Ylähampaisiini laitettiin retentiokaari kun oikomishoito loppui virallisesti 3 vuotta sitten. Ensimmäinen kaari kesti 2 vuotta, kunnes napsahti poikki ja kaikki muotitkin jouduttiin tekemään uudestaan kaarta varten. Nyt sitten tämä toinen kaari on irtoilee vähän väliä, joudun lamppaamaan hammaslääkärissä parin viikon välein. Minulla on luonnostaan etuhampaiden välissä iso rako, ja hammaslääkäri ehdotti kaaren poistattamista, muttei osannut sanoa, kuinka suureksi rakoni muuttuu. Ottaako riski ja poistattaa kaari, vai pitää se ja rampata kokoajan lääkärissä?
Ongelmia kaaren kanssa
1
215
Vastaukset
- Toinen epätoivoinen.
Moi,
Voisitko pyytää, että sinulle tehdään Invisalign-tyyppinen läpinäkyvä muotti, jota pitäisit retentiokojeena öisin? Tai sitten purentakisko. En kyllä kehota luopumaan kaaresta, jos sinulla ei ole toisenlaista retentiolaitetta. Minulla oiottiin hampaat 8-15 vuotiaana. Pidin ylähampaissa retentiokojetta (kitalautakoje) varmaan ensin vuoden kokopäiväisesti, sitten noin 5 vuotta öisin. Tämän jälkeen lopetin, koska oletin, etteivät hampaat liiku. Olin väärässä, sillä muutamassa vuodessa hampaat liikkuivat ja nyt kolmekymppisenä käyn läpi toista oikomishoitoa. Muista, että retentio on elinikäinen projekti. Muutaman vuoden jälkeen kojetta voi pitää vaikkapa vain kerran, pari viikossa. Varsinkin aikuisena oiotut hampaat palautuvat, mutta kyllä minullekin niin kävi, vaikka kasvuiässä oiottiinkin.
On tämä oikominen kyllä niin veemäistä. Yhden vinon hampaan vuoksi olen nyt pari kuukautta pitänyt kamalaa kuolainta suussani. Kyseessä siis uusin villitys, Inman Aligner. Itse kyllä pelkään, että rahat on kankkulan kaivoon heitettyjä. Hoitoajan piti olla "viikkoja, ei kuukausia", mutta nyt näytää siltä, että tässä menee ainakin 4 kk. Hampaat olivat tässä välissä jo aika suorat, mutta sitten lääkäri alkoi kikkailemaan. Hammas vääntyi lähes takaisin vanhaan asentoon ja tässä nyt sitten taas korjaillaan erhettä. Voi että ketuttaa! Varsinkin kun olin lääkäriin yhteydessä siksi, että mielestäni hammas liikkui väärin. Lääkäri oli silloin eri mieltä. Viime kontrollissa sitten myönsi itsekin, että vinossa oli! Kannattaa siis suhtautua tuohon Inmaniin todella varauksella. Olen kuullut, että aika monella hoitoaika onkin ollut vuosi, ei luvattu 4-6 kk. Ja muistakaa, että Inmania käyttävät pääosin yleishammaslääkärit, eivät oikojat, joilla kuitenkin on erikoisosaaminen hampaiden oikomisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1692607Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482387Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021082- 64901
- 65849
Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a19737Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274727Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait212722Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies86720Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22678