Kristikunnan suurin juhla, pääsiäinen, on alkamassa. Kaikissa kristillisissä seurakunnassa vieteään sitä monin tavoin.
Mormonit.fi sivustolta en löydä mitään mainintaa siitä, että mormoniseurakunnissa millään tavalla vietettäisiin pääsiäistä. Tosin mormonithan eivät ole kristittyjä niin että sikäli se on tietysti johdonmukaista.
Pääsiäinen
47
88
Vastaukset
- No käy
jossakin mormoniseurakunnassa kuulemassa.
Toisaalta, mikä oikeassa olemisen standardi se kristityksi hyväksyminen on? Täällähän on tukuittain myös ateisteja, joille kritillisyyskään ei merkitse mitään. Oletko mieluusti heidän leirissään?- Ev.lut.
"jossakin mormoniseurakunnassa kuulemassa."
Ei voi käydä kun tilaisuuksia ei ole. Näyttää itse asiassa siltä, että pääsiäinen sivuutetaan kokonaan.
On olemassa yksi tapa löytää kristillinen kirkko itse asiassa missä tahansa maailmassa, missä kirkko saa toimia. Kaikissa kristillisissä kirkoissa on risti joko katolla tai jossain oven pielessä, mutta aina se jossain on. - Tasan tarkkaan
Ev.lut. kirjoitti:
"jossakin mormoniseurakunnassa kuulemassa."
Ei voi käydä kun tilaisuuksia ei ole. Näyttää itse asiassa siltä, että pääsiäinen sivuutetaan kokonaan.
On olemassa yksi tapa löytää kristillinen kirkko itse asiassa missä tahansa maailmassa, missä kirkko saa toimia. Kaikissa kristillisissä kirkoissa on risti joko katolla tai jossain oven pielessä, mutta aina se jossain on.pääsiäisunnuntainakin on MAP-kirkoissa toimintaa.
Se, että tarvitaanko erillisiä messuja pitkäperjantaina, on toinen asia, mutta niiden esiintymisestä tai puuttumisesta ei voi tehdä mitään päätelmiä, ei vaikka niissä kannettaisiin ristiä.
Oletko urautunut ristin taakse hahmottamatta kokonaisuutta?
- tode*
MAP-kirkko ohittaa eritoten Pitkä-Perjantain sujuvasti, omasta mielestään.
- Ei ole
muidenkaan kristittyinä itseään pitävien syytä vähätellä, mitä tapahtui pääsiäispäivinä.
Kun kuolee, muttei nouse ylös jatkamaan työtään, olisi kuolema ollut turha.
Siksi ylösnousemus on sovitustyössä suurempi asia. Paitsi jos sen tärkeys halutaan mitätöidä. - tode*
Ei ole kirjoitti:
muidenkaan kristittyinä itseään pitävien syytä vähätellä, mitä tapahtui pääsiäispäivinä.
Kun kuolee, muttei nouse ylös jatkamaan työtään, olisi kuolema ollut turha.
Siksi ylösnousemus on sovitustyössä suurempi asia. Paitsi jos sen tärkeys halutaan mitätöidä.taas ristin sanomaa kierretään ja kaarretaan. Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun tärkein tapahtuma. (Jeesuksen) ylösnousemuksella ei ole mitään merkitystä, jos Hän ei olisi käynyt "Golgatan tietä".
- Ev.lut.
tode* kirjoitti:
taas ristin sanomaa kierretään ja kaarretaan. Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun tärkein tapahtuma. (Jeesuksen) ylösnousemuksella ei ole mitään merkitystä, jos Hän ei olisi käynyt "Golgatan tietä".
"Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun tärkein tapahtuma. (Jeesuksen) ylösnousemuksella ei ole mitään merkitystä, jos Hän ei olisi käynyt "Golgatan tietä". "
Tästä juuri on kysymys. Jos pelkkä kuolleista nouseminen olisi riittävää, silloinhan Lasarustakin voitaisiin pitää vapahtajana!
Mormonit tekevät parhaansa ristin työn turhentamiseksi. Tapani on meille kertonut, että mormonismin mukaan Getsemanen tapahtumat olivat osa sovitusta. Tämän takia pitkäperjantai on mormoneille kuin mikä tahansa perjantai ja siksi he pelkäävät ristiä. - Onko tämä
Ev.lut. kirjoitti:
"Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun tärkein tapahtuma. (Jeesuksen) ylösnousemuksella ei ole mitään merkitystä, jos Hän ei olisi käynyt "Golgatan tietä". "
Tästä juuri on kysymys. Jos pelkkä kuolleista nouseminen olisi riittävää, silloinhan Lasarustakin voitaisiin pitää vapahtajana!
Mormonit tekevät parhaansa ristin työn turhentamiseksi. Tapani on meille kertonut, että mormonismin mukaan Getsemanen tapahtumat olivat osa sovitusta. Tämän takia pitkäperjantai on mormoneille kuin mikä tahansa perjantai ja siksi he pelkäävät ristiä.joku kristittyjen saarnapalsta?
- Onko Jeesus
tode* kirjoitti:
taas ristin sanomaa kierretään ja kaarretaan. Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun tärkein tapahtuma. (Jeesuksen) ylösnousemuksella ei ole mitään merkitystä, jos Hän ei olisi käynyt "Golgatan tietä".
itse sen todennut vai onko kyseessä joku myöhempi väärintulkinta?
- Outoa..
Onko tämä kirjoitti:
joku kristittyjen saarnapalsta?
Näköjään on, miksihän yleensä on erikseen Luterilaiset ja Hellarit, näköjään yhdelläkin kirkkokunnalla hyvin pärjäisi?
- Sivusta seuraava
tode* kirjoitti:
Taas täytyy kommentoida Toden tekstiä.
Kirjoitit:
"Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun tärkein tapahtuma. (Jeesuksen) ylösnousemuksella ei ole mitään merkitystä, jos Hän ei olisi käynyt "Golgatan tietä".`"
Tode, pari sanaa tuosta tärkeysjärjestyksestä. Miten olisi käynyt , jos ylösnousemusta ei olisi ollut.
Vastaus : Sovitustyö olisi jäänyt puolitiehen. Kristus olisi jäänyt hautaansa niinkuin me muutkin.
Kristuksen ylösnousemus toi sovitustyön päätökseen, ja niin me kaikki nousemme vastaamaan millainen usko meillä on Kristuksen sovitus työhön, eli mitä Kristuksen sovitustyö on saanut aikaan meidän elämässä.
Koko Kristuksen evankeliumin suurin uutinen on hänen ylösnousemuksensa ja sen ansiosta meidän ylösnousemuksemme.
Minä en vähättele Golgatan osuutta sovistustyössä, mutta sovitustyön kruunaa ylösnousemus. - tode*
Sivusta seuraava kirjoitti:
Taas täytyy kommentoida Toden tekstiä.
Kirjoitit:
"Jeesuksen ristinkuolema on Raamatun tärkein tapahtuma. (Jeesuksen) ylösnousemuksella ei ole mitään merkitystä, jos Hän ei olisi käynyt "Golgatan tietä".`"
Tode, pari sanaa tuosta tärkeysjärjestyksestä. Miten olisi käynyt , jos ylösnousemusta ei olisi ollut.
Vastaus : Sovitustyö olisi jäänyt puolitiehen. Kristus olisi jäänyt hautaansa niinkuin me muutkin.
Kristuksen ylösnousemus toi sovitustyön päätökseen, ja niin me kaikki nousemme vastaamaan millainen usko meillä on Kristuksen sovitus työhön, eli mitä Kristuksen sovitustyö on saanut aikaan meidän elämässä.
Koko Kristuksen evankeliumin suurin uutinen on hänen ylösnousemuksensa ja sen ansiosta meidän ylösnousemuksemme.
Minä en vähättele Golgatan osuutta sovistustyössä, mutta sovitustyön kruunaa ylösnousemus.mitä sitä jossittelemaan, ei jäänyt puolitiehen.
Tässä kristillisen seurakunnan tärkeysjärjestys:
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
- Hämmästynyt *
Eikö mormonismi tunne pääsiäisen sanomaa, joka on kristitylle koko uskon keskeisin asia?
Mikä uskon tärkein sisältö mormonismissa on?- Mikä on
sinulle uskon tärkein sisältö?
Joku ulkoa määritelty juttuko? - Hämmästynyt *
Mikä on kirjoitti:
sinulle uskon tärkein sisältö?
Joku ulkoa määritelty juttuko?Uskon tärkein sanoma on, että Jeesus Kristus kärsi kuolemanrangaistuksen koko ihmiskunnan puolesta, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä. Iankaikkisuus tulee tämän uskon kautta.
Minusta se on kristinuskon keskeisin asia, enkä näe, että se olisi jokin ulkoa määritelty juttu. - Kuka häntä
Hämmästynyt * kirjoitti:
Uskon tärkein sanoma on, että Jeesus Kristus kärsi kuolemanrangaistuksen koko ihmiskunnan puolesta, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä. Iankaikkisuus tulee tämän uskon kautta.
Minusta se on kristinuskon keskeisin asia, enkä näe, että se olisi jokin ulkoa määritelty juttu.rankaisi kuolemalla?
Tietenkin mormonismi tuntee pääsiäisen sanoman! Täällä kirjoitellaan kaikenlaista, jonka takroitus on herättää epäluottamusta MAP-kirkon sanomaa kohtaan. Ihmettelen, et jotkut, kuten sinä, voitte edes kysyä tällaista: "Eikö mormonismi tunne pääsiäisen sanomaa, joka on kristitylle koko uskon keskeisin asia?" Pyhien kirjoitusten oppaasta. Sovitusta koskevan vastauksen edellä on muita hakusanoja aiheeseen.
SOVITUS. Katso myös Aadamin ja Eevan lankeemus; Anteeksianto; Armeliaisuus; Armo; Getsemane; Jeesus Kristus; Jumalan pojat ja tyttäret; Kristuksen lapset; Kuolemattomuus; Lunastus; Lunastussuunnitelma; Parannus; Pelastus; Pyhitys; Risti; Ristiinnaulitseminen; Sakramentti; Syntien anteeksisaaminen; Syyttömäksi julistaminen; Uhri; Veri; Ylösnousemus.
Ihmisen sovinto Jumalan kanssa.
Pyhien kirjoitusten mukaan sovittaminen on synninteon rangaistuksen kärsimistä, niin että synnin vaikutukset poistetaan parannuksen tehneestä synnintekijästä ja hän voi päästä sovintoon Jumalan kanssa. Jeesus Kristus oli ainoa, joka kykeni tekemään täydellisen sovituksen koko ihmiskunnan puolesta. Hän kykeni siihen, koska hänet oli valittu ja asetettu ennalta suuressa neuvonpidossa ennen maailman muovaamista (Et. 3:14; Moos. 4:1–2; Abr. 3:27), koska hän oli Jumalan Poika ja koska hänen elämänsä oli synnitön. Hänen sovitukseensa kuului hänen kärsimisensä Getsemanen puutarhassa ihmiskunnan syntien tähden, hänen verensä vuodattaminen sekä hänen kuolemansa ja haudasta ylösnousemuksensa (Jes. 53:3–12; Moosia 3:5–11; Alma 7:10–13). Sovituksen vuoksi kaikki ihmiset nousevat kuolleista kuolemattomassa ruumiissa (1. Kor. 15:22). Sovitus tarjoaa meille myös keinon saada syntimme anteeksi ja elää ikuisesti Jumalan luona. Mutta ihminen, joka on saavuttanut vastuullisen iän ja saanut lain, voi saada nämä siunaukset vain, jos hän uskoo Jeesukseen Kristukseen, tekee parannuksen synneistään, ottaa vastaan pelastuksen toimitukset ja noudattaa Jumalan käskyjä. Ne, jotka eivät saavuta vastuullista ikää, ja vailla lakia olevat lunastetaan sovituksen kautta (Moosia 15:24–25; Moroni 8:22). Pyhät kirjoitukset opettavat selvästi, että ellei Kristus olisi sovittanut meidän syntejämme, ei mikään laki, toimitus eikä uhri tyydyttäisi oikeudenmukaisuuden vaatimuksia, eikä ihminen voisi milloinkaan päästä takaisin Jumalan eteen (2. Nefi 2; 9).
Tämä on minun vereni, joka vuodatetaan kaikkien puolesta syntien anteeksiantamiseksi, Matt. 26:28. Hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin, Luuk. 22:39–44. Minä annan ruumiini, että maailma saisi elää, Joh. 6:51. Minä olen ylösnousemus ja elämä, Joh. 11:25. Kristus on kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia, Hepr. 5:9. Kristuksen veren vuodattaminen on pyhittänyt meidät, Hepr. 9; 10:1–10. Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, 1. Piet. 3:18. Kristuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä, 1. Joh. 1:7.
Myöhempien aikojen pyhissä kirjoituksissa on ko. oppaassa annettu seuravat kohdat:
Hänet korotettiin ristille ja surmattiin syntien tähden, 1. Nefi 11:32–33. Lunastus tulee niiden osaksi, joilla on särkynyt sydän ja murtunut mieli, 2. Nefi 2:3–10, 25–27. Hän antoi itsensä uhriksi synnin tähden, 2. Nefi 2:7. Sovitus lunastaa ihmiset lankeemuksesta ja pelastaa heidät kuolemasta ja helvetistä, 2. Nefi 9:5–24. On oltava ääretön sovitus, 2. Nefi 9:7. Tehkää sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta, MK Jaak. 4:11. Hänen verensä sovittaa niiden synnit, jotka ovat tehneet syntiä tietämättään, Moosia 3:11–18. Ihminen sai pelastuksen sovituksen kautta, Moosia 4:6–8. Ellei olisi sovitusta, heidän olisi väistämättä hukuttava, Moosia 13:27–32. Hän sovittaa maailman synnit, Alma 34:8–16. Itse Jumala sovittaa maailman synnit armosuunnitelman toteuttamiseksi, Alma 42:11–30. Minä olen koko maan Jumala, surmattu maailman syntien tähden, 3. Nefi 11:14. Minä, Jumala, olen kärsinyt tämän kaikkien puolesta, OL 19:16. Pienet lapset on lunastettu minun Ainosyntyiseni kautta, OL 29:46–47. Katso hänen kärsimyksiään ja kuolemaansa, joka ei syntiä tehnyt, OL 45:3–5. Tämä on Ainosyntyisen uhrin vertauskuva, Moos. 5:7. Koko ihmiskunta voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta, UK 3.- Hämmästynyt todella
Kuka häntä kirjoitti:
rankaisi kuolemalla?
Ihanko totta et ole UT:a lukenut?
Nyt olisi aika, kun kerran tällä palstalla esität kysymyksiä.
Kohtuutonta vaatia että mielipidepalstalla kerrottaisiin koko Uuden Testamentin sanoma.
Ihmettelen, että mormonit eiväåt tämän vertaa Raamattua tunne, ja silti heitä tulisi nimittää kristityiksi! - Sivullinen.
Hämmästynyt todella kirjoitti:
Kohtuutonta vaatia että mielipidepalstalla kerrottaisiin koko Uuden Testamentin sanoma.
Ihmettelen, että mormonit eiväåt tämän vertaa Raamattua tunne, ja silti heitä tulisi nimittää kristityiksi!Eihän tuossa kysytty koko UT:n sanomaa, vaan että kuka rankaisi kuolemalla.
Kysyn tätä ei-mormonina. - Vastaa nyt,
Hämmästynyt todella kirjoitti:
Ihmettelen, että mormonit eiväåt tämän vertaa Raamattua tunne, ja silti heitä tulisi nimittää kristityiksi!niin ei mene koko pääsisäien Raamatun kimpussa
MAP-kirkon suomalaisessa laulukirjassa on hakemistossa erikseen lueteltu 10 pääsiäisaiheista laulua:
Hän on noussut
Hän elää, Vapahtajani
Kristus ylösnoussut on
Kun sakramentin nautimme
Mä tiedän, että Hän elää
On rakkain Jeesukseni
Oi katso Lunastajamme
Pääsiäisaamu
Te luouit Herran Kuninkaan
Ylistys, kiitos Sulle- tode*
mikä noista on Golgata-laulu?
tode* kirjoitti:
mikä noista on Golgata-laulu?
Ristiinnaulitsemista ja rististä on seuraavat viitteet Pyhien kirjoitusten oppaasa:
RISTIINNAULITSEMINEN. Katso myös Golgata; Jeesus Kristus; Risti; Sovitus.
Uuden testamentin aikaan yleinen roomalainen teloitustapa, jossa ihminen surmattiin sitomalla tai naulitsemalla hänet ristinpuuhun käsistä ja jaloista. Yleensä vain orjat ja alhaisimmat rikolliset ristiinnaulittiin. Sitä ennen teloitettavaa tavallisesti ruoskittiin (Mark. 15:15). Ristiinnaulittava pantiin yleensä itse kantamaan oma ristinsä teloituspaikalle (Joh. 19:16–17). Teloituksen toimeenpanevat sotilaat ottivat yleensä teloitettavan vaatteet (Matt. 27:35). Risti upotettiin maahan, niin että teloitettavan jalat olivat vain noin 30–60 cm maan pinnasta. Sotilaat vartioivat ristiä, kunnes teloitettava kuoli, mihin kului joskus kolmekin päivää (Joh. 19:31–37).
Jeesus Kristus ristiinnaulittiin, koska joukko epäuskoisia syytti häntä valheellisesti kapinasta keisaria vastaan ja jumalanpilkasta, koska hän oli sanonut olevansa Jumalan Poika. Jeesusta häväistiin pukemalla hänet purppuranpunaiseen viittaan (Joh. 19:2), painamalla hänen päähänsä orjantappurakruunu ja muilla tavoilla (Matt. 26:67; Mark. 14:65).
Käteni ja jalkani ovat runnellut, Ps. 22:12–19. Kristus oli kuin karitsa, joka teuraaksi viedään, Jes. 53:7. Jeesus ennusti oman ristiinnaulitsemisensa, Matt. 20:18–19. Kristuksen ristiinnaulitsemisen kuvaus, Matt. 27:22–50 (Mark. 15:22–37; Luuk. 23:26–46; Joh. 19:17–30). Nefi näki näyssä Jumalan Karitsan ristiinnaulitsemisen, 1. Nefi 11:33. Nefi kertoi Kristuksen kärsimyksistä ja ristiinnaulitsemisesta, 1. Nefi 19:9–14. Jaakob kertoi Israelin Pyhän palvelutyöstä ja ristiinnaulitsemisesta, 2. Nefi 6:9. Rajuilmat, maanjäristykset, tulipalot ja pyörretuulet olivat Amerikassa merkkinä Kristuksen ristiinnaulitsemisesta Jerusalemissa, 3. Nefi 8. Minä olen Jeesus, joka ristiinnaulittiin, OL 45:51–52. Kristuksen palvelutyö vankeudessa olevien henkien keskuudessa rajoittui hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa väliseen aikaan, OL 138:27.
RISTI. Katso myös Golgata; Jeesus Kristus; Ristiinnaulitseminen; Sakramentti; Sovitus.
Jeesus naulittiin puuristiin (Mark. 15:20–26), ja ristiä pidetään maailmassa yleisesti Kristuksen ristiinnaulitsemisen ja sovituksen vertauskuvana, mutta Herra on itse asettanut omat ristiinnaulitsemisensa ja uhrinsa vertauskuvat: sakramentin leivän ja veden (Matt. 26:26–28; OL 20:40, 75–79). Niillä, jotka ottavat oman ristinsä, tarkoitetaan pyhissä kirjoituksissa ihmisiä, jotka rakastavat Jeesusta Kristusta niin paljon, että kieltävät itseltään jumalattomuuden ja kaikki maalliset himot ja pitävät hänen käskynsä (JSR Matt. 16:25–26).
Tule ja seuraa minua, Mark. 10:21 (3. Nefi 12:30; OL 23:6). Jeesus kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella, Hepr. 12:2. Kristus korotettiin ristille ja surmattiin maailman syntien tähden, 1. Nefi 11:33. Ne, jotka ovat kestäneet maailman ristit, perivät Jumalan valtakunnan, 2. Nefi 9:18. Minun Isäni lähetti minut, jotta minut korotettaisiin ristille, 3. Nefi 27:14–15. Se, joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua eikä pidä minun käskyjäni, ei pelastu, OL 56:2. Henok näki Ihmisen Pojan korotettuna ristille, Moos. 7:55.- tode*
Tapani1 kirjoitti:
Ristiinnaulitsemista ja rististä on seuraavat viitteet Pyhien kirjoitusten oppaasa:
RISTIINNAULITSEMINEN. Katso myös Golgata; Jeesus Kristus; Risti; Sovitus.
Uuden testamentin aikaan yleinen roomalainen teloitustapa, jossa ihminen surmattiin sitomalla tai naulitsemalla hänet ristinpuuhun käsistä ja jaloista. Yleensä vain orjat ja alhaisimmat rikolliset ristiinnaulittiin. Sitä ennen teloitettavaa tavallisesti ruoskittiin (Mark. 15:15). Ristiinnaulittava pantiin yleensä itse kantamaan oma ristinsä teloituspaikalle (Joh. 19:16–17). Teloituksen toimeenpanevat sotilaat ottivat yleensä teloitettavan vaatteet (Matt. 27:35). Risti upotettiin maahan, niin että teloitettavan jalat olivat vain noin 30–60 cm maan pinnasta. Sotilaat vartioivat ristiä, kunnes teloitettava kuoli, mihin kului joskus kolmekin päivää (Joh. 19:31–37).
Jeesus Kristus ristiinnaulittiin, koska joukko epäuskoisia syytti häntä valheellisesti kapinasta keisaria vastaan ja jumalanpilkasta, koska hän oli sanonut olevansa Jumalan Poika. Jeesusta häväistiin pukemalla hänet purppuranpunaiseen viittaan (Joh. 19:2), painamalla hänen päähänsä orjantappurakruunu ja muilla tavoilla (Matt. 26:67; Mark. 14:65).
Käteni ja jalkani ovat runnellut, Ps. 22:12–19. Kristus oli kuin karitsa, joka teuraaksi viedään, Jes. 53:7. Jeesus ennusti oman ristiinnaulitsemisensa, Matt. 20:18–19. Kristuksen ristiinnaulitsemisen kuvaus, Matt. 27:22–50 (Mark. 15:22–37; Luuk. 23:26–46; Joh. 19:17–30). Nefi näki näyssä Jumalan Karitsan ristiinnaulitsemisen, 1. Nefi 11:33. Nefi kertoi Kristuksen kärsimyksistä ja ristiinnaulitsemisesta, 1. Nefi 19:9–14. Jaakob kertoi Israelin Pyhän palvelutyöstä ja ristiinnaulitsemisesta, 2. Nefi 6:9. Rajuilmat, maanjäristykset, tulipalot ja pyörretuulet olivat Amerikassa merkkinä Kristuksen ristiinnaulitsemisesta Jerusalemissa, 3. Nefi 8. Minä olen Jeesus, joka ristiinnaulittiin, OL 45:51–52. Kristuksen palvelutyö vankeudessa olevien henkien keskuudessa rajoittui hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa väliseen aikaan, OL 138:27.
RISTI. Katso myös Golgata; Jeesus Kristus; Ristiinnaulitseminen; Sakramentti; Sovitus.
Jeesus naulittiin puuristiin (Mark. 15:20–26), ja ristiä pidetään maailmassa yleisesti Kristuksen ristiinnaulitsemisen ja sovituksen vertauskuvana, mutta Herra on itse asettanut omat ristiinnaulitsemisensa ja uhrinsa vertauskuvat: sakramentin leivän ja veden (Matt. 26:26–28; OL 20:40, 75–79). Niillä, jotka ottavat oman ristinsä, tarkoitetaan pyhissä kirjoituksissa ihmisiä, jotka rakastavat Jeesusta Kristusta niin paljon, että kieltävät itseltään jumalattomuuden ja kaikki maalliset himot ja pitävät hänen käskynsä (JSR Matt. 16:25–26).
Tule ja seuraa minua, Mark. 10:21 (3. Nefi 12:30; OL 23:6). Jeesus kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella, Hepr. 12:2. Kristus korotettiin ristille ja surmattiin maailman syntien tähden, 1. Nefi 11:33. Ne, jotka ovat kestäneet maailman ristit, perivät Jumalan valtakunnan, 2. Nefi 9:18. Minun Isäni lähetti minut, jotta minut korotettaisiin ristille, 3. Nefi 27:14–15. Se, joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua eikä pidä minun käskyjäni, ei pelastu, OL 56:2. Henok näki Ihmisen Pojan korotettuna ristille, Moos. 7:55.niin, Tapani, mikä noista oli se Golgata-laulu?
- raamattu puhuu
lainaan Tapani1 sinun edellistä viestistäsi tämän:
"Henok näki Ihmisen Pojan korotettuna ristille, Moos. 7:55"
Minua kiinnostaa todella paljon, jotta mistä tämä on peräisin - koska seitsemättä Mooseksen kirjaa ei ole, niin kertoisitko, mistä lainasit tuon?
Kiitos ja hyvää pääsiäistä! Kristus on ylösnoussut 2000 vuotta sitten.- todettu ennenkin
7 on valehtelijan luku.
Tässä on Mooses 7:55 http://mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html
Tuo on Abrahamin alunperin kirjoittamasta kääröstä jonka JS sai käsiinsä ja jonka tämä myi Chichagon museolle jossa syttynyt tulipalo tuhosi monia kirjoja. Tulipalon jälkeen löytyneistä kirjoista ei ole löydetty tuota kohtaa missä nämä käännökset olivat.- !!!
nenada kirjoitti:
Tässä on Mooses 7:55 http://mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html
Tuo on Abrahamin alunperin kirjoittamasta kääröstä jonka JS sai käsiinsä ja jonka tämä myi Chichagon museolle jossa syttynyt tulipalo tuhosi monia kirjoja. Tulipalon jälkeen löytyneistä kirjoista ei ole löydetty tuota kohtaa missä nämä käännökset olivat.Kysymys oli siis Smithin väärennöksestä eikä Raamatun kohdasta. Miksi Tapani ei sitä heti kertonut? Tavallinen tallaaja ei välttämättä huomaa, että Raamatussa ei Mooseksen 7. lukua ole.
!!! kirjoitti:
Kysymys oli siis Smithin väärennöksestä eikä Raamatun kohdasta. Miksi Tapani ei sitä heti kertonut? Tavallinen tallaaja ei välttämättä huomaa, että Raamatussa ei Mooseksen 7. lukua ole.
Aika huono Raamatun tuntemus jos etsii Moosesta Raamatusta. Johan kaikki lapsetkin tietävät että Raamatun Mooseksen kirjoissa on luku 1-5 edessä ja perässä oleva luku näyttää lukua ja : takana on jae! Ennemmminkin herää kysymys monesko Mooaseksen kirja...
Olisi ihan kiva jos pysyisit vakimerkissäsi niin tietäisin heti, että ei kannata vastata sillä sieltäpäin ei tule kuin ilkeämielisiä heittoja.- !!!
nenada kirjoitti:
Aika huono Raamatun tuntemus jos etsii Moosesta Raamatusta. Johan kaikki lapsetkin tietävät että Raamatun Mooseksen kirjoissa on luku 1-5 edessä ja perässä oleva luku näyttää lukua ja : takana on jae! Ennemmminkin herää kysymys monesko Mooaseksen kirja...
Olisi ihan kiva jos pysyisit vakimerkissäsi niin tietäisin heti, että ei kannata vastata sillä sieltäpäin ei tule kuin ilkeämielisiä heittoja.Eivät kaikki huomaa tai kuvittelevat painovirheeksi. Kun kirjoitetaan Mooses 7. kuinka moni arvaa, että kysymys onkin jostain Smithin sadusta eikä Raamatusta?
Melkoista epärehellisyyttää käyttää Raamatun merkitsemistapaa Smithin satujen yhteydessä. Olisi pitänyt merkitä esim. Smith(Moos. 7:55). - Kun keskustellaan
!!! kirjoitti:
Eivät kaikki huomaa tai kuvittelevat painovirheeksi. Kun kirjoitetaan Mooses 7. kuinka moni arvaa, että kysymys onkin jostain Smithin sadusta eikä Raamatusta?
Melkoista epärehellisyyttää käyttää Raamatun merkitsemistapaa Smithin satujen yhteydessä. Olisi pitänyt merkitä esim. Smith(Moos. 7:55).mormonismista, niistä pitää voida keskustella mormonismin omien tekstienkin perusteella, siten kuin ne on nimetty. Sinulla ei ole mitään oikeutta mennä editoimaan muualla hyväksyttyä merkintätapaa. Jos tunnet pakonomaista, mutta tarpeetonta, korjailutarvetta, kirjoittele vaikka vessapaperiin, älä tänne.
- !!!
Kun keskustellaan kirjoitti:
mormonismista, niistä pitää voida keskustella mormonismin omien tekstienkin perusteella, siten kuin ne on nimetty. Sinulla ei ole mitään oikeutta mennä editoimaan muualla hyväksyttyä merkintätapaa. Jos tunnet pakonomaista, mutta tarpeetonta, korjailutarvetta, kirjoittele vaikka vessapaperiin, älä tänne.
Tämä on kaikille avoin palsta. Omalla hymistelypalstallanne voitte käyttää kaksoiskieltänne. Täällä on syytä käyttää normaalia suomen kieltä, jossa Mooses on Raamatun hahmo, ei Smithin satujen.
- !!!
Kun keskustellaan kirjoitti:
mormonismista, niistä pitää voida keskustella mormonismin omien tekstienkin perusteella, siten kuin ne on nimetty. Sinulla ei ole mitään oikeutta mennä editoimaan muualla hyväksyttyä merkintätapaa. Jos tunnet pakonomaista, mutta tarpeetonta, korjailutarvetta, kirjoittele vaikka vessapaperiin, älä tänne.
Yhtä älytöntä olisi esittää jokin lause ja laittaa sen eteen merkintä Luuk. 32:18. Tavallinen tallaaja luulisi kyseistä lausetta Raamatun lauseeksi. Kun joku sitten huomauttaisi, että ei Luukaksen evankeliumissa ole noin monta lukua, sitten myönnettäisiinkin, että kyse oli aivan jonkun muun kirjoituksesta!
- to..
nenada kirjoitti:
Tuo on Abrahamin alunperin kirjoittamasta kääröstä jonka JS sai käsiinsä ja jonka tämä myi Chichagon museolle jossa syttynyt tulipalo tuhosi monia kirjoja. Tulipalon jälkeen löytyneistä kirjoista ei ole löydetty tuota kohtaa missä nämä käännökset olivat."Abrahamin alunperin kirjoittama ".. onko maailmassa yhtään tieteen lajia joka on totta,kun tieteen pitää olla linjassa teidän tarinoidenne kanssa eikä niin ole?
Amerikan ,Israelin, Egyptin historiat teillä on ikiomat, sellaiset joista
kukaan ei ole kuullut ennen eikä jälkeen Smithin, biologia ja paleontologia, egyptologia ,muu lingvistiikka ja ihmislajin varhaishistoria niin ikään.
Mitä yksi mies 1800 luvun alussa keksi väittää on totta, tiede ja koko muu maailma ovat "anteja" kuten olivat muinaiset israelilaiset ja egyptiläiset,hehän röyhkeydessään elivät väärän historian.
http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Abraham - keskustellessa
!!! kirjoitti:
Yhtä älytöntä olisi esittää jokin lause ja laittaa sen eteen merkintä Luuk. 32:18. Tavallinen tallaaja luulisi kyseistä lausetta Raamatun lauseeksi. Kun joku sitten huomauttaisi, että ei Luukaksen evankeliumissa ole noin monta lukua, sitten myönnettäisiinkin, että kyse oli aivan jonkun muun kirjoituksesta!
Hyviin tapoihin ja tavallisesti myös lähdeteos mainitaan, joten '!!!' on aivan oikeassa ja kun tämä on vielä kaikille avoin keskustelupalsta mormonismista niin sitä suuremmalla syyllä.
Se on Kallisarvoisesta helmestä, joka on yksi MAP-kirkon pyhistä kirjoituksista. Tästä voi tutustus ko. kirjaan ja muihin pyhiin kirjoihimme Raamatun lisäksi.
Tapani1 kirjoitti:
Se on Kallisarvoisesta helmestä, joka on yksi MAP-kirkon pyhistä kirjoituksista. Tästä voi tutustus ko. kirjaan ja muihin pyhiin kirjoihimme Raamatun lisäksi.
Linkki jäi:
http://mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html- !!!
Tapani1 kirjoitti:
Linkki jäi:
http://mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.htmlKyse on siis Smithin kirjoituksista, vaikka aiemmasta viestistäsi olisi luullut Raamatun olevan kyseessä!
- Ev.lut.
to.. kirjoitti:
"Abrahamin alunperin kirjoittama ".. onko maailmassa yhtään tieteen lajia joka on totta,kun tieteen pitää olla linjassa teidän tarinoidenne kanssa eikä niin ole?
Amerikan ,Israelin, Egyptin historiat teillä on ikiomat, sellaiset joista
kukaan ei ole kuullut ennen eikä jälkeen Smithin, biologia ja paleontologia, egyptologia ,muu lingvistiikka ja ihmislajin varhaishistoria niin ikään.
Mitä yksi mies 1800 luvun alussa keksi väittää on totta, tiede ja koko muu maailma ovat "anteja" kuten olivat muinaiset israelilaiset ja egyptiläiset,hehän röyhkeydessään elivät väärän historian.
http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Abraham"Mitä yksi mies 1800 luvun alussa keksi väittää on totta, tiede ja koko muu maailma ovat "anteja" kuten olivat muinaiset israelilaiset ja egyptiläiset,hehän röyhkeydessään elivät väärän historian."
Tämä onkin hauska oivallus: hehän röyhkeydessään elivät väärän historian. Historia ei miltään osin pidä yhtä Mormonin kirjan kanssa: sen pahempi historialle!
- 'Turust
Tämä on mormonismi palsta.
Älkää sotkeko tänne kristittyjen asioita.
Turust- ei mainoksia kiitos
Hei tämä on avoin palsta keskustela ja on hyvä peilata mornonismista myös muiden uskomuksien suhteen.
Se on terveellistä. - Kun keskityttäisiin
ei mainoksia kiitos kirjoitti:
Hei tämä on avoin palsta keskustela ja on hyvä peilata mornonismista myös muiden uskomuksien suhteen.
Se on terveellistä.vain peilaamaan, ei perustelemaan evlutkristinuskon oikeellisuutta. Sille on omat palstansa. Täällä lienee mahdollista perustella mormonismia, vai onko. Onko tämä palsta varattu vain mormonismin mollaamiselle?
- yksinkertaisesta
Kun keskityttäisiin kirjoitti:
vain peilaamaan, ei perustelemaan evlutkristinuskon oikeellisuutta. Sille on omat palstansa. Täällä lienee mahdollista perustella mormonismia, vai onko. Onko tämä palsta varattu vain mormonismin mollaamiselle?
mormonin mielestä kaikkien toisinajattelijoiden mielipide on 'mollaamista'.
täytyyhän mormoninkin pysyä keskustelussaan asiallisuudessa.
Miksi muuten esim ev.lut. ja muut pystyvät perustelemaan sanomisensa, mutta mormonit eivät? Ja mistähän se johtuu? Ei kai vaan oikeasta historiallisista tosiasioista? Mielikuvitussatujahan ei voi ottaa vakavasti. - Ateistien
yksinkertaisesta kirjoitti:
Miksi muuten esim ev.lut. ja muut pystyvät perustelemaan sanomisensa, mutta mormonit eivät? Ja mistähän se johtuu? Ei kai vaan oikeasta historiallisista tosiasioista? Mielikuvitussatujahan ei voi ottaa vakavasti.kaksoikielessä mollaaminen on positiivista krittiikkiä.
- A. Teisti
Ateistien kirjoitti:
kaksoikielessä mollaaminen on positiivista krittiikkiä.
Mormonismista on kylläkin vaikeaa keksiä positiivista sanottavaa...
- uskomatonta.
yksinkertaisesta kirjoitti:
Miksi muuten esim ev.lut. ja muut pystyvät perustelemaan sanomisensa, mutta mormonit eivät? Ja mistähän se johtuu? Ei kai vaan oikeasta historiallisista tosiasioista? Mielikuvitussatujahan ei voi ottaa vakavasti.ev.lut ja muut EIVÄT ole mitenkään kyenneet osoittamaan sanomisensa oikeaksi...
Perustelemaan ne kyllä pystyy, mutta todeksi ei....
Siinä on huima ero. - Ev.lut.
Kun keskityttäisiin kirjoitti:
vain peilaamaan, ei perustelemaan evlutkristinuskon oikeellisuutta. Sille on omat palstansa. Täällä lienee mahdollista perustella mormonismia, vai onko. Onko tämä palsta varattu vain mormonismin mollaamiselle?
"Täällä lienee mahdollista perustella mormonismia, vai onko.2
On mahdollista ja me kaikki odotammekin ensimmäisiä perusteluja -:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p565745Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "752932Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella222168No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol401935Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1611829- 191828
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61559Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83117281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191171Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah721006