Adventismissa uskotaan tutkivaan tuomion mutta mitä tämä tarkoittaa
a) adventistin kannalta
b) kristityn kannalta
Eikös tutkiva tuomio ole läpäistävä?
Tutkiva tuomio
9
<50
Vastaukset
- Kristuksessa
Heitä, jotka Kristuksessa ovat, ei tuomita, vaan he siirtyvät kuolemasta elämään:
Niitä ihmisijä jotka ovat tulleet synninsuruun, katuneet syntejään ja pyytäneet anteeksi Jumalalta ja lähimäisiltään, ei enää rangaista, sillä he ovat ottaneet syntiensä sovituksen Jeesuksessa Kristuksessa vastaan jo täällä ajassa, he ovat saaneet syntyä uudesti ylhäältä ja täyttyä Pyhällä Hengellä.
Mutta niinkauan, kun ihminen kantaa tunnollaan sovittamattomia syntejä, hän on tuomion alainen.
Sentähden Raamattu kehoittaa tunnustamaan syntinsä ja hylkäämään ne. Joka kerran kun Jeesus antoi syntejä anteeksi hän sanoi; "Sinun syntisi ovat anteeksiannetut, (siis sovitetut) mene, äläkä enää syntiä tee."Näin apostoli Johannes tulkitsi näkynsä tästä tärkeästä Raamatullisesta tapahtumasta, viimeisestä tuomiosta:
”Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan:
Ja meri antoi ne kuolleet jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.”
Ilm. 20:11-15.
Johanneksen ilm; painottaa erityisesti kahta seikkaa, KARITSAN, eli Kristuksen ELÄMÄN KIRJAA ja kuolleitten tuomiota heidän TEKOJENSA MUKAAN.
Hei
Taivaallinen oikeudenkäynti ei ole niin sanahirviö kuin tutkiva tuomio. Sitä itse käytänä Monenlaisia sanahirvöitä on pesiytynyt jaloon Kristus uskoon joita en itse koskaan käytä. mm.
1. Tutkiva tuomio Käytän; "Taivaallinen oikeudenkäynti"
2. Sapatti käytän "lepäopäivä" koska asun suomessa ja on suomenkieltä.
3. Adventismi käytän "adventtilaiset" tai "adventtilaisuus" koska kyseessä ei ole kamala tauti johon "-ismit" aina viittaavat.
Ilm 20 luvusta voit lukea taivaan kirjoista joissa on merkintä vain onko ihminen armonajan päättyessä ollut Kristuksessa uskova ja armahdettu parannuksen tehnyt syntinsä katunut, vaiko jumalattomana armonajan päättyessä.
Asia on looginen systeemi. Ei universumin suurinta oikeudenkäyntiä käydä "enttententtenteelikamenttenhissunkissunvaapulavissunyksipariuunistaulossysteemillä" vaan siinä on ko. selvä logiikka.
yst. jariHei
Tässä lisää;
Olen kirjoittanut joskus näin. Kirjoituksiani viimeistelen ajan saatossa kun on aikaa. Nyt olen ollut syksystä saakka opiskelemassa kokopäiväisesti.
Täällä on muuten seurakuntalaisten ja kirkkolaisten aivan turhaa tentata minua.
Minulla ei ole yhteistyötä seurakunnan eikä kirkon kanssa, olen kokonaan freelancer ja en ole kirjoilla kirkossa enkä missään hengellisessä yhdistyksessä eivätkä ole minuun koskaan yhteyttä ristin sielukaan koskaan pitäneet.
Tunnen nämä asiat kuin omat taskuni, enkä pelastu sen mukaan käynkö jonkun nokan alla arvioitavana ja tarkkailtavana yksinäni kääntymässä kerran viikossa.
Tunnen joka ikisen- ja joka Jumalan opin kuin omat taskuni, enkä suinkaan niitä ole unohtanut. Olen elämästäni uhrannut mm. adventtiopin tutkimiseen joskus kokopäiväisesti 8 vuoden ajan muiden oppien tutkimiseen joskus muita vuosia. Joka Jumalan telologia on loksahtanut kohdalleen ymmärrykseen minulla joskus ahkeran ja joka ikisen jakeen tutkimisen seurauksena.
yst. jariUnohtui;
Lisäys;
Tämä minun piti laittaa;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14.7
yst. jariVielä;
Olinkin kirjoitukseni viimeistellyt eli se on kurantti ollut 2011 minulle.
Kirjoitin kaiken 200 raamattuopetusta vuonna 1996 kiireessä 12 luottamustehtävän ohessa. 40 kpl on aina ollut päivitämättä, ja lisään ne joskus sinne ja viimeistelen nekin ja kirjoitan paljon lisääkin vuosien mittaan.
Tässä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14.7
yst. jariTutkiva tuomio on adventistisen teologian käyttämä nimitys sille osalle viimeistä tuomiota, joka tapahtuu ennen Jeesuksen tuloa.
Jokainen kristitty, siis myös adventisti, joutuu tuomiolle elämästään ja jokainen pelastettu läpäisee tämän tuomion vain Kristuksen vanhurskaudessa.
Voisin tässä yhteydesäs muuten kumota sen moneen kertaan esitetyn väitteen, että ajatus tutkivasta tuomiosta oli jonkinlainen hätävalhe, jolla syksyn 1844 pettymys selitettiin. Kuulostaa järkevältä väitteeltä, mutta on historiallisesti epätosi.
Ajatuksen tutkivasta tuomiosta esitti Josiah Litch jo vuonna 1841, siis kolme vuotta ennen ns. suurta pettymystä. Tämä oli yksi niistä ajatuksista, joita mietittiin Danielin kirjan tekstin merkitykseksi, vaikka sitten ajatus Jeesuksen paluusta tuli vallitsevaksi. Syksyn 1844 jälkeen ajatus nostettiin uudestaan esiin ja lopullisesti se tuli hyväksytyksi sapattia viettävien adventistien keskuudessa vasta 1850-luvun lopulla, ei siis heti syksyn 1844 jälkeen.- uskova veli
Tuo 1844 laskelma, että Jeesus olisi mennyt taivaassa jonnekin "kaikkeinpyhimpää" on Jeesuksen arvon halveksintaa. Jeesushan on itse tuo KAIKKEINPYHIN. EI Ole mitään Jeesusta Pyhemää.
Tuo höpötys ja vielä ADV kirkon ottaminen "lopunajan seurakunnaksi" Ilm kirjan mukaan , on sitä, minkä ILM kirja kieltää
"Joka näihin profetian sanoihin panee jotain lisää... "
Tee parannus Timo!
Pyydä Jeesus sydämeesi ja lähde Julistamaan Hänen sanojensa mukaista evankeliumia! uskova veli kirjoitti:
Tuo 1844 laskelma, että Jeesus olisi mennyt taivaassa jonnekin "kaikkeinpyhimpää" on Jeesuksen arvon halveksintaa. Jeesushan on itse tuo KAIKKEINPYHIN. EI Ole mitään Jeesusta Pyhemää.
Tuo höpötys ja vielä ADV kirkon ottaminen "lopunajan seurakunnaksi" Ilm kirjan mukaan , on sitä, minkä ILM kirja kieltää
"Joka näihin profetian sanoihin panee jotain lisää... "
Tee parannus Timo!
Pyydä Jeesus sydämeesi ja lähde Julistamaan Hänen sanojensa mukaista evankeliumia!Voit lukea Raamatusta, että Jumalalla on pyhäkkö taivaassa. Sen sisemmän osan nimi on "kaikkeinpyhin" (tai joissain käännöksissä "pyhistä pyhin"). Sekin sanotaan, että Jeesus on ylipappi taivaan pyhäkössä (esim. Hepr. 8:1-2).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p575825Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "773123Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella232320No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402045- 191938
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621843Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61589Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83121281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191201Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah791057