Voiko kehitysvammainen olla narsisti?

fgfsd

Olen tuntenut erään lievästi kehitysvammaisen henkilön nyt vajaan vuoden ja mitä paremmin olen häneen tutustunut, sitä enemmän olen alkanut epäilemään, että hänellä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Muistan kuitenkin lukeneeni, että narsismia esiintyy lähinnä vain tavallista älykkäämmillä ihmisillä, joten voiko kehitysvammaisella olla narsismi? En nyt halua loukata tällä viestillä kehitysvammaisia enkä ketään muutakaan, mutta jotenkin vain olen ollut siinä luulossa, että narsismi on ns. "älykkäiden" ihmisten persoonallisuushäiriö vai olenko minä ihan väärässä?

82

2713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LK

      No tuota, ei se älykkyys ole mikään narsismin kriteeri sinällään. Psykopatiassa se on yksi piirre piirrelistassa.

      • Anonyymi

        Psykopaatit jotka jäävät kiinni ovat tyhmiä.


      • Anonyymi

        Narsistit ovat usein älykkäitä kuten Ruben Stiller

        osa voi olla keski tasoisia


    • no,

      nyt sä kyllä loukkaat narsisteja...

    • psykiatri

      Narsismia ja psykopatiaa voi esiintyä myös älykkyys skaalan alapäässä, alarajana voisi pitää 85:n ÄO:ta.

      • Anonyymi

        Nimimerkki ppiuuyuuu käyttää itsestään tässä nimimerkkiä psykiatri. Katin kontit!
        Hänhän eläköityi työnohjaajan toimesta parikymmentä vuotta sitten.
        Kun sama henkilö teki omaa vaalikiertuettaan eduskuntavaaliehdokkaana KD-listoilla Bjarne Kalliksen aikana, hän käytti vaaliesitteessään lehtori arvonimeä.

        Niimpä. Opettajiakin löytyy näen ma, joka lähtöön. Nuo tekstit eivät ole kunniaksi eläkkeellä olevalle opettajalle.


    • En tiedä, mutta aika mielenkiintoinen tapaus olisi varmasti...

      • 1234567890

        Ei narsistit ole yleensä viisaita vaan keskinkertaisia ja lapsellisia.
        kaikessa lapsellisuudessaan aika kehareita.
        kyllä ne tietenkim luulee olevansa suuria.


    • Kehitysvammaiset eivät piilota narsismiaan vaan ovat avoimesti narsistisia (vaativia, tyytymättömiä jne) sille päälle sattuessaan. Hyviä ihmisiä, 'normaalien' pitäisi ottaa oppia heistä! :)

    • lottamari<3

      En nyt tiedä pitäisikö ottaa oppia, mutta ymmärtää että kehitysvammainen ei osaa hillitä tunteitaan samalla tavalla kuin terveet. Narsisti voi olla näkövammainen - sokea siis, mutta hänelle sekään ei ole este, jos hän on lahjakas ja hänellä esim. on hyvä lauluääni, jolla saa paljon suosiota ja faneja. Hän voi alkaa käyttäytyä rehvakkaasti ja pitää vammaansa jopa julkisuudelle ja suosiolleen etuna. Tahdon sanoa sen, että narsismisuus tulee geeneissä ja joillekin julkisuus, huomionhakuisuus ja itsensä esille tuominen on tärkeeää varsinkin, jos henkilöllä on erityislahjoja tai hän on älykkäämpi kuin muut.

    • äitivain

      Olen lieväati kehitysvammaisen lapsen äiti ja loukkaannu että heitä nimitetään tai edes epäillään narsistiksi.
      Kehitysvammainen on normaalisti tunteva ihminen. Tunnepuoli ei ole koskaan vaurioitunut.
      Kehitysvammaislla saattaa olla eri oireyhtymiä joista aiheutuu käytös jota me ns. normaalit emme aina ymmärrä. Oikealla lääkityksellä saadaan oireet vähenmään.
      Asbergerin syndrooma, ADHD ovat juuri tällaisia

      on aina muistettava että kehitysvammainen ei ole valinnut syntyä vammaiseksi joten häntä ei pidä syyllistää siitä.

      • LK

        "Olen lieväati kehitysvammaisen lapsen äiti ja loukkaannu että heitä nimitetään tai edes epäillään narsistiksi."

        Ei kai tässä väitetty että kaikki kehitysvammaiset ovat narsisteja.

        "Kehitysvammainen on normaalisti tunteva ihminen. Tunnepuoli ei ole koskaan vaurioitunut."

        Kehitysvamma ei sinällään suojaa tunnepuolen vaurioilta, joten ei tuo nyt teknisesti ihan totta ole. Kehitysvammainenkin voi olla tunnepuoleltaan vaurioitunut ja tällaisia ihmisiä on ainakin minulla tullut vastaan useitakin. Eri kehitysvammoissa on toki piirteitä jotka suojaavat hieman vammautumisilta ja toisaalta myös piirteitä jotka erityisesti altistavat, mutta en tiedä onko kokonaisuutena ero normijamppaan merkittävä.

        "on aina muistettava että kehitysvammainen ei ole valinnut syntyä vammaiseksi joten häntä ei pidä syyllistää siitä."

        Eikä narsisti ole valinnut syntyä narsistiksi tai psykopaatti psykopaatiksi.


    • lottamari<3

      Kehitysvammainenkin voi olla voimakkaasti narsistinen. Esimerkiksi Downeissa on suuria eroja, kuten meissä tavallisissakin. Tiedän ja tunnen paljon Downeja, joissa on sekä kilttejä ja aina sopeutuvaisia toiset huomiioon ottavia ja sitten taas niitä, jotka ovat erittäin narisistisia ja osaavat käyttää omaa "tilaansa" hyväksi.

      Kehitysvammainen ei ole valinnut syntyä vammaiseksi ei. Myöskään narsisti tai luonnehäiröinen tai psykopaatti tai perinnöllistä sairautta sairastavakaan ei ole valinnut osaansa samoin kuin ei meistä kukaan. Narsistisuus on silti piirre, joka meille toisille periytyy voimakkaampana kuin toisille ja sillekään me emme mahda mitään oli kyseessä kehitysvammainen tai mikä tahansa.

      Narsistisuudella ei aina tarkoiteta tunnepuolen vaurioitumista. Tunnepuolen vaurioituminen taas on monioireinen juttu, jota ei yksistään voida nähdä pelkkänä narsistisuutena.

      • äitivain

        En usko että kokemukesi on täysin oikea olen äiti lievästi vammaiselle lapselle. Olen 19v toiminut kehitysvammaisten parissa.

        Haepa informaatiota kehitysvaamaisuudesta. Yksikään kehitysvammainen ei ole tunnevammainen. Eikä he myöskään osaa käyttää tilaansa hyväkseen.
        On eri syndroomej kuten tuo mainitsemasi Downsyndroma jota on eriastesita j a niihin liittyy useasti monia muitakin sairauksia mutta oikealla lääkityksellä asiat paranee.
        Kehitysvammaiset ovat tuntevia ja samallatavalla regoivia ihmisiä kuin mekin he vain eivät osaa tuoda julki itseään niinkuin me. He ilminoivat senmukaan mihin heidän kommunikointikyky riittää.
        On myös eriasteisa kehitysvammaisia joilla 1,2,3
        1.set ovat kaikkein vaikein ryhmä koska eivä itse halua hyväksyä vammaansa vaan haluavat olla kuten normaalit. heitä voi manipuloida tekemään pahaa koska eivät sitä ymmärrä.
        kaikki abstrakti on heillekin vierasta. Viisaus karttuu kokemuksen kautta. Kehitys vammaiselle ei voi sanoa että älä koske kuumaan levyyn koska hän ei sitä ymmärrä vaan koskee mutta sen hän tulee muistamaan eikä taatusti koske uudestaan.


      • äitivain kirjoitti:

        En usko että kokemukesi on täysin oikea olen äiti lievästi vammaiselle lapselle. Olen 19v toiminut kehitysvammaisten parissa.

        Haepa informaatiota kehitysvaamaisuudesta. Yksikään kehitysvammainen ei ole tunnevammainen. Eikä he myöskään osaa käyttää tilaansa hyväkseen.
        On eri syndroomej kuten tuo mainitsemasi Downsyndroma jota on eriastesita j a niihin liittyy useasti monia muitakin sairauksia mutta oikealla lääkityksellä asiat paranee.
        Kehitysvammaiset ovat tuntevia ja samallatavalla regoivia ihmisiä kuin mekin he vain eivät osaa tuoda julki itseään niinkuin me. He ilminoivat senmukaan mihin heidän kommunikointikyky riittää.
        On myös eriasteisa kehitysvammaisia joilla 1,2,3
        1.set ovat kaikkein vaikein ryhmä koska eivä itse halua hyväksyä vammaansa vaan haluavat olla kuten normaalit. heitä voi manipuloida tekemään pahaa koska eivät sitä ymmärrä.
        kaikki abstrakti on heillekin vierasta. Viisaus karttuu kokemuksen kautta. Kehitys vammaiselle ei voi sanoa että älä koske kuumaan levyyn koska hän ei sitä ymmärrä vaan koskee mutta sen hän tulee muistamaan eikä taatusti koske uudestaan.

        Mä nyt niin noista kokemusta omaa mutta musta on outoa...

        "Kehitysvammaiset ovat tuntevia ja samallatavalla regoivia ihmisiä kuin mekin "

        mutta samaan aikaan...

        "Yksikään kehitysvammainen ei ole tunnevammainen"

        On muutenkin varsin omituinen ajatus kehitysvammojen laajan kirjon (kuvaat numeroilla 1,2,3) vuoksi niputtaa heitä yhtään sen enempää kuin mitään muutakaan "ryhmää".

        Sitä paitsi tuo kuuma levy-esimerkki nyt pätee melkein lapseen kuin lapseen.

        Ja oli se vamma ihmisessä sitten mikä tahansa, kukaan ei sitä valitse.

        On vaikea kuvitella, että mikään "ryhmä" voisi olla geeni-tai ympäristötekijöidensä ulkopuolella. Eli jos sattuu perimään jonkun kehitysvamman, ei voi periä samaan aikaan jotain muuta ns häiritsevää ?

        Nää on aina vaikeita asioita koska niihin liittyy paljon tunteita, mutta asian esiintuomista ei kannata ottaa henk koht loukkauksena.


      • 1+18=19
        lynett kirjoitti:

        Mä nyt niin noista kokemusta omaa mutta musta on outoa...

        "Kehitysvammaiset ovat tuntevia ja samallatavalla regoivia ihmisiä kuin mekin "

        mutta samaan aikaan...

        "Yksikään kehitysvammainen ei ole tunnevammainen"

        On muutenkin varsin omituinen ajatus kehitysvammojen laajan kirjon (kuvaat numeroilla 1,2,3) vuoksi niputtaa heitä yhtään sen enempää kuin mitään muutakaan "ryhmää".

        Sitä paitsi tuo kuuma levy-esimerkki nyt pätee melkein lapseen kuin lapseen.

        Ja oli se vamma ihmisessä sitten mikä tahansa, kukaan ei sitä valitse.

        On vaikea kuvitella, että mikään "ryhmä" voisi olla geeni-tai ympäristötekijöidensä ulkopuolella. Eli jos sattuu perimään jonkun kehitysvamman, ei voi periä samaan aikaan jotain muuta ns häiritsevää ?

        Nää on aina vaikeita asioita koska niihin liittyy paljon tunteita, mutta asian esiintuomista ei kannata ottaa henk koht loukkauksena.

        "Nää on aina vaikeita asioita koska niihin liittyy paljon tunteita, mutta asian esiintuomista ei kannata ottaa henk koht loukkauksena"

        mutta on kuitenkin oikeus yrittää jakaa oikeaakin tietoa...vaikka itsekin keskustelen aiheesta enempi mutu tuntumalla, vaikka ammatin puolesta kehitysvammaisuuteen olen tutustunutkin...

        Aihe on tosi laaja, mutta netistä löytyy ihan virallistakin tietoa, esim. nimetystä Down-syndroomasta, mitä se on, mistä se johtuu ja vamman erityispiirteitstä...

        Että mieluusti kuitenkin sitäkin virallistakin tietoa...esittämiensä väitteiden tueksi...kun uskon, ettei monikaan ole aiheeseen/kehitysvammaisuuteen kovin paljon tutustunutkaan...

        uskoisin, että se mikä loukkaa on väärän tiedon levittäminen "totuutena"...
        jota ei voi tarkistaa...

        niissä oma totuus mielipiteissä kannattaa puhe aloittaa...
        minun mielestäni/olen itse tätä mieltä...

        henkilökohtainen mielipide ei ole sama kuin...olen oikeassa, näin se on...toki sen voi perustella omilla kokemuksilla...kertoa esimerkein, mistä mielipide on syntynyt..

        Mutta mieluusti mukaan vois liittää jotain...
        jonka pohjalta lukijakin voi ajatella asian mahdollisesti olevan niin...

        ettei mene väittelyksi...olen oikeassa, sinä väärässä...kun uskoisin kehitysvammaisen äidilläkin olevan paljon enemmän oikeaa tietoa kehitysvammaisuudesta...kuin esim. ketjun aloittajalla...


      • 678:43
        äitivain kirjoitti:

        En usko että kokemukesi on täysin oikea olen äiti lievästi vammaiselle lapselle. Olen 19v toiminut kehitysvammaisten parissa.

        Haepa informaatiota kehitysvaamaisuudesta. Yksikään kehitysvammainen ei ole tunnevammainen. Eikä he myöskään osaa käyttää tilaansa hyväkseen.
        On eri syndroomej kuten tuo mainitsemasi Downsyndroma jota on eriastesita j a niihin liittyy useasti monia muitakin sairauksia mutta oikealla lääkityksellä asiat paranee.
        Kehitysvammaiset ovat tuntevia ja samallatavalla regoivia ihmisiä kuin mekin he vain eivät osaa tuoda julki itseään niinkuin me. He ilminoivat senmukaan mihin heidän kommunikointikyky riittää.
        On myös eriasteisa kehitysvammaisia joilla 1,2,3
        1.set ovat kaikkein vaikein ryhmä koska eivä itse halua hyväksyä vammaansa vaan haluavat olla kuten normaalit. heitä voi manipuloida tekemään pahaa koska eivät sitä ymmärrä.
        kaikki abstrakti on heillekin vierasta. Viisaus karttuu kokemuksen kautta. Kehitys vammaiselle ei voi sanoa että älä koske kuumaan levyyn koska hän ei sitä ymmärrä vaan koskee mutta sen hän tulee muistamaan eikä taatusti koske uudestaan.

        Kuka tahansa lapsi voi koskea kuumaan levyyn ja muistaa sen aina. Ei tarvitse olla kehitysvammainen.
        Laajennettu minäkuva johonkin toiseen ihmiseen saattaa estää näkemästä metsää puilta.


    • lottamari<3

      Olet väärässä. Kehitysvammainen ainakin minun tietojeni ja kokemukseni mukaan osaa vedota tunteisiin, käyttäytyä viekkaasti, olla ovela aivan samalla tavalla kuin me terveetkin. Hän osaa tarpeen tullen vedättää ja esim. Downit jotkut ovat erittäin välkkyjä ja teräviä ja jopa sillä tavalla älykkäitä, että osaavat pelata ihmisuhde "peliä" ja leikkiä ihmissuhteilla.

      Miksi puhut kehitysvammaisen tunnevammaisuudesta? "Yksikään kehitysvammainen ei ole tunnevammainen" sanot, mistä sinä sen voit tietää? Tunnevammat syntyvät ristiriitaisuuksista, kun esim vanhemmat ohjaavat lasta eri tavalla, eikä lapsi tiedä mikä on oikein ja mikä on väärin. En tiedä, mutta minulla on käsitys, että yhtälailla tunnevammaisuutta voi olla kehitysvammaisellakin, jos hänen elinympäristönsä on ollut ristiriitainen, epävakaa ja turvaton.

      Nyt kyllä puhut palturia, missä olet 19- vuotta kokemustasi hankkinut? Olen kehitysvammaisen omainen ja myöskin työni puolesta olen kehitysvammaisten kanssa ollut tekemisissä ja he kyllä ymmärtävät mikä on sallittua ja mikä kiellettyä aivan samalla tavalla kuin me terveet. Tietysti on vaikeavammaisia, joiden kehitysvamma on sitä luokkaa, että heitä on valvottava kaiken aikaa, jotta eivät vahingoittasi itseään ja muita.

      Kehitysvamma ei myöskään tarkoita, että kehitysvammainen olisi tyhmä. On olemassa esim. erityislahjakkaita CP-vammaisia, jotka ovat lukeneet itsensä jopa lääkäreiksi tms. Down:ssa on myöskin erityislahjakkuuksia, joiden kehitysvamma on lievä ja he oppivat koulussa tiettyyn aseteeseen saakka ja oppivat käymään työssä ja tulevat toimeen hyvin itsenäisesti.

      Narisistisuus on meissä perinnöllinen piirre, joka tosilla korostuneesti tulee esille joissakin tilanteissa, kun haluamme että meidät huomioidaan tai haluamme sillä saavuttaa jotakin.

      • 20+15=35

        "ja esim. Downit jotkut ovat erittäin välkkyjä ja teräviä ja jopa sillä tavalla älykkäitä, että osaavat pelata ihmisuhde "peliä" ja leikkiä ihmissuhteilla. "

        kuule tähän ny munkin on pakko sanoa, kun puhut Downeista, että tiedätkös ny ihan tarkkaan...mistä puhut...kun heidän ulkonäkönsäkin on jo vammansa laadusta poikkeava...että heidät kylllä erottaa muista kehitysvammaisista...

        On vaikea uskos, että normi ihminen menisi mukaan mihinkään Downin peliin, tai Down ihminen kykenisi pelaamaan ns. ihmissuhdepelejä...lueppas tuo...siinä myös tuosta opiskeluista ja työssä käymisestä...kuin heidän elinikäennusteestaan...

        http://www.kvhtietopankki.fi/syndroma/down.htm


      • M.B.
        20+15=35 kirjoitti:

        "ja esim. Downit jotkut ovat erittäin välkkyjä ja teräviä ja jopa sillä tavalla älykkäitä, että osaavat pelata ihmisuhde "peliä" ja leikkiä ihmissuhteilla. "

        kuule tähän ny munkin on pakko sanoa, kun puhut Downeista, että tiedätkös ny ihan tarkkaan...mistä puhut...kun heidän ulkonäkönsäkin on jo vammansa laadusta poikkeava...että heidät kylllä erottaa muista kehitysvammaisista...

        On vaikea uskos, että normi ihminen menisi mukaan mihinkään Downin peliin, tai Down ihminen kykenisi pelaamaan ns. ihmissuhdepelejä...lueppas tuo...siinä myös tuosta opiskeluista ja työssä käymisestä...kuin heidän elinikäennusteestaan...

        http://www.kvhtietopankki.fi/syndroma/down.htm

        Miten älykkyys määritellään, lienee oikeanlaisempi kysymys..

        Älykkyyttä voi olla monenlaista. Itse en ihan tyhmiksi menisi haukkumaan niitä kehitysvammaisia, joihin olen viimeaikoina törmännyt ja downeilla on -sitä oikeanlaisen olemisen- älykkyyttä enemmän kuin normijampalla. Olkoonkin sitten sitä kautta, että normiälyä on vähemmän. Tietty 'suoraan läpi näkeminen' ihmiseen on monesti kytköksissä tähän olemisen laatuun ja tapaan ja itse lasken sen älykkyydeksi hyvin vahvasti. Jopa vahvemmin kuin tavanomaisen loogisen päättelykyvyn, missä pitää osata laittaa palikat suuruusjärjestykseen oikein.


      • Anonyymi

        "Kehitysvamma ei myöskään tarkoita, että kehitysvammainen olisi tyhmä. On olemassa esim. erityislahjakkaita CP-vammaisia, jotka ovat lukeneet itsensä jopa lääkäreiksi tms."

        CP on liikuntavamma, ei kehitysvamma.

        Kehitysvamma on aina älyllistä (alle 70:n älykkyysosamäärä), jossa henkilön älyllinen kehitystaso on lievemmillään 9-12-vuotiaan tasolla ja vaikeimmillaan alle 3-vuotiaan tasolla. Fyysisesti he ovat aikuisia.

        CP-vammaisia lääkäreitä on jokunen riippuen miten vamma vaikuttaa motoriikkaan. Etenkin käsien pitää toimia hyvin kyseisessä ammatissa. Kehitysvammaisia ei tasankaan ole lääkäreinä eikä kukaan ole heistä suorittanut yliopistotutkintoa.


      • Anonyymi

        On todella typerää puhua että kehitysvammainen on jotenkin erityislahjakas sen takia että saisi jotain erityiskykyjän vain siksi että kaikki olisi reilua hänelle. Se on epätieteellistä, ja sinä et voi olla myöskään täysin sinut sen asiankanssa että läheisesi on kehitysvammainen, jos väität näin. Ja huom! kaikki CP-vammaiset eivät ole älyllisesti jälkeenjääneitä.


    • äitivain

      nyt olette täysin hakoteillä Ensinäkin
      Lynett
      Kehtysvammat on luokiteltu lievät eli 1, keskivaikea 2, ja vaikea 3.
      Jokaisella ryhmällä on omat taitonsa selvitä jokapäisäisestä elämästä.

      Kuten edellä sanoin lievästi kehitysvammaiset ovat ryhmä joilla on vaikenita.
      He haluaisivat elää normaalia elämää, olla normaalia nuoria.
      Lieväati kehitysvammaien osaa lukea mutta ei välttämättä ymmärrä lukemaansa. Esim tällainen ihminen voi ottaa ajokortinin, oma tyttäreni esin. on juuri autokoulussa. Hän tekee testit suullisena. Hän lukee kyllä mutta hitasti ja ei välttämättä ymmärrä kaikkea siksi suullinen testi on hyvä.
      He saattavat kuvitella asioita mutta eivät ymmärrä esimerkiksi valehtelevansa. Narsisti tietää valehtelevansa ja ymmärtää sen mutta kehitysvammainen ei ymmärrä.
      Lievästi kehitysvammainen saattaa turhaantua siihen että häntä ei ymmärrettä eikä hän itsekään ymmärrä itseään. Siitä johtuu monet raivopuuskat.
      Olen monta kertaa oikonut tyttäreni asioita joita tekee ymmärtämättömyyttään. Joka kerta hän on pahoillaan tekemissitään ja pyytää anteeksi.
      Nämä nuoret ovat otollisia uhreja kaikille puhelin-ja netti kauppiaille.
      Onneksi on olemsaa laki joka suojelee näitä nuoria- LAissa sanotaan että kaikki sopimukset jotka tehty psykisesti kehitysvammaisen henkilön kanssa ovat laittomia. Olen monet kerrat joutnut turvautuun tuohon.


      Lottamari olen ollut 19v kehitysvammaiset yhdeistyksen puheenjohtaja, Kehitysvammaisten lasten perheiden Oikeusavustaja sekä käräjäoikeuden valitsema luottohenkilö joka hoitaa tiettyjen henkilöiden raha-asiat.
      Että tietoni ovat melko vankat.
      Vaikka kuinka puhutte että kehitysvammainen olisi narsistinen niin se ei pidä paikkaansa. Kehitysavamma johtuu aina jostakin vammasta kuten nimikin sanoo. Narsistilla ei ole samanlaisia vammoja ja tunnismerkkejä kuten esim Downeilla on. Jokaisella kehitysvammaisella on eegssä ja magneetikuvissa todettuja muutoksia aivoissa joita narsistilla ei ole.
      Tiedän että varsinkin downsyndoman omaavat ovat tosi veikeitä ja lahjakkaita monessa asiassa. Jokainen kehitysvammainen on oma persoona ja perintötekijät vaikuttavat mutta narsistksi heitä ei voi kutsua missään tapauksessa.

      Tietenkin on tosi vaikeita tapauksia jotka joudutaan laittamaan laitoksiin heidän destruktiivisen käyttäytymisensä vuoksi. Ovat vaaraksi itselleen ja muille.
      Kysymyksessä ei kuitneknaan ole narsistinen käyttäytyminen vaan aivoissa oleva vamma.

      • Lottamari tarkoitti minun mielestäni ja oikein, että kehitysvammaiset ovat aivan yhtä häiriöalttiita tunne-elämän häiriötiloille kuin 'normaalitkin'. Kehitysvammaisuus ei anna suojaa narsistisia häiriöitä vastaan. Kehitysvammaiset, joiden kanssa olen ollut kanssakäymisissä ilmentävät tunteitaan avoimemmin, myös narsistisia häiriöpiirteitä. Monessa on aika selvästi nähtävissä myösTerveen Narsismin Puutetila, häiriötila sekin.

        "...osaa vedota tunteisiin, käyttäytyä viekkaasti, olla ovela aivan samalla tavalla kuin me terveetkin. Hän osaa tarpeen tullen vedättää ja esim. Downit jotkut ovat erittäin välkkyjä ja teräviä ja jopa sillä tavalla älykkäitä, että osaavat pelata ihmisuhde "peliä" ja leikkiä ihmissuhteilla. " -lottamari- sanoi tämän osuvasti!


      • 10+2=12
        yxex kirjoitti:

        Lottamari tarkoitti minun mielestäni ja oikein, että kehitysvammaiset ovat aivan yhtä häiriöalttiita tunne-elämän häiriötiloille kuin 'normaalitkin'. Kehitysvammaisuus ei anna suojaa narsistisia häiriöitä vastaan. Kehitysvammaiset, joiden kanssa olen ollut kanssakäymisissä ilmentävät tunteitaan avoimemmin, myös narsistisia häiriöpiirteitä. Monessa on aika selvästi nähtävissä myösTerveen Narsismin Puutetila, häiriötila sekin.

        "...osaa vedota tunteisiin, käyttäytyä viekkaasti, olla ovela aivan samalla tavalla kuin me terveetkin. Hän osaa tarpeen tullen vedättää ja esim. Downit jotkut ovat erittäin välkkyjä ja teräviä ja jopa sillä tavalla älykkäitä, että osaavat pelata ihmisuhde "peliä" ja leikkiä ihmissuhteilla. " -lottamari- sanoi tämän osuvasti!

        Sinullekkin Ye, lueppas tästä...mikä on Down syndrooma...ja lottamari voisi kertoa..."ainakin minun tietojeni ja kokemukseni mukaan." mihin nuo tiedot perustuvat...

        Kun tieto on jotain...joka opitaan/saadaan...kokemus enempi mutu tuntumaa(vain omia ajatuksia) ei yleistettävissä...ja minä pidin hänen tietoaan Downista väärinä, liittyen opiskeluun /työssäkäyntiin /ihmissuhteilla leikkimiseen...

        "...osaa vedota tunteisiin, käyttäytyä viekkaasti, olla ovela aivan samalla tavalla kuin me terveetkin. Hän osaa tarpeen tullen vedättää ja esim. Downit jotkut ovat erittäin välkkyjä ja teräviä ja jopa sillä tavalla älykkäitä, että osaavat pelata ihmisuhde "peliä" ja leikkiä ihmissuhteilla. " -lottamari- sanoi tämän osuvasti!


      • 11+19=30
        10+2=12 kirjoitti:

        Sinullekkin Ye, lueppas tästä...mikä on Down syndrooma...ja lottamari voisi kertoa..."ainakin minun tietojeni ja kokemukseni mukaan." mihin nuo tiedot perustuvat...

        Kun tieto on jotain...joka opitaan/saadaan...kokemus enempi mutu tuntumaa(vain omia ajatuksia) ei yleistettävissä...ja minä pidin hänen tietoaan Downista väärinä, liittyen opiskeluun /työssäkäyntiin /ihmissuhteilla leikkimiseen...

        "...osaa vedota tunteisiin, käyttäytyä viekkaasti, olla ovela aivan samalla tavalla kuin me terveetkin. Hän osaa tarpeen tullen vedättää ja esim. Downit jotkut ovat erittäin välkkyjä ja teräviä ja jopa sillä tavalla älykkäitä, että osaavat pelata ihmisuhde "peliä" ja leikkiä ihmissuhteilla. " -lottamari- sanoi tämän osuvasti!

        http://www.kvhtietopankki.fi/syndroma/down.htm


      • LK

        Väitätkö sinä oikeasti että kehitysvammaiset yleisesti ottaen eivät koskaan valehtele? Älä väitä niin.

        Siis tässähän ei esitetty väitettä että kehitysvamma itsessään olisi narsistinen persoonallisuushäiriö vaan kysyttiin että voivatko ne esiintyä samassa ihmisessä samanaikaisesti.

        Nämä kehitysvammaisia ylistävät kommentit tässä ketjussa ovat minusta aika hämmentäviä, toisaalta niissä on ihan faktatietoa mutta sitten myös tosi outoja väitteitä kuten 'kehitysvammainen ei valehtele' tai 'kehitysvammainen ei voi olla tunnevammainen' kun ei nyt tarvitse ihan hirveän laajaa otantaa niin näitä tapauksia löytää kyllä.

        Sen sijaan minä en ole henk. koht. ikinä tavannut tai kuullut kyllä kehitysvammaisesta kenellä olisi narsistinen persoonallisuushäiriö. Tosin on myös huomattava että psykiatrinen diagnostiikka kehitysvammaisilla on vähän kehnoa.


      • Anonyymi

        Kyllä lievästi kehitysvammainen ymmärtää usein lukemansa, rai ainakin osa heistä


    • äitivain

      Minä väitän että kehitysvamminen ei osaa suunnitella, laskelmoida eikä manipuloida ketään. He eivät yleensäkään ymmärrä abstrakteja asioita. . On myös olemassa tutkittua tietoa että kehitysvammaisen henkinen kehitys päättyy 3-13 vuotiaan tasolle. riippuen siitä kuinka vaikeasta vammasta kyse. Tunnetaso ja seksuaalisuus kehittyy ihan normaalisti. He osaavat kiukutella ja vaatia huomiota kuten kaikki muutkin "lapset".
      Olen pitänyt lukuisia luentoja sairaanhoito-opiskelijoille khitysvammasta eikä missään ole koskaan kysytty että voisiko kehitysvammaisuutta yhdistää narsismiin.

      • Voisitko tutkia aihetta "voisiko kehitysvammaisuutta yhdistää narsismiin" ? Tarkoitan ihan ammatillisessa mielessä, ilman henk koht tunteita.

        Onko Terve Narsismi sinulle tuttu?

        Esim: "Terveen narsismin perusta syntyy jo varhaislapsuudessa. Se kehittyy lapsen minuuden ja hoitavan ympäristön myönteisiä kokemuksia vahvistavassa vuorovaikutuksessa"
        lähdesivu http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi#Terve_narsismi


    • äitivain

      On tuttu. Tiedän tuon mutta narsismi ei johdu aivovammasta vaan on tunnevamma joka kehittyy varhaislapsuudessa jonkin asian aiheuttamana. Useimmiten on lapsen ja äidin suhde jollakin tapaa vääristynyt.

      Tarkoitat että kehitysvammaisella lapsella on samat mahdollisuudet saada tunnevamma kuin normaaleilla lapsilla. Ymmärrän tuon näkökannan mutta minulla ei ole kylläkään kokemusta siitä että olisi noin. En ole koskaan näiden 19v aikana mitä olen toiminut kehitysvammaisten parissa kuullut että kehitysvammainen olisi narsisti.

      Kehitysvamma on joko kromosoomi vika, ylimääräinen tai jopa vajavainen määrä kromosoomeja. Synnytyksessä tapahtunut happivajaus tai jonkun sairauden tai onnettomuuden aiheuttama aivovamma.
      Kuten aikasemmin sanoin jokainen kehitysvammainen on oma yksilö ja käyttäytyy omien kykyjensä ja oppimien rutiiniensa mukaan.

      Ihminen soi saada aivovamman aikuisena jonkin onnettomuuden tai sairauden vuoksi., niissä tapauksissa on sairas itsekkyys erittäin tavallista. Mutta sekin on sairaudesta johtuvaa eikä ole kehittynyt lapsuudesta. asti.

      Dementia sairastavat sekä alzheimerintautia sairastavat saattavat muuttua erittäin ilkeiksi, eikä niissäkään tapauksissa voi sanoa että kysymyksessä on narsisti.

      On myöskin huomioitava että jokainen keittiöpsykoloogin diagnosoima narsisti ei ole sitä. Luulenpa jopa että todellisia narsisteja on paljon vähemmän mitä kaikki avioerojutut antavat ymmärtää.
      Meissä jokaisessa ns. terveessäkin ihmisessä on tervettä narsismia, emme pärjäisi elämässä muuten.

      • Tulkitsen kommenttisi niin että ymmärsit näkökantani. Minä puolestani olen samoilla linjoilla kanssasi todellisten narsistien (psykopaattitasoa) esiintymistiheydestä.

        Kun ihmisen terveeseen narsismiin osuu narsistinen loukkaus, se tekee kipeää, ja luonnollinen reaktio on syyttää lähdettä. Uhreja on paljon, ja uhreille tarjottu selitys 'toisen ihmisen narsistisuudesta ja syyllisyydestä' on kätevä tapa alittaa aita. Se poistaa itsevastuun, ja oikeuttaa erityiskohtelun vaatimiseen.

        Kehitysvammaisten parissa työskenneltyäsi sinulle on varmasti tuttua se miten vaikea on saada kys ihminen kantamaan vastuu itsestään, tekemisistään, vapaaehtoisesti ja ilman valvontaa. Parisuhteissa vastaava tilanne missä toinen ei ole vastuussa itselleen, saattaa kuormittaa toisen ja koko suhteen katkeamispisteeseen. Jonka lopputuloksena sekä vastuunkarttaja että vastuuttomuuden mahdollistaja kokevat itsensä uhriksi ja pahimmassa tapauksessa molemmat syyttävät toisiaan 'narsisteiksi'

        Kehitysvammaiset ovat ihastuttavia ihmisiä, eivät käytä naamioita tai piilottele tunteitaan siinämäärin kuin valtaväestö. Ja monella on erityisiä lahjoja. Kiinnostava aihe! :)

        *öitä*


      • M.B.

        Useimmissa tapauksissa asiaahan ei pääse tutkimaan kukaan. Dementian aiheuttama käytöshäirö voidaan ihan hyvin ja todella helposti laittaa narsismin piikkiin kuten mikä tahansa muukin ihmisen oirehdinta.

        Kehitysvamma sinänsä ei ole yksiselitteinen vastaus kysymykseen, voiko kehitysvammaisella olla narsistinen persoonallisuushäiriö. Vai miltä kuulostaa: "Ei voi, koska sillä on kehitysvamma"

        Ja kolmanneksi, kehitysvammoja on paljon enemmän kuin mitä karkea jako kolmeen vaikeusasteeseen antaa ymmärtää. Samalla tavoin kuin monen dementikon oirehdinta tuomitaan läheisten taholta yksiselitteisesti narsismiksi, silloin kun se on sitä empatiaa tappavaa etuaivolohkon dementiaa erityisesti, niin vaikka ihminen kävisikin lääkärissä vaivoineen, oikeaa diagnoosia ei välttämättä tehdä.

        Minä väitän, että monen kehitysvammaisen narsismi jää diagnosoimatta, koska se ei ole oleellista sen kehitysvamman vuoksikaan jo.

        Ja toisaalta, miksipä kaikkea diagnosoimaankaan. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö narsistinen persoonallisuushäiriö voisi olla mahdollinen kehitysvammaisillakin. Ja vielä, narsismi voi olla myös ulkoista oirehdintaa aivovauriosta, ei yksistään pelkkä tunne-elämän pikku kolhu väärässä kohdassa kehitystä. Tämä on mahdollista ihan diagnosoinnin heppoisuuden vuoksi ja sehän on useimmiten heppoista kustannussyistä.

        Aina ei ole mielekästä penkoa kaikkia pieniä yksityiskohtia esiin jos suuremmilla kokonaisuuksilla on merkitystä enemmän. Tällä viittaan kehitysvammaan ja siihen, kuinka helppoa on jättää kaikki muu siihen kehitysvamman, sen toteamisen ja sen mahdollisen hoidon, varjoon.

        Muun muassa mielenterveyspotilaat ovat vaikeuksissa hakiessaan muuta hoitoa terveydenhuollosta, kuin hoitoa juuri siihen mielenterveysongelmaansa. Miksi kehitysvammaiset olisivat sen tosiasian valossa mitenkään poikkeus?

        Kehitysvammansa takiako?

        Ja kuitenkin ymmärrän, että koska olet läheisessä suhteessa kehitysvammaiseen, katsot mahdollisesti että sinulla on sen kokemuksen myötä kaikki tieto kaikista maailman kehitysvammaisista ja että kaikki tapaukset noudattavat jotakin lääkärikirjan kaavaa säntilleen.

        Mikäli tämä on äänestys, yhdyn lottamariin. Mielipiteeseensä siis. En ole homo, eikä minulla ole mitään homoja vastaan ja pystyn niistä asioista puhumaan ihan rauhallisesti, mutta tässä asiassa siis yhdyn lottiksen mielipiteisiin.

        *vitsi. Huono hyvät ja huonot uutiset mukaelmayritys, oon niin vaikutuksille altis*

        :)


    • äitivain

      Huomenta vain teille.

      Tiedän että kehitysvammaiset ovat viimevuosina saaneet enämpi tukea j a huomiota kuin mielenterveyspotilaat.
      Aikoinaan oli kaikki kahitysvammaiset luokiteltu idiooteiksi. Heidät suljettiin laitoksiin. Vanhempia jotka halusivat itse hoitaa lapsensa pidettiin kummajaisina.

      Noissa laitoksissa lapset laitostuivat hyvin nopeaan. Meillä täällä perustettiin jo 70 luvulla kun uusi huoltolaki tuli 1968 pienempiä laitoksia joihin heitä siirrettiin. Vasta 90 luvulla kun alettiin rakentaan pieniä ryhmäasuntoja ja vastuu kunkin vammaisen hoidosta siirtyi heidän kotikuntiinsa niin hoito ja suhtautuminen vammasia kohtaan alkoi muuttua

      On sanomattakin selvää että laitoksissa kasvaneiden kehitysvammaisten sosiaaliset kyvyt olivat tosi heikot ja heidän käyttäytymismalli oli laitoksessa opittua ja melko "idioottimaista" anteeksi huono ilmaisuni.
      Luulen että siitä johtuu narsisteinen käytös.

      Jako kolmeen vakavuusryhmään johtuu aivan siitä että mitä kukin vammanen pystyy tekemään, ymmärtämään eikä ole mitenkään riippuvainen mistään erityisestä vammasta.
      Esim. lIevästi kehitysvammanen henkilö pystyy asumaan omassa asunnossa kun saa riittävästi tukea.
      Keskivaikealla on vaikeuksia selvitä jokapäiväisestä elämästä ja siksi ryhmäasunto on oikea paikka hänelle samoin kuin vakavasti vammasielee.
      Mielstäni pitäsisi vakavasti vammaisille olla ihan heille tarkoitetut ryhmäkodit tai hoitolaitokset eikä heitä pitäisi sekoittaa keskivaikeasti vammaisten kanssa.
      Ei siksi että aliarvioisin heitä, vaan siksi että hoito olisi oikea juuri heille.

      Nykyisin haluaa vanhemmat itse hoitaa nämä lapset kotona sillä kukaan ei halua laittaa lastaan laitokseen.

      ADHD erittäin vaikeassa tapauksessa amfetamiini lääkitys rauhottaa. Mutta rauhoittaiskio se narsistia.
      Lottis kerto Downista jolla epäilee olevan narsistnen persoonallisuushäiriö. En voi tietenkään ihmistä tuntematta sanoa että niin ei ole mutta Kehitysvammasilla voi olla useampi vamma downilla voi olla mysö ADHD.
      Siihen oireyhtymään kun kuuluu ylivikkaus, keskittymiskyvynpuute ym. ja sydänvika joka tosi yleinen downeilla.

      • 1+8=9

        Noh...jos jotain yritän kommentoida tähänkin, vaikka ns. asiantuntija asiassa en olekkaan...

        tunnen joitain kehitysvammaisia ja olen tehnyt ammattiini liittyvän työharjoitteluni 6 viikkoa heidän parissaan...

        Oma ajatukseni heistä on se, että kaikki ihmisen perustunteet tunteet...näkyvät heissä hyvin paljaina ja rehellisinä...ja saavat heidät monesti toimimaan niiden pohjalta...

        Jos suututaan niin sitte suututaan...lyödään ja käydään kimppuun...jos kukaan ei opeta että se on väärin tai muuten estä/valvo sitä, jos kadehditaan...niin sitte yritetään anastaa toisen "hyvä" itselle tai sitten tuhotaan se, esim. rikotaan tavaroita...

        samoin jos tykätään/rakastetaan...niin sekin näkyy ja varsinkin tuntuu...rutistetaan toista liiaksi tai ollaan vaivaksi, jatkuvasti "kimpussa"...

        Samoin ilo näkyy...joskus liiallisena riehaantumisena, nauruna josta ei tule loppua...

        etten ihan ajattelisi heitä niinkään tunnevammaisina, tunteet ovat aitoja, puhtaita, rehellisiä, esiintyvät/näkyvät sellaisina kuin ne ovat...kussakin tilanteessa..

        heiltä puuttuu vain kyky kontroilloida tarpeitaan ja tunteitaan...
        ns. yleisesti hyväsyttävälllä tavalla


      • 7+2=9
        1+8=9 kirjoitti:

        Noh...jos jotain yritän kommentoida tähänkin, vaikka ns. asiantuntija asiassa en olekkaan...

        tunnen joitain kehitysvammaisia ja olen tehnyt ammattiini liittyvän työharjoitteluni 6 viikkoa heidän parissaan...

        Oma ajatukseni heistä on se, että kaikki ihmisen perustunteet tunteet...näkyvät heissä hyvin paljaina ja rehellisinä...ja saavat heidät monesti toimimaan niiden pohjalta...

        Jos suututaan niin sitte suututaan...lyödään ja käydään kimppuun...jos kukaan ei opeta että se on väärin tai muuten estä/valvo sitä, jos kadehditaan...niin sitte yritetään anastaa toisen "hyvä" itselle tai sitten tuhotaan se, esim. rikotaan tavaroita...

        samoin jos tykätään/rakastetaan...niin sekin näkyy ja varsinkin tuntuu...rutistetaan toista liiaksi tai ollaan vaivaksi, jatkuvasti "kimpussa"...

        Samoin ilo näkyy...joskus liiallisena riehaantumisena, nauruna josta ei tule loppua...

        etten ihan ajattelisi heitä niinkään tunnevammaisina, tunteet ovat aitoja, puhtaita, rehellisiä, esiintyvät/näkyvät sellaisina kuin ne ovat...kussakin tilanteessa..

        heiltä puuttuu vain kyky kontroilloida tarpeitaan ja tunteitaan...
        ns. yleisesti hyväsyttävälllä tavalla

        Mitä tulee ns. terveeseen narsismiin/itse arvostuksiin ...se on monillakin aikuisilla kehitysvammaisilla hyvin heikolla tasolla jos he tiedostavat olevansa olevansa erilaisia...ja heitä kiustataan ja pilkataan...

        heidän vammansa hyväksyvässä ilmapiirissä ja ympäristössä heistä kasvaa hyvinkin "onnellisia ja tyytyväisiä aikuisia lapsia", jotka kyllä pärjäävät niillä eväillä mitä heillä on...

        Kehitysvammaiset ovat koko joukko erilaisia ihmisiä, elävät erilaisissa oloissa/ympäristöissä...kaikki vaikuttaa kaikkeen myös heidän kohdallaan...

        Vielä tänäpäivänäkin kyllä törmää tosi surullisiinkin tarinoihin...kun vanhemmat eivät ole antaneet vammaisen lapsensa itsenäistyä, "pakottaneet" oppimaan minkäänlaisia elämässä tarvittavia taitoja...

        niin sitten kun vanhempi, sairastuu itse, tulee sairaalaan potilaan mukana aikuinen kehitysvammainen lapsi...joka ei käsitä mistään mitään...yhtäkkiä äiti ei hoidakkaan, eikä kotona olla...

        "lapsi" 50-60 v joutuu laitokseen...vaikka hänellä olisi ehkä toisenlaisella tukemisella ja ohjauksella ollut mahdollisuus selvityä itsenäisestikin asumisestaan...esim. kotihoitajan käyntien turvin...

        Sen vuoksi nykyään on hyvä, että monet vanhemmat tiedostavat tuonkin asian...ymmärtävät etteivät etteivät voi aina olla lapsensa tukena...ja pyrkivät kasvattamaan kehitysvammaisista lapsistaankin niin itsenäisiä...kuin heidän vammansa sallii...


      • lottamari<3
        1+8=9 kirjoitti:

        Noh...jos jotain yritän kommentoida tähänkin, vaikka ns. asiantuntija asiassa en olekkaan...

        tunnen joitain kehitysvammaisia ja olen tehnyt ammattiini liittyvän työharjoitteluni 6 viikkoa heidän parissaan...

        Oma ajatukseni heistä on se, että kaikki ihmisen perustunteet tunteet...näkyvät heissä hyvin paljaina ja rehellisinä...ja saavat heidät monesti toimimaan niiden pohjalta...

        Jos suututaan niin sitte suututaan...lyödään ja käydään kimppuun...jos kukaan ei opeta että se on väärin tai muuten estä/valvo sitä, jos kadehditaan...niin sitte yritetään anastaa toisen "hyvä" itselle tai sitten tuhotaan se, esim. rikotaan tavaroita...

        samoin jos tykätään/rakastetaan...niin sekin näkyy ja varsinkin tuntuu...rutistetaan toista liiaksi tai ollaan vaivaksi, jatkuvasti "kimpussa"...

        Samoin ilo näkyy...joskus liiallisena riehaantumisena, nauruna josta ei tule loppua...

        etten ihan ajattelisi heitä niinkään tunnevammaisina, tunteet ovat aitoja, puhtaita, rehellisiä, esiintyvät/näkyvät sellaisina kuin ne ovat...kussakin tilanteessa..

        heiltä puuttuu vain kyky kontroilloida tarpeitaan ja tunteitaan...
        ns. yleisesti hyväsyttävälllä tavalla

        Kyllä, tuo pitää paikkansa. Tunteiden hallinta on kehitysvammaisille vaikeaa. Mutta, kuten sanoin kehitysvammaiset eivät ole silti monetkaan tyhmiä vaan tosiaan osaavat suunnitella, laskelmoida ja manipuloida. Esimerkkinä esim. karkaaminen tai varastaminen tai mielistelemällä, manipuloimalla saavuttaa jokin haluamansa. Kaikki tämä on aivan tyypillistä kehitysvammaiselle lapselle samoin kuin normaalille lapselle.

        Kehitysvammainen ymmärtää myöskin abstrakteja käsitteitä, kun hänelle niitä ensin on opetettu ja havainnollistettu konkreettisen käsitteen avulla. Esimerkkinä esim. hyvän ja pahan käsite, mikä on hyvä ja miksi ja mitä siitä seuraa, kun näin teen, mihin hyvää tarvitaan jne. Kehitysvammaiset osaavat myös tulkita muiden käytöstä ja voivat suoraviivaisesti puuttua siihen, jos näkevät että teet itse väärin. He ymmärtävät myöskin kauneutta, osaavat haaveilla ja unelmoida.

        Kehitysvamma on vain vamma, mutta jokaisella kehitysvammaisellakin on oma luonteensa, joka muokkaa hänen persoonaansa. Kehitysvamma ei mielestäni välttämättä ole este narsistisuudelle. Kuten aloittajaa mietitytti voiko hänen tuntemansa lievästi kehitysvammainen olla narsisti, niin pidän sitä täysin mahdollisena. Ainakaan en ehdottomasti ole sulkemassa sitä mahdollisuutta poiskaan.


      • 20+15=35
        7+2=9 kirjoitti:

        Mitä tulee ns. terveeseen narsismiin/itse arvostuksiin ...se on monillakin aikuisilla kehitysvammaisilla hyvin heikolla tasolla jos he tiedostavat olevansa olevansa erilaisia...ja heitä kiustataan ja pilkataan...

        heidän vammansa hyväksyvässä ilmapiirissä ja ympäristössä heistä kasvaa hyvinkin "onnellisia ja tyytyväisiä aikuisia lapsia", jotka kyllä pärjäävät niillä eväillä mitä heillä on...

        Kehitysvammaiset ovat koko joukko erilaisia ihmisiä, elävät erilaisissa oloissa/ympäristöissä...kaikki vaikuttaa kaikkeen myös heidän kohdallaan...

        Vielä tänäpäivänäkin kyllä törmää tosi surullisiinkin tarinoihin...kun vanhemmat eivät ole antaneet vammaisen lapsensa itsenäistyä, "pakottaneet" oppimaan minkäänlaisia elämässä tarvittavia taitoja...

        niin sitten kun vanhempi, sairastuu itse, tulee sairaalaan potilaan mukana aikuinen kehitysvammainen lapsi...joka ei käsitä mistään mitään...yhtäkkiä äiti ei hoidakkaan, eikä kotona olla...

        "lapsi" 50-60 v joutuu laitokseen...vaikka hänellä olisi ehkä toisenlaisella tukemisella ja ohjauksella ollut mahdollisuus selvityä itsenäisestikin asumisestaan...esim. kotihoitajan käyntien turvin...

        Sen vuoksi nykyään on hyvä, että monet vanhemmat tiedostavat tuonkin asian...ymmärtävät etteivät etteivät voi aina olla lapsensa tukena...ja pyrkivät kasvattamaan kehitysvammaisista lapsistaankin niin itsenäisiä...kuin heidän vammansa sallii...

        Narsismiin liittyen voisin ajatella...

        Että kehitysvammaisen käytös voi vaikuttaa joskus narsistien persoonallisuushäiriöisen käytökseltä...

        kun heidän "loukkaava" käytöksensä kumpuaa heidän tarpeistaan ja niistä syntyvistä tunteista...jotka ovat aitoja...

        Kehitysvammaisen voi sanoa toista rumaksi...niin silloin hän kokee/näkee toisen rumana...hänen mielestään toinen on ruma...hän ei tarkoituksellisesti tiedosta loukkaavansa...samoin jos joku on kaunis, hän kertoo senkin...toteaa ikäänkuin tosiasian...miten kokee/näkee...

        kun taas narsistin tunteet ovat epäaitoja... he vääristävät ne muuksi...

        Kun narsisti voi kadehtia toisen ulkonäköä/ominaisuutta , se on hänenkin mielessää parempi kuin narsistin oma...mutta hän vääristää tunteen/kokemuksen ...ja sanoo/väittää toista rumaksi...haluaa tarkoituksellisesti mitätöidä/loukata...

        Toki kuulija jota kehitysvammainen rehellisyydessään sanoo rumaksi...voi taas kokea narsistisen loukkauksen...ja ajatella mitä vttua tuokin kuvittelee olevansa...ei kehitysvammainen kuvittele olevansa sen enempää kuin mitä hän on...

        Kun taas narsisti kuvittelee monesti olevansa jotain muuta kuin on...ainakin parempi kuin toinen...vaikka toista kadehtiikin...


      • 17+9=26
        lottamari<3 kirjoitti:

        Kyllä, tuo pitää paikkansa. Tunteiden hallinta on kehitysvammaisille vaikeaa. Mutta, kuten sanoin kehitysvammaiset eivät ole silti monetkaan tyhmiä vaan tosiaan osaavat suunnitella, laskelmoida ja manipuloida. Esimerkkinä esim. karkaaminen tai varastaminen tai mielistelemällä, manipuloimalla saavuttaa jokin haluamansa. Kaikki tämä on aivan tyypillistä kehitysvammaiselle lapselle samoin kuin normaalille lapselle.

        Kehitysvammainen ymmärtää myöskin abstrakteja käsitteitä, kun hänelle niitä ensin on opetettu ja havainnollistettu konkreettisen käsitteen avulla. Esimerkkinä esim. hyvän ja pahan käsite, mikä on hyvä ja miksi ja mitä siitä seuraa, kun näin teen, mihin hyvää tarvitaan jne. Kehitysvammaiset osaavat myös tulkita muiden käytöstä ja voivat suoraviivaisesti puuttua siihen, jos näkevät että teet itse väärin. He ymmärtävät myöskin kauneutta, osaavat haaveilla ja unelmoida.

        Kehitysvamma on vain vamma, mutta jokaisella kehitysvammaisellakin on oma luonteensa, joka muokkaa hänen persoonaansa. Kehitysvamma ei mielestäni välttämättä ole este narsistisuudelle. Kuten aloittajaa mietitytti voiko hänen tuntemansa lievästi kehitysvammainen olla narsisti, niin pidän sitä täysin mahdollisena. Ainakaan en ehdottomasti ole sulkemassa sitä mahdollisuutta poiskaan.

        "Kuten aloittajaa mietitytti voiko hänen tuntemansa lievästi kehitysvammainen olla narsisti"

        niin mene ja tiedä...jos oikein olen ymmärtänyt...narsisti ei osaa/kykene rakastamaan ketään...kun taas monet kehitysvammaiset rakastavat niin että se kuuluu ja näkyy...kuten muutkin tunteet...

        Mutta voihan narstillakin olla joku lievä kehitysvamma...mutta ihan en osaa ajatella, että "kunnolla" kehitysvammaiset...olisivat narsisteja, kykenisivät niin monimutkaiseen ajatteluun...


      • äitivain
        1+8=9 kirjoitti:

        Noh...jos jotain yritän kommentoida tähänkin, vaikka ns. asiantuntija asiassa en olekkaan...

        tunnen joitain kehitysvammaisia ja olen tehnyt ammattiini liittyvän työharjoitteluni 6 viikkoa heidän parissaan...

        Oma ajatukseni heistä on se, että kaikki ihmisen perustunteet tunteet...näkyvät heissä hyvin paljaina ja rehellisinä...ja saavat heidät monesti toimimaan niiden pohjalta...

        Jos suututaan niin sitte suututaan...lyödään ja käydään kimppuun...jos kukaan ei opeta että se on väärin tai muuten estä/valvo sitä, jos kadehditaan...niin sitte yritetään anastaa toisen "hyvä" itselle tai sitten tuhotaan se, esim. rikotaan tavaroita...

        samoin jos tykätään/rakastetaan...niin sekin näkyy ja varsinkin tuntuu...rutistetaan toista liiaksi tai ollaan vaivaksi, jatkuvasti "kimpussa"...

        Samoin ilo näkyy...joskus liiallisena riehaantumisena, nauruna josta ei tule loppua...

        etten ihan ajattelisi heitä niinkään tunnevammaisina, tunteet ovat aitoja, puhtaita, rehellisiä, esiintyvät/näkyvät sellaisina kuin ne ovat...kussakin tilanteessa..

        heiltä puuttuu vain kyky kontroilloida tarpeitaan ja tunteitaan...
        ns. yleisesti hyväsyttävälllä tavalla

        Nuo ajatukset ovat kuin omiani en vain hoksannut tuoda julki noin.


      • äitivain
        äitivain kirjoitti:

        Nuo ajatukset ovat kuin omiani en vain hoksannut tuoda julki noin.

        ed oli tarkoitettu 7 2=9 nikille.

        Lottamari.
        Kehitysvammainen ei koskaan osaa ajatella abstrakteja asioita ilman että niitä ei ole opetettu heille konkreettisessti kuten juuri itse sanoit.
        Päiväkeskusksissa ja ryhmäasunnoissa käytetään pigtogram kuvia kun opetetaan kehitysvammasita päivänrutiineille.

        Siksipä juuri ajokottinkin hankkimisessa täyty ykäyttää samaa metodia. Kuvat jää mieleen mutta teksti ei.
        Esim Tyttäreni joka on lievästi kehitysvammainen saattaa kysyä 20 kertaa illalassa että mitä me huomenna tehdään ei auta että kerron sen yhtä monta kerta sillä .se on liian abstrakti hänellä ymmärtää.

        Kaikki menneet muistaa paljon tarkemmin kuin minä. Koska ne ovat koettuja asioita.
        Numeromuisti hällä aivan ilmiömäinen mutta ei kuitenkaan osaa laskea. Puhelinnumerot osaa naputella ylösalasinkin.
        erilahjakkuuksia kuten sanot.


      • 14+1=15
        äitivain kirjoitti:

        Nuo ajatukset ovat kuin omiani en vain hoksannut tuoda julki noin.

        "en vain hoksannut tuoda julki noin."

        Niin mieluusti pitäydyn kyllä ajatusessani, omaan mutu tuntumaani vedoten, että kehitysvammaiset eivät sinällään ole sillä tavoin tunnevammaisia kuin narsistit...

        Vaan heidän tunteensa ovat aitoja ja paljaita, kaikkien nähtävillä...niin negatiiviset kuin positiivisetkin...

        he ovat aidosti sitä mitä ovat...vuoroin ihania/rakastettavia aikuisia "lapsia"...vuoroin suuttuneita/ilkeitä riiviöitä...jos heidän tarpeitaan ei tyydytetä...voivat olla hyvin agressiivisia, tappaakin...

        lapsen mieli/aikuisen voimat...lyönti tulee yhtä nopeasti kuin rutistuskin...kulloisenkin olotilan/tunteen mukaan...eivätkä he kykene hallitsemaan tunteitaan/käyttätymistään ...samoin ku me ns. normaalit ihmiset...

        narsistikin kyllä pystyy...jos kokee sen hyödyttävän heitä...

        Mutta kuten jo totesin...voihan narsistillakin olla lievä kehitysvamma/aivotoiminnan häiriö...fyysinen poikkeavuus/sairaus...siinä kuin muillakin ihmisillä...

        mutten siltikään kytkisi kehitysvammaisuutta ja narsismia toisiinsa...että se olisi mitenkään yleistä...kuuluisivat yhteen...

        kun narsismi liittyy tunne elämään ja vuorovaikutukseen...sitä on vaikea diagnosoida...ilmenee kanssakäymisessä toisiin...narsistit käyttäytyvät niin käyttäytyvät tilanteiden mukaan...

        kun taas kehitysvammaisuudelle on löydettävissä selkeämmät syyt...ja he käyttäytyvät niinkuin osaavat...kulloisenkin olotilansa mukaan...eivät he osaa näytellä tunteitaan...

        http://verneri.net/yleis/kehitysvammaisuus/kehitysvammaisuuden-diagnostiikka.html


      • lottamari<3
        äitivain kirjoitti:

        ed oli tarkoitettu 7 2=9 nikille.

