Mulla oli juuri todella erikoinen lääkärikäynti. Olin mennyt vastaanotolle kuukautiskipujen takia. Siinä tuli sitten ilmi, että käytän ehkäisykeinona kondomia, mistä lääkäri pillastui täysin. Hän puhui minulle kuin olisin joku kevytkenkäinen, vastuuton pissis, ja väitti, että kondomi on epäluotettava. Perustelu oli, että "se voi mennä rikki". No joo, tietysti voi, mutta ei se nyt mitenkään äärettömän todennäköistä ole. Niiden reilun kymmenen vuoden aikana, kun mulla on ollut seksielämää, kumeja on hajonnut yksi. Kaikista käytetyistä kondomeista siis ehkä promille.
Ihmettelin tätä asennetta ennen kaikkea siksi, että vastaavaa raivokasta kondomivastaisuutta ei ole tullut vastaan koskaan aikaisemmin, kun olen jutellut jonkun ammatti-ihmisen kanssa ehkäisystä. Jäin miettimään, että onko tää nykyään joku ihan yleinen linja vai sattuiko mulle joku ihan poikkeuksellisen asenteellinen lääkäri?
Lääkärin kondomivastaisuus?
9
187
Vastaukset
- gghjkl
Jos ihan tarkkoja ollaan, pillereidenkään ehkäisyvarmuus ei ole 100 %. Esimerkiksi vatsatauti voi hyvinkin heikentää niiden tehoa.
- Pillereiden..
ehkäisyteho ei ole koskaan 100%, ilman vatsatauteja tai mitään muutakaan. Kondomin ja e-pillereiden ehkäisyteho on oikeinkäytettynä 99%.
- Nostan
Jaa kenelläkään ei ole _mitään_ kokemuksia aiheesta? Jopas jotakin. Jostain syystä joku neropatti on myös käynyt antamassa miinuksen viestilleni. Perustelutkin moiselle olis tietysti ihan kiva kuulla.
- lääkärin hyöty
Ehkä se lääkäri omistaa jonkun pilleritehtaan osakkeita...
Kondomi on hyvä ehkäisyväline. - ghdjsk
Itse en ole lääkärissä käynyt koska en pillereitäkään käytä mutta olen kuullut pillereiden tuputtamisesta. Sama pätee joihinkin muihinkin lääkkeisiin. En tiedä mistä johtuu. Mutta jatka kumilla vaan. Nythän olisi muuten jo kehitetty sivuvaikutuksettomia ja pitkäkestoisia ehkäisymenetelmiä (kuten RISUG) mutta niitä ei tuoda markkinoille koska lääkeyhtiöt eivät saisi tuloja.
- .
No eiköhän tuossa RISUG-menetelmässäkin ole omat sivuvaikutuksensa-.-
- n888
Saman kokenut. Kävin vatsakipujen takia gynekologilla (mieslääkäri) ja hän kysyi ehkäisystä. Sanoin käyttäväni kondomia mieheni kanssa, jolloin alkoi kovasti tuputtamaan pillereitä. Kysyi jopa koulutus taustaa ja sanoin olevani ammattikoulun käynyt, ihan kun se jotenkin vaikuttaisi, että ei osaisi kunnolla ehkäistä.
Mielestäni kondomi on hyvä vaihtoehto, jos ei halua "lääkkeellistä" menetelmää käyttää... - LadyOld
Pidä vain pintasi. Kymmenen vuoden ehkäisyhistoria osoittaa, että menetelmä toimii ja käytätte sitä oikein. Lääkärin päähän on ehkä taottu, että nuoren pitää käyttää hormonaalista ehkäisyä ja lisäksi kondomia puolen vuoden ajan uudessa vakiintuneessa suhteessa. Kukahan käytää? Lääkäri taisi ainakin unohtaa käyttää päätään.
Myös sterilisaatio voi pettää, sekään ei ole aukoton menetelmä. Ja muissa menetelmissä on aina käyttö ja oikea käyttö. Mitä iloa on sellaisessa pillerin käytössä, jossa pilleri napsitaan kun muistetaan. Sitten potilaspapereihin kirjataan, että käytössä pillerit. Väliäkö sillä, että potilas ei muista niitä nauttia ohjeen mukaan.
Itse olen käynyt melkein kaikki muutaman vuoden takaiset ehkäisymenetelmät elämäni aikana läpi. Viimeiset muutaman vuoden olen ollut kondomilla, josta mies ei tykkää. Eli varmoilla päivillä ja keskeytetyllä yhdynnällä ja ehkä joskus jopa kondomilla. Siitäkään huolimatta ei ole kenenkään terveystantan tarvinnut pää punaisena huutaa, että vastuuton ääliö. Asiasta on tosin huomautettu, mutta kauniisti. No, alan olla yli-ikäinenkin, raskaus käy yhä epätodennäköisemmäksi.
On muuten ihanaa, miten vastuullisia kondominkäyttäjiä jotkut nuoremman miehet ovat! AIDS.ia edeltävällä sukupolvella ei paljon päätä pakota, että tyrkkääkö paljaan sisälle vaarantaen sekä itsensä, toisen että mahdollisesti alkunsa saavan kolmannen. - et ole ainoa!2
Kuparikierukan alkuaikoina oli vähän hankaluuksia ja piti sitten ihan lääkärissä varmistaa että kierukka on tosiaan mennyt oikeaan paikkaan. Kävin siis sairaanhoitajalla vain näyttämässä.
No tämä sairaanhoitaja (vastasi siis ehkäisyasioista tai jotain) soitti minulle jopa kotiin asti useampaankin kertaan ja selosti juurta jaksain että kondomi EI-OLE-TÄYSIN-VARMA ehkäisykeino ja että meidän pitäisi pidättäytyä täysin seksistä, kunnes lääkäri katsoo ultralla kierukan paikan.
Naureskelin.
Ollaan noin 30 vuotiaita ja tiedetään kyllä miten homma toimii...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m644021Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163825Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3993619Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o823437Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363189Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582678- 502655
- 1212542
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142209Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182199