Mikä on Adventtikirkossa diakonin tehtävä, muu kuin lähettää joulukortti?
Millä perusteilla joku seurakuntalainen valitaan jonkun toisen seurakuntalaisen diakoniksi?
Onko diakonilla myös oma diakoni?
Kysymyksiä mielessä
7
<50
Vastaukset
- pitkän linjan adv.
Diakoniatyö on adventtikirkossa lähinnä vain kaunis fraasi.
Todellisuudessa adventtikirkossa Suomessa on hyvin vähän jos lainkaan diakoniatyötä tekeviä.
Hyvä jos saat edes joulukortin.
Jos saat kortin, senkin on lähettänyt todennäköisesti seurakuntasisar, ei diakonisi.
Diakonilla on myös oma diakoni tai pitäisi ainakin olla.
Minä henkilökohtaisesti en ole saanut diakoniltani kertaakaan edes sitä joulukorttia saati, että diakonini olisi ottanut yhteyttä ja kertonut olevansa diakonini. - tässä aluksi
Diagonissat tekevät epäitsekästä työtä ja auttavat kaikella tapaa lähimäisiään, esimerkiksi surun kohdatetessa. Järjestävät seurakuntatapahtumia ja huolehtivat ilmoitusten suunnitelusta ja jakamisesta. Senlisäksi he hyvin usein tekevät myöskin kaikenlaisia konttoristien töitä seurakunnan paimenen, eli pastorin apuna.
Diakoniksi/diakonissaksi valitaan seurakunnassa henkilöitä samalla periaatteella kuin muihinkin tehtäviin, Raamatun ohjeiden mukaisesti, seurakuntakokouksessa. Toimiaika on vuosi tai kaksi. Sitten on uusien valintojen aika.
Diakoni/diakonissa avustaa seurakunnan tilaisuuksissa, erityisesti ehtoollistilaisuuksien käytännön järjestelyissä, kastetilaisuuksissa jne. Hänen tehtävänään on myös köyhistä ja sairaista huolehtiminen yms. Usein diakonit ja diakonissat huolehtitivat myös seurakunnan omaisuudesta.
Kaikki tuo on vapaaehtoisesti omaa aikaansa käyttävien ihmisten palvelua, joten kuinka paljon kukakin tekee riippuu henkilöstä itsestään. Tämä on tietysti sitten se asia, joka vaikuttaa siihen, vieraileeko diakoni/diakonissa niiden ihmisten luona, joiden diakoni/diakonissa hän on, vai ei. Kieltämättä tässä asiassa olisi varmasti parannettavaa.
Jos minun pitää arvata, niin luulen, että suomalainen yltiöyksilökeskeisyys ja (tänne kotiini et tule!) -asenne on ruokkinut pitkään sellaista, että harha käy vierailulla.
Muistan vain sellaisen tapauksen, jossa olin juuri aloittanut uudessa seurakunnassa pastorina vuosia sitten ja kerroin seurakuntalaisille, että jos he haluavat, voin tulla käymään ja tutustumaan. Sain heti puhelun eräältä aktiiviselta parilta, jotka yksikantaan ilmoittivat, että pastorilla ei ole asiaa heidän kotiinsa, oli kuka tahansa, vaikka kirkossa käyvätkin. En koskaan vieraillut heidän luonaan.- joskus niinkinpäin
"En koskaa vieraillut heidän luonaan."
Kai sinä kuitenkin kutsuit heitä vierailulle kotiisi?
- vaara piilee
Taitaa olla pastorkunta niin vastenmielistä pakkopullaa, ettei ne kelpaa vieraiksi?
En ihmettele. Onhan siellä adventtikirkon pastoreiden joukossa kaikenmaailman häntä- ja siipiveikkoja.
En minäkään heitä uskaltaisi kotiini kutsua. Lapset pitäisi ainakin lähettää jonnekin muualle siksi aikaa.- pyH!
Joudut kerran sanoistasi tuomiolle. Tajuatko sen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750