Hinta tuplaantui kahdessa minutissa.

Meni junailuksi

Osaako kukaan selittää seuraavaa ilmiötä: Ryhdyin tänään 24,4, klo 21,35 varaamaan Flyben lentoa (2 henk) su 30.9.-12 klo 12.00 Helsingistä Kajaaniin. Hinta oli (39 eur) eli yhteensä 78 eur matkatavat eli kok hinta 99,98 eur. Etenin pankkitunnuksiin saakka, jolloin palasin vielä tarkistamaan varausta. Yhteys katkesikin, jolloin ryhdyin tekemään varausta uudelleen. Nyt kahden minutin jälkeen hinta oli kohonnut yhteensä 60 eur. En ostanut lippuja. Ryhdyin tarkistamaan järjestelmällisesti penkki penkiltä koneen paikkavarauksia, jonka perusteella yhtään varausta ei ollut koko koneeseen. Siis sillä kahden minutin välillä ei halvat paikat voineet mennä. Miten on mahdollista tällainen hinnan pomppaus? Monenlaisia ilmiöitä olen oppinut tuntemaan, mutta tämä meni yli hilseen. Jospa joku yhtiöstä sattuisi lukemaan tämän ja antaisi selkeän vastauksen. Puhelimitse tällaista asiaa ei voi edes uteliaisuuttaan kysyä. Onko kenelläkään vastaavasta kokemusta. Sen tiedän, että halvimpia paikkoja on rajoitetusti, mutta siitä tässä ei voinutolla kyse.

55

6209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lennävaanryanilla

      Verot muut maksut lisätään vasta loppuvaiheessa varausta. Tyypillistä mainontaa halpalentoyhtiöltä. On se laillista, eikä mitään uutta.

      • Jotain tietävä

        Ei se olisi uutta, mutta laillista se ei ole ollut vuosikausiin, ja tällaisiin asioihin oikeasti puututaan (EU puuttuu). Eikä tapahtuman kuvauksessa mikään anna aihetta olettaa että sellaisesta kikkailusta olisi ollut kyse.

        Lentoyhtiöt kyllä mielellään esittäisivät hintoja, joissa ei ole mukana ”veroja” (joista vain pieni osa on veroja, ulkomaanlennoissa ei mitään). Varmaan ruokakauppakin mielellään mainostaisi sisäfilettä hintaan 5 euroa kilo, jos voisivat sitten kassalla lisätä siihen 25 euroa kilolta ruohomaksua, leikkausmaksua, pakkausmaksua, teurastuslisää ja kaupan sähkölaskua.

        Mutta se siis on ollut kiellettyä EU:ssa jo kauan, päivitä tietämyksesi.


    • ed.viestin.kirjoitta

      Luulin että lennät Ryanairilla, kannattaisi varmaan lukea teksti :D.

      Voi olla että Flybeltä on menneet halvat liput tuossa ajassa tai olet vain katsonut väärin. Toki voi olla, että tuo verojuttu lisätään myös Flybellä vasta jälkikäteen.

    • Meni junailuksi

      Kuten kerroin, kahdessa minutissa eivät menneet, koska kone oli vieläkin tyhjä. Kuten kerroin, tarkistin sen paikkavarausmenetelmällä. Verotkin on jo silloin mukana, kun puuttuu enää pankkitunnukset. Siis mikään järjellinen, looginen tai virheen tekeminen ollut kyseessä.

      Mutta mutta. En ole sitä tyyppiä, joka antaa helpolla periksi. Ryhdyin vielä klo 23.35 tarkistamaan asioita ja klikkasin Flyben sivun auki muutamaa riviä alempaa ja kokeilin varausta ja kas kummaa: lipun hinta oli 39 eur eli 2 yht 78 eur ja matkatavarat päälle, jolloin kokonaissummaksi kahdelta matkustajalta muodostui 99,98 eli tarkalleen se, mikä oli ollut mönkään menneen varauksen hinta aiemmin illalla. Varasin liput välittömästi ja sain vahvistuksen sähköpostiin. Tarkistin uudelleen flyben sivulta (siitä kohtaa josta olin aiemmin yrittänyt) hinnan ja se näytti yhdeltä lipulta edelleen 69,99 eur. Kun tänä aamuna (25.4.) uteliaisuuttani katsoin useammasta kohtaa hintoja, en enää löytänyt 39 euron lippuja. Minulla on kuitenkin tukevasti tuolla hinnalla ostettujen varausnumero ja tulostettu lippu. Ihmeellisiä ovat nykyajan lipunmyynnit!
      MK Sotkamo

      • Määäz

        Tekniikan maailma -lehdessä kerrottiin lentolippujen varausautomaateista, jotka koko ajan muuttavat hintoja kysynnän ja tarjonnan mukaan. Itselleni kävi vähän samaan tyyliin, kun yritin Finnairilta lentoa Oulu-Hki välille. Yhden henkilön lippu oli eri hintainen kuin kahden/kpl ja vähän ajan päästä vielä vähän muuta.

        Matkustamme paljon ja teen kovasti iltatyötä löytääkseni kaikkein edullisimmat lennot. Halvatlennot.fi -sivustolta näkee, mitkä ovat olleet viime aikojen halvimmat lennot. Niihin hintoihin tähtäilen. Koska matkustamme 5 aikuisen porukassa (vanh 3 aik lasta), niin etsinnällä säästää helposti esim. USAn lentolipuissa 5 x 100 e, jonka sitten voi käyttää vaikka auton vuokraukseen. Siinä myös kannattaa sinnikäs etsiminen ja hintojen vertailu.
        Kannattaa kuitenkin olla tarkkana lentoaikojen kanssa, koska niistä en tingi eli pitää olla hyvät lentoyhteydet ilman ylimääräisiä yöpymisiä!


    • Säästelijä

      Lentolippujen hinnoittelu ON ihmeellistä. Hinta saattaa vaihdella päivän, kellonajan, varauspaikan yms. mukaan, eikä se johdu pelkästään noista halpojen paikkojen loppumisista.

      Jos ei ole mikään tarjouskampanja päällä, kannattaa usein tarkkailla tilannetta jonkin aikaa ja eri paikoista ja iskeä kiinni heti, kun halpa hinta on voimassa.

      • kjhgfrtyuuhb

        Joissakin koneissa istuimet ovat eri hintaisia.


    • Jatkakaa..

      Ongelma on näkökulman valinta. "Nousi kahdessa minuutissa" Joskus ne hinnat muuttuu/muutetaan, oli syytä tai ei. Sinun tarkastelujaksollesi vain sattui hinnanmuutos. En näe tässä ongelmaa. Ongelma olisi jos kaikille Flybeltä lippua tilaavilta lipun hinta nousisi kesken tilausprosessin.

      Rinnastuksen vuoksi ajattelepa bensan hinnan muutosta. Hinta muuttuu lähes joka päivä, tai jopa usemamman kerran päivässä. Joillekin sattuu joka päivä tilanne jossa bensan hinta muuttuu/muutetaan kun tankkaus on aloitettu.

    • Insider

      Ei tähän selkeätä vastausta anneta, koska niitä, jotka tietäisivät konkreettiset syyt, sitoo vaitiolovelvollisuus. Tyypillisesti sen rikkomisesta on työsopimuksessa sanktiona puolen vuoden palkka plus aiheutetun vahingon korvaaminen, ja tietysti potkut.

      Nämä nimittäin ovat kaupallisia juttuja, joista ei eri syistä haluta kertoa kuin ympäripyörein sanakääntein ja tarkoituksellisen hämärästi.

      Ja toisaalta et asiakkaana tee tiedolla paljoakaan. Käytännössä riittää tieto, että hinnat heilahtelevat, eikä tuo ole mitenkään äärimmäinen tai edes poikkeuksellinen esimerkki.

      Mutta uteliaisuuden tyydyttämiseksi: Myynnissä on lippuja, joilla on eri ”varausluokka”, joka ei vaikuta lainkaan palveluun, istuinpaikkaan tms. Kunkin varausluokan, booking class, hinta tietyllä reitillä on yleensä melko kiinteä, mutta sitäkin toki voidaan muuttaa milloin tahansa ilman ennakkovaroitusta tai jälkikäteisilmoitusta. Hintojen erot syntyvät enimmäkseen siitä, että eri varausluokkia on myynnissä, ”avoinna”, vaihtelevasti.

      Kun joku on ostamassa lippua, lippu on hänelle varattuna ja siten poissa myynnistä, mutta jos varaustapahtuma katkeaakin, lippu palautuu myyntiin, ja silloin hinta saattaa laskea (jos lippu oli ollut alimman varausluokan viimeinen. Sitten joku rupeaa varaamaan sitä, ja seuraavalle tarjotaankin korkeampaa hintaa.

      Tai jos alinta vapaata varausluokkaa on vain 2 lippua myynnissä ja joku yrittää varata 3 lippua kerralla, useimmat nettivarausjärjestelmät tarjoavat kaikkia lippuja ylemmässä luokassa. Jos asiakas olisi tiennyt tämän, hänen olisi kannattanut ostaa ensin 2 ja sitten 1 lippu, mutta mistäpä sen olisi tiennyt?

      Halvimpia varausluokkia on usein myynnissä vain vähän, mitoitettuna ehkä sen mukaan, että viranomaiset eivät pääse syyttämään vilpillisestä mainonnasta. Määräykset vaativat, että ns. alkaen-hintoja pitää olla todellisuudessa saatavilla enemmänkin kuin yksittäisiä paikkoja muutamalla lennolla. Mutta käytännössä niitä voi olla esimerkiksi vain 5 tietyllä lennolla. Jos sitten joku sattuu ostamaan ne perheelleen, seuraavalla hetkellä niitä ei enää ole.

      Varsinainen show syntyy kuitenkin siitä, että lentoyhtiöillä on joukko ihmisiä, joiden päätyönä on säädellä varausluokkien saatavuutta (ja siten hintoja). Jos lentoa on myyty hyvin, he sulkevat alimpia varausluokkia, ja jos lento on jäämässä hyvin vajaaksi, avataan alimpia luokkia. (Tämä tehdään yleensä muutamaa viikkoa ennen lähtöä ennusteiden perusteella, ei juuri koskaan lähellä lähtöä; on laskettu, ettei se kannata, koska se opettaisi asiakkaat ostamaan viime tipassa.)

      Lisäksi on robotteja eli ohjelmia, jotka tekevät samanlaista työtä ympäri vuorokauden ja vuoden jokaisena päivänä. Ja sekä ihmiset että robotit osaavat tehdä huonoja päätöksiä, joita sitten korjaillaan.

      Siksi tavallisessa lentokoneessa on ihmisiä, jotka ovat maksaneet aivan eri hintoja lipuistaan, vaikka palvelussa ei ole mitään eroa. Varausluokkia voi olla jopa kymmenkunta, ja hintahaitari iso.

      Koska vitutukseеn voi kuolla, kannattaa tajuta, että lentokoneessa aina joku matkustaa halvemmalla kuin sinä, ja sitten lakata ajattelemasta asiaa. Jos ei voi, niin sitten voi lohduttautua sillä, että useimmiten moni matkustaa paljon kalliimmallakin.

      • Meni junailuksi

        Kiitos vastauksestasi Kerrankin sai lukea perusteltua ja vaivoja säästämättä annettua vastausta. Varmaan kävi kuten viidennessä kappaleessa kerroit. Olin nimittäin mennyt yhtiön sivuille ja varauksiin Flybe.fi kautta. Keskeyttämäni toimenpiteen aikana hinta oli 39 eur/lippu mutta kun palasin uudelleen, se olikin jo 69 eur/lippu. Myöhemmin illalla menin katsomaan tilannetta Flybe-lennot kohdan kautta ja sain kaksi lippua aiemmin mainitulla 39eur/lippu hinnalla. Seuraavana aamuna kaikkien "kanavien" kautta hinta oli 69eur/lippu.

        Maailman ongelmien rinnalla tämä on mitätön asia, eikä perikunta aikanaan huomaisi olinko ostanut yhden lennon liput halvemmalla tai kalliimmalla. Minua asia kiinnosti lähinnä kummallisuutensa vuoksi. Keväisellä malagan lennolla minulla oli koneen halvimmat liput. Siitäkään ei jää jälkipolville kovin suurta hyötyä.


