En tunne Mormooneja mutta olen halukas tietämään minkälaista on nykyajan Mormoonien elämä. Kysymykseni saattavat olla lapsellisia teille, mutta toivoisin vastauksia.
Onko Mormooneilla vieläkin useita vaimoja. Onko vaimolla / vaimoilla sanan-ja puhevapautta perheessä. Voiko vaimo päättää asioista ilman miehensä lupaa.
Saako vaimo käydä lahkon ulkopuolella työssä. Voiko hän päättää montako lasta haluaa. Mitä seuraa jos on eri mieltä kuin miehensä eikä tottele häntä. Onko miehellä lupa pahoinpidellä vaimoaan silloin tai milloin vain haluaa, entä lapsia.
Mitä tapahtuu jos on eri mieltä kuin se johtajanne ( profeetta ) ja sanoo hänelle sen. Erotetaanko vai hakataan vai mitä tapahtuu.
Voiko vaimo käydä ilman miehensä lupaa jossakin, vaikkapa kaupoissa tai kampaamossa.
Tässäpä kysymyksiä ensialkuun. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Haluaisin tuntea teidät
39
107
Vastaukset
- jotain on tottakin
Se riippuu vähän mormoniperheestä ja perheen dynamiikasta.
... on nimittäin ihmisiä jotka ovat 200 vuotta jäljessä ajasta tai jotka uskovat kaikenlaisiin juttuihin.
Huokaus...
Lapsellisia? Sanoisin paremminkin loukkaavia. Voinet ymmärtää tuon loukkauksen, jos ajatteleet että joku kysyisi sinulta, mitä vaurioita lapsesi ovat saaneet siitä kun olet piiskannut heitä vyölläsi joka viikko?
MAP kirkon ihmiset ovat aivan kuin muutkin ihmiset ykjsiavioisia ym. Kuten vihjaisin moniavioisuus päättyi 1890. Sen verran voin kertoa että mormonit korostavat avioliiton merkitystä ja he opiskelevat erityisesti lasten kasvatusta sekä toisiin ystävällisesti suhtautumista kirkossaan joak sunnuntaina. Mormoni lapset käyttäytyvät useimmiten paremmin kuin muut lapset.
Kenelle sanoo että on erimieltä? epäselvää? Jos on erimieltä ja sanoo sen kirkon johdolel he luultavasti kohottavat olkapäitään ja ajattelevat että miksiköhän tuo noin ajattelee. Jos menee opettamaan väärääoppia saa varoituksen, varoituksia ja jos ei lopeta vaan vouhotta jotakin kummaa kutsutaan korkeimman neuvoston eteen joka kuullustelee ja kysyy haluaako asianomainen erota kun on niin erilaiset näkökannat. ei kirkosssa ketään pakolla pidetä!
Kysymyksesi MAP naisita ovat alentavia ja osoittavat että tämä on nähtävästi vain taas jokin typerä huuhaa trollijuttu.- R. Sitia
"Sen verran voin kertoa että mormonit korostavat avioliiton merkitystä ja he opiskelevat erityisesti lasten kasvatusta sekä toisiin ystävällisesti suhtautumista kirkossaan joak sunnuntaina"
Juu friendshipping aka. rakkauspommitus on mormoneille tärkeä taito, että kulttiin saadaan houkuteltua uusia jäseniä. On siis varsin luonnollista, että kirkossa tätä painotetaan ja aivan erityisesti opetetaan. Laitan tähä lisäyksen joka ehkä vastaa joihinkin kysymyksiisi: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KYhDhiojBPA
- M.E.L.
Nenada kulta, ovathan mormonit yli sata vuotta jäljessä mitä maailmanhistorian tuntemukseen tulee.
Ilmeisesti kaikki mormonit nukkuvat koulussa historiantunneilla ;-) - M-L
nenada kirjoitti:
Laitan tähä lisäyksen joka ehkä vastaa joihinkin kysymyksiisi: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KYhDhiojBPA
Ei aloitukseni ollut mikään huuhaa juttu. Pyydän anteeksi jos olen loukannut kysymyksilläni. Mutta minä haluaisin todellakin tietää juuri nämä naisten asiat kun olen itsekin nainen. Ovatko kysymykseni aivan lapsellisia nykyaikana? sitä vähän pelkäsinkin, mutta viitsisitkö kuitenkin vastata koska en todellakaan tiedä, mutta haluan oppia tietämään mikä on vanhaa tietoa ja mitä päällenne valehdellaan.
Kiitos jo noista edellisistä vastauksista.
Syytän tietämättömyyttäni tai väärästä tietämisestäni noita elokuvia ( muka tosipohjaisia), sekä dokumentteja koskapa sinäkin nenada loukkaannuit.
Miksi ihmeessä niitä tehdään jos ne ovat valheita ja mitä siitä hyödytään. - M-L
M-L kirjoitti:
Ei aloitukseni ollut mikään huuhaa juttu. Pyydän anteeksi jos olen loukannut kysymyksilläni. Mutta minä haluaisin todellakin tietää juuri nämä naisten asiat kun olen itsekin nainen. Ovatko kysymykseni aivan lapsellisia nykyaikana? sitä vähän pelkäsinkin, mutta viitsisitkö kuitenkin vastata koska en todellakaan tiedä, mutta haluan oppia tietämään mikä on vanhaa tietoa ja mitä päällenne valehdellaan.
Syytän tietämättömyyttäni tai väärästä tietämisestäni noita elokuvia ( muka tosipohjaisia), sekä dokumentteja koskapa sinäkin nenada loukkaannuit.
Miksi ihmeessä niitä tehdään jos ne ovat valheita ja mitä siitä hyödytään.Vielä lisäys edelliseeni. En ymmärrä englantia. Tosi harmi. Näytti niin ihanalta.
- mainosmiehet asialla
M.E.L. kirjoitti:
Nenada kulta, ovathan mormonit yli sata vuotta jäljessä mitä maailmanhistorian tuntemukseen tulee.
Ilmeisesti kaikki mormonit nukkuvat koulussa historiantunneilla ;-)Mormonismi tietenkin ihanalta, kun kaunis kultakutrinen vaalea Jeesus laskeutuu pilvistä kauniisti hyvinpuettujen lasten pariin, jossa vanhemmat hymyilevät halaten toisiaan ja koko porukka pyärii hymyillen piirissä - taustalla soi vaan hymisevä hymni eikä puhuta sanaakaan.
Mainoksiin mormonitkin satsaavat - edistäähän se markkinointia! - R. Sitia
M-L kirjoitti:
Miksi ihmeessä niitä tehdään jos ne ovat valheita ja mitä siitä hyödytään.Mormoninaiset kirjoittivat vuosituhannen alussa Salt Lake Tribuneen, joka on siis Utahissa MAP-kirkon valta-alueella ilmestyvä riippumaton lehti, mielipidekrjoituksen, jossa he kertoivat omilla nimillään tuntemuksiaan. Tuosta artikkelista loytyy suomennos osoitteesta: http://www.mormonismi.net/kirjoitukset/sltrib001015.shtml
M-L kirjoitti:
Miksi ihmeessä niitä tehdään jos ne ovat valheita ja mitä siitä hyödytään.Minua taas todella ottaa päähän tuo suomalaisten tietämättömyys! Luulin että suomessa koulutus on korkeatasoista ja sitten tavalliset ihmiset luulee että mormonit ovat moniavioisia... mua yököttää! Sori jos vastasin kärttyisästi muta mua todella ottaa päähän. Olen myös nainen. Elämäni mormonimiehen kanssa on paljon vapaanpaa ja onnellisempaa kuin ei mormonimiehenkanssa.
Kysymykset eivät ole lapsellisia, ne on vaan niin törkeän propakandan aikaansaamia, että en kyllä todellakaan ymmärrä miksi tuollaista toisten uskonnon mustamaalaamista hyväksytään! Julkisesti tietämättömät lehtimiehet ja tv nikkarit ja tunnetut henkilöt jakavat väärää tietoa. Vaikka ei kyllä yhtään ihmetytä kun ajattelee että; mikäli MAP kirkko on todella Jeesuksen Kristuksen Kirkko, niin kyllä se paholainen yrittäisi kaikin mahdollisin tavoin tuhota sen!
Minua vaan nyt just ottaa niin päähän juuri nuo dokumentit ja elokuvat ym jotka jakavat sinisin silmin väärää tietoa MAP kirkosta, että en oikeen jaksa olla olematta loukkaantunut, närkästynyt ja vihainen. Minusta se on niin tasan väärin...
Noniin sitten hengitetään rauhallisesti nenän kautta ... helpotta hieman...
No joka tapauksessa noin 200 vuotta sitten ja hieman myöhemminkin ON MAP kirkosta eronnut joitakin pieniä ryhmittymiä joilla on joitakin omituisuuksia kuten moniavioisuus. MAP kirkosta tuo kuitenkin poistettiin jo 1890... kuten sanoin.
Naisena suosittelisin sinulle kirjaa jota luemme naisten apuyhdistys järjestössä, muta se ei vielä ole netilla suomeksi.
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ylpeä Apuyhdistyksestä, joka on ehkä maailman vanhin naisjärjestö ja yksi suurimmista ja tärkeimmistä. Kirkon perustaja Joseph Smith perusti Apuyhdistyksen vuonna 1842, ja se toimii yhdessä muiden järjestöjen (pappeudenhaltijoiden, nuorten ja lasten järjestöjen) kanssa. Siinä on yli 5 miljoonaa jäsentä 170 maassa.
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa naisia ei aseteta pappeuteen, mutta heillä on muuten runsaasti mahdollisuuksia palvella johtotehtävissä ja opettajina kirkon eri järjestöissä. Apuyhdistys on maailmanlaajuinen aikuisten naisten järjestö, jossa on yli viisi miljoonaa jäsentä.
Nuorten Naisten järjestö palvelee 12–18-vuotiaita tyttöjä.
Alkeisyhdistys opettaa 1,5–12-vuotiaita lapsia.
Kaikissa näissä järjestöissä on kolme hallinnollista tasoa: maailma, vaarna ja seurakunta. Joissa on vain naisia!
Tietenkin vastustajillemem sopii todella hyvin levittää meistä juttuja, joita ei nykymailma hyväksy. He vaan "unohtavat" kertoa että se oli 200 vuotta sitten tai vain erikoistapaus. (moniavioisusu ei alussakaan ollut kaikille)mainosmiehet asialla kirjoitti:
Mormonismi tietenkin ihanalta, kun kaunis kultakutrinen vaalea Jeesus laskeutuu pilvistä kauniisti hyvinpuettujen lasten pariin, jossa vanhemmat hymyilevät halaten toisiaan ja koko porukka pyärii hymyillen piirissä - taustalla soi vaan hymisevä hymni eikä puhuta sanaakaan.
Mainoksiin mormonitkin satsaavat - edistäähän se markkinointia!Vatusajamme ovat tehneet videon jossa ei lainkaan mainita että olisi vastustajien tekemä ja joss puhuja esiintyy mormonina... ainoa joka paljastaa asiantuntemattomalle kuka sen on tehnyt, on tapa jolla ihmisistä on tehty vastenmielisen näköisiä. Kuullostaaa kuin olisit katsellut tuota videota. Se on ällöttävä piirrosfilmi ja kovin harhaan johtava.
- R. Sitia
nenada kirjoitti:
Minua taas todella ottaa päähän tuo suomalaisten tietämättömyys! Luulin että suomessa koulutus on korkeatasoista ja sitten tavalliset ihmiset luulee että mormonit ovat moniavioisia... mua yököttää! Sori jos vastasin kärttyisästi muta mua todella ottaa päähän. Olen myös nainen. Elämäni mormonimiehen kanssa on paljon vapaanpaa ja onnellisempaa kuin ei mormonimiehenkanssa.
Kysymykset eivät ole lapsellisia, ne on vaan niin törkeän propakandan aikaansaamia, että en kyllä todellakaan ymmärrä miksi tuollaista toisten uskonnon mustamaalaamista hyväksytään! Julkisesti tietämättömät lehtimiehet ja tv nikkarit ja tunnetut henkilöt jakavat väärää tietoa. Vaikka ei kyllä yhtään ihmetytä kun ajattelee että; mikäli MAP kirkko on todella Jeesuksen Kristuksen Kirkko, niin kyllä se paholainen yrittäisi kaikin mahdollisin tavoin tuhota sen!
Minua vaan nyt just ottaa niin päähän juuri nuo dokumentit ja elokuvat ym jotka jakavat sinisin silmin väärää tietoa MAP kirkosta, että en oikeen jaksa olla olematta loukkaantunut, närkästynyt ja vihainen. Minusta se on niin tasan väärin...
Noniin sitten hengitetään rauhallisesti nenän kautta ... helpotta hieman...
No joka tapauksessa noin 200 vuotta sitten ja hieman myöhemminkin ON MAP kirkosta eronnut joitakin pieniä ryhmittymiä joilla on joitakin omituisuuksia kuten moniavioisuus. MAP kirkosta tuo kuitenkin poistettiin jo 1890... kuten sanoin.
Naisena suosittelisin sinulle kirjaa jota luemme naisten apuyhdistys järjestössä, muta se ei vielä ole netilla suomeksi.
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ylpeä Apuyhdistyksestä, joka on ehkä maailman vanhin naisjärjestö ja yksi suurimmista ja tärkeimmistä. Kirkon perustaja Joseph Smith perusti Apuyhdistyksen vuonna 1842, ja se toimii yhdessä muiden järjestöjen (pappeudenhaltijoiden, nuorten ja lasten järjestöjen) kanssa. Siinä on yli 5 miljoonaa jäsentä 170 maassa.
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa naisia ei aseteta pappeuteen, mutta heillä on muuten runsaasti mahdollisuuksia palvella johtotehtävissä ja opettajina kirkon eri järjestöissä. Apuyhdistys on maailmanlaajuinen aikuisten naisten järjestö, jossa on yli viisi miljoonaa jäsentä.
Nuorten Naisten järjestö palvelee 12–18-vuotiaita tyttöjä.
Alkeisyhdistys opettaa 1,5–12-vuotiaita lapsia.
Kaikissa näissä järjestöissä on kolme hallinnollista tasoa: maailma, vaarna ja seurakunta. Joissa on vain naisia!
Tietenkin vastustajillemem sopii todella hyvin levittää meistä juttuja, joita ei nykymailma hyväksy. He vaan "unohtavat" kertoa että se oli 200 vuotta sitten tai vain erikoistapaus. (moniavioisusu ei alussakaan ollut kaikille)Nenada 24.4.2012 18:49
"Minua vaan nyt just ottaa niin päähän juuri nuo dokumentit ja elokuvat ym jotka jakavat sinisin silmin väärää tietoa MAP kirkosta, että en oikeen jaksa olla olematta loukkaantunut, närkästynyt ja vihainen."
vs.
Nenada 19.4.2012 22:45
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10595715/#comment-54773630
"Sen sijaan asiattomat, väärätkään tiedot MAP kirkosta eivät minua paljoa hetkauta, ainoastaan ne tahallisen loukkaavat ja halventavat henkilöhyökkäykset täällä kirjoittavia mormoneja vastaan ovat todella tørkeitä ja asiattomia."
Merkataan ylös Nenada - Suomi sanakirjaan seuraava:
"ei hetkauta" = ottaa päähän - mietteitä
nenada kirjoitti:
Vatusajamme ovat tehneet videon jossa ei lainkaan mainita että olisi vastustajien tekemä ja joss puhuja esiintyy mormonina... ainoa joka paljastaa asiantuntemattomalle kuka sen on tehnyt, on tapa jolla ihmisistä on tehty vastenmielisen näköisiä. Kuullostaaa kuin olisit katsellut tuota videota. Se on ällöttävä piirrosfilmi ja kovin harhaan johtava.
Kun kirjoitin, en muuten ollut katsonut tuota videota. Mutta minua huvitti jälkeenpäin, että kuinka minä osuinkin oikeaan.
Niinhän sinäkin yrität antaa muille samanlaisen kiiloitetun näkemyksen mormoniperheen asioista, vaikka taatusti todellisuus voi olla aika raastavakin.
Jaa, ja ihmisistä sanon sen verran, että onhan se todella mukava elää vapaasti omien inhimillisten arvojensa mukaan kuin totella jonkun epäinhimillisen auktoriteetin määräyksiä. Toki me kaikki joudumme ainakin täällä Suomessa lakiemme ja yhteiskuntasääntöjemme mukaista elämää. - Mutta periaatteessahan se normalisoi meitä käyttäytymään ja olemaan ihmisiksi.
Ja Suomessahan naisen asema on aika tasa-arvoinen ja meillä myös arvostetaan perhearvoja ja lasten asema on tärkeä.
- mormonimamma
Kun kerran väität olevasi tosissasi, niin vastailen kysymyksiisi.
Ei ole.
On.
Voi kyllä kuten mieskin ilman vaimonsa lupaa, mutta MAP-kirkossa tähdennetään sitä, että puolisoiden pitäisi keskustella ja päättää asioista yhdessä.
Voi taatusti.
Totta kai voi päättää, montako lasta haluaa. Syntyykö lapsia niin monta, on korkeammassa kädessä. Kaikkihan eivät saa lapsia ollenkaan.
Kenellekään ei ole Suomessa oikeutta pahoinpidellä muita ihmisiä, mutta lehtitietojen mukaan täällä ihmisiä kuitenkin pahoinpidellään. MAP-kirkko vastustaa perheväkivaltaa jyrkästi.
Jokaisella on oikeus olla eri mieltä. Ei hakata eikä hevin erotetakaan.
Kyllä voi ja käy. En usko, että kukaan kysyy mieheltään lupaa moiseen. Lastenhoitojärjestelyjen takia asioista täytyy tietenkin keskustella.
Kuinka voit olla noin tietämätön? Mitä peruskoulussa oikein nykyään opetetaan?- M-L
mormonimamma
En tiedä mitä peruskoulussa nykyisin opetetaan. Minä olen jo keskiikäinen ja minun aikanani ei opetettu mitään mormooneista, jos opetettiinkin jotain ylimalkaisesti, se meni ohi korvieni. Ei se lapsena kiinnostanut ja kun vanhempanikin olivat ateisteja olen ollut aivan yksin uskoni kanssa. Olen kuitenkin jostain syystä aina "tiennyt" että on joku kaikkein korkein jonka luokse minulla on ollut kaipuu. Nyt vasta keskiikäisenä olen alkanut kaivata sellaista "hengellistä kotia". Mieheni on ihana ja luotettava puolisona ja lapsillemme (nyt jo aikuisia)
hyvä ja vakaa kasvattaja. Mutta, hän ei ole hengellinen. Uskoo kyllä johonkin korkeimpaan, eikä muuta. Hänellä ei ole kaipuuta tuohon korkeimpaan.
Tässä hieman minusta selvennykseksi.
Kiitos kun vastasit mormonimamma.
Lisääkin voitte kirjoitella, luen ne mielenkiinnolla kaikki.
Lopuksi täytyy vielä sanoa että olen positiivisesti yllättynyt. Tuo perhekeskeisyys on erityisesti mieleeni. - 'Turust
M-L kirjoitti:
mormonimamma
En tiedä mitä peruskoulussa nykyisin opetetaan. Minä olen jo keskiikäinen ja minun aikanani ei opetettu mitään mormooneista, jos opetettiinkin jotain ylimalkaisesti, se meni ohi korvieni. Ei se lapsena kiinnostanut ja kun vanhempanikin olivat ateisteja olen ollut aivan yksin uskoni kanssa. Olen kuitenkin jostain syystä aina "tiennyt" että on joku kaikkein korkein jonka luokse minulla on ollut kaipuu. Nyt vasta keskiikäisenä olen alkanut kaivata sellaista "hengellistä kotia". Mieheni on ihana ja luotettava puolisona ja lapsillemme (nyt jo aikuisia)
hyvä ja vakaa kasvattaja. Mutta, hän ei ole hengellinen. Uskoo kyllä johonkin korkeimpaan, eikä muuta. Hänellä ei ole kaipuuta tuohon korkeimpaan.
Tässä hieman minusta selvennykseksi.
Kiitos kun vastasit mormonimamma.
Lisääkin voitte kirjoitella, luen ne mielenkiinnolla kaikki.
Lopuksi täytyy vielä sanoa että olen positiivisesti yllättynyt. Tuo perhekeskeisyys on erityisesti mieleeni.Näkemyksiä avartava sivusto
www.mormonismi.net
on hyvä tukia.
Turust
- Lehi
Minäkin olen yllätynyt kysymyksistä. Jos olet saanut väärän käsityksen jostakin dokumentti-ohjelmasta, niin ainakaan sellainen tekemisessä kirkko ei ollut mukana. Sitten kysymyksiin:
1. Onko mormoneilla useita vaimoja?
V: Ei ole.
2. Onko vaimolla sanan- ja puhevapautta perheessä?
V: On.
3.Voiko vaimo päättää asioista ilman miehensä lupaa?
V: Tuohon voisi esittää vastakysymyksen: Saako miehesi päättää asioista ilman sinun lupaasi? Jos mietit kysymystä tuossa valossa, niin ymmärrärtänet silloin kysymyksen mielettömyyden. Vastaus on kuitenkin: Kyllä voi.
4. Saako vaimo käydä /kirkon/ ulkopuolella töissä?
V: Kyllä saa. Useimmat käyvät töissä kirkon ulkopuolella, joitakin poikeuksia lukuunottamatta (talonmies, kääntäjät tms.).
5. Voiko hän päättää montako lasta haluaa.
V: Voi. Minun käsitykseni mukaan se on vaimo, joka päättää lasten lukumäärästä eikä mies, ainakin kirkon piirissä.
6. Mitä seuraa jos on eri mieltä kuin miehensä eikä tottele häntä?
V: Oletaisin siitä olevan seurauksena avioero, jossa nainen on toimivana osapuolena. Kenenkään ei sinänsä tarvitse totella muita, paitsi että lasten kuuluu totella vanhempiaan.
7. Onko miehellä lupa pahoinpidellä vaimoaan silloin tai milloin vain haluaa, entä lapsia?
V: Ei ole.
8. Mitä tapahtuu jos on eri mieltä kuin johtajanne (profeetta) ja sanoo hänelle sen?
V: Riipuu asiasta. Jos erimielisyys koskee yksityiselämää yleensä (esimerkiksi työssä käyntiä ja lasten päivähoitoa) niin asia on OK. Jos erimielisyys koskee jotain opillista kohtaa, niin sellainen voi olla este esimerkiksi temppeliin pääsylle.
9. Erotetaanko vai hakataanko vai mitä tapahtuu?
V: Ääritapauksessa voi jäsenyydestä erottaminen tulla kysymykseen. Sen sijaan fyysistä väkivaltaa ei käytetä missään olosuhteissa.
10. Voiko vaimo käydä ilman miehensä lupaa jossakin, vaikkapa kaupoissa tai kampaamossa?
V: Voi toki samalla tavalla kun mies voi käydä lupaa kysymättä parturissa.
Sen sijaan korostetaan luottamuksen merkitystä, niin että jos toisen ylimääräinen käynti jossakin vaikuttaa avioparin yhdessä elämiseen, niin silloin molempien pitäisi olla tietoisia toisen menoista, kuten kotikäynnit tai Apuyhdistyksessä käynti.
Kampaamossa ja kaupassa käytäneen päiväsaikaan, jolloin mies on töissä, joten se tuskin vaikuttaa haitallisesti aviosuhteeseen.
Sinun nimimerkkisi tuo mieleen Katolinen-palstassa esiintyvän katolilaisen.. Joten voisit miettiä, esitäisitkö samanlaisia kysymyksi katolilaisista, luterilaisista tai vaikapa helluntailaisista.- M-L
Kiitos sinullekin Lehi
Vastauksesi ovat selviä ja helposti ymmärrettäviä. Mutta mikä on tuo Apuyhdistyts?
Tuohon väkivalta asiaan en alunperinkään uskonut mutta kysyin sen tyhmyyttäni kuitenkin. Se oli loukkaavaa ja pyydän sitä vielä anteeksi.
En ole lukenut vielä ketjujakaan, enkä varmaan niitä paljon ymmärtäisikään sillä jokaisessa uskonnossa on omat sanastonsa.
Katolilaisuus palstalla en ole vieraillut enkä juuri muillakaan uskonnollisilla palstalla. Jostain syystä minulla ei ole mielenkiintoa noihin mainitsemiisi uskontoihin koska olen ev-luterilainen ja arvelen että katolilaisuus on lähes samanlainen joitain erovaisuuksia tietysti on. en itse ole ollut aktiivinen kirkkoni kanssa joten en halua syyttää. Kaiketi sielläkin voisi muodostua syvempikin suhde Jumalaan ja lähimmäisiin ja onhan siellä kaikenlaisia juttuja ja tekemistä toki, mutta se jokin puuttuu.
Helluntailaisuus kai eroaa näistä vähän hengellisempänä ja tunnenkin muutaman helluntailaisen, mutta, taas se mutta, jotain siitäkin puuttuu.
Minusta ei ole mitään mieltä mennä keskustelemaan tällaisille palstoille jotka eivät kiinnosta ja jossa joutuisin taas utelemaan.
Tunnen nyt täälläkin olevani tunkeutuja.
tv. Marja-Liisa - Tms 1
M-L kirjoitti:
Kiitos sinullekin Lehi
Vastauksesi ovat selviä ja helposti ymmärrettäviä. Mutta mikä on tuo Apuyhdistyts?
Tuohon väkivalta asiaan en alunperinkään uskonut mutta kysyin sen tyhmyyttäni kuitenkin. Se oli loukkaavaa ja pyydän sitä vielä anteeksi.
En ole lukenut vielä ketjujakaan, enkä varmaan niitä paljon ymmärtäisikään sillä jokaisessa uskonnossa on omat sanastonsa.
Katolilaisuus palstalla en ole vieraillut enkä juuri muillakaan uskonnollisilla palstalla. Jostain syystä minulla ei ole mielenkiintoa noihin mainitsemiisi uskontoihin koska olen ev-luterilainen ja arvelen että katolilaisuus on lähes samanlainen joitain erovaisuuksia tietysti on. en itse ole ollut aktiivinen kirkkoni kanssa joten en halua syyttää. Kaiketi sielläkin voisi muodostua syvempikin suhde Jumalaan ja lähimmäisiin ja onhan siellä kaikenlaisia juttuja ja tekemistä toki, mutta se jokin puuttuu.
Helluntailaisuus kai eroaa näistä vähän hengellisempänä ja tunnenkin muutaman helluntailaisen, mutta, taas se mutta, jotain siitäkin puuttuu.
Minusta ei ole mitään mieltä mennä keskustelemaan tällaisille palstoille jotka eivät kiinnosta ja jossa joutuisin taas utelemaan.
tv. Marja-LiisaEihän toki, avoimia palstoja nämä ovat ja jokainen voi kirjoitella täällä (kuten huomaat..:-) ) Hyvä jos asioita selvisi, täällä minäkin aloitin kyselemään kun kirkosta kiinnostuin, kovasti varoittelivat ja hulluksikin täällä leimasivat kun kiinnostunut olin,.Muitten puheista huolimatta jäsenksi tulin, enkä monen harmiksi ole hetkeäkään katunut päätöstäni.
Kirkon jäsenet ovat ihan tavallisia suomalaisia, joita ei töissä tai kassa jonossa toisista mitenkään erota. Kaikilla on omat surunsa ja ilonsa, ihan niin kuin jokaisella.
Hyvää kevättä sinulle! - Lehi
M-L kirjoitti:
Kiitos sinullekin Lehi
tv. Marja-LiisaEt ole tunkeilija. Tällä palstalla käy myös provja, joten kaikkeen pitää varautua. Ehkä kahden kesken käytävä ajatusten vaihto olisi parempi tapa.
Minun e-mail on: [email protected] M-L kirjoitti:
Kiitos sinullekin Lehi
tv. Marja-LiisaOlet saanut hyviä vstauksia. Apuyhdistyksestä vastain tuolla ylempänä. Älä ihmeessä tunne olevasi tunkeilija. Kysy vaan mitä haluat tietää. Lehi Tapani, mormonimamma ja tms tietävät paljon. Olet myös tervetullut www.mormonismi.com palstalle kyselemään.
Vastaukseni oli alussa ehkä hieman tyly, kun nuo vastustajamme alvariinsa vaihtelevat nikkejään, eikä koskaan tiedä onko asialla todellinen kysyjä... ja kun en nykyään ehdi kovinkaan paljoa kirjoittelemaan... tällä hetkellä ottaa myös todella päähän nuo jatkuvat paikkansapitämättömät antien väittämät. No nyt sain ainakin hieman päästeltyä höyryjä.... :)
Suosittelisin sinulle www.mormonit.fi sivustoa, siellä voi myös etsiä esim sitä apuyhdistytä tai naisjärjestöä tai kirkon naiset sanoilla.
Minäkin aikanani tutkin kaikenlaisia eri uskjontoja. en sillon alussa edes vilkaissut MAP kirkkoon, kun koulussakin oli että olivat moniavioisia! Gee! Onneksi Herra lähetti lähetyssaarnaajat kolkutttamaan ovelleni! Olin aikanaan aika kova naisasia nainen ja olen edelleen, mutta ymmärrän, että pappeus tällä hetkellä kuuluu miehille ja meillä naisilla on toisenlaiset tehtävät. Naisen on esim lasten hoitajana paljon vaikeampi lähteä kotoa siunaamaan ihmisiä kuin miehen... miehet eivät pysty imettämään.... ei mies koskaan pysty olemaan lasten ensisijainen hoitaja. Naisen rukous on todella voimallinen. Mielstäni naiset on usein aivopesty ajattelemaan että lasten hoito ja kodin hoito olisivat jotenkin alempiarvoisia tehtäviä, kuitenkin ihmiskunnan tulevaisuus riippuu paljolti siitä, mitä nainen opettaa lapsilleen. Naisen olisi myös pystyttävä olemaan ylpeä noista tehtävistään eikä vain yritettävä etsiä uraputkea.
Suositelen että menet sinne konferanssi sivulle ja kuuntelet joitakin puheita kiinnostavist aiheista. Siiellä on myös naisia jotka puhuvat sekä apuyhdistyksen kokouksetkin.
Toivon että et kauhistu vastustajien ilkeämielisiä kirjoituksia vaan jatkat etsimistäsi ja se mikä kiinnostaa eniten uppoudut siihen tarkemmin. Kiva kun on joku järkeväkin täällä välillä!- 'Turust
Lehi kirjoitti:
Et ole tunkeilija. Tällä palstalla käy myös provja, joten kaikkeen pitää varautua. Ehkä kahden kesken käytävä ajatusten vaihto olisi parempi tapa.
Minun e-mail on: [email protected]Lähetystyössä sukupuoli on erityisen tärkeä. Mormonilähetyssaarnaajien suhde vastakkaiseen sukupuoleen on hyvin tarkkaan säädeltyä. He eivät saa missään olosuhteissa olla kahden vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa, ja fyysiset läheisyydenosoitukset (esimerkiksi halaaminen tai suudelma) johtaa lähetystyön päättymiseen.
Lähetyssaarnaajien ei liioin ole luvallista tutkia uskontoa yksinäisen vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa, ensimmäistä tutustumiskäyntiä lukuun ottamatta. Tällaisessa tapauksessa kiinnostuneen luo pyritään lähettämään hänen omaa sukupuoltaan olevia lähetyssaarnaajia tai aviopari. Jos tämä ei ole mahdollista, lähetyssaarnaajien tulee pyytää mukaansa paikallinen kirkon jäsen.
Tämä on syytä nimimerkki "Lehi" syytä muistaa, tosin en tiedä
keksuttelijoiden (keskustelijoiden) sukupuolta.
Turust - Lehi
'Turust kirjoitti:
Lähetystyössä sukupuoli on erityisen tärkeä. Mormonilähetyssaarnaajien suhde vastakkaiseen sukupuoleen on hyvin tarkkaan säädeltyä. He eivät saa missään olosuhteissa olla kahden vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa, ja fyysiset läheisyydenosoitukset (esimerkiksi halaaminen tai suudelma) johtaa lähetystyön päättymiseen.
Lähetyssaarnaajien ei liioin ole luvallista tutkia uskontoa yksinäisen vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa, ensimmäistä tutustumiskäyntiä lukuun ottamatta. Tällaisessa tapauksessa kiinnostuneen luo pyritään lähettämään hänen omaa sukupuoltaan olevia lähetyssaarnaajia tai aviopari. Jos tämä ei ole mahdollista, lähetyssaarnaajien tulee pyytää mukaansa paikallinen kirkon jäsen.
Tämä on syytä nimimerkki "Lehi" syytä muistaa, tosin en tiedä
keksuttelijoiden (keskustelijoiden) sukupuolta.
TurustHyvä Turust, vaika onkin totta, että lähetyssaarnajat eivät saa opettaa vastakaista sukupuolta yksin, niin muista kuitenkin että tämä sääntö ei sido minua kahdesta syystä: 1) En ole kokoaikainen lähetyssaarnaaja, ja 2) minun ja M-L:n keskustelu tapahtuu netin kauta.
Tietenkään en voi tavata naimisissa olevaa naista kahdestaan, mutta se onkin jo toinen asia.
Älä sotke asioita. - 'Turust
Lehi kirjoitti:
Hyvä Turust, vaika onkin totta, että lähetyssaarnajat eivät saa opettaa vastakaista sukupuolta yksin, niin muista kuitenkin että tämä sääntö ei sido minua kahdesta syystä: 1) En ole kokoaikainen lähetyssaarnaaja, ja 2) minun ja M-L:n keskustelu tapahtuu netin kauta.
Tietenkään en voi tavata naimisissa olevaa naista kahdestaan, mutta se onkin jo toinen asia.
Älä sotke asioita.Niin arvoisa nimimerkki "Lehi" tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole sotkea asioita, vaan päinvastoin selventää niitä tiedossa olevien tosiasioiden valossa parhaan ymmärrykseni mukaan.
Minun edesmennyt äitini opetti minulle jo 60 vuotta sitten "Karta lapsi valhetta, puhu aina totta, leikissä ja todessa, puhu aina totta." Tuo ohje on minua seurannut kaikissa elämäni vaiheissa ja lienee paras ja arvokkain kaikista saamistani opeista.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etten erehtyisi, olenhan ihmisen sukua.
Turust - Lehi
'Turust kirjoitti:
Niin arvoisa nimimerkki "Lehi" tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole sotkea asioita, vaan päinvastoin selventää niitä tiedossa olevien tosiasioiden valossa parhaan ymmärrykseni mukaan.
Minun edesmennyt äitini opetti minulle jo 60 vuotta sitten "Karta lapsi valhetta, puhu aina totta, leikissä ja todessa, puhu aina totta." Tuo ohje on minua seurannut kaikissa elämäni vaiheissa ja lienee paras ja arvokkain kaikista saamistani opeista.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etten erehtyisi, olenhan ihmisen sukua.
TurustMeillä eräs lähetysjohtaja tapasi sanoa sisarille: " Ei kaikea tarvitse kertoa, mikä on totta."
Se sanotiin tietenkin jouruilun vuoksi. Mutta vaika kirjoituksesi ei sisältänytkään juoruilua yksitäisestä henkilöstä, niin kyseinen lause soveltuu silti tähän. Minusta sinun ei tarvitse kertoa kaikkea, mitä tiedät.
mainintasi lähetyssaarnaajien ssänöstä voi antaa jollekin sellaisen vaikutelman että pyrit vaikeuttamaan jotenkin keskusteluja. Kuten sanoin, lähetyssaarnajien sääntö ei koske jäsenten käymää netti-keskustelua tai e-mailia. Niihin kuuluu muut säännöt. - 'Turust
Lehi kirjoitti:
Meillä eräs lähetysjohtaja tapasi sanoa sisarille: " Ei kaikea tarvitse kertoa, mikä on totta."
Se sanotiin tietenkin jouruilun vuoksi. Mutta vaika kirjoituksesi ei sisältänytkään juoruilua yksitäisestä henkilöstä, niin kyseinen lause soveltuu silti tähän. Minusta sinun ei tarvitse kertoa kaikkea, mitä tiedät.
mainintasi lähetyssaarnaajien ssänöstä voi antaa jollekin sellaisen vaikutelman että pyrit vaikeuttamaan jotenkin keskusteluja. Kuten sanoin, lähetyssaarnajien sääntö ei koske jäsenten käymää netti-keskustelua tai e-mailia. Niihin kuuluu muut säännöt.Tuo lähetysjohtaja viitannee enemmän mormolaisten opetus järjestykseen "maitoa ennen lihaa".
Olen samaa mieltä, totuuden kertomisella on paikkansa. Pitää osata myös vaieta lähimmäisen rakkauden takia. Mikäli kysymys on yksittäisestä lähimmäisestämme niin kahdeksannen käskyn mukaisesti meidän tulee kertoa hänestä kaikki parhain päin, - tai sitten vaieta kokonaan.
Osatotuus on usein suoranaista valhetta pahempi.
Turust - ei vara venettä kaad
Lehi kirjoitti:
Meillä eräs lähetysjohtaja tapasi sanoa sisarille: " Ei kaikea tarvitse kertoa, mikä on totta."
mainintasi lähetyssaarnaajien ssänöstä voi antaa jollekin sellaisen vaikutelman että pyrit vaikeuttamaan jotenkin keskusteluja. Kuten sanoin, lähetyssaarnajien sääntö ei koske jäsenten käymää netti-keskustelua tai e-mailia. Niihin kuuluu muut säännöt.Mielestäni on hyvä vain, että 'Turust' sanoo mielipiteensä.
Netissä ja meileissä ei kaikki aina ole sitä, mitä sen pitäisi olla. Joten ei pidä luottaa ihan mihin vain, varsinkin jos itse sanoo: 'Ei kaikea tarvitse kertoa, mikä on totta.' !!! 'Turust kirjoitti:
Tuo lähetysjohtaja viitannee enemmän mormolaisten opetus järjestykseen "maitoa ennen lihaa".
Olen samaa mieltä, totuuden kertomisella on paikkansa. Pitää osata myös vaieta lähimmäisen rakkauden takia. Mikäli kysymys on yksittäisestä lähimmäisestämme niin kahdeksannen käskyn mukaisesti meidän tulee kertoa hänestä kaikki parhain päin, - tai sitten vaieta kokonaan.
TurustNäin saattaa olla: "Osatotuus on usein suoranaista valhetta pahempi." Kunpa ottaisit sen huomioon suositellessasi mormonismi.net -sivustoa. Siinä jos missä on osatotuuksia niin väritettyinä, että syntyy väärin mielikuvia sellaiselle, joka ei tunne koko totuutta.
- Lehi
'Turust kirjoitti:
Tuo lähetysjohtaja viitannee enemmän mormolaisten opetus järjestykseen "maitoa ennen lihaa".
TurustTurust, pyydän jälleen miettimään mitä sanot. Esimerkiksi osatotuuden kertomisesta löytyy esimerkkejä Raamatusta. Yksi on Joh.20:
30. Monia muitakin tunnustekoja Jeesus teki opetuslastensa nähden, mutta niistä ei ole kerrottu tässä kirjassa.
31. Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden.
Toisin sanoen, Raamattu ei sisällä koko totuutta Kristuksen tunnusteoista. Miksiköhän?
Toivon myös, että sinulla voisi olla myös lähimmäisen rakkautta sen verran meitä mormoneja kohtaan, että et kertoisi ihan kaikesta. - terveydeksi!
Lehi kirjoitti:
Turust, pyydän jälleen miettimään mitä sanot. Esimerkiksi osatotuuden kertomisesta löytyy esimerkkejä Raamatusta. Yksi on Joh.20:
30. Monia muitakin tunnustekoja Jeesus teki opetuslastensa nähden, mutta niistä ei ole kerrottu tässä kirjassa.
31. Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden.
Toisin sanoen, Raamattu ei sisällä koko totuutta Kristuksen tunnusteoista. Miksiköhän?
Toivon myös, että sinulla voisi olla myös lähimmäisen rakkautta sen verran meitä mormoneja kohtaan, että et kertoisi ihan kaikesta.Kun Raamattu ei kerro mielestäsi 'kaikkea' Lehi niin se ei suinkaan tarkoita sitä, että esim te mormonit voitte keksiä Jeesuksen aikomuksia, tekoja ja sanoja mormonioppienne mukaa hänen aikoneen, tehneen tai sanoneen.
Ja mielestäni lähimmäisen rakkaus on myös sitä, että arvostamme myös muiden kirjoittajien mielipidettä (joka voi ollakin se terveellinen vaihtoehto, tällä kaikille avoimella keskustelupalstalla). - Lehi
terveydeksi! kirjoitti:
Kun Raamattu ei kerro mielestäsi 'kaikkea' Lehi niin se ei suinkaan tarkoita sitä, että esim te mormonit voitte keksiä Jeesuksen aikomuksia, tekoja ja sanoja mormonioppienne mukaa hänen aikoneen, tehneen tai sanoneen.
Ja mielestäni lähimmäisen rakkaus on myös sitä, että arvostamme myös muiden kirjoittajien mielipidettä (joka voi ollakin se terveellinen vaihtoehto, tällä kaikille avoimella keskustelupalstalla).Tällä kertaa halusin osoittaa ettei osatotuuden kertominen jostain asiasta voi aina olla niin paha asia, kuin oletettaan. Mutta mainitu kohta osoittaa myös ettei Raamattu sisällä kaikea, jonka vuoksi uuden ilmoituksen mahdollisuutta ei voi sulkea pois.
Toinen asia sitten on, mistä suunasta jatkuvan ilmoituksen peraatetta noudattavaa uskontoa voi etsiä.
Mitä tulee muiden keskustelijoiden mielipiteen arvostamiseen, niin yleiseen keskusteluun kuuluu myös oikeus pyytää toista mielipiteen esittäjää ajatelemaan asiaa uudestaan. Jos sitä oikeuta ei ole niin silloin ajatusten vaihto on yksioikoista.
Miksi muuten oletat lähtökohtaisesti, että vain ei-mormonin esitämä mielipide voi olla "terveellinen vaihtoehto"? - sinunkin jutuistasi
Lehi kirjoitti:
Tällä kertaa halusin osoittaa ettei osatotuuden kertominen jostain asiasta voi aina olla niin paha asia, kuin oletettaan. Mutta mainitu kohta osoittaa myös ettei Raamattu sisällä kaikea, jonka vuoksi uuden ilmoituksen mahdollisuutta ei voi sulkea pois.
Toinen asia sitten on, mistä suunasta jatkuvan ilmoituksen peraatetta noudattavaa uskontoa voi etsiä.
Mitä tulee muiden keskustelijoiden mielipiteen arvostamiseen, niin yleiseen keskusteluun kuuluu myös oikeus pyytää toista mielipiteen esittäjää ajatelemaan asiaa uudestaan. Jos sitä oikeuta ei ole niin silloin ajatusten vaihto on yksioikoista.
Miksi muuten oletat lähtökohtaisesti, että vain ei-mormonin esitämä mielipide voi olla "terveellinen vaihtoehto"?Käytännöstä hyvä Lehi - se tulee ilmi mormonien kirjoituksista hyvin selkeästi ja aikaisemmista konkreettisista kokemuksistani map-kirkossa.
- 'Turust
nenada kirjoitti:
Olet saanut hyviä vstauksia. Apuyhdistyksestä vastain tuolla ylempänä. Älä ihmeessä tunne olevasi tunkeilija. Kysy vaan mitä haluat tietää. Lehi Tapani, mormonimamma ja tms tietävät paljon. Olet myös tervetullut www.mormonismi.com palstalle kyselemään.
Vastaukseni oli alussa ehkä hieman tyly, kun nuo vastustajamme alvariinsa vaihtelevat nikkejään, eikä koskaan tiedä onko asialla todellinen kysyjä... ja kun en nykyään ehdi kovinkaan paljoa kirjoittelemaan... tällä hetkellä ottaa myös todella päähän nuo jatkuvat paikkansapitämättömät antien väittämät. No nyt sain ainakin hieman päästeltyä höyryjä.... :)
Suosittelisin sinulle www.mormonit.fi sivustoa, siellä voi myös etsiä esim sitä apuyhdistytä tai naisjärjestöä tai kirkon naiset sanoilla.
Minäkin aikanani tutkin kaikenlaisia eri uskjontoja. en sillon alussa edes vilkaissut MAP kirkkoon, kun koulussakin oli että olivat moniavioisia! Gee! Onneksi Herra lähetti lähetyssaarnaajat kolkutttamaan ovelleni! Olin aikanaan aika kova naisasia nainen ja olen edelleen, mutta ymmärrän, että pappeus tällä hetkellä kuuluu miehille ja meillä naisilla on toisenlaiset tehtävät. Naisen on esim lasten hoitajana paljon vaikeampi lähteä kotoa siunaamaan ihmisiä kuin miehen... miehet eivät pysty imettämään.... ei mies koskaan pysty olemaan lasten ensisijainen hoitaja. Naisen rukous on todella voimallinen. Mielstäni naiset on usein aivopesty ajattelemaan että lasten hoito ja kodin hoito olisivat jotenkin alempiarvoisia tehtäviä, kuitenkin ihmiskunnan tulevaisuus riippuu paljolti siitä, mitä nainen opettaa lapsilleen. Naisen olisi myös pystyttävä olemaan ylpeä noista tehtävistään eikä vain yritettävä etsiä uraputkea.
Suositelen että menet sinne konferanssi sivulle ja kuuntelet joitakin puheita kiinnostavist aiheista. Siiellä on myös naisia jotka puhuvat sekä apuyhdistyksen kokouksetkin.
Toivon että et kauhistu vastustajien ilkeämielisiä kirjoituksia vaan jatkat etsimistäsi ja se mikä kiinnostaa eniten uppoudut siihen tarkemmin. Kiva kun on joku järkeväkin täällä välillä!Kiitos nenada, että arvostat vastauksiani. Hoidakkin sinä tuo apuyhdistyspuoli joka on minulle vieraampi,
Turust
- 'Turust
Pappeuden valtuus on ainoastaan miehillä. Luonnollisesti valtuus näkyy myös perheessä, jolloin vaimon päätösvalta on rajoittunut. Tuskin nyt kuitenkaan kaupoissa käyntiä tai muitakaan arkipäivän asioita on tarpeellista rajoittaa.
Pahoinpitely ei kuulu lainvastaisena edes pappeuden valtuuksiin. Kirkon profeettaa tai muitakin auktoriteetteja (pappeja) vastaan asettuminen saattaa pahimmillaan johtaa kirkosta erottamiseen.
Turust- Lehi
Miehen pappeuden valtuus näkyy lähinä hengellisissä asioissa, kuten sairaan (lapsen) siunaamisessa ja rukouksen pitäjän pyytäminen perherukouksessa.
Tuskin miehen asema muuten poikeaa perheen päänä tavallisesta suomalaisesta perheestä. Kuules Turusti, meillä kun mies hoitaa kauppamatkat, kun minulla on vaativa työ. Hän tekee myös ruoat useimmiten.
- 'Turust
Tässä hyvä linkki mormonien moniavioisuudesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_F._Smith
Asiasta on hijattain keskusteltu (keksuteltu) palstalla.
Turust - M-L
Kiitos kaikille jo tähän asti kirjoittaneille. Teillä näkyy olevan vähän kärhämääkin,
mutta sehän on luonnollista kun on näin syvällisistä asioista kyse.
Juuri kun pääsin alkuun niin tuli muuta menoa. Älkää unohtako minua, minäkin muistan teitä.
Hyvää kevättä myös teille kaikille!
Halauksin (nettihalauksin) ja rukouksin teitä ja perheitänne siunaten tv. Marja-Liisa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760