Voinko olla raskaana vaikka otin jälkiehkäisypillerin?

Olin suojaamattomassa yhdynnässä poikaystäväni kanssa 2 viikkoa sitten. Otin jälkiehkäisypillerin noin 70 tuntia yhdynnän jälkeen. Noin kaksi päivää pillerin ottamisen jälkeen minulla alkoi kolmen päivän pituinen vuoto ( vuoto oli hieman erillaista kuin normaali kuukautisvuoto ja kesti vähemmän aikaa ). Tämän jälkeen kuukautisia ei ole kuulunut, vaikka niiden olisi pitänyt alkaa 12 päivä. Olisiko syytä olla huolissaan raskauden mahdollisuudesta, sillä olen lukenut että jälkiehkäisypillereihin kuuluu tuollainen vuoto ja kuukautisten pitäisi alkaa normaalisti sen jälkeen?

6

545

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • th

Kyllä voit olla raskaana, ei se pilleri ole mikään 100%:n varma ja kaiken huipuksi olet ottanut sen todella, todella myöhään, miksi ihmeessä vasta 70 tunnin kuluttua?! Sen teho heikkeenee ajan kuluessa.

Vuotohäiriöt ovat normaali sivuvaikutus, se lukee pakkauksen ohjeessa, sieltä löytyy paljon muutakin infoa eli sitä lukemaan. Ja jos olet sen heittänyt pois niin googlaa. (et kertonut kumman je-pillerin otit, reseptivapaan vai reseptivalmisteen?)

Raskaustestiä ei vielä kannata tehdä, odottele tämä viikko ja tee raskaustesti (joka muutoinkin kannattaa tehdä je:n oton jälkeen). Raskaustesti näyttää raskauden aikaisintaan n. 14 vrk _hedelmöittymisestä_, joka taas ei ole sama kuin yhdyntäaika.

Nyrkkisääntönä pidetään 19 vuorokautta siitä yhdyntäajankohdasta.

"Olisiko syytä olla huolissaan raskauden mahdollisuudesta, sillä olen lukenut että jälkiehkäisypillereihin kuuluu tuollainen vuoto ja kuukautisten pitäisi alkaa normaalisti sen jälkeen? " Mistäs moista olet lukenut, siis tuon viimeksi mainitun?

Raskaus on kohdallasi hyvinkin mahdollinen, olet ollut suojaamattomassa yhdynnässä ja havahtunut ottamaan todella myöhään jälkiehkäisyn, joka ei tosiaan ole mikään 100%:n varma, ei vaikka sen ottaisi heti yhdynnän jälkeen.

Missä ehkäisy???!!!

• Kiinnostunut

Onks se vastaus muuten luotettava? Jos testaa 19. päivänä suojaamattomasta yhdynnästä? Pitäisi itsekin ruveta testaamaan Norlevon oton jälkeen...

• Helkkus

Voinko olla raskaana, kun olen kohta vuoden syönyt pillereitä. Viime liuska piti aloittaa maanantaina 30.4 eli menkat oli 26-29.4, mutta unohdin aloittaa tosiaan tuolloin 30.4 ja otin tiistaina sitten maanantaikin pillerin. Olen harrastanut seksiä kuukautisia ennen ja jälkeen. Nyt unohdin edellispäivä ja eilen ottaa taas, mietinkö vain otanko tänään 3 pilleriä vai voinko olla jo raskaana. Sillä maha on tosi kipeä, alaselkä särkee jos makaan mahallaan, kahvia ja tupakkaa ei tee mieli ollenkaa ja tekee herkkuja mieli. Pari iltaa olen nyt oksentanut jos olen syönyt tosiaan siis illalla 10-11 aikaan, ettei ainakaa aamupahoinvointia....kuumetta oli eilen ja aamulla. Flunssan lireet muutenkin. Eli voinko olla raskaana??? Ja niin menkat haisi tosi pahalle, ikinä ennen ei ole haissut. Ja muutenki oli ruskeaaja tahmeaa.

• .äiti kolmelle

Voit tosiaankin olla raskaana!

Raskauspahoinvointi ei muuten suinkaan ole aina aamupainotteista, itse oksentelin vasta iltaisin kahdessa raskaudessa.

Ja tosiaan, olet ollut jo pitkään vailla ehkäisyä!

• yhteys lääkäriin

Ota välittömästi yhteys lääkäriin.

Sillä, milloin sinä vuodat, ei ole mitään merkitystä sen kanssa, koska sinun pitäisi ottaa ensimmäinen tauon jälkeinen pilleri. Se tauko on maksimissään seitsemän päivää. Oletan, että sinulla tauko venähti kahdeksaan päivään (tämä ei tekstistäsi käy ilmi, mutta siis oletan)
      Tauon venyminen merkitsee sitä, että taukoviikolla ja seitsemän päivää sen jälkeen ehkäisy ei ole kunnossa. Suositus on käyttää lisäehkäisynä kumia seitsemän päivää uuden pilleripakkauksen aikana.

Olet saman pilleriliuskan aikana unohtanut jo kaksi muuta pilleriä eli yhteensä kolme pilleriä.

Tietääkseni kaikissa yhdistelmäpilleriohjeissa on: jos unohdat saman liuskan aikana kaksi pilleriä, ota yhteys lääkäriin.

Sinä voit olla raskaana tai sitten täysin sattumanvarainen pillereiden käyttö on saanut kehosi sekaisin. Raskauden yhteydessä puhutaan aamupahoinvoinnista, mutta sitä pahoinvointia voi olla mihin aikaan tahansa ja voihan se pahoinvointi olla ihan oma sairautensa. Mutta en lähtisi arvailemaan ja odottamaan.

• Yhteys lääkäriin

Lisään vielä. Käytännössä sinä olet lopettanut ehkäisyn käytön edellisen pilleriliuskan loppuessa. Tässä on siis kohta kolme viikkoa ollut aikaa raskautua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4832
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3952
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3860
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2265
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1376
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1334
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      169
      1319
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      558
      1216
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe