Mietiskelin näitä palstoja, joissa on erittäin mielenkiintoisia näkemyksiä uskonnon eri puolista.
Olen itse kaikkien ryhmien ulkopuolella, mutta en halua torjua kenenkään uskonkäsitystä.
Olen vain ajatellut mielessäni, että meillä on kaikilla yksi Jumala, joka on luonut maailmankaikkeuden ja sen mikä siihen kuuluu, ja useimpien uskontojen mukaan ihmisen viimeiseksi.
Ajattelen niin, että eri uskonnot vilpittömästi uskovat olevansa se oikea uskonsuunta.
Mutta, jos meillä on vain se yksi jumaluus, niin eikö jokainen vilpitön uskova ole Jumalalle otollinen? Onko muotoseikoilla merkitystä?
Puhuttelemme Jumalaamme sadoilla eri kielillä, ja Hän ymmärtää jokaista.
Jumala itse on sekoittanut maailman asukkaiden kielet Baabelin tornin luhistuessa aikojen alussa. Kansat lähtivät ei suuntiin, omaksuivat eri tavat ja tottumukset, ilmanalan mukaan asuvat ja pukeutuvat eri tavoin, ruoka on erilaista: tiedämme sen kaiken.
Myös uskonnot ovat muuttuneet aikojan kuluessa. Mietin, että jokainen uskon suunta on alkanut yhdestä ihmisestä. Vuosisatojen kuluessa on tullut monia uskonoppineita, joiden nimen mukaan uskonsuuntia on syntynyt, kuten, vain muutamia mainitakseni, luterilaiset, calvinistit, meillä Suomessakin mm. lestadiolaiset, on muhamettilaiset, budhalaiset, ja sitten on yhden ihmisen jälkeen syntyneitä suuntauksia, Smithin mormoonit ja Russelin jehovantodistajat, joiden palstoja olen mielenkiinnolla seurannut Suomi24:ssä.
Islamissa ja kristinuskossa on useita laajoja suuntauksia, ja varmasti itämaisissa uskonnoissa, joita en lainkaan tunne.
Täällä teidän palstallanne on usein erittäin mielenkiintoisia näkemyksiä, ja siksi uskalsin kirjoittaa tänne mietteitäni.
Ajattelen varmaan ihan kerettiläisesti, että yhteinen Jumalamme varmaan ihmettelee seuraajiensa erilaisia mielipiteitä, koska Hän on antanut ohjeensa ja käskynsä kohtalaisen yksinkertaistetussa muodossa, jotta niiden seuraaminen ei olisi vaikeaa.
Haluaako Jumalamme kaikkea sitä oheistoimintaa, jota eri kirkkokunnat järjestävät kirkoissaan ja temppeleissään?
Ymmärrän, että mieli herkistyy juhlallisessa palvelussa, mutta kuitenkin haluan uskoa, että omassa kodissakin esitetty avunpyyntö otetaan vastaan, jos se on hartaudella esitetty.
Minä en kyseenalaista uskonsuuntia. Uskon, että todella uskovat ovat aina vakaumuksessaan tosia.
Filosofoin aikani kuluksi
8
71
Vastaukset
- kyllä riittää...
Voit jatkaa filosofointiasi laajentamalla tutkien juutalaisuutta, hindulaisuutta, buddhalaisuutta, muslimeja, ateisteja, luonnonuskontoja ym eri alan filosofioita jne ja tule sitten uudelleen kertomaan mielipiteistäsi.
- Täh?
Olipa outo kommentti!
Kiitos! Olipa ilahduttavaa saada tälle palstalle aidosti pohtivan henkilön kirjoitus.
Uskontoja ja muita ideologena on todella paljon. MAP-kirkon alkuna on samantapainen pohdiskelu kuin sinulla. Joseph Smith kertoo historiassaan, joka on Kallisarvoisessa helmessä ja joka on luettavissa kokonaisuudessaan tästä (siinä on vain yksi luku. Klikkaa sinistä 1 numeroa)
http://mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html
11 Kamppaillessani äärettömissä vaikeuksissa, jotka nämä uskonkiihkoilijoiden ryhmäkunnat olivat riitelyllään saaneet aikaan, luin eräänä päivänä Jaakobin kirjettä, ensimmäistä lukua ja viidettä jaetta, jossa lukee: Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.
12 Milloinkaan ei mikään kirjoitusten kohta ole tullut voimallisemmin ihmissydämeen kuin tämä silloin minun sydämeeni. Se tuntui käyvän hyvin voimakkaana sydämeni jokaiseen tunteeseen. Mietin sitä yhä uudestaan tietäen, että jos joku ihminen tarvitsi viisautta Jumalalta, niin minä, sillä en tiennyt, mitä tehdä, ja ellen saisi enemmän viisautta kuin minulla silloin oli, en koskaan saisikaan tietää, sillä eri lahkojen uskonnonopettajat aymmärsivät samat kirjoitusten kohdat niin eri tavoin, että se hävitti kaiken luottamuksen kysymyksen ratkaisemiseen bRaamattuun vetoamalla.
13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin apyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa.
14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä tuhatkahdeksansataakaksikymmentä. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt arukoilla ääneen.
15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltäkäsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.
16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi ahuutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin bvalopatsaan aivan pääni yläpuolella, caurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.
17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!
Joseph Smithille vastattiin, ettei hänen tullut liittyä mihinkään kirkkoon. Hänelle anntaisiin tehtävä palauttaa alkuperäinen Jeesuksen Kristuksen kirkko.
Oletko tutustunut pyhiin kirjoituksiimme, joita meillä on Raamatun lisäksi? Antamassani linkissä siihen on mahdollisuus. Voit tilata ilmaisen Mormonin kirjan ja voit saada halutessasi yhteyden kirkon edustajiin tästä:
http://mormonit.fi/ota-meihin-yhteyttae/tilauslomake.html
Olen ollut MAP-kirkon jäsen 52 vuotta. Voin sanoa tietäväni, että kuulun palautettuun Jeesuksen Kristuksen kirkkoon. Olen nyt 84 vuoden ikäinen.- Ent. jäsen
Erottuani mormoneista olen itsekseni päätynyt hyvin saman tapaisiin ajatuksiin, kuin Sinä kirjoitat.
Koen, että kaikissa maailmanuskonnoissa on paljon hyvää. Ihmisten vallanhalu on pirstonut kirkot useisiin keskenään riiteleviin kuppikuntiin. Mormonismistakin, vaikka on niin kovin uusi uskonto, on jo kehittynyt muutamia kymmeniä eri suuntauksia.
Vallanhalu pyörittää ihmisiä ja on vahva motiivi liittyä uskonnollisiin yhteisöihin (erityisesti miehillä). Uskonnollista valtaa pääsee käyttämään ilman todellisia ansioita ja kykyjä, toisin kuin esimerkiksi valtaa tieteen, taiteen tai urheilun huipulla, joissa kaikissa vaaditaan todellisia näyttöjä.
Uskonnoissa ei johtohahmoilla ole näyttöjä, mutta monella on runsaasti manipulointitaitoja, sosiaalista lahjakkuutta, narsistisen persoonallisuushäiriön antamaa itseriittoisena säteilevää 'karismaa'. Ihmisen oma halu uskoa tekee loput. Todellista sisältöä tai substanssia uskonnolla ei tarvitse olla. Riittää, että se pystyy vetoamaan ihmisten uskonnollisiin tunteisiin.
Tunnen muuten mormonin, koulutukseltaan psykologi ym, joka on tehnyt Brigham Young yliopistossa vuosikaudet tutkimusta ihmisten uskonnollisista tunteista. Arvattavasti mormonikirkko hyödyntää hänenkin työryhmänsä tutkimustuloksia käännytystyössään.
Siunattua pääsiäisenaikaa!Jo Kristuksen aikana kirkossa oli hajaannusta. Se ei sellaisenaan todista aitoa kirkkoa vastaan. Pyhien kirjoitusten oppaan viitteitä:
Kristillisen varhaiskirkon luopumus: Vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, Matt. 24:24. Teidän joukkoonne tulee julmia susia, Ap. t. 20:29. Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, Gal. 1:6. Ennen toista tulemista tapahtuu uskosta luopuminen, 2. Tess. 2:3. Jotkut eksyvät totuudesta, 2. Tim. 2:18. Toiset ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman, 2. Tim. 3:5. Tulee aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia, 2. Tim. 4:3–4. Kansan keskuudessa esiintyy vääriä profeettoja ja vääriä opettajia, 2. Piet. 2:1. Joukkoonne on luikerrellut ihmisiä, jotka kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme, Juud. 4. Jotkut sanovat itseään apostoleiksi, vaikka eivät ole, Ilm. 2:2.
Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu. Siitä ei seuraa, etteivät ihmiset voisi luopua alkuperäisestä ja perustaa omia kirkkojaan sen pohjalle, mistä luopuvat.- M.E.L.
Tapani1 kirjoitti:
Jo Kristuksen aikana kirkossa oli hajaannusta. Se ei sellaisenaan todista aitoa kirkkoa vastaan. Pyhien kirjoitusten oppaan viitteitä:
Kristillisen varhaiskirkon luopumus: Vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, Matt. 24:24. Teidän joukkoonne tulee julmia susia, Ap. t. 20:29. Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, Gal. 1:6. Ennen toista tulemista tapahtuu uskosta luopuminen, 2. Tess. 2:3. Jotkut eksyvät totuudesta, 2. Tim. 2:18. Toiset ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman, 2. Tim. 3:5. Tulee aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia, 2. Tim. 4:3–4. Kansan keskuudessa esiintyy vääriä profeettoja ja vääriä opettajia, 2. Piet. 2:1. Joukkoonne on luikerrellut ihmisiä, jotka kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme, Juud. 4. Jotkut sanovat itseään apostoleiksi, vaikka eivät ole, Ilm. 2:2.
Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu. Siitä ei seuraa, etteivät ihmiset voisi luopua alkuperäisestä ja perustaa omia kirkkojaan sen pohjalle, mistä luopuvat.Aito ja oikea kirkko ei voi perustua historialliseen valheeseen ja väärään "profeettaan" kuten MAP-kirkon tapauksessa asian laita on!
Todella hyvä filosofointi!
Käsitykseni mukaan filosofoinnissasi on paljon oikeata ja hyvää. Olen samaa mieltä että Jumala ihmettelee kuinka toheloita olemme kun Hän on antanut meille selvät sävelet ja kuitenkin menee pieleen. Toisaalta esimerkiksi se että Jeesuksen jälkeen pappeuden avaimet otettiin pois maan päältä on mielestäni ymmärrettävää koska ihminen ei ollut vielä valmis niiden hallussa pitämiseen. Ristiretket jo itsessään näyttivät hyvin ilmi sen, että ihmiset eivät vielä pystyneet toteuttamaan toisten vapaata tahtoa tai kunnioittamaan muiden vakaumuksia.
Mormonit eivät esimerkiksi (vastustaja väitteistä huolimatta) tuomitse ei uskovia kerettiläisiksi tai sinne kuumaan paikkaan sen sarvipään luo, vaan antavat todella kaikille mahdollisuuden ja senkin jälkeen uskovat että vain hyvin harva joutuu kuumaan paikkaan (venäläisillä kylmään).
Eräs asia joka myös on mielestäni oikea on että lapset kuuluvat Jumalalle kastamattominakin, eivätkä joudu kuumaan paikkaan jos heitä ei ehditä kastaa ennen kuolemaa.
Nyt pojjaat haluavat lettuja pitänee mennä... mutta kiitos kirjoituksestasi. Ai niin haluakko Jumala... oheistoimintaamme? Hmmm ... sanoisin ettåä oheistoiminta on meille kasvuksi ja opetukseksi. Riippuu meistä itsestämme otammeko vataan tuota opetusta vai emme. Mikä opettaa paremmin kuin se että ei millään haluaisi lähteä johonkin kirkon pilpaloon ja kun menee ... auttaakin jotakin rakaista sisarta tai veljeä vaikak vain kuuntelemallla tämän huolia tai huomaamalla että tälle voisi antaa sen ylimääräisen talvitakin... tms... mistä olisikaan jäänyt vaille jos ei olisi mennyt!- Kovasti miettinyt
Sanopa sinä, miten ne hartaat ja vilpittömät uskovaiset, jolla onkin eri niminen Jumala kuin mormonien ja muiden länsimaisten uskonsuuntien Jumala, voi tietää rukouksensa tulleen kuulluksi? Uskotteko, että teidän Jumalanne kuulee heitäkin?
Lähetystyötä on tehty 1800-luvulta saakka, mutta totuushan on, että maailmassa on 6-7 miljardia ihmistä ja suunnaton määrä tapoja, uskontoja ja uskomuksia.
Aikaisempina aikoina "lähetystyö" tuotiin miekalla ja pakkokasteella. Siitä "säästyi" kuitenkin laajat alueet ja asukkaat.
Aasiassa on satoja miljoonia ihmisiä, joilla on eri nimiset jumalat kuin kristityllä maanosalla.
Hyvä pointti tuo, että hartaushetkien ulkonaiset toimet ovat seurakuntalaisille kasvuksi ja opetukseksi. Hartaushetkeen saapuvat etsivät rauhaa ja hiljentymistä.
Mutta tosihädässä ei varmaankaan ulkonaisilla seikoilla ole merkitystä, sairauden ja onnettomuuden kohdatessa.
Silloin se talvitakin antajakin voi olla lohtuna ihan arkisissa oloissa, ei vain kirkon kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1433485Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371980Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575701925Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.134976- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847