Ongelmia kaaren kanssa

epätoivoinen111

Ylähampaisiini laitettiin retentiokaari kun oikomishoito loppui virallisesti 3 vuotta sitten. Ensimmäinen kaari kesti 2 vuotta, kunnes napsahti poikki ja kaikki muotitkin jouduttiin tekemään uudestaan kaarta varten. Nyt sitten tämä toinen kaari on irtoilee vähän väliä, joudun lamppaamaan hammaslääkärissä parin viikon välein. Minulla on luonnostaan etuhampaiden välissä iso rako, ja hammaslääkäri ehdotti kaaren poistattamista, muttei osannut sanoa, kuinka suureksi rakoni muuttuu. Ottaako riski ja poistattaa kaari, vai pitää se ja rampata kokoajan lääkärissä?

1

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen epätoivoinen.

Moi,
      Voisitko pyytää, että sinulle tehdään Invisalign-tyyppinen läpinäkyvä muotti, jota pitäisit retentiokojeena öisin? Tai sitten purentakisko. En kyllä kehota luopumaan kaaresta, jos sinulla ei ole toisenlaista retentiolaitetta. Minulla oiottiin hampaat 8-15 vuotiaana. Pidin ylähampaissa retentiokojetta (kitalautakoje) varmaan ensin vuoden kokopäiväisesti, sitten noin 5 vuotta öisin. Tämän jälkeen lopetin, koska oletin, etteivät hampaat liiku. Olin väärässä, sillä muutamassa vuodessa hampaat liikkuivat ja nyt kolmekymppisenä käyn läpi toista oikomishoitoa. Muista, että retentio on elinikäinen projekti. Muutaman vuoden jälkeen kojetta voi pitää vaikkapa vain kerran, pari viikossa. Varsinkin aikuisena oiotut hampaat palautuvat, mutta kyllä minullekin niin kävi, vaikka kasvuiässä oiottiinkin.

On tämä oikominen kyllä niin veemäistä. Yhden vinon hampaan vuoksi olen nyt pari kuukautta pitänyt kamalaa kuolainta suussani. Kyseessä siis uusin villitys, Inman Aligner. Itse kyllä pelkään, että rahat on kankkulan kaivoon heitettyjä. Hoitoajan piti olla "viikkoja, ei kuukausia", mutta nyt näytää siltä, että tässä menee ainakin 4 kk. Hampaat olivat tässä välissä jo aika suorat, mutta sitten lääkäri alkoi kikkailemaan. Hammas vääntyi lähes takaisin vanhaan asentoon ja tässä nyt sitten taas korjaillaan erhettä. Voi että ketuttaa! Varsinkin kun olin lääkäriin yhteydessä siksi, että mielestäni hammas liikkui väärin. Lääkäri oli silloin eri mieltä. Viime kontrollissa sitten myönsi itsekin, että vinossa oli! Kannattaa siis suhtautua tuohon Inmaniin todella varauksella. Olen kuullut, että aika monella hoitoaika onkin ollut vuosi, ei luvattu 4-6 kk. Ja muistakaa, että Inmania käyttävät pääosin yleishammaslääkärit, eivät oikojat, joilla kuitenkin on erikoisosaaminen hampaiden oikomisessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      120
      1050
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      131
      963
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe