Uniaattikirkko Helsinkiin

Una Sancta

Tallinnassa on uniaattiseurakunta. Katolisen kirkon taholta on tarjottu mahdollisuutta osallistua liturgiaan myös Helsingissä.

Varmaan moni ortodoksi luopuisi Moskovasta ja Istanbulista ja olisi aidosti sivistynyt eurooppalainen eli roomalainen.

Miksi Arkkipiispa on jossain Kuopiossa?

24

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jossain?????????????

      Kuules nyt jossain. Kuopio on Suomessa!

      • ----------!

        Kuopio keskellämme!


      • asema ei ole tietenk
        ----------! kirjoitti:

        Kuopio keskellämme!

        Kuopio sijoituspaikkana on tietenkin vain sodan jälkeinen päätös. Arkkipiispan istuin oli ennen sotia Sortavalassa, jossa oli Ortodoksisen kirkkokunnan keskustalo.
        Voidaan hyvin sanoa, että Suomen orotodoksinen kirkko on nyt Kuopiossa jotenkin savolaisuuden ja siihen kuuluvan herännäisyyden puristuksessa, aivan kuten Konstantinopolin patriarkaattimme on Istanbulissa islamin puristuksessa.

        Kuopion asema ei ole tietenkään lopullinen, ja meidän pitää muistaa, että savolaisten ihmettelystä huolimatta arkkipiismamme virkanimike on KP Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa.


      • Paljon perää
        asema ei ole tietenk kirjoitti:

        Kuopio sijoituspaikkana on tietenkin vain sodan jälkeinen päätös. Arkkipiispan istuin oli ennen sotia Sortavalassa, jossa oli Ortodoksisen kirkkokunnan keskustalo.
        Voidaan hyvin sanoa, että Suomen orotodoksinen kirkko on nyt Kuopiossa jotenkin savolaisuuden ja siihen kuuluvan herännäisyyden puristuksessa, aivan kuten Konstantinopolin patriarkaattimme on Istanbulissa islamin puristuksessa.

        Kuopion asema ei ole tietenkään lopullinen, ja meidän pitää muistaa, että savolaisten ihmettelystä huolimatta arkkipiismamme virkanimike on KP Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa.

        "Kuopion asema ei ole tietenkään lopullinen"

        Ei niin. Mutta Helsingin asema on. Kiskot päättyvät seinään.


    • Emme siis luovu Room

      Jos teillä olisi yhtään sivistystä, tietäisitte että myös Rooman patriarkaatti on Ortodoksisen kirkon sisällä, vaikka se onkin lähtenyt paavin kirkkona omille teilleen ja lisäillyt vielä oppiinsa uusia omia roomalaiskatolisia dogmejaan. Kyllä teidän käännynnäis-katolilaistenkin pitää opiskella asioita.

      Emme siis luovu Roomasta, emme myöskään Konstantinopolista tai Aleksandriasta tai Antiokiasta tai Jerusalemista.

    • Pirun hyvä oppi

      Olen aina kuvitellut että tuhat vuotta sitten Rooman piispa korotti itsensä muiden yläpuolelle ja erosi katolisesta yhteisöstä. Itä-Roomaan jäi alkuperäinen katolinen kirkko. Käsittääkseni se oli myös täysin roomalainen. On herjaamista sanoa että Moskovan tai Istanbulin jälkeläiset eivät olisi aidosti sivistyneitä.

      Eikö uniaatit ole kreikkalais-katolisia joka suhteessa? Jossain vaiheessa heille tarjottiin etuja tai painostettiin tunnustamaan Rooman piispan ylivalta. Se oli poliittinen valinta.

      Mitä järkeä on yrittää valita kahden pääsuunnan väliltä? Minäkin voisin etsiä Pirun ja Jeesuksen välimuotoa, se olisin oikeaa eurooppalaista sivistystä.

    • Dibs

      Miksi ortodoksit muka luopuisivat omasta kirkostaan ja liittyisivät johonkin epämääräisen uniaattikirkkoon? Älä unta näe! Eurooppalaisia ortodoksitkin ovat, Itä-Eurooppakin on Eurooppaa. Kuopio on keskellä Suomea. Se on ihan hyvä arkkipiispan istuimen kaupunki.

    • Siunausta!

      Onnea yritykselle! Kertokaa minullekin, jos saatte sen toimimaan. En voisi liittyä ortodoksiseen kirkkoon sen loputtoman maallisen (Venäjän) vallan kumartelun takia, enkä varsinaiseen roomalaiskatoliseen kirkkoon merkillisine harhaoppeineen, mutta tuohon kyllä.

      Mitä Kuopioon tulee, koskaan en ole käynyt niin en tiedä miten hyvä kaupunki se on, mutta sijainti on aivan mahdoton. Ennen 2. maailmansotaa ortodoksikirkon päämaja oli käsittääkseni Viipurissa, mikä olikin sen looginen paikka. Tulkaa järkiinne ja siirtäkää se joko idemmäs Joensuuhun tai etelään, vaikka Lahteen.

      • Dibs

        Uniaattikirkko on opiltaan roomalaiskatolinen, sillä on vain bysanttilaisen riituksen mukaiset jumalanpalvelukset. Se joka siirtyy uniaattikirkkoon joutuu omaksumaan kaikki Rooman harhaopit paavin vallasta alkaen.


      • Pienempi paha
        Dibs kirjoitti:

        Uniaattikirkko on opiltaan roomalaiskatolinen, sillä on vain bysanttilaisen riituksen mukaiset jumalanpalvelukset. Se joka siirtyy uniaattikirkkoon joutuu omaksumaan kaikki Rooman harhaopit paavin vallasta alkaen.

        Mieluummin paavi kuin turkkilaisten armoilla elävä ekumeeninen patriarkka tai Venäjän johdon sätkynuket.


      • paavin erehtymättömy
        Pienempi paha kirjoitti:

        Mieluummin paavi kuin turkkilaisten armoilla elävä ekumeeninen patriarkka tai Venäjän johdon sätkynuket.

        Paavillahan on nämä seksiskandaalit nyt päällimmäisenä hoidettavana. Onneksi hänelle on aivan viime aikoina joskus 1800-luvulla säädetty avuksi dogmi paavin erehtymättömyydestä.


      • Skandaalista toiseen
        paavin erehtymättömy kirjoitti:

        Paavillahan on nämä seksiskandaalit nyt päällimmäisenä hoidettavana. Onneksi hänelle on aivan viime aikoina joskus 1800-luvulla säädetty avuksi dogmi paavin erehtymättömyydestä.

        "Paavillahan on nämä seksiskandaalit nyt päällimmäisenä hoidettavana."

        Eikös Vatikaanissa ollut jokin talousskandaalikin juuri?


      • on erikoistunut pese
        Skandaalista toiseen kirjoitti:

        "Paavillahan on nämä seksiskandaalit nyt päällimmäisenä hoidettavana."

        Eikös Vatikaanissa ollut jokin talousskandaalikin juuri?

        Vatikaanin oma pankkihan on erikoistunut pesemään erityisesti Italian mafian ja muiden rikollisjärjestöjen sinne tallentamia varoja.


      • joo mies
        on erikoistunut pese kirjoitti:

        Vatikaanin oma pankkihan on erikoistunut pesemään erityisesti Italian mafian ja muiden rikollisjärjestöjen sinne tallentamia varoja.

        tuohan haiskahtaa tuomitsemiselta


    • Missä se on?

      Missä sen uniaattikirkon päämaja on, onko sillä omia johtajia vai onko se vain paavin kirkon osa? Eihän se Tallinnakaan ole ihan keskellä Suomea!

    • ?
    • Tiedonhaluinen

      Koska se uniaattikirkko tulee Helsinkiin ja mihin se sinne tulee?

      • Kuorolaulun ystävä

        Tuleeko sinne hyvä kuoro myös?


    • tämmössii ajattelloo

      Tervetuloa vaan, minä ainakin liityn siihen saman tien.

      • Ettei olis humpuukia

        Juu juu mutta milläs liityt kun ei kerrota, mihin tämmöinen uniaattikirkko tulee ja milloin se sinne tulee.


    • tavis

      Ihan vaan näin taviksena olen ymmäränyt, että se Uniaattikirkko on Kallvikissa, sinne mahtuu myös hindut ja buddhalaiset jne. Ei sinne mitään liittymiskaavakkeita ole, sen kun lahjoittaa rahaa säätiölle, niin sielu pelastuu. Tilinumero löytyy niitten nettisivuilta.

      • Kallvik?

        Täh? Vähän liian ekumeenista, jos hindut ja buddhalaiset ovat samassa firmassa. Viitsitkö valaista (pun intended) vähän?


    • Yksi Pyhä....

      Oikea Ortodoksisuus ei ole nurkka patriotismia. Valitettavasti tämä kuitenkin on realiteetti idän ortodoksisuuden historiassa. On selvää että Ortodoksisuus ja Katolilaisuus ovat monessa asiassa vain kolikon toinen puoli, mutta tämän tajuavat paremmin katolilaiset kun monet autokefaalisten ortodoksisten kirkkojen jäsenet.

      Monessa mielessa on idän ortodoksisuus proto-protestanttisuutta- nationalistista, sisäänpäinkääntynyttä ja riitaisaa pirstoutuneisuutta. Idän Ortodoksisuutta kuin äärimilleen vietyä lännen protestanttisuuta leimaa itseriittoinen Caesoropapismi, (valtion ikuisessa helmassa riippuvinen).

      • sablluu

        OIKEIN!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe