Erosen kanssa samaa mieltä mamuista.

jari.pilli

http://suomenkuvalehti.fi/blogit/tahan-on-tultu/helena-eronen-vastaa-tahan-on-tultu-kysyi

Empä näe suuriakaan eroja omissa mietteissäni verrattuna Helena Erosen näkemyksiin maahanmuuttajista.

”No annahan kun minä kerron. Minähän tulen Lieksasta, jossa ongelma on se, että sinne pyrähti parissa vuodessa pari sataa somalia plus kurdit päälle. Luonnollisesti köyhässä ja toivottomassa pikkukunnassa, jossa on ennenkin vierasmaalaisia ja etnisiä vähemmistöjä lähetetty menemään milloin kiväärein, milloin heinäseipäin, rasismi räjähti käsiin. Jos joku, niin Lieksahan olisi ollut loistava kasvualusta nousta esim. politiikkaan, jos siihen soppaan olisi lusikkansa halunnut työntää, mutta enpäs halunnut. Minä olen ollut siellä se tyyppi, joka esim. pubissa juttelee somalien kanssa. Minua todella kiinnosta se, että mistä he tulevat ja miksi ja millaista heidän elämänsä Suomessa on. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ottaa kontaktia aivan vaikka millaisiin ihmisiin enkä erottele ketään uskonnon, ihonvärin tai muunkaan epäolennaisen perusteella.

Minulla ei ole periaatteessa mitään maahanmuuttajia vastaan. Maahanmuuttajathan ovat melko sekalainen seurakunta ihmisiä, joista joku on täällä avioliiton kautta, toinen opintojen tai työn, kolmas aidon humanitaarisen hädän ajamana ja joku ihan vain koska täällä voi elää ilmaiseksi. Tuo on se lähtökohta, joka määrittelee paljon sitä, kuinka suhtaudun maahanmuuttajiin. Minusta on esimerkiksi todella törkeää, että niitä mamuja, jotka tekevät täällä töitä ja elättävät itsensä ja perheensä itse, poistetaan maasta. Myöskin isoäitien karkotukset saavat minut miettimään, että onkohan tässä nyt mitään järkeä.

Sen sijaan nimenomaan humanitaariseen maahanmuuttoon liittyy mielestäni hyvin paljon sellaisia piirteitä, jotka eivät jotenkin minun järkeeni mahdu. Mielestäni apua tarvitsevia on autettava, mutta onko ylipäänsä pakolaisuus järkevä hoitaa niin, että otetaan kourallinen ihmisiä elämään toiselle puolelle maapalloa oletuksella, että he ovat niin tyhmiä, jotta heitä on paapottava kuin vauvoja. Sitten kun eri kulttuurit suhtautuvat asioihin eri tavalla, niin jotkut eivät muista sitä, että ehkä se luterilainen moraali ei ole se juttu, jonka kautta vaikkapa somalialainen kolmen vaimonsa, kymmenen biologisen lapsen ja viiden ottolapsen kanssa Suomessa asusteleva herra tätä maailmaa katselee. Lisäksi minua pakottaa takaraivoon sekin, että ainakin minulle tulee monesti sellainen olo, että joku afrikkalainen paimentolaiskulttuuri on jotenkin hienompi kuin suomalainen ja ne ihmiset jalompia ja erityisempiä kuin me suomalaiset, vaikka niissä on ihan takuulla aivan yhtä paljon hyviä tyyppejä ja myöskin kusipäitä kuin mitä meissä suomalaisissakin on.

Minähän olen joskus aikoinaan opiskellut vähän kulttuuriantropologiaa. Se siksi, että minua kiehtoo erilaiset kulttuurit ja ihmisten tavat nähdä ja kokea maailma. Olen matkustellut jonkun verran ja itselläni on aina ollut se periaate, että maassa maan tavalla. Viisautta on kunnioittaa toisia ihmisiä, varsinkin kun menee heidän ”kotiinsa”. Se, että minä olen kiinnostunut eri kulttuureista enkä esim. juoksentele bikineissä egyptiläisillä kaduilla, koska ”oon suomalainen ja Suomessa näin voi tehdä”, ei tarkoita sitä, että hyväksyisin joitain asioista. Esimerkkinä lasten ympärileikkaukset. Tunnen niiden historialliset taustat ja merkityksen uskonnollisesta tai kulttuurillisesta näkökulmasta ja vaikka olen sitä mieltä, että eihän se sairaalassa toimitettu juutalaisen poikavauvan ympärileikkaus ole edes verrattavissa itäafrikkalaisen savimajan edustalla suoritettuun pikkutytön julmaan raateluun, olen sitä mieltä, että jokaisella lapsella olisi oltava oikeus täydelliseen fyysiseen koskemattomuuteen.”

Silti olen sitäkin mieltä, että eduskuntaryhmän äänestykset olivat noissa tilanteissa oikeita. Kyseessä on enemmänkin puoluekurilliset toimenpiteet.

14

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosi on

Minusta se hyvin selvä vanha ohje on kaikkialla maailmassa ja toimii ainakin Lähi-Idässä. Miksi se ei voi toimia myös Suomessa ja Euroopassa?
      Se on tämä: Maassa maan tavalla tai maasta pois. Menkääpäs kokeilemaan miten pärjäätte siellä piipertelijä hyysärit, kun alatte vaatimaan maan tapojen muuttamista vähemistön oikeudella?

• Liian suuret kulttuurierot ei vaan voi toimia. Suomessa tasa-arvoon pääseminen vei tuollaisen 60 vuotta ja silloinkin naisia arvostettiin aika paljonkin. Tietyistä maista tulevilla on todella vaikea muuttaa ajattelunsa muutamassa päivässä todellisesta miesten vallasta tasa-arvoksi. Ja tämäkin vain yksi osa-alue. Somaliassa varkaaksi epäilty saatetaan kivittää kuoliaaksi ja Suomessa hän saa kiinni jäädessään rikesakon. Kontrasti on aivan liian suuri.

Jokainen tietää omalta kohdaltaan, että kuinka vaikea on muuttaa aina olleet tavat johonkin toiseen ajatusmalliin. Vielä jos se vie jotain pois itseltään. Otetaampa vaikkapa lihansyönnin lopettaminen. En perhana luovu tuollaisesta. Syöminen on kivaa ja pidän oikeuksistani kiinne syödä lihaa viimeiseen asti. Miksi joku henkilö jolla on selkeä ylivalta ollut vuosikymmeniä lapsesta asti muuttuisi yht'äkkiä ajattelemaan, että perhana, naisellakin tulisi olla oikeuksia.

En ole mielestäni rasisti, vaan että tämä on liian vaikea yhtälö jotta se voisi oikeasti toimia. Kulttuurit pitää olla suhteellisen lähellä toisiaan, jotta maahanmuutto olisi vaihtoehto.

• Tosi on
        jari.pilli kirjoitti:

Liian suuret kulttuurierot ei vaan voi toimia. Suomessa tasa-arvoon pääseminen vei tuollaisen 60 vuotta ja silloinkin naisia arvostettiin aika paljonkin. Tietyistä maista tulevilla on todella vaikea muuttaa ajattelunsa muutamassa päivässä todellisesta miesten vallasta tasa-arvoksi. Ja tämäkin vain yksi osa-alue. Somaliassa varkaaksi epäilty saatetaan kivittää kuoliaaksi ja Suomessa hän saa kiinni jäädessään rikesakon. Kontrasti on aivan liian suuri.

Jokainen tietää omalta kohdaltaan, että kuinka vaikea on muuttaa aina olleet tavat johonkin toiseen ajatusmalliin. Vielä jos se vie jotain pois itseltään. Otetaampa vaikkapa lihansyönnin lopettaminen. En perhana luovu tuollaisesta. Syöminen on kivaa ja pidän oikeuksistani kiinne syödä lihaa viimeiseen asti. Miksi joku henkilö jolla on selkeä ylivalta ollut vuosikymmeniä lapsesta asti muuttuisi yht'äkkiä ajattelemaan, että perhana, naisellakin tulisi olla oikeuksia.

En ole mielestäni rasisti, vaan että tämä on liian vaikea yhtälö jotta se voisi oikeasti toimia. Kulttuurit pitää olla suhteellisen lähellä toisiaan, jotta maahanmuutto olisi vaihtoehto.

Kuvitelkaapas jos tänne tuli esim. Tiibettiläisiä mitä tapahtuisi. Joka puolella liehuisi rättilippuja ja munkit kulkisivat rukousmyllyt viuhuen kaduilla.

• Tosi on kirjoitti:

Kuvitelkaapas jos tänne tuli esim. Tiibettiläisiä mitä tapahtuisi. Joka puolella liehuisi rättilippuja ja munkit kulkisivat rukousmyllyt viuhuen kaduilla.

Empä lähtisi tuohon mukaan. Jos niitä Tiibettiläisiä tulisi vain muutama sinne tänne, niin tuskimpa näkyisi katukuvassa yhtään mitenkään. En kyllä tunne tuota kansaa, mutta näin oletan. Kyllä varmasti sopisi Suomeen muutama Tiibettiläinen, jos heillä pakottava tarve olisi lähteä maastaan. Jos sen sijaan koko Tiibetin väestö tänne tupsahtaisi, niin silloin kenties alkaisi jo huomaamaan. :) Mutta en joo tunne kansaa yhtään.

• Rauhallista porukkaa
        Tosi on kirjoitti:

Tiibetiläiset ja Suomalaiset varmaan tulisi ihan hyvin toimeen.

• Tosi on
        jari.pilli kirjoitti:

Empä lähtisi tuohon mukaan. Jos niitä Tiibettiläisiä tulisi vain muutama sinne tänne, niin tuskimpa näkyisi katukuvassa yhtään mitenkään. En kyllä tunne tuota kansaa, mutta näin oletan. Kyllä varmasti sopisi Suomeen muutama Tiibettiläinen, jos heillä pakottava tarve olisi lähteä maastaan. Jos sen sijaan koko Tiibetin väestö tänne tupsahtaisi, niin silloin kenties alkaisi jo huomaamaan. :) Mutta en joo tunne kansaa yhtään.

Tarkoitin esimerkkinä, kun porukka poikkeisi jyrkästi jo asuiltaan ja tavoiltaan kanta asujamistosta. Ja määrä oli kymmeniä tuhansia munkkeja kerjäämässä kaduilla elantoaan.

• Tosi on kirjoitti:

Tarkoitin esimerkkinä, kun porukka poikkeisi jyrkästi jo asuiltaan ja tavoiltaan kanta asujamistosta. Ja määrä oli kymmeniä tuhansia munkkeja kerjäämässä kaduilla elantoaan.

No jos mitä tahansa asukkeja tulisi kymmeniä tuhansia joiden tavat poikkeaa Suomen tavoista, niin toki se silloin on liikaa. Eteenkin, jos ne keskittyy jollekin yhdelle alueelle.

• Rikkaus ja voimavara

Hyvin kirjoitettu, tällä Suomen Kuvalehden Jarlalla on hyvä juttu myös tuo: "Rumia puhuvien vaientamisinnostus".
      Oisko miehellä vähän Kari Suomalaisen kujeita :).

• Hesa-Esa

Kun tiedotusvälineet kertovat rikoksista, kuinkahan usein ne jättävät kertomatta, että tekijä on maahanmuuttaja tai romani.

• Jussuf (se sama)

Kyllähän varmasti jos kerran on "lukenut antropologiaa" voi täydellä varmuudella kertoa mitkä kulttuurit saavat tähän maailmaan jäädä ja mitkä ei. Nähtävästi hänellä on riittävä rotuoppien tohtoritausta kertoa meille millaisella geneettisellä perimällä kenelläkin on oikeus jäädä eloon.

Kuulostaa hämmästyttävällä tarkkuudella rotutohtori Allah-Ahon mietteiltä. Jos kerran on lukenut kirkkoslaavia, on myös oikeus määrittää millainen yhteiskuntamallin pitää olla ja kuka saa elää ja kuka ei.

Aika epätoivoiseksi on käymässä persujen vaalityö. Supremismi ja itsensä korkeampaan luokkaan julistaminen varmaankin vetoaa työttömiin ja juoppoihin. Entäs me muut?

• jokainen kulttuuri

on oikeutettu jäämään eloon omassa maassaan, mutta millään kulttuurilla ei ole oikeutta tunkeutua ja tuhota vieraan maan kulttuuria.

Jussufkin saa aivan vapaasti olla omassa maassaan ja yrittää tehdä siitä demokraattisen ja tasa-arvoisen Suomen tapaan.

Sen sijaan jussufeilla ei ole oikeutta tuoda oman maansa ja kulttuurinsa ongelmia tänne.

• loppu, slut

Niin tai näin, mutta se mitä teillä tänään, hyörii ne kohta meillä täällä päin.

Humanitäärinen maahanmuutto ei toimi missään muodossa eikä mistään syystä. heidän vastaan ottoaminen pitäisi lopettaa tyystin erityissesti ihmiskauppaan kannustavan toiminnan vuoksi.

He eivät ole pakolaisia kansainvälisten sopimusten atrkoittamalla tavalla vaan pääosin sosiaalishoppareita eli sosiaalieprsuteisia mamuja.

Kuntakorvauksetkin pitää näiltä lopettaa, koska kuralla olevat kunnat käyttävät väärin valtiontukijärjestelmää. Ottavat heitä runsain mitoin, saavat kuntakorvaukset ja proukat valuvat tänne etelän hedelmiä eli Pk-seudun verovaroja nautiskelemaan.

• Viimeisten aikojen

viimeaikaiset tapahtumat ovat niin järkyttäviä että niihin ei ole vastauksia tavallisella kansalla. Siksi olisikin parasta odottaa mitä asiantuntijat näistä uusista kulttuurieroista sanovat. Asiaan ovat varmasti perehtyneet Astrid Thors ja Jyrki Katainen, jotka varmasti kommentoivat tapahtumia, ja selittävät kansalle mistä on kysymys.

• He siksi että

Katainen/Thors on täytynyt perehtyä täysin noihin asioihin ennen kuin ovat hyväksyneet politiikan jonka tuloksena ko. ongelmat ovat viimepäivinä tapahtuneet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      89
      4694
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3872
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      191
      3723
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      73
      2123
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1192
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      155
      1147
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1055
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      924
    Aihe