      • Kiinteäsiipeilijä

        Jep, Insiderin kertomat asiat on huomattu käytännössä! Perheen lippuja varatessa aloitankin yhden tai kahden paikan varaustunnustelulla. Selaimiakin on kolme mistä valita ja välillä ajan Ccleanerin. Jos halpoja paikkoja ei ole riittävästi ja on "pakko" päästä tietylle lennolle, saatan maksaa esmes yhden kalliin paikan lentopisteillä, koska usein pistepaikkoja on vapaana. Näin saa pisteistä parhaan hyödyn.

        Koneessa bisnes- tai extraluokan, tai-mitä-niitä-onkaan, luokan matkustajat huvittavat kun tietää miten paljon enemmän ovat maksaneet matkastaan. Käytännössä he mahdollistavat sitä että minä lennän/me lennämme halvalla!


      • huvinsa kullakin
        Kiinteäsiipeilijä kirjoitti:

        Jep, Insiderin kertomat asiat on huomattu käytännössä! Perheen lippuja varatessa aloitankin yhden tai kahden paikan varaustunnustelulla. Selaimiakin on kolme mistä valita ja välillä ajan Ccleanerin. Jos halpoja paikkoja ei ole riittävästi ja on "pakko" päästä tietylle lennolle, saatan maksaa esmes yhden kalliin paikan lentopisteillä, koska usein pistepaikkoja on vapaana. Näin saa pisteistä parhaan hyödyn.

        Koneessa bisnes- tai extraluokan, tai-mitä-niitä-onkaan, luokan matkustajat huvittavat kun tietää miten paljon enemmän ovat maksaneet matkastaan. Käytännössä he mahdollistavat sitä että minä lennän/me lennämme halvalla!

        Ja kun itse matkustan ns. oikealla hinnalla saan nytkin virnistellä sille, kuinka joillakin riittää intoa selailla ja hakea vähän halvempaa. Harrastus sekin. Oman tai omat liput otan sopiville päiville sillä hinnalla mitä tarjotaan. Ja keskityn sitten taas olennaiseen.


    • Kenties näin

      Halvempia lippuja saattoi olla vain ne pari ja ne jäivät systeemiin "jumiin" kun yhteytesi kaatui, vapautuvat sitten jonkin ajan päästä. Paikkavarauksissa ne eivät näy, kun proseduuri ei mennyt loppuun asti.
      Uusi varaus, niin sait uudet hinnat...

      • Meni junailuksi

        Niin sen täytyi olla. Oppia ikä (63 v) kaikki!
        terv MK Sotkamo


    • ei-niin-insideri

      Upea vastaus Insiderilta. Näin tämä varmasti juuri on.
      Kappaleesta 6 voisin kommentoida kohtaa "mutta mistäpä asiakas sen olisi tiennyt" siten, että joskus kannattaa kokeilla hintoja niin että jos on varaamassa useampaa lippua, niin kokeilee hintaa yhdelle, kahdelle tai vaikka kuudelle henkilölle. Silloin jos huomaa että useamman lipun paketti tulee per henkilö kalliimmaksi, voi päätellä että halvat liput loppuvat juuri siinä kohtaa! Itse olen joskus varannut ensin pari lippua siitä halvemmasta hintaluokasta ja loput sitten kalliimmalla - tällöin tietysti ne tulevat eri varausnumeroille, mutta minua ja seuruettani se ei ole haitannut.
      Mutta, aivan kuten ap. viisaasti sanoo, niin jälkipolvet ei näitä tiedä tai muista, joten ne pienetkin säästöt jää vain omaksi iloksi.

    • Siivetön

      Kantsii tyhjentää selaimen välimuisti vaikka Ccleanerilla tai käyttää toisella varauskerralla eri selainta. Varausjärjestelmä tunnistaa sinut selainkeksien perusteella ja se on konfattu nostamaan hintaa. Delaa keksit (cookiet) ja yllätys yllätys: halpoja paikkoja löytyy taas. Näin ainakin Finskillä, miksei siis muillakin.

      • satunnainen matkaili

        näin kertoi mulle eräs matkatoimiston virkailijakin. Eli uudella kerralla hinta ei oo enää yhtä edullinen. Silloin epäilin kyll jopa myyntikikaksi, mutt ei siis välttämättä ollutkaan sitä.


      • Selväpää

        Kannattaa myös imeä vasemman käden peukaloa, koska varausjärjestelmä tunnistaa sen ja tarjoaa lapsellisempia hintoja.

        Et taida paljoakaan tietää tekniikasta, kun tuollaisia höpöjuttuja kirjoittelet. Sekoitat vieläpä välimuistin ja "selainkeksit" (suom. evästeet).

        Ei ole mikään suuri salaisuus, millainen Finnairin varausjärjestelmä on. Siinä ei yksinkertaisesti voisi tehdä tuollaista. Mitkään evästeet eivät välity sinne, missä järjestelmä valitsee hintoja.

        Suorastaan hölmöä olisi firman *nostaa* hintaa, jos hintaa säädettäisiin sen mukaan, mitä hakuja selaimella on viimeksi tehty. Jos säätöä tehtäisiin, niin kai silloin *laskettaisiin* hintaa niin, että asiakas nyt ostaisi.

        Evästeiden käytöstä on EU-direktiivin ja Suomen lain mukaan ilmoitettava sivustolla, jos evästeitä käytetään muuhun kuin vain käytön helpottamiseen. Toisin sanoen jos tuota väittämääsi järjestelyä käytettäisiin, yhtiön olisi ilmoitettava siitä (jolloin sitä tuskin olisi mielekästä käyttää) tai otettava järjetön riski: kiinni jääminen tuollaisesta ei todellakaan olisi halpaa.


      • Bittien taivaaseen

        Ei tarvita Ccleanereita, selaimen asetuksista saa poiston päälle ja ne lähtee halutessa aina kun sulkee selaimen.
        Tuo kannattaa muunkin urkkimisen takia laittaa päälle...


      • täpytin
        Selväpää kirjoitti:

        Kannattaa myös imeä vasemman käden peukaloa, koska varausjärjestelmä tunnistaa sen ja tarjoaa lapsellisempia hintoja.

        Et taida paljoakaan tietää tekniikasta, kun tuollaisia höpöjuttuja kirjoittelet. Sekoitat vieläpä välimuistin ja "selainkeksit" (suom. evästeet).

        Ei ole mikään suuri salaisuus, millainen Finnairin varausjärjestelmä on. Siinä ei yksinkertaisesti voisi tehdä tuollaista. Mitkään evästeet eivät välity sinne, missä järjestelmä valitsee hintoja.

        Suorastaan hölmöä olisi firman *nostaa* hintaa, jos hintaa säädettäisiin sen mukaan, mitä hakuja selaimella on viimeksi tehty. Jos säätöä tehtäisiin, niin kai silloin *laskettaisiin* hintaa niin, että asiakas nyt ostaisi.

        Evästeiden käytöstä on EU-direktiivin ja Suomen lain mukaan ilmoitettava sivustolla, jos evästeitä käytetään muuhun kuin vain käytön helpottamiseen. Toisin sanoen jos tuota väittämääsi järjestelyä käytettäisiin, yhtiön olisi ilmoitettava siitä (jolloin sitä tuskin olisi mielekästä käyttää) tai otettava järjetön riski: kiinni jääminen tuollaisesta ei todellakaan olisi halpaa.

        Vitun lahopää pa*an jauhaja


      • Meni junailuksi

        Tietääkö ne tai tunnistaako jos kokeilee tai katselee toisella koneella? Vaimo katsoi omallaan ja samat korotetut hinnat olivat sielläkin.

        On se merkillistä tuo lippujen osto. Vilkaisin eri "myyjien" hinnat tuohon 30.9. klo 12 Helsingistä Kajaaniin lähtevään koneeseen ja esim Finnairin kautta hankittuna kallein lippu maksaa 373 euroa. Me maksoimme 39 euroa.


      • Täällä on idiootteja
        Selväpää kirjoitti:

        Kannattaa myös imeä vasemman käden peukaloa, koska varausjärjestelmä tunnistaa sen ja tarjoaa lapsellisempia hintoja.

        Et taida paljoakaan tietää tekniikasta, kun tuollaisia höpöjuttuja kirjoittelet. Sekoitat vieläpä välimuistin ja "selainkeksit" (suom. evästeet).

        Ei ole mikään suuri salaisuus, millainen Finnairin varausjärjestelmä on. Siinä ei yksinkertaisesti voisi tehdä tuollaista. Mitkään evästeet eivät välity sinne, missä järjestelmä valitsee hintoja.

        Suorastaan hölmöä olisi firman *nostaa* hintaa, jos hintaa säädettäisiin sen mukaan, mitä hakuja selaimella on viimeksi tehty. Jos säätöä tehtäisiin, niin kai silloin *laskettaisiin* hintaa niin, että asiakas nyt ostaisi.

        Evästeiden käytöstä on EU-direktiivin ja Suomen lain mukaan ilmoitettava sivustolla, jos evästeitä käytetään muuhun kuin vain käytön helpottamiseen. Toisin sanoen jos tuota väittämääsi järjestelyä käytettäisiin, yhtiön olisi ilmoitettava siitä (jolloin sitä tuskin olisi mielekästä käyttää) tai otettava järjetön riski: kiinni jääminen tuollaisesta ei todellakaan olisi halpaa.

        Naiivi idiootti ja pilkunviilari tämä Selväpää! Paremminkin Sekopää. Välimuisti ja cookiet kannattaa delata varauskertojen välillä tai käyttää eri selaimia. Nimimerkillä toinen tai ties kuinka mones jolla on kokemusta asiasta!


      • Ei vainohullu
        Meni junailuksi kirjoitti:

        Tietääkö ne tai tunnistaako jos kokeilee tai katselee toisella koneella? Vaimo katsoi omallaan ja samat korotetut hinnat olivat sielläkin.

        On se merkillistä tuo lippujen osto. Vilkaisin eri "myyjien" hinnat tuohon 30.9. klo 12 Helsingistä Kajaaniin lähtevään koneeseen ja esim Finnairin kautta hankittuna kallein lippu maksaa 373 euroa. Me maksoimme 39 euroa.

        Ei kannata uskoa kaikkea vainoharhaisten kirjoittelua. Lentoalalla on paljon huuhaata muutenkin, ei siihen tarvitse enää lisätä keksihömppäkuvitelmia.

        Mitään erikoista ei ole siinä, että eri kanavien kautta liput ovat eri hintaisia. Hyvä nyrkkisääntö on, että lentoyhtiön omilta sivuilta ostettuna lento on yleensä halvempi kuin muualta. Tosin sellaiset palvelut kuin SkyScanner.fi hiukan järkyttävät tätäkin: sieltä voi hyvinkin löytää liput niin, että palvelumaksu on pienempi kuin yhtiön omilla sivuille. Tosin siinä puhutaan yleensä maksimi kympistä per lippu. Ja FlyBellä näyttää tuo vanha sääntö pätevän, omilta sivuilta saa halvimmalla. Eli ei taida olla sellaisia palvelumaksuja, jotka voisi välttää ostamalla muualta.

        Kun lentoyhtiö (esim. Finnair) myy toisen yhtiön (esim. FlyBe) lentoja, se myy niitä ihan miten haluaa. Se käyttää usein omaa hinnoitteluaan, joka Finnairilla on ainakin sikäli kaiken järjellisyyden ulkopuolella, että pelkkä meno on tolkuttoman hintainen. *Halvin* menolippu tuolle reitille tuona päivänä sen kautta ostettuna on 373 euroa eli noin kymmenkertainen siihen nähden, mitä lento maksaa liikennöivältä yhtiöltä suoraan ostettuna. Ja noin tuplasti se, mitä maksaa Finnairin sivuilta ostettuna meno-paluuu, jossa meno on tuona päivänä, eli todellakin aivan tolkutonta.

        Oletettavasti on ihmisiä, jotka ovat valmiit maksamaan kymmenkertaisen hinnan lipustaan, kunhan se on Finnairin kirjoittama lippu, vaikka lennon operoi ihan muu yhtiö eikä Finnairilla ole asiassa muuta osaa kuin vetää välistä muutama satanen.


      • Halpiaisilla matkaan
        Meni junailuksi kirjoitti:

        Tietääkö ne tai tunnistaako jos kokeilee tai katselee toisella koneella? Vaimo katsoi omallaan ja samat korotetut hinnat olivat sielläkin.

        On se merkillistä tuo lippujen osto. Vilkaisin eri "myyjien" hinnat tuohon 30.9. klo 12 Helsingistä Kajaaniin lähtevään koneeseen ja esim Finnairin kautta hankittuna kallein lippu maksaa 373 euroa. Me maksoimme 39 euroa.

        En tiedä vaikuttaako siihen mitään se, että katsoo hinnat eri tietsikalta. Me on katsottu hintoja eri myyjien kautta ja eri tietokoneilla ja erilaiset hinnat on. On sitten melkoisia eroja hinnoissa, vaikka mennään samalla lentoyhtiöllä. Finski on tietty ihaan pihalla kuin nalle puh, mutta lentää sitä muutkin yhtiöt. Aika paljon pitää olla jo isänmaallisuutta, jos pitkästä matkasta pitää maksaa finskille kolminkertainen hinta verraten johonkin halpiaiseen ja kuitenkin pääsee ihan samalla lailla perille ja paremminkin joskus.


      • Finski uskovaisia...
        Ei vainohullu kirjoitti:

        Ei kannata uskoa kaikkea vainoharhaisten kirjoittelua. Lentoalalla on paljon huuhaata muutenkin, ei siihen tarvitse enää lisätä keksihömppäkuvitelmia.

        Mitään erikoista ei ole siinä, että eri kanavien kautta liput ovat eri hintaisia. Hyvä nyrkkisääntö on, että lentoyhtiön omilta sivuilta ostettuna lento on yleensä halvempi kuin muualta. Tosin sellaiset palvelut kuin SkyScanner.fi hiukan järkyttävät tätäkin: sieltä voi hyvinkin löytää liput niin, että palvelumaksu on pienempi kuin yhtiön omilla sivuille. Tosin siinä puhutaan yleensä maksimi kympistä per lippu. Ja FlyBellä näyttää tuo vanha sääntö pätevän, omilta sivuilta saa halvimmalla. Eli ei taida olla sellaisia palvelumaksuja, jotka voisi välttää ostamalla muualta.

        Kun lentoyhtiö (esim. Finnair) myy toisen yhtiön (esim. FlyBe) lentoja, se myy niitä ihan miten haluaa. Se käyttää usein omaa hinnoitteluaan, joka Finnairilla on ainakin sikäli kaiken järjellisyyden ulkopuolella, että pelkkä meno on tolkuttoman hintainen. *Halvin* menolippu tuolle reitille tuona päivänä sen kautta ostettuna on 373 euroa eli noin kymmenkertainen siihen nähden, mitä lento maksaa liikennöivältä yhtiöltä suoraan ostettuna. Ja noin tuplasti se, mitä maksaa Finnairin sivuilta ostettuna meno-paluuu, jossa meno on tuona päivänä, eli todellakin aivan tolkutonta.

        Oletettavasti on ihmisiä, jotka ovat valmiit maksamaan kymmenkertaisen hinnan lipustaan, kunhan se on Finnairin kirjoittama lippu, vaikka lennon operoi ihan muu yhtiö eikä Finnairilla ole asiassa muuta osaa kuin vetää välistä muutama satanen.

        ..onhan niitä, jotka maksaa "aatteesta" ja samalla melkoiset löylyt :D


      • Meni junailuksi
        Finski uskovaisia... kirjoitti:

        ..onhan niitä, jotka maksaa "aatteesta" ja samalla melkoiset löylyt :D

        Ainakin eduskunta maksaa finnairille kansanedustajien matkoista normaalit hinnat. Vaan onhan sillä instituutiolla rahaa käytössään rajattomat määrät. MK


      • halpalento
        Halpiaisilla matkaan kirjoitti:

        En tiedä vaikuttaako siihen mitään se, että katsoo hinnat eri tietsikalta. Me on katsottu hintoja eri myyjien kautta ja eri tietokoneilla ja erilaiset hinnat on. On sitten melkoisia eroja hinnoissa, vaikka mennään samalla lentoyhtiöllä. Finski on tietty ihaan pihalla kuin nalle puh, mutta lentää sitä muutkin yhtiöt. Aika paljon pitää olla jo isänmaallisuutta, jos pitkästä matkasta pitää maksaa finskille kolminkertainen hinta verraten johonkin halpiaiseen ja kuitenkin pääsee ihan samalla lailla perille ja paremminkin joskus.

        Mulla on kans vierekkäin pari eri IP:llä olevaa tietokonetta kun lippuja halpiksista varailen. Saa hymyillen klikkailla halvimpia hintoja. Finskillä en lentäisi vaikka olisi kuinka rahaa, koska hinta-laatu ei ole ok. Matkalaukkuja kun en käytä nuo halpikset toimii hyvin ja palvelu pelaa.


      • IP v4
        halpalento kirjoitti:

        Mulla on kans vierekkäin pari eri IP:llä olevaa tietokonetta kun lippuja halpiksista varailen. Saa hymyillen klikkailla halvimpia hintoja. Finskillä en lentäisi vaikka olisi kuinka rahaa, koska hinta-laatu ei ole ok. Matkalaukkuja kun en käytä nuo halpikset toimii hyvin ja palvelu pelaa.

        Harvalla nyt on oikeasti eri IPeet koneilla nettiin päin, jos palvelu on ostettu samalta nettioperaattorilta..., nettioperaattorin NAT laittaa usein samalla IPllä selailut ulos ja hanskaa liikenteen eri koneille, joilla muodollisesti oma IP.
        Samaa tekee myös jos ADSL modeemissa on palomuuri NATilla.
        IPv6 myötä voi asia muuttua.


      • iiddiiiioo
        Finski uskovaisia... kirjoitti:

        ..onhan niitä, jotka maksaa "aatteesta" ja samalla melkoiset löylyt :D

        Finnairin kirjoittamalla lipulla voi toki olla muitakin hyötyjä kuin aatteellisuus tai "löylyt" mitä se sitten lieneekään.

        Sinä se jaksat tuolla uskovais-teemalla selvästikään tietämättä asiasta paljoa tai ihmisten motiiveista.

        Sama kaikilla uskovaisuuteen viittaavilla ihmisillä vikana. Yksinkertaiselle elämä ja asiat ovat yksinkertaisia. Ja sitten voi riemuita kun on ihan itse keksinyt että jostain saikin halvemmalla.


      • I. P.
        IP v4 kirjoitti:

        Harvalla nyt on oikeasti eri IPeet koneilla nettiin päin, jos palvelu on ostettu samalta nettioperaattorilta..., nettioperaattorin NAT laittaa usein samalla IPllä selailut ulos ja hanskaa liikenteen eri koneille, joilla muodollisesti oma IP.
        Samaa tekee myös jos ADSL modeemissa on palomuuri NATilla.
        IPv6 myötä voi asia muuttua.

        Kyllähän eri IP:t saa esimerkiksi käyttämällä rinnakkain pöytäkonetta, joka on normaalissa laajakaistayhteydessä, kannettavaa, jossa on mokkula, ja älypuhelinta, jossa on nettiyhteys matkapuhelinverkon kautta. Toki paremman nopeuden saa yleensä käyttämällä kaikissa sitä laajakaistaa, mutta jos siis uskoo eri IP:istä olevan hyötyä, se toki järjestyy.

        Nimimerkki "halpalento" voisi yhtä hyvin käyttää vaikkapa samassa koneessa kahta eri selainikkunaa. Eroja kun tulee ihan siitä, että tilanteet muuttuvat koko ajan. Sekunnissakin ehtii tapahtua paljon, kun on tietojärjestelmästä kysymys.

        Tosin fiksumpaa olisi käyttää eri palveluita. Eri syistä niistä voi löytyä sama lento vähän eri hinnoilla, joskus aika paljonkin eri hinnoilla, vaikka päätyisi ostamaan lennon operoivalta yhtiöltä kuten yleensä kannattaa ostaa. (Esimerkiksi Finnairin operoimia lentoja voi usein ostaa muutaman euron halvemmalla sen codeshare-partnerilta, ja *siinä* tapauksessa voi olla merkitystä sillä, mikä yhtiö kirjoittaa lipun, koska esimerkiksi paikanvaraus ei välttämättä onnistu, jos ei ole ostettu operoivalta yhtiöltä. Lisäksi joillekin ihmisille *äärettömän* tärkeiden pluspisteiden saamisessa omalle tililleen voi olla hankaluuksia. Sen sijaan on järjetöntä ostaa Finnairilta muun yhtiön operoima lento paljon kalliimmalla kuin operoiva yhtiö sitä myy.)


      • Finski uskovaisia...
        iiddiiiioo kirjoitti:

        Finnairin kirjoittamalla lipulla voi toki olla muitakin hyötyjä kuin aatteellisuus tai "löylyt" mitä se sitten lieneekään.

        Sinä se jaksat tuolla uskovais-teemalla selvästikään tietämättä asiasta paljoa tai ihmisten motiiveista.

        Sama kaikilla uskovaisuuteen viittaavilla ihmisillä vikana. Yksinkertaiselle elämä ja asiat ovat yksinkertaisia. Ja sitten voi riemuita kun on ihan itse keksinyt että jostain saikin halvemmalla.

        Itse olen niin yksinkertainen, etten osaa riemuita mitenkään siitä, että maksan pelkän aatteen vuoksi jossakin tuotteessa ilmaa (löylyä), tyhjää, ihan kuinka vaan sitä nyt sanotaan, kun maksetaan samasta tuotteesta enempi, vaikka vastaavan tuotteen saisi jostain muualta paljon halvemmalla. Onhan selviö, että valitsen koko perheen lentolipuiksi 1780€ maksavat lentoliput halpalentoyhtiöstä, enkä "finskin" 3660€ maksavia, jos en saa tuolla ylimääräisellä rahalla mitään muuta, kuin lukea päivälehdestä jonkun "finski" johtajan saanneen maasua (option, huikean hyvityksen asunnostaan, asumalla ilmaiseksi tms. hyvää).

        Ostan vuosittain erilaisia tuotteita ja palveluja jo työni vuoksi melkoisella summalla, jotka kilpailutan. Näen työni puolesta melkoisia juttuja, kuinka jotkut maksavat esim. osuustoiminta-aatteesta ja ostavat silmälaput päässään, kun aina on näin tehty ja samalla maksavat melkoisen hinnan tuotteesta taikka palvelusta.

        En väitä että olisin keksinyt matkailussa mitään itse, on vain ollut niin helppoa verrata erilaisia lentoja ja matkoja, valita niistä sitten sopivin ja edullisin.


      • Halpiaisilla matkaan
        IP v4 kirjoitti:

        Harvalla nyt on oikeasti eri IPeet koneilla nettiin päin, jos palvelu on ostettu samalta nettioperaattorilta..., nettioperaattorin NAT laittaa usein samalla IPllä selailut ulos ja hanskaa liikenteen eri koneille, joilla muodollisesti oma IP.
        Samaa tekee myös jos ADSL modeemissa on palomuuri NATilla.
        IPv6 myötä voi asia muuttua.

        Meillä on ainakin samassa työpisteessä kodissamme useampi tietokone ja eri nettiyhteydellä kiinteä laajakaista jaettuna useampaan koneeseen ja mokkulat läppäreissä. Ei tämä niin mahdotonta ole monessakaan perheessä, kun käytännössä kaikilla on omat tietokoneet ja mokkulat. Mokkuloita saa erilaisilla vedätyksillä niin edullisesti kun kilpailu on kovaa ja työn puolesta vielä lisäksi. Lisäksi puhelimessa on nettiyhteys. Meillä on Dna, Elisa, Saunalahti ja Sonera käytössä nettiyhteyksissä.


      • Onha noit mokkuloita
        IP v4 kirjoitti:

        Harvalla nyt on oikeasti eri IPeet koneilla nettiin päin, jos palvelu on ostettu samalta nettioperaattorilta..., nettioperaattorin NAT laittaa usein samalla IPllä selailut ulos ja hanskaa liikenteen eri koneille, joilla muodollisesti oma IP.
        Samaa tekee myös jos ADSL modeemissa on palomuuri NATilla.
        IPv6 myötä voi asia muuttua.

        Äläs ny, onha noit mokkuloit mones perhees vaik kui, ku jokaisel o oma läppäri ja muksut pitää koulus mukan läppärii. Me aainaski pystytää vertaa noit hintoi useammil koneil.
        Vaa eroja on silti näis matkois ja lentolipuis, pitää himmpa taktioida jos meinaa saa sopiva hintaset piletit. Ain o löytyny sopiva, pitää vaa pikkase tietää mihin aikaa niit lippuja ostaa ja ajankohta vaikuttaa paljo, jo pari päivää pidempi reissu voi olla 300€ halvempi (5henge reissu).


      • kuha halvalla saa
        Finski uskovaisia... kirjoitti:

        Itse olen niin yksinkertainen, etten osaa riemuita mitenkään siitä, että maksan pelkän aatteen vuoksi jossakin tuotteessa ilmaa (löylyä), tyhjää, ihan kuinka vaan sitä nyt sanotaan, kun maksetaan samasta tuotteesta enempi, vaikka vastaavan tuotteen saisi jostain muualta paljon halvemmalla. Onhan selviö, että valitsen koko perheen lentolipuiksi 1780€ maksavat lentoliput halpalentoyhtiöstä, enkä "finskin" 3660€ maksavia, jos en saa tuolla ylimääräisellä rahalla mitään muuta, kuin lukea päivälehdestä jonkun "finski" johtajan saanneen maasua (option, huikean hyvityksen asunnostaan, asumalla ilmaiseksi tms. hyvää).

        Ostan vuosittain erilaisia tuotteita ja palveluja jo työni vuoksi melkoisella summalla, jotka kilpailutan. Näen työni puolesta melkoisia juttuja, kuinka jotkut maksavat esim. osuustoiminta-aatteesta ja ostavat silmälaput päässään, kun aina on näin tehty ja samalla maksavat melkoisen hinnan tuotteesta taikka palvelusta.

        En väitä että olisin keksinyt matkailussa mitään itse, on vain ollut niin helppoa verrata erilaisia lentoja ja matkoja, valita niistä sitten sopivin ja edullisin.

        Halvin remontti? Sama lopputulos, mitä väliä. Verot menevät jonnekin, mitä väliä, pääasia että itse sai juuri silloin halvimmalla.

        Halvin banaani? Mitä väliä kuka missä oloissa sen sinulle tuottaa, pääasia että saat itse halvimmalla.

        Halpoja vaatteita? Mitä väliä, kyllä se 10-v on paremmassa asemassa saadessa sentään tehdä lähes ympäri vuorokauden töitä tehtaassa, ilman sillä olisi varmasti vielä huonommin, pääasia että sait itse halvimmalla.

        Tiukilla ollessa sitä on kai valmis potkimaan köyhiä päähän, jotta itse saisi vielä suurempaa hyötyä. Kun muuten olisi niin ikävää.

        Ostat siis halvemman perhelipun ulkomaiselta yhtiötlä, kunhan et satu mistään kotimaisesta lehdestä lukemaan sen firman "sensaatiomaisista" johtajien eduista. Olet varmasti turvassa. Kotimaisia keltaisia lehtiä ja heidän kotikutoisia toimittajiaan ei ulkomaisten yhtiöiden talousjohtaminen kiinnosta pätkän vertaa.

        Halpa ja halvin sopii varmasti joillekin. Joku siitä maksaa kuitenkin.


      • Finski uskovaisia...
        kuha halvalla saa kirjoitti:

        Halvin remontti? Sama lopputulos, mitä väliä. Verot menevät jonnekin, mitä väliä, pääasia että itse sai juuri silloin halvimmalla.

        Halvin banaani? Mitä väliä kuka missä oloissa sen sinulle tuottaa, pääasia että saat itse halvimmalla.

        Halpoja vaatteita? Mitä väliä, kyllä se 10-v on paremmassa asemassa saadessa sentään tehdä lähes ympäri vuorokauden töitä tehtaassa, ilman sillä olisi varmasti vielä huonommin, pääasia että sait itse halvimmalla.

        Tiukilla ollessa sitä on kai valmis potkimaan köyhiä päähän, jotta itse saisi vielä suurempaa hyötyä. Kun muuten olisi niin ikävää.

        Ostat siis halvemman perhelipun ulkomaiselta yhtiötlä, kunhan et satu mistään kotimaisesta lehdestä lukemaan sen firman "sensaatiomaisista" johtajien eduista. Olet varmasti turvassa. Kotimaisia keltaisia lehtiä ja heidän kotikutoisia toimittajiaan ei ulkomaisten yhtiöiden talousjohtaminen kiinnosta pätkän vertaa.

        Halpa ja halvin sopii varmasti joillekin. Joku siitä maksaa kuitenkin.

        Kuten kerroin, ostan työni puolesta melkoisen määrän erilaisia tuotteita ja palveluja, näen siinä monenlaista kuviota. En jaksa ymmärtää mikä tekee jostakin halvasta kiinassa (tain muussa halpamaassa) tehdystä tuotteesta paremman, jos se ostetaan vain kalliimmalla "muka" Suomeen veronsa maksavalta, kun tosiasiassa voitto kierrätetään erilaisilla yhtiöjärjestelyillä ulkomaille, kun että ostan samaisen tuotteen halvemmalla ja se mahdollisesti pyörittää enemmän veroja tänne Suomeen.

        Juuri nyt on tulossa iltapäivällä Venäjältä rekallinen tavaraa meidän pihalle, joka on ostettu siten, että siitä jää Suomeen verojakin. Jos täysin samaa tavaraa olisi ostettu täällä Suomessa yleisesti toimivalta "monopolifirmalta" kalliilla hinnalla, valuisi voitto erääseen läntiseen naapurimaahan.