        Lottamari.
        Kehitysvammainen ei koskaan osaa ajatella abstrakteja asioita ilman että niitä ei ole opetettu heille konkreettisessti kuten juuri itse sanoit.
        Päiväkeskusksissa ja ryhmäasunnoissa käytetään pigtogram kuvia kun opetetaan kehitysvammasita päivänrutiineille.

        Siksipä juuri ajokottinkin hankkimisessa täyty ykäyttää samaa metodia. Kuvat jää mieleen mutta teksti ei.
        Esim Tyttäreni joka on lievästi kehitysvammainen saattaa kysyä 20 kertaa illalassa että mitä me huomenna tehdään ei auta että kerron sen yhtä monta kerta sillä .se on liian abstrakti hänellä ymmärtää.

        Kaikki menneet muistaa paljon tarkemmin kuin minä. Koska ne ovat koettuja asioita.
        Numeromuisti hällä aivan ilmiömäinen mutta ei kuitenkaan osaa laskea. Puhelinnumerot osaa naputella ylösalasinkin.
        erilahjakkuuksia kuten sanot.

        Niin, ketä meistä on lapsena oppinut mitään ilman opettamista. Jokaiselle meistä on täytynyt opettaa mikä on väärin mikä oikein tai konkreettisen mallin kautta moni asia ennen kuin ymmärrämme sen merkityksen. Kehitysvammaiselle se oppiminen on vaan hitaampaa ja hieman vaikeampaa ja monimutkaisempaa. Sama metodi kuitenkin, ensin on abstrakti käsite, joka konkretisoidaan ja siitä tulee oppimamme asia ja rutiini.

        Kaikki lapset kyselevät sata kertaa, koska se kertaaminen on juuri sitä oppimista, jolla lapsi oppii tarkentamaan ymmärrystään opettelemansa asian suhteen. Se liittyy tietysti uuden asian oppimisen vaikeuden ymmärtämiseen, kuten kaikilla meillä jotka opettelemme uutta asiaa. Kaikki uudet ja vieraat asiat ovat meille abstrakteja käsitteitä aikuisenakin kunnes ne konkretisoituvat ja opimme ne ja niistä tulee meille rutiinia. Tietokoneen käyttö on yksi hyvä esimerkki. Kehitysvammainen oppii samalla tavalla kuin me muut, mutta tarvitsee paljon enemmän kärsivällisyyttä ja yksinkertaistetumpia keinoja kuin me muut.

        Kehitysvammaisten hyvä muistamiskyky perustuu mielestäni siihen, että heidän aivonsa kuormittuu aivan toisella tapaa ja yksinkertaisimmista asioista kuin terveen aivot. Me ajattelemme paljon, monimutkaisia ja vaikeita asioita. Kuormitamme mieltämme huolilla, murheilla ja kiireellä ja emme ehdi niin tarkkaan paneutua jokaiseen asiaan. Kehitysvammainen paneutuu yhteen asiaan kerrallaan hyvin tarkkaan, toistaa sitä mielessään useasti yhä uudelleen ja uudelleen ja kertaa sitä kuin rikkimennyt levy aina aika ajoin.

        Sinulla on oikea päivänpaiste kotonasi :)


      • lottamari<3
        17+9=26 kirjoitti:

        "Kuten aloittajaa mietitytti voiko hänen tuntemansa lievästi kehitysvammainen olla narsisti"

        niin mene ja tiedä...jos oikein olen ymmärtänyt...narsisti ei osaa/kykene rakastamaan ketään...kun taas monet kehitysvammaiset rakastavat niin että se kuuluu ja näkyy...kuten muutkin tunteet...

        Mutta voihan narstillakin olla joku lievä kehitysvamma...mutta ihan en osaa ajatella, että "kunnolla" kehitysvammaiset...olisivat narsisteja, kykenisivät niin monimutkaiseen ajatteluun...

        Narsistilta puuttuu empatiakyky, mutta se voi myös puuttua kehitysvammaiseltakin. Rakkauteen tarvitaan terve tunneäly ja empatiakykyä, jotta voidaan samaistua ja myötäelää toisen tunteet kuin omina. Tunneälyä/empatiaa ei mielestäni voi oikein opetella tai opettaa, sitä joko on tai ei ole.


      • äitivain
        lottamari<3 kirjoitti:

        Niin, ketä meistä on lapsena oppinut mitään ilman opettamista. Jokaiselle meistä on täytynyt opettaa mikä on väärin mikä oikein tai konkreettisen mallin kautta moni asia ennen kuin ymmärrämme sen merkityksen. Kehitysvammaiselle se oppiminen on vaan hitaampaa ja hieman vaikeampaa ja monimutkaisempaa. Sama metodi kuitenkin, ensin on abstrakti käsite, joka konkretisoidaan ja siitä tulee oppimamme asia ja rutiini.

        Kaikki lapset kyselevät sata kertaa, koska se kertaaminen on juuri sitä oppimista, jolla lapsi oppii tarkentamaan ymmärrystään opettelemansa asian suhteen. Se liittyy tietysti uuden asian oppimisen vaikeuden ymmärtämiseen, kuten kaikilla meillä jotka opettelemme uutta asiaa. Kaikki uudet ja vieraat asiat ovat meille abstrakteja käsitteitä aikuisenakin kunnes ne konkretisoituvat ja opimme ne ja niistä tulee meille rutiinia. Tietokoneen käyttö on yksi hyvä esimerkki. Kehitysvammainen oppii samalla tavalla kuin me muut, mutta tarvitsee paljon enemmän kärsivällisyyttä ja yksinkertaistetumpia keinoja kuin me muut.

        Kehitysvammaisten hyvä muistamiskyky perustuu mielestäni siihen, että heidän aivonsa kuormittuu aivan toisella tapaa ja yksinkertaisimmista asioista kuin terveen aivot. Me ajattelemme paljon, monimutkaisia ja vaikeita asioita. Kuormitamme mieltämme huolilla, murheilla ja kiireellä ja emme ehdi niin tarkkaan paneutua jokaiseen asiaan. Kehitysvammainen paneutuu yhteen asiaan kerrallaan hyvin tarkkaan, toistaa sitä mielessään useasti yhä uudelleen ja uudelleen ja kertaa sitä kuin rikkimennyt levy aina aika ajoin.

        Sinulla on oikea päivänpaiste kotonasi :)

        niinon. päivääkään en vaihtaisi pos


      • LK

        "ADHD erittäin vaikeassa tapauksessa amfetamiini lääkitys rauhottaa. Mutta rauhoittaiskio se narsistia."

        No jos sillä on ADHD niin rauhoittaa?


    • äitivain

      14 1=15 olen sinunkin kanssa aivan samaa mieltä samoin 1 8=9.
      Minulla on kielivaikeuksia (suomenkielessä) tuoda julki asioita noin viisaasti.

      • 17+9=26

        Jos nyt jotenkin kehitysvammaisuuden narsismiin haluaisin liittää,

        niin epäilen, että jotkut narsistit saattavat kyllä hyvinkin käyttää kehitysvammaisia hyödykseen/hyväkseen ...esim. seksualisesti...tai houkutella heitä esim. rikoksiin...

        Mikä on vakava, surullinen, inhottava ja paheksuttava asia...

        en usko että kehitysvammaiset syyllistyvät sellaisiin meihin normi ihmisiin nähden...


      • M.B.
        17+9=26 kirjoitti:

        Jos nyt jotenkin kehitysvammaisuuden narsismiin haluaisin liittää,

        niin epäilen, että jotkut narsistit saattavat kyllä hyvinkin käyttää kehitysvammaisia hyödykseen/hyväkseen ...esim. seksualisesti...tai houkutella heitä esim. rikoksiin...

        Mikä on vakava, surullinen, inhottava ja paheksuttava asia...

        en usko että kehitysvammaiset syyllistyvät sellaisiin meihin normi ihmisiin nähden...

        Kukaan ei LIITÄ, käsittääkseni, narsismia ja kehitysvammaa, erottamattomasti toisiinsa liittyväksi AINA.

        Alkuperäinen kysymyksenasettelu koski sitä, että voiko kehitysvammainen olla narsisti... Kysymyksenä ei ollut, että ovatko kehitysvammaiset narsisteja.

        Omasta mielestäni, selkeästi kehitysvammaisen ollessa kyseessä, ei ole mielekästä lähteä penkomaan diagnooseja syvemmältä, vaan sen kehitysvamman annetaan kattaa myös kaikki persoonallisuuden häiriöt. Mikä ei sulje pois sitä, etteikö kehitysvammaisellakin (joillakin) olla narsistinen persoonallisuushäiriö.

        Narsistisen persoonallisuushäiriön kyllä voisi katsoa jonkinasteiseksi tunne-elämän kehitysvammaksi, jonka syy ja seuraussuhteet ovat mitkä milloin missäkin.


    • Kehitysvammaiset suhteessa narsismiin, ja narsismiin syntyneisiin häiriöihin lisäksi asioihin (käytökseen) liittyy mm tarvehierarkia. Eli ilman kapulakieltä, tarpeet, niiden tyydyttäminen, ja keinot millä sen suorittaa.

      Kehitysvammainen voi esim aivan surutta varastaa vieressä istuvan kahvipullan, syödä, ja olla tyytyväinen. Kiinnijääminen ja rangaistus aiheuttaa mökötyksen ja katkeruutta koska temppu ei onnistunut. Häpeä ei silminnähden vaivaa :D

      Silti kehitysvammaiset ovat ihania ihmisiä, koska ovat teoissaan aitoja, ja aika suoraviivaisia (oma napa, ja silleen).

      • Entä jos jokin tarve ei tyydyty? Kuinka kehitysvammainen kompensoi sen?

        Tässä mietin vielä sitä että on perimältään, synnytyksessä tai kehitysiässä vammautumisia. Varmaan jokainen kokee osa-alueen puutteen eri tavoin.

        Mutta tunneälykkyyden vammasta ei ole kysymys.

        Entä jos välittävä, hyväksyvä hoito, vuorovaikutuksellisuus on jäänyt vajaaksi? Onko kehitysvammainen silloin samalla viivalla kuin kuka tahansa ikäisensä ja on samalla tavoin haavoittuva?


      • elisakettu kirjoitti:

        Entä jos jokin tarve ei tyydyty? Kuinka kehitysvammainen kompensoi sen?

        Tässä mietin vielä sitä että on perimältään, synnytyksessä tai kehitysiässä vammautumisia. Varmaan jokainen kokee osa-alueen puutteen eri tavoin.

        Mutta tunneälykkyyden vammasta ei ole kysymys.

        Entä jos välittävä, hyväksyvä hoito, vuorovaikutuksellisuus on jäänyt vajaaksi? Onko kehitysvammainen silloin samalla viivalla kuin kuka tahansa ikäisensä ja on samalla tavoin haavoittuva?

        "Entä jos jokin tarve ei tyydyty? Kuinka kehitysvammainen kompensoi sen?"

        Kehitysvammainen on monasti hyvin suoraviivainen. Tahdon pullan - otan pullan. Ajatus että kaveri jää ilman pullaa ei sotke ajatuksia. Tämän voisi tulkita empatiavajeeksi.

        Ns normaalit taas herkemmin piilovihaa, kieroilee, ylikompensoi, ulkoistaa jne.

        Toiseen kysymykseesi, kyllä kaikki ihmiset ovat haavoittuvia, mutta arvelen että kehitysvammaisia suojellaan muita enemmän haavoittumiselta (paapotaan) Ja kehitysvammainen oppii että muut tekevät asioita hänen puolestaan, ja tästä erityiskohtelusta poisoppiminen saattaa olla työläs projekti.


    • 1+17=18

      "Silti kehitysvammaiset ovat ihania ihmisiä, koska ovat teoissaan aitoja, ja aika suoraviivaisia (oma napa, ja silleen)"

      Niin...ovat tunteissaan ja teoissaan aitoja...ja suoraviivaisia...ottavat sen minkä sillä hetkellä haluavat... ovat siten ihastuttavia ja vihastuttuvia...mutta ei heitä voi rinnastaa narsisteihin...

      jotka ovat kaikkia muuta kuin aitoja...
      vaikka heilläkin se oma napa menee kaiken muun edelle...

      • Pohdit hyvin asioita!


    • maailmassa monta

      Narsistin ja kehitysvammasen ero siinäkin että kehitysvammainen ei osaisi keskustella täällä ja puida omia tekemisiään ja tekemättä jättämisiään kuten narsisti tekee

      • M.B.

        Ja tämän myötä päädymme loppupäätelmään, että kaikki normaalit ihmiset ovat narsisteja tai piiloväittämään, että kaikki tämän palstan kirjoittajat ovat narsisteja, puhumattakaan siitä todellisuudesta, että suurin osa tavantallaajistakaan ei osaa juuri täällä puida tekemisiään ja tekemättä jättämisiään, joten he ovat kehitysvammaisia. ;))


      • M.B. kirjoitti:

        Ja tämän myötä päädymme loppupäätelmään, että kaikki normaalit ihmiset ovat narsisteja tai piiloväittämään, että kaikki tämän palstan kirjoittajat ovat narsisteja, puhumattakaan siitä todellisuudesta, että suurin osa tavantallaajistakaan ei osaa juuri täällä puida tekemisiään ja tekemättä jättämisiään, joten he ovat kehitysvammaisia. ;))

        =D

        Niin, mitäpä sitä suotta ketään lokeroimaan tai toisistaan mitään erottelemaan, lopputuloshan taitaa silti olla sama.


      • 12+2=14
        elisakettu kirjoitti:

        =D

        Niin, mitäpä sitä suotta ketään lokeroimaan tai toisistaan mitään erottelemaan, lopputuloshan taitaa silti olla sama.

        "että kaikki normaalit ihmiset ovat narsisteja"

        Mutta tuohan on totta...ihminen ei voi olla "normaali" jos hänessä ei ole narsismia, näin olen ymmärtänyt...

        Mutta kyse lie siitä, että käytetään narsisti nimitystä...ja luullaan sen aina tarkoittavan (pahaa) ...narsistista persoonaallisuushäiriötä...

        Narsisti sanasta on tehty kirosana...ei tiedetä mitä kaikkea narsismi pitää sisällään...

        Ainakin itse nykyään...olen alkanut vaalia omaakin narsismiani...rakastamalla itseäni entistä enemmän...ei tarkoita, että toista pitäisi kohdella sen takia huonosti...

        Vanha totuushan on ...rakasta lähimmäistä niinkuin ITSEÄSI...
        olen ymmärtänyt, ettei narsisti rakasta itseään, eikä sen vuoksi osaa kykene rakastamaan toistakaan...

        me ihmiset olemme siitä kummallisia ettemme ymmärrä/tiedosta...että kolikolla/kaikissa asioissa on aina kaksi puolta...

        Myös narsismissa...hyvä ja paha...
        kannattaa tutustua myös siihen hyvään...terveeseen narsismiin...

        Se ehkä edesauttaa sitäkin ettemme enää joudu sen "pahan narsistin pauloihin"..anna kohdella itseämme huonosti...


      • M.B. kirjoitti:

        Ja tämän myötä päädymme loppupäätelmään, että kaikki normaalit ihmiset ovat narsisteja tai piiloväittämään, että kaikki tämän palstan kirjoittajat ovat narsisteja, puhumattakaan siitä todellisuudesta, että suurin osa tavantallaajistakaan ei osaa juuri täällä puida tekemisiään ja tekemättä jättämisiään, joten he ovat kehitysvammaisia. ;))

        :D

        määbää on oikeassa! Me kaikki olemme häiriöisiä ja vammaisia siihen asti, kunnes meistä tulee täydellisiä ihmisiä.

        Tuota, meneeks täydellisyyden saavuttamiseen kauan..hmm..


      • M.B.
        12+2=14 kirjoitti:

        "että kaikki normaalit ihmiset ovat narsisteja"

        Mutta tuohan on totta...ihminen ei voi olla "normaali" jos hänessä ei ole narsismia, näin olen ymmärtänyt...

        Mutta kyse lie siitä, että käytetään narsisti nimitystä...ja luullaan sen aina tarkoittavan (pahaa) ...narsistista persoonaallisuushäiriötä...

        Narsisti sanasta on tehty kirosana...ei tiedetä mitä kaikkea narsismi pitää sisällään...

        Ainakin itse nykyään...olen alkanut vaalia omaakin narsismiani...rakastamalla itseäni entistä enemmän...ei tarkoita, että toista pitäisi kohdella sen takia huonosti...

        Vanha totuushan on ...rakasta lähimmäistä niinkuin ITSEÄSI...
        olen ymmärtänyt, ettei narsisti rakasta itseään, eikä sen vuoksi osaa kykene rakastamaan toistakaan...

        me ihmiset olemme siitä kummallisia ettemme ymmärrä/tiedosta...että kolikolla/kaikissa asioissa on aina kaksi puolta...

        Myös narsismissa...hyvä ja paha...
        kannattaa tutustua myös siihen hyvään...terveeseen narsismiin...

        Se ehkä edesauttaa sitäkin ettemme enää joudu sen "pahan narsistin pauloihin"..anna kohdella itseämme huonosti...

        ;))


      • M.B.
        yxex kirjoitti:

        :D

        määbää on oikeassa! Me kaikki olemme häiriöisiä ja vammaisia siihen asti, kunnes meistä tulee täydellisiä ihmisiä.

        Tuota, meneeks täydellisyyden saavuttamiseen kauan..hmm..

        Parempi kun hyväksyt oman epätäydellisyytesi täydellisesti ja annat asioiden edetä omalla painollaan kohti sitä mahdollisinta täydellisyyttä.

        Toisaalta, jokaisen ollessa omalla tavallaan epätäydellinen, muodostamme kaikki yhdessä täydellisen joukon.. :D

        Kunhan emme ylitäydellistä sellaista...


      • M.B. kirjoitti:

        Parempi kun hyväksyt oman epätäydellisyytesi täydellisesti ja annat asioiden edetä omalla painollaan kohti sitä mahdollisinta täydellisyyttä.

        Toisaalta, jokaisen ollessa omalla tavallaan epätäydellinen, muodostamme kaikki yhdessä täydellisen joukon.. :D

        Kunhan emme ylitäydellistä sellaista...

        Narsismi-palstan ryhmä rämä, suunta tämä; interaktiivista epätäydellistä oppikirjaa kirjoittamassa.

        Täydellisen vajavaista toimintaa! ;D


      • M.B.
        yxex kirjoitti:

        Narsismi-palstan ryhmä rämä, suunta tämä; interaktiivista epätäydellistä oppikirjaa kirjoittamassa.

        Täydellisen vajavaista toimintaa! ;D

        Suosittelen kaikille oravanpyörän uuvuttamille suorittajille kirjaa: Alisuorittajan manifesti..

        Epätäydellisyyden hyväksymisen alkeisopintoihin :)


    • narsistejamoneksi

      Exäni oli lievästi kehitysvammainen,ja äärimmäisen narsistinen ihminen(itse luokittelen narsistiksi).Hovi pystyssä,väkivaltainen,valehteli,varasti,petti yms. Ja koki olevansa yhteiskunnan/muiden ihmisten uhri. Oli ehdonalaisessa näistä rikoksistaan,mutta koki että häntä nyt perusteettomasti syytetään.

      Hän käytti vammaisuuttaan hyvöksi,eli esitti ettei aina tiedä missä mennään.Etenkin kun oli esimerkiksi pahoinpidellyt minut.Tämä silloin kun muita oli, Kahden kesken totesi että hänellä on velvollisuus "kouluttaa" kumppaneitaan.

      Muutakin oli ja itse ko.ihmisen kanssa yhteisen päihdetaustan vuoksi.

      Ihminen oli äärimmäisen manipuloiva,julma,ihailua/palvontaa odottava ja aluksi kenen tahansa unelmakumppani,kunnes paljastui että turpaan tulee jos et vannota hänelle rakkauttasi.

    • Hesa-Esa

      Kehitysvammainenkin voi olla narsisti. Narsismin olemus on itsekkyys ja itserakkaus, ja ne ovat kaikissa ihmisissä. Onneksi ihmisissä on sille myös hyvät vastavoimat, kuten omatunto. Narsistilla nämä hyvät vastavoimat eivät kunnolla toimi, siksi hän on narsisti.

      • 20+18=38

        "Narsismin olemus on itsekkyys ja itserakkaus, ja ne ovat kaikissa ihmisissä."

        Niin ja nuo piirteet näkyvät lapsissa selkeästi...ja hyvin lapsen kaltaisia ovat niin kehitysvammaiset kuin narsistitkin...

        Mutta minun on vaikea uskoa, että kehitysvammaimen, jollaisena itse kehitysvammaisen miellän...kykenisi niin monimutkaiseen ajatteluun...että kykenisi manipuloimaan ns. normaalia ihmistä...

        kehitysvammainen toki haluaa heti hyvän itselleen...mutta hän toimii suoraan...ottaa sen suoraviivaisesti minkä haluaa ja mikä otettavissa on...valehtelee ja varastaakin, lyökin...jos kaikki ei mene niinkuin hän haluaa...

        Mutta kehitysvammainen on hetken lapsi...monet iän puolesta aikuisetkin kehitysvammaiset ovat helposti huijattavissa esim. makeisilla tai tavaroilla joita he haluavat...

        Etten ny ihan narsistista persoonallisuushäiriötä sotkisi kehitysvammaisuuteen...

        Mutta noh...puhutaan vissiin eri asiasta...millaisena kukin kehitysvammaiset ajattelee...kun itse ajattelen, että heillä on puutteita monella tasolla siten, että eivät kykene esim. elättämään itseään normaalilla työllä...ja tarvitsevat tukea ihan arjessa selviämiseenkin...


      • Vastavoimat hyvä näkökulma!

        yp


      • 20+18=38 kirjoitti:

        "Narsismin olemus on itsekkyys ja itserakkaus, ja ne ovat kaikissa ihmisissä."

        Niin ja nuo piirteet näkyvät lapsissa selkeästi...ja hyvin lapsen kaltaisia ovat niin kehitysvammaiset kuin narsistitkin...

        Mutta minun on vaikea uskoa, että kehitysvammaimen, jollaisena itse kehitysvammaisen miellän...kykenisi niin monimutkaiseen ajatteluun...että kykenisi manipuloimaan ns. normaalia ihmistä...

        kehitysvammainen toki haluaa heti hyvän itselleen...mutta hän toimii suoraan...ottaa sen suoraviivaisesti minkä haluaa ja mikä otettavissa on...valehtelee ja varastaakin, lyökin...jos kaikki ei mene niinkuin hän haluaa...

        Mutta kehitysvammainen on hetken lapsi...monet iän puolesta aikuisetkin kehitysvammaiset ovat helposti huijattavissa esim. makeisilla tai tavaroilla joita he haluavat...

        Etten ny ihan narsistista persoonallisuushäiriötä sotkisi kehitysvammaisuuteen...

        Mutta noh...puhutaan vissiin eri asiasta...millaisena kukin kehitysvammaiset ajattelee...kun itse ajattelen, että heillä on puutteita monella tasolla siten, että eivät kykene esim. elättämään itseään normaalilla työllä...ja tarvitsevat tukea ihan arjessa selviämiseenkin...

        "kehitysvammainen toki haluaa heti hyvän itselleen...mutta hän toimii suoraan"

        tämä se pointti on. Mitä kehitysvammattomampi, sen peitellymmät ja mahdollisesti kierommat menettelytavat. Piilovihaa, piilovidduilua, kulisseja, naamioita ja sen sellaista.


      • 5+9=14
        yxex kirjoitti:

        Vastavoimat hyvä näkökulma!

        yp

        "Mitä kehitysvammattomampi, sen peitellymmät ja mahdollisesti kierommat menettelytavat. Piilovihaa, piilovidduilua, kulisseja, naamioita ja sen sellaista."

        Niin minun on vaikea uskoa, että kehitysvammainen kykenisi rakentelemaan kulisseja, saati esiintymään muunlaisena kuin on...

        mutta noh...kai meillä kaikilla on oma käsityksemme siitäkin, mitä kehitysvammaisuus on...mutta narsistinen persoonallisuushäiriö se ei ole...

        Mutta joo...otan kantaa asiaan pikkusen tunteellakin...
        kun tunnen oikeasti kehitysvammaisia...tapaankin heitä lähes päivittäin...talossa jossa asun, asuu myös kaksi kehitysvammaista nuorta aikuista...

        Myös ammattiini liittyvän työharjoittelun 2kk olen tehnyt heidän parissaan...ja tuo aika...missään en ole nähnyt niin aitoja tunteita...niin hyvässä kuin pahassakin...ovat niin ihastuttavia kuin vihastuttaviakin...lapsia, aikuisen kehossa...


      • LK
        20+18=38 kirjoitti:

        "Narsismin olemus on itsekkyys ja itserakkaus, ja ne ovat kaikissa ihmisissä."

        Niin ja nuo piirteet näkyvät lapsissa selkeästi...ja hyvin lapsen kaltaisia ovat niin kehitysvammaiset kuin narsistitkin...

        Mutta minun on vaikea uskoa, että kehitysvammaimen, jollaisena itse kehitysvammaisen miellän...kykenisi niin monimutkaiseen ajatteluun...että kykenisi manipuloimaan ns. normaalia ihmistä...

        kehitysvammainen toki haluaa heti hyvän itselleen...mutta hän toimii suoraan...ottaa sen suoraviivaisesti minkä haluaa ja mikä otettavissa on...valehtelee ja varastaakin, lyökin...jos kaikki ei mene niinkuin hän haluaa...

        Mutta kehitysvammainen on hetken lapsi...monet iän puolesta aikuisetkin kehitysvammaiset ovat helposti huijattavissa esim. makeisilla tai tavaroilla joita he haluavat...

        Etten ny ihan narsistista persoonallisuushäiriötä sotkisi kehitysvammaisuuteen...

        Mutta noh...puhutaan vissiin eri asiasta...millaisena kukin kehitysvammaiset ajattelee...kun itse ajattelen, että heillä on puutteita monella tasolla siten, että eivät kykene esim. elättämään itseään normaalilla työllä...ja tarvitsevat tukea ihan arjessa selviämiseenkin...

        "Mutta minun on vaikea uskoa, että kehitysvammaimen, jollaisena itse kehitysvammaisen miellän...kykenisi niin monimutkaiseen ajatteluun...että kykenisi manipuloimaan ns. normaalia ihmistä..."

        Mutta pystyyhän tähän hyvin pienet lapsetkin ihan vaistonvaraisesti. Se ei sinällään aina vaadi kovin suurta tietoista ajattelua tai suunnittelua, vaikka siintä tietysti on etua.

        Mikä ei tietysti osoita mitään suuntaan tai toiseen siitä voiko kehitysvammainen olla narsistinen persoonallisuus.


    • Anonyymi

      Käänteisesti ; Naristi on kehitysvammainen
      -Kannattaa tutkia.

    • Anonyymi

      Ei itsekeskeisyys ole lähtökohtaisesti huono asia.

      Jos ihminen käyttäytyy muuten huonosti ja julmasti toisia kohtaan niin ei se liity suoraan henkilön itsekeskeisyyteen. On mahdollista myös esittää epäitsekästä ja silti kohdella muita ihmisiä julmasti

    • Anonyymi

      älykkyyis on niin yliarvostettua teidän "normaalien ihmisten joukoissa" että se loukkaa mua syvästi. terveisin lievästi kehitysvammainen ihminen joka tekee kohta itsarin

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, enkä jaksa selata kaikkia vastauksia. Joka tapauksessa kyseenalaistan sekä kehitysvammaisten äitien että hoitajien kommentit, jonka mukaan kehitysvammainen on normaalisti tunteva ihminen. Asia ei aina mene näin yksinkertaisesti.

      Kehitysvammainen ihminen on voinut syntyä ja elää yhtä hyvin hyvässä kuin huonossa perheessä, ihan kuin kuka tahansa muukin ihminen. Kehitysvammaisissa on ihmisiä, joita on lapsuuden kodissa kohdeltu todella pahasti kaltoin. He ovat joutuneet elämään kuin eläimet, heitä on voitu pahoinpidellä, käyttää seksuaalisesti hyväksi ja eristää muista esim. komeroon tai ullakolle.

      Myös kehitysvammainen ihminen voi kehittyä henkisesti terveeksi ihmiseksi, vaikka häntä on kohdeltu huonosti. Hän voi myös oireilla erittäin pahasti kokemansa epäoikeudenmukaisen kohtelun vuoksi. Psykoterapiaa voi olla vaikeaa antaa ihmiselle, jonka henkinen suorituskyky on alhainen. On myös ihmisiä, joiden kehitysvamma johtuu siitä, että omat vanhemmat ovat hänet lapsena pahoinpidelleet. Kehitysvammahan tarkoittaa alle 18-vuotiaana saatua vammaa, sen ei tarvitse olla synnynnäinen.

      Heikoista sosiaalisista olosuhteista oleva lievästi kehitysvammainen ihminen voi olla niin pahoin henkisesti vaurioitunut, että hän vaatii hoitopaikan vaikeasti hoidettavien hoitoyksiköstä. Tämä on aivan yleistä. Häiriökäyttäytymistä on myös vaikeammin vammaisten joukossa, mutta heitä on helpompi hoitaa ja käsitellä, koska he eivät kykene vaikean liikuntavammansa johdosta käyttäytymään yhtä aggressiivisesti hoitajia kohtaan kuin fyysisesti tavanomaiset voimat omaava lievästi vammainen ihminen.

      Kehitysvammaisuus ei tee ihmisestä pyhimystä. Ihminen rakentuu geenien ja ympäristön yhteistuloksena. Kehitysvammaisuus ei estä ihmistä oppimasta asioita, hyvässä ja pahassa. Hän on oppinut puhumaan ja hän on oppinut kävelemään. Ihminen voi myös oppia, että toisia ihmisiä saa lyödä tai että toisia ihmisiä ei saa lyödä. Kyse on opituista ja ehkä hyvin varhain omaksutuista asioista ja käyttäytymiskuvioista. Henkisesti 7-vuotiaan tasolla oleva kehitysvammainen kykenee vähintäänkin kaikkeen samaan kuin 7-vuotias lapsi. Ovatko kaikki lapset pyhimyksiä vain siksi, että ovat lapsia?

    • Anonyymi

      Ilmeisesti ei. Koska 5 aukeamaa Kirjoitin mieliala vihkoon jonka lähetti terveyskeskus lääkäri Etevan kehitysvamma poliklinikka puolelle palvelupyynnön kera ja siihen kirjoitin, että Kehitysvamma ohjaajat ovat huomanneet että muutan persoonan täysin kun menevät raportti juttuja pitään. Ja kirjoitin kysymyksen 5 aukeaman litaniaan että en ymmärrä miksi Kehitysvamma diagnoosi tekijät eivät suostu uskomaan omaisia jotka näkevät lapset kotona ja tuntevat lapset paremmin. Ja tänään terveyskeskus lääkäri soitti ja sanoi hylätty päätös tuli eli ei Eteva ota minua asiakkaaksi ja mielenterveys puolella se perustelut kun papereissa lukee Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosi. Mutta jos kehitysvamma Etevan taho on todennut että Lievän älyllisen kehitysvamman saanut ei kykene kirjoittaa 5 aukeamaa kyllä niiden täytyy todella hyvin kirjoittaa perustelut miksi hylkää palvelupyynnön

    • Anonyymi

      OVAT VALEHTELIJOTA

      Ovat valehtelijoita, niin että korvat heiluu,

      Joulun aikaa sanovat että on tärkeä , meno

      Se tärkeä meno paljastuu että, !!!!
      Menevät syömään ystäviensä kanssa Paikalliseen ruoka paikkkaan hieno jouluruoka!

      Asiakkaille antavat vain puuroa ja soppaa,

      Tätä valehtelua , jatkuu ympäri vuoden ,

      !

      Ja

    • Anonyymi

      Kyllä hän varmaan voi käyttäytyä narsistisesti, mutta ei tahallaan. Koska kehitysvamma tai mikä tahansa vamma ei johdu eikä ole vammaisen oma vika. Toisin kuin narsisti joka on ympäristön luoma, korostettu ja vahvistettu ominaisuus missä narsisti on ehkä malliopinnut jostakin hyväksikäytön, empatiakyky matalaa. Vammainen voi toimia primitiivisemmin tiedostamatta. Eikös vammat johdu yleensä aivojen erilaisesta rakenteista ei niinkään persoonasta.

    • Anonyymi

      Epävakaa on älyllisen kehitysvamman, Adhd ja Autismi Diagnoosin saaneiden kohdalla joillakin Epävakaa persoonallisuushäiriö jutun sekoittaa narsistiin ja Pda menee narsisti jutun suhteen päällekkäin.

      Itse älyllisen kehitysvamman tunnistan pda piirteitä paljon itsestä

    • Anonyymi

      kyllä voi ja ehkä jopa suuremmalla todnnäköisyydellä kuin kehitysvammaton

      ---Uuden tutkimuksen taustalla olevat tutkijat halusivat selvittää, kuinka yleisiä mielenterveysongelmia on aikuisilla, joilla on CP. Tätä varten he analysoivat tietoja vuoden 2016 Optum Clinformatics Data Martista, tietojoukosta, joka sisältää tunnistamattomia terveystietoja 8,7 miljoonalta aikuiselta, mukaan lukien 7 348 CP:tä sairastavalta. Tarkastellessaan diagnostisia koodeja tutkijat määrittelivät mielenterveysongelmia sairastavilla aikuisilla ja vertasivat niitä aikuisten, joilla ei ollut CP:tä, määrään. (Tutkijat huomauttivat kuitenkin, että yksinomaan diagnostisiin koodeihin luottaminen on tutkimuksen luontainen rajoitus.)

      CP:tä sairastavilla miehillä oli enemmän skitsofreenisiä häiriöitä (2,8 % vs. 0,7 %), mielialahäiriöitä (esim. masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö; 19,5 % vs. 8,1 %), ahdistuneisuushäiriöitä (19,5 % vs. 11,1 %), persoonallisuus ja käyttäytymishäiriöt (esim. raja- ja narsistinen persoonallisuushäiriö; 1,2 % vs. 0,3 %) sekä alkoholiin ja/tai opioideihin liittyvät häiriöt (4,7 % vs. 3,0 %).

      Naisten kohdalla havaittiin samanlaisia ​​suuntauksia kaikissa näissä sairauksissa; ne olivat yleisempiä henkilöillä, joilla oli CP kuin ilman. Ainoa poikkeus olivat alkoholiin ja/tai opioideihin liittyvät häiriöt, joiden esiintyvyys oli samanlainen naisilla, joilla oli ja ei ollut CP.

      https://cerebralpalsynewstoday.com/2019/08/19/study-reveals-increased-prevalence-of-mental-illness-in-adults-with-cp/

    • Anonyymi

      Tottakai voi. Tiedän ihmisen jolla on lievä kehitysvamma ja epävakaa persoonallisuushäiriö jota ei hoideta.

    • Anonyymi

      Todellakin voi olla. Ei katso älykkyyttä. :D

    • Anonyymi

      Jos nph on perinnöllinen niin miksei voisi ollakin, jos nph on kehityksellinen ympäristöön mukautuma, epätodennäköisemminkeharin vamma-aste ja mille aivojen alueelle vamma vaikuttaa, voisi kuvitella olevan vaikutusta luonteen kehityksessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe