puhuttiin kansalaispalkasta, se olisi hyvä idea. 1000 e jokaiselle kansalispalkkaa, niin köyhyys vähentyisi hyvin, siihenpäälle vielä asumistuki, niin olisi ihmisarvoista elämää kaikilla.
Taidan laittaa nimen adressiin jos semmoinen tulee kohdalle, on niin hyvä idea että kerrankin köyhiä ajatellaan.
Eilen ajankohtaisessa kakkosessa
32
183
Vastaukset
- 445566
ei onneksi onnistu, ei me töissäkäyvät aleta elämäntapatyöttömiä rahoittamaan, se on sanomatta selvä.
- hmph?
Paljon maksaa tulotasoon katsomaton kotihoidontuki Suomessa vuosittain? Tätä systeemiä nimittäin ei ole esimerkiksi Keski-Euroopassa... Suomessa voi vaikka miljonäärin rouvakin nauttia kahden tonnin perhe- etuustukia _omien_ lastensa hoitamisesta kotona, jos mies nostaa tulonsa pääomatuloina tai on muka tuloton. Kymmenlapsisia perheitä on Suomessa onneksi nykyään aika vähän, mutta mitäs tekee kaikissa yhteiskunnan ilmaistuissa vuosittain, jos olisi vaikka perheellinen kotirouva kahden elättäjän perheessä, jolla olisi vaikkapa kymmenen lasta ja jos lasketaan sellaisen kaikki saamat lapsilisät, kotihoidontuet ja kuntalisät ja muut - mitkä kaikki ovat sosiaalietuuksia ja tällä vaikka miljonäärimies, joka "muodollisesti" muka tienaa vain 2000 euroa kuussa?
Kyllä minä sen tiedän ja ymmärrän, että halvemmaksi se varmasti ( usein ja monissa tapauksissa) tulee maksaa kotihoidontuet, kuin kekkasta äkkiä suuri määrä päivähoitopaikkoja ja hoitajia päivähoitopaikkoihin, mutta kun mistä ihmeen syystä moninaisia erinäisiä yhteiskunnan vain lapsiperheellisille tarkoitettuja sosiaalietuuksia saattavat nauttia jopa huomattavankin varakkaat perheet? Samaan aikaan esimerkiksi "toimeentulotuki" on sellainen summa, että sillä ei perusnormisummalla sellaisen kuukausittaishakemuksella onnistunut saamaan henkilö juuri melkein pysy hengissä ja sitä ylipäätään ei myönnetä kaikille oikeutetuille, vaikka laki kylläkin sanoo, että pitäisi myöntää. Enkä ole vastaan kotiäitejä tai esimerkiksi kotihoidontukia, vaan sitä asiaa, että useat perheellisten sosiaalituet ovat perheen tulotasoon katsomattomia.
- :::...,
Irtisanoudun heti työstäni jos tuollainen kansalaispalkka toteutuu. Työssäkäyvillä verotus kiristyisi ihan kohtuuttomiin.
Myyn myös asuntoni, sekä autoni ja siirrän rahat aikuisten lasteni nimiin, joten olen silloin myös oikeutettu asumistukeen.
Käyn kuitenkin sijaisena töissä silloin tällöin, jolloin yhteenlasketut tuloni, kansalaispalkka sekä asumistuki mukaan laskettuna tulevat olemaan suuremmat kuin nyt!
Kannattavaa, eikä tarvii rasittaa itseään kokopäivä työllä.
Älkää usko - 2000 riittäisi
Minä kannatan, miksi suomessa pitää olla köyhiä? Jokaisella ihmisellä on samat tarpeet, ruokaa ja vaatteita, oli köyhä tai ei, köyhä vaan ei saa aina ruokaa ja vaatteita.
Kanslaispalkka poistaisi ruokajonot ja sosiaaliavun ja lappujen pyörittelemisen.
Minä toivon että toteutuu, saisi joskus uudet kengät ja uusia vaatteita, nyt on 15 v vanhat lenkkart kesät talvet samat, eikä aina edes pakkasella ulos voi mennäkkään.
Jos käteen jää korvauksista alle 1 e, niin hyvää paiäivää- ei ikinä!!!
Eiköhän itselläsi liene aika paljon osuutta asiaan miksi et saa uusia kenkiä!
Älkää viitsikö, aikuiset, terveet työkykyiset ihmiset! Menkää töihin! Miksi teille pitäisi maksaa palkkaa joutenolosta, ja toisten verorahoilla!!
- hghghgh..
mitä luulet että käy työpaikoille mistä saa käteen sen n tonnin kuussa? tuskin kukaan niiitä hommia hyvää hyvyyttään tekee. olishan se ajatuksena ihan kiva. en minäkään enää töissä kävisi vaikka tienaankin enemmän. Kuitenkin toteutuessaan täysin mahdoton yhtälö. talous on niin kuralla että köyhä on se vihoviimeinen kuka rahaa tulee saamaan.
- Tosi hyvä idea
Kansalaispalkka olisikin kansalaisvelvollisuus, eli samalla velvollisuus tehdä töitä tämän eteen, kun palkkaa saa vain tehdystä työstä....
- hommat hoituu
Kyllä moni menisi töihin, jos se olisi asiallista, eikä paskaduunia. Monella on pitkä ammattitaito, ja jos joudut kahvinkeittäjäksi, niin ei se inspiroi.
Jos kansalaispalkan päälle saisi työstä vielä kunnon palkkaa, niin voisin mennäkin kahvinkeittäjäksi.
Ammatiltani olen kirjanpitäjä, laskentamerkonmi, joten kyllä niini dioottimaiselta tuntuva työ kun kahvinkeittäminenonnistuu, ja jso siitä vielä rahaa saa, niin täytyy sanoa, että olisi yrityksellä korkeasti koulutettu kahvinkeittäjä, ja olisvat siitä ylpeitä. - ggdfgdfgd
hommat hoituu kirjoitti:
Kyllä moni menisi töihin, jos se olisi asiallista, eikä paskaduunia. Monella on pitkä ammattitaito, ja jos joudut kahvinkeittäjäksi, niin ei se inspiroi.
Jos kansalaispalkan päälle saisi työstä vielä kunnon palkkaa, niin voisin mennäkin kahvinkeittäjäksi.
Ammatiltani olen kirjanpitäjä, laskentamerkonmi, joten kyllä niini dioottimaiselta tuntuva työ kun kahvinkeittäminenonnistuu, ja jso siitä vielä rahaa saa, niin täytyy sanoa, että olisi yrityksellä korkeasti koulutettu kahvinkeittäjä, ja olisvat siitä ylpeitä.Missään firmassa ei keitetä kahvia koko päivää. Aika jännä huomio, että naiset nostaa metelin jos pari kertaa päivässä joutuvat sen kahvipannullisen keittämään, että ei ole mun hommaa. Mutta nyt olen ollut kahdessa insinööritoimistossa, niin kahvia keittää kuka vaan, pomoa myöten. Eikä kukaan nurise siitä. Omat kupit kuului jokaisen tiskata itse, isommassa koneen laittoi päälle ja tyhjensi se, joka huomasi että se on täysi tai pessyt. Ei ole insinööri liian hieno tekemään tällaista työtä. Mullakin kun oli kesällä lomien aikaan vähän hommaa, siivosin muutamat arkistokaapit, en kuollut siihen.
- Kahvinkeittäjä mies.
ggdfgdfgd kirjoitti:
Missään firmassa ei keitetä kahvia koko päivää. Aika jännä huomio, että naiset nostaa metelin jos pari kertaa päivässä joutuvat sen kahvipannullisen keittämään, että ei ole mun hommaa. Mutta nyt olen ollut kahdessa insinööritoimistossa, niin kahvia keittää kuka vaan, pomoa myöten. Eikä kukaan nurise siitä. Omat kupit kuului jokaisen tiskata itse, isommassa koneen laittoi päälle ja tyhjensi se, joka huomasi että se on täysi tai pessyt. Ei ole insinööri liian hieno tekemään tällaista työtä. Mullakin kun oli kesällä lomien aikaan vähän hommaa, siivosin muutamat arkistokaapit, en kuollut siihen.
Meidän 30 henkilön firmassa kaikki keittää kahvia. Kaikki myynti inssit toimitusjohtajaa myöten. Eli se joka ottaa viimeisen kupillisen pannusta pistää uutta tilalle. Ei siihen erikseen keittäjää tarvitse.
- Jääkää keittelemään
Kahvinkeittäjä mies. kirjoitti:
Meidän 30 henkilön firmassa kaikki keittää kahvia. Kaikki myynti inssit toimitusjohtajaa myöten. Eli se joka ottaa viimeisen kupillisen pannusta pistää uutta tilalle. Ei siihen erikseen keittäjää tarvitse.
Teillä onkin aika korkeasti koulutetut kahvinkeittäjät. Ajattele, kuinka paljon tehokkaampaa olisi, jos suuntaisitte akateemisen työresurssin koulutusta vaativiin töihin ja jättäisitte kahvinkeiton ja muut aputyöt toimistoapulaiselle. Saisivat merkonomitkin enemmän töitä :-)
Eipä silti, niin meilläin keittää kaikki kahvia, olemme tutkimusyhteisö ja suurin osa väestämme on tohtoreita. Meillä on toimistosihteeri, mutta hän ei halua olla mikään kahvinkeittäjä.
Olin juuri vaihdossa ja USA:ssa kyllä on apulaiset erikseen, jotta akateeminen työvoima voi keskittyä akateemisiin töihinsä. Minusta Suomessa käytetään hyväksi koulutettuja, ahkeria ihmisiä. Jos on ollut laiska eikä ole hankkinut itselleen kunnon koulutusta niin täällä saa olla laiska lopun ikäänsä ja elellä ahkerien siivellä. Minusta tämä ei ole oikein. Olemme muuttamassa pian takaisin Amerikkaan. - Jokainen menee
hommat hoituu kirjoitti:
Ammatiltani olen kirjanpitäjä, laskentamerkonmi, joten kyllä niini dioottimaiselta tuntuva työ kun kahvinkeittäminenonnistuu, ja jso siitä vielä rahaa saa, niin täytyy sanoa, että olisi yrityksellä korkeasti koulutettu kahvinkeittäjä, ja olisvat siitä ylpeitä."töihin", jos se on ainoa ehto ja mahsollisuus saada rahaa, eli kansalaispalkkaa.
Näin oli 50-luvullakin, un sosiaaliturvaan kuului työvelvoite. - "Apulaiset"
Jääkää keittelemään kirjoitti:
Teillä onkin aika korkeasti koulutetut kahvinkeittäjät. Ajattele, kuinka paljon tehokkaampaa olisi, jos suuntaisitte akateemisen työresurssin koulutusta vaativiin töihin ja jättäisitte kahvinkeiton ja muut aputyöt toimistoapulaiselle. Saisivat merkonomitkin enemmän töitä :-)
Eipä silti, niin meilläin keittää kaikki kahvia, olemme tutkimusyhteisö ja suurin osa väestämme on tohtoreita. Meillä on toimistosihteeri, mutta hän ei halua olla mikään kahvinkeittäjä.
Olin juuri vaihdossa ja USA:ssa kyllä on apulaiset erikseen, jotta akateeminen työvoima voi keskittyä akateemisiin töihinsä. Minusta Suomessa käytetään hyväksi koulutettuja, ahkeria ihmisiä. Jos on ollut laiska eikä ole hankkinut itselleen kunnon koulutusta niin täällä saa olla laiska lopun ikäänsä ja elellä ahkerien siivellä. Minusta tämä ei ole oikein. Olemme muuttamassa pian takaisin Amerikkaan.Joutaa mäkeen.
Olin eräässä insinööritoimistossa esimiehenä muutama vuosi sitten.
Alaiset alkoivat huutamaan että on pakko saada sihteeri auttamaan ja hoitamaan paperitöissä ja muissa joksevissa asioissa.
Asiasta keskusteltiin, ja sitten myös sovittiin näin. Ryhmälle palkataan sihteeri.
Meni pari kuukautta, ja tämä palkattu uusi sihteeri alkoi itkemään että hänellä ei ole mitään töitä - siis ei niin mitään tekemistä.
Lopputulos: kukaan insinööri ei uskaltanut antaa mitään papereita tms. sihteerin hoidettavaksi, vaan kaikki hoitui edelleen ihan itse, kenenkään enää valittamatta.
Noh, sihteeritytölle löytyi sitten ihan oikeitakin töitä, toisessa tiimissä tosin... - Eipäs:::)))
Jääkää keittelemään kirjoitti:
Olin juuri vaihdossa ja USA:ssa kyllä on apulaiset erikseen, jotta akateeminen työvoima voi keskittyä akateemisiin töihinsä. Minusta Suomessa käytetään hyväksi koulutettuja, ahkeria ihmisiä. Jos on ollut laiska eikä ole hankkinut itselleen kunnon koulutusta niin täällä saa olla laiska lopun ikäänsä ja elellä ahkerien siivellä. Minusta tämä ei ole oikein. Olemme muuttamassa pian takaisin Amerikkaan.Vain diblomi-inssit ovat akateemisia. Muut ovat joko ihan peruskoulu ja amispohjalta ja myöhemmin suorittaneet inssitutkinnon tekussa. Nykyisin AMK:ssa.Mutta myös amispohjalta on mahdollista valmistua inssiksi.
Paljon vielä tyoikäisiä inssejä ihan kansakoulupohjalta.
Kahvinkeittoon ei todellakaan millään alalla tarvita erikseeen "keittäjää".
Jos olisit itse akateeminen tietäisit kyllä tuon verran muiden alojen "akateemisista"
- mökötin
ei mitään järkee koko ajatuksessa, samantien nousee hinnat, vuokrat ym. niin paljon että olet ihan yhtä köyhä, ellet köyhempikin, kuin aiemminkin ja työssäkävijöiltä häviää sama summa taivaan tuuliin korotettuina hintoina ja veroina, ei se tyhjästä nääs synny se sossupummien elintason korotus.Emme ole siihen valmiita. Katsotaan uudelleen 40v. kuluttua kun itse olette rahoittamassa, tehkää sitten mitä haluatte.
- noh,,
Minkä v*tun takia muka "vuokrat nousisi", jos pienituloisimmat saisivat perustulon muodossa aiemmat etuutensa yhteiskunnalta? Kai sitä on omistajaluokallakin joku vastuu!? Kuule "hinnat" laskee loogisesti vain siten, että on riittävästi työnantajia, jotka maksavat palkkatyöläisille asianmukaista palkkaa, jos on mahdollisimman vähän kilpailua rajoittavia suuria kauppamonopoleja ( eli v*tttuun ahneet vaikka elintarvikealalta), jos asianmukainen kilpailulainsäädäntö ja lisäksi yhteiskuntapolitiikka, joka tukee ihmisten kouluttautuista aloille, joilla on tulevaisuus.
Veikkaan, että peustulomallista hyötyisivät myös pienituloiset työssäkäyvät. Itse en haluaisi ainakaan sitä, että 3000- 6000 euroa nettopalkkatuloa tienaavat maksavat kaikille kaiken, kuten on nyky- Suomi. - hmmm...
noh,, kirjoitti:
Minkä v*tun takia muka "vuokrat nousisi", jos pienituloisimmat saisivat perustulon muodossa aiemmat etuutensa yhteiskunnalta? Kai sitä on omistajaluokallakin joku vastuu!? Kuule "hinnat" laskee loogisesti vain siten, että on riittävästi työnantajia, jotka maksavat palkkatyöläisille asianmukaista palkkaa, jos on mahdollisimman vähän kilpailua rajoittavia suuria kauppamonopoleja ( eli v*tttuun ahneet vaikka elintarvikealalta), jos asianmukainen kilpailulainsäädäntö ja lisäksi yhteiskuntapolitiikka, joka tukee ihmisten kouluttautuista aloille, joilla on tulevaisuus.
Veikkaan, että peustulomallista hyötyisivät myös pienituloiset työssäkäyvät. Itse en haluaisi ainakaan sitä, että 3000- 6000 euroa nettopalkkatuloa tienaavat maksavat kaikille kaiken, kuten on nyky- Suomi.""3000- 6000 euroa nettopalkkatuloa tienaavat maksavat kaikille kaiken, kuten on nyky- Suomi. ""
Se on kuules niin että 2000-3500-4000 euroa BRUTTO palkalla jotka tuloveroillaan kustantavat palkoistaan eniten nyky Suomea. Eli tavallinen pulliainen joutuu kärsimään eniten veronkorotuksista mikäli töissä on eikä nauti etuuksia (tukia). - noh,,
hmmm... kirjoitti:
""3000- 6000 euroa nettopalkkatuloa tienaavat maksavat kaikille kaiken, kuten on nyky- Suomi. ""
Se on kuules niin että 2000-3500-4000 euroa BRUTTO palkalla jotka tuloveroillaan kustantavat palkoistaan eniten nyky Suomea. Eli tavallinen pulliainen joutuu kärsimään eniten veronkorotuksista mikäli töissä on eikä nauti etuuksia (tukia).Ehkä se oli huono esimerkki, myönnän. En tällaisilla palstoilla tapaa koskaan viitata asiafaktoihin, tilastoihin tai jaksa edes miettiä faktoja, koska tämähän on silkkaa hölpönpölkön ajanvietep*skanjauhantaa koko keskusteleminen, mutta hämärästi muistelisin ns. keskiluokkaan kuuluvan palkansaajan, joka - siis tosiaan brutto- tienaa kaiketi sen 2000 euroa(?) tai siitä ylöspäin.
Keskiluokkainen nyky- Suomessa todellisuudessa on kuitenkin noin 3000- 10000 euroa bruttona kuussa tienaava, ja siinä ryhmä, joiden oletetaan maksavan niin miljonäärien kuin sosiaalitukienkin varassakin elävien eläminen, eli köyhien ja rikkaiden loisiminen Suomessa. Ininä yhteiskunnassa on alkanut kaiketi siksi, että tämä palkansaajien ns. "maksajaryhmä" pienenee pienenemistään ja tuen saajia ja hakijoita on tuplat siihen nähden, mitä on veronmaksajia.
Ihan haistap*skanhailee koko keskustelu, tämä.:) En ymmärrä tästä mitään.:) - mökötin
noh,, kirjoitti:
Veikkaan, että peustulomallista hyötyisivät myös pienituloiset työssäkäyvät. Itse en haluaisi ainakaan sitä, että 3000- 6000 euroa nettopalkkatuloa tienaavat maksavat kaikille kaiken, kuten on nyky- Suomi.vuokrat nousee juuri sen ilmaisen, löysän rahan takia, ne nousisi senverran kuin se korotus ttt.een olisi, sillä sossuhan sen maksaisi, eli yleinen vuokrataso nousisi senverran, imuroitaisi se korotus heti parempiin taskuihin, se siitä seuraus olisi.Jos osaat hiukankaan taloutta niin tuo pitäisi olla itsestään selvää sinullekin.
- olet oikeassa
Valtion budjetti on 80 miljardia.
Siitä voitaisiin maksaa kaikille kansalaispalkka, kun virkalijat irtisanotaan
Kansalaispalkka maksaa 30 miljardia, eli verojakin voidaan laskea jos virkailijat irtisanotaan - piikkiboy
mutta kun niin ei tehdä... etkö jo usko... lopeta se lapsellinen kitinä ja mene oikeisiin töihin niin saat oikeaa palkkaa , silloin et tarvi mitään 'kansalaispalkkaa'
- Järkimies75
1 000e kansalaispalkkaa tarkoittaisi verojen nostamista ja nettopalkkojen vääjäämätöntä laskua. Entistä useampi kieltäytyisi ns. paskaduuneista, joissa palkkataso olisi nykyistäkin alhaisempi. Pian verokertymä ei riittäisi kansalaispalkan rahoittamiseen, työssäkäyvä keskiluokka enää suostuisi maksamaan lisää veroja, ja rikkaat alkaisivat siirtämään varojaan (niitä varoja joilla rakennetaan tehtaita ja luodaan työpaikkoja) ulkomaille.
Siihen tämä peli loppuisi. Tukia jouduttaisiin laskemaan alle sen tason millä oltiin ennen kansalaispalkkaa.
Kansalaispalkan alkuperäinen idea on lisätä motivaatiota työntekoon ja omaa vastuuta itsensä elättämiseen. Se ei ole maksaa isompia tukia, jotta ilman työtä voisi saavuttaa töissä käyviin verrattavan elintason. Sellainen järjestelmä ei ole toteutettavissa, näin vain on.- miten, nooh...,,.
No jos nyt tuota "paskaduuni" - termiä sitten käytetään, niin sinä kun nimimerkki "Järkimies75", tunnut olevan vahvasti oikealla mielipiteinesi, niin eikös se olisi vain asianmukaista kilpailua markkinoilla ja hyvinkin oikestolaisten mieleen idologisesti olevaa politiikkaa, jos sellaiset firmat poistuisivat, jotka eivät kestä kilpailua ja jotka eivät pysty maksamaan työntekijöille sellaista palkkaa, että heillä olisi riittävästi työntekijöitä? Mikä ongelma muka siinä Suomelle olisi, jos ei Suomen yhteiskunnassa enää olisi alipalkattuja orjapalkka- "paskatöitä"?
En tiedä mitä _sinä_ tarkoitat käsitteellä " paskaduunit", mutta kyllä Suomessa monista tärkeistä suorittavista töistä, kuten putkiasentajat, kiinteistöjen ja kaupunkien kunnossapitofimojen työntekijät tai vaikka sairaala- ja kouluavustajat, tienaavat työntekijät ihan työn vaatimustason ja koulutuksensa mukaista palkkaa vielä nykyisinkin (ainakin julkisen sektorin työntekijöiden osalta luulisi olevan siten) sektorilla ja minä ainakin miellän "paskatöiksi" ainoastaan sellaiset työt, joista tuntipalkka on alle lainsäännön ja työajatkin mitä sattuu, eli millä työntekijä ei jokatapauksessa maksaisi edes kuukausittaisia peruselämismenojaan, jos menisi ja vaikka yötä päivää niitä töitä tekisi... Tietenkään jollakin koulutusta omaamattomalla ja vähemmän vastuullisia tehtäviä tekevillä ei voi olla samaa palkkaa, kuin vaikkapa lääkäreillä tai vaikka valtionhallinnon ylitarkastajilla ja ylipäätään koulutetuuilla ihmisillä, mutta kyllä se ihan on taivahan fakta, että Suomessa teetetään ihmisillä myös täysin alipalkkatöitä. Ja minun mielestäni se asia on yksityistämisbuumin myötä tullut mukamas suvaitummaksikin, ikävästi.
Sitä harmittelen, että minä olen edes tähän kansalaispalkka-asiaan ottanut kantaa, koska olen todella nolon vähän edes perehtynyt koko asiaan. Siihen en kuitenkaan usko, että vasemmisto tai vihreät tarkoittaisivat sitä, että koko kansalle jaetttaisiin ilmaiseksi melkein koko Suomen valtion budjetti, mitä jotkut oikeistolaiset kansalaispalkka- asiasta väittävät. Ja oli Suomen valtion taloustilanne miten huono muka olikaan, niin minusta valtion kontolle kuuluvia kansalaisten peruspalveluita ei todellakaan tule siirtää minkään yksityisen "hyväntekeväisyyden" ja vapaaehtoistyöntekijöiden kontolle, koska sittenhän Suomen muka "hyvinvointilvaltiolle" nauraisi kohta hevosetkin...
Ja miksi muka veroja pitäisi automaattisesti "nostaa", jos köyhimmät saisivat kansalaispalkkaa aiempien tukimuotojen asemasta? Vähenishän siinä byrokratiaan kuuluvia kulujakin tuntuvasti. - Järkimies75
miten, nooh...,,. kirjoitti:
No jos nyt tuota "paskaduuni" - termiä sitten käytetään, niin sinä kun nimimerkki "Järkimies75", tunnut olevan vahvasti oikealla mielipiteinesi, niin eikös se olisi vain asianmukaista kilpailua markkinoilla ja hyvinkin oikestolaisten mieleen idologisesti olevaa politiikkaa, jos sellaiset firmat poistuisivat, jotka eivät kestä kilpailua ja jotka eivät pysty maksamaan työntekijöille sellaista palkkaa, että heillä olisi riittävästi työntekijöitä? Mikä ongelma muka siinä Suomelle olisi, jos ei Suomen yhteiskunnassa enää olisi alipalkattuja orjapalkka- "paskatöitä"?
En tiedä mitä _sinä_ tarkoitat käsitteellä " paskaduunit", mutta kyllä Suomessa monista tärkeistä suorittavista töistä, kuten putkiasentajat, kiinteistöjen ja kaupunkien kunnossapitofimojen työntekijät tai vaikka sairaala- ja kouluavustajat, tienaavat työntekijät ihan työn vaatimustason ja koulutuksensa mukaista palkkaa vielä nykyisinkin (ainakin julkisen sektorin työntekijöiden osalta luulisi olevan siten) sektorilla ja minä ainakin miellän "paskatöiksi" ainoastaan sellaiset työt, joista tuntipalkka on alle lainsäännön ja työajatkin mitä sattuu, eli millä työntekijä ei jokatapauksessa maksaisi edes kuukausittaisia peruselämismenojaan, jos menisi ja vaikka yötä päivää niitä töitä tekisi... Tietenkään jollakin koulutusta omaamattomalla ja vähemmän vastuullisia tehtäviä tekevillä ei voi olla samaa palkkaa, kuin vaikkapa lääkäreillä tai vaikka valtionhallinnon ylitarkastajilla ja ylipäätään koulutetuuilla ihmisillä, mutta kyllä se ihan on taivahan fakta, että Suomessa teetetään ihmisillä myös täysin alipalkkatöitä. Ja minun mielestäni se asia on yksityistämisbuumin myötä tullut mukamas suvaitummaksikin, ikävästi.
Sitä harmittelen, että minä olen edes tähän kansalaispalkka-asiaan ottanut kantaa, koska olen todella nolon vähän edes perehtynyt koko asiaan. Siihen en kuitenkaan usko, että vasemmisto tai vihreät tarkoittaisivat sitä, että koko kansalle jaetttaisiin ilmaiseksi melkein koko Suomen valtion budjetti, mitä jotkut oikeistolaiset kansalaispalkka- asiasta väittävät. Ja oli Suomen valtion taloustilanne miten huono muka olikaan, niin minusta valtion kontolle kuuluvia kansalaisten peruspalveluita ei todellakaan tule siirtää minkään yksityisen "hyväntekeväisyyden" ja vapaaehtoistyöntekijöiden kontolle, koska sittenhän Suomen muka "hyvinvointilvaltiolle" nauraisi kohta hevosetkin...
Ja miksi muka veroja pitäisi automaattisesti "nostaa", jos köyhimmät saisivat kansalaispalkkaa aiempien tukimuotojen asemasta? Vähenishän siinä byrokratiaan kuuluvia kulujakin tuntuvasti.Minä ymmärrän oikean palkkatason eri tavalla kuin sinä. Sinusta oikea taso määritellään kirjoittamalla laki, johon vedetään hatusta "koulutukseen" tai "kokemukseen" löyhästi perustuva summa. Minusta oikea palkka määräytyy markkinoilla, se on suurin palkka mitä kukaan suostuu sinun työpanoksestasi vapaaehtoisesi maksamaan. Huomaathan että jos minimipalkka ylittää ko. tason, töitä ei löydy.
"eikös se olisi vain asianmukaista kilpailua markkinoilla ja hyvinkin oikestolaisten mieleen idologisesti olevaa politiikkaa, jos sellaiset firmat poistuisivat, jotka eivät kestä kilpailua ja jotka eivät pysty maksamaan työntekijöille sellaista palkkaa, että heillä olisi riittävästi työntekijöitä?"
Olisi. Sillä edellytyksellä ettei valtio kilpaile työn kanssa maksamalla vastikkeettomia tukia. Ei senttiäkään tukia 100% terveille, ja pienituloisten verot nollaan. Sopii minulle.
Enkä muuten vastusta nk. kansalaispalkkaa. Mutta jos sitä maksettaisiin kaikille, tason pitäisi olla ehkä 400 euroa. En myöskään vastusta yksinkertaisempaa järjestelmää, sillä edellytyksellä että siitä pidetään kiinni. Mutta kun tietää miten byrokratiakoneisto toimii, rohkenen epäillä että niin kävisi.
- ............
Joo, mut hinnat nousisi vastaavasti markkinoilla.
- 25
No kyllä tuossa jotain Itua olisi, kun toimeentulotuki lopetettaisiin samoin peruspäiväraha.
Esimerkkiä löytyisi alkuperäisestä kansaneläkkeestä se oli kaikille ensin...
Suma on toinen asia itse saan 39 vuoden maksuvuosistani eläkettä käteen siis nettona 915 €/kk. Samantasoisia työeläkkeitä on kymmenillä tuhansilla. Kansalaispalkka 16 vuotialle aina kuolemaan asti nykytasolla 450 €/kk olisi aivan hyvä, rahat siihen säästyisi byrokratiasta.
Lapsiperheille ja yksinhuoltajille asumistukea taulukon mukaan. etuoikeus kunnon asuntoihin joiden vuokrat säännöstelyyn niiden tuotto vain asumiskustannusten peitoksi.
Opintorahat myös pois. - huh huijaa
Eikö puupää ymmärrä taloudesta mitään, 1000 asumistuki jokaiselle niin bussit ei kulje, vanhusten perseitä ei pestä, kadut täyttyy paskasta ja veroprosentti keskituloisella 50%. Uskokaa jo, Suomessa ei ole öljyä. piste.
- noh....,,.,.
No tossa dokkarissa se kokoomuskakara (jos nyt puhutaan samasta dokumentista?), esitti vaihtoehdoksi "perustulolle", mikäli häneltä kysyttäisiin mm. "perheet ja suvut" ja "hyväntekeväisyyden"( anteeks mitä se on ja kuka sitä tekee ilmaiseksi?). No sopiihan se, mutta mua ainakin v*tutti aikoinaan, että en laissa täysin toimeentulotukeen oikeutettuna täysin tulotta, saanut hakiessani koskaan toimeentulotuen edes täyttä lakisääteistä kuukausimääräistä perusosaa (puhumattakaan hakemusten lakisääteisistä käösittelyajoista) yhteensä per kk. n. 419 euroa, mitään muita yhteiskunnan elatuksen kattavaa tukia samanaikaisesti nauttimatta, joten kyllä se käytäntö näkyy jo nyt olevan käytössä Suomessa, että toimeentulotukea et edes saa, ainakaan täysimääräisenä, jos sosiaalituen myöntäjät "ajattelevat"( ja sdehän on mielivaltaista), että heidän mielestään vaikka sun perhetaustas on sellanen, että ei sulle mitään laissa oikeutettua viimesijaisinta etuutta kuulu.
Omaa perusturvallisuuttani ja uskoani suomalaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan järkytti pysyvästi ja ihan aidosti se ( ja uskoni ei varmaankaan koskaan palaudu täysin), että täysin tuloton, sosiaalitoimessa elämässään vähäisesti asioinut, toimeentulotukea asianmukaisesti tilanteessaan hakeva kansalainen voidaan heittää Suomen laissa vaikka kadulle asunnostaan, eikä kukaan piittaa, mitä ihmiselle käy, mikäli tällä ei ole ulkopuolisia auttajia, sukua ja ystäviä. Minä sain aikoinaan tulottomana toimeentulotukipäätöksen yhteensä noin 11 euroa kuukaudeksi ja v*ttuilua sosiaalitoimesta perään, kun kysyin, että miten herranjumala minä nyt ostan ruokaa ja maksan vuokran, kun ette minulle myönnä vimeisijaisinta toimeentuloturvaa. Sen käytöksen olisin ymmärtänyt siinä tapauksessa,jos olisin samaan aikaan saanut lisäksi jotakin muuta - mitä tahansa- yhteiksunnan peruselämismenot kattavaa etumuotoa, kuten vaikka työttömyysturvaa, lapsilisiä, kotihoidontukia tai jotakin, ja jos sitten olisi kieltäydytty myöntämästä toimeentulotuen täyttä perusnormia 419 euroa, mutta kun ei mitään sellaisia yhteiskunnan tukia, enkä ikinä varmaan edes kehtaisi hakea toimeentulotukea, jos saisin vaikka työmarkkinatuenkin suuruista etuutta yhteiskunnalta. Kadulle olisin siinä tilanteessa joutunut ilman sukulaisia ihan oikeasti ja varmaan menettänyt kaiken yhteiskunnassa ns. arvostetun kansalaisen statuksen, eli crediitit ja muut.
Lisäksi sosiaalitoimi ei _halunnut_ kertaakaan tavata minua henkilökohtaisesti, kun olin heidän asiakkaanaan, vaan itse suoraan ihmettelin asiaa puhelimessa, että miksi te ette halua kasvokkain tavata: sieltä tuli laiskanlötkösti, että " no voiithan sinä nyt varata ajan sosiaaalineuvojalle". Mikä v*ttu muuten on "sosiaalineuvoja" nykyisessä sosiaalitoimessa: joku ammattikorkeakoulumerkonomi tai sosionomi, vai? Itse en tiedä, että mitä koulutusta tohon titteliin vaaditaan.
Mitä perustuloon tulee, niin ok. jos siitä karsitaan kaikki muita riittäviä etuuksia saavat ryhmät pois: lapsiperheelliset muita etuuksia nauttivat, riittävillä työeläkkeillä elävät veronmaksajat, työssä olevat hyvätuloiset ja tottakai alaikäiset. Mutta ei toi toteudu: nää junkuttajat haluaa ne viiden vuoden kotihoidontukensa ja muut ja jos niitä maksetaan, ei voi antaa köyhimmillekään riittävästi edes ruokaan rahaa. Ja vaarana voi olla myös se, että kohta jotkut pimpelipompelit haluaa koko Euroopan tänne nauttimaan perustuloa. Vasemmisto on ihan järkevä ajatuksessaan ja ei se maksaisi paljoa tonni perustuloa, jos menisi vekka turhan toopet paperinpyörittelyt, mutta veikkaan että kyllä persuliinit ja kokkarit ja kepu vetää ton vitsiksi, koko asian.
Sais köyhät edes toimeentulotukea.:D- -----------------
Jos joku tosissaan kannattaa tonnin perustuloa, täytyy olla vieraantunut todellisuudesta. 2000 euroa esimerkiksi on normaali palkka kokoaikatyöstä. Ei lääkärin tai johtajan työstä, mutta tavallisemmasta työstä. Sillä kahdella tonnilla saa sellaisia asioita aikaan, joita putkinäköiset akateemiset pitävät itsestäänselvyyksinä. Kaikennäköiset siivoojat, kadunlakaisijat, lounaskokit jne listaa voisi jatkaa kilometrin, tienaavat kokopäivätöistä parin tonnin luokkaa, useat merkittävästi sen allekin.
Jos näille puolet tuosta palkasta tulisi kuin "manulle illallinen", niin millä motivaatiolla sitä täyttä päivää tehtäisiin? Tästä seuraisi sellainen inflaatio, että esimerkiksi alle tonnin vuokra-asunto jäisi haaveeksi. Jos taas töitä tehtäisiin puolet vähemmän ja toinen tonni tulisi valtiolta, se näkyisi vielä nopeammin katukuvassa kuin huikea inflaatio.
Mitä sitten tulee pilvilinnassaan elävän vasemmistonuoren ehdotukseen kokeilusta Itä-Helsingissä, mitä ajattelisitte siitä jos Kontulassa vuokrat raketoisivat tonnin tuntumaan samaan aikaan kun Kulosaaressa tulisi automaattisesti tonni bensarahaa Jaguaariin joka kuukausi? Tämän vasurin puheesta huomasi, ettei ole eläessään käynyt lähelläkään halveksimaansa Itä-Helsinkiä.
Itä-Helsingistä löytyy osapuilleen koko Suomen sosioekonominen kirjo: Kaitalahti tulotilastojen kärjessä, muutama muu Ullanlinnan ja Eiran perässä top 10:ssä ja sitten koko tilaston peränpitäjinä Kontula, Rastila jne. - infoo
Toimeentulon perusnormi on tästä vuodesta 461.06e/kk. Viime vuonna oli vielä 419e...
- noh.....,,.,.
----------------- kirjoitti:
Jos joku tosissaan kannattaa tonnin perustuloa, täytyy olla vieraantunut todellisuudesta. 2000 euroa esimerkiksi on normaali palkka kokoaikatyöstä. Ei lääkärin tai johtajan työstä, mutta tavallisemmasta työstä. Sillä kahdella tonnilla saa sellaisia asioita aikaan, joita putkinäköiset akateemiset pitävät itsestäänselvyyksinä. Kaikennäköiset siivoojat, kadunlakaisijat, lounaskokit jne listaa voisi jatkaa kilometrin, tienaavat kokopäivätöistä parin tonnin luokkaa, useat merkittävästi sen allekin.
Jos näille puolet tuosta palkasta tulisi kuin "manulle illallinen", niin millä motivaatiolla sitä täyttä päivää tehtäisiin? Tästä seuraisi sellainen inflaatio, että esimerkiksi alle tonnin vuokra-asunto jäisi haaveeksi. Jos taas töitä tehtäisiin puolet vähemmän ja toinen tonni tulisi valtiolta, se näkyisi vielä nopeammin katukuvassa kuin huikea inflaatio.
Mitä sitten tulee pilvilinnassaan elävän vasemmistonuoren ehdotukseen kokeilusta Itä-Helsingissä, mitä ajattelisitte siitä jos Kontulassa vuokrat raketoisivat tonnin tuntumaan samaan aikaan kun Kulosaaressa tulisi automaattisesti tonni bensarahaa Jaguaariin joka kuukausi? Tämän vasurin puheesta huomasi, ettei ole eläessään käynyt lähelläkään halveksimaansa Itä-Helsinkiä.
Itä-Helsingistä löytyy osapuilleen koko Suomen sosioekonominen kirjo: Kaitalahti tulotilastojen kärjessä, muutama muu Ullanlinnan ja Eiran perässä top 10:ssä ja sitten koko tilaston peränpitäjinä Kontula, Rastila jne.No ei kai ne käsittääkseni sitä _kaikille_ ole tarkoittaneet, sitä tonnin perustuloa ideassaan, se vasemmisto, vaan ainoastaan niille, jotka tällä hetkellä saavat suurinpiirtein hilpun alle sen saman summan älyvapaan byrokratian kautta eri tahoilta ja suuren hakemusrumban jälkeen, joka tapauksessa? Minusta se olisi aika oikeudenmukaista, että mikäli ihminen on vaikka tuloton tai hyvin pienituloinen, saisi tuhat euroa perustuloa, koska se perustulon saaminen ei varmasti jatkuisi sen jälkeen, jos tienaisi vaikka 2000 euroa kuussa. Jos nyt oikein olen käsittänyt sen perustulomallin idean, joskaan en siihen ole juuri perehtynyt.
Ja niille taas ei voi mitään, jotka sitten haluaa yhteiskunnan tuilla keinotella, jollei tule suurempaa valvontaa tukien käyttöön, (koska sellaisiakin kai aina on, joskin vähänlaisesti, arvelen) mikä kai tulisi automaattisesti jo siinä, jos joku kuntakohtainen ( usein takuulla ihmisiä eriarvoistava) toimeentulotuen myöntäminen lakkautettaisiin tms. jos niitä käytäntäntöjä muutettaisiin ja jos ko. tukimuotojen valvonta olisi Kelan hallinnoimaa. Tottakai herättää vihaa edes ajatus, että joku saisi "toimeentulotukea" "Jaguaarinsa bensoihin", mutta tuokin nyt on niin populistinen ja teennäisen fiktiivinen esimerkki, että sellaista tuskin todellisuudessa missään tapahtuu.... Ei rikkaat yhteiskunnan viimesijaismpien tukimuotojen luukuille vaivaudu, veikkaan.
Toi "perustulokin" ( mitä sillä sitten tarkoitetaankaan) oikein toteutettuna kaiketi vain helpottaisi hädänalaisten ihmisten asemaa - ja samalla tukiluukuillla asioivilta jäisi monet henkilökohtaisen nöyryyttämisen kokemukset takuulla pois. Ja tuhat euroa kuussa taas on niin pieni raha, että tuskin kukaan esim. terveydentilaltaan töihin kykenevä ja nuori ihminen viitsisi sillä jäädä makaamaan vuosiksi tyyliin, että "nyt on elämän unelmat täytetty".
Mitä johonkin Helsingin asuntopolitiikkaan tulee, niin jos Helsinki on pölhökustaa, niin olkoot. Koko Suomi ei ole mikään = Helsinki. Enkä ole perehtynyt sen vertaa, että tietäisin, mitä "vasemmistonuori"(?) josta puhut, olisi sanonut Kontulan asuinalueesta ja asuntopolitiikasta tai muustakaan, tolta osin ... Et kerro mistä asiasta tai kenestä tai mistä tossa kohdin puhut.
Mä näin, sori, vain osan siitä A- Studio- ohjelmasta, missä oli ilmeisesti vasemmistonuorten puheenjohtaja ja sitten joku kokkareiden nuorisopoliitikko keskustelemassa. Ihan fiksusti ne sinällään keskusteli molemmat.
Ton perustulo- asian osalta epäilyttää vaan se, että just ne rikkaimpien pussiin pelaavat ns. "nyhtäjät" kääntäisi senkin asian taas siten, että kohta ei tippuisi köyhimmille juuri mitään "uutta", kun perustulon myötä siinä sivussa kuitenkin lakkautettaisiin muita köyhimmille tärkeimpiä etuuksia... Ja "toimeentulotukeakaan" esim., ei haluta Kelaan varmaankaan myöskään siksi, että hakijoiden määrä kasvaisi, jos kyynisesti sanon. Nythän se on kunnissa melkein lärvivärkistä ja sosiaalityöntekijöiden henkilökohtaisesta suopeudesta kiinni, melkein, että ketkä ja mitkä mitään sosiaaliapua edes saavat ja takuulla ( olen aivan varma) sen tukimuodon hakijoiden kohtelu ei koko Suomen tasolla ole tasavertaista...
Mä en usko, että vasemmitonuori sen suuremmin mitään itä- Helsinkiä halveksuisi, kuin muutkaan. Eikä mun mielestä pienituloisten suuremmin kandeis olla ainakaan vasemmiston ideoita vastaan.
- Kannattaa odottaa
tuo mainitsemasi 2.000 kk. Siinä ajassa varmaan jotain jo ehtiikin tapahtua....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708