YLE: Hengellinen väkivalta koettelee lestadiolaisyhteisöä

kunniaväkivaltaako?

"Seurakuntalaisten raju yksityiselämän ruotiminen niin sanotuissa hoitokokouksissa on palannut osaksi vanhoillislestadiolaisen liikkeen toimintaa. Tutkija Aini Linjakumpu Lapin yliopistosta pitää hoitokokouksia hengellisenä väkivaltana ja kehottaa valtiota ja kirkkoja puuttumaan siihen.
.....

Hoitokokousten kolmenkymmenen vuoden takaiset asiat alkoivat tulla julki internetin keskustelupalstojen yleistyessä. Samaan aikaan esille nousivat myös lasten seksuaaliset hyväksikäyttötapaukset. Jotta vanhoillislestadiolaisten rivit pysyisivät ojennuksessa, on hoitokokoukset otettu liikkeessä jälleen käytäntöön.
.....
Aini Linjakumpu pitää myös nykyisiä hoitokokouksia hengellisenä väkivaltana, johon tulisi puuttua.
Tämä toiminta ja sen seuraukset olisi syytä nostaa esille, ja niistä tulisi keskustella yhteiskunnan sisällä. TULISI MIETTIÄ, PITÄISIKÖ NIILLÄ OLLA JURIDISISA JA SOSIAALISIA SEURAUKSIA, Linjakumpu sanoo."

Aini Linjakummulta ilmestyi eilen Lapin Yliopistossa tehty tutkimus Haavoittunut yhteisö. Tutkimus keskittyi menneisyyden "simputuksiin" ko. yhteisössä, joille vertailukohtana on Lapuan liikkeen kyyditykset.

Ehdottomasti pitäisi olla juridisia vaikutuksia, SRK (vl-lahkon päämaja) oikeuteen ja tuomiolle rikokseen -väkivaltaan- yllyttämisestä. Miten Suomessa ihmiset voivat olla niin eriarvoisessa asemassa, että jokin väkivalta katsottaisiin läpi sormien - ei kai islamistista "kunniaväkivaltaankaan" niin suhtauduttaisi?

Miksi kirkkokin on hiljaa?

Olen pettynyt tähän "oikeusvaltioon" :(

http://yle.fi/alueet/oulu/2012/04/hengellinen_vakivalta_koettelee_lestadiolaisyhteisoa_3417661.html

2

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Upsista ups

Upsista.

• vajaus ihmisissä

Eilen luonani vieraili jehovantodistajia

Ihan antoisa keskusteluhetki, mutta toinen sanoi sitten, että henki pitää antaa hengestä, mikä kuulosti uhkaavalta. Liekö vanhoja Hammurapin lakeja.

Yhtenä pnä autoani pihassa käytiin ryskimässä, pakoputki hajalla.
        Aiemmin jollain kuula-aseella ammuttiin päähän ja ohi pihasta tiellä kävellessäni.

Minusta tuntuu että uskonasioiden käsittely saa ihmisissä aikaan aika kummia käytöshäiriöitä, on uhkailua ja rahankiristämisen makua ja ties mitä, joka saa ihmisen tuntemaan itsensä vain loppuunajetuksi saaliseläimeksi.

Positiivisten tunteiden kuolemaako toivotaan ihmisillä, sekö uskontojen tarkoitus?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      280
      2908
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      49
      2298
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      114
      1723
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1664
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      56
      1189
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe