kamferttia

onko enää

onko kamfertti tippoja enää apteekissa. Entä muurahaipriitä ja halvaustippoja, pirunpaskaa ja anistippoja.
Mihin ne ennenvanhaan käytti Kamferttia? Eikö se ollut lääke melkein joka sairauteen ?

6

15411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tippa

Olen viisikymppinen ja muistoni lapsuudesta kamferitippojen suhteen.Olin saunassa ja siellä oli häkää, tuuperruin lattialle. Äiti laittoin sokerinpalaan kamferitippoja, heti taju palasi. Muistan kyllä että sitä käytettiin maalla moneenkin vaivaan, mutta en muista mihin. Ehkä sydämen tykytykseen. On minulla vielä lääkekaapissa sitä, varmaankin ollut vuosia, en muista mitä varten sitä ostin.Näistä muista en muista kuulleenikaan.

• asd4

Ainakin Helsingissa Yliopiston apteekit ja Hakaniemen apteekki myy kamferispriita. Kaytettiin ennen sydamen vahvistamiseen ja mietona piristeena. Pidettiin lahes yleislaakkeena. (Sori nappiksessa ei ole skandeja).

• minä

kamferitippoja, kamferispriitä, myös tabletteina löytyy kamferia.

• braun

kamferispriilinimettiä myydään apteekeissa vieläkin esim. lihassärkyjen ulkoiseen hoitoon ja kamferitabletteja sisäisesti käytettäväks esim. sydämen toiminnan virkistämiseen.

• 1932

Kuinka paljon on apteekeissa myytävissä Kamferintippapulloissa puhdasta kamferia.
      Yliannostus on vaarallista, jos sitä hotkaisee liikaa.

• far.

http://www.yliopistonapteekki.fi

"EDIPHARMIA 50 MG PÄÄLLYSTETTY TABLETTI 100
      CAMPHORA MEDIPHARMIA 50 MG PÄÄLLYSTETTY TABLETTI 100

* Lue pakkausseloste

CAMPHORA MEDIPHARMIA 50 MG PÄÄLLYSTETTY TABLETTI 100

Normaalihinta 9,54 € (0,10 €/kpl)

Itsehoitolääke
      Korvattavuus

Lääke ei ole korvattava.
      Myyntiluvan haltija/markkinoija

Ayanda Oy
      Lääkeopas
      Vaikuttava aine

Kamferi.
      Käyttötarkoitus

Kamferi on perinteinen lääke, jota käytetään sellaisten oireiden hoitoon ja ehkäisyyn, jotka todennäköisesti aiheutuvat liian alhaisesta verenpaineesta.
      Annostus

Aikuisille 1 tabletti 1-3 kertaa päivässä. Alle 18-vuotiaille vain lääkärin ohjeen mukaan.
      Lääkkeen ottaminen

Tabletit niellään runsaan nesteen kera.
      Vaikutustapa

Kamferi voi kohottaa hetkellisesti alentunutta verenpainetta, jota esiintyy mm. äkillisen pystyasentoon nousun yhteydessä.
      Haittavaikutukset

Haittavaikutukset ovat harvinaisia.
      Raskaus ja imetys

Lääkettä ei saa käyttää raskauden aikana eikä imetyksen yhteydessä.
      Säilytys

Huoneenlämpö (15-25 °C).

Lääkeoppaan tiedot: ©Lääketietokeskus"

1 osa kamferia, 3 osaa eet. ja 6 osaa spriitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      106
      2394
    2. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      18
      2181
    3. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      169
      1876
    4. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      236
      1375
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      127
      1269
    6. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1154
    7. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1075
    8. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      968
    9. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      84
      897
    10. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      70
      872
    Aihe