mikä on oikein ja mikä väärin.
Usko Kristukseen varjelee vääryydeltä, koska ihminen ei enää saata tietoisesti valita sitä minkä tietää vääräksi, vaan haluaa elää sovussa omantuntonsa kanssa. Se juuri on uudestisyntymistä, että me muutumme uskon ansiosta. Se on sitä, mistä sanotaan, että: "En enää minä, vaan Kristus minussa!"
"Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvää on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kun että teet sitä mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?"
Miika 6:8
Jumala on ilmoittanut meille omantuntomme kautta,
16
67
Vastaukset
## Usko Kristukseen varjelee vääryydeltä, koska
ihminen ei enää saata tietoisesti valita sitä minkä tietää vääräksi ##
(tuntematon filosofi)
Usko Kristukseen tosin vaikuttaa hyviä töitä meissä ja pahat teot vähenee.
Mutta kyllä ainakin minä, vaikka päivääkään en ilman Kristusta pärjäisi,
joka päivä teen tietoisia vääriä valintoja. Enimmäkseen on kyse LAIMINLYÖNNEISTÄ. Tiedän, mitä pitäisi toteuttaa, mutta en vain saa itsestäni irti. Kiitos Kristuksen, että minulla silti on puolustaja Isän edessä!
1.Joh.3:18
Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.
19
Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään rauhoittaa sydämemme sillä,
2
että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
Onko joku lakannut syntiä tekemästä?
En ainakaan minä.
1. Joh. 1:10
Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet,
niin me teemme hänet valhettelijaksi,
ja hänen sanansa ei ole meissä.
Eikä Paavali tykkänään lakannut syntiä tekemästä, kun Kristuksen kirkkauden alkoi nähdä.
Room. 7:22
sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23
mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25
Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
MEISSÄ ITSESSÄMME VOI OLLA TAHTO HYVÄÄN, MUTTA ALATI ON TAISTELU VOIMASTA, EIKÄ SITÄ AINA ANNETA JO SIKSIKIN, ETTÄ YLPISTYISIMME
2. Kor. 4:7
Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman
suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.
Room. 7:18
Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
antti- Kristuksessa
Niin, Jumala vaatii sinulta vain voimiesi ja kykyjesi mukaan. Kunhan teet sitä minkä tiedät oikeaksi just siellä missä kulloinkin olet.
Kartat siis kaikkea sitä sydämestäsi, minkä tiedät vääryydeksi ja ja käyttäydyt lähimäisiäsi kohtaan niinkuin haluaisit itseäsikin kohtaan toisten käyttäytyvän.
Jolle on paljon annettu, niin siltä paljon vaaditaan, muuta jolle on vähän anettu niin häneltä myöskin vähän vaaditaan. Jokainen siis kykyjensä mukaan ja siinä asemassa mihin hänet on Kristuksessa asetettu.
Monesti vaikeinta on varjeltua siitä, että puhuu ihmisistä joita ei hyväksy jossakin mielessä, pahaa, eikä muista sitä, että meidän tulisi selittää aina kaikki parhain päin, koskien jokaista ihmistä. Tai mieluummin voi olla puhumatta ihmisistä mitään jos ei hyvää puhumista ole. Vaikeneminenkin voi olla kultaa. Kieli on vaikeasti hallittava elin, kun sillä tuodaan esille niin hyvät kuin huonotkin tunteet. - Kristuksessa
Meidän tulisi olla uskossa lujia ja oppia ymmärtämään sitä kuninkaallista asemaa, voimaa ja auktoriteettia, mikä jokaisella uskovalla on jo nyt ja tulevaisuudessa maan päällä – Kristuksessa.
"ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;..." (Gal. 2:20a)
Jeesus avaa meidät uskon kautta ymmärtämään, että jokapäiväinen taistelu kaiken oikeudenmukaisuuden puolesta ja sen säilyttämiseksi elämässä on jokapäiväistä ja hän Jeesus, opettaessaan meitä rukoilemaan Isämeidän rukousta, piti tärkeänä pyyntöä:
"..äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta.." Matt. 6:13. - Kristuksessa
Kristuksessa kirjoitti:
Meidän tulisi olla uskossa lujia ja oppia ymmärtämään sitä kuninkaallista asemaa, voimaa ja auktoriteettia, mikä jokaisella uskovalla on jo nyt ja tulevaisuudessa maan päällä – Kristuksessa.
"ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;..." (Gal. 2:20a)
Jeesus avaa meidät uskon kautta ymmärtämään, että jokapäiväinen taistelu kaiken oikeudenmukaisuuden puolesta ja sen säilyttämiseksi elämässä on jokapäiväistä ja hän Jeesus, opettaessaan meitä rukoilemaan Isämeidän rukousta, piti tärkeänä pyyntöä:
"..äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta.." Matt. 6:13.Vain Jeesus voi antaa ihmiselle vapauden. Hän on ostanut meidät vapauteen synnin alta, niin että saisimme hyvän omantunnon ja hänen rakkautensa vaikuttaisi meissä meidän ajatusten, sanojen ja tekojemme kautta. Näin uusetisyntymä muuttaa ihmisen:
5:13 "Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa."
Me olemme siis vapaat Kristuksessa, mutta meidän halumme hyvään on Jeesuksesta, siitä muuttuneesta mielestä, jonka Jeesus on uskon kautta saanut muuttaa.
Siinä on SUURI ERO entiseen. Se VAPAUS velvoittaa, mutta rakkaus hyvään tulee siitä rakkaudesta minkä olemme itse saaneet. Sillä Hän rakasti meitä ensin ja muutti kuolleen kivisydämen eläväksi uskon kautta.
5:14 "Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
5:15 "Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 "Mutta JOS te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla:"
"Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme."
Gal. 5: 13-18. 23--25. - Kristuksessa
Kristuksessa kirjoitti:
Vain Jeesus voi antaa ihmiselle vapauden. Hän on ostanut meidät vapauteen synnin alta, niin että saisimme hyvän omantunnon ja hänen rakkautensa vaikuttaisi meissä meidän ajatusten, sanojen ja tekojemme kautta. Näin uusetisyntymä muuttaa ihmisen:
5:13 "Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa."
Me olemme siis vapaat Kristuksessa, mutta meidän halumme hyvään on Jeesuksesta, siitä muuttuneesta mielestä, jonka Jeesus on uskon kautta saanut muuttaa.
Siinä on SUURI ERO entiseen. Se VAPAUS velvoittaa, mutta rakkaus hyvään tulee siitä rakkaudesta minkä olemme itse saaneet. Sillä Hän rakasti meitä ensin ja muutti kuolleen kivisydämen eläväksi uskon kautta.
5:14 "Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
5:15 "Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 "Mutta JOS te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla:"
"Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme."
Gal. 5: 13-18. 23--25.Kaikki kunnia ja kiitos kuuluvat Jumalalle, ei ihmiselle itselleen.
Sillä vain Jeesus Kristus voi muuttaa ja eheyttää pahaankin taipuvaisen ihmisen rakkaudelliseksi ja oikeudenmukaiseksi uudestisyntymän kautta.
Se on Jumalan teko ihmisessä, mutta ihmisen tulee itsensä anoa armoa ja anteeksiantoa Jumalalta Hänen Pojasaan Jeesuksessa Kristuksessa. Sillä:
"Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki."
Gal. 5: 22-23
Hyvin joku kirjoitteli:
##
Gal. 5: 5:13 "Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa."
5:14 "Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." ##
Mitä tulee sitten siihen, miten taivaallinen Isä suhtautuu meihin itseemme, niin hän ei syntejämme muista, eikä tahdo nistä kuulla, kun näkee meidän palaavan luokseen. Nääs, yhteys ihmiseen on Isälle tärkeintä. Ei se, mitä olemme tehneet tyhmyyksissämme. Katsopa tuhlaajapoikatarinaa, joka on itse asiassa tosikertomus avokätisestä taivaallisesta Isästämme
LUUKAS 16 - - KERTOMUS EHDOITTA RAKASTAVASTA TAIVAAN ISÄSTÄ
Tuhlaajapoika ja hänen veljensä
. . .
17 "Silloin poika meni itseensä ja ajatteli:
'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään.
18 Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle:
Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan.
19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.
Ota minut palkkalaistesi joukkoon.'
20 Niin hän lähti isänsä luo. "Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä.
21 Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.'
22 Mutta
isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan.
23 Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa!
24 Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.' Niin alkoi iloinen juhla.
25 "Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin.
26 Hän huusi luokseen yhden palvelijoista ja kysyi, mitä oli tekeillä.
27 Palvelija vastasi: 'Veljesi tuli kotiin, ja isäsi käski teurastaa syöttövasikan, kun sai hänet terveenä takaisin.'
28 Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään.
Isä tuli ulos ja suostutteli häntä,
29 mutta hän vastasi: 'Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa.
30 Mutta kun tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!'
31 Isä vastasi hänelle:
'Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja
kaikki, mikä on minun, on sinun.
32 Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.'"
Kääntyköön tänä pääsiäisenä monen elämäänsä tuhlaavan sydän takaisin iankaikkisen Isän puoleen Jeesuksen Kristuksen sovitustyön tähden!
antti- Sanan opetus.
En usko omantunnon *(ainoaan) ilmoituskyvykkyyteen, vaan mielellään raamatun sanan kautta tulevaan opetukseen, joka sitten kouluttaa omantunnon näkökykyyn.
Mielestäni, jos Sana ei syytä, voi omatunto olla vapaa, elin näin
päin
sen
ymmärrän.Kun ihminen saa kokea Raamatunmukaisen hengellisen uudestisyntymisen ylhäältä, niin hän tietää sisimmässään sen, että mikä on oikein ja mikä väärin.
Omatunto ei jätä rauhaan pienimästäkään vilpistä lähimäistään kohtaan ennenkuin on selvittänyt tekemänsä vääryyden ja pyytänyt sen anteeksi.
Juuri Sanan mukaanhan ihmisen omatunto toimii, koska usko tulee kuulemisesta Jumalan Sanan kautta.
Mitään muuta lakikirjaa ei maailmassa tarvittaisi jos kaikki ihmiset vain eläisivät omantuntonsa mukaan, niin he kavahtaisivat vääryyttä, eikä synti saisi heitä hallita.
Jumalan kymmenen käskyä pitää sisällään koko oikeudenmukaisuuden lain niin, että jos ihminen tekee tietoisesti epäoikeudenmukaisuuden, niin hän tietää sen siitä, että omatunto syyttää vääryydestä, jos niin ei ole, niin silloin omatunto on synnin paaduttama.
Oikeastaan koko Jumalan antama laki voidaan supistaa yhteen Jeesuksen meille jättämään käskyyn: Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi.
Tähän rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.
Jos Jeesus saa olla kaikessa meidän esimerkkimme, niin silloin rakkaus on meissä uskon kautta eläväksi tullut. Jos me rakastamme ja kunnioitamme Jumalaa, niin me rakastamme myöskin lähimäisiämme.
Rakkaus on vilpitön ja oikeudenmukainen se ei pidä sisällään mitään vääryyttä.
Vain Jeesus Kristus Vapahtajamme voi eheyttää ihmisen syntien sovituksen kautta ja avata omantunnon todelliseen rakkauteen, vain Kristuksessa armahdettuna voi ihminen uudestisyntyä uskossa elämään sitä elämää mihin Jumala on hänet tarkoittanut.- onko vai eikö?
Sirkka-Iita kirjoitti:
Kun ihminen saa kokea Raamatunmukaisen hengellisen uudestisyntymisen ylhäältä, niin hän tietää sisimmässään sen, että mikä on oikein ja mikä väärin.
Omatunto ei jätä rauhaan pienimästäkään vilpistä lähimäistään kohtaan ennenkuin on selvittänyt tekemänsä vääryyden ja pyytänyt sen anteeksi.
Juuri Sanan mukaanhan ihmisen omatunto toimii, koska usko tulee kuulemisesta Jumalan Sanan kautta.
Mitään muuta lakikirjaa ei maailmassa tarvittaisi jos kaikki ihmiset vain eläisivät omantuntonsa mukaan, niin he kavahtaisivat vääryyttä, eikä synti saisi heitä hallita.
Jumalan kymmenen käskyä pitää sisällään koko oikeudenmukaisuuden lain niin, että jos ihminen tekee tietoisesti epäoikeudenmukaisuuden, niin hän tietää sen siitä, että omatunto syyttää vääryydestä, jos niin ei ole, niin silloin omatunto on synnin paaduttama.
Oikeastaan koko Jumalan antama laki voidaan supistaa yhteen Jeesuksen meille jättämään käskyyn: Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi.
Jos Jeesus saa olla kaikessa meidän esimerkkimme, niin silloin rakkaus on meissä uskon kautta eläväksi tullut. Jos me rakastamme ja kunnioitamme Jumalaa, niin me rakastamme myöskin lähimäisiämme.
Vain Jeesus Kristus Vapahtajamme voi eheyttää ihmisen syntien sovituksen kautta ja avata omantunnon todelliseen rakkauteen, vain Kristuksessa armahdettuna voi ihminen uudestisyntyä uskossa elämään sitä elämää mihin Jumala on hänet tarkoittanut.Hyvin tiivistetty kirjoitus siitä että mikä omatunto on ja miten se toimii ihmisessä. Kiitos!
- yxuskis
Sirkka-Iita kirjoitti:
Kun ihminen saa kokea Raamatunmukaisen hengellisen uudestisyntymisen ylhäältä, niin hän tietää sisimmässään sen, että mikä on oikein ja mikä väärin.
Vain Jeesus Kristus Vapahtajamme voi eheyttää ihmisen syntien sovituksen kautta ja avata omantunnon todelliseen rakkauteen, vain Kristuksessa armahdettuna voi ihminen uudestisyntyä uskossa elämään sitä elämää mihin Jumala on hänet tarkoittanut.Rakkaus onkin hyvä koetinkivi sydämelle. Jos rakastaa Jumalaa yli kaiken ja toista ihmistä niinkuin itseään sekä itseään niin kuin toista ihmistä, on satavarmana pelastunut ja Jeesuksen verellä vihmottu.
- ____________________
Sirkka-Iita kirjoitti:
Vain Jeesus Kristus Vapahtajamme voi eheyttää ihmisen syntien sovituksen kautta ja avata omantunnon todelliseen rakkauteen, vain Kristuksessa armahdettuna voi ihminen uudestisyntyä uskossa elämään sitä elämää mihin Jumala on hänet tarkoittanut.Vain Jeesus Kristus Vapahtajamme voi eheyttää ihmisen syntien sovituksen kautta ja avata omantunnon todelliseen rakkauteen, vain Kristuksessa armahdettuna voi ihminen uudestisyntyä uskossa elämään sitä elämää mihin Jumala on hänet tarkoittanut.
OK
- eremith13
Paha ilmenneenä todellisuutena, saa alkunsa ikhmisen kautta. Pahan kehityksessä voimme erottaa kolme vaihetta. Ensimmäinen oli pahan synty, toinen pahan huippuun nouseminen, ja kolmas hyvän taistelu pahaa vastaan. Sen tähden ei suinkaan ole mitään harhaa, kun kaikki kansat ovat aina uskoneet, että pahoja henkiä on olemassa. Mutta on vain unohdettu, että nuo pahat henget ovat meissä itsesämme.
Ja että nuo ulkopupolella olevat pahat henget eivät meille mitään mahda, - jollei meissä itsessämme ole vastaavanlaisia pahoja henkiä ("olentoja"). Eiväthän näkymättömät maailmassa olevat pahat henget meille mitään mahda ja voi, sillä me olemme saaneet Jumalalta lahjaksi fyysisen ruumiin joka suojelee meitä. Me olemme niin kauan suojassa, kuin me elämme tässä ruumiissa, Jumalan suojeluksessa, kaikkien hyvien voimien luonnon parhaiden voimien suojeluksessa.- ohhohhhhhoiiiiii!
Olipa höpötystä taas. Fyysinen ruumis suojelee meitä pahoilta hengiltä, niinkö? Noin lyhyesti sanottuna ymmärsin supattelusi.
Entäs fyysisen ruumiin kaikki aukot; silmät, korvat, nenä... Niistähän se paha pääsee sisään...
- höpsistä töpposelle!
Ai sitä vartekko sinulla on ne aukot, että päästät ne ulkopuolella olevat pahan voimat ja henget oman fyysisen ruumiisi sisältöä eli henkeä turmelemaan. Minulla on ihan,se toista käyttöä varten!!
- töpsistä höppöselle!
Pidäpä suu kiinni, ettei pahat henget pääse fyysisen ruumiisi sisäpuolelle ja pidä housut tiukasti jalassa, ettei ne pääse hiipimään taka-kautta.
- er 13
Sinulla kovin pahanhajuinen paha henki koska se pyrkii löytämään takapään kautta sinuun, se haistaa varmaan sinun tarpeesi sopivaan aikaan. Minulla ei ole mitään hätää sen suhteen, haitan heidän läsnä olonsa ja siirryn pois kiusaauksen paikalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse854614Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1103830Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1753620Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.582052Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1291114
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 57963
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27882