Sillä Vilho pojalla oli muka Oulussa vuonna 1918. Sellaisista napapiirin yläpuolella asuvat olleet kuulleetkaan.
Mitäs moderneja tykkejä
5
119
Vastaukset
- DeBang model
Katoppas tuolta mitä löytyy:
http://jaegerplatoon.net/MAIN.html
Ei olleet ensinkään moderneja, mutta tykkejä kuitenkin. Oulun Laanilassa, Oulujoen pohjoispuolella, on muistomerkkinä yksi tuollainen tykki.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oulun_valtaus
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Oulun_tilannekartta.jpg
Nenosen 2 ensimäistä tykkiä oli luultavasti näitä:
http://jaegerplatoon.net/ARTILLERY1.htm
87 K/77
(87 mm cannon model 1877)
(Polevaja lehkaja pushka obr. 1877 g.)
87 K/77-R
(87 mm cannon model 1877, cavalry version)
Finnish use: Captured and used in large numbers in Finnish Civil War of 1918. Used only as training weapon in 1920's. Didn't see any use after that. Not used in WW2. - Kenttätykistön
historian 1. osan mukaan Ilmajoella oli vallattu kaksi 76K02 kanuunaa. Ne olivat luutnantti Palinin johdosssa tuotu Ouluun ja Nenonen otti tykistön päälliköksi nimitettynä ne johtoonsa.
Itsenäisen Suomen ensimmäinen tykistöammunta alkoi 3.2. 1918 klo 09.20 ja 21 laukauksen ampuminen kesti vajaat kolme tuntia.
Tykkimalli oli laajassa käytössä sotien aikana ja sillä taidettiin viimeiset laukaukset ampua joskus 80-luvulla(?).- 76 K/02
No näinhän se meni.
Suomen Kenttätykistön historia, osa 1:n sivuilla 142-143 kerrotaan tuo tapahtuma ja sivulla 144 on tuo Wikissä oleva kartta Oulun valtauksesta.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Oulun_tilannekartta.jpg
http://jaegerplatoon.net/ARTILLERY3.htm
76 K/02
(76 mm cannon model 1902)
(3-djujmovaja pushka obr. 1902)
At 1918 Finnish White Army captured its first 76 K/02 field guns in Ilmajoki. Two of those six guns captured in Ilmajoki had their breech intact and were sent to Oulu, where they took part in battle against Russian garrison in 3rd of February 1918. The particular battle was the first battle in which Finnish White Army had artillery support.
- laivoissaisommat
256mm taitaa olla Abrams A2 -tankissa jossain.
Mutta siltikin isoimmat ovat laivoissa, johtuen siitä että vesi toimii puskurina rekyyliin, helpompi laittaa.- Isoimmat tykit ovat
olleet rautateillä liikuteltavia. Paljon suurempia kuin laivoissa.
Järein tykein ( jopa 18") varustettujen taistelulaivojen aikakausi päättyi 2. MS:aan.
Taistelupanssareisa ei juuri ole yli 120 mm tykkejä. Erikoisvaunut ja rynnäkkötykit ovat oma juttunsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911087
- 123860
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103825"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 68559
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
- 50463