Moni hajoittanut autonsa ja itsensä renkaita vaihtaessa. Tyypillisimpiä virheitä on nosto auton omalla tunkilla, huonolla alustalla, nosto väärästä kohdasta, pultin katkeminen, pultin vääntäminen väärille jengoille, auton rojahtaminen maahan tai pahimmassa tapauksessa vaihtajan päälle, vääntäminen tai potkiminen ja siinä itsensä vahingoittaminen (tyypillisin selän särkeminen) jne.
Muutama kymppi ammattimiehille ja varmasti pysyy alla koko kesän ja meno on luotettavaa. Vain pihtarit viitsii tehdä sen itse.
renkaanvaihto on parempi jättää ammattilaisille !
48
3380
Vastaukset
- moni on säästänyt
Minkäs liikkeen palvaluksessa kirjoittaja on?
Sinun ainakin kannattaa jättää "hommat" ammattilaiselle.
Noiden vaihto kuuluisi opettaa jo ala-asteella. - Myyrmäki
Siis itse vanhana autoasentajana puollan kohtaa itsensä hajottaminen.
Mitä tulee ammattilaisen yrityksen osaanmiseen, niin töihin kelpaa jopa semmonen joka ei omista ees ite autoa.
Eli jos et itse tee työtä niin ei ainakaan kannata kaikille antaa renkaan vaihtoa.- Isoo-Jorma
Mikä peruste se auton omistaminen on ?
Voi olla monta kertaa pätevämpi vaikka ei itse omista autoa. Avainsana on koulutus, olen varma että kunnon rengasliikkeessä koulutetaan jokainen töihinotettava huolella.
Eihän kaikki kätilötkään ole itse synnyttäneet, silti ovat rautaisia ammattisia sillä saralla. - Vai koulutetaan
Isoo-Jorma kirjoitti:
Mikä peruste se auton omistaminen on ?
Voi olla monta kertaa pätevämpi vaikka ei itse omista autoa. Avainsana on koulutus, olen varma että kunnon rengasliikkeessä koulutetaan jokainen töihinotettava huolella.
Eihän kaikki kätilötkään ole itse synnyttäneet, silti ovat rautaisia ammattisia sillä saralla.Näkispä vaan. Ja vaikka näytetäänkin kädestä pitäen ei ole yhtään varmaa että hönö tajuaa. Ihan kuin amiksessa, sutta ja sekundaa syntyy oikein urakkatahtiin eikä kaikkea kerrota varsinkaan asiakkaalle. Renkaanvaihto ja rengastyöt yleensä on sen verran tekniikkalaji ettei siihen pidä tumpeloa päästää lainkaan. Oikea tuntuma syntyy kuukausien tai jopa vuosien tekemisellä, ei oppikirjasta. Eikä kaikista tule ammattimiehiä koskaan.
- älätahojosetosaa
Toisilla on peukalo keskellä kämmentä, eikä järjen käyttökään ole sallittua. Kaikki eivät kuulu siihen joukkoon ja lopputulos voi olla jopa parempi kuin "ammattimiesten" jäljiltä.
Viimeksi kun omasta autosta piti renkaat irrottaa ammattimiehen jäljiltä, tarvittiin siihen reilu jatkovarsi. Voisi joillekkin ammattimiehille suositella momenttiavainta renkaiden kiinnitykseen.
P.S. Kyse ei ole pihtaamisesta. Kun itse osaa, on se vaan kaikin puolin niin paljon vaivattomampaa.- tuhatNm
Samoin täällä. Ammattilainen oli laittanut aluvanteen pultit niin kireelle etten meinannut saada auki kunnon jatkovarrellakaan. Suoraan sanottuna alko veetuttamaan taas nämä "ammattilaiset". Hyvänä puolena metodissa lienee se ettei jälkikiristystä tarvitse tehdä, eikä mikä tahansa pitkäkynsinen niitä ihan helposti auton alta vie. Huonona puolena sitten että renkaan vaihto on likimain mahdotonta jos sattuu rengasrikko ja tarttis vaihtaa alle varapyörä.
- Minulle laittoivat
tuhatNm kirjoitti:
Samoin täällä. Ammattilainen oli laittanut aluvanteen pultit niin kireelle etten meinannut saada auki kunnon jatkovarrellakaan. Suoraan sanottuna alko veetuttamaan taas nämä "ammattilaiset". Hyvänä puolena metodissa lienee se ettei jälkikiristystä tarvitse tehdä, eikä mikä tahansa pitkäkynsinen niitä ihan helposti auton alta vie. Huonona puolena sitten että renkaan vaihto on likimain mahdotonta jos sattuu rengasrikko ja tarttis vaihtaa alle varapyörä.
aluvanteeseen renkaan paikkauksessa vararenkaassa olleet peltivanteen pultit.
tuhatNm kirjoitti:
Eipä taida kiristykseen käytetty momentti hirveästi vaikuttaa jälkikiristystarpeeseen. Alussa on se haaste, että voi olla roskaa vanteen ja pultin/navan välissä ja se sieltä ajan kuluessa jauhautuu pois. Ja sitten on löysää.
Itsehän vaihdan omalla pihalla muutaman kaljan kanssa. Hauskaa puuhaa. Ja tulee ne pultitkin putsattua ja öljyttyä/vaselinoitua samalla. Eipä noissa firmoissa moista yleensä tehdä.
- Upea Mies 40v
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. En halua liata liata käsiäni moisessa hommassa ja rahastakaan ei ole puutetta. Mielelläni annan työn ja maksan huollon söpöille kundeille.
Tuovat vielä Audini toimenpiteen jälkeen firman oven eteen.- Autistikuski
Ovatko myös ottaneet poskeen?
- ksdjfksjdfbksdbjfksd
Eihän pihtaamisessa kai mitään pahaa ole, itse kyllä kutsuisin sitä järkeväksi rahankäytöksi.
Kun parikymppiä renkaanvaihdosta otetaan kerralla, ja itsellä menee siihen hommaan puoli tuntia niin kyllä minulle kelpaa 40 euron tuntikorvaus moisesta puuhastelusta.
Lisäksi tuo "ammattilaisten" renkaanvaihto kun johtaa siihen ettei niitä pyöränpultteja tahdo saada auki perinteisin avaimin, niin otan sen riskin että rikon jotakin, kun se riski on "ammattilaisellakin" näemmä olemassa (pultti poikki, kierteet sökönä jne) - neiditvieliikkeeseen
Renkaat vaihtaa itse nopeemmin kun mitä menis ajaa sinne rengasliikkeeseen, odotella sielä ja ajaa takas kotiin.
Jos pelkää käsien likaantumista niin hanskat on keksitty.
Ne jotka täälä leijuu että ei oo rahasta kiinni niin en itse vaihda, on luultavasti niitä persaukisia, tai pikkupomoja jotka luulevat olevansa rikkaita.
Ne oikeasti rikkaat jotka tunnen, vaihtavat itse renkaat. Eivätpä olisi rikastuneet jos eivät käyttäisi rahojaan järkevästi ja neiteilisivät joka asiassa eivätkä tekisi itse mitään - JarkkoPKL19
Mielelläni vaihtaisin jollain muulla mutta kun kun työn jälki on surkeata.
Ei putsata jarrulevyja, vedetään painepyssyllä pultit poikki yms. yms - Laatu maksaa
Tai tässä tapauksessa ei maksa koska laadukasta työtä saa vain itse tekemällä. En todellakaan päästäisi ketään amista koskemaan vanteisiini.
- hallitunkki
Aloittajalle:
Tätä kutsutaan myös uusavuttomuudeksi. Jos on omat tilat renkaiden säilytykselle ja perusterve, en nää mitään syytä teettää työtä ulkopuolisella, mukavuudenhalun myötä, laiskuuttaan.
Sitä ollaan menossa yhteikunnassa siihen suuntaan, että huussireissutkin pitää kohta tehdä ulkopuolisella, kun ei osata/haluta pyyhkiä ite, vaan kaikki pitää teettää muualla.Eikös se nyt vaan ole järkevää, että kukin tekee niitä asioita, joissa on hyvä? Minä en ole kovin hyvä renkaanvaihtaja. Kyllä ne on alle aina saatu, eikä ole vielä ajossa tipahtaneet, mutta vitutus moisesta puuhastelusta oli astetta rankempaa...
Sovitaan, että minä näpyttelen tietokonetta ja tienaan sillä rahaa, jota käytän palveluiden ostamiseen — muun muassa renkaanvaihtopalvelun.
Hyvä idea tuo paskaduunien (kirjaimellisesti) ulkoistaminen. Ajattele miten paljon mukavampaa olisi istua baarissakin, jos ei vähän väliä tarvitsisi vessassa hypätä. Saati sitten jossain keskustan bilebaarissa naiset, jotka joutuvat vielä jonottamaankin puoli tuntia sinne kusiluukkuun pääsyä...- Kiitoskiitos
The_Rat kirjoitti:
Eikös se nyt vaan ole järkevää, että kukin tekee niitä asioita, joissa on hyvä? Minä en ole kovin hyvä renkaanvaihtaja. Kyllä ne on alle aina saatu, eikä ole vielä ajossa tipahtaneet, mutta vitutus moisesta puuhastelusta oli astetta rankempaa...
Sovitaan, että minä näpyttelen tietokonetta ja tienaan sillä rahaa, jota käytän palveluiden ostamiseen — muun muassa renkaanvaihtopalvelun.
Hyvä idea tuo paskaduunien (kirjaimellisesti) ulkoistaminen. Ajattele miten paljon mukavampaa olisi istua baarissakin, jos ei vähän väliä tarvitsisi vessassa hypätä. Saati sitten jossain keskustan bilebaarissa naiset, jotka joutuvat vielä jonottamaankin puoli tuntia sinne kusiluukkuun pääsyä...No näinhän se on. Tosin..
Mikäli haluaa asiat tehdä hyvin, niin ei ole vaihtoehtona kuin tehdä itse. Mikäli haluaa renkaansa oikeaan momenttiin, tarkistaa samassa jarrujen, jousien ja iskarien kunnon yms. niin pitää tehdä itse.
Mikäli haluaa valkoiset alumiinivanteet pitää valkoisina, ei ole vaihtoehtona kuin itse pestä ja vahata vanteet. Jos haluaa renkaat silloin alle kuin itse haluaa, ei ole vaihtoehtona kuin vaihtaa itse.
Sitten vielä se, että pääosa suomalaisista on vakituisessa työsuhteessa, jossa työtuntien määrä on vakio. Näin ollen 8 tunnin jälkeen lähdetään kotiin, eikä tehdä mitään renkaanvaihtohintoja sisään. Toki monessa työpaikassa tämä periaatteessa onnistuu, mutta ei yhtään näin ruusuisesti kuin annat ymmärtää.
Enkä oikein tiedä onko siitä oikeasti haittaa, että välillä joutuu omalta mukavuusalueeltaan pois, ja joutuu käyttämään päätään ja ruumistaan. Varsinkin meille sisätyöntekijöille tekee välillä ihan hyvää käydä ulkona katsomassa millaista siellä taas olikaan.
Itsekään en tykkää pitää autoani kunnossa, mutta toisaalta kun kuitenkin olen sen pitänyt, niin olen tyytyväinen tästäkin taidosta.
- täti-immeinen
No niinpä, eilen vaihtoi tämä täti (reilut 50v) kesärenkaat alle. Aikaa meni 20 minsaa ( talvirenkaiden vanteiden pesu).
Ei tulisi mieleenkään ruveta varaamaan aikaa jostain rengasliikkeestä, pakata renkaat takakonttiin, ajaa muutama kymmenen kilsaa ja odotella vuoroaan jne...
Mikäs on kivempaa kuin kauniina päivänä vaihdella suvikumit alle =)- perfekt däck
Löytyyhän täältä vielä ihan oikeita työtä pelkäämättömiä ihmisiä.
Renkaanvaihtorumban aloitin joskus 70-luvun alkupuolella ja vielä se on sujunut ihan kohtuullisesti . Siinä saa lisäksi reipasta, monipuolista liikuntaa ja ulkoilmaa.
Kun jotain välillä puuhastelee, niin ei tarvi käydä tunkkaisella kuntosalilla.
Kun vielä tarkistaa rengaspaineet, niin lopputulos on suorastaan loistava.
- buahhahhaaaaa
Osoitat sentasoista tietämättömyyttä että sinun onkin parasta jättää ymmärrystä vaativat asiat ammattilaisten tehtäväksi!
- liikkeet ei osaa
Jaa...juurihan oli uutinen,kun pyörä lähti irti ja hajoitti akselin.Oli laitettu juuri liikkeessä ja koneella pultit kiinni:=)Ei saa ikinä luottaa liikkeeseen vaan on aina itse tarkistettava pultit heti.
- antiammattilainen
Minä ajelin iloisena uusilla kesägummeilla kohti kotia ja kääntyessäni pihaan kuului iloinen skviik-kruntsh.
Ammattilaiset olivat kiristäneet melkein kaikki pultit melkein kunnolla.
Eipä ihme, että jälkikiristystä suositellaan.
Eikä tässä vielä kaikki. Yksi rengas oli asennettu väärinpäin vanteelle.
Ammattilaisia, totta tosiaan.
- 14v
En itse edes autoile , mutta olen silti tunnollisesti vaihtanu renkaat isän kanssa jo 9-vuotiaasta lähtien ja nyt jo itse. Ei ole onkelmia kun hommat tehdään huolella ja rauhassa.
Renkaiden pakkailu autoon ja korjaamolle vieminen ei ole tullut mieleenkään, kun on niin helppoa ja samalla mukavaa puuhaa tuo renkaiden vaihtaminen. Se täytyy vaan osata. - gddfgdgbb
En yhtään epäile etteikö nykyiset uusavuttomat hyvinkin saata jonkun noista ongelmista aikaan saada.
Itse olen kuitenkin vaihtanut autoni renkaat 25 vuotta itse auton omalla tunkilla ja avaimella, ja aina on onnistunut ongelmitta. - 2.4 STW
Aivan totta minun liisariin renkaat varastoi ja vaihtaa "ammattiliike".
Tuo Ammattiliike on hipsuissa sen vuoksi että lähes poikkeuksetta poikaset ei tiedä mitä tarkoittaa momenttiin kiristäminen.
Se ei tarkoittaa sitä että pyssyllä kilistellään pultit viimeisen päälle kireälle ja sen jälkeen naksautetaan momenttiavaimella ja todetaan että kiinni on. Varmasti onkin kiinni... ylikireällä. Pultin/mutterin pitää kierähtää momenttiavaimellakin ainakin 1/8 kierrosta ennen naksahdusta muuten pyssyllä tehty esikiristys oli liian tiukka.
Eikö tällaista perusasiaa opeteta edes ammattikoulussa?- fghgghf
Ammattikoulun käyneille on muitakin töitä kuin vaihtaa renkaita. Rengasliikkeen pitäisi pitää viiden minuutin pikakoulutus kaikille työntekijöilleen ennen töiden aloittamista. Ei voi vain luottaa siihen, että joka jamppa nyt renkaat osaa vaihtaa.
- minäpä tahon
Sarjassamme typeriä aloituksia. Jotkut vaihdattaa rengasliikkeessä, jos siltä tuntuu, se on heidän asiansa. Kaikki eivät ole tumpeloita, uusavuttomia, laiskoja, tai muuten kyvyttömiä kyseiseen toimenpiteeseen, ja vaihtavat renkaansa itse.
Syitä muilla vaihdattamiseen tai itse vaihtamiseen on monia. Itselleni on 36 vuoden ajan ollut renkaiden vaihto itse itsestäänselvyys ja tulee olemaan jatkossakin. En viitsisi lastata likaisia renkaita autoon, roudata niitä jonnekkin parinkymmenen kilometrin päähän ja odotella, kun joku ammattilainen vaihtaa ne autoni alle, itselleni huonosti sopivana ajankohtana. Helpompi vaihtaa ne itse omassa pihassa juuri silloin kuin itselle sopii, ja "täsmävaihtona" kelien suhteen.
Ja pihtaamisesta ei tosiaankaan ole kyse.
Muutaman kerran olen vaihdattanut uudet renkaat suoraan alle ja niistä kokemuksista yhdyn niihin, jotka valittavat, että rengasliikkeessä ei osata kiristää pyörän pultteja. En yleistä, useimmat varmasti osaa, mutta se yksikin ylikireälle kiristetty pultti on liikaa. Liikkeessä tehdyn renkaanvaihdon jälkeen sattui rengasrikko tien päällä ja olin kusessa. Auton omalla avaimella ei auennut yksikään pultti, avain vain vääntyi käyttökelvottomaksi. Jonkin aikaa sain odotella,että eräs ystävällinen autoilija pysähtyi, jonka kontista löytyi kunnollinen ristikkoavain. Mutta silläkään ei auennut, vaikka tuota ruistakin on ranteessa enemmän kuin useimmilla. - 446653735735
Miksei muka onnistuisi auton omalla tunkilla? 20 vuoden ajan olen vaihtanut renkaat auton oman tunkin avulla eikä mitään ongelmia ole ollut.
- ghrejrsjjsjs
Todella naurattaa nämä nykypäivän uusavuttomat, oma 58 vuotias äitinikin vaihtaa renkaat itse ja hänkin onnistuu siinä ilman mitään ongelmia ja säästää 50€ joka kerta kun vaihtaa itse.
- slfbksldfklsjdflskdf
Mistä tuo 50 euron säästö muodostuu?
20 euroa renkaanvaihdon hinta, mutta mistä tuo loppu 30 euroa tulee? Ajaako hän mahdollisesti 120km:n päähän vaihdattamaan ne? - hyödyllinen työ
slfbksldfklsjdflskdf kirjoitti:
20 euroa renkaanvaihdon hinta, mutta mistä tuo loppu 30 euroa tulee? Ajaako hän mahdollisesti 120km:n päähän vaihdattamaan ne?Sehän tekee jo satkun vuodessa. Mullakin on siis kertynyt jo 3600 € käytettäväksi johonkin muuhun
- hintojakysellyt2012
slfbksldfklsjdflskdf kirjoitti:
20 euroa renkaanvaihdon hinta, mutta mistä tuo loppu 30 euroa tulee? Ajaako hän mahdollisesti 120km:n päähän vaihdattamaan ne?vaikka ostais uudet renkaat niin silti veloittavat 30 euroa allelaitosta eli vähintään 50 euroa veloittavat jos et osta sieltä renkaita. 20 euroa voi maksaa jossain peräkylässä missä ei löydy asiakkaita mutta 50 euroa on normaalihinta vaihdolle rengasliikkeessä sesonkiaikana.
- lkdfbksdnflsfsdfsdf
hintojakysellyt2012 kirjoitti:
vaikka ostais uudet renkaat niin silti veloittavat 30 euroa allelaitosta eli vähintään 50 euroa veloittavat jos et osta sieltä renkaita. 20 euroa voi maksaa jossain peräkylässä missä ei löydy asiakkaita mutta 50 euroa on normaalihinta vaihdolle rengasliikkeessä sesonkiaikana.
50 euroa !!!!!!
Jummalauta, pitää alkaa vaihtamaan renkaita työkseen.
100 - 200 euroa tunnilta, mokomasta apinahommasta.
huonoa huoltoo renkas liikkees kun vanteita ei puhisteta ja pultteja ei laiteta momenttiin kusettavat köyhää kansaa silmään renkas liikkeet on konkurssin partaalla
- Nouvei
Juu sinne vain ammattilaisille vaihtoon. Tuloksena saat pyssyllä yli 200 Nm momenttiin vedetyt pultit, pulttien kierteitä ei tietenkään pyyhkäistä rätillä puhtaaksi, jarrulevyjen ja -palojen kuntoa ei tietenkään katsota, vanteisiin tehdään luonnollisesti sekalainen määrä pikkukolhuja, nostokohdat vedetään luonnollisesti tunkilla lyttyyn, kun hommia tehdään pihalla urakalla ja nastarenkaat kieritellään takapaksiin puskurin yli. Boonuksena päälle auton sisällä on tietysti sekalainen määrä paskaisia käden jälkiä.
Joo ei muuta kuin maksamaan tästä ilosta!!! Jokaisen autoilijan pitäisi ainakin kerran harjoituksen vuoksi vaihtaa renkaat itse.Sitten ei mene sormi suuhun kun rengas puhkee autiolla metsätiellä.Rengas firmojen suurin ongelma on tosiaan huono koulutus ja välinpitämättömyys työn laadusta asiakasta kohtaan.Renkaat kiristetään pulttipyssyllä aivan järjettömään kireyteen.Ei tahdo saada käsin auki edes jatkovarrella.Alumiinivanteet pitäisi kiristää momenttiin,mutta myös tarkastaa momentti muutaman sadan kilometrin jälkeen.Neuvotaanko asiakasta tästä toimenpiteestä ja kiristetäänkö jälkeenpäin.No ei.Kun itse tekee työt,saa mieleistänsä laatua.
- En ole
kiristänyt kertaakaan jälkeenpäin, eikä ole löystyneet, mutta onhan se varmempi tietysti. Oikean momentin oppii kyllä tuntemaan.
- itsevaihdettu
turvallisempaa se on itse vaihtaa! mieti tilannetta kun olet menossa vaihtamaan talvirenkaita liikkeeseen ja ajatkin matkalla kolarin koska tielle onkin satanut yön aikana lunta tai se on jäässä! itse kun vaihdat kotipihassa on parempi lähteä liikkeelle kun on valmiiksi jo alla oikea rengas oikeaan keliin:
- teräsvyö
Olen samaa mieltä. Renkaiden irrotus vanteilta ja uusien renkaiden asennus vanteille ei helposti onnistu kotikonstein.
- konemieas
Itse olen parina vuonna nyt antanut liikkeen vaihtaa renkaat, kun ei maksa kuin kolme kymppiä ja muijakin osaa viedä auton rengasliikkeeseen.
Niin täällä puhuttiin isoista säästöistä kun tekee pikkuhommat itse itse väittäisin että noilla pikku hommilla ei säästöä saa. Itse teen kaikki isommat rempat itse kun vaggilaiseenkin hommattuna vikakoodin luku laite. Ja japanilaista 90 luvun harraste auto silmäterää en kehtaa minnekkään nyrkkipajaan viedä ja harraste autossa paljon enemmän muutenkin aina laittamista. Vuossitten piti koko alakerta remontoida kaverin kanssa mietittiin että työt ois liikkeessä maksaneet ainakin 7000 nyt meni osiin ja koneistuksiin se 4000.
Ja passatin jos veis huoltoon varmaan laakkonen ottas sen 500 öljyn ja suodattimen ja ilman ja raitisilman suodattimen vaihdosta. Nyt siihen meni 120 ja reilu tunti omaa työ. Eli melkeen 400 tuntipalkka. Niin en näe että renkaan vaihdolla paljoa saa omalle työlle. - vaihd. renk. itse
Työkkäristä tulee jollekin elämäntapalusmulle murskakouralle töihinosoitus rengasliikkeeseen renkaanvaihtajaksi, joutuu menemään sinne työttömyysturvan menettämisen uhalla joten motivaatio on nolla ja v1tuttaa. Renkaita ja vanteita käsitellään niin kovakouraisesti että vanteet muistuttaa enemmän kahdeksikkoa, tasapainotus tehdään uhalla niin pieleen että auto täristää kammottavasti sekä lommoisten vanteiden että päin persettä tehdyn tasapainoituksen avulla.
Samalla vielä rutataan kynnyskotelot ja hitsisauma tahallaan nostamalla autoa väärin, säretään vielä jarruistakin jotain, esim. abs kehä että asiakkaalle aiheutuisi mahdollisimman paljon harmia ja kustannuksia että älyää seuraavan kerran vaihtaa renkaat itse eikä vaivata työkkärin elämäntapalusmua noin pienen asian takia.- luottotyötä
Nyt on menossa 38:s vuosi, kun vaihdan kohta omilla vanteilla olevat talvirenkaat alle. Melkoisen mukavasti on säästynyt rahaakin, kun teetättää vain välttämättömän renkaiden vaihtotyön liikkeessä ja sielläkin valitsen kohtuuhyvän, mutta keskihintaisen uuden rengassarjan. Teetän homman sesongin ulkopuolella, niin saan homman heti työn alle ja voin sitten laittaa sarjan alle kun minulle sopii. Itsellä on aikaa puhdistella kierteet ja tarkastaa tai herkistää jarrut samalla. Tippa öljyä kierteisiin ja kevyesti ristikkoavaimella kiinni, niin hyvin ovat pysyneet paikoillaan. En tarvitse aivotonta pulttipyssyhemmoa tähän työhön, sillä haluan huolellista jälkeä autooni, sillä onhan kyse kuitenkin turvallisuudesta.
- jutkua6
Oon sitä mieltä jos homman osaa niin voi itse tehdä. Jos ei osaa niin parempi jättää sikseen. Kyllä niitä autoja näkee jotka on nostettu väärästä paikasta. Esim pitkittäis tuki varresta ja sivu suunassa tukivarsi vääntynyt. Sit on poikittais tukivarren puslat paskana ja tuki varsi vääntynyt. Ja kaikkee muuta kivaa.
- meikäläinentässävaan
En ole yli 10 vuoteen itse renkaita vaihtanut tai pyöritellyt omissa nurkissa!
Rengashotelli hoitaa hommat ja minä juo sillä aikaa kahvia.
Kuka nyt itse vaihtaa ja miksi?- KukinTyylillään
Minä kyllä vaihdan ja olen vaihtanut aina itse.
Asun omakotitalossa, jossa on tilava autotalli ja säilytän renkaani siellä. Minulla on hyvät välineet, manuaaliset tosin, hallitunkki, momenttiavain ja siisti lämmin talli. Vaiva on minulle olematon ja joustava aikataulun suhteen, mutta asunkin omakotitalossa ja siihen asumismuotoon kuuluu muutenkin omatoimista pikkupuuhastelua monien eri asioiden osalta.
Suurta järkeä en näe omalta osaltani maksaa rengashotellista ja varailla renkaanvaihtoaikaa.
Kahvia voi helposti juoda renkaan vaihdon yhteydessäkin, jos kahvihammas ei kestä tuota aikaa.
- voisentään
Näissä vastauksissa on enemmän totuutta kuin moni uskoisikaan. Ei tosiaan tahdo löytyä sellaista paikkaa, jossa kaikki menisi kohdilleen. Autoon voi tulla pahimmillaan jokaisessa vaihdossa eri kohtaan jokin vaurio. Jos samaa autoa pitää pitkään tulee renkaanvaihdolle lisäkustannuksia näistä. Merkkihuolto lienee luotettavin, vaikka se tuntuu jo hätävarjelun liioittelulta.
- kelly.springfield
Yksityinen saattaa satunnaisesti rikkoa autoa, mutta sesongin aikana kiireiset renkaanvaihtajat tekevät sen liikkeessä takuuvarmasti. Itse huolellisesti tehden tulee paras työn jälki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244