varakkuus ja äly

äly hoi

Monta varakasta tunnen joita ei voi ainakaan älykkäiksi tai lahjakkaaksi sanoa.
Vaikka olen itse vähän koulutettu, niin monet kerrat olen päihittänyt, niin insinöörejä kuin muitakin korkeasti koulutettuja, niin autoiluun, moottoripyöräilyyn, kädentaitoihin kuin moniin muihin älyä ja lahjakkuuta vaaativiin tehtäviin. Esim eräs tuttu on sähköalan insinööri ja ei osannut ratkaista erästä ongelmaa, minkä minä huomasin heti mistä on kysymys, vähän ukko meni vaikeaksi, kun muut perheenjäsenet näki tilanteen.
Sähkökitaraa opin soittamaan aukuisella iällä muutamassa kuukaudessa, ei tarvinnut kalliita kursseja.

3

62

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mispus

ei sitä skittaa soittaessa tarvi mikään inssi olla, ei se rakettitiedettä ole.... täysin plantut sitä osaa tosi hyvin vaikkei mistään muusta mitään ymmärrä.

• Selkeästi tarve

Hae terveyskeskuksesta apua harhoihisi.

• voi voi.

Sinun kannattaisi ehkä lukea pääsiäis- Hesarista juttu vaikka Mensa- ihmisistä. Minä en tiedä, että mitä esim. käsitteellä "huippuälykkyys" edes tarkoitetaan ja itseäni pidän tavan tollukkana, eli kai kohtuu- fiksuna, kun mulla on älyllistä pääomaa sentään jonkin verran ja laaja yleissivistys ja muuta (en ole testauttanut älyäni ja en tiedä mitä käsite "äly" tarkoittaa), mutta varakkuus ja älykkyys varmaan on kaksi eri käsitettä.

Otan Suomi24- kontekstiin sopivan esimerkin: Kaikki tietää Paris Hiltonin, ja kenen mielestä hän on fiksu? Joissakin tietellisissä tutkimuksissakin kyllä on todettu, että ns. "suorittavaa työtä tekevät" , vähän koulutetut arvostaisivat enemmän materiaalista pärjäämistä ns. "älyn" ja pärjäämisen elämässä mittarina, kuin koulutetummat, mutta en tiedä pitääkö se paikkansa. Jos nyt kehtaan tunnustaa, niin itse olen huomannut asian olevan juuri niin, omana mielipiteenäni: jos mä keskustelen ns. "duunarin" kanssa, niin sellainen yleensä ehkä about seitsemässä tapauksessa kymmenestä pitää "älykkäämpänä" esim. opistoinsinööriä, joka tienaisi 4000- 6000 euroa kuussa miinus verot, kuin vaikkapa akateemista h*lvatisti kouluttautunutta ja lukenutta esim. pätkätyötutkijaa, joka tienaa 1800 euroa kuussa miinus verot. Akateemisten joukossa arvostus olisi varmaankin toisinpäin, mitä "älyyn" tulee monasti, ja etenkin jos kyse on vaikka uraa uurtavasta tutkimuksesta ja esimerkiksi vaikkapa jonkun uhrautumisesta pienellä palkalla tieteelle, kun voisi vaihtoehtoisesti tienata ihan v*tusti tuputtamalla ihmisille jonkun globaalin firman sekundatuotteita...

Mä en tiedä, mitä nimetön aloittaja tarkoittaa termillä "varakas". Itse tunnen varmaankin joillakin mittareilla varakkaita ihmisiä ja vähemmän varakkaita ja köyhiäkin kai joitakin, mutta olen varmaan "keskiluokkainen" ajatusmaailmaltani, kun en jaksa erotella ihmisiä suuremmin. Se ryhmä, joilla on paljon rahaa, ovat usein enemmän kiinni omissa asioissaan ja itsekkäämpiä tai kapea- alaisempia ajatuksissaan yhteiskunnasta, ihmisyydestä tai muusta; usein muttei aina ja kaikissa tapauksissa, veikkaan.

Jos joku nousukas saa rahaa, sellaisesta tulee v*tun kusipää melko suurella varmuudella, veikkaan. Olen joskus tuntenut ihmisiä; sellaisia jotka ovat joutuneet todella pienellä rahalla kitkuttamaan ja sitten "oo", menneet vaikka naimisiin itseään ns. taloudellisesti pärjäävämpien kanssa ja yhtäkkiä äänestetäänkin kokoomusta ja vihataan köyhiä.;) Miten 'kultivoitunutta'!

Kokoomuksenkin, myös sen, äänestäjissä on toki myös monia fiksujakin ja osa omia ystäviänikin äänestää sitä, mutta puhun nyt tyypeistä, jotka ensin oli melkein mielenosoituslappujen kanssa kadulla, että "annanko paitani köyhille, kun valtio ei auta", näin vertauskuvana, ja sitten kun elämäntilanne muuttuu, ollaankin sitä mieltä, että p*rkule kun tosta p*skakaupasta ei saa ankanrintaa" tai että "v*ttu "minääää ikinä, ikinä ole hakenut sosiaalitukia ja vihaan laiskoja" (paitsi siis ne viiden vuoden kotihoidon tuet ja muut perheellisetuudet toki ovat ottaneet, joita eivät pidä sosiaaliavustuksina...) . Siinä sellaisille ei köyhä ruikuta, että sori olen vähän outo joskus siksi, etten ole syönyt viikkoihin kunnolla.;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5445
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2286
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1840
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      145
      1761
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1565
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      30
      1477
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1368
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1107
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1078
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      219
      989
    Aihe