Tämä ei ole minkäänlainen kannanotto mormonismiin, tai sen perusteisiin, tunnen niitä aivan liian vähän, mutta tässäpä kiinnostuneille luettavaksi näkemys uudestisyntymisestä:
http://www.lds.org/ldsorg/v/index.jsp?hideNav=1&locale=130&nav=0&sourceId=2a5785aa6bf22110VgnVCM100000176f620a____&vgnextoid=f318118dd536c010VgnVCM1000004d82620aRCRD
>>Pankaa merkille, että näissä jakeissa kuvattu kääntymys on voimallinen, ei vähäinen – hengellinen uudestisyntyminen ja perusteellinen muutos siinä, mitä tunnemme ja haluamme, mitä ajattelemme ja teemme ja mitä olemme.
>>synnymme uudesti, kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumi imeytyy meihin ja me siihen.
"Teidän täytyy syntyä uudesti"
15
140
Vastaukset
- hölyn pölyä
Sinä kuvaat kuollutuskoista omavanhurskasta joka elää itsepetoksessa, hymyilevä teatterinaamio kasvoillaan.. Sellasilla ei todellakaan ole synnintuntoa, koska heillä ei ole myöskään Pyhää Henkeä, joka heille kirkastaisi heidän syntisyytensa.
- greeeeen
Jaa, minä itse taas iloitsen siitä, miten helpoksi pahan hylkääminen tulee, kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumi imeytyy ihmiseen. Halu toteuttaa vaihtoehdoista se paha, katoaa. :)
- hölyn pölyä
greeeeen kirjoitti:
Jaa, minä itse taas iloitsen siitä, miten helpoksi pahan hylkääminen tulee, kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumi imeytyy ihmiseen. Halu toteuttaa vaihtoehdoista se paha, katoaa. :)
Helpoksi se tulee, kun vihollinen vie sokeata jalat ilmassa kuin märkää rättiä.
Annas kun mä sylkäisen silmillesi niin alle sekunnin pyhyytesi palstuu valheeksi. Toivotan heräystä ja parannuksen armoa sinulle. - greeeeen
hölyn pölyä kirjoitti:
Helpoksi se tulee, kun vihollinen vie sokeata jalat ilmassa kuin märkää rättiä.
Annas kun mä sylkäisen silmillesi niin alle sekunnin pyhyytesi palstuu valheeksi. Toivotan heräystä ja parannuksen armoa sinulle.3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
(1. Joh. 5:3)
Kysyn, onko mielestäsi mormooni syntynyt uudesta ylhäältä ja Kristuksen evankeliumista, kun on uskoo tähän opetukseen?
http://scriptures.lds.org/fi/bm/contents- greeeeen
En lähde tuollaisiin arviointeihin, lappix, koska minulla ei ole ainakaan nyt enempää mielenkiintoa tutustua mormonismiin ja sen perusteisiin. Siksi korostinkin jo aloituksessa asiaa näin:
>>Juuri tuollaista yllä olevan linkin takana kuvattua PERUSTEELLISTA MUUTOSTA IHMISESSÄ minäkin uskon RAAMATUSSA sanotun uudestisyntymisen olevan.
- Kaukaapa piti hakea
esimerkkiä omalle uskolleen, kun jostakin mormoonien uskosta..
en edes avannut linkkiä, mutta kun luin tekstisi, niin huomasin
jälleen, miten sieltä tuli esille piikki Semperille: .."että ihminen,
joka joutuu jatkuvasti taistelemaan omaa pahuuttaan vastaan
ei ole vielä uusi luomus, vaan on vasta syntymässä uudeksi"..
ja väität ainavaan olevasi synnitön..
Ei Semper tuollaista tarkoita, että taistelisi jatkuvasti itsessään
omaa pahuuttaan vastaan ja omassa voimassaan.
Mikäli sinä, Greeeen olisit itse aidosti uskossa, niin silloin et
itse soimaisi/parjaisi/..ja peräti valehtelisi toisesta uskovasta !- harmi vaan
Avaaja edustaa lähes 2000 vuotta sitten ilmestynyttä harhaoppia. Näitähän riittää kristikunnan historiasta tietämättömiä ja omaan sokeuteensa uskovia ihmisiä.
Sääli vaan, varmaan fiksuja ihmisiä ovat sitä en epäile. Valitettavasti parhaallakaan fiksuudella ole mitään arvoa Kaikkivaltiaan Jumalan silmissä. Vain Jeesuksen vanhurskaudella puetut pelastuvat, ja sitä vanhurskautta ei voi ostaa, eikä ihmisen teoilla tienata. - greeeeen
Jos et kerran avannut koko linkkiä (ja tahdot vain piikitellä) on meidän varmaankin ihan turha jatkaa tämän enempää, pointti kun oli siinä, että linkin takaa löytyvä teksti kuvaa hyvin sitä, mitä minäkin näen RAAMATUSSA tarkoitettavan uudestisyntymisellä.
Ei kukaan ihminen ole edelleenkään synnitön, mutta kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumi imeytyy ihmiseen, tulee pahan vaihtoehdon hylkääminen helpoksi. - greeeeen
greeeeen kirjoitti:
Jos et kerran avannut koko linkkiä (ja tahdot vain piikitellä) on meidän varmaankin ihan turha jatkaa tämän enempää, pointti kun oli siinä, että linkin takaa löytyvä teksti kuvaa hyvin sitä, mitä minäkin näen RAAMATUSSA tarkoitettavan uudestisyntymisellä.
Ei kukaan ihminen ole edelleenkään synnitön, mutta kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumi imeytyy ihmiseen, tulee pahan vaihtoehdon hylkääminen helpoksi.Edellinen vastauksena nimimerkille: "Kaukaapa piti hakea".
Ja en muuten ole parjannut tai soimannut Semperiä, vaan esitin vastakkaisen näkemyksen. - greeeeen
Niin, mitäköhän Semper sitten mahtanee tarkoittaa, jos ei sitä, että ihminen joutuu jatkuvasti taistelemaan omaa pahuuttaan vastaan..? Missä siis valehtelin?
>>Elämä on taistelua
Semper.Fidelis
5.4.2011 12:50
"en taistele niinkuin ilmaan hosuen, vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi." 1.Kor.9:26-27
Paavali kuvaa uskonvaellustaan taisteluksi, jossa hän kurittaa omaa ruumistaan ja joutuu peräti masentamaan sitä, 9:27.
Taistelukuvauksessa Paavali käyttää aitoja nyrkkeilytermejä kuten 'πυκτευω' (nyrkkeillä) ja 'υπωπιαζω' (iskeä silmän alle).
UT1992 jae 9:26 "Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan" ja jae 9:27 "Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun."
Paavali ei siis kerskaa eikä muistele mahdollisia nuoruutensa aikaisia tappelukokemuksia, ei. Kysymyksessä on se taistelu, jota Paavali - tuo Herramme kutsuttu apostoli - kävi OMASSA lihassaan ja ruumiissaan vaikuttavaa vihollista vastaan.
Tässä on miettimistä niille, jotka valehtelevat seisovansa kuin kukko tunkiolla vanhan luontonsa ja oman lihansa tyrmääjinä.
Minä haluan olla Paavalin seuraaja ja käyn taistelua samalla asenteella kuin hän. Nyrkki silmän alle, kuvaannollisesti toki,
taistelussa vanhan ihmisen luontoa ja lihan tahtoa vastaan.
- Ved.2
Käydäänkö sitä siellä kurkkupurkissa uudestisyntymässä? Vertaus on muuten ihan hyvä, mutta ongelmia tulee siinä viimeistään, kun kurkku tulee avattuna maailmaan
Synnin bakteerit alkavat tekemään hyökkäyksiään. Kurkku alkaa pilaantumaan, ja uudelleenpurkittaminenkaan ei enää käy. Vai käydäänkö sitä siellä seurakunnassa "purkittautumassa" uudelleen.
En usko, että kenenkään langennut tila muuttuisi täysin suolatuksi ja puhtaaksi, tilapäisesti ehkä. Mutta vanha luonto säilyy ikäänkuin latenttina.
Se, että onko uudestisyntynyt ja pysyykö siinä pelastetussa tilassa, sen todistaa Jumalan Henki. Ei ihmisten noteeraamat määrittelyt syntiopista. Meitä syntisiäkin on niin monen laatuisia. Lähinnä mikä tulee mieleen, niin Raamatun mukaan kaksoiskäskyn noudattaminen ja hengessä vaeltamienen ovat kuitenkin ehdottomia vaatimuksia, Siis Jeesuksen seuraaminen pitäisi pitää tiellä, miltä hullukaan ei eksy.
Itsensä uudestisyntyneeksi ei vielä todista. Henki se on joka todistaa. Mielenmuutos tähän suuntaan voi tyaåahtua hetkessä, niinkuin ryövätille ristillä. Mutta toisilla ei minkäänlainen kilvoittelu ja Raamatun osaaminen ja pyhä matkailu Israeliin mm. anna todistusta uudestisyntymästä-voimakkaan itsevaikutelman koreografioineen kylläkin.
Mutta hyvä linkki silti, vaikka olikin mistä oli.Vetaukset auttavat ymmärtämään.
Henkilökohtainen kokemus ja todistus puhuttelisi minua ainakin eniten. Oikean tyyppinen syvähaastattelu saattaisi paljastaa onko henkilö oikeasti kääntynyt, niin että voidaan puhua uudestisyntymästä. Ja henki se on joka voi ainoastaan lopullisesti paljastaa uskovan hengellisen tilan. On koettu ja nähty. - greeeeen
Ved. 2, minä taas näen asian niin, että 'kurkku' ei ala pilantumaan' l. ihminen ei ala saastumaan, jos hän on todella uudestisyntynyt l. käynyt lävitse tuon perusteellisen muutoksen siinä, mitä tuntee, haluaa ja ajattelee. Silloin ihminen on siis kokenut tuon linkin takana kuvatun voimallisen muutoksen, jonka jälkeen hänellä ei ole enää halua tehdä pahaa, vaan alati hyvää. Itseään täytyy toki valvoa siltä, ettei maailma saastuta. Edelleenkin olen sitä mieltä, että kehitys/kasvu jatkuu uudestisyntymän jälkeenkin. Uudestisyntymisessä ihminen kehittyy/kasvaa kuuliaiseKSI, sen jälkeen taas kuuliaiseNA yhä enemmän Hänen kaltaisuuteensa.
>>Meitä opetetaan tulemaan Kristuksen luokse, tulemaan täydellisiksi Hänessä ja kieltämään itseltämme kaikki jumalattomuus (ks. Moroni 10:32), tulemaan uusiksi luomuksiksi Kristuksessa (ks. 2. Kor. 5:17), riisumaan päältämme ”luonnollinen ihminen” (Moosia 3:19) ja kokemaan voimallinen muutos ”meissä eli meidän sydämissämme, niin ettei meillä ole enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää” (Moosia 5:2). Pankaa merkille, että näissä jakeissa kuvattu kääntymys on voimallinen, ei vähäinen – hengellinen uudestisyntyminen ja perusteellinen muutos siinä, mitä tunnemme ja haluamme, mitä ajattelemme ja teemme ja mitä olemme. Tosiaankin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin syvin olemus edellyttää perusteellista ja pysyvää muutosta omassa luonteessamme, jonka tekee mahdolliseksi luottamuksemme pyhän Messiaan ansioihin ja laupeuteen ja armoon (ks. 2. Nefi 2:8). Kun me valitsemme Mestarin seuraamisen, me valitsemme muuttumisen – hengellisen uudestisyntymisen. Kun te puhutte usein korostetusti uudestisyntymisestä, niin onko jehovat uudestisyntyneitä?
Jollei ole, niin kuka on määritellyt, etteivät he ole uudestisyntyneitä, ihmisetkö vai Jumala?- perämela
UUdestisyntynyt ei ala väännellä Raamattua eikä tehdä siitä omia käännöksiä, vaan pitäytyy Apostolien opetuksessa, kuten mm Apt 2:42 selvästi ilmaisee.
hedelmistään myös puut yleensä tunnetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843232
- 751291
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1771220Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401030Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103971Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310932- 43849
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78835- 95827
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124825