Olen tavannut ihanan miehen josta tunnun todella pitävän, olen tuntenut hänet n. 2 vkoa. Eilen sain tietää, että hän on ollut lestadiolainen, ja perheessä ja suvussa heitä on paljon. Itse taas olen agnostikko tai ateisti (en ole vielä osannut päättää mitä mieltä olen jumaluudesta)... Mies sanoi, että perhe ottaa minut vastaan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin perhe, mutta silti minua pelottaa että minut leimataan syntiseksi pakanaksi ja että taustamme ja arvomme ovat liian erilaisia.Mitä mieltä olette asiasta?
Ateistin ja entisen lestadiolaisen suhde ??
8
165
Vastaukset
- vaikea juttu
Vaikea asiaa on näin etäältä neuvoa. Ei kai nyt sitten auta muuta kuin rohkasita mielensä ja mennä tutustumaan, jos mies on niin ihana. Olette aksvaneet erilaisessa ympyröissä ja lapsuudessa. Riippuu myös teitä, miten suuri arvo teillä molemmilla on näissä maailmankatsomusasioissa. Kun ihastunut laimenee ja arki asuuu esiin, voi nämä asiat tulla kompastuskiviksi yheiselle polulle. Ja jos tulee yhteisä jälkeläsiä, miten heidät kasvatetaan.
Teidän itsenne pitää päättää. - Mehumaija
Koko jutun pääpointti on siinä että kerrot miehen olevan ENTINEN lestadiolainen. Ihmisiä on kuitenkin monensorttisia kaikissa uskomusjärjestelmissä. MInäkin tunnen erään lestadiolaisnaisen, entisen työkaverini, joka eleli paikkakunnallamme lähes kuin kuka tahansa muukin nuori nainen eikä käyttäytynyt lestanormien mukaan. Vaikeuksia siitä ennen pitkää sitten kyllä tuli, nainen alkoi odottaa lasta naimisissa olevalle miehelle. Nainen erosi lestayhteisöstä ja muutti toiselle paikkakunnalle, missä sai oloittaa uuden elämän ilman lestarasitteita. Elää nykyään kuin kuka tahansa normaali ihminen.
Eli kyllä toivoa on, kaikki lestat ei ole niin ahdasmielisiä kuin kuvittelisi. - TJ
Olen tavannut erään entisen lestadiolaisen. Hyvin värikäs ja hauska tyyppi. Hän kertoi ihan suoraan millaista paskaa hänen elämänsä oli ollut kunnes hän tuli järkiinsä ja huomasi missä hourulassa oli lapsuutensa ja nuoruutensa elänyt.
Mitä sinä sukulaisista välität, anna palaa jos kaveri on kiva. - O'ou
Jos mies on _entinen_ lestadiolainen ja suku hyväksyy hänet, niin ei liene mitään syytä, mikseivät he voisi hyväksyä sinua. Ehkä ei kuitenkaan heti kannata ateismia mainostaa;-)
Joskus lestadiolaisperheessä käy niin, että kun lapsi päättää jättää lahkon, niin häntä ei enää sen jäkeen hyväksytä. Miesystävällesi ei kuitenkaan ilmeisesti ole käynyt niin, joten hänen sukunsa ei sitten varmaan ole niitä kaikkein kiihkeimpiä hihhuleita. Kyllä äkkiä huomaat, onko se mies ja hänen sukulaisensa aivan kahjoja vai mitä.
- jdze
Miehen suku voi ajatella että tuhoat miehen mahdollisuudet kääntyä takaisin oikealle tielle, vaikkei suoraan ilmaisisikaan sitä. Osa saattaa jopa pitää sinua Saatanan juonena, jolla paholainen pitää miestä otteessaan (tämän suuntaista olen kuullut ainakin helluntailaisten suunnalta). Voi myös olla että väki on oikein ystävällistä ja suvaitsevaa, ei sitä oikein voi saada selville kuin kokeilemalla.
Keskustele miehen kanssa näkemyksistänne. Itselläni oli nykyisen suhteeni alkuvaiheessa ajoittain ongelmia, kun olin juuri luopunut uskostani ja rakensin itselleni uutta arvomaailmaa. Itse olen kristinuskon suhteen ateisti (kristinuskon jumala on ristiriitaisuudessaan järjetön konsepti), mutta yleisesti ottaen olen agnostinen ateisti, koska on mahdoton todistaa ettei ole olemassa jotain jumalaa. Minkään jumalan olemassaolosta ei tosin ole mitään viitteitä, joten elän niin kuin jumalia ei olisi. - ketjun aloittaja
Kiitos vastauksistanne, ne olivat rohkaisevia :)
Nyt olen tavannut miehen lähimmät perheenjäsenet (kaikkia sukulaisia en voinut heti edes tavata koska heitä on niin paljon :D ) ja voin kertoa että he kaikki olivat ainakin vielä ensitapaamisella todella ystävällisiä minua kohtaan... He tietävät etten ole lestadiolainen, mutta ateismiani en mennyt mainostamaan.. Uskon, että arvomme eivät ole liian erilaisia taustoistamme huolimatta.. Tämä on hyvä esimerkki muillekin siitä, että ei kannata uskonasioiden tulla väliin :) Uskon, että jos polkumme eroavat, ne johtuvat muista asioista kuin suoraan esim. sukulaisten painostuksesta. - eatuatu
Olen huomannu että vaikka lestadiolaiset korkeaa moraaliansa mainostaakin,niin ei niiden säännöt niitä itseä koske,ne vain muita solvaa aina.
Niillä on niin puhtaat aatteet ja ahtaat puitteet että niiden on mahdotonta mahtua itsekkään raameihinsa.
uskovaisten naisethan on yhteiset ja lapsilla ei ole mitään ihmisoikeuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2484078Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1282343Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411491
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39968Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein129958- 77949
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!335889Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8867J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62790