Vanhemmat eivät anna lastensa erota kirkosta

outo maailma

Tyttäreni pyysi luvan erota kirkosta kun täytti 15v.

Hän kertoi että monet kaverinsa ovat hämmästelleet että miten hän sai siihen luvan, juuri kukaan muu ei ole saanut, vaan on joutunut odottamaan 18v ikään asti ja harmittelevat sitä kun ovat joutuneet lukemaan lukiossa uskontoa, eivätkä ole saaneet valita elämänkatsomustietoa.

Aika jännää että moni vanhempi on valmis ostamaan alaikäiselle lapselle siiderit (sitä ei meillä tapahdu), mutta ei luota hänen näkemykseensä uskontokuntaan kuulumisesta.

14

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaismummo

Ihmeellistä, että ne 15-vuotiaat menevät ihan vapaaehtoisesti (ketään ei voi pakottaa) rippikouluun ja kutsuvat vielä uskovia sukulaisiaan katsomaan ja kuuntelemaan, kuinka he tunnustavat uskonsa ruumiiden ylösnousemiseen ja kaikkiin muihin toistaan hullumpiin lut lahkokirkon oppeihin ja samalla vahvistavat jäsenyytensä ko lahkoon !!

Minä en osallistu rippijuhliin, koska en näe mitään järkeä onnitella 15-vuotiasta, joka on idiootti.

• Bileet ja mopo

No kai sinne riparille nyt mennään, kun kaikki kaveritkin menevät ja saa vielä lahjoja kaupan päälle. Harva sinne uskonnollisuuden takia menee.

• jo eronnut
        Bileet ja mopo kirjoitti:

No kai sinne riparille nyt mennään, kun kaikki kaveritkin menevät ja saa vielä lahjoja kaupan päälle. Harva sinne uskonnollisuuden takia menee.

Eikö lapset saa lahjoja ilman rippikoulunkäyntiä? Kaikenlaisia tekosyitä yritetään keksiä, kun vanhemmat "pakottavat" menemään tunnustamaan uskoa alttarin äärelle ja nauttimaan taikarituaalin öylätit ja viinit.

Onneksi minä en ole koskaan ollut noin kaverien vietävissä :)

• ...

Miksi ylipäätään olit liittänyt lapsesi kirkkoon ja näinollen pakottanut hänet koulun uskonnonopetukseen?

• outo maailma

Vanhoja perinteitähän tässä jatketaan. Vanhempani ovat kuuluneet kirkkoon minun syntyessäni, joten minäkin olen tullut liitetyksi kirkkoon. Isäni on jossain vaiheessa eronnut kirkosta.

Olen eronnut kirkosta vasta kun lapset oli jo olemassa, äitinsä kuuluu kirkkoon edelleen, vaikka ei mikään uskovainen olekkaan. Lapsia ei ole alettu erottamaan tai pakottamaan kirkkoon, vaan on sovittu että saavat päättää asiasta itse kun ovat yli 15v. Eihän tuosta kirkon jäsenyydestä mitään haittaa ole tulottomalle allaikäiselle.

On kyllä ihan häikäilemättä hyödynnytty mm. seurakunnan leirejä yms.

• ...
        outo maailma kirjoitti:

Vanhoja perinteitähän tässä jatketaan. Vanhempani ovat kuuluneet kirkkoon minun syntyessäni, joten minäkin olen tullut liitetyksi kirkkoon. Isäni on jossain vaiheessa eronnut kirkosta.

Olen eronnut kirkosta vasta kun lapset oli jo olemassa, äitinsä kuuluu kirkkoon edelleen, vaikka ei mikään uskovainen olekkaan. Lapsia ei ole alettu erottamaan tai pakottamaan kirkkoon, vaan on sovittu että saavat päättää asiasta itse kun ovat yli 15v. Eihän tuosta kirkon jäsenyydestä mitään haittaa ole tulottomalle allaikäiselle.

On kyllä ihan häikäilemättä hyödynnytty mm. seurakunnan leirejä yms.

