VAROITUS BUSSINKULJETTAJA OPISKELIJOILLE

d ajokortti

Tällä hetkellä on ylitarjontaa bussinkuljettajista.Vantaalla toimiva TTS ja TE_Toimisto kouluttavat nyt kuljettajia työttömiksi.Koulut ja kurssit suoritetaan ja luvataan sitä ja tätä kerrotaan myös ns.kuljettajapulasta.

Kuljettajapulaa ei enää ole tällähetkellä on koulutettuja kuljettajia riittävästi tarjolla joista vain parhaimmilla on töitä.

Pääkaupunkiseudun bussiyritykset ottavat mielellään kuljettajia työssäoppimiseen mutta teettävät niillä samoja raskaita vuoroja kuin vakikuljettajillakin,työvuorot ovat todella pitkiä 10-12h päiviä,kuljettajat erittäin väsyneitä.
Tälläinen kuljettaja on todella halpa yritykselle kuin maksavat vain pientä tunti
veloitusta ja nostavat vielä itsekkin siitä valtiolta tukea joka kuljettajasta.

Kerrotaan sitä samaa satua jossa työssäoppimisessa on näytönpaikka.
Se on suomeksi sitä että teet ja nuolet ko.bussiyhtiötä orjanlailla,mutta näinhän
ei tarvitse tehdä vaan muistaa että on oppimisjaksolla ja he ovat altavastaajia sinä voit määrätä tahdin ja suunnan.

Työssäoppimisajan bussinkuljettajat saavat ajaa linjoja mutta sen jälkeen ei tällä hetkellä ole jakoa luvassa joten työttömyyskortisto on jatkopaikka.

Mieti siis kahdesti jos on aikomus hakeutua bussinkuljettaja koulutukseen !!
Koulutus tarkoittaa sen hetkistä ajanvietettä josta seuraksena on työttömyys.

Kuljettajapulaa ei ole enää vaikka niin te-toimisto ja muutkin antavat ilmoituksissaan ymmärtää.
Helsinginbussiyhtiöltäkin sai ja saa kohta lähteä lisää kuljettajia,se ns."lonka sopimus ei päde" ja huonot ja heikot kuljettajat eivät siitä mitään hyödy.

Karu totuus on toista jonka vain sen tietävät ketkä ovat sen jo kokeneet.

Onhan koulutus toki halpa ja saahan siitä vaikka ajanvietettä mutta kannattaa etsiä oikeasti sitä työtä muilta aloilta jos haluaa palkkaa työstään saada.

Terveisin:

työttömäksi TTS:llä opiskellut bussinkuljettaja 2012

63

6693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekkarane

      Kolme tuttuani on valmistunut lähi aikoina linja-autonkuljettajaksi ko. oppilaitoksesta ja kaikki ovat työllistyneet työharjoittelujakson jälkeen!!! Pitäisiköhän sinun vilkaista peiliin ja miettiä missä vika on!!Toisaalta vuodatuksesi tällä palstalla kertoo osaltaan asennevammastasi ja todennäköisesti olet onnistunut vakuuttamaan työharjoittelupaikassasi työnjohdon kyseenalaisesta "ominaisuudestasi".
      Hyvälle kuljettajalle on aina töitä ja asennevammaiset joutavat muualle kun kuljetusalalle.

      • BusKusk

        Henkilökohtaisesti vastaan asennevammaisesti että....tts:ltä olevat kuljetajat esim pohjolanliikenteellä eivät ole saaneet työpaikkaa työssäoppimisajan jälkeen joten jos tiedät asiasta paremmin kuin minä siellä oleva nii oikaise toki?
        Ei siellä peiliin kenenkään tarvitse katsoa,se on sitä normaalia työelämää jossa minäkin olen jo ollut noin 30vuotta,ei mitään uutta ei edes tuollaisilla kirjoittajilla kenen kaverit ovat saaneet töitä?sitä en edes usko vaan se menee juuri niin kuin tälläkin foorumilla on kirjoiteltu ja tosiasiat puhuvat puolestaan.
        Kesä jne muita sijaisuuksia saavat monetkin mutta mutta..
        Mullahan ei ole onneksi sanomaasi asnnevammaa kun olen ollut jo talosssa pitkään joten siinä arviointisi taas meni pieleen kun et hahmota itse asiaa ollenkaan.Mutta eihän se yllätys ollutkaan sinunlaiseltasi ulkopuoliselta.
        Ai niin on mulla bussissa kovinkinmonta peilä,en vaan jymmarra mihin niistä mun pitäisi katsoa kuten sanoit? ajeletko itse jollain B tai C kortilla mopoa? luokitellaan ei mihinkään ajokorttiluokkaan.Mulla se on tosin vasta se D ajokortti jotta sillä vedellään,mieti sitä ennen kuin kirjoittelet !!


      • almex

        On täytynyt olla erinomaisia nuoleskelijoita jos vakipaikan ovat napanneet.Kerrotko vielä yhtiön mihin ovat työllistyneet.


      • Kantapäänkauttasitten

        En saanut uutta työtarjousta jouduttuani lonkakuljettajana työvoimatoimistoon. Uuden työn sain, kun oma-aloitteisesti menin itse itseäni tyrkyttämään. Mutta työnantajien samoinkuin liiton suunnalta ei apuja ollut. Investoivat raideliikenteeseen, jotta saavat kallispalkkaisia bussinkuljettajia vähennettyä.
        Ja näille muita paremmille kuljettajille muistin virkistämiseksi; ensimmäinen liikennevirhe on luulla olevansa muita parempi.


    • Kevät - syksy

      On loma-ajat ovella. Siksi tarvitaan uusia, orjapalkalla työskenteleviä kuskeja. He lapsellisesti kuvittelevat pääsevänsä vakituisiksi. Syyskuussa näille määräaikaisille sitten TAAS tulee kenkää.
      Näin se menee joka kevät ja syksy.

    • rekkarane

      Kaikille kolmelle tuttavalleni tehtiin työsopimus : toistaiseksi!!
      Ei mitään määräaikaisuuksia.
      Ne jotka linjojen häviämisen myötä ovat "oikeutettuja" vaihtamaan taloa niin eikun katse taas siihen peiliin ja kannattaisi varmaan myös vaihtaa alaa ihan sovinnolla!!!

      • Ala Vaihdettu

        Siitä rekkaranen peilistä näkee ne kaverit varmaan myös kielensä mitan ja ennenkaikkea värin.


      • Minkähän firman

        leivissä tämä "rekkarane" on....


      • raskaskuljettaja

        rekkarane, onko rekoissa peiliä enää mihin katsoa tai onko ne poistettu viimeisten 10 vuoden aikana.
        Niin hulvatonta se meno useasti on. Ajetaan ylinopeutta vasenta kaistaa ohi, niin kivert ja kura lentää.
        Pitää siunata hyvin itsensä, jos lähtö tulee.
        rekkaranet eivät kunnioita samaan ammattiliittoon kuuluvaa kanssa matkajaa.
        Maksetaako palkka ajettujenkm mukaan.


    • töihin bussilla

      Mulla on tuttuja kuljettajia jotka ovat purnanneet huonosta työllistymisestä.
      Eivät ole kantasuomalaisia joten eivät saaneet työtökään pks alueelta.
      Itsekkin lukenut ja kuullut monestapaikkaa ettei kuljettajapulaa enää ole.
      Eihän noita yt-neuvotteluja edes tarvitsisi käydä jos kuljettajat voisivat jatkaa samaa työtään niin nyt kuin jatkossakin.
      Tuo peiliin katsomisen toitettelu on ihan turhaan,se tulee niiltä ketkä ei alalla ole uskoisin joten turhat höpinät niikseen,eiköhän ne alalla olevat itse ne tiedä parhaiten missä siellä mennään.
      En minäkään usko kuljettajapulaan enään onhan niitä sen verran jo koulutettu ja lisää koulutetaan että jos yhtään osaa laskea ei voi edes vedota niihin kolmeen ketkä on jäämässä eläkkeelle?
      Tsemppiä teille kuljettajat,olette kumminkin korvaamattomia joukkoliikenteessä ja aamuntyömatkaliikenteessä kovinkin monelle.

    • liittoo vaaii eeeeii

      Näin on ja lisäksi luultavasti puoli Viroa on tulossa ajamaan bussia Helsinkiin koska palkka n 4-5x suurempi kuin parin tunnin laivamatkan takana. Siinä sivussa saattaa tulla muutama linjakin tutuksi samaan rahaan.

    • helbkuksi

      kyllä helbille aina pääsee,sinne ei vaadita mitään osaamista

      • raatoorx6

        kyllä niitä urpoja on joka firmassa ajamassa,turha sun on paviaani koittaa väittää edes vastaan,hävisit,apina.


    • Väki Vossikka

      Nyt ehkä on saatu rekrytoitua tarpeeksi kuskeja. Tilanne on sikäli hyvä kun muu ala ei oikein työllistä.

      Keväällähän lauma uusia aina tulee. 20stä tulleesta on kolmen viikon päästä lähtenyt 5 muihin töihin, loput ovat määräaikaisia syyskuun loppuun ja niistäkin puolet lopettaa ennen syyskuuta. Osalla ei ole edes bussikorttia vaan se suoritetaan kohtapuolin. Osa on harjoittelupalkalla. Näin se on mennyt tämän kolmen kevään aikana jolloin olen tätä työtä tehnyt.

      Kunhan ne muut alat alkavat imemään työväkeä, taattu kato iskee kuskitarjontaan. Silloin taloon pääsee taas kuka vaan vaikka oppisopimuksella.

      Oon tehnyt muutakin työtä mutta tämä homma on ylivertaisesti onnettomin joka suhteessa. Alan arvostuksen puutteen oikein tuntee niskassaan. Kyttäystä on monella taholla ja monella tavalla. Pomot monottavat mitättömillä asiakaspalautteilla kuskin maanrakoon. Pitäisi senverta olla ymmärrystä ja harkintaa mitä luettavaksi asti tuodaan. Ei ainakaan minua paljoa hymyilytä 4,5n istutun tunnin ja 12 tunnin työpäivän maratoonissa.

      Palkkakin on pieni työmäärään verraten. Työssä oloa riittää ja riittää. 80stä tilikausituntimäärä menee aina lähelle sataa.
      On monia perättäisiä päiviä ettei ole muuta kuin kotona käynti nukkumassa. Kaikki muu elämä painottuu vapaapäiville joita on yleensää kaksi viikkoa kohti.

      Vaihtaisin takaisin vanhoihin töihin mutta ne hommat hoidetaan nuoremmilla. Koetan kestää vielä neljä vuotta kunnes 60 on täynnä. Sitten saa tämä kakkishomma jäädä.

      • Juuri näin,

        Väki Vossikka sen sanoi.


    • erkkoko

      Erääseen pk-seudun yritykseen tarvitaan yli 100 uutta kuskia linjojen voittamisen takia, eivätkä hävinneestä yhtiöstä kaikki vaihda yritystä...

    • vuosaaren erkki…

      josko nyt sitten saataisiin kuskeja, jotka puhuvat ja ymmärävät suomea, palvelevat naistakin asiakkaan kuin miestä, ja osaisivat ajaa liikenteessä kuin autolla eikä jollain kamelilla/aasilla…

      • 2012

        vuosaaren erkki…

        olet PASKA!!!


      • Lippueki
        2012 kirjoitti:

        vuosaaren erkki…

        olet PASKA!!!

        Siihen aikaan kun minä olin , ei ollut yhtään kamelikuskia. Savolaiset oli suurin ulkomaalaisvahvistus siihen aikaan. Paskuutta tai ei.


    • qwerty

      Itselläni on kesällä 2008 ajettu D-kortti. Pitääkö tässä erikseen kouluttautua vielä, jotta saisi sen ammattipätevyys todistuksen ja saisi ajaa yhä v.2013 alkaen työkseen?
      Kuorma-autopuolelta on kokemusta useamman vuoden jo, mut vaihtelua kaipais.

      • PKL Kuljettaja

        Linja-auton kuljettajilla pitää 10.9.2013 mennessä olla ammattipätevyys koulutukset suoritettuna. Yritykset kouluttaa parhaillaan omia kuljettajiaan, mutta voi olla aika vaikea tuon päivämäärän jälkeen firmaan sisälle päästä, kun työt aloitettaisiin ammattipätevyyskoulutuksella ja pätevyyden omaavia on TTS:n kouluttamana aika paljon tulossa.


      • 15+8
        PKL Kuljettaja kirjoitti:

        Linja-auton kuljettajilla pitää 10.9.2013 mennessä olla ammattipätevyys koulutukset suoritettuna. Yritykset kouluttaa parhaillaan omia kuljettajiaan, mutta voi olla aika vaikea tuon päivämäärän jälkeen firmaan sisälle päästä, kun työt aloitettaisiin ammattipätevyyskoulutuksella ja pätevyyden omaavia on TTS:n kouluttamana aika paljon tulossa.

        juu , jatkossa ei tarvitse osata kuljettaa laumaa turvallisesti , kunhan osaa nuolaista jokaista sopivasti ja sääntöjen mukaan. ohjesäännöt on tärkein ominaisuus jakossa .


