Neliveto aloittelijalle?

ei niin autotietäjä

Olen autokoulussa, jossa autot ovat etuveto corolloja ja auriksia. Kun pian kortin saan, niin harkinnassa autoksi olisi Subaru Impreza, joka on neliveto. Onko neliveto uudelle kuskille jotenkin haastavampi mitä autokoulun etuveto? Muuten Impreza vaikuttaisi mukavalle autolle. Kaipailisin asiallisia vastauksia.

15

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgsgfg

      ei ole, haasteellisin olisi takaveto... mutta sen voin että kannattaa harkita vielä, itsekin muistan kun halusin vaikka mitä autoja ensinmäiseksi autoksi :D

      • ???

        No enpä tiedä tuosta takavetoisen haasteellisuudesta. Itse aloitin autoilun takavetoisella, ja minusta sen käytös liukkaalla oli ihan loogista. Periaatteessa ohjautuu liukkaalla aivan samalla tavalla kuin mopo ja jopa polkupyörä. Takavetoisiahan ne nuo kaksipyöräisetkin ovat ja siksi se takavetoisen käyttäytyminen oli jo valmiiksi syvällä alitajunnassa.

        Toinen autoni oli jo etuvetoinen, ja etuvetoon tottuminen otti mulla pari vuotta. Eli omien kokemusteni perusteella väittäisin päinvastoin etuvetoisen olevan takavetoista haasteellisempi.

        Ja nelivetoja on niin montaa lajia, että niistä ei voi oikein sanoa mitään yleispätevää. Jotkut menee muuten kuten takavetoiset, mutta kiihdyttäessä pito riittää paljon paremmin. Toiset puskee aluksi kuten etuveto, mutta takavedon kytkeytyessä tarjoavat perää sivulle ja joistakin ei koskaan ennalta tiedä kumpi pää alkaa lipsua ensin.


      • 6+4
        ??? kirjoitti:

        No enpä tiedä tuosta takavetoisen haasteellisuudesta. Itse aloitin autoilun takavetoisella, ja minusta sen käytös liukkaalla oli ihan loogista. Periaatteessa ohjautuu liukkaalla aivan samalla tavalla kuin mopo ja jopa polkupyörä. Takavetoisiahan ne nuo kaksipyöräisetkin ovat ja siksi se takavetoisen käyttäytyminen oli jo valmiiksi syvällä alitajunnassa.

        Toinen autoni oli jo etuvetoinen, ja etuvetoon tottuminen otti mulla pari vuotta. Eli omien kokemusteni perusteella väittäisin päinvastoin etuvetoisen olevan takavetoista haasteellisempi.

        Ja nelivetoja on niin montaa lajia, että niistä ei voi oikein sanoa mitään yleispätevää. Jotkut menee muuten kuten takavetoiset, mutta kiihdyttäessä pito riittää paljon paremmin. Toiset puskee aluksi kuten etuveto, mutta takavedon kytkeytyessä tarjoavat perää sivulle ja joistakin ei koskaan ennalta tiedä kumpi pää alkaa lipsua ensin.

        Kysymys on Impreza. Ei lipsu etu- tai takapää. Jatkuva neliveto pitää siitä huolen.


    • 24 asiantuntijat

      ainakin näillä palstoilla auton tärkein ominaisuus on mahdollisimman suuri moottori teho.osta sellainen.

    • oppirahat kalliita

      kunhan muistat, että juuri kori saanut ei osaa ajaa vaikka kunka usko on suuri.

    • eikä kirjoitustaitoi

      "Muuten Impreza vaikuttaisi mukavalle autolle"
      ....vaikuttaisi mukavalta autolta!

    • Autoensiautotoisosos

      Täysin järjetön valintahan tuo on ensiautoksi, mutta niinhän ne useimmilla on.

      Osta pois ja katso kustannuksia vuoden ajon jäljiltä. Saatat hämmästyä summan suuruutta.

      Mihin tarkoitukseen sitä nelivetoa meinasit tarvita, ja mihin tarkoitukseen autoa yleensäkään?

      • ei niin autotietäjä

        Ei se neliveto ole se houkuttavin asia, vaan auton ulkonäkö ja teho ( turbo). Auto meinasin huviajeluun ja koulumatkoihin, sekä myös hieman pidempiin ajoihin (sukulaisten luona etelä-itä, ja pienempiä max 200km reissuja). Jotenkin vain impreza vaikuttaisi mukavaLTA autolta (kiitos hra. kielipoliisi).


      • Autoensiautotoisosos
        ei niin autotietäjä kirjoitti:

        Ei se neliveto ole se houkuttavin asia, vaan auton ulkonäkö ja teho ( turbo). Auto meinasin huviajeluun ja koulumatkoihin, sekä myös hieman pidempiin ajoihin (sukulaisten luona etelä-itä, ja pienempiä max 200km reissuja). Jotenkin vain impreza vaikuttaisi mukavaLTA autolta (kiitos hra. kielipoliisi).

        Tavoitteletko näitä 90-luvun puolivälin tuontiautoja, joissa ratti oikealla? Niitä näyttää saavan halvimmillaan 5000 - 6000 euron hinnalla.

        En tiedä mitä noissa tehoa oikeasti on, mutta nettiauton ilmoituksissa väitettäisiin olevan 275 hv.

        Ihan rehellisesti sanottuna, kerjäät ongelmia itsellesi, mikäli tuollaisesta haaveilet.

        Kyseessä on auto, jolla se 200km reissukin on suuri seikkailu. Koskaan ei tiedä mikä laukeaa. Juu, japanilainen tekniikka on kestävää, mutta noita on poljettu kuin tulpatonta mopoa. Voimansiirto ja moottori ovat joutuneet koville.

        Osat maksaa varmasti paljon ja niitä menee. Kulutus ja vakuutukset, pilvissä...

        Heitän varovaisen arvion että vuotuinen 20.000km ajo tuollaisella maksaa 8000 - 10000 euroa. Juu tein ihan laskelman, realistinen arvio tuo on. Itsekin kortin joskus sain ja piti saada skyline... korjausta korjausta ja korjausta

        Mutta, jos lompakko kestää niin antaa palaa. Se, että pärjäätkö nelivedon kanssa, on ihan sivuseikka, tuo teho se on mikä ottaa hengiltä juuri ajokortin saaneen. Kun tehoa on, sitä pitää käyttää, niin se vaan menee.


    • Ensiksikin varaudu siihen, että jos hankit nelivetoisen ensiautoksesi, niin sen jälkeen ei Sinulle muu enää kelpaa. Kerran neliveto aina neliveto. niin se menee.

      Autokoulussa ei varmaan opeteta kovin syvällisesti nelivedolla ajoja, eikä periaatteessa tarvitsekaan. Ei siinä mitään muuta ihmeelistä alussa ole kuin aina tuntuu olevan kesäkeli liikkeelle lähdettäessä, mutta pysähtyy yhtä huonosti kuin mikä auto hyvänsä liukkaalla.

      Jotta saat kaiken hyödyn nelivedosta, niin pyydä jotain SP-kaveriasi muutaman kerran hiekkamontulle mukaan. Sotilaspoliisikoulutuksen saaneille varusmiehille annetaan nelivetokoulutus.

    • 45678876543

      Kunhan muistat ettei nelivedosta ole mitään hyötyä jarrutuksissa. Jotkut innostuvat niin nelivedon kiihtyvyydestä ja etenemiskyvystä liukkaalla että kuvittelevat sen pysähtyvänkin 2-vetoista paremmin.

    • 6+3

      Jospa jatkaisit linja-autolla taivallusta. .

      • 6+4

        Mikä helkutin typerys olet. Asiallinen kysymys nelivedosta ja sinä pöhkö vastailet tuommoisia.


      • ei niin autotietäjä

        Toiveajattelua täällä korvessa ;) . Kiitos kaikille vastauksista! :)


    • aikuinen vastaa..

      Enemmän joutuu tekemään töitä, että kyllä koska neliveto on kalliimpi auto
      aina hankintahinnan suhteen ja sitten myös polttoaineenkulutus on suurempi.

      Toinen asia on sitten liikenteessä mitä tollasella autolla tekee,
      ne autokoulun autot olisi puolta halvempia ostaa ja käyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2937
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2809
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2313
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1773
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1679
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1556
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1556
    8. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1226
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1225
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1050
    Aihe