Pakollinen uskonnonopetus. mutta jos ei siitä mielestäsi haittaa ole, niin ei sitten. Olisi vaan nekin koulutunnit voinut käyttää johonkin mielekkäämpään ja mielenkiintoisempaan.

Sinä puhut lasten oikeudesta valita. Älä viitsi. Sinä valitsit lastesi puolesta, kun heidät kirkkoon liitit.

• totuus tässä

Ruotsissa on siirrytty kaikille yhteiseen uskontotietouteen. Yllättäen hankkeen vastustajia eivät ole olleet fundamentalistiuskovaiset, vaan ateistit. Vapaa-ajattelijat ovat sanoneet: "meidän lastemme ei tarvitse tietää mitään uskonnoista, he saavat elää uskontovapaata elämää".

• satuja kaikki

Niin no miksi mitään uskontoja pitäisi opettaa? Sisältyykö tuohon myös erinäiset taikauskot, vampyyrit, ihmissudet, haamut ja kummitukset?

• ...

"totuus tässä"

Noin ei asia ole, vaan Ruotsin ns uskontotieto on käytännössä luterilaisen uskonnon opetusta. Ruotsissa ovat monet vanhemmat ottaneet lapsensa pois noilta tunneilta, koska se ei ole uskontotietoa kaikista uskonnoista ja elämänkatsomuksista. Näistä on käyty oikeutta ja vanhemmat ovat voittaneet.

• exopena
        ... kirjoitti:

"totuus tässä"

Noin ei asia ole, vaan Ruotsin ns uskontotieto on käytännössä luterilaisen uskonnon opetusta. Ruotsissa ovat monet vanhemmat ottaneet lapsensa pois noilta tunneilta, koska se ei ole uskontotietoa kaikista uskonnoista ja elämänkatsomuksista. Näistä on käyty oikeutta ja vanhemmat ovat voittaneet.

Niin, mihin ne kaikki uskonnon opettajat olisivat muutamassa vuodessa hävinneet? Ja kun he eivät muutakaan osaa, niin..

• enkeenke
        ... kirjoitti:

"totuus tässä"

"Näistä on käyty oikeutta ja vanhemmat ovat voittaneet."

Tuo on mukava kuulla. Itse muistan, miten meille koulussa opetettiin, että enkeleitä on ihan oikeasti olemassa, jokaiselle yksi.

• sxftzsjf

Nykyään 16-v. katsotaan tarpeeksi kypsäksi ja vastuulliseksi vaikuttamaan kirkon asioihin äänestämällä srk-vaaleissa, ja jos sattuu olemaan vaikkapa 17-v. äiti niin on kypsä päättämään lapsensa jäsenyydestä uskonnollisessa yhteisössä, mutta ei omastaan vaan pitää pyytää omilta vanhemmilta lupa, jos haluaa kirkosta erota.

Logikka ei ole koskaan ollut vahvoilla kun on uskonnosta kysymys.

• Surkeaa

Ei tuossa logiikasta olekaan kyse, vaan siitä, että laset halutaan pitää kirkon jäseninä mahdollisimman kauan, vähintään 18-vuotiaiksi. Äänestysikärajan laskeminen johtui siitä, että lasten haluttiin tuntevan olonsa kotoisaksi kirkossa. Kirkko ikään kuin sanoi lapsille, että ethän pliis eroa heti 18 täytettyäsi, me annamme sinun äänestääkin ennen sitä! Ei tehonnut, koska äänestusprosentti seurakuntavaaleissa oli surkea ja kirkosta erotaan eniten juuri 18-vuotiaana.

• Viivytystaistelua

No, tuo vanhempien viivytystaistelu voittaa aikaa kirkonjäsenyydelle vain tuon kolme vuotta. Jos 18 vuoden iässä mieli ei ole muuttunut, saa erota ihan itse.

Tietysti sitä ennen on tuo 15 vuoden kriittinen ikä, kun vanhemmat pyrkivät painostamaan rippikouluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      85
      4640
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      177
      3646
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      67
      2083
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1152
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      147
      1084
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      989
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      904
    Aihe