Bill Maher - Atheism Not a Religion

tepi

11

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuolemanjälkeinen kasteen peruutus. Loistavaa. Menee aika mielenkiintoiseksi Pascalin veto tässä vaiheessa. Miksi uskoa ylipäätään jos kuka vaan voi kuoleman jälkeen kastaa tai poistaa kasteen kuolleelta? Tai olla uskomatta? Tai yleensäkään mitään?

      Mut loistava oli Maherin rukous kyllä:"Mumbo Chumbo, yo mama!!" LOL :)

      • tepi

        Maher oli saanut kielillä puhumisen lahjan...

        Minusta tuo oli hyvä video. Kiteytti uskontojen idioottimaisuuden.


      • Kalapagos (ei kirj.)

        Pascalin Wager on melko mieletön jos sitä aikoo oikeasti soveltaa. Käsittääkseni uskontojen määrä on 42.000 - tiedä sitten montaako Jumalaa se tarkoittaisi. Siinä on jonkin verran pokkuroimista ennenkuin edes teoriassa osuisi oikeaan.


    • Sehän perustason imago-ongelma ateismilla on että sitä pidetään teismin jälkeisenä tilana, joka periaatteessa pitääkin paikkansa jos uskotaan luomiskertomukseen historiallisena faktana.

      Todellisuus on kuitenkin se että ateismi on se lähtötilanne, joka on aina edeltänyt teismin olemassaoloa. Uskovien on vain vaikea tätä käsittää koska uskovat fiktiiviseen versioon maailmanhistoriasta. Siksi pitävät ateismia uskontona.

      Tosin onhan se niinkin että tieteellinen maailmankatsomus näyttää joiltain osin heille ehkä uskonnolta ja kun ateismi ja tiede esiintyvät niin usein yhdessä, näitä sitten pidetään samana ja täten ateismi on uskonto.

      Ja viimeinenhän pointti on se että jos Raamattu sanoo Jumalaan uskomattomuus on hullujen hommaa, niin eihän se ateismi voi olla kuin muihin vääriin uskontoihin kuuluva harhaoppi.

      • tepi

        Luomiskertomuksia on vaikka kuinka paljon. Ei se jahve-tarina ainoa ole, mutta varsinkin länsimaissa ajatellaan, että ateisti on ateisti vain suhteessa kristinuskoon.

        "Ja viimeinenhän pointti on se että jos Raamattu sanoo Jumalaan uskomattomuus on hullujen hommaa, niin eihän se ateismi voi olla kuin muihin vääriin uskontoihin kuuluva harhaoppi."

        - Noin nurinkurisesti monet uskovaiset ajattelevat. Olen huomannut.


      • tepi kirjoitti:

        Luomiskertomuksia on vaikka kuinka paljon. Ei se jahve-tarina ainoa ole, mutta varsinkin länsimaissa ajatellaan, että ateisti on ateisti vain suhteessa kristinuskoon.

        "Ja viimeinenhän pointti on se että jos Raamattu sanoo Jumalaan uskomattomuus on hullujen hommaa, niin eihän se ateismi voi olla kuin muihin vääriin uskontoihin kuuluva harhaoppi."

        - Noin nurinkurisesti monet uskovaiset ajattelevat. Olen huomannut.

        Kristittyjen versio on periaatteessa monintavoin siistitty versio luomisesta, vanhemmissa uskonnoissa on paljon mielikuvituksellisempaa versiota tapahtuneesta, mukaan lukien oma kansantarustomme.

        Kristinuskossa näkyy minusta vahvasti selkeä tuotekehittelyn henki. Monoteismiin siirtyminen lisäsi paljon tehokkuutta, kadotus hyvin vahvasti suunnittelu herättämään mahdollisimman paljon pelkoa ihmisissä ja ihmisen syyllistäminen on viety aivan uudelle tasolle, näin muutamia esimerkkejä tästä mainitakseni.

        Ei sitä Raamattuakaan pidettäisi niin kovasti todisteena omasta todenmukaisuudesta ellei se olisi kirjoitettu nimenomaan tarkasti niin että sen sanan kumoaminen olisi mahdollisimman vaikeaa.

        Yksi huvittava piirre on myös se että mainostavat uskontoaan ainoana jossa ihminen ei omalla toiminnallaan yritä pelastua vaan saa Jumalan armon. Tämä ei ensinnäkään pidä paikkaansa koska kristinuskon Jumalan tarjoama armo vaatii toimia ihmiseltä, vähintäänkin uskon valinnan ja kastetuksi tulemisen.

        Monissa vanhoissa uskonnoissa myöskään ei ole mitään miltä ihmisen tarvitsisi pelastaa itsensä.


      • tepi
        shadowself kirjoitti:

        Kristittyjen versio on periaatteessa monintavoin siistitty versio luomisesta, vanhemmissa uskonnoissa on paljon mielikuvituksellisempaa versiota tapahtuneesta, mukaan lukien oma kansantarustomme.

        Kristinuskossa näkyy minusta vahvasti selkeä tuotekehittelyn henki. Monoteismiin siirtyminen lisäsi paljon tehokkuutta, kadotus hyvin vahvasti suunnittelu herättämään mahdollisimman paljon pelkoa ihmisissä ja ihmisen syyllistäminen on viety aivan uudelle tasolle, näin muutamia esimerkkejä tästä mainitakseni.

        Ei sitä Raamattuakaan pidettäisi niin kovasti todisteena omasta todenmukaisuudesta ellei se olisi kirjoitettu nimenomaan tarkasti niin että sen sanan kumoaminen olisi mahdollisimman vaikeaa.

        Yksi huvittava piirre on myös se että mainostavat uskontoaan ainoana jossa ihminen ei omalla toiminnallaan yritä pelastua vaan saa Jumalan armon. Tämä ei ensinnäkään pidä paikkaansa koska kristinuskon Jumalan tarjoama armo vaatii toimia ihmiseltä, vähintäänkin uskon valinnan ja kastetuksi tulemisen.

        Monissa vanhoissa uskonnoissa myöskään ei ole mitään miltä ihmisen tarvitsisi pelastaa itsensä.

        "Monissa vanhoissa uskonnoissa myöskään ei ole mitään miltä ihmisen tarvitsisi pelastaa itsensä. "

        - Intiaaneilla ainakin on uskomus henkimaailmasta, jonne vainajat siirtyvät. Eikö aborginaaleilla ole unimaailma?

        "Kristinuskossa näkyy minusta vahvasti selkeä tuotekehittelyn henki. Monoteismiin siirtyminen lisäsi paljon tehokkuutta, kadotus hyvin vahvasti suunnittelu herättämään mahdollisimman paljon pelkoa ihmisissä ja ihmisen syyllistäminen on viety aivan uudelle tasolle, näin muutamia esimerkkejä tästä mainitakseni."

        - Vanha lastenkasvatuskeino: lahjonta, kiristys ja uhkailu.


    • Toinen yleistämiskikka on. Koksa olet ateisti olet myös kommunisti koska kommunismi perustuu ateismiin. Eli KAIKKI ateistit ovat siis kommunisteja.

      Joka onkin jo aika ihmeellisen ympäripyöreä tulkinta. Varsinkin kun aika moni ateistinen historian henkilö oli monarkkinen taustaltaan.

      • Kyseinen asia ei minusta ei niinkään liity itse kommunismiin, muuten kuin siten että kristityt ovat kaapanneet kapitalismin omiin nimiinsä ja luonnollisesti tämä sitten tekee ateismista kommunistisen suuntauksen heidän mielestään.

        Enemmän minun nähdäkseni noita ateismin vertaamista kommunismiin tehdään siltä pohjalta että kommunistisissa maissa on uskontoa yleensä rajoitettu aika vahvasti. En tiedä sitten että kuinka moni kommunistimaa on oikeasti kieltänyt uskonnot ja kuinka moni sallinut jonkun tietyn vaihtoehdon, mutta asia tuntuu usein kääntyvän uskovien päässä siten että kommunistimaa = maa jossa uskonnot kiellettyjä ja vain ateismi sallittua.

        Osaltaan peilaavat omia näkemyksiään näissä tilanteissa ateisteihin, kun varmasti ainakin jossain sielunsa sopukassa todellisuudessa haluavat kieltää kaikki muut uskonnot ja maailmankatsomukset joten luonnollisesti myös ateistien uskotaan pyrkivän samaan.

        Yksi hassu piirre muuten on myös se että uskovat että kristinuskon vallan korostaminen olisi jotenkin toimiva lääke sitä vastaan kun pelkäävät islamin valloittavan euroopan.


      • zyrt
        shadowself kirjoitti:

        Kyseinen asia ei minusta ei niinkään liity itse kommunismiin, muuten kuin siten että kristityt ovat kaapanneet kapitalismin omiin nimiinsä ja luonnollisesti tämä sitten tekee ateismista kommunistisen suuntauksen heidän mielestään.

        Enemmän minun nähdäkseni noita ateismin vertaamista kommunismiin tehdään siltä pohjalta että kommunistisissa maissa on uskontoa yleensä rajoitettu aika vahvasti. En tiedä sitten että kuinka moni kommunistimaa on oikeasti kieltänyt uskonnot ja kuinka moni sallinut jonkun tietyn vaihtoehdon, mutta asia tuntuu usein kääntyvän uskovien päässä siten että kommunistimaa = maa jossa uskonnot kiellettyjä ja vain ateismi sallittua.

        Osaltaan peilaavat omia näkemyksiään näissä tilanteissa ateisteihin, kun varmasti ainakin jossain sielunsa sopukassa todellisuudessa haluavat kieltää kaikki muut uskonnot ja maailmankatsomukset joten luonnollisesti myös ateistien uskotaan pyrkivän samaan.

        Yksi hassu piirre muuten on myös se että uskovat että kristinuskon vallan korostaminen olisi jotenkin toimiva lääke sitä vastaan kun pelkäävät islamin valloittavan euroopan.

        "Yksi hassu piirre muuten on myös se että uskovat että kristinuskon vallan korostaminen olisi jotenkin toimiva lääke sitä vastaan kun pelkäävät islamin valloittavan euroopan."

        - Noin asia ei kuitenkaan ole. Kristilliset kirkot länsimaissa ovat aloittaneet "vuoropuhelun" islmilaisten kanssa. Sitä ei vaan tajuta, että islamilaisuus ei ole yhtenäinen. Siihen mahtuu kaikenlaista höyrypäätä ja klikkiä.

        Tilanne on melko eriskummallinen esimerkiksi Britanniassa. Siellä arkkipiispa Rowan Williams on puolustanut sharia-lakia. En tiedä mikä tilanne asian suhteen siellä nyt on, mutta sen tiedän, että äkkiväärät muslimit haistattavat pitkät tuollaiselle vuoropuhelulle.

        http://iiviannamasso.puheenvuoro.uusisuomi.fi/42384-sharia-eurooppaan

        Paras valtiomalli on sekulaari.


    • ...

      Romney on ehdolla seuraavaksi presidentiksi. Saas nähdä ovatko jenkit oppineet mitään fiaskosta nimeltä G W Bush.

      Yhdeksän kymmenestä amerikkalaisesta ilmoittautuu uskonnolliseksi ja miltei sama määrä sanoo uskonnon olevan tärkeää omassa elämässään. Sama kai se sitten onko siellä hindu, mormoni vai katolilainen presidenttinä, kunhan vaan jonkun uskontokunnan jäsen on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe