Kristuksen pyhä seurakunta

Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen maailmaan pelastamaan sen, ei tuomitsemaan sitä (Joh. 3:16–18). Jeesus ei tullut julistamaan evankeliumia vain todistukseksi vaan pelastukseksi ja perustaakseen seurakunnan, jonka kautta Hän Henkensä välityksellä jatkaa ihmisten kutsumista takaisin Jumalan yhteyteen:

Matt. 16:17–19 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Tuo perustettava seurakunta oli Hänelle niin arvokas, että Hän oli valmis kuolemaan ristillä sen puolesta. Viimeisellä aterialla opetuslastensa kanssa Jeesus antoi heille lupauksen Pyhästä Hengestä. Tuon toisen Puolustajan, totuuden Hengen, Jeesus lupasi lähettää olemaan heidän kanssaan ikuisesti. Tuon Hengen kautta Hän lupasi olla opetuslasten kanssa joka päivä maailman loppuun saakka (Joh. 14:16–26).

Jeesus käski opetuslapsiaan tekemään kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen (Matt. 28:18–20; Mark. 16:15–18). Tuon tehtävän toteuttaakseen Jeesus kehoitti opetuslapsia odottamaan Jerusalemissa kunnes lupaus Pyhästä Hengestä toteutuu, koska vain Pyhässä Hengessä he voivat saada voiman ja rohkeuden todistaa Kristuksesta ja viedä ilosanomaa maailman ääriin (Apt. 1:4–8).

Lupaus Pyhästä Hengestä toteutui helluntaipäivänä kun opetuslapset olivat kokoontuneet yhteen. Kaikki tulivat täytetyiksi Pyhällä Hengellä ja he alkoivat puhua uusilla kielillä (Apt. 2:1–4). Hetkeä myöhemmin opetuslapset ja Pietari etunenässä olivat täynnä rohkeutta julistamassa evankeliumia Jerusalemin kaduilla, kun vielä hetkeä aikaisemmin he kokoontuivat peloissaan lukittujen ovien takana. Sanoma oli yksinkertainen, sama mitä Jeesus oli opettanut:

Apt. 2:38–39 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Tuona helluntaipäivänä seurakunta oli saanut lopullisen muotonsa kun Kristus oli tullut sen keskelle Pyhässä Hengessä. Opetuslasten lukumäärä kasvoi 3000 hengellä ja sanotaan, että “Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen” (Apt. 2:41, 47). Seurakunnalla oli neljä leimaavaa piirrettä:

Apt. 2:42 “Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.”

Seurakunnan ytimessä on apostolinen opetus, keskinäinen yhteys, ehtoollinen ja yhteinen rukous. Jumala vahvistaa seurakunnan välityksellä julistetun Sanan:

Mark. 16:17–18 “Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." 20 “-- he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.”

Seurakunta on yhteisö, jonka keskellä Sanan vastaanottaneet saavat kasvaa kiinni Kristukseen, joka on ruumiin pää. Tuota tehtävää varten:

Ef. 4:11 “-- hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus, josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.”

Kristuksessa Hänen seuraajansa ovat pyhä, kuninkaallinen papisto, jonka Hän on kutsunut julistamaan evankeliumia (1. Piet. 2:9). Seurakunta on pyhä temppeli Herrassa, joka kasvaa ja rakentuu kulmakivenä itse Kristus (Ef. 2:19–22). Seurakunta on Kristuksen Morsian, jonka Hän puhdistaa ja valmistaa Karitsan häitä varten (Ef. 5:22–32; 2. Kor. 11:2; Ilm. 19:7; Ilm. 21:2).

Ja mistä tällainen seurakunta löytyy?

Matt. 18:20 “Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

7

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällä palstalla seurakuntien pelko leviää kuin syöpä ja se syövyttää uskovien mieliä. Jos kuljet rukoillen, Jumala näyttää sinulle, kuinka Hän toimii vajavaistenkin seurakuntayhteisöjen kautta ja niiden keskellä. Jos et näe Jeesuksen tekoja seurakunnassasi, ehkä Jumala on kutsumassa juuri sinua nostamaan tuon yhteisön sille paikalle, jolle Hän on sen alunperin tarkoittanut. Kaiken ytimessä on Kristus, joka on sovittanut maailman voittamalla kuoleman. Meissä on tuo sama valtava ylösnousemusvoima:

Ef. 1:17–23 “Minä rukoilen, että Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja näkemisen hengen, niin että oppisitte tuntemaan hänet, ja että hän valaisisi teidän sisäiset silmänne näkemään, millaiseen toivoon hän on meidät kutsunut, miten äärettömän rikkaan perintöosan hän antaa meille pyhien joukossa ja miten mittaamaton on hänen voimansa, joka vaikuttaa meissä uskovissa. Se on sama väkevä voima, jota hän osoitti herättäessään Kristuksen kuolleista ja asettaessaan hänet istumaan oikealle puolelleen taivaassa, ylemmäksi kaikkia valtoja, voimia ja mahteja, ylemmäksi kaikkia herruuksia, jotka mainitaan tässä ja tulevassakin maailmassa. Jumala on alistanut kaiken hänen valtaansa ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle seurakuntansa pääksi. Seurakunta on Kristuksen ruumis ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.”

Emme saa elää pelon vallassa! Kristus on uskollinen, eikä anna meidän eksyä kun vilpittömästi kuljemme rukoilleen ja seuraamme kaikessa Häntä, joka on kulkenut edeltä. Hän on antanut meille Pyhän Henkensä sekä Sanansa viittoittamaan tietä.

• Hedpoint

Ei mulla mitään vastaan ole, mutta voisitko ihan kolmeen riviin tiivistää, että mikä se pääpointti oli?

• Hedpoint kirjoitti:

Ei mulla mitään vastaan ole, mutta voisitko ihan kolmeen riviin tiivistää, että mikä se pääpointti oli?

Voin :) Seurakunta on todellinen Kristuksen ruumis, jonka kautta Jeesus edelleen toimii ihmisten keskellä. Vastustan siis palstan kahden vakkarin opetusta, jonka mukaan uskovien pitäisi lähteä pois seurakuntien keskuudesta.

• Hedpoint
        Laurentius kirjoitti:

Voin :) Seurakunta on todellinen Kristuksen ruumis, jonka kautta Jeesus edelleen toimii ihmisten keskellä. Vastustan siis palstan kahden vakkarin opetusta, jonka mukaan uskovien pitäisi lähteä pois seurakuntien keskuudesta.

Aivan oikein. Ja tuen näkemystäsi. Jos? pitäisi lähteä pois mistä tahansa, niin Herra se on joka kehoituksen antaa. jokainen tehköön velvollisuutensa lähimmäisensä parhaaksi siellä missä Herra on kutsunut.
        Mutta jos ei ole Herran kutsua, niin miten sen kutsumuksensa voisi tietää!

En toimi missään seurakunnassa nimellisesti. Jotenka en voi ottaa kantaa muutakuin ulkopuolisena kristittynä. Luen Raamattua ja rukoilen. mutta menen sinne, minne Jumala minua johtaa. Muuta minulla ei ole. Mutta siihen on ollut tyytyminen.

Minulle "lähteä tai jäädä", on aina kysymys Jeesuksen johdatuksesta, ei omasta miielipiteestä tai kannanotosta.

• Hedpoint kirjoitti:

Aivan oikein. Ja tuen näkemystäsi. Jos? pitäisi lähteä pois mistä tahansa, niin Herra se on joka kehoituksen antaa. jokainen tehköön velvollisuutensa lähimmäisensä parhaaksi siellä missä Herra on kutsunut.
        Mutta jos ei ole Herran kutsua, niin miten sen kutsumuksensa voisi tietää!

En toimi missään seurakunnassa nimellisesti. Jotenka en voi ottaa kantaa muutakuin ulkopuolisena kristittynä. Luen Raamattua ja rukoilen. mutta menen sinne, minne Jumala minua johtaa. Muuta minulla ei ole. Mutta siihen on ollut tyytyminen.

Minulle "lähteä tai jäädä", on aina kysymys Jeesuksen johdatuksesta, ei omasta miielipiteestä tai kannanotosta.

“mutta menen sinne, minne Jumala minua johtaa. Muuta minulla ei ole. Mutta siihen on ollut tyytyminen.”

Siihen meillä jokaisella on tyytyminen. Sanot, ettei sinulla ole Herran kutsua, mutta en usko, että muuta kuin “kutsu” saa aikaan halun seurata Jeesusta sinne, minne Hän ikinä johtaa. Minulle Jumalan kutsu on sitä, että etsin päivittäin Hänen tahtoaan ja johdatustaan, vaikka Hän onkin näyttänyt myös yksityiskohtaisempia palvelustehtäviä, joista osa on toteutunut ja osa on vielä toteutumatta.

Ehkä kuitenkin viittasit siihen, ettei Jumala ole johdattanut sinua mihinkään seurakuntaan. Oletko kuitenkin tekemisissä toisten uskovien kanssa? Joskus seurakuntayhteys voi toteutua pienemmänkin uskovien yhteisön kautta.

Kun muutin outoon kaupunkiin, ajattelin ensin vierailla kaikissa kristillisissä seurakunnissa. Valitsin ensimmäisen seurakunnan nettisivujen perusteella. Seurakunta tuntui heti hyvin kotoisalta ja koin Jumalan puhuvan, että tämä on seurakunta, jossa Hän haluaa minun palvelevan. Sen jälkeen en ole kertaakaan haikaillut muiden seurakuntien perään ja on ollut ihmeellistä miten Jumala on tuon seurakunnan kautta saanut kasvattaa ja johdattaa.

Uskon, että kun aika on sopiva, Jumala näyttää sinullekin missä haluaa sinun palvelevan. Kyse ei ole oikean kirkkokunnan tai liikkeen valitsemisesta, vaan sen elävän yhteisön löytämisestä, jonka kautta ja jonka keskellä Jumala haluaa juuri sinun kasvavan ja palvelevan.

• Hedpoint
        Laurentius kirjoitti:

“mutta menen sinne, minne Jumala minua johtaa. Muuta minulla ei ole. Mutta siihen on ollut tyytyminen.”

Siihen meillä jokaisella on tyytyminen. Sanot, ettei sinulla ole Herran kutsua, mutta en usko, että muuta kuin “kutsu” saa aikaan halun seurata Jeesusta sinne, minne Hän ikinä johtaa. Minulle Jumalan kutsu on sitä, että etsin päivittäin Hänen tahtoaan ja johdatustaan, vaikka Hän onkin näyttänyt myös yksityiskohtaisempia palvelustehtäviä, joista osa on toteutunut ja osa on vielä toteutumatta.

Ehkä kuitenkin viittasit siihen, ettei Jumala ole johdattanut sinua mihinkään seurakuntaan. Oletko kuitenkin tekemisissä toisten uskovien kanssa? Joskus seurakuntayhteys voi toteutua pienemmänkin uskovien yhteisön kautta.

Kun muutin outoon kaupunkiin, ajattelin ensin vierailla kaikissa kristillisissä seurakunnissa. Valitsin ensimmäisen seurakunnan nettisivujen perusteella. Seurakunta tuntui heti hyvin kotoisalta ja koin Jumalan puhuvan, että tämä on seurakunta, jossa Hän haluaa minun palvelevan. Sen jälkeen en ole kertaakaan haikaillut muiden seurakuntien perään ja on ollut ihmeellistä miten Jumala on tuon seurakunnan kautta saanut kasvattaa ja johdattaa.

Uskon, että kun aika on sopiva, Jumala näyttää sinullekin missä haluaa sinun palvelevan. Kyse ei ole oikean kirkkokunnan tai liikkeen valitsemisesta, vaan sen elävän yhteisön löytämisestä, jonka kautta ja jonka keskellä Jumala haluaa juuri sinun kasvavan ja palvelevan.

Niin, kysyttyäni Jumalalta näistä asioista, Hän lähetti enkelinsä kertomaan minulle tahtonsa. Asia on nyt kuule niin, että jokaisella on kutsumuksensa. Enkä itse laita toisen todistusta tai kutsumusta kyseenalaiseksi. Mutta kysyähän aina voi ja täytyykin.
        'Arvostan innostustasi ja kertomustasi. Se on hyvin rikastuttavaa. Olen kuitenkin sen verran iällinen, että tässä lopun ajassa en näe enää mitään etsittävää seurakuntayhteyttä. Minun yhteyteen ovat kaikki tervetulleita seurakunnista riippumatta. Kaikki, jotka Jeeusta rakastavat, ovat hengeltään yhteenkuuluvaisia.

• Hedpoint kirjoitti:

Niin, kysyttyäni Jumalalta näistä asioista, Hän lähetti enkelinsä kertomaan minulle tahtonsa. Asia on nyt kuule niin, että jokaisella on kutsumuksensa. Enkä itse laita toisen todistusta tai kutsumusta kyseenalaiseksi. Mutta kysyähän aina voi ja täytyykin.
        'Arvostan innostustasi ja kertomustasi. Se on hyvin rikastuttavaa. Olen kuitenkin sen verran iällinen, että tässä lopun ajassa en näe enää mitään etsittävää seurakuntayhteyttä. Minun yhteyteen ovat kaikki tervetulleita seurakunnista riippumatta. Kaikki, jotka Jeeusta rakastavat, ovat hengeltään yhteenkuuluvaisia.

Hyvä yritys. Uskovien yhteys on entistäkin tärkeämpää, mitä lähemmäksi viimeinen päivä tulee. Se on merkkinä maailmalle:

Joh. 17:11 “Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.” 20–23 “Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä – minä heissä, ja sinä minussa – että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.”

Yhteys on merkki siitä, ettemme vaella pimeydessä:

1. Joh. 1:6–6 “Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe