Minulla on ollut jo yli kolme päivää hirveä nykiminen tuossa silmäluomessa/silmäkulmassa. Tänä aamuna nykiminen on ollut paljon voimakkaanpaa ja jatkuvaa. Koko silmäluomi nykii ylöspäin, ihan hirveä tunne! Silmää välillä särkee ja tuntuu, että se väsyy nyt tosi helposti. Mikä auttaisi tohon nykimisen lopettamiseen, ja mistä tämä mahtaa johtua?
elohiirikö?!
5
1023
Vastaukset
- entinen elohiiren uhri
En todellakaan tiedä mistä elohiiri fysiologisesti johtuu, mutta sen sanotaan usein johtuvat stressistä. Usein sisäistä stressiä ei itse huomaa mutta aliatajunnassa saattaa joku asia vaivata ja se saa aikaan ylimääräistä lihasnykimistä, varsinkin silmäluomen alueelle. Vaiva voi olla hyvin kiusallinen, mutta yleensä se loppuu parissa päivässä tai se voi kestää viikonkin, eikä ole syytä huoleen.
Jos tietyssä lihaksessa on lihasnykimistä, ts. "elohiiren" tapaista värähtelyä, se saattaa vaikeimmissa tapauksissa johtua jopa neuraalisesta sairaudesta, joka voi olla parantumaton hermostosairaus. Sairaudenkuvaan kuuluu lihasnykiminen jossain tietyssä lihaksessa, ja se voi kestää jopa viikkoja, eikä ota laantuakseen ollenkaan, edes öisin. Mutta en usko että sinulla on mitään parantumatonta hermostosairautta, sillä nykimisesi tapahtuu elohiirelle tyypillisessä paikassa, eli silmäluomessa. Kannattaa silti kääntyä lääkärin puoleen jos asia vaivaa kauemminkin.
Itselläni oli pari vuotta sitten paljon elohiiriä, eikä ainoastaan silmäluomessa (sielläkin oli mutta se ei yleensä jatkunut tuntia pidempään), vaan jopa ympäri kehoa, välillä jalan lihaksissa nyki, saattoi nykiä käsivarressa, ja tuntui, että ne eivät ole loppuakseen (pienet lihakset nykivät vain hetken kussakin paikassa ja vaihtoivat jälleen paikkaa). Otin yhteyttä lääkäriin ja sain nämä vastaukset itselleni, eikä käskenyt minua jatkotutkimuksiin. Tämä kiusallinen elohiirikauteni kesti jopa puoli vuotta, mutta nyt se on hellittänyt, eikä sitä vaivaa enää ole. Tiesin sen johtuneen kiireisestä elämänrytmistäni ja stressistä.
Valitettavasti elohiirestä on todella vähän kirjallisuutta, mutta itse olen silmäluomessa olevaa elohiirtä saanut aisoihin siten, että olen mennyt peilin eteen ja "tuijottanut" nykivää kohtaa, jolloin se loppuu. Kohdan painaminenkin sormella on auttanut ja lihasnyintä on loppunut (ainakin hetkeksi :)-
Olen miettinyt, että siinä on kuitenkin oltava jotain tekemistä ääreishermoston kanssa, koska eihän lihas vain nyi ilman mitään sensomotorista käskyä. En tiedä miksi jotkut neuronit antavat tarkoituksettomia impulsseja ihoon saaden sen nykimään elohiirimäisesti.
Tietääköhän kukaan muu tällä palstalla miksi ? Olen myös itsekin aika ajoin miettinyt tätä kummaa elohiiren käsitettä..- Bee
Minulla alkoi opiskeluaikoina olla nykimistä ympäri kehoa. Pohdin itse syitä, ennen kuin uskaltauduin neurologille. Olin varma, että minulla on MS, ALS tai aivokasvain. Neurologini oli sitä mieltä, että minun elohiireni syynä on stressi, ja pelkkä tieto siitä, ettei mistään vakavasta ole kyse, lopetti pikkuhiljaa nykimisen. Aloin myös syödä magnesiumtabletteja, joita nyt olen käyttänyt päivittäin jo toistakymmentä vuotta. Jos jätän magnesiumin syömättä, alkaa nykiminen ja myös lihaskouristelu.
- entinen elohiiren uhri
Bee kirjoitti:
Minulla alkoi opiskeluaikoina olla nykimistä ympäri kehoa. Pohdin itse syitä, ennen kuin uskaltauduin neurologille. Olin varma, että minulla on MS, ALS tai aivokasvain. Neurologini oli sitä mieltä, että minun elohiireni syynä on stressi, ja pelkkä tieto siitä, ettei mistään vakavasta ole kyse, lopetti pikkuhiljaa nykimisen. Aloin myös syödä magnesiumtabletteja, joita nyt olen käyttänyt päivittäin jo toistakymmentä vuotta. Jos jätän magnesiumin syömättä, alkaa nykiminen ja myös lihaskouristelu.
Magnesium auttaa elohiiriin ja lihanykäyksiin? Sitä minunkin pitää kokeilla jos elohiiri alkaa taas vaivaamaan ympäri kehoa. Tunnen kuitenkin vieläkin välillä hyvin pientä ja huomaamatonta ihon pinnalla olevaa nykimistä silloin tällöin, mutta johtunevatpa kai stressistä ja tenteistä ja ensi lukuvuoden alkamis-jännityksestä!
Ensiksi myös minun mieleeni tulivat MS ja kasvaimet, mutta tieto lievensi tuskaa kun sain lääkäriltä lohduttavia sanoja. Mutta magnesiumista hän ei sanonut minulle mitään. Mihin sen vaikutus perustuu? Mistä ruuista saa magnesiumia? Syön kieltämättä hyvin yksipuolisesti.. - Bee
entinen elohiiren uhri kirjoitti:
Magnesium auttaa elohiiriin ja lihanykäyksiin? Sitä minunkin pitää kokeilla jos elohiiri alkaa taas vaivaamaan ympäri kehoa. Tunnen kuitenkin vieläkin välillä hyvin pientä ja huomaamatonta ihon pinnalla olevaa nykimistä silloin tällöin, mutta johtunevatpa kai stressistä ja tenteistä ja ensi lukuvuoden alkamis-jännityksestä!
Ensiksi myös minun mieleeni tulivat MS ja kasvaimet, mutta tieto lievensi tuskaa kun sain lääkäriltä lohduttavia sanoja. Mutta magnesiumista hän ei sanonut minulle mitään. Mihin sen vaikutus perustuu? Mistä ruuista saa magnesiumia? Syön kieltämättä hyvin yksipuolisesti..Magnesium on tosi hyvä ravintolisä, jos on hermoston ja lihaksiston häiriöitä. Se on hyväksi myös sydämen toiminnalle. En siis tosiaankaan tiedä, miten se toimii elimistössä, mutta riittävä magnesiumin saanti on tärkeää.
Magnesiumlisän on syytä olla vahvaa, vähintään 250 mg, mieluummin 350 mg päivässä. Tällä annostuksella minun lihaskouristeluni ja nykimiset pysyvät kurissa, pysyivät myös odotusaikoina. Missään monivitamiinipillerissä ei ole tarpeeksi magnesiumia. Lisäksi magnesiumin ja kalsiumin saannin on oltava tasapainossa.
Parhaita magnesiumin lähteitä ovat hedelmät, erityisesti banaani, vihannekset, kokojyvävilja ja pähkinät. Hedelmät olisi hyvä syödä kuorineen, mutta toisaalta silloin saa torjunta-aineita, joten itse ainakin kuorin ne ja syön magnesiumia purkista.
- Sori vaan
Mulla on ollut elohiiri oikeassa silmässä jo kolme vuotta. En tiedä mistä se johtuu ja en jaksa enää etsiä syytä. Yksi voi olla stressi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole472498Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742477Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732372Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.572145Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321867Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841685Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211143Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71024Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411005Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56886