        Toki olen ostanut kotimaista ja ostan kotimaista, jos se vain on mahdollista järkevästi. Viime vuoden lopulla tein ison kaupan kansainvälisen toimijan kanssa, joka omistaa täällä Suomessa tehtaan ja tuo toimitus tuli kokonaan tältä tehtaalta. Hinta oli kohdallaan!


      • ei ollut pointti
        Finski uskovaisia... kirjoitti:

        Kuten kerroin, ostan työni puolesta melkoisen määrän erilaisia tuotteita ja palveluja, näen siinä monenlaista kuviota. En jaksa ymmärtää mikä tekee jostakin halvasta kiinassa (tain muussa halpamaassa) tehdystä tuotteesta paremman, jos se ostetaan vain kalliimmalla "muka" Suomeen veronsa maksavalta, kun tosiasiassa voitto kierrätetään erilaisilla yhtiöjärjestelyillä ulkomaille, kun että ostan samaisen tuotteen halvemmalla ja se mahdollisesti pyörittää enemmän veroja tänne Suomeen.

        Juuri nyt on tulossa iltapäivällä Venäjältä rekallinen tavaraa meidän pihalle, joka on ostettu siten, että siitä jää Suomeen verojakin. Jos täysin samaa tavaraa olisi ostettu täällä Suomessa yleisesti toimivalta "monopolifirmalta" kalliilla hinnalla, valuisi voitto erääseen läntiseen naapurimaahan.

        Toki olen ostanut kotimaista ja ostan kotimaista, jos se vain on mahdollista järkevästi. Viime vuoden lopulla tein ison kaupan kansainvälisen toimijan kanssa, joka omistaa täällä Suomessa tehtaan ja tuo toimitus tuli kokonaan tältä tehtaalta. Hinta oli kohdallaan!

        Pointti oli ostaa tuotteita, joiden tuotannossakin on toimittu eettisesti. Silloin tuotteen hinta ei välttämättä olekaan se halvin.

        Norwegian käyttää vuokralentäjiä alhaisella palkalla ilman asiallista sairaslomamahdollisuutta. Eli jos lentäjä on 39 asteen kuumeessa kotona voi hän jäädä kotiin parantelemaan kuumettaan ja huomata seuraavalla viikolla että tilalla onkin viimeisimmät pari kk terveenä pysynyt kaveri ja itselle ei vuokrakeikkaa tulekaan. Vai olisiko sittenkin lentänyt kuumeisena ja pysynyt duunissa. Työsopimukset kiertävät Viron kautta ja kirjoitusten mukaan kukaan ei tiedä miten eläkkeet kertyvät ja kuka ne sitten joskus maksaa jos maksaa.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1490654/lentajan-hurja-tarina-tallaista-on-tyo-halpalentoyhtiossa

        "Sopimuspilotilla ei ole mitään työntekijäoikeuksia. Ei isyyslomaa, ei palkallisia vapaita, ei mahdollisuutta olla sairaana. Tämä tietysti johtaa siihen, että sairaana lennetään ja lomia ei pidetä, lentäjä sanoo."

        Siksi voisi maksaa lentolipustaankin sen satasen-kaksi enemmän. Olisi yhtiöillä mahdollisuus kunnioittaa työoloja. Siksi voisi ostaa reilun kaupan tuotteita. Vaikka maksaakin vähän enemmän.


      • Taktikko
        halpalento kirjoitti:

        Mulla on kans vierekkäin pari eri IP:llä olevaa tietokonetta kun lippuja halpiksista varailen. Saa hymyillen klikkailla halvimpia hintoja. Finskillä en lentäisi vaikka olisi kuinka rahaa, koska hinta-laatu ei ole ok. Matkalaukkuja kun en käytä nuo halpikset toimii hyvin ja palvelu pelaa.

        Varausjärjestelmät on kyllä niin ovelia että tuo ei onnistu loppuun asti. Jos tarve on vaikka kahdelle lipulle ja järjestelmä antaa vaikkapa yhden lipun hintaan 100 € mutta kaksi maksaakin 300 € eli 150 € kpl, ja yrität kiertää ostamalla kahdelta eri koneelta kaksi yksittäistä (hintaan 100 € kpl) niin ensin saattaa näyttää että haa, tämähän onnistuu mutta varauksen loppuvaiheessa tulee sitten ilmoitus että "paikkoja ei ole saatavilla" tms.

        On koettu monta kertaa.
        Joskus olen riskillä ostanut ensin yhden paikan ja seuraavana päivänä toisen. Näin on saanut sen myöhemmänkin edullisemmin kuin samalla kertaaa mutta ainahan tuohon ei voi luottaa.

        Lentoyhtiöiden hinnoittelu on kyllä ihmeellinen maailma! Eniten on aina hämmästyttänyt jos pitää vaikka tehsä 1-2 päivää kestävä reissu keskellä viikkoa on yleensä paljon halvempaa ostaa kaksi "ristikkäistä" menopaluulippua joista käyttää vain menot. Esim . Finskillä samalla lipulla edestakainen kotimaanlento voi maksaa helposti 300-400 euroa mutta kahden menopaluun taktiikalla voi saada jopa 100:lla € vastaavat lennot jotka sisältää siis "turhat" paluut...


      • Et sitte ole katsonu
        ei ollut pointti kirjoitti:

        Pointti oli ostaa tuotteita, joiden tuotannossakin on toimittu eettisesti. Silloin tuotteen hinta ei välttämättä olekaan se halvin.

        Norwegian käyttää vuokralentäjiä alhaisella palkalla ilman asiallista sairaslomamahdollisuutta. Eli jos lentäjä on 39 asteen kuumeessa kotona voi hän jäädä kotiin parantelemaan kuumettaan ja huomata seuraavalla viikolla että tilalla onkin viimeisimmät pari kk terveenä pysynyt kaveri ja itselle ei vuokrakeikkaa tulekaan. Vai olisiko sittenkin lentänyt kuumeisena ