Mikä on totuus?

Tuo kysymys herätettiin alempana. Pyhien kirjoitusten opas antaa tällaista:

TOTUUS. Katso myös Tieto; Valo, Kristuksen valo; Äly.

Totuus on tieto kaikesta sellaisena kuin se on ja kuin se oli ja kuin se on oleva (OL 93:24). Myös valo ja ilmoitus taivaasta on totuutta.

Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita, Joh. 8:32. Minä olen tie, totuus ja elämä, Joh. 14:6. Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, ei totuus ole meissä, 1. Joh. 1:8. Syylliset pitävät totuutta kovana, 1. Nefi 16:2. Vanhurskaat rakastavat totuutta, 2. Nefi 9:40. Henki puhuu totta eikä valehtele, MK Jaak. 4:13. Sinä olet totuuden Jumala etkä voi valehdella, Et. 3:12. Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta, Moroni 10:5. Totuus pysyy aina ja ikuisesti, OL 1:39. Totuuden Henki on sinut valaissut, OL 6:15. Mormonin kirja sisältää totuuden ja Jumalan sanan, OL 19:26. Lohduttaja lähetettiin maailmaan opettamaan totuutta, OL 50:14. Se, joka ottaa sanan vastaan totuuden Hengen mukaan, ottaa sen vastaan sellaisena, kuin sitä saarnataan totuuden Hengen mukaan, OL 50:17–22. Julistakaa totuutta ilmoitusten mukaan, jotka minä olen antanut teille, OL 75:3–4. Mikä tahansa, mikä on totta, on valoa, OL 84:45. Kristuksen valo on totuuden valo, OL 88:6–7, 40. Minun henkeni on totuus, OL 88:66. Älyä eli totuuden valoa ei ole luotu, OL 93:29. Jumalan kirkkaus on äly eli valo ja totuus, OL 93:36. Minä olen käskenyt teidän kasvattaa lapsenne valossa ja totuudessa, OL 93:40. Minun Ainosyntyiseni on täynnä armoa ja totuutta, Moos. 1:6. Totuutta minä lähetän maasta, Moos. 7:62.

Totuudellisuus on professori Erik Ahlmanin mukaan sitä, että ihminen ilmaisee itselleen vakavalla mielellä asiat sellaisina kuin tietää niiden olevan. Se on siis sisäistä rehellisyyttä. Siihen kuuluu tietenkin myös se, että myöntää tietämättömyytensä. Sokrates oli viisas siksi, että hän tiesi, ettei tiedä mitään. Tällä hän varmaan tarkoitti muuta kuin jokapäiväisten asioiden parissa tarvittavaa tietoa.

10

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ent. jäsen

Ihminen on aina totuuksiensa uhri.

- Albert Camus

• R. Sitia

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.” - Friedrich Wilhelm Nietzsche

Suomeksi: "Sinulla on oma tapasi. Minulla on oma tapani. Mitä tulee oikeaan tapaan, oikeaa tapaa, ainoaa tapaa, ei ole olemassa"

• Kuinka voi

olla sitten väärä tapa?

• 'Turust

Olen huomannut ongelmasi totuuteen nähden. Sinun pitäisi kyllä itse selvittää suhteesi totuuteen itsetutkiskelun avulla.

Palstalla on parhaillaan tärkeämpiä kysymyksiä ratkaistavana, joten älä rasita tietäjiä henkilökohtaisilla kysymyksilläsi.

Palataan asiaan joskus pääsiäisen jälkeen.

Turust

• M.E.L.

Tapani, minun mielestäni olet aika omituinen epätosine totuuskuvitelminesi.

• lue koko teksti

Sokrates oli todellakin viisas mies, joten kirjoitetaan koko sitaatti minkä hän sanoi - eikä tyhmästi eroteta vain paria sanaa irti kokonaisuudesta:

Sokrates:
      'Kukaan ei nimittäin tiedä, mitä kuolema on; ties vaikka se olisi ihmisen suurin onni. Kuitenkin ihmiset pelkäävät sitä, ikäänkuin hyvinkin tietäisivät sen pahimmaksi onnettomuudekseen. Eikö sentään se, että luulee tietävänsä sellaista, mitä ei tiedä, ole niin suurta tietämättömyyttä, että sietää hävetä?
      Ja jos missään asiassa voisin väittää olevani muita viisaampi, niin ehkä juuri tässä: kun kerran en tiedä mitään tuonpuoleisesta, en liioin kuvittele tietäväni.'

• jess

Tapani kuvittelee tietävänsä, eikä siksi ole viisas;-)

• jess kirjoitti:

Tapani kuvittelee tietävänsä, eikä siksi ole viisas;-)

Tällaisia asioita ei voi tietää, ellei niitä ilmoiteta.
        On todella viisasta tietää omat rajansa saada oikeaa tietoa. Tässä on oikeaa viisautta:
        Tietoteoriaan tutustuminen tekee nöyräksi ihmistiedon mahdollisuuksista. Kirjassaan "Tietoteoria" (Tammer-Paino Oy,1993) Markus Lammenranta asettuu reliabilistisen käsityksen kannalle. Sen mukaan luotettavuus syntyy jostain ominaisuudesta, joka tekee jostain uskomuksesta totta. Kirjan lopussa hän toteaa: "Hyväksymämme reliabialismin version mukaan tietoa on tosi uskomus, joka muodostuu sekä globaalisti etä lokaalisti luotettavalla tavalla. Tämä analyysi ratkaisee skeptiset paradoksit. --- Vaikka tiedon käsitteellä on tärkeä rooli ajattelussamme ja päättelyssämme, se ei ehkä kuitenkaan ole tärkein tietoteorian käsite. Tärkeämpi on oikeutus. --- Oikeutus on keskeinen normatiivinen käsite, jonka avulla arvioimme sitä, mitä meidän totuutta etsiessämme on sallittua uskoa ja mitä meidän ei pitäisi uskoa." "...uskomuksen oikeutus perustuu uskomuksen tuottaneiden älyllisten prosessien tai kykyjen luotettavuuteen." Lammenranta toteaa, että meidän tulee koettaa saada uskomuksemme laajaan refleksiiviseen (harkintaan perustuvaan) tasapainoon, mikä sekään ei vielä takaa totuuden löytymistä, mutta on ainoa tavoite tai heuristinen (keksimisen sopiva) päämäärä, "johon kaltaisemme erehtyväiset totuudenetsijät voivat tähdätä sumean katseensa".

• jess
        Tapani1 kirjoitti:

Tällaisia asioita ei voi tietää, ellei niitä ilmoiteta.
        On todella viisasta tietää omat rajansa saada oikeaa tietoa. Tässä on oikeaa viisautta:
        Tietoteoriaan tutustuminen tekee nöyräksi ihmistiedon mahdollisuuksista. Kirjassaan "Tietoteoria" (Tammer-Paino Oy,1993) Markus Lammenranta asettuu reliabilistisen käsityksen kannalle. Sen mukaan luotettavuus syntyy jostain ominaisuudesta, joka tekee jostain uskomuksesta totta. Kirjan lopussa hän toteaa: "Hyväksymämme reliabialismin version mukaan tietoa on tosi uskomus, joka muodostuu sekä globaalisti etä lokaalisti luotettavalla tavalla. Tämä analyysi ratkaisee skeptiset paradoksit. --- Vaikka tiedon käsitteellä on tärkeä rooli ajattelussamme ja päättelyssämme, se ei ehkä kuitenkaan ole tärkein tietoteorian käsite. Tärkeämpi on oikeutus. --- Oikeutus on keskeinen normatiivinen käsite, jonka avulla arvioimme sitä, mitä meidän totuutta etsiessämme on sallittua uskoa ja mitä meidän ei pitäisi uskoa." "...uskomuksen oikeutus perustuu uskomuksen tuottaneiden älyllisten prosessien tai kykyjen luotettavuuteen." Lammenranta toteaa, että meidän tulee koettaa saada uskomuksemme laajaan refleksiiviseen (harkintaan perustuvaan) tasapainoon, mikä sekään ei vielä takaa totuuden löytymistä, mutta on ainoa tavoite tai heuristinen (keksimisen sopiva) päämäärä, "johon kaltaisemme erehtyväiset totuudenetsijät voivat tähdätä sumean katseensa".

Kuvittelet tietäväsi, vaikka kyseessä on vain Smithin "ilmoitus", saman Smithin, joka "sai" Jumalalta "ilmoituksen", että nai niin monia kuin lystäät!

Lammenranta ei todellakaan sano ilmoituksia tiedon lähteiksi! Hanuristiset päätelmäsi omat omia kuvitelmisasi.

• Ent. jäsen

Yksi teiltä puuttuu ja sen mukana kaikki. Ei mormonistinen "tietäminen", eikä edes objektiivinen tietäminen auta.

1. Korinttolaiskirjeestä:

"Rakkaus ei koskaan katoa. Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi. Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa.
      Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen. Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.
      Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe