Uskovaiset pyrkivät omistamaan moraalin

zyrt

lakipykälät, sananvapauden ja ihmisoikeudet. Ne useimmiten poikkeavat hyvinkin paljon ateistien käsityksistä. Mistä mahtaa johtua, en tiedä.

Villi arvaus on, että uskovaiset ovat niin herkkänokkaisia, että suuttuvat jokaisesta asiasta, joka heidän uskoaan jollain tavalla loukkaa. Ei silläkään oikeasti tunnu olevan väliä loukkaantuuko joku oikeasti, vaan sellainen tyyli tuntuu olevan muotia, että olevinaan loukkaannutaan, koska siihen on lupa annettu. Oikeuslaitos on nykyään erikoistunut uskisten loukkaantumisjuttuihin, vaikka nämä eivät edes ole huomanneet loukkaantuneensa.

Olen tässä funtsinut, että seuraavan kerran kun joku toivottaa minulle siunausta tai muuten vaan puhuu jostain jumalasta niin sanon että loukkaat minun ajatusmaailmaani. Tähän asti olen joutunut kuulemaan ties mitä kiukkuista puhetta, kun olen sanonut etten minä ole uskovainen. Siitä on suututtu. Monet ovat ottaneet henkilökohtaisena loukkauksena sen, kun olen sanonut olevani ateisti. Ja vaikka en ole edes asiasta itse keskustelua aloittanut.

Mikä uskiksia vaivaa?

20

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zyrt
      17.4.2012 23:35

>>>Uskovaiset pyrkivät omistamaan moraalin, lakipykälät, sananvapauden ja ihmisoikeudet.> Ne useimmiten poikkeavat hyvinkin paljon ateistien käsityksistä. Mistä mahtaa johtua, en tiedä.>Villi arvaus on, että uskovaiset ovat niin herkkänokkaisia, että suuttuvat jokaisesta asiasta, joka heidän uskoaan jollain tavalla loukkaa

• zyrt

Olet elänyt ehkä mukavimmissa piireissä kuin minä. Olen saanut kyllä osani vittuilusta, kun olen sanonut olevani ateisti. Ihan kuin olisin jotain poikkeuksellista.

Ei se mitään sinänsä, mutta ajattelin että haastan tästä lähin jokaisen, joka jotain vähääkään uskisjuttua alkaa puhumaan.

Tässä mietiskelen kysymyksiä noille tyypeille.

millainen jumala on
        missä se on
        miksi se on
        mistä se tuli

Noihin kun joku uskis vastaa, niin siitä on hyvä jatkaa.

• zyrt kirjoitti:

Olet elänyt ehkä mukavimmissa piireissä kuin minä. Olen saanut kyllä osani vittuilusta, kun olen sanonut olevani ateisti. Ihan kuin olisin jotain poikkeuksellista.

Ei se mitään sinänsä, mutta ajattelin että haastan tästä lähin jokaisen, joka jotain vähääkään uskisjuttua alkaa puhumaan.

millainen jumala on
        missä se on
        miksi se on
        mistä se tuli

zyrt
        18.4.2012 01:07

>>>Olet elänyt ehkä mukavimmissa piireissä kuin minä. Olen saanut kyllä osani vittuilusta, kun olen sanonut olevani ateisti. Ihan kuin olisin jotain poikkeuksellista.

• Kalapagos (ei kirj.)
        zyrt kirjoitti:

millainen jumala on
        missä se on
        miksi se on
        mistä se tuli

Lisäkysymyksiä:

K: Miten tietää, että uskoo oikeaan Jumalaan jos on ollut 42.000 eri uskontoa - joista vain yksi voi edes teoriassa olla oikeassa?

V: Yksi kaverini vastaa, että kysymys on loppupeleissä yhdestä ja samasta Jumalasta, jota kaikki palvovat. Tämä on toki looginen vastaus, mutta silloin kyseinen ihminen ei ole enään kristitty vaan jonkinlainen deisti tms.

K: Mitä ajattelisit ihmisestä, joka tulisi nyt ja kertoisi, että Jumala puhuu hänelle - V: Tähän usein todetaa, että hulluhan se :) Jos ei pidä hulluna niin kannattaa jatkaa, miten hullun erottaa uskovasta, jolle Jumala puhuu?

K: Miten voit tietää ja uskoa, että Jumala oikeasti puhui 2000 vuotta sitten erämaanmiehille? Miksi Jumala ei oikeasti ilmestynyt myös mormoneille 1800-luvulla?

K: Miten kukaan voisi tietää, että Jeesus on uudelleen syntynyt? Uusia "Jeesuksiahan" on ilmestynyt isot kasat

K: Miksi Jumala palkitsee vain uskon, eikä hyviä tekoja? Tämä on nähdäkseni paradoksi - kaikkihyvä tuomitisisi loogisesti ajatellen teoista ei uskosta. Näin ollen Jumala ei ole kaikkihyvä tai usko ei pelasta vaan hyvät teot.

Osalla kysymyksillä ehkä enemmänkin johdatellaan ihmistä pois kristinuskon opeista, toisilla kyseenalaistetaan koko Jumala käsitettä.

• zyrt kirjoitti:

millainen jumala on
        missä se on
        miksi se on
        mistä se tuli

"millainen jumala on
        missä se on
        miksi se on
        mistä se tuli

Noihin kun joku uskis vastaa, niin siitä on hyvä jatkaa."

Jumala on luonteeltaan sellainen kuin Jeesus
        Hän on henkimaailmassa
        Hän on samasta syystä kuin on olemassa sellainen käsite kuin "ON"
        Hän ei ole tullut mistään, vaan Hän on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan.

• zyrt
        Jaakob kirjoitti:

"millainen jumala on
        missä se on
        miksi se on
        mistä se tuli

Noihin kun joku uskis vastaa, niin siitä on hyvä jatkaa."

Jumala on luonteeltaan sellainen kuin Jeesus
        Hän on henkimaailmassa
        Hän on samasta syystä kuin on olemassa sellainen käsite kuin "ON"
        Hän ei ole tullut mistään, vaan Hän on aina ollut olemassa ja tulee aina olemaan.

Siispä kysyn sinulta, mistä tiedät että noin on...

• Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Lisäkysymyksiä:

K: Miten tietää, että uskoo oikeaan Jumalaan jos on ollut 42.000 eri uskontoa - joista vain yksi voi edes teoriassa olla oikeassa?

V: Yksi kaverini vastaa, että kysymys on loppupeleissä yhdestä ja samasta Jumalasta, jota kaikki palvovat. Tämä on toki looginen vastaus, mutta silloin kyseinen ihminen ei ole enään kristitty vaan jonkinlainen deisti tms.

K: Mitä ajattelisit ihmisestä, joka tulisi nyt ja kertoisi, että Jumala puhuu hänelle - V: Tähän usein todetaa, että hulluhan se :) Jos ei pidä hulluna niin kannattaa jatkaa, miten hullun erottaa uskovasta, jolle Jumala puhuu?

K: Miten voit tietää ja uskoa, että Jumala oikeasti puhui 2000 vuotta sitten erämaanmiehille? Miksi Jumala ei oikeasti ilmestynyt myös mormoneille 1800-luvulla?

K: Miten kukaan voisi tietää, että Jeesus on uudelleen syntynyt? Uusia "Jeesuksiahan" on ilmestynyt isot kasat

K: Miksi Jumala palkitsee vain uskon, eikä hyviä tekoja? Tämä on nähdäkseni paradoksi - kaikkihyvä tuomitisisi loogisesti ajatellen teoista ei uskosta. Näin ollen Jumala ei ole kaikkihyvä tai usko ei pelasta vaan hyvät teot.

Osalla kysymyksillä ehkä enemmänkin johdatellaan ihmistä pois kristinuskon opeista, toisilla kyseenalaistetaan koko Jumala käsitettä.

"K:Miten tietää, että uskoo oikeaan Jumalaan jos on ollut 42.000 eri uskontoa - joista vain yksi voi edes teoriassa olla oikeassa? "

Ongelma on vain ateisteilla, koska he eivät halua uskoa mihinkään jumalaan.

"K: Mitä ajattelisit ihmisestä, joka tulisi nyt ja kertoisi, että Jumala puhuu hänelle - "

Ajattelen, että ehkä Jumala on puhunut hänelle. Raamattu kehoittaa kuitenkin tarkistamaan asian.

"K: Miten voit tietää ja uskoa, että Jumala oikeasti puhui 2000 vuotta sitten erämaanmiehille? Miksi Jumala ei oikeasti ilmestynyt myös mormoneille 1800-luvulla?"

Samasta syystä voit uskoa, että Jumala on puhunut, kuin voit uskoa siihen, mitä yleinen historia kertoo monien ihmisten puhumisista vielä paljon aikaisemmalta ajalta.
        Ehkä Jumala on ilmestynyt mormooneille, ehkä ei. Se, mikä on tarpeellista ihmisen pelastumiseksi löytyy Raamatusta, joten ei tarvitse pohtia sitä, onko Jumala ilmestynyt mormooneille vai ei.
        Ateistin kannattaa ensin pohtia irtisanoutumista ateismista.

"K: Miten kukaan voisi tietää, että Jeesus on uudelleen syntynyt? Uusia "Jeesuksiahan" on ilmestynyt isot kasat"

Tulemalla uskoon ja ottamalla Jeesus Kristus vastaan omaksi Vapahtajaksi ja Herraksi.

"K: Miksi Jumala palkitsee vain uskon, eikä hyviä tekoja? Tämä on nähdäkseni paradoksi - kaikkihyvä tuomitisisi loogisesti ajatellen teoista ei uskosta. Näin ollen Jumala ei ole kaikkihyvä tai usko ei pelasta vaan hyvät teot. "

Hyvät teot eivät pelasta, mutta Jumala kyllä palkitsee hyvät teot.
        Jumalan logiikka on ihmisen logiikan yläpuolella.

• zyrt kirjoitti:

Siispä kysyn sinulta, mistä tiedät että noin on...

"Siispä kysyn sinulta, mistä tiedät että noin on"

Siitä, että ole avoin totuudelle, joka tulee Jumalalta.
        Ateisti ei tiedä, koska hän ei halua tietää.

• Jaakob kirjoitti:

"K:Miten tietää, että uskoo oikeaan Jumalaan jos on ollut 42.000 eri uskontoa - joista vain yksi voi edes teoriassa olla oikeassa? "

Ongelma on vain ateisteilla, koska he eivät halua uskoa mihinkään jumalaan.

"K: Mitä ajattelisit ihmisestä, joka tulisi nyt ja kertoisi, että Jumala puhuu hänelle - "

Ajattelen, että ehkä Jumala on puhunut hänelle. Raamattu kehoittaa kuitenkin tarkistamaan asian.

"K: Miten voit tietää ja uskoa, että Jumala oikeasti puhui 2000 vuotta sitten erämaanmiehille? Miksi Jumala ei oikeasti ilmestynyt myös mormoneille 1800-luvulla?"

Samasta syystä voit uskoa, että Jumala on puhunut, kuin voit uskoa siihen, mitä yleinen historia kertoo monien ihmisten puhumisista vielä paljon aikaisemmalta ajalta.
        Ehkä Jumala on ilmestynyt mormooneille, ehkä ei. Se, mikä on tarpeellista ihmisen pelastumiseksi löytyy Raamatusta, joten ei tarvitse pohtia sitä, onko Jumala ilmestynyt mormooneille vai ei.
        Ateistin kannattaa ensin pohtia irtisanoutumista ateismista.

"K: Miten kukaan voisi tietää, että Jeesus on uudelleen syntynyt? Uusia "Jeesuksiahan" on ilmestynyt isot kasat"

Tulemalla uskoon ja ottamalla Jeesus Kristus vastaan omaksi Vapahtajaksi ja Herraksi.

"K: Miksi Jumala palkitsee vain uskon, eikä hyviä tekoja? Tämä on nähdäkseni paradoksi - kaikkihyvä tuomitisisi loogisesti ajatellen teoista ei uskosta. Näin ollen Jumala ei ole kaikkihyvä tai usko ei pelasta vaan hyvät teot. "

Hyvät teot eivät pelasta, mutta Jumala kyllä palkitsee hyvät teot.
        Jumalan logiikka on ihmisen logiikan yläpuolella.

"Ongelma on vain ateisteilla, koska he eivät halua uskoa mihinkään jumalaan. "

Kysymys ei edelleenkään ole halusta vaikka sinä niin haluaisit itsellesi valehdella.

• Jaakob kirjoitti:

"Siitä, että ole avoin totuudelle, joka tulee Jumalalta."

Sinä et siis tiedä vaan luulet.

"Ateisti ei tiedä, koska hän ei halua tietää. "

Kysymys ei edelleenkään ole halusta vaikka sinä niin haluaisit itsellesi valehdella.

• zyrt
        Jaakob kirjoitti:

Ei kelpaa tuo vastaus. Sinun pitäisi esittää todisteita eikä yrittää kiemurrella asiasta pois.

• jupukka

Tämähän se on uskovien mielestä tapahtumien kulku : Ihmiskunta ennen uskontoja= moraaliton, uskonnon "keksimisen" jälkeen=moraalinen.

• gaasfdaae
      • zyrt

Niinpäs näyttää muuttuvan. Hiukan happaman näköisiä ukkeleita taustalla.

• "Katsopa, mitä yhden kirkon pää sanoi asiasta vähän aikaa sitten. Asenteet ovat muuttumassa.

Queen: Believers Have “No Monopoly Of Virtue"

Uskovat eivät ole koskaan väittäneetkän, että heillä olisi monopoli hyvyyteen, moraalisuuteen, rakkauteen tms.

Kaikki hyvä tulee Jumalalta ja se on tarjolla kaikille ihmisille. Juuri sitä ilosanomaa, evankeliumia, uskovat vievät kaikkialle maailmaan.

• Jaakob kirjoitti:

"Katsopa, mitä yhden kirkon pää sanoi asiasta vähän aikaa sitten. Asenteet ovat muuttumassa.

Uskovat eivät ole koskaan väittäneetkän, että heillä olisi monopoli hyvyyteen, moraalisuuteen, rakkauteen tms.

Kaikki hyvä tulee Jumalalta ja se on tarjolla kaikille ihmisille. Juuri sitä ilosanomaa, evankeliumia, uskovat vievät kaikkialle maailmaan.

"Uskovat eivät ole koskaan väittäneetkän, että heillä olisi monopoli hyvyyteen, moraalisuuteen, rakkauteen tms."

Taas kerran sinä väität parempaa tietoa vastaan.

• zyrt
        Jaakob kirjoitti:

"Katsopa, mitä yhden kirkon pää sanoi asiasta vähän aikaa sitten. Asenteet ovat muuttumassa.

Jaakob

"Uskovat eivät ole koskaan väittäneetkän, että heillä olisi monopoli hyvyyteen, moraalisuuteen, rakkauteen tms."

- Kyllä väitätte. Jatkuvasti kuulee noita väitteitä, että vain uskovaisella on moraali. Lue tuo Titanic-keskustelu.

• Itse en ole huomannut että uskovien käsitykset lakipykälistä, sananvapaudesta ja ihmisoikeuksista mitenkäänmerkittävästi oikkeavat ateistien käsityksistä. Pikemminkin koen niin että yhteinen arvopohja on hyvinkin laaja.

Se on kuitenkin totta että ainakin kristinuskovat pyrkivät liittämään yhteisen, universaalin moraalisen omaisuuden oman uskontonsa omaisuudeksi. Monesti saa kuulla puhuttavan kristillisistä arvoista, vaikka kyseessä ovat monille uskonnoille yhteiset arvot. Toisaalta ihan samantapaisia väitteitä kuulee ateisteiksi itseään nimittävien suusta: vain ateismi takaa siinä tai tässä asiassa aidon moraalisuuden jne.
      Mutta jokainen puhuu omasta kulttuuristaan käsin. Silloin tuollaisia ilmauksia tulee helposti käyttäneeksi. Elän toivossa, että osa kristityistä käyttää sitä enemmän kulttuurisesti, vaikkakin aika moni täällä palstoilla kyllä ilmaisee selkeästi että kaikki moraali on lähtöisin kristinuskon jumalasta.

• zyrt

"Toisaalta ihan samantapaisia väitteitä kuulee ateisteiksi itseään nimittävien suusta: vain ateismi takaa siinä tai tässä asiassa aidon moraalisuuden jne."

- En ole tuollaista kuullut. Ateismi ei ole mikään oppi kuten uskonnot ovat.

• zyrt kirjoitti:

"Toisaalta ihan samantapaisia väitteitä kuulee ateisteiksi itseään nimittävien suusta: vain ateismi takaa siinä tai tässä asiassa aidon moraalisuuden jne."

- En ole tuollaista kuullut. Ateismi ei ole mikään oppi kuten uskonnot ovat.

Mulla ei ole mitään lähdearkistoa asialle. Ne tulee vastaan näillä palstoilla ajoittain nuo käsitykset. Aikansa kun lueskelee, kyllä niihin törmää.

"Ateismi ei ole mikään oppi kuten uskonnot ovat. "
        Ei olekaan. Mutta sillä nyt ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä jotkut ateismin ja moraalin suhteesta väittävät :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      108
      4876
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3972
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      213
      3886
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1364
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      171
      1361
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe