Raamatun ymmärtämisestä

harvinainen lintu

Niinkin epätodennäköisestä paikasta kuin http://www.vapaasatama.net/seksi.html löytyi kohta joka mitätöi tällä palstalla mellastavien kreationistien tulkinnat:

"Siksi alkukielten semantiikan ja etymologian ymmärtäminen on erityisen tärkeää Raamatun tekstien oikealle ymmärtämiselle. Raamatun tekstin kirjoittaja on tarkoittanut käyttämällään termillä sitä, mitä tuo sana on hänen kielessään merkinnyt, ja kääntäjä joutuu valitsemaan suomen kielestä vain yhden sanan kuvaamaan alkuperäistä, jolloin alkutekstin ilmaisuvoimasta katoaa yleensä jotain. Tarkimman kuvan termin merkityksestä saa vain alkukielen tuntemuksen kautta."

Niin että onkos se heprean ja aramean ja klassisen kreikan tuntemus hanskassa? Ja tuossa puhuttiin vain Raamatun ymmärtämisestä - tulkinta vaatii varmasti vielä enemmän tietoa kuin ymmärtäminen.

4

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luettua

Raamatun tulkinnassa auttavat alkuperäistekstejä tutkineiden tutkijoiden tekemät selitykset ja oppaat. Ajat muuttuvat, ja esimerkiksi meillä pohjolan lintukodossa asuvilla on olemassa sosiaaliturvajärjestelmä, jollaisesta ei osattu ehkä edes unelmoida vielä 1500-luvullakaan. Vanhan Testamentin ajan naisen taloudellinen turva oli naimisiin menemisessä elatuskykyisen miehen kanssa. Aviouskollisuus suojasi taloudellisesti ja ehkäisi saamasta sukupuolitauteja. Prostituoituun verrattuna naimisissaoleva nainen eli turvattua ja sitä kautta onnellista elämää. Kymmenen käskyn noudattamisen tarkoituksena oli että ihminen eläisi onnellisena. Sama tarkoitus niillä on edelleen.

Käskyjä emme kuitenkaan omin voimin pysty noudattamaan. Perussyntisyytemme saa meidät kadehtimaan ja himoitsemaan. Ilman henkilökohtaista avunhuutoa Jeesukselle emme pääse kohti vapautuksen tietä, vapautta olla haluamatta tehdä syntiä. Vapaus aloitukseen liittyvistä seksuaalisista himoista ei lähde kertaheitolla, vaan vaatii pitemmän ajan ja elämänmatkan Jeesuksen ohjauksessa.

• Kun käskyssä sanottiin: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia."
        ...Niin onko käsky noudatettu sillä ettei pidä yhtäkään jumalaa?

Mitä himoihin tulee, mulle kyllä riittää tämä nykyinen vaimonuorikko. Jeesus ei sitä asiaa mihinkään muuttaisi. En ainaskaan ymmärrä, miten. Mielestäni en tarvitse erityistä himonrajoituspalvelua.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Kun käskyssä sanottiin: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia."
        ...Niin onko käsky noudatettu sillä ettei pidä yhtäkään jumalaa?

Mitä himoihin tulee, mulle kyllä riittää tämä nykyinen vaimonuorikko. Jeesus ei sitä asiaa mihinkään muuttaisi. En ainaskaan ymmärrä, miten. Mielestäni en tarvitse erityistä himonrajoituspalvelua.

"Käänny aina vieraiden jumalien puoleen. Niiden puheille pääset jonon ohi." (Stanislaw Jerzy Lec)

• 34

Monet idän uskontojen tunnustajat ja osa ateisteista toteuttaa kymmenen käskyn periaatteita paremmin kuin osa kristikunnasta. Jotenkin paradoksaalista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      40
      5787
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      216
      5323
    3. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      44
      4476
    4. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4302
    5. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      51
      4078
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3766
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      85
      3680
    8. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      46
      3131
    9. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2450
    10. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      48
      2396
    Aihe