Tässä kirjoituksessa tutkitaan muutamia tavallisimpia ennakkoluuloja ja ennakkokäsityksiä, joita ihmisillä on kristillistä uskoa kohtaan. Ne nousevat toistuvasti esiin niiden ihmisten ajatuksissa ja asenteissa, jotka ovat epäileviä Kristusta ja elävää uskoa kohtaan. Nämä kysymykset nousevat esiin myös toimittajien haastatteluissa. He kysyvät yleensä aina samoja kysymyksiä kristillisestä uskosta. Siksi tutkimme tätä aihetta tarkemmin.
Artikkeli sivulla http://www.jariiivanainen.net/uskojaennakkoluulot.html
Kristillinen usko ja ennakkoluulot!
4
141
Vastaukset
- vanha ja vakaa
Ruotsissa ja Norjassahan ollaankin jo luopumassa tästä pakanallisesta
harhaopista. Aika erikoista että muuten ruotsalaiset piispat toivat ja pakottivat
kristinuskon Suomeen miekkamiestensä kanssa.
Joka ei kääntynyt tähä pakanalliseen itämaiseen tuonti/harhaoppiin niin tapettiin ja muurattiin kirkon kivijalkaan elävältä.
Sellainen ennakkotieto minulla on uskovaisista että heitä on pahasti jymäytetty.- lutherinjalanjäljis
Ns. "miekkaherätys" oli katolisen kirkon ristiretkien muodossa tekemää käännytystyötä. Ristiretket olivat paavin hyväksymiä, uskonnollisesti motivoituja sotaretkiä erityisesti keskiajalla.
Paavit eivät suinkaan ole Pietarin seuraajia, vaan keisari Konstantinuksen ja muiden Rooman keisareiden. Paavin arvovallalle haettiin oikeutus väärennettyjen keisarillisten dokumenttien kautta. "Keisarillisesta dokumentista käy selvästi ilmi, että Rooman piispa (paavi) oli Konstantinuksen perillinen; eli kuten hän, pukeutui kuin hän, rakennutti palatsinsa ja hallitsi maitaan samojen keisarillisten periaatteiden mukaan… ollen kirkon ja valtion johdossa.
Kristus sanoi Joh.18:36: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä." Nuo, jotka väittivät olevansa Kristuksen sijaisia (=Vicarivs Filii Dei) komensivat armeijoita Hänen nimessään, tuhosivat, murhasivat, ryöstivät kaupunkeja ja asettivat tai tuhosivat kuninkaita. Edustaen hänen väitettyä ristiään nämä tyrannit voittivat haltuunsa maailman valtakuntia niiden johtajilta, keräsivät valtavia henkilökohtaisia omaisuuksia ja usein viettivät aikansa pahuudessa ja moraalittomuudessa. Hyvällä syyllä 1000 -vuotista aikaa ennen uskonpuhdistusta voidaan sanoa "pimeäksi keskiajaksi".
Mutta. Kaikki tuo edellämainittu on Raamatussa ennustettu ja mainittu, että niin tulee käymään.
- Tellustelen
Jumalan tuomio kohtaa pian maanpiiriä!
- Kokemys-K
Olen lukenut monta ihan mielenkiintoista ja molemmin puolin antoisaa pohdintaa uskosta ja sen suhteesta tieteeseen, moraaliin, pelastukseen jne. Niissä on pohdittu syvällisesti uskon ongelmia ja ristiriitoja ja syitä uskoa siitä huolimatta. Vaaditaan kuitenkin varsin syvällistä viisautta ja elämän monimuotoisuuden tajua että pohdinnat ovat oikeasti merkityksellisiä ja uutta avaavia.
Valitettavasti sinun sivujesi kirjoitus oli tyypillinen amerikkalaistyylinen yksinkertaistus jossa kaikki selitetään parhain päin muutamia lähteitä nopeasti siteeraten ja kaikki hankalat vastaväitteet kiertäen. Kehottaisin että jos haluat oikeasti jotain antavan sivun, älä keksi itse kysymyksiä vaan käy aitoa dialogia toisen toisesta näkökulmasta ajattelevan ihmisen kanssa. Silloin joudut oikeasti pohtimaan asioita ja ottamaan selvää. Nyt lähes jokaiseen vastaukseesi keksii helposti lukuisia vastaväittämiä tai vastakysymyksiä.
Uskoa voi puolustaa myös oikeasti älykkäällä tavalla ilman alakoulutasoista argumentointia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482814Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632017- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351678Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua311393Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782