      • qwerty
        PKL Kuljettaja kirjoitti:

        Linja-auton kuljettajilla pitää 10.9.2013 mennessä olla ammattipätevyys koulutukset suoritettuna. Yritykset kouluttaa parhaillaan omia kuljettajiaan, mutta voi olla aika vaikea tuon päivämäärän jälkeen firmaan sisälle päästä, kun työt aloitettaisiin ammattipätevyyskoulutuksella ja pätevyyden omaavia on TTS:n kouluttamana aika paljon tulossa.

        Eli jos haluaisin nyt vaihtaa tavarapuolelta matkustajapuolelle, niin koulutus kannattaisi suoritaa heti? Luvat olisi taskussa vuoden ennen takarajaa.

        Olettaisin töihin pääsyn suhteen olevan 8 vuoden jakelukokemuksen perusteella paremmat mahkut, kuin esim. B-kortillisella joka lähtee kylmiltään heti D-koulutukseen.


    • hjhgjg

      Ei ole mitään väliä kokemuksella, työ kun ei vaadi paljoa. Joko on vapaita paikkoja tai ei.
      Tuurista kiinni pääseekö töihin.

    • 71 000e

      Minä ole saanut D-korttia tts:n kautta. menin työharjoittelun 2kk sit työharjoittelun jälkeen olen saanut vakipaikkan. mut muistan jotkut koulukaverit, jotka oli samas firmas työharjoittelus eivät saaneet paikan. he kolaroivat liikka. Voin sanoa et töitä löytyy ei kanata luovuta vaik ei saanut työpaikan. ja älä ikinä lähetä työhakemusta netttin kautta siitä ei tuu mitään. ota työkokemus/koulutodistus ja mene suoraan liikennepäällikölle.

      Ps. on työpulaa viel kun Veolia tarvitsee 140 uutta kuljettajaa. Kanata myös aloittaa kesätyöntekijänä ja saa jatkon jos kaikki menee hyvin.

    • Gida.

      Yksi vapaa paikka ole nyt veolia, ku, viron poika puhalsi yli 3, 2 promilet linjaajossa, kannata kysy, jos jaksa aja ylityö ja pyhäpäivä voi hankki palkat yli 35 tuhata euro vuosi

      • työnantaja

        Joo. Työpaikkoja on. Työntekijöitä ei. Kotona makaamalla ja kaljalla istumalla baaris nämä nykyporukka haluaa paljon rahaa.


    • Kameliala

      Työpaikkaa ei saa jos on Suomalainen kuljettaja, ajanut ammatikseen raskasta kalustoa yli 30 vuotta, myöskin talvikeleillä ja Norjan vuoristoissa, rekkaa ympäri euroopan ja Bussia ajanut myös, liian kallis mies on talolle, kun joutuu maksamaan sopimuksen mukaan täydet kokemuslisät, parempia ovat nämä ajokokemattomat ulkolaiset, kun pikakoulutetaan bussin rattiin ab-kortilta, ajavat ilmaista työharjoittellua monta kuukautta ja valtio maksaa palkkatukea, tämä rikastuttaa maatamme ja liikenneturvallisuus kasvaa, myöskin virolaiset ovat kysyttyjä, vaikka joku joskus huikan ottaakin ajon aikana ja muutakin on tapahtunut.

    • Terveen menoa

      nobinal taitaa olla vapaita paikkoja ku ne ajaa westendin linjoja ja myös veolialla ja Pohjolan liikenteellaki taitaa olla vapaita paikkoja.

    • Huva aja

      Ulkomaa kuski parempi, osa puhu englanti ja oma maa kieli, ajaman opi työ, vähän tule kolari, ja kohta opi ajama, paljon teke työ, ja pitkä päivä, pasto aika Ramada me tarvi lepo

      • aivotpuuttuu

        Olet tyhmä lapsi!
        Ei hauska!


    • eip yhtää osaa

      kameliala" Miks et hae töitä? Sul on aika kirjoitel tänne, mut ei työnhakuun..taidat olla noita spurkujaen jol ei ole elämää..ja paska puhetta sul ei ole yhtään kokemusta muuten olisit töissä jo. Ja usko pois noi joilla on pitkä kokemusta on halutuin työntekijöitä pk.seudun bussi firmoissa.

      • ingenjöör

        työtön ei saa tehdä mitään muuta kuin hakea töitä? Pistäisit nyt suusi kiinni jos ei ole asiaa. Anna mieluummin ohjeita miten hakee töitä paremmalla menestyksellä.

        Ehkä se hakee töitä puhelimella. Toimistoissa istuvat viisaat on sitten koulutettu, että oikeaoppinen ja huolellinen työnhaku tapahtuu kaavalla Työhakemus CV puhelinsoitto -> haastattelu -> koeajo -> sopimuksen allekirjoitus -> työt alkaa. Jos jotain puuttuu, niin työnhakija ei panosta työhakemuskeen.

        ps. Lataat netistä cv-mallin ja täytät sen, ja raapustat vaikka sähköpostilla kirjeen hakemukseksi. Perään soitat, että hei ooX saanu mun postisähköä. Oisko duunii? Voitaisko tavata.


      • pitäähauskaa

        etkö ymmärrä että sen kirjoittanut suomalainen?
        ei ulkomaalainen näin kirjoittaa!


    • Tiedoksi vaan

      Pääkaupunkiseudulta poistuu nyt enemmän kuljettajia kun mikään kurssikeskus pystyy kouluttamaan. Suuret ikäluokat on jäämässä eläkkeelle ja kannattaa ehkä miettiä mihin yhtiöön hakeutuu harjoitteluun niin saa töitä heti. Harjoittelupaikkaa hakiessa selviää mikä on yhtiön työllisyystilanne. Osa hakeutuu yhtiöihin joista ei varmasti saa töitä ja näin varmistaa työttömyyden jatkumisen.

    • Kysymys

      Koskas alalle saadaan ns.inhimilliset työpäivät el samat kuin muilla ihmisillä? laki 8 tunnin työpäivästähän säädettiin jo 1900 luvun alussa, mutta Bussialalla se kierretään, teettämällä 12 tunnin päiviä, josta vain osa kuluttaa työaikaa ja väliin laitetaan 5 tunnin päivä. Onko ihminen kykenevä vaativaan kaupunkiliikenteen kuljettajan työhön jos päivän pituus 12 tuntia ja miksi näitä kolareita sun muita ojaanajoja tai reitiltä eksymisiä sattuu nykyään niin paljon, kun näitä ennen oli vähemmän?

      • Totta mooses...

        Väärään paikkaan postasit viestisi.

        Kysele tuolta, mutta epäilen ettet uskalla.
        Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
        John Stenbergin ranta 6,
        00530 Helsinki


    • loittaja ei vaan

      kyennyt suoriutumaan ko. kurssista, sillä okseenkin kaikki TTS kurssilaisita ovat työllistyneet PK-seudun bussiyrityksiin. Tämän kaltaiset aloitukset ovat osoitus siitä ettei aloittaja ole ottanut oppeja tosissaan ja siten jäi työllistymättä. No ehkä Oulussa tai Kuusamossa on joku pulju joka sut ottaa vaikka vapari tuuraajaksi.

    • exwessulainen

      Vai ei kuskipulaa mol sivuston mukaan tarvitaan paljon taksikuskeja rekkakuskeja kuorma-autokuskeja linja-autokuskeja. On tosin työnantajia paljon joille ei kannata töihin mennä. Eivät maksa palkkaa kuten pitäis. Hyvä esimerkki oli westenlinja palkkaa ei tullut mut oli sentään hernerokkaa tarjolla.

    • Eikka E.

      Seuraavaan Akt:n sopimukseen voidaan sopia, että taukolisät hyvitetään hernekeitolla ja päivän sidonnaisuus takaisin 16 tuntiin, rokkaa vaan ja pitkää päivää, satamissa menee paremmin, siellä maksetaan liksa ja lisät.

    • jääkä kotia makamaan

      todellaa huono palkka. ajatelkaa 2tonnia ja pitäis maksaa vuokra tonnin..elämiseen 400kk ja laskut bensat ja jne..ja tämän lisäksi pitäis melkein joka päivä 12t töissää..surkea tämä akt ja koko systeemi.en tajua miks mamut tekevat töitä turhaan vaikka ne saavat saman verran sossusta.

    • 1erehdys

      Esmerkiks pohjolan liikenteen varikolla oli meteli kuin persialaisella torilla kun siellä virolaiset ja venäläiset jakoi työvuoroja. Olin itse kuulemassa ja näkemässä. Ei siellä pikkupomot määrää mitään vaan viron ja venäjän kuskit.Espoon varikko oli täydellisesti niitten itämafian ukkojen hallussa.Ne jakoi parempipalkkaiset vuorot keskenään.Ukkoja tuli väkisin ajamaan huutamalla vain vähän aikaa.Ei ne pomoksi itseään luulevat voineet mitaan. Nautti hassulta mutta en halunnut jäädäkään. Vaihdoin heti työtä ja nyt olen ikkunatehtaalla. On paljon parempi työ ja mukavat työkaverit. Kukaan ei huuda. Työtä on paljon. Palkka ei hirvean hyvä mutta en saanut bussiharjoittelustakaan mitaan. Nyt kyllä pärjää jo. Luulen että tämä on minun juttu.

      • pohjolankuski

        Terehdykselle tiedoksi älä jauha paskaa.


    • Tyttö 24v

      TTS:ltä kaukoliikenteen kuskiks töihin vuonna 2012.. Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus ja palkka jotain ihan muuta kuin 2000e/kk.. Että ehkä se on ihmisestä itsestäänkin kiinni se työllistyminen!
      Työvuorot on ehkä jonkun mielestä pitkiä, mutta sitten on siinä suhteessa vapaatakin, ihan tessin mukaista on touhu. Ja kyseessä yksi isoista firmoista.

      • Ala Vaihdettu

        Kunhan nyt muutaman vuoden tahkoat. Olet 24 vuotias ja siksi aikasen nuori kertomaan mitään. Kunhan nyt ensialkuun semmoset 16-20 vuotta jos kestät ,niin jatketaan lisää keskustelua. Muista myös että mitään et liksastasi mukaan saa kun stressin takia ja pitkien päivien rasittavuuden takia siirryt " ilmavoimiin".
        Vähän nuo jutut kun kusis housuun. Hetken lämmittää ,mutta pitemmän päälle...


      • Pätevä LA-kuski
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Kunhan nyt muutaman vuoden tahkoat. Olet 24 vuotias ja siksi aikasen nuori kertomaan mitään. Kunhan nyt ensialkuun semmoset 16-20 vuotta jos kestät ,niin jatketaan lisää keskustelua. Muista myös että mitään et liksastasi mukaan saa kun stressin takia ja pitkien päivien rasittavuuden takia siirryt " ilmavoimiin".
        Vähän nuo jutut kun kusis housuun. Hetken lämmittää ,mutta pitemmän päälle...

        Ensin vedotaan siihen ettei ole alalla ollenkaan, ja kun joku alalla oleva tulee kertomaan asiaa niin vedotaan siihen "pyh pari vuotta olet ajanut turha tulla sanomaan mitään". Tämä homma on totaalisesti asenteesta kiinni, kyllästyminen varmasti iskee jossain vaiheessa kun samoja linjoja päästelet menemään monta vuotta, mutta siinä kohtaa voi vaihtaa kaupunkia jos alalle haluaa jäädä.
        Pääosassa tässä työssä on kuitenkin ihmisten kuljettaminen perille, asiakaspalvelu. Olen vahvasti sitä mieltä, että jos tästä työstä saa negatiivisen kuvan niin on aivan väärällä alalla. Kyllä, työpäivät ovat pitkiä, mutta se varmasti oli tiedossa etukäteen.
        Ja miten tästä saa stressaavaa? Et ilmeisesti tykkää ajaa autoa? Et tule ihmisten kanssa toimeen? Jumalauta autot ovat nykyään niin hyviä, ja ajoasennon saa todella mukavaksi. Itse olen nyt PK seudulla ajellut 2 eri firmassa 3 vuotta, ja kyllä vielä jaksaa hymyilyttää. Plussana olen opiskellut sekä Helsingin, Espoon, että Vantaan linjoja joka pitää työn monipuolisena, ei tarvitse samoja linjoja ajella viikkoja putkeen. Palkka on työnkuvaan nähden erittäin hyvä, ainakin omalla kohdalla. Kun tässä työssä tulee omat parhaat puoleni esiin, autolla ajo sekä ihmisten kanssa toimiminen.
        Tiedän kyllä omastakin firmasta monia vanhoja kuskeja joilta ärräpäitä pääsee joka kerta varikolle tullessa kun bemarit ja audit jätti taas käyttämättä vilkkua ja mummelit valittavat parin minuutin myöhästymisestä. Se on heidän oma henkinen helvettinsä ja alalle soveltuvat ihmiset voivat sivuutta moiset sivuseikat täysin. Antaa audien suhailla ja asiakkaiden valittaa, muistaa vaan antaa ohjeet HSL:lle valittamisesta, kunhan asiakas on hiljentynyt. Sen jälkeen ovet kiinni ja talla pohjaan kohti seuraavaa pysäkkiä.


      • Dösäkuski
        Pätevä LA-kuski kirjoitti:

        Ensin vedotaan siihen ettei ole alalla ollenkaan, ja kun joku alalla oleva tulee kertomaan asiaa niin vedotaan siihen "pyh pari vuotta olet ajanut turha tulla sanomaan mitään". Tämä homma on totaalisesti asenteesta kiinni, kyllästyminen varmasti iskee jossain vaiheessa kun samoja linjoja päästelet menemään monta vuotta, mutta siinä kohtaa voi vaihtaa kaupunkia jos alalle haluaa jäädä.
        Pääosassa tässä työssä on kuitenkin ihmisten kuljettaminen perille, asiakaspalvelu. Olen vahvasti sitä mieltä, että jos tästä työstä saa negatiivisen kuvan niin on aivan väärällä alalla. Kyllä, työpäivät ovat pitkiä, mutta se varmasti oli tiedossa etukäteen.
        Ja miten tästä saa stressaavaa? Et ilmeisesti tykkää ajaa autoa? Et tule ihmisten kanssa toimeen? Jumalauta autot ovat nykyään niin hyviä, ja ajoasennon saa todella mukavaksi. Itse olen nyt PK seudulla ajellut 2 eri firmassa 3 vuotta, ja kyllä vielä jaksaa hymyilyttää. Plussana olen opiskellut sekä Helsingin, Espoon, että Vantaan linjoja joka pitää työn monipuolisena, ei tarvitse samoja linjoja ajella viikkoja putkeen. Palkka on työnkuvaan nähden erittäin hyvä, ainakin omalla kohdalla. Kun tässä työssä tulee omat parhaat puoleni esiin, autolla ajo sekä ihmisten kanssa toimiminen.
        Tiedän kyllä omastakin firmasta monia vanhoja kuskeja joilta ärräpäitä pääsee joka kerta varikolle tullessa kun bemarit ja audit jätti taas käyttämättä vilkkua ja mummelit valittavat parin minuutin myöhästymisestä. Se on heidän oma henkinen helvettinsä ja alalle soveltuvat ihmiset voivat sivuutta moiset sivuseikat täysin. Antaa audien suhailla ja asiakkaiden valittaa, muistaa vaan antaa ohjeet HSL:lle valittamisesta, kunhan asiakas on hiljentynyt. Sen jälkeen ovet kiinni ja talla pohjaan kohti seuraavaa pysäkkiä.

        Jumaa mikä ammattilainen kun on 2 firmassa ajanut kokonaista 3 vuotta. Kyl sä tiedät sitte ihan KAIKEN näistä dösäkuskin hommista.


    • Pätevä LA-kuski

      Eli tämä 3 vuotta on aivan hukkaan heitettyä aikaa? En ole "nähnyt" mitään? Pentti 50-v taas huutelee kun on viikset hulmuten 20 vuotta seissyt tolpalla ja nyt 15 vuotta ajellut dösää. Mitä ihmettä tämän 3 vuotta olen tehnyt jos en kerännyt kokemusta?
      Enkä kyllä tiedä kaikkea näistä hommista, mutta tiedän sen verran, että jos näissä hommissa ei pärjää niin se on omasta nupista kiinni. Jos ei ole valmis palvelemaan ihmisiä niin kannattaa vaihtaa pois asiakaspalvelusta.

      Ymmärtäähän sen kun viikset harmaana jo ja joutuu ajelemaan, ja joku vielä käyttää sen 10-12 tuntia päivästä samaan hommaan. Katkeria te vanhat dösäkuskit kun nuoret jaksaa painaa.

    • Dösäkuski

      hah

    • Näin se menee

      Kun on ollut 3v alalla tietää kaiken. Kun on ollut 20v niin on oppinut että aina oppii uutta. Voi jopa oppia sen ettei aina tarvitse painaa täysillä. Nykyiset kuljettaja ei tiedä edes pitkistä päivistä mitään. Vois tulla itku kun työvuoro olis viikon pituinen niin kuin ennen. Tauot pidettiin silloin kun ei kertakaikkiaan pysynyt hereillä. Nyt alkaa olla työpäivät lähes siedettäviä.

      • roope s

        Juu ihan varmaan viikon mittainen putki:) 24×7 siis..Amfetamiiniäkö käytit pysyäksesi hereillä-se kai on ainoa tapa. Pitkiä päiviä on itselläkin ollut omasta vapaasta tahdosta joskus.., mutta älä nyt sentään liioittele. Tuo on fyysisesti mahdotonta!


      • 36 vuotta

        alalla ja aina oppii uutta, eikä vieläkään ole vitutus iskenyt. Ala nyt vaan on sellainen, ettei sille ole käpyjenkeräilijöiden tai minkään lankunkantajan syytä hakeutua.


      • Lukihäiriökö vaivaa
        roope s kirjoitti:

        Juu ihan varmaan viikon mittainen putki:) 24×7 siis..Amfetamiiniäkö käytit pysyäksesi hereillä-se kai on ainoa tapa. Pitkiä päiviä on itselläkin ollut omasta vapaasta tahdosta joskus.., mutta älä nyt sentään liioittele. Tuo on fyysisesti mahdotonta!

        Väitinkö että olin viikon valvomatta. Luepa uudestaan. Viikko reissussa ja levättiin vaan kun oli pakko. Ei ollut harvinaista että toista vuorokautta ajettiin kerralla.


      • Kelokalle
        36 vuotta kirjoitti:

        alalla ja aina oppii uutta, eikä vieläkään ole vitutus iskenyt. Ala nyt vaan on sellainen, ettei sille ole käpyjenkeräilijöiden tai minkään lankunkantajan syytä hakeutua.

        Tais olla käkkyrän kirjoitus alan muka pituudesta päätellen sekä käpyjenkeräilystä maininta kun on karjalan käki ja jäänyt käpyyn kiinni ja kehuu itseään.


      • bussikuski

        Juu...puhun kokemuksella... 2 työvuoroa yhteen kyytiin ratissa...päivän pituus siinä 21 tuntia.....näin aikoinaan HELBillä....


      • bussikuski
        bussikuski kirjoitti:

        Juu...puhun kokemuksella... 2 työvuoroa yhteen kyytiin ratissa...päivän pituus siinä 21 tuntia.....näin aikoinaan HELBillä....

        muistelen menneen klo 05.00 töihin ja yöllä klo 01.00 kotiin ja seuraavana aamuna muistaakseni klo 06.00 taas hommiin...näin HELBillä aikoinaan...10 vuotta sitten suunnilleen...


    • bussikuski

      Tosi on,,, ei ole työvoimapulaa...olen ollut alalla yli 30 vuotta ja oli kirveen takana saada työpaikka Helsingistä

    • Tilanne tänään

      Suuri osa kurssilaisista valittu väärin. Nyt on koulutettu henkilöitä joilla ei ole mitään edellytyksiä toimia kuljettajana. Jokaiselle jolla on edellytyksiä toimia kuljettajana löytyy töitä. Nyt siirtyy todella paljon kuljettajia eläkkeelle joten paikkoja aukeaa viimeistään syksyllä kun kehärata valmistuu.

      • Karju Heinolasta

        Ei ne siirry eläkkelle. Ne jatkaa huru-ukkoina kuten ennenvanhaan sanottiin muun muassa armeijassa henkilöä joka ei 45 vuotiaana lähtenyt vaikka mahdollisuus olisi ollut , vaan jäi sinne jatkamaan , eikä alemmat satraapit päässeet ylenemäänkään usenkaan tämän ilmiön takia.
        Niin nyt huom: Intistä pääsi 45 vuotiaana ja HKL.tä 55 vuotiaana vanhaan hyvään aikaan ja nyt on elinkautiset ja ittenkin löytyy kapimatteja ja mersumiehiä jotka 70 vuotiainakin vielä siellä vaikka nuorempia pistetään pihalle !
        jk. Nämä YP.tä palvelevat vielä palveluksessa nuorempina vinkuivat että kunpa äkkiä tulisi 55 vuotiaksi ja pääsisi eläkkeelle ja sitten kun saivat lisävuosia , niin iso itku siitäkin ja kun eläkkeelle pääsy tuli , niin tuntimiehinä jatkoivat.


    • TTS kuskiopiskelija

      Eikö Kehärata ja Länsimetro nimenomaan vie bussialalta työpaikkoja, koska sen vuoksi bussilinjoja lakkautetaan tai lyhennetään -> tarvittava "ajotuntimäärä" pienenee.

    • Kehärata

      Jonkin verran häviää työpaikkoja mutta eläkkeelle siirtyminen lisääntyy kun ei haluta osallistua tulevaan kaaokseen minkä HSL järjestämässä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe