti suoraan sähköpostista. Tiedän, miten paljon kesätyöhakemuksia yleensä joutuu lähettämään,mutta kannattaa silti panostaa niiden yksilöllisyyteen. Jos laittaa ihan samanlaisen hakemuksen sekä mansikkamaalle että toimistotyöhön, ei todennäköisesti saa kumpaakaan paikkaa. Eli miettikää mitkä on juuri sen työn kannalta olennaisia taitoja tai ominaisuuksia. Kielitaidon sijasta vois korostaa esimerkiksi ahkeruutta, urheiluharrastuksia, ryhmätyötaitoja tai -kokemusta (esim. harrastuksista saatua), täsmällisyyttä, positiivisuutta..
      Tsemppiä työnhakuun kaikille!

    • Kaikki ei

      myy sieluaan niin helposti kulutus yhteiskunnalle, joten eivät ala mielistelemään. Jos ihmiselle ei voida antaa mahdollisuutta sellaisena kuin se on, niin menkööt työpaikat. Itse en ainakaan pelkää olla ilman töitä, että pitäisi tehdä itsestään narri.

      Suomi kansainvälistyy ja täällä kasvaa uusi sukupolvi erilaisia ihmisiä. Sitten ihmetellään, miten saadaan syrjäytyneet nuoret töihin, kun työnantajat mielummin papereita tuojottelevat, kuin katsovat ihmistä. Mitä työ sitten on? Toisille se on hengissä pysyttelyä, tässä ahneessa ilmapiirissä. Siinä mielessä monella varmaan löytyy sitä työkokemusta vuositolkulla.

      Maailma muuttuu, eikä sitä voi estää. Pelkäättekö työnantajat sitä muutosta, joka ilmenee näissä erilaisissa ihmisissä, kun ette anna heille mahdollisuuksia? Itse jarrutatte kehitystä ahneudessanne ja pidätte kiinni asioista, jotka eivät ole pysyviä. Voiton maksimointi on eilistä päivää, kun on aika sukeltaa pintaa syvemmälle.

    • No entäs sitten

      aloittajan kokemus seuranhakijoista, onko hyvä cv :t?

    • pakit

      Mikäli mittarissa on 50 niin kyseinen henkilö on saattanut hakea monesta muustakin paikasta töitä.Riittävän monta kertaa kun tulee pakit niin kovapäinenkin tajuaa että iäkäs mikä iäkäs. Kuitenkin työnhakukoulutuksissa kun on niin siellä kyllä painotetaan sitä että hakenus täytyy eroittua massasta.
      Mutta niin siinä vaan tahtoo käydä että monista pakeistä nöyryytettynä 50
      alkaa pikkuhiljaa uskomaan että miksi ottaisivat iäkkään.
      Mikäli olisin työnantaja ja hakijoita olisi vaikka kaksi. 30 ja 50 niin ottaisin periaatteessa 30.

      • viiskyt plus

        Hain töitä paperitehtaasta, kun niitä vielä Suomessa toiminnassa oli. Huomasin hakijalistan haastattelijan pöydällä ja ikäni ympyröitynä. Olin ollut samoissa tehtävissä mitä olin hakemassa mielestäni vaativissa kohteissa.
        Paikalla oli toinen mies, joka kiikkui tuolissa melkein kuin olisin ollut joku epähenkilö. Virittelin keskustelua. Otti onkeen ja kohta herrat keskustelivat kuinka Suomi elää paperista ja omia etuja on vara ajaa.. He totesivat myös, että yrittää se sähköväkikin huolehtia eduistaan tosin vain kovien pakkasten aikaan ajoitettuna.


    • kesät on kyllä

      helteistä aikaa vanhemmalle, ja nuorempia kannattaa hakea niin voi vanhemmat virvoittua vaikka vesistöjen äärellä. Samoin vanhemmat voi arvostaa eri asioita kuin nuoremmat ja siksi ehdottomasti nuorempi on sopivampi.

    • liisi-v

      Kirjoitit viestissäsi, että "Koittakaa nyt kertoa mitä osaatte. " ja kuitenkin marmatat siitä kun ihmiset kertovat kielitaidostaan. Mitä jos jonkun osaaminen on juuri kielet, esim. on todella hyvä englannin kielessä tai osaa esim. venäjää tai saksaa tms. Sitä paitsi monet työnantajat arvostavat sitä, että kielitaitoa löytyy. Täällä päin Suomea ainakin, missä nyt asun, toivotaan usein työntekijää joka osaisi venäjän kieltä, koska Itä-Suomessa näkee todella paljon venäläisiä turisteja, joten kyseisen kielen osaamisesta on pelkkää hyötyä! Työpaikkailmoituksesi on ollut varmaan hyvin puutteellinen, että hakijat eivät ole osanneet kertoa nimenomaan sellaisia asioita, mitä olisit itse halunnut tietää. Kannattaisi kertoa ilmoituksessa, millaisia taitoja sinä juuri vaadit, niin varmasti hakijatkin kirjoittaa hakemuksiinsa millaiset taidot heillä on kyseisestä asiasta, mitä toivoisit/haluaisit. Ihan turha sun on hakijoita syyttää huonosta hakemuksesta, eivät he voi tietää millaista hakemusta sinä juuri toivoit!

    • Tyänantaja,.,

      Aloittaja tässä. Tulipas sitten suosittu ketju. Kyseessä siis ihan perushommaa, kesäduunia joka ei juuri vaadi ammattitaitoa. Siitäkin huolimatta, arvostan monipuolisuutta ja tekstiä hakemuksessa. Kirjoitusvirheistä, ym en välitä. Jos edes on yrittänyt pilkkuja ja ISOJA alkukirjaimia käyttää niin ok. mutta jos kaikki on vedetty yhten ilan ensimmäistäkään pilkkua pistettä niin ei hyvältä näytä. Hyvia hakijoita oli lopulta 6 ja parhaan valitsin. Ei ollut kokemusta, mutta jostainhan se eka työpaikka pitää saada.
      Enpä usko, että savuton firma ei saa kysyä haastattelussa tupakoinnista? Jossain luki noin.
      Työ vaatii hyvää kuntoa ja fysiikkaa joten siksi urheilullisuus plussaa.

      Älkääkä vetäkö hernettä nenään, tässä firmassa työntekijä on kuningas ja parempaa työpaikkaa kuin firmassani on tarjolla on mahdoton löytää :)

      • Työnantaja,.,

        Ja 40 hakijaa on mielestäni aika paljon. Fiorma perustettu viime syksynä vasta. Pienestä se on aloitettava. Ei tämä nNkia ole kuitenkaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1878
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      240
      1779
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1572
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      110
      1368
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      167
      1132
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1093
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      942
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      926
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      866
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      98
      866
    Aihe