Hän jakaa rangaistuksia jo tässä ajassa.
Matkalla Sevettijärvelle hän poikkesi isäKuisman luona ja erotti hänet papin hommista kaanonien perusteella. Mutta itse kuitenkin ajeli hienolla autolla eikä matkustanut aasilla kuten kaanonit määräävät.
Panteleimon harhapoluilla
23
266
Vastaukset
- --------q
Vanhat ukot pörhistelevät! Näyttää siltä että piispat kilpailevat näsissä tuomiojutuissa: jokaiselle omat toimituskilto pappinsa.
Alkaa olla naurettavaa julkisuutta. Kuka tekisi aasi-pinssin? - Kaanon Aasi
Kaanonit ovat tulkinnan varaisia, senhän olemme yksimielisesti todenneet. Olisi aika se aasipykäläkin muuttaa: Lapissa sallittaisiin käyttää poroja.
Sofiassa pitäisi ruveta kasvattamaan oikeita aaseja Etelä-Suomen tarpeisiin. Pante ajelisi pohjoisessa siunatulla porolla ja Ambro etelässä aasilla! Sillä kelpaisi matkustella vaikka siunattuun maahan asti.- vaatimato-n
Kannattaako halventaa aaseja noilla piispoilla vai mitä lienevätkin pokkuroijia.
aasi on ylellisyyttä koska sen ylläpito maksaa taatusti enemmän kuin minkäännäköisen auton.
Olisi eläinrääkkäystä jos vanha iso köriläs antaisi pienen suloisen aasin kantaa itseään kaikkeine läskeineen.Hävetkää. - --------Z
Kanoni. Olen huomannut että ihan oppineetkin kirjoittavat kaanoni.
- ihanteet kunniaan
Ort.kirkon elämässä papistoon kohdistuvien toimituskieltojen tarkoitus on pysäyttää miettimään missä mennään ja mihin pappi on oikeasti sitoutunut. Ne ovat vakava kutsu katumukseen. Ei niitä huvikseen jaella.
Nykyajan kirkkokansa lienee jo niin vieraantunut kirkkokurinpidollisesta toimista, että kun sellaista joskus (lue: hyvin harvoin) käytetään, niin sitä pidetään kauheana.
Nykyisten piispojen aikaan toimituskiellot ja muut kurinpitotoimet ovat hyvin harvinaisia. Ja silloin kuin niitä on käytetty, niin syyt ovat olleet hyvin raskauttavia. Ei kaikki ole aina niinkuin lehdissä yksipuolisesti väitetään... - juuri niin kuin piis
KP Mertopoliitta Panteleimon on toiminut juuri niin kuin piispan pitää toimiakin hänelle annetuilla valtuuksilla. Jos hän olisi jättänyt tämän asian huomioimatta, hän olisi menetellyt virheellisesti.
Nämähän ovat Kirkon kannalta hyvin selkeitä asioita, eivät ole mitään mielipidekysymyksiä. Enemmän ihmetyttää, että pappeuteen vihitty mies ei itse ymmärrä Ortodoksisen kirkon opin mukaisia velvoitteitaan vaan lähtee hakemaan itselleen "oikeutta" protestanttiselta taholta, jossa kaikki vastaavat opilliset asiat on jo vuosisatoja sitten hylätty tai muutettu perusteellisesti.
Kukaan ei kuitenkaan estä kyseistä pappia menettelemästä oman tahtonsa mukaan. Hän voi mennä uudelleen naimisiin Ortodoksisessa kirkossa, jos hän sitä haluaa. Kirkkokuntaakaan ei siis tarvitse vaihtaa, mutta uudelleen avioituessaan hän tietää myös valitsevansa pappeuden menetyksen, eli hänestä tulee aivan samanlainen maallikko kuin muutkin Jumalan palvelijat ovat ortodoksisissa seurakunnissa.
Ei kai se mitenkään kauhea kohtalo ole. Ovathan myös kaikki luterilaiset saarnaajat ovat täysiä maallikoita pappisnimikkeestään huolimatta.- ---!
Älä höpäjä! Eivät kaikki uudelleen naineet papit menetä pappeuttaan! Nämä ovat tapauskohtaisia ja poliittisia ja ulkopoliittisia päätöksiä). Ortodoksinen hierarkia on kaksiteräinen miekka.
- Emme me voi muuta ku
---! kirjoitti:
Älä höpäjä! Eivät kaikki uudelleen naineet papit menetä pappeuttaan! Nämä ovat tapauskohtaisia ja poliittisia ja ulkopoliittisia päätöksiä). Ortodoksinen hierarkia on kaksiteräinen miekka.
No voi voi nyt sentään. Ei niistä miekoista kannata tässä yhteydessä puhua mitään. Toimituskielto on aivan oikea menettely ja sitten katsotaan, miten asia voi edetä vuosien kuluttua. Me emme voi missään tapauksessa tietää kaikkia yksityiskohtia, mutta piispan tehtävä on vain harkita kaikkien tietojen perusteella. Eikä Metropoliitta Panteleimonkaan tule toimiaan perustelemaan edes tälle arvovaltaiselle suomi24-raadille.
Totta kai on monenlaisia tapauksia, eihän sitä kukaan kiellä. Mutta yhteen lauseeseen ei voi lisätä kaikkia tapauksia niin, että kaikki saivartelijatkin olisivat tyytyväisiä.
Onhan meillä aivan lähialueelta tiedossa myös tapaus, jossa avioitunut ja papiksi vihitty mies erosi vaimostaan. Ilmeisesti avioliitto mitätöitiin, ja pappi vihittiin pian piispaksi, seuraavaksi hänet nimitettiin suuren metropolin metropoliitaksi ja koko patriarkaatin pyhään synodiin, ja lopulta hänet valittiin vielä patriarkaksi.
Emme me voi muuta tehdä kuin luottaa asioiden edenneen oikeassa järjestyksessä. Missään tapauksessa minulle ei tulisi mieleenikään kysyä mitään neuvoa tai edes mielipidettä suomi24-keskustelun jääriltä. - öl.häögflhlfkhir
---! kirjoitti:
Kyllä aina menettää pappeutensa, jos pappi menee uudelleen naimisiin, ilman mitään poikkeuksia. Sen sijaan tapauskohtaisen katumusajan jälkeen pappeus voidaan joskus palauttaa uudelleen naimisiin menneelle papille.
- bfhbfewufiiw
Emme me voi muuta ku kirjoitti:
No voi voi nyt sentään. Ei niistä miekoista kannata tässä yhteydessä puhua mitään. Toimituskielto on aivan oikea menettely ja sitten katsotaan, miten asia voi edetä vuosien kuluttua. Me emme voi missään tapauksessa tietää kaikkia yksityiskohtia, mutta piispan tehtävä on vain harkita kaikkien tietojen perusteella. Eikä Metropoliitta Panteleimonkaan tule toimiaan perustelemaan edes tälle arvovaltaiselle suomi24-raadille.
Totta kai on monenlaisia tapauksia, eihän sitä kukaan kiellä. Mutta yhteen lauseeseen ei voi lisätä kaikkia tapauksia niin, että kaikki saivartelijatkin olisivat tyytyväisiä.
Onhan meillä aivan lähialueelta tiedossa myös tapaus, jossa avioitunut ja papiksi vihitty mies erosi vaimostaan. Ilmeisesti avioliitto mitätöitiin, ja pappi vihittiin pian piispaksi, seuraavaksi hänet nimitettiin suuren metropolin metropoliitaksi ja koko patriarkaatin pyhään synodiin, ja lopulta hänet valittiin vielä patriarkaksi.
Emme me voi muuta tehdä kuin luottaa asioiden edenneen oikeassa järjestyksessä. Missään tapauksessa minulle ei tulisi mieleenikään kysyä mitään neuvoa tai edes mielipidettä suomi24-keskustelun jääriltä.Ei ortodoksisessa kirkossa ole olemassa avioliiton mitätöintiä. Ikiajoista lähtien kirkossa on ollut olemassa täysin hyväksytty käytäntö, että aviopari eroaa, jotta voisi tulla munkiksi/nunnaksi. Sitä ei ole edes paheksuttu.
- pyh!
Anteeksi vain, mutta luterilaisessa kirkossa on pastoreita eikä pappeja.
- Kysymys:
"Matkalla Sevettijärvelle hän poikkesi isäKuisman luona ja erotti hänet papin hommista kaanonien perusteella."
Jos papille tulee kanoninen este toimia pappina, eikö hänen olisi suoraselkäistä itse pyytää piispalta pappeudesta vapauttamista?- Kkkgrrtfggkjh
Juuri näin. Mutta kun hän haluaa kaiken ja sitten haukkua lyttää piispan ja siinä sivussa koko kirkon. Siis kirkon pitää taipua juuri 'minun kohdalla'. Aikamoista ylimielisyyttä. Ja apua haetaan Ev Lut kirkolta ja joltain ex-ortodoksiselta papilta joka itse aikoinaan ajautui samaan tilanteeseen. Tilanne on vähän sama kuin kirurgi tekisi virheen ja sitten vaatisi oikeutta olla kantamatta vastuuta virheestä ja hakisi tukea ja sympatiaa toiselta kirurgilta joka myös leikkasi väärin. Kyllä yhteiskunnan pitää muuttua että se ymmärtäisi meitä ja antaisi meille tuen ja oikeuden jatkaa kirurgina. Ei kukaan mene sellaiselle lääkärille joka tekee virheitä. Ja nyt tämä pappi on niin loukkaantunut kun häntä jopa kirkkokansa katsoo kieroon. Anteeksi vaan mutta kyllä ort kirkkokansa tietää miten papin pitää olla ja elää. Pappeus ei ole automatio vaan ansaittu asia ja tukee siitä että kansa kunnioittaa. Jos ei ole enää sitä, ei voi toimia pappina. Eikä kirurgina jos maine menee. Ihmisoikeusvouhkaajat ja toisuskoiset saisivat nyt lopettaa kun he eivät tiedä mistään mitään.
- seksiä seksiä
Kylläpäs selityksen murjasit. Jos esimerkkikirurgin käsikirja on 300-luvulta niin eipä taitais kolleegoilta paljoa myötätuntoa herua!
Kenen tekemiä ovat kaanonit?
Kenellä valtakirja tulkita niitä?
Onko kysymys pelkästään sukupuoliyhteydestä?- on tärkeää elää omaa
Ainakin tiedämme, että jo tuhansia vuosi sitten osattiin porata reikiä ihmisen kalloon niin menestyksellisesti, että potilas saattoi elää toimenpiteen jälkeen kuukausia ja joskus jopa vuosia. Kyllä sellaisen kirurgin hoitoon voisi aivan huoletta mennä, jos välttämättä haluaisi reiän päähänsä.
Maallikoiden ei pidä ihan joka käänteessä ja jatkuvasti miettiä kaanoneita, sen sijaan on tärkeää elää omaa elämäänsä hyvässä yhteistyössä oman itsensä kanssa.
Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, ettei tämä operaatio onnistuneenakaan parantanut mitenkään sukupuolielämää. Toki meidän tulee itse huolehtia ihmissuhteistamme ja elää sillä tavalla, että meillä on meitä itseämme hyvästi tyydyttävä seksikumppani aina tarvittaessa, olkoon hän sitten samaa tai vastakkaista sukupuolta.
Näissäkin asioissa vapaaehtoisuus ja lähimmäisen kunnioitus on aina tärkeää, ettei kenellekään tehdä mitään pahaa vastentahtoisesti. Maksullisen partnerin käyttöä en voi suositella kenellekään, sillä se olisi hyvin onneton vaihtoehto useimmille.
- Sen Minä sanon
sairasta porukkaa olette ja kadotukseen pääsette.
Ansaitsisitte JOUTUMISEN paljon paljon epämukavampiin olosuhteisiin, kuten vaikkapa palkkapapiksi jolla vielä vietti on kohdallaan ja moraali paikallaan. - Oikeuden puolustaja
Surullista että kyseinen pappi ei itse ole ymmärtänyt väistyä papin töistä vaikka on itse jo vuosia sitten todennut "mä oon ihan väärällä alalla" :(
Ja nyt sitten vedotaan johonkin ihmisoikeuksiin kun on itse töpännyt ja ajatellut ettei kukaan koskaan puutu asiaan. Mutta kyllä tämäkin kohu tästä laantuu.
Onneksi kirkko ja piispat eivät taivu tämän maailman hullutukseen ja vouhkaamiseen ja uskaltavat antaa rangaistuksia sitä tarvitseville. Vaikka piispat eivät itse olisikaan synnittömiä, tulee heidän kuitenkin edes pyrkiä toimimaan oikein ja paimentaa papistoaan.
Tämä pappi joka nyt oikeuksiaan penää on "unohtanut" näissä lehtijutuissaan kertoa sen kolikon toisen puolen ja sen ettei hän itse ole todellakaan mikään pulmunen. Mutta ihmisethän takertuvat vain siihen että kirkko ja sen säännöt ovat kohtuuttomia yms. Ja tämä ko pappi sai aika monta vuotta humppailla ympäriinsä ja hänelle kyllä sievästi vihjailtiin että olisi aika varmaankin etsiytyä muihin töihin, mutta kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Pappeus ei ole ihmisoikeus, palkinto tai saavutus. Se on syvä kutsumus nöyrään palvelutyöhön joka ei todellakaan ole helppoa tai ruusuilla tanssimista jos siihen sen ansaitsemalla arvostuksella ja sakramentaalisuudella suhtautuu. - ype55
Älkää tuomitko..ettei teitä tuomittaisi!
Ensiksi totean, että on surullista kun pappi jää leskeksi... ja yksin
on myös surullista, kun papin vaimo lähtee yhteisestä kodista... ja pappi jää yksin...
Tällä palstalla jaetaan tuomioita ja ilmeisesti udohdetaan, että surutyön jälkeen voisi oikeutetusti koitta armo, Kristuksen rakkaus, armahdus.
Pappi on ihminen kaikkine inhimillisin tarpeineen.. Pappi myös tarvitsee rakkautta ja läheisyyttä, siis toista ihmistä.
Jos piispa erottaa papin tehtävästään, täytyy tähän olla hyvät perustelut, pelkkä leskeksi jääminen tai avioero eivät riitä perusteluiksi.
Lopettakaa tämä paskan jauhaminen - seksiä seksiä
Tällä palstalla ei jaeta tuomioita, vaan keskustellaan. Tuomioita jakavat panteleimonit joilla on jumalallinen valta ja voima tuomita syntisiä, varsinkin pappeja. Meikäläinen piruparka voitaisiin erottaa kirkosta synnillisen elämän takia helposti, on viinaa, akkaa vaihdettu, on vieraita naisia jne. Naapurin vaimon himoitsemisessakin on lipsahtanut joskus synnin puolelle, mutta en ole himoinnut miehiä enkä lapsia.
Onneksi luoja ei antanut lauluäänen lahjaa, muuten minustahan olisi tullut keskiverto pappi! - On tietenkin selvää
Voidaan kai kiistatta todeta, että tietämättömyys ja Kirkon opillisista käytännöistä vieraantuminen on tullut yhä ilmeisemmäksi myös Suomessa. Oikea tieto on korvautunut omalla mielipiteen muodostamisella ja tunteikkaalla elämöinnillä, jossa kritiikki halutaan kohdistaa Kirkon hallinnollisiin tehtäviin asetettuja piispoja kohtaan.
Piispa ei kuitenkaan voi vastata näin epäasialliseen arvosteluun, eihän hän voi lähteä samaan huutoäänestykseen, sillä juuri hänen pitää vastata Kirkon opetuksesta omassa hiippakunnassaan.
On tietenkin selvää, että ainakin osa kärkevästä arvostelusta tulee aivan muilta kuin ortodokseilta, onhan Suomessa protestanteilla ollut perinteisesti hyvin kriittinen suhde ortodoksisuuteen. Pieni kansallinen Kirkko on periaatteessa nähty suurten lahkojen uhkana, vaikka ortodoksien mielestä jokainen luterialainen, helluntailainen tai vanhoillislestadiolainen on saanut elää ja toimia ihan vapaasti oman mielensä mukaan.
On kuitenkin hyvin valitettavaa, jos myös ortodoksit yhtyvät näiden ryhmien elämöintiin ja unohtavat samalla oman perinteensä, johon kuuluu myös piispan kunnioittaminen ja tukeminen kaikissa hänen tehtävissään. - jäääh
Mitä opimme tästä? Ei pidä ruveta ortodoksipapiksi. Katolisessa kirkossa on jo pappispula heidän selibaattinsa vuoksi.
- Eihän papiksi voi ru
Niinpä, jos noin ajattelet, tuskin mitään mahdollisuutta jää enää jäljelle. Sitä paitsi katolilainen mieskään ei kelpaa sellaisenaan papiksi Ortodoksiseen kirkkoon, hänen pitää ensin tulla ortodoksiksi ja luopua kaikista opillisista uudistuksista, jotka Roomalaiskatolinen kirkko on lisännyt vuosisatojen saatossa katolilaiseen oppiinsa.
Eihän papiksi voi ruveta, sillä se vaatii aina kutsumusta.
Tosin luterilaisuudessa papin virka on ammattinimike, mutta oikeaa kristinopin mukaista pappeutta siellä ei kuitenkaan ole, siellä on vain luterialainen pappeus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455080Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481279Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101209- 131143
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171027Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3915Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57789Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27763