Kaikki on koeteltava

Semper.Fidelis

1.Tess.5:21 "mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;".

Kun keskustellaan helluntailaisuudesta, päästään mielenkiintoisella tavalla hengellisten asioiden ytimeen. Uudet hengelliset virtaukset nousevat esiin hyvin monissa tapauksissa juuri helluntailaisuuden piirissä. Helluntailiike on ollut edelläkävijä erityisesti Pyhän Hengen vaikutusten osalta. Karismaattisuus on yksi osa sitä kehitystä.

Helluntailaisuuden airuena sata vuotta sitten Amerikasta tullut Pyhän Hengen liikehdintä on nyt saamassa jalansijaa vahvasti myös luterilaisen kirkon piirissä. Kuvaavaa ajallemme on, että Pyhän Hengen voimaa ollaan avoimesti etsimässä kirkon piiriin erityisen uudistusliikkeen (ry) avulla, jossa toimijoina on ev.lut. kirkon seurakuntaväkeä.

Tuon 'Hengen uudistus kirkossamme ry:n' toimintanäky on:
"TUKEA JA RAKENTAA PYHÄN HENGEN VOIMASSA ELÄVIÄ YHTEISÖJÄ JA LÄHETTÄÄ NIIDEN JÄSENIÄ MAAILMAAN"
http://www.hengenuudistus.fi/hengen_uudistus_kirkossamme/hengen_uudistus/

Kuka olisi osannut odottaa parikymmentä vuotta sitten, että kirkon ja helluntailiikkeen vastakkainasettelu häviää näin nopeasti pois.
Nyt jos koskaan on tärkeää seurata tarkoin opillista kehitystä uskonnollisten yhteisöjen piirissä.

Ekumeeniset rattaat pyörivät. Oppeja hiotaan yhteen muottiin.

23

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semberille.

Ei ole koskaan ollut vastakkainasettelua. Ainoastaan kastekysymyksessä.

Ev.lu.on kirkko johon jokainen (n.80%)kuuluu, vaikka olisi millainen Jammu-setä, tai kirkollisveroa maksava homo.

Kirkosta on eronnut n.viikon aikana 75 jäsentä per päivä. En tiedä eilistä lukua, joka tapauksessa viimeviikollakin eroajia oli n.400 jäsentä.

Ilman lapsikastetta kirkko romahtaisi hyvinkin nopeasti.

Eroajat ovat maininneet eronsa syyksi rahan, ja uskonpuutteen.

• ...

Eilinen luku on: 263 kirkosta eronnutta.

• se-siitä-S.
        ... kirjoitti:

Eilinen luku on: 263 kirkosta eronnutta.

Huima tahti kun ajatellaan että tänään on eronnut jo 135 jäsentä.

ps. Viime viikon aikana ei eronnut n.400 jäsentä vaan paljon,paljon enemmän.

• >>Ilman lapsikastetta kirkko romahtaisi hyvinkin nopeasti.

• ...
        Semper.Fidelis kirjoitti:

>>Ilman lapsikastetta kirkko romahtaisi hyvinkin nopeasti.

Sitä sanotaan,ja on aina sanottu, ekumeniaksi.

Minä väitän että ilman kirkkoa sinäkään et olisi uskossa. Sinun lapsuudessasi peruskouluun varmaan kuului vielä aamunavaukset jne. Kävitkö pyhäkoulua? Millainen oli pikku-semper?

Rippikoulun on käynyt ainakin.

Ne,joille ei riitä se mitä valtakirkkoon kuuluminen tarjoaa, aikuisille ei käytännössä mitään, liittyvät sitten vapaisiin suuntiin, joista helluntailaisuus lie suurin.

Niin se on "hyvin pitkälti"ollut aina.

Ja mitä tulee kysymykseesi niin silloin kun vielä uskossa olin niin kyllä oli yhteistyö helluntain ja ev.lutin välillä voimissaan.(90-luku loppu)

• ... kirjoitti:

Sitä sanotaan,ja on aina sanottu, ekumeniaksi.

Minä väitän että ilman kirkkoa sinäkään et olisi uskossa. Sinun lapsuudessasi peruskouluun varmaan kuului vielä aamunavaukset jne. Kävitkö pyhäkoulua? Millainen oli pikku-semper?

Rippikoulun on käynyt ainakin.

Ne,joille ei riitä se mitä valtakirkkoon kuuluminen tarjoaa, aikuisille ei käytännössä mitään, liittyvät sitten vapaisiin suuntiin, joista helluntailaisuus lie suurin.

Niin se on "hyvin pitkälti"ollut aina.

Ja mitä tulee kysymykseesi niin silloin kun vielä uskossa olin niin kyllä oli yhteistyö helluntain ja ev.lutin välillä voimissaan.(90-luku loppu)

Ekumeeninen liike on vasta nyt lähdössä nousukiitoon.
        Ken elää, se tulee näkemään kirkkojen sulautumisen.

Onhan kirkko suojissaan varjellut isien uskoa kautta vuosisatojen; siinä mielessä me olemme kaikki kirkon "perillisiä" uskossamme.
        Itse olen tullut uskoon ilman kirkkoherrojen tai saarnaajien käsiä.

On käyty pyhäkoulua ja rippitodistuskin on tallessa..

Ev.lutin ja helluntain lähentyminen oli 90-luvun lopulla toki jo hyvällä alulla. Mutta siitähän onkin vasta reilut 10 vuotta. Niihin aikoihin asti oltiin kirkon piirissä visusti erossa lahkolaisista.

• Silloin ennen...

Ekumeeninen liike on vasta nyt lähdössä nousukiitoon.
        Ken elää, se tulee näkemään kirkkojen sulautumisen.

Onhan kirkko suojissaan varjellut isien uskoa kautta vuosisatojen; siinä mielessä me olemme kaikki kirkon "perillisiä" uskossamme.
        Itse olen tullut uskoon ilman kirkkoherrojen tai saarnaajien käsiä.

On käyty pyhäkoulua ja rippitodistuskin on tallessa..

Ev.lutin ja helluntain lähentyminen oli 90-luvun lopulla toki jo hyvällä alulla. Mutta siitähän onkin vasta reilut 10 vuotta. Niihin aikoihin asti oltiin kirkon piirissä visusti erossa lahkolaisista.

1970-luvulla meillä vanhemmisto linjasi, ettei pitänyt käydä vapaakirkollistenkaan tilaisuuksissa. Seurakunnan kokouksissa piti näyttää myös jäsenkortti, ellei vahtimestari tuntenut.

• 1.Tess.5:21 "mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;".

Joo tuo Raamattujakeen on uuskarismahengen käyttänyt pitkään saada ansaxi heikkoja uskovaiset alkamaan tutkia heidän harhaoppeja niin että he ei huomaa miten helposti ja huomaamatta sen hengen valtaa heitä, kun he tutkii sen saastaisen hengen antamia opetuxia ja saarnoja..

• Älkää eksykö

Tämä ns. Pyhä Henki lienee se väärä henkivoima, joka tulee yhdistämään eri uskontokuntia. Kun tämä sama henkivoima toimii eri puolilla, unohdetaan oppien erilaisuus. Tämä voima on toiminut katolilaisuudessa jo kymmeniä vuosia, hindulaisuudessa jopa tuhansia vuosia.

Oikea Pyhä Henki:
      Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. (Joh. 16:13 )

• Minulla on mielessä aivan sama asia. Ylistysbuumilla ja kovalla kohinalla etenevä karismaattisuuden ja spiritualiteetin aalto
        EI missään tapauksessa ole Jumalan Pyhän Hengen työtä.

Kun tuo vieras henkivoima saa vallattua lisää ja lisää kannattajia (=sen hengen valtaan antautuneita uskovia), alkaa opillinen sulautuminen saada uutta voimaa ja tuulta purjeisiin.

Tälläkin palstalla noita uusia purjeita ollaan jo pullistelemassa.

• Älkää eksykö

Minulla on mielessä aivan sama asia. Ylistysbuumilla ja kovalla kohinalla etenevä karismaattisuuden ja spiritualiteetin aalto
        EI missään tapauksessa ole Jumalan Pyhän Hengen työtä.

Kun tuo vieras henkivoima saa vallattua lisää ja lisää kannattajia (=sen hengen valtaan antautuneita uskovia), alkaa opillinen sulautuminen saada uutta voimaa ja tuulta purjeisiin.

Tälläkin palstalla noita uusia purjeita ollaan jo pullistelemassa.

Niin, olen lukenut, että uskoon tulleet entiset New Age -ihmiset ja noidat ovat todenneet uuskarismaattisten "Pyhän Hengen" ilmiöiden olevan sitä samaa okkultismia, mistä he olivat lähteneet pois. En ihmettelisi, jos kristillisiin piireihin on jopa soluttautunut noitia tarkoituksena tuhota kristillisyys sisältä päin.

• Älkää eksykö kirjoitti:

Niin, olen lukenut, että uskoon tulleet entiset New Age -ihmiset ja noidat ovat todenneet uuskarismaattisten "Pyhän Hengen" ilmiöiden olevan sitä samaa okkultismia, mistä he olivat lähteneet pois. En ihmettelisi, jos kristillisiin piireihin on jopa soluttautunut noitia tarkoituksena tuhota kristillisyys sisältä päin.

Uuskarismaattinen pyhä henki siinä muodossa, kuin se esiintyy esimerkiksi BennyHinnin toiminnassa, on yhteydessä okkultistisen kundaliinin lähteisiin.

Mihinkään muuhun päätelmään ei voi tulla, kun katsoo niitä hillittömiä orgioita, joita noissa 'karismaattisissa' piireissä estoitta pyöritellään.

• Älkää eksykö

Uuskarismaattinen pyhä henki siinä muodossa, kuin se esiintyy esimerkiksi BennyHinnin toiminnassa, on yhteydessä okkultistisen kundaliinin lähteisiin.

Mihinkään muuhun päätelmään ei voi tulla, kun katsoo niitä hillittömiä orgioita, joita noissa 'karismaattisissa' piireissä estoitta pyöritellään.

Tässä muuten yksi hyvä teksti henkien koettelemisesta:

http://www.netikka.net/mpeltonen/trust.htm

• SuuntaOnSelvä.

Jos tuota Raamatun kehotusta 'koetelkaa kaikki' olisi noudatettu, olisivat uskovaiset varjeltuneet monelta hämmingiltä ja eksytyksen kavalilta juonilta, läpi historian, mutta erityisesti nyt viimeisten vuosikymmenien aikana.

Tässä on käymässä samalla tavalla kuin Israelin kansalle, jota Jumala varoitti, mutta jotka eivät totelleet.

"He parantavat minun kansani vamman kepeästi, sanoen: "Rauha, rauha!" vaikka ei rauhaa ole.

He joutuvat häpeään, sillä he ovat tehneet kauhistuksia; mutta heillä ei ole hävyntuntoa, he eivät osaa hävetä. Sentähden he kaatuvat kaatuvien joukkoon, sortuvat, kun minä heitä rankaisen, sanoo Herra.

Näin on Herra sanonut: "Astukaa teille ja katsokaa ja kysykää muinaisia polkuja, kysykää, mikä on hyvä tie, ja vaeltakaa sitä, niin te löydätte levon sieluillenne". Mutta he vastasivat: "Emme vaella".

Ja minä olen asettanut teille vartijat: "Kuunnelkaa pasunan ääntä". Mutta he vastasivat: "Emme kuuntele". "
      (Jeremia 6:14-17)

>>>Ekumeeniset rattaat pyörivät. Oppeja hiotaan yhteen muottiin.>>>

Helluntailaisuus on kadottamassa alkuperäisen näkynsä. En ihmettelisi vaikka helluntaikirkko jäseniä saadakseen siunaisi tulevaisuudessa sekä vauva- että lapsikasteen jota Nokia Missio hyväksymässään opissaan. Kohti katolilaisuutta kuljetaan kiihtyvällä vauhdilla ja ylistysmeininki sekä kokemuskristillisyys valtaavat alaa. Hinnasta ei puhuta. Ei sanallakaan. Totinen vanhurskaus seisoo kaukana, totuus kompastelee, eikä suoruus voi sisälle käydä.

• >>En ihmettelisi vaikka helluntaikirkko jäseniä saadakseen siunaisi tulevaisuudessa sekä vauva- että lapsikasteen jota Nokia Missio hyväksymässään opissaan. Kohti katolilaisuutta kuljetaan kiihtyvällä vauhdilla ja ylistysmeininki sekä kokemuskristillisyys valtaavat alaa.

• body

" oppeja hiotaan yhteen muottiin..."

pitäisi olla : OPPEJA HIOTAAN UUTEEN MUOTOON..
      sillä pari vuosituhatta sitten havaitut opit ja tavat joutavat museoon ja joka haluaa niitä ihailla, voi menna museoon niitä ihailemaan, mutta käytännön toimina ne ovat auttamattomasti vanhentuneet ja natisevat liitoksissaan.

Tästä on selvänä esimerkkinä mm naisten alistamisen ja vastuunkannon kieltäminen hengellisissä elimissä. Rivoa toimintaa nykyaikana ja siitä on hengellisyys kaukana. Se on patavanhoillista mieshegemoniaa ja siitä on aika päästä eroon.

• Jotain on tehtävä

Muistaakseni Töölössä perustettiin yhdistys "naiset nyrkin ja hellan väliin ry" tai jotain siihen suuntaan. LIITYN HEIHIN.

• Semperi oletko sinä ekumenian kannalla?

• Petri Paavola: http://koti.phnet.fi/petripaavola/ekumenia.html

>>Olin mukana vapaaseurakunnan työssä 1990-luvun puolivälissä ja muistan kuinka vapaaseurakunnan valtakunnallinen johto hyväksyi "Toronto-uudistuksen". Muutama vuosi tämän "uudistuksen" hyväksymisestä Suomen vapaaseurakunta liittyi Suomen ekumeenisen neuvoston täysjäseneksi. On täysin selvää, että riivaajahenkien eräs vaikutin "Toronto-uudistuksen" kautta oli saada ihmisiä myönteisemmiksi katolisen kirkon evankeliumille, joka kuitenkin perustuu epäraamatullisiin oppeihin sekä riivaajahenkien ilmestymisiin ja on siten valheellista evankeliumia. Aikaisemmat sukupolvet vapaaseurakunnassa eivät hyväksyneet katolisen kirkon valhe-evankeliumia, mutta 1990- luvun loppupuolelta aina tähän päivään saakka ovat sen johtohenkilöt hyväksyneet ekumenian ja tästä on todistuksena vapaaseurakunnan mukana oleminen ekumeniassa.>Semperi oletko sinä ekumenian kannalla?

• Eikö kukaan ole halukas kommentoida tuon perceleelinen toiminnaan mitä ekumeeni saa aikaan suomessa? Kohta kun kirkko hupenee ja ei enää kuuluu valtioon niin voi vaino alkaa täysissä voimissa... Ja silloin rukoilee uskovaiset taas yötä päivä !!!

• Kyllä se niin on

että Semper on täysin johdatuksessa näiden asioiden suhteen
      ja tahtoo varoittaa uskovia.

Palstalla vain ei tunnu olevan juurikaan helluntailaisia ja olisiko
      niinkin, etteivät ne harvatkaan, joita täällä on, ole huomanneet
      omissa seurakunnissaan muutosta..se kun näyttää olevan
      enemmänkin suurimmissa seurakunnissa, jos nyt ajattelen
      omaa pikkupitäjääni, kun taas Seinäjoen hell.seurakunnassa
      on ollut monenlaista julistajaa ja siellä tuntuu olevan tuollaista
      "ylistysbuumia..jne" jota itse vierastan ja joka vetää paljon
      uskovia pois omista seurakunnistaan ja srk.kokouksistaan..

Sekalaiselta tämä aika vaikuttaa ja moniko uskova edes
      tajuaa missä mennään tai ymmärtää erottaa vääriä opettajia
      oikeista, kun heitä vedetään ulkomailta asti kovasti kehuen
      ja mitä enemmän menoa ja meininkiä, sitä enemmän se
      vetää puoleensa ja hyvä, ettei sitäkin menoa selitetä sillä,
      että muut uskovat ovat niin vanhanaikaisia..ihmiset haluavat
      elää pinnallisesti ja nauttia elämästään ja tälläiset kokoukset
      suovat siihen hyvän tilaisuuden..ristin kaita tie on lavennettu.

• Ekumeenista kohinaa ja suuntausta voi havaita monella taholla meidän ajassamme. Yksi esimerkki on paavin 'hovisaarnaajan', Raniero Cantalamessan, esiintyminen Hyvinkäällä 8.10.2011 Hengen uudistus-seminaarissa, jonka aihe oli "Karismaattisuus yhteisöllisyyyden rakentajana". Seminaarin järjestivät Kirkonrakentajien foorumi, Hyvinkään seurakunta ja Suomen Lähetysseura Hyvinkään seurakuntakeskuksessa ja kirkossa.

http://www.hengenuudistus.fi/kirkonrakentajien_foorumi/seminaarit/aiemmat_seminaarit_sanoin_ja_kuvin/karismaattisuus_yhteisollisyyyden_rakentajana_hyvinkaa_8102011/

Laajapohjaista keskustelua spiritualiteetista ja siihen sisältyvästä karismaattisuudesta Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa - siinä on Kirkonrakentajien Foorumin taustaa ja tavoitteita:

http://www.reijotelaranta.fi/hengen_uudistus_kirkossa/kirkonrakentajien_foorumi_kasvaa_ja_laajenee/kirkonrakentajien_foorumin_tausta_ja_tavoitteet/

Mitä karismaattisuus ja Toronto edellä, sitä kirkko ja piispat perässä. Sama karismaattinen kaiku alkaa olla askelissa niin helluntaikirkolla kuin evlutilla ja katolisillakin. Suunnasta tuskin on enää epäselvyyttä: Rooma ja ekumenia. Vain aikataulu on avoin.

• Ved.2

"Kaikki on koeteltava." Olen täysin samaa mieltä ja olen perehtynyt "koettelemiseen" harvinaisen hyvin ja pitkään. Mutta kysyisin sinulta, että mikä on kantasi kastekysymyksessä. Nimittäin olen vaan itse havainnut, että molemmissa kasteteologioissa on omat virheensä, mutta myös omar siunauksensa, mikäli on olluut sydämenusko matkassa.
      Kastamista tehdään varmaan molemmin puolin aika keppoisin perustein.
      Itse olen saanut lapsena kasteen ylhäältä. tietoisena, että lapsi ei voi itse päättää.
      Mutta uudestikastaminen on myös lajia: "päättää itse", tai seurakunnan manipuloijat ovat sen päättäneet puolestasi.
      Oman käsitykseni mukaan kumpikin on sekä väärin, että oikein. Riippuu siitä vain, onko kutsuttu. Näin ajatellaan myös KF:n saamani tiedon perusteella. Mielestäni tämä ei ole opillinen vaan hengellinen asia.
      Olet sanonut, että oma upotuskasteesi on raamatullinen. Olkoot, mutta kaikkein raamatullisinta on Herran itsensä antama kaste, meidän valinnasta riippumatta. Näin olet voinut kokea?
      En mitenkään katso, että olisit tehnyt väärin, vaan uskon että se juontuu uuskollisuudesta käsitykseesi kasteen merkityksestä.
      Mutta ajatteletko, että lapsena saatu kaste olisi kategorisesti väärin? Eli sitä ei missään tapauksessa Herra olisi sallinut, eikä missään tapauksessa olisi ollut läsnä koko kastetapahtumassa!?

Tiedän kirkkohistoriasta, että ihmisiä kastettiin poliittisista syistä keisarille jne.
      "Kastakaa ensin ja tappakaa sitten". Tämä ei kuitenkaan sulje kasteen merkitystä pois mielestäni. Tapahtuipa se lapsena tai aikuisena. Koeteltuna ja koettelijana olen näin havainnut.
      Mutta miitäpä Semper ajattelee? Tiedän, että sinulla on tästä syvällisempää kerrottavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe