Mitäs moderneja tykkejä

kyllä jylisee

Sillä Vilho pojalla oli muka Oulussa vuonna 1918. Sellaisista napapiirin yläpuolella asuvat olleet kuulleetkaan.

5

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DeBang model

      Katoppas tuolta mitä löytyy:

      http://jaegerplatoon.net/MAIN.html

      Ei olleet ensinkään moderneja, mutta tykkejä kuitenkin. Oulun Laanilassa, Oulujoen pohjoispuolella, on muistomerkkinä yksi tuollainen tykki.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Oulun_valtaus

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Oulun_tilannekartta.jpg

      Nenosen 2 ensimäistä tykkiä oli luultavasti näitä:

      http://jaegerplatoon.net/ARTILLERY1.htm

      87 K/77

      (87 mm cannon model 1877)

      (Polevaja lehkaja pushka obr. 1877 g.)

      87 K/77-R

      (87 mm cannon model 1877, cavalry version)



      Finnish use: Captured and used in large numbers in Finnish Civil War of 1918. Used only as training weapon in 1920's. Didn't see any use after that. Not used in WW2.

    • Kenttätykistön

      historian 1. osan mukaan Ilmajoella oli vallattu kaksi 76K02 kanuunaa. Ne olivat luutnantti Palinin johdosssa tuotu Ouluun ja Nenonen otti tykistön päälliköksi nimitettynä ne johtoonsa.

      Itsenäisen Suomen ensimmäinen tykistöammunta alkoi 3.2. 1918 klo 09.20 ja 21 laukauksen ampuminen kesti vajaat kolme tuntia.

      Tykkimalli oli laajassa käytössä sotien aikana ja sillä taidettiin viimeiset laukaukset ampua joskus 80-luvulla(?).

      • 76 K/02

        No näinhän se meni.

        Suomen Kenttätykistön historia, osa 1:n sivuilla 142-143 kerrotaan tuo tapahtuma ja sivulla 144 on tuo Wikissä oleva kartta Oulun valtauksesta.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Oulun_tilannekartta.jpg


        http://jaegerplatoon.net/ARTILLERY3.htm

        76 K/02

        (76 mm cannon model 1902)

        (3-djujmovaja pushka obr. 1902)

        At 1918 Finnish White Army captured its first 76 K/02 field guns in Ilmajoki. Two of those six guns captured in Ilmajoki had their breech intact and were sent to Oulu, where they took part in battle against Russian garrison in 3rd of February 1918. The particular battle was the first battle in which Finnish White Army had artillery support.


    • laivoissaisommat

      256mm taitaa olla Abrams A2 -tankissa jossain.

      Mutta siltikin isoimmat ovat laivoissa, johtuen siitä että vesi toimii puskurina rekyyliin, helpompi laittaa.

      • Isoimmat tykit ovat

        olleet rautateillä liikuteltavia. Paljon suurempia kuin laivoissa.

        Järein tykein ( jopa 18") varustettujen taistelulaivojen aikakausi päättyi 2. MS:aan.

        Taistelupanssareisa ei juuri ole yli 120 mm tykkejä. Erikoisvaunut ja rynnäkkötykit ovat oma juttunsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe