Torstaina inssi ja tuntuu että kaikki menee huonosti!

prkl112

Mulla on enään kaksi ajotuntia jäljellä, sen vikan jälkeen on heti inssi samaan syssyyn.

Mulla oli tässä ajotuntien välissä 3 viikkoa taukoa, joka tuntuu tosi pitkältä ajalta. Teoriakokeesta pääsin läpi _yhden_ virheen voimin, mutta nyt tuntuu etten osaa hallita autoa enää niin hyvin kuin 3 viikkoa sitten.

Äskön kun olin menossa ajotunnille, alkoi jalat täristä, suu kuivua ja olin ihan hermona! Tosin näin on kyllä käynyt muillakin tunneilla, ratissa sitä sitten joko rentoutuu tai hermostuu lisää. Tänään hermostuin entistä enemmän ja tuntuu että itku tulee kun olo on ihan täys p........

Vaihteiden vaihto on yhtäkkiä ihan todella haastavaa, en muista enää missä mitäkin vaihdetta piti käyttää. Pelkään, että auto sammuu, jos käytän liian isoa vaihdetta liian pienellä nopeudella. Samalla kun stressaa vaihteita, niin pitäis muistaa katsoa merkkejä ja vielä jalankulkijoitakin jotka vaan hyppii tielle, pyöräilijöistä puhumattakaan.

Äskön käytiin motarilla ja toi 120 tuntu jo siltä, että pitäis alkaa hyvästejä jättää. Se kiihdytys oli jotain ihan järkyttävää ja kun opettaja vieressä tietysti tiukkaan sävyyn ohjeita antaa. Menin siis lukkoon. Kiihdytyskaistalla en vaan enää tajunnut, mihin ihmeen väliin mun pitäisi itseni tunkea! Kaistalla mihin halusin mennä, oli edessä auto ja takaa tuli kans auto. Vauhtia 120. Pitääkö siihen väliin vaan yksinkertaisesti änkeä!!? Sen lisäksi tuntui, etten hahmottanut sivupeilistä näkyviä asioita. En siis vaan uskaltanut mennä oikealle kaistalle. Ei sekään auta yhtään, kun ope ei selitä mitään, vaan kovaan ääneen kyselee kaikkea ja ihmettelee kun en tee sitä ja tätä. En ole ikinä saanut selkeitä ohjeita, miten liityn motarille. Aina ollut ennen niin hiljaista, ettei varmaan sitten ole tarvinnut kamalasti ohjeistaa. Tosta vaan nyt tais jäädä aika ikävä kammo motarin suhteen ... Sitten kun siellä pitäis vielä yksin vedellä, varmaan henki lähtis. Ei sitä vauhtia edes oikeen käsitä ... sehän on ihan petollinen. Jos nyt ylipäätänsä ikinä inssiä pääsen läpi, niin ei siinä kiihdytyskaistalla oo hirveesti varaa saada mitään paniikkia. Ei siihen voi pysähtyäkään.

Tossa yks päivä pyörälläkin menin töihin ja takas, niin tuntu, että kaikki ihmiset liikenteessä on aivan täysiä taunoja. Jos kävelet tai pyöräilet, niin saat pelätä ettet jää auton alle ... autolla taas saa pelätä sitä ettei ajais ihmisten päälle. Huoh. Lapsia juoksee tielle kun vanhemmat ei kato perään ja autoilija saa tietty syytteen ...

Helpottuuko motarilla ajaminen kortin saannin myötä, vai onko jollekin jäänyt siitä ikuiset kammot? Esim. äitini ei aja motaria pitkin ikinä eikä muutenkaan lähde minnekään pitkälle autolla. Parkkihallit on kans nounou. Ajaa vain töihin. Ikävää jos minusta tulee samanlainen.

12

3611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jihiuh

Minullakin on huomenna inssi ja taukoa ajamisesta (eilistä lukuunottamatta) on pari kuukautta. Ihan samat fiilikset. Pelkään että inssiin tulee taskuparkkeeraus kun sitä ei ole minulle opetettu, enkä muuten ole päässyt ajamaan 120 km/h. Jos saan kortin, niin en varmaan koskaan uskalla lähteä itse kokeilemaan.

• prkl112

Ohhoh, ai sulla on noin paljon taukoa. :/ Itelläni on onneks "vaan" se 3 viikkoa ja nyt on ma, ti ke ja to ajotunnit.

Itelleni on taskuparkkeeraus opetettu pystysuunnassa vai onko se nyt kulmaparkkeeraus, muttei kyllä sillein sivusuunnassa. Kun jos haluisin vaikkapa tien viereen parkkeerata johonkin väliin, niin en edes osaisi varmaan. :o

Etkö ole edes motarilla ajanut, vai onko toi 120 km/h vaan jäänyt välistä? : ) Mulle se 100 oli ihan tarpeeksi. Siihenkin tosin tottuu, mut pelottavinta siinä on se, miten nopeasti asiat tulevat eteen. 120 lasissa ja kutosvaihde, sitte pitäis vaikka vasemmalle kääntyä niin jotenkin vaan tuntuu niin hirveen ongelmalliselta se ryhmittyminen, nopeuden pienentäminen, vaihteiden pienentäminen, vilkku, sitte miettii ketä piti väistää, sit jos onnistuu vielä autonkin sammuttamaan siihen niin johan on lystiä ... Jos pitäis suoraa vaan ajaa monta kilometriä, niin olis ihan kivaa.

Musta tuntuu, että nää ajotunnit menee päin jotain siksi, että alitajunnassa jännitän inssiä ihan kamalasti ja tuntuu, että pitäis osata kaikki ja olla ihan mestari eikä yhtään virhettä saa olla ... no eihän se niin tavallaan mene, mutta eipä tuolla liikenteessä oo varaa paljoa mokailla kun siinä voi tappaa jonkun tai itsensä. SIks tuntuukin ihan pöhköltä, että noita ajotunteja on noin vähän. Ohan siinä tietysti se välivaihe, mutta ei siinä kukaan jarruta sun puolesta jos tuppaa joku asia unohtua tai huomata. Vaikka se onkin opettelua ...

• Tuleva kuski?

Minulla on myös torstaina inssi, mutta taukoa ajotunneista ei ole paljoa sillä olen käynyt kaikki teoria- sekä ajotunnit tässä kahden kuukauden sisässä eli ihan suht tiheään.

Jännitin teoriakoetta paljon mutta se menikin hyvin ja pääsin läpi, tuntui että oli helpompi kuin harjottelutehtävät. Itse ajokoetta pelkään juuri myös sen takia että en pysähtyisi tarpeeksi ajoissa inssin mielestä esim. väistämään jalankulkijoita, vaikka tietää siinä varsin hyvin että pitää väistää! Hyvä reaktiokyky tulee toki tarkkaavaisuudella, mutta menee selkäytimeen kokemuksella ja liikenteessä pyörimisellä, ei epäilystäkään. Mopokortti onneksi takana niin osaa vähän entuudestaan.

Minulle oli auton polkimien ns. herkkyys todella yllätys, luulin että niitä pitää suht paljon painaa! Vaihteiden vaihtaminen isommista pienemmiksi pitää tehdä vain rohkeasti eikä epäillä, minusta paikaltaan lähtö on vaikeinta. Opin että ykkösellä lähdettäessä painaa kaasua ja antaa moottorin "soida" hieman ja nostaa sitten kytkintä hyvin rauhallisesti, ajo-opettaja tätä jankkaa minulle :D. Muistan kuinka huomasin tässä kytkimen käytössä penkin asennon olevan hyvin ratkaiseva- lievä koukkupolvi on tarkempi kuin se että jalka on melkein suora ja penkki kaukana.

Motarilla kiihdytyskaista onkin kiihdytystä varten joten periaatteessa jos vauhti sama ja olet edessä ei voi törmätä vaikka kuulostaa tosi pelottavalta omastakin mielestä. Ja on moni muukin joskus ollut samassa tilanteessa kuin kuka tahansa muukin joka jännittää ajokoetta, ja ihan hyvin ajelevat suurin osa ihmisistä (ei tosiaan kaikki). Mutta se että on vähän tällästä panikointia/jännitystä on oikeesti tervettä ja sitä että välittää suorituksestaan.

• jihiuh

Minulla oli tänään ajotunti, niin pyysin ajo-opettajaa varmuuden vuoksi viemään minut motarille ja opettamaan tuon taskuparkkeerauksen. Pääsin sit ajaa sitä 120 km/h ja ratti oli tunnin päätteeks hiestä märkänä. :D Ei tuo taskuparkkeeraus mikään ongelmallinen juttu ollut, mutta vain kerran tehneenä en kyllä toivo sitä inssiin. En myöskään motarilla ajelua. Hirveetä ku kävi pari kertaa mielessä että mitä jos sitä jotenkin onnistuis vääntää ratin ihan persiilleen ja tapattais sekä ittensä että ajo-opettajan. Tuntuu kyllä vähän siltä, että sitten jos saan sen ajokortin, niin en kyllä uskalla siltikään lähteä yksin ajelemaan. Pakko saada poikaystävä tai isoveli mukaan (jos vaan uskaltavat tulla :D)

• jihiuh

Eka inssi ohitse, toinen vielä edessä. :D Fiksuna tyttönä jätin pysähtymättä stoppimerkin luona vaikka mistään suunnasta ei tullut autoja. Kovasti toitottelin itselleni että "koita nyt muistaa pysähtyä siinä vaikkei tuliskaan autoja", mutta en tiedä, jännitys kai pisti pään sekasin. Heti alkumetreillä sattu toikin moka. Jäi myös pyöräilijä huomaamatta jossain vaiheessa. Onneks inssisetä oli kuitenkin mukava, niin jännitys hieman helpotti. Ens kerralla on onneksi sama ukkeli. On kyllä helpottunut olo, vaikken läpi päässytkään, mutta nyt tiedän ettei ensi kerralla ole pelättävää. Paitsi no ihan vähän.

• Onneksi ajoin opetusajan harjotteluluvalla ja sain puolenvuoden aikana ajaa niin paljon kuin isä jaksoi. Teoriakokeessa kaksi virhettä ja inssi meni rutiinilla yhdellä virheellä. Tuli vieläpä paljon halvemmaksi.

• sama täällä

Mulla myös enää kaksi tuntia jäljellä, hieman enemmän aikaa edellisestä tunnista ja nyt tuntui, että ei osaa mitään.
      Ihan kaameita virheitä ja autokin sammui kerran risteykseen, mitä se ei ole aikoihin tehnyt.
      Motarilla on käyty kerran ja se sujui kyllä sillä kerralla ihan ok., samoin maantieajo, peruutuskin menettelee, mutta kaupunkiajo on ihan järkyttävää sähläystä. Havainnointivirheitä on vaikka kuinka ja opettaja huomauttelee kokoajan, että ajan väärässä kohtaa ajorataa, milloin liian keskellä, liian reunassa, tai liian lähellä keskiviivaa.
      Lisäksi en luota 100% muihin autoilijoihin (vaikka uusilla kuskeilla tämän kuulemma pitäis juurikin olla tyypillistä, että luottavat liikaa), että noudattavat sääntöjä, kun on tullut iän myötä nähtyä niin paljon kaikenlaista (en ole enää mikään 18-kesäinen). Vaikka mulla olis etuajo-oikeus, niin saatan refleksinomaisesti kavahtaa jotain sivusta tulevaa, jos on kovin lähellä ajorataa ja sen näköisenä, että lähtee tulemaan sieltä justiinsa, vaikka ei tuliskaan...

• prkl112

Niin tosiaan, tänään oli se kamala painajaiseni; inssi. Ennen sitä mulla oli ajotunti, joka meni aika huonosti. Hyvä ettei ope alkanut itkeä jossain kohtaa kun en älynnyt jotain juttua tehdä. :D Vika ajotunti kuitenkin ...

Inssi sitten jostain syystä meni mielestäni oikein hyvin, vaikka mulla oli KAKSI tutkinnonvastaanottajaa kyydissä. Toinen oli "harjoittelija" ja vielä nainen, niin ehkä siksi mulla oli jotenkin rennompi fiilis. Tää harjoittelija antoi mulle ohjeet ja oikea inssi setä siellä takana hiljaa arvioi tilannetta. Mutta oli se setäkin tosi mukava ja iloinen, luulin että olis joku hirveä kiukkunen yrmy jota pitäis pelätä. Ensin mulla meni kyllä ihan plörinäks, ku oma ope oli säätänyt penkit ja kaiken muunkin aivan päin prinkkalaa ja mun piti siis korjata ne. Ongelmia tuotti se niskatuki, jota piti saada alaspäin. En saanut millään. :D En ole ikinä edes joutunut sitä säätämään. Huhhuh. Mutta onneks se ei vaikuttanut. Parkkeeraus meni kans aivan metsään, miksköhän se ajotunnilla meni niin hienosti aina ruutuun?

Huomasin olevani rennompi kuin ikinä ennen ajotunneilla. Mun oma ope oli meinaan aika tiukka vanha mies ja tuntui, että ajossa jännitin eniten tän miehen reaktioita ja kommentteja. Sai poljettua mut välillä ihan maanrakoon. Onneks nää inssi tyypit oli noin mukavia. Niin ja mun inssi siis meni läpi ihan ekalla ... ihmettelen kyllä itekin. Ajattelin, että olisin yksi niistä, joka joutuu siihen kamalaan inssi kierteeseen.

Nyt vaan pelottaa se, että olen itse vastuussa ajamisestani, kukaan ei mua pelasta. Jänökin hyppi eteen kun äskön koklasin vähän äitini vanhaa autoa. Oli muuten PIKKASEN erilainen ku autokoulun hieno auto ... Sitten hermostuttaa kans se, että nää kokeneet kuskit hermostuu jos hidastelee jossain kohtaa liikaa. Harjoitella pitäis, mut ei sais kuitenkaan. Vai pitääkö vaan olla välittämättä niistä muista? Siis jos nyt ajaisin vaikka 50 alueella 40 ihan vaan siksi, että nään edessä jotain mihin haluan varautua enkä uskalla kovaa ajaa. Sit kans ärsyttää se, että mistä ne tietää et oon just saanu kortin? Ei mistään ... Mitä jos kolaroin, mitä jos kolhin toista autoa, mitä jos ajan jonkun päälle, mitä jos ...

No jokatapauksessa hieman helpottuneempi olo ...

• Sitkeesti vaan

Onneksi olkoon! Hieno suoritus:)

• Tuleva kuski?

Hyvä ja onnea! :) Mullakin oli tänään sitten se inssi ja meni ekalla läpi (huh) vaikka meinasin aluksi mennä katsastuskonttorin pihalta väärästä kohtaa ulos :DDD

Tuli mielee tosta hitaasti ajamisesta, mulla ihan samat fiilikset siitä että pelkään jääväni jalkoihin vaikka oikeaa nopeutta ajankin. Samoin se jos minä ajan ja poikakaverini on vieressä niin se olis ärsyttävää jos se alkaisi neuvomaan menemään kovempaa... hän tosin on myös ajanut moottoritiellä ulos josta olen yhä melko järkyttynyt että meinasin hänet sillon huonojen talvikelien vuoksi menettää..

Mun hyvä ystäväni, juuri täyttänyt 18 tyttö (tai nainen) sai ajokortin tammikuussa ja siltä on menossa kortti jos tekee yhdenkin rikkeen :s. Ajellu liian nopeesti sekä jäänny kiinni kännykässä puhumisesta... se on ihan paniikissa enkä tajuu miten se on pystyny tollee mokailee mut se myöntää et ottaa liikaa mallia isästään :D

• prkl112
        Tuleva kuski? kirjoitti:

Hyvä ja onnea! :) Mullakin oli tänään sitten se inssi ja meni ekalla läpi (huh) vaikka meinasin aluksi mennä katsastuskonttorin pihalta väärästä kohtaa ulos :DDD

Tuli mielee tosta hitaasti ajamisesta, mulla ihan samat fiilikset siitä että pelkään jääväni jalkoihin vaikka oikeaa nopeutta ajankin. Samoin se jos minä ajan ja poikakaverini on vieressä niin se olis ärsyttävää jos se alkaisi neuvomaan menemään kovempaa... hän tosin on myös ajanut moottoritiellä ulos josta olen yhä melko järkyttynyt että meinasin hänet sillon huonojen talvikelien vuoksi menettää..

Mun hyvä ystäväni, juuri täyttänyt 18 tyttö (tai nainen) sai ajokortin tammikuussa ja siltä on menossa kortti jos tekee yhdenkin rikkeen :s. Ajellu liian nopeesti sekä jäänny kiinni kännykässä puhumisesta... se on ihan paniikissa enkä tajuu miten se on pystyny tollee mokailee mut se myöntää et ottaa liikaa mallia isästään :D

Hienoo, onnea! Tietty ohan liian hiljaa ajaminen liikenteen vaarantamista, mutta onko 50 alueella 40 ajava liikenteen vaarantaja? Vai onks se vaarantaminen pikemminkin sitä, että ajat 80 alueella tyyliin 50? Välillä vaan ku ajaa jossain, missä on lähellä asutusta ja kamalasti suojateitä, niin sitä on jotenkin varuillaan kokoajan. Jotkut pikkujätkätkin vetelee ihan täysin kattomatta niillä fillareillansa suojateiden läpi.

Musta lähinnä tuntuu, että oon liian varovainen ajaja. Tuntuu, että risteyksissä odottelen liian kaukana olevia autoja, vaikka olisin ehtinyt mennä siitä jo kolme kertaa. Mutta on tosi vaikea arvioida tällä ajomäärällä ehtimisiä. Mielummin sitten on kai liian varovainen kun uhkarohkea. Mutta otan ihan liikaa paineita muista autoilijoista ... jotenkin vaan tulee aina mieleen ihmiset kenen kyydissä on, miten ne kiroo kaikki hitaat helvettiin ja näyttää jopa keskisormea.

Mutta en kai mä voi ihan toivoton tapaus olla, kun kortin sain ... pitäis vaan uskoo itteensä enemmän ja hokee et kyl mä pärjään! Nytkin vaan oli taas kädet ihan hiessä kun ajoin äitini autoa ... matkaa oli semmosen vartin verran. :/ Miks pitää jännittää niin hirveesti, äh. Sitten tos matkal oli valot vapaalla, muistin kyllä ketä mun pitää väistää jne, mutta jotenkin vaan ei luota siihen omaan pääkoppaan! Epäröiepäröi, oon niin varma että muistan väärin! Vaikka muistaisin täysin oikein. Argh! Sitten valoissakin ryhmityin ilmeisesti päin peetä, siihen olis pitänyt tavallaan jäädä kahelle autolle tilaa, (suoraan menin) mutta valtasin koko kaistan. Äiti vaan huomautti tästä ...

• hmmmgb

Ootte ihania kissoja:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5785
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5295
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3688
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3643
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3161
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3116
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2864
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57