Pekka Reinikainen

Ateistit kyykkyyn

Olen taustaltani ateisti, Jumalan kieltäjä. Olin aikanani ehdottomasti kristinuskoa ja kaikkea kristillisyyttä vastaan. Pidin kristittyjä vanhanaikaisina, ymmärtämättöminä, eräänlaisina vanhoihin taruihin uskovina muinaisjäänteinä. Olin syvällä sydämessäni täysin vakuuttunut siitä, ettei minusta koskaan, ei minkäänlaisissa olosuhteissa voisi tulla kristittyä. Se oli minulle aivan mahdoton ajatus.

Käsitykseni perustui puhtaasti tieteelliseen maailmankuvaan. Olin luonnontieteen lumoissa, täysin orientoitunut tieteelliseen ajatteluun. Minusta tieteellinen maailmankuva tarjosi vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Minulle oli aivan selvää, että joskus 4 miljardia vuotta sitten oli kiehuvassa maapallon alkuliemessä syntynyt solu, josta vähitellen kehittyi kala, joka aikansa uiskenneltuaan päätti ryhtyä kävelemään. Se oli sitä mieltä, että olisi mukava olla sammakko. Niinpä se muuttui sammakoksi ja vähitellen sisiliskoksi ja siitä rotan kaltaiseksi alkueläimeksi. Tämä taas kehittyi jonkinlaiseksi kummituseläimeksi ja edelleen apinankaltaiseksi esi-isäksi, jonka kautta joitakin miljoonia vuosia sitten syntyi uljas ihminen.

Tämä oli mielestäni täydellinen, hieno kuvaus maailmankaikkeudesta, sen synnystä ja tarkoituksesta. En voinut mitenkään ymmärtää, että jotkut oppimattomat ihmiset edelleen uskoivat Jumalaan.

Mutta sitten rupesi tapahtumaan.

Törmäsin erääseen kauniiseen tyttöön. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Tämä nuori nainen, nykyinen vaimoni, oli kuitenkin rovastin tytär, ja se teki tilanteen hieman hankalaksi. Olin tosin johdonmukainen siinä, että sanoin heti alkuun mielipiteeni kristinuskosta ja kristityistä.

Olen opiskellut lääkäriksi Ranskassa Montpellierissä, maailman vanhimmassa edelleen toimivassa lääketieteellisessä tiedekunnassa.

Pitkällä junamatkalla opiskelupaikkakunnalleni istuin junanvaunussa ja rupesin keskustelemaan vastapäätä istuneen nuoren miehen kanssa. Kävi ilmi, että Charles Beloff, nuori juutalainen biokemisti, opiskeli Montpellierin yliopistossa samoilla biokemian luennoilla kuin minäkin. Hänkin oli päättänyt valmistua lääkäriksi.

Meistä tuli erittäin hyvät ystävät, ja täytyy rehellisesti myöntää, että tuskinpa minusta olisi tullut lääkäriä ilman tämän upean messiaanisen juutalaisen apua. Hän opetti minulle biokemiaa. Retkeilimme yhdessä Etelä-Ranskan vuoristossa, kauniilla joen rannalla. Siellä me puiden siimeksessä keskustelimme biokemiasta – ja Jumalasta.

Charles kertoi minulle Kristuksesta. Se oli kiinnostavaa kuultavaa, mutta pidin sitä vain jonkinlaisena historiallisena keskusteluna. En tuntenut sen paremmin juutalaisuutta kuin kristinuskoakaan siinä määrin, että olisin pystynyt ottamaan niihin kovin syvällisesti kantaa.

Hienotunteisena miehenä Charles kuitenkin kärsivällisesti selitti, kuinka hataralla pohjalla tieteisuskoni ja tieteellinen maailmankuvani oli. Hänen opetuksensa jälkeen tämä oli helppo ymmärtää. Lopulta tajusin konkreettisesti, ja aivan luonnontieteen kannalta katsottuna perustellusti, että on mieletöntä väittää elävän solun, hyvin monimutkaisen koneiston, voivan syntyä jonkinlaisesta alkuliemestä.

Asia tuli harvinaisen selväksi.

Kiitos tämän messiaanisen juutalaisen, rupesin ahkerasti tutkimaan Raamattua – joka osoittautui varsin vaikeaselkoiseksi kirjaksi. Tajusin kuitenkin, että tämän ihmeellisen luomakunnan takana täytyy olla joku suunnittelija. Itsestään tällaista ei voi syntyä. Se asia tuli toki täysin selväksi, mutta joitakin kohtia Raamatusta oli vaikea omaksua. Minun oli vaikea ymmärtää esimerkiksi Johanneksen evankeliumia ja Johanneksen kirjeitä. Sen näin heti, että ne tulvivat rakkautta, mutta minulle tuotti vaikeuksia tajuta, mistä niissä loppujen lopuksi oli kysymys.

Siitä kuitenkin lähti liikkeelle prosessi, joka johti minut Kristuksen luokse.

Tässä kohtaa haluan alleviivata esirukouksen tärkeyttä. Vaimoni kertoi myöhemmin, että hän oli joka ilta polvillaan rukoillut, että minäkin löytäisin Kristuksen, eivätkä nuo rukoukset hukkaan menneetkään.

Tämä johti kuitenkin jonkinlaiseen aivouskoon. Järjen tasolla uskoin, että joku suunnittelija on olemassa. En kuitenkaan tuntenut Kristusta. Se oli vaarallinen tila. Se johti itsehurskauteen ja itsetyytyväisyyteen. Sen tapaiseen itseluottamukseen, että minulla oli ratkaisu hallussani, ja asia tuntui olevan sillä selvä.

Kaikki ei kuitenkaan ollut aivan kohdallaan. Jouduin harhateille. Alkoholin käyttö lisääntyi. Tupakointi lisääntyi. Erilaiset huvit saivat yhä enemmän tilaa elämässäni. Alkoi ilmetä myös erilaisia vaikeuksia. Mielessä pyöri vastaamattomia kysymyksiä: mikä minä olen, minne olen menossa?

31

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atet kyykkyyn

Tämäntapaiset ajatukset nousivat esiin esimerkiksi ammattiini liittyviä luottamustoimia hoitaessani. Olin aktiivisesti mukana ammattiyhdistysliikkeessä. Helsingin aluelääkäriyhdistyksen puheenjohtajana olin vuoden 1984 lääkärilakon aikaan lakkopäällikkönä. Silloin rupesi tuntumaan siltä, että olin väärillä teillä. Monet ahdistukset alkoivat painaa sydäntäni.

Oliko oikein mennä lakkoon?

Miten potilaille käy?

Aiheuttaako lakko kohtuutonta kärsimystä hoitoa tarvitsevien elämässä?

Vaimo oli koko tämän ajan käynyt raamattupiirissä, jossa oli rukoiltu puolestani. Hän sai minut eräänä iltana houkuteltua Johanneksen kirkkoon, joka oli aivan täynnä väkeä. Kirkossa oli Ulla-Christina Sjömanin Sanan ja rukouksen ilta. Mennessämme mukaan tuohon ihmispaljouteen ihmettelin itsekseni, miksi olin siellä mukana. Mitä minä siellä tein?

Sitäkin kummastelin, että puhujina oli naisia. ”Onko nykyään tapana, että naiset puhuvat kirkossa?”

Illan edetessä pidemmälle oli pakko myöntää, että sanoma oli väkevä. Ulla-Christina Sjöman kertoi nuoresta miehestä, jolla oli kaikenlaisia ongelmia elämänsä kanssa, päihteistä lähtien. Kun puhuja kertomuksensa lopuksi mainitsi, että tämän nuoren miehen nimi oli Pekka, niin nuo sanat iskivät minuun kuin salama. Jokin ihmeellinen voima nosti minut ylös. Se tapahtui niin rajulla tavalla, että penkki olisi varmaan noussut mukana, jos se olisi ollut liimattuna minuun riittävän tukevasti. Sama voima kuljetti minut suoraan puhujan eteen. Itse en käsittänyt käytöstäni lainkaan. Minun oli vain mentävä seurakunnan eteen.
      Saman tien puhuin elämäni huolet Ulla-Christina Sjömanille ja pyysin, että rukoilisimme minun puolestani, mutta myös lääkärien puolesta ja sen puolesta, ettei lakkoa tulisi. Täytyy sanoa, että sen jälkeen mikään elämässäni ei ollut niin kuin ennen. Ikään kuin jokin suuri voima olisi ravistellut minua seuraavina päivinä. Minä, joka olin tuntenut olevani joku hieno, pikkusormi pystyssä sherryä naukkaileva, sikaria tuprutteleva, jumaluudesta ja lääketieteestä perillä oleva kulttuuripersoona, tajusin yhtäkkiä, että minähän olen kauhea, itsekäs, inhottava ihminen. Täynnä syntiä, pahuutta ja pahoja ajatuksia. Ymmärsin sellaisena olevani ilman muuta menossa kadotukseen. Tajusin täysin selvästi, että vain Kristus voi minut pelastaa.

Putosin polvilleni. Itkin ja tunnustin syntini. Kristus muutti minut. Sisimmästäni lähti kiitos ja rukous. Tunsin, etten tarvitse enää mitään siitä, mihin olin siihen asti ripustautunut. Kaadoin välittömästi kaikki alkoholijuomat pois, heitin tupakat menemään. Kaikki muuttui täydellisesti. Jopa siinä määrin, että ympäristönikin sen huomasi.

Töihin mentyäni yksi potilaistani, iäkkään puoleinen rouva – taisi olla ensimmäisiä tämän muutoksen jälkeen vastaanotolleni tulleista – katsoi minua pitkään ja totesi:
      - Olen tullut tapaamaan tohtori Reinikaista, mutta te ette ole tohtori Reinikainen.

Samaan seminaariin kanssani osallistunut kollega kierteli ja kaarteli ympärilläni, katseli minua pitkään silmät pyöreinä. Lopulta hän rohkeni esittää suoran kysymyksen.
      - Mikä sinua vaivaa, Pekka, kun olet noin rauhallinen ja levollinen.

Hänkin huomasi minussa tapahtuneen muutoksen.

Elämäni ikään kuin alkoi vasta noista hetkistä. Tuntui kuin olisin ollut kuolleena siihen asti. Elämä muuttui rikkaaksi, jännittäväksi. Siihen tuli tarkoitus ja päämäärä. Tiesin, että vaikka elämä päättyisi, niin sillä hetkellä se todella vasta alkaisi. Olisin menossa Kristuksen luo. Pääsisin taivaan kotiin Hänen tykönsä. Pelko kaikkosi. Tuli kaikella tavalla hyvä olo.

Prosessi oli kuitenkin pitkä ja taistelu kova. Näin jälkeen päin ajatellen tämä saattoi johtua siitä, että minulla oli tapana harrastaa joogaa. Tämä tosin on omaa arveluani, mutta sillä todella saattoi olla jotakin vaikutusta tämän kasvuprosessin pitkittymiseen.

Joka tapauksessa Jumala puuttui elämääni niin kouriintuntuvasti, ettei minulle, entiselle ateistille, jäänyt hetkeksikään epäselväksi, onko Hän olemassa vai ei.

Kerroin näistä kokemuksista myöhemmin Ulla-Christina Sjömanille. Hän sanoi liittäneensä nimeni yöpöydällään olleeseen esirukouslistaan, jota hän piti aivan erityisen tärkeistä rukousaiheistaan. Täytyy sanoa, että nuo rukoukset – varmaan monien muiden ohessa – aiheuttivat elämääni melkoista ravistelua.

Tärkeätä on, että Herra asuu sinun sydämessäsi ja täyttää sinut Hengellään ja ohjaa sinua kaikissa töissäsi.

Tärkeätä on, että täytät sydämesi ja mielesi Herran Sanalla, jolloin Hän voi puhua sinulle Sanansa kautta.

• buahahahaha

Monet ihmettelevät, kuinka Herra voi johdattaa ja kuinka Hän voi puhua. Ei Hän voikaan, ellei sinun sydämesi ole täynnä Jumalan Sanaa. Minulle itselleni Herra puhuu rukouksessa nostamalla sydämelleni jonkin Sanan kohdan, josta saan vastauksen.

Olen tullut huomaamaan, että jos Sanan lukeminen ja tutkiminen unohtuu, niin kristinusko voi kuivua kasaan ja kuolla.

”Kirjoitettu on: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee’.”
        (Matt. 4:4)

Me siis olemme kuoleman vaarassa, ellemme lue Raamattua.

Joitakin vuosia sitten huomasin, että uskonelämäni ikään kuin köyhtyi, näivettyi. Silloin tajusin, että en lukenut Raamattua lainkaan. Aloin puolustella itseäni: eihän minulla ole aikaa! Tämän selityksen kuultuaan joku ystävä totesi, että ei sitä tule olemaankaan, ellen ota sitä. Ellen varaa vuorokaudestani tiettyä aikaa Raamatun lukemiseen.

Päätin laittaa herätyskellon soimaan aamulla tuntia aikaisemmin. Sen tunnin varasin Herralle, Sanan lukemiselle ja rukoukselle. Tämä taas muutti elämäni aivan erilaiseksi. Nykyisin en lähde yhtenäkään päivänä töihin tai muihin tehtäviin ilman rukousta, ilman vyöttäytymistä Efesolaiskirjeen 6. luvun mukaiseen Jumalan sota-asuun. Tämä maailma on paha. Se on täynnä houkutuksia ja vääriä, vahingollisia ajatuksia. Kuinka helposti täällä mennäänkään harhaan, jos Herran Sana ei ole ”jalkaimme lamppuna” (Ps. 119:105).

Olen viime vuosina kulkenut ahkerasti ympäri Suomea julistamassa tätä sanomaa: Jumalan kunniaa luonnossa, Kaikkivaltiaan hyvää huolenpitoa ja Jumalan valtakunnan todellisuutta. Pidän tällaista julistusta tärkeänä erityisesti kristityille. Näkyni on Uudesta testamentista, siitä kohdasta, jossa Kristus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi kalassa olleille opetuslapsilleen Gennesaretin järvellä. Myöhemmin Hän kutsui heidät hiilivalkealle syömään leipää ja kalaa ja sanoi Pietarille: ”Ruoki minun karitsoitani” (Joh. 21:15).

Tämä on minun näkyni.

Monet ihmettelevät, miksi kristityille pitää saarnata Jumalasta ja Hänen todellisuudestaan. Totuus on kuitenkin se, että juuri heille pitää puhua. Tässä ajassa houkutukset ja eksytykset helposti vetävät Jumalan lapsia luopumukseen. Tämän takia kristityt täytyy ikään kuin rokottaa tätä vaaraa vastaan. Myös sen takia, että ilman muuta suurin yksittäinen syy siihen, että nykyihminen ei enää usko Jumalaan, on se sama tieteellinen maailmankuva, joka minutkin vangitsi ja lumosi pois Kristuksesta.

Pidän tämän sanoman julistamista ykkösasiana, jotta saamme ihmiset vakuuttuneiksi Jumalan todellisuudesta. Jumalan kaikkivaltius ja suuruus tulee näkyviin Jumalan teoissa. Jopa niin selvästi, että ihmisellä ei ole mitään millä itseään puolustella, ellei hän tätä ymmärrä.

- Pekka Reinikainen, lääkäri

• buahahahaha kirjoitti:

Monet ihmettelevät, kuinka Herra voi johdattaa ja kuinka Hän voi puhua. Ei Hän voikaan, ellei sinun sydämesi ole täynnä Jumalan Sanaa. Minulle itselleni Herra puhuu rukouksessa nostamalla sydämelleni jonkin Sanan kohdan, josta saan vastauksen.

Olen tullut huomaamaan, että jos Sanan lukeminen ja tutkiminen unohtuu, niin kristinusko voi kuivua kasaan ja kuolla.

”Kirjoitettu on: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee’.”
        (Matt. 4:4)

Me siis olemme kuoleman vaarassa, ellemme lue Raamattua.

Joitakin vuosia sitten huomasin, että uskonelämäni ikään kuin köyhtyi, näivettyi. Silloin tajusin, että en lukenut Raamattua lainkaan. Aloin puolustella itseäni: eihän minulla ole aikaa! Tämän selityksen kuultuaan joku ystävä totesi, että ei sitä tule olemaankaan, ellen ota sitä. Ellen varaa vuorokaudestani tiettyä aikaa Raamatun lukemiseen.

Päätin laittaa herätyskellon soimaan aamulla tuntia aikaisemmin. Sen tunnin varasin Herralle, Sanan lukemiselle ja rukoukselle. Tämä taas muutti elämäni aivan erilaiseksi. Nykyisin en lähde yhtenäkään päivänä töihin tai muihin tehtäviin ilman rukousta, ilman vyöttäytymistä Efesolaiskirjeen 6. luvun mukaiseen Jumalan sota-asuun. Tämä maailma on paha. Se on täynnä houkutuksia ja vääriä, vahingollisia ajatuksia. Kuinka helposti täällä mennäänkään harhaan, jos Herran Sana ei ole ”jalkaimme lamppuna” (Ps. 119:105).

Olen viime vuosina kulkenut ahkerasti ympäri Suomea julistamassa tätä sanomaa: Jumalan kunniaa luonnossa, Kaikkivaltiaan hyvää huolenpitoa ja Jumalan valtakunnan todellisuutta. Pidän tällaista julistusta tärkeänä erityisesti kristityille. Näkyni on Uudesta testamentista, siitä kohdasta, jossa Kristus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi kalassa olleille opetuslapsilleen Gennesaretin järvellä. Myöhemmin Hän kutsui heidät hiilivalkealle syömään leipää ja kalaa ja sanoi Pietarille: ”Ruoki minun karitsoitani” (Joh. 21:15).

Tämä on minun näkyni.

Monet ihmettelevät, miksi kristityille pitää saarnata Jumalasta ja Hänen todellisuudestaan. Totuus on kuitenkin se, että juuri heille pitää puhua. Tässä ajassa houkutukset ja eksytykset helposti vetävät Jumalan lapsia luopumukseen. Tämän takia kristityt täytyy ikään kuin rokottaa tätä vaaraa vastaan. Myös sen takia, että ilman muuta suurin yksittäinen syy siihen, että nykyihminen ei enää usko Jumalaan, on se sama tieteellinen maailmankuva, joka minutkin vangitsi ja lumosi pois Kristuksesta.

Pidän tämän sanoman julistamista ykkösasiana, jotta saamme ihmiset vakuuttuneiksi Jumalan todellisuudesta. Jumalan kaikkivaltius ja suuruus tulee näkyviin Jumalan teoissa. Jopa niin selvästi, että ihmisellä ei ole mitään millä itseään puolustella, ellei hän tätä ymmärrä.

- Pekka Reinikainen, lääkäri

>Jumalan kaikkivaltius ja suuruus tulee näkyviin Jumalan teoissa. Jopa niin selvästi, että ihmisellä ei ole mitään millä itseään puolustella, ellei hän tätä ymmärrä.

Luoja varjelkoon minua joutumasta tällaisen "lääkärin" "hoidettavaksi".

• Hyvä tyyppi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

>Jumalan kaikkivaltius ja suuruus tulee näkyviin Jumalan teoissa. Jopa niin selvästi, että ihmisellä ei ole mitään millä itseään puolustella, ellei hän tätä ymmärrä.

>Luoja varjelkoon minua joutumasta tällaisen "lääkärin" "hoidettavaksi".

Monet kuitenkin haluavat ja sinä saat olla sinä.;)

Entäs haluaisitko toisen uudestisyntyneen lääkärin hoidettavaksi ja nimi on Sakari Orava eli Suomen arvostetuin lääkäri maailmalla.
        http://www.koemuutos.fi/urheilukirurgi-pyytaa-apua-ylhaalta/

• on nämä veijareita

Hmmmm? Meinaatko, että ensin kun hän oli erittäin arvostettu lääkäri, niin sitten kun hän tuli uskoon, niin hänen taitonsa hävisivät lääkärinä niin pahasti, että ei edes Repe Ruutikallio uskalla mennä hänen hoitoonsa?;)

• asdfasdfasdfe

Torjut ilmeisesti asian vain koska se vaikuttaa sinulle hullutukselta. Eikös sinunkaltaisesi älykkään ja loogisen ja tiedettä pitäisi tutkia asiat perinpohjin, ennenkuin alkaa muodostamaan mitään mielipidettä?

Niimpä niin, monilla sun tapaisilla on tapana kuunnella viisaiden ihmisten, kuten ateistien kauniita sanoja, sen sijaan että suostuisit ajattelemaan itse.

• on nämä veijareita kirjoitti:

Hmmmm? Meinaatko, että ensin kun hän oli erittäin arvostettu lääkäri, niin sitten kun hän tuli uskoon, niin hänen taitonsa hävisivät lääkärinä niin pahasti, että ei edes Repe Ruutikallio uskalla mennä hänen hoitoonsa?;)

Jaahas, jumalan kertakäyttönikkipelle puhuttelee meikäläistä. Mitenkäs sinua puhutellaan?

Reinikaisesta puheen ollen, miten tuollainen saarnamieslääkäri ehtii edes päivittää osaamistaan? Ainakin tuntuu tykkäävän kun puhutellaan tohtoriksi, vaikka ei ole tohtori.

Tupakkia edes joskus polttanut lääkäri ei sekään oikein istu tajuntaani, vaikka onkin lopettanut. Aika käsittämätöntä, että lääketieteen pariin suuntautunut ihminen on niin tyhmä, että ylipäätään aloittaa sellaisen puuhan.

Tulevalla viikolla muuten vien äitini tunnetusti uskovaiselle lääkärille, enkä hetkeäkään epäile hänen osaamistaan. Mutta hänpä ei olekaan mikään "uudestisyntynyt" lahkolaiskretu.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Jaahas, jumalan kertakäyttönikkipelle puhuttelee meikäläistä. Mitenkäs sinua puhutellaan?

Reinikaisesta puheen ollen, miten tuollainen saarnamieslääkäri ehtii edes päivittää osaamistaan? Ainakin tuntuu tykkäävän kun puhutellaan tohtoriksi, vaikka ei ole tohtori.

Tupakkia edes joskus polttanut lääkäri ei sekään oikein istu tajuntaani, vaikka onkin lopettanut. Aika käsittämätöntä, että lääketieteen pariin suuntautunut ihminen on niin tyhmä, että ylipäätään aloittaa sellaisen puuhan.

Tulevalla viikolla muuten vien äitini tunnetusti uskovaiselle lääkärille, enkä hetkeäkään epäile hänen osaamistaan. Mutta hänpä ei olekaan mikään "uudestisyntynyt" lahkolaiskretu.

Piti vielä lisäämäni, että en yleensäkään luota ihmisiin jotka tuntevat viehtymystä äärimmäisyyksiin ja mustavalkoiseen ajatteluun. Alkoholisoituneesta ketjupolttaja-ateistista tulee suoraan kiihkeä lahkolaisuskovainen, niinpä.

• ltte piru

Piti vielä lisäämäni, että en yleensäkään luota ihmisiin jotka tuntevat viehtymystä äärimmäisyyksiin ja mustavalkoiseen ajatteluun. Alkoholisoituneesta ketjupolttaja-ateistista tulee suoraan kiihkeä lahkolaisuskovainen, niinpä.

Käännynnäisethän yleensä ovat niitä kaikkein hurmahenkisimpiä ja ankarimpia - olkoot lahkolaiskristittyjä tai mahomettilaisia.

• todistaa väkevästi ?

"Kirjoitus" eli copy-paste on linkistä:

http://www.ikuisestisinun.net/todistuksia/reinikainen.html

Ettekö te nutipää-kretut milloinkaan opi että pelkkä linkki riittäisi ellei ole mitään omaa sanottavaa?

Sekin vielä, ettei kokonaisia artikkeleita edes saa kopioida tänne. Tekijänoikeuslaki kun on olemassa.

• "Minulle oli aivan selvää, että joskus 4 miljardia vuotta sitten oli kiehuvassa maapallon alkuliemessä syntynyt solu, josta vähitellen kehittyi kala, joka aikansa uiskenneltuaan päätti ryhtyä kävelemään. Se oli sitä mieltä, että olisi mukava olla sammakko."

Tämä Pelle-Reinikaisen "tieteellinen maailmankuva", jonka lumoissa hän oli, taisikin perustua palstan kretinistien evokki-oppiin, jolla ei tietenkään ole mitään tekemistä evoluution tai evoluutioteorian kanssa.

• O'ou

Sentään jotakin asiaakin tuossa höpinässä löytyy:

"Monet ihmettelevät, miksi kristityille pitää saarnata Jumalasta ja Hänen todellisuudestaan. Totuus on kuitenkin se, että juuri heille pitää puhua. Tässä ajassa houkutukset ja eksytykset helposti vetävät Jumalan lapsia luopumukseen. Tämän takia kristityt täytyy ikään kuin rokottaa tätä vaaraa vastaan."

Niinhän se taitaa olla, ettei niinkin harhainen maailmankuva, kuin kreationismi oikein pysy muuten kuin jatkuvalla vahvistamisella. Pitää käydä kokouksissa, kuunnella saarnoja, lukea Raamattua ja kreationistikirjallisuutta, rukoilla ja hokea mantroja. Ellei niin tee, todellisuus painaa armotta päälle ja luomisusko heikkenee ja viimein loppuu.

Tätä uskon vahvistamista varten on hihhuliorganisaatioilla omia kristillisiä kouluja, pyhäkouluja, raamattuopistoja ja kansanopistoja. Silti tuppaa nuoria lähtemään joukosta.

• O'ou kirjoitti:

Sentään jotakin asiaakin tuossa höpinässä löytyy:

"Monet ihmettelevät, miksi kristityille pitää saarnata Jumalasta ja Hänen todellisuudestaan. Totuus on kuitenkin se, että juuri heille pitää puhua. Tässä ajassa houkutukset ja eksytykset helposti vetävät Jumalan lapsia luopumukseen. Tämän takia kristityt täytyy ikään kuin rokottaa tätä vaaraa vastaan."

Niinhän se taitaa olla, ettei niinkin harhainen maailmankuva, kuin kreationismi oikein pysy muuten kuin jatkuvalla vahvistamisella. Pitää käydä kokouksissa, kuunnella saarnoja, lukea Raamattua ja kreationistikirjallisuutta, rukoilla ja hokea mantroja. Ellei niin tee, todellisuus painaa armotta päälle ja luomisusko heikkenee ja viimein loppuu.

Tätä uskon vahvistamista varten on hihhuliorganisaatioilla omia kristillisiä kouluja, pyhäkouluja, raamattuopistoja ja kansanopistoja. Silti tuppaa nuoria lähtemään joukosta.

Ja juuri tuota "harhan säilyttämisen" tarkoitusta palvelee koko kristillinen media, varsinkin sen herännäiskristillinen osa. Tuon median antimista tuossa ylläkin nautimme.

• haista .fi
        illuminatus kirjoitti:

Ja juuri tuota "harhan säilyttämisen" tarkoitusta palvelee koko kristillinen media, varsinkin sen herännäiskristillinen osa. Tuon median antimista tuossa ylläkin nautimme.

###Ja juuri tuota "harhan säilyttämisen" tarkoitusta palvelee koko kristillinen media, varsinkin sen herännäiskristillinen osa. Tuon median antimista tuossa ylläkin nautimme. ####

Evoluutioteorian kannatus on riippuvainen sen levityksestä! Kukaan ei voi havaita sen olemassaoloa ellei sitä kukaan opåettaISI.
        Sinä käytät eri asioihin eri standardeja miten parhaaksi näet saadaksesi valheesi näkösälle.

• haista .fi kirjoitti:

###Ja juuri tuota "harhan säilyttämisen" tarkoitusta palvelee koko kristillinen media, varsinkin sen herännäiskristillinen osa. Tuon median antimista tuossa ylläkin nautimme. ####

Evoluutioteorian kannatus on riippuvainen sen levityksestä! Kukaan ei voi havaita sen olemassaoloa ellei sitä kukaan opåettaISI.
        Sinä käytät eri asioihin eri standardeja miten parhaaksi näet saadaksesi valheesi näkösälle.

Roskaa.

Evoluutioteoria ei tarvitse suuren yleisön kannatusta. Sitä opetetaan koulussa, koska se on tieteellinen teoria. Eikä tiedemaailmassa ketään kiinnosta hyväksytkö esim. sinä tai kuolemankulttisi evoluutioteorian. Yhteiskunnallisten päättäjien on kyllä sitten syytä olla sinua valveutuneempia.

• satuolentokone
        haista .fi kirjoitti:

"Evoluutioteorian kannatus on riippuvainen sen levityksestä! Kukaan ei voi havaita sen olemassaoloa ellei sitä kukaan opåettaISI."

Kuka opetti sen Darwinille? Kuka opetti sen Alfred Russel Wallacelle?
        Vai olisiko niin, että herrat havaitsivat sen olemassaolon?

• Oikea kristitty ei koskaan käyttäisi nimimerkkiä "Ateistit kyykkyyn". Kristityn tulee rakastaa myös toisin ajattelevaa lähimmäistään, ei vihata ja kyykyttää. Olet Vanhan Vihtahousun asialla kopioituine sepustuksinesi.

• Tapparan miehii

>Oikea kristitty ei koskaan käyttäisi nimimerkkiä "Ateistit kyykkyyn". Kristityn tulee rakastaa myös toisin ajattelevaa lähimmäistään, ei vihata ja kyykyttää. Olet Vanhan Vihtahousun asialla kopioituine sepustuksinesi.

Itsekin entisenä ateistina ymmärrän tuon niin, että Jumalan edessä on ateistinkin syytä mennä kyykkyyn ja rukoilla Jumalan armoa, kuten minä ja Reinikainenkin teimme.

• +++++++++++++

Ateisti joka ajattelee kuin kreationisti ateismista, tähtitieteestä, abiogenesiksestä ja evoluutiosta kolme viimeistä sekoittaen keskenään on aika harvinainen.

Niin harvinainen ettei aitoa ole ikinä havaittu.

• Tuo Reinikaisen paatos kuulostaa suoraan sanoen parodialta. Toivottavasti hän ei anna höyrypäisen uskonsa vaikuttaa työhönsä (eli ettei esimerkiksi kehota potilaita rukoilemaan parantumista tai suorastaan tarjoile heille propagandaa).

• pääsiäisen ilosanoma

>Tuo Reinikaisen paatos kuulostaa suoraan sanoen parodialta. Toivottavasti hän ei anna höyrypäisen uskonsa vaikuttaa työhönsä (eli ettei esimerkiksi kehota potilaita rukoilemaan parantumista tai suorastaan tarjoile heille propagandaa).

Entisenä ateistina minusta kuulostaa evouskon puolustaminen ja sen puolesta joskus raivoaminen ja haukkuminen todella höyrypäiden touhulta.
        Itse en pitkähkön ateistisen kauteni aikana kuitenkaan koskaan haukkunut uskovaisia, toki usein väittelin heidän kanssaan, koska meillä ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, joka elämänalueelta.

Ehkäpä elämääni on vaikuttanut uskovainen mummoni, joka ei pahaa sanaa koskaan muista lausunut ja auttoi pyytettömästi heikompia ihmisiä, tekemättä itsestään koskaan minkäänlaista numeroa.

Tämä pääsiäinen oli yllätys, sillä veljeni kutsui minut kylään, joka on torjunut kyläilymme siitä asti, kun tulin vaimoni kanssa uskoon kuukauden välein.

Hän on kokoajan ollut fiksu mies, mutta ei ole pystynyt kohtaamaan perhettäni, koska hänellä on ollut mm. alkoholin kanssa ongelmia, kolmas avioliitto ja nyt tämäkin nainen on saanut melkein tarpeekseen.Nainen sanoi, että veljeni on kyllä kiltti mies ja ei räyhää ja ihme kyllä hoitaa moitteettomasti arkkitehdin työnsä, mutta hän ei halua katsella kuinka hän tuhoaa elämänsä noilla piilotetuilla pulloilla, joita löytyy hänen kotitoimistostaan jatkuvasti.

Veljeni sanoi arvostavansa harmoonista perheidyliäni ja haluavansa samaa ja puhuttiin myöskin mumman esimerkillisestä elämästä.

Jotenkin tunsin, että jotenkin veljeni huusi minulta ja vaimoltani apua ja että nyt on jotakin liikahtanut hänenkin sydämessään. Toivottavasti osaamme toimia hillitysti, sillä rakastan veljeäni todella paljon ja sen hänelle eillen ilmoitin ja olin näkevänäni kyyneleitä silmäkulmassa.

• Mariia
        pääsiäisen ilosanoma kirjoitti:

>Tuo Reinikaisen paatos kuulostaa suoraan sanoen parodialta. Toivottavasti hän ei anna höyrypäisen uskonsa vaikuttaa työhönsä (eli ettei esimerkiksi kehota potilaita rukoilemaan parantumista tai suorastaan tarjoile heille propagandaa).

Entisenä ateistina minusta kuulostaa evouskon puolustaminen ja sen puolesta joskus raivoaminen ja haukkuminen todella höyrypäiden touhulta.
        Itse en pitkähkön ateistisen kauteni aikana kuitenkaan koskaan haukkunut uskovaisia, toki usein väittelin heidän kanssaan, koska meillä ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, joka elämänalueelta.

Ehkäpä elämääni on vaikuttanut uskovainen mummoni, joka ei pahaa sanaa koskaan muista lausunut ja auttoi pyytettömästi heikompia ihmisiä, tekemättä itsestään koskaan minkäänlaista numeroa.

Tämä pääsiäinen oli yllätys, sillä veljeni kutsui minut kylään, joka on torjunut kyläilymme siitä asti, kun tulin vaimoni kanssa uskoon kuukauden välein.

Hän on kokoajan ollut fiksu mies, mutta ei ole pystynyt kohtaamaan perhettäni, koska hänellä on ollut mm. alkoholin kanssa ongelmia, kolmas avioliitto ja nyt tämäkin nainen on saanut melkein tarpeekseen.Nainen sanoi, että veljeni on kyllä kiltti mies ja ei räyhää ja ihme kyllä hoitaa moitteettomasti arkkitehdin työnsä, mutta hän ei halua katsella kuinka hän tuhoaa elämänsä noilla piilotetuilla pulloilla, joita löytyy hänen kotitoimistostaan jatkuvasti.

Veljeni sanoi arvostavansa harmoonista perheidyliäni ja haluavansa samaa ja puhuttiin myöskin mumman esimerkillisestä elämästä.

Jotenkin tunsin, että jotenkin veljeni huusi minulta ja vaimoltani apua ja että nyt on jotakin liikahtanut hänenkin sydämessään. Toivottavasti osaamme toimia hillitysti, sillä rakastan veljeäni todella paljon ja sen hänelle eillen ilmoitin ja olin näkevänäni kyyneleitä silmäkulmassa.

"Jotenkin tunsin, että jotenkin veljeni huusi minulta ja vaimoltani apua ja että nyt on jotakin liikahtanut hänenkin sydämessään. Toivottavasti osaamme toimia hillitysti, sillä rakastan veljeäni todella paljon ja sen hänelle eillen ilmoitin ja olin näkevänäni kyyneleitä silmäkulmassa."

Voi kun aivan liikutuin, kun sinulla oli noin palkitseva pääsiäinen veljesi kanssa, vaikka et käsittäkseni hänen kanssaan sinänsä riidoissa ollutkaan.:)

Kiitos, että pääsiäisen kunniaksi jaoit juttusi ja toivottavasti veljesi pääsee oikeille raiteille, sitä minäkin lupaan rukoilla.

• Hiski+naapurin.kissa
        pääsiäisen ilosanoma kirjoitti:

> Entisenä ateistina minusta kuulostaa evouskon puolustaminen
        > ja sen puolesta joskus raivoaminen ja haukkuminen
        > todella höyrypäiden touhulta.

Jätetään tuo 'evouskon' käsite huomiotta ja todetaan että tällä palstalla kretut saavat juuri sitä mitä tilaavat. Jos heillä olisi edes hitunen tervettä järkeä... mutta kun ei. Sitä paitsi suurn osa on trolleja, ja trolleja on lupa lyödä kuin sananparren vierasta sikaa.

> Ehkäpä elämääni on vaikuttanut uskovainen mummoni,
        > joka ei pahaa sanaa koskaan muista lausunut ja auttoi
        > pyytettömästi heikompia ihmisiä, tekemättä itsestään
        > koskaan minkäänlaista numeroa.

Tämä palstan uskovaisista ei moista löydä vaikka kuinka hakisi.

• KATin haamu

Miksi Reinikaiseen ei voi luottaa yhtään mitä tulee hänen todistuksiin lähimmäisistä (kirjoista):

"Reinikainen todisteli: "Maapallo saattaa olla elämälle suotuisa planeetta universumissa. Todennäköisyyslaskelma on Ward ja Brownlee'n kirjassa 'RareEarth'[2]." Mutta tuo on väärä todistus. Sillä he sanovat jo johdannossa sivulla xiv:

"Me emme sano että elämä on harvinaista - ainoastaan että eläinelämä on. Me uskomme että elämä mikrobien muodossa tai niiden vastineina on hyvin yleistä universumissa, ehkä yleisempää kuin jopa Drake ja Sagan kuvittelivat
      "
      http://critica.fi/vastine3.html

Jos hän ei saa maallisiakaan asioita ja todistuksia oikein, niin miten voi sellaiseen luottaa taivaallisissakaan ?

• TYHJÄ HAUTA!

>Jos hän ei saa maallisiakaan asioita ja todistuksia oikein, niin miten voi sellaiseen luottaa taivaallisissakaan ?

Vai tuollaisen "valtavan virheen" sitten löysit.
      Sanottakoon ensin niin, että kukaan ihminen ei ole täydellinen, eikä virheetön.

Sanottakoon myöskin niin, että vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan evoluutioteoriasta ja abiogeneksistä, mutta on uudestisyntynyt Jeesuksen Kristuksen kautta, on silloin pätevä johdattamaan ihmisiä taivastielle ja luottamuksen silloin antaa Jumalan tuntemus, ei kenenkään ihmisen persoona siihen riittäisi.
      Katse pitää aina olla kohdistettuna Jeesukseen, koska parhaankin uskovan seuraaminen on vajavaista ja tuottaa vain pettymystä, mutta Jeesuksen seuraaminen vie varmasti ja parhaalla tavalla perille Jumalan valtakuntaan.

Jeesushan sanoi, että ei ole ihmisen syytä tietää tarkkoja aikoja ja hetkiä, mutta ei tietenkään varsinaisesti kieltänyt niitä tutkimastakaan, eli kyllä uskon hänen laittaneen asioita vain arvojärjestykseen.

Jeesushan ei itseasiassa puhunut juuri mitään aurinkokunnastamme ja ei edes maastamme planeettana, vaan hän keskittyi oleelliseen, eli ihmiskunnan tulevaisuuteen maan päällä ja keskeisimpänä niistä pääsiäisen uhri ihmiskunnan syntien puolesta ja ylösnousemus.
      Myös opetukset tulevasta Jumalan valtakunnasta ilman syntiä, olivat hänen opetuksiensa keskeisintä sisältöä.

• 11

''TYHJÄ HAUTA!''
        TYHJÄ PÄÄ! olisi sinulle huomattavasti osuvampi nikki.

• TYHJÄ HAUTA!!!!!
        11 kirjoitti:

''TYHJÄ HAUTA!''
        TYHJÄ PÄÄ! olisi sinulle huomattavasti osuvampi nikki.

"'TYHJÄ HAUTA!''
        TYHJÄ PÄÄ! olisi sinulle huomattavasti osuvampi nikki. "

No kiitos Herralle, että ei ainakaan ole ollut "pää täynnä" koko pääsiäisen aikana.

Armollista pääsiäistä vain sinullekin ja olkaamme suvaitsevaisia lähimmäisillemme. Jeesus rakastaa sinuakin, jos vain sallit.

• 11
        TYHJÄ HAUTA!!!!! kirjoitti:

"'TYHJÄ HAUTA!''
        TYHJÄ PÄÄ! olisi sinulle huomattavasti osuvampi nikki. "

No kiitos Herralle, että ei ainakaan ole ollut "pää täynnä" koko pääsiäisen aikana.

Armollista pääsiäistä vain sinullekin ja olkaamme suvaitsevaisia lähimmäisillemme. Jeesus rakastaa sinuakin, jos vain sallit.

''No kiitos Herralle, että ei ainakaan ole ollut "pää täynnä" koko pääsiäisen aikana.''
        Huomaan erehtyneeni, pääsi on täynnä tekopyhää jeesustelua. Onko se sitä muulloinkin kuin pääsiäisenä, se on asia joka ei kiinnosta.

''Armollista pääsiäistä vain sinullekin ja olkaamme suvaitsevaisia lähimmäisillemme.''
        Voisit aloittaa itsestäsi.

''Jeesus rakastaa sinuakin, jos vain sallit''
        Jeesus on kuollut.

• ltte piru

"Vai tuollaisen "valtavan virheen" sitten löysit."

Älä unohda että kreationistit omalta osaltaan löytävät jatkuvasti tuollaisia milloin mistäkin ja voitonriemuisina kailottavat, että taas on evoluutioteoria kumottu. Ei ole suinkaan teidän yksinoikeutenne löytää virheitä.

• HAUTA ON TYHJÄ

''Jeesus rakastaa sinuakin, jos vain sallit''
      Jeesus on kuollut.
      ----------------------------------------"

Jeesus oli kuollut, mutta nousi kuolleista ja istuu Isän oikealla puolella ja on tuleva tuomitsemaan sekä eläviä että kuolleita aikoinaan kunkin ansionsa mukaan.

Siunattua pääsiäistä sinullekkin!

• Jumalattoman riehakasta pääsiäistä sinnekin.

Mistä tiedät, että viittaamasi tyhjä hauta olisi Jeesuksen? Ja mistä tiedät, ettei sitä vain ole tyhjennetty? Väitettyjä Jeesuksen hautapaikkoja on suunnilleen yhtä monta kuin "löydettyjä" Nooan arkkejakin. Israelin lisäksi Jeesushauta löytyy mm. Intiasta ja Japanista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      128
      6978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4284
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3426
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3054
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      289
      2038
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1703
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1601
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1543
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1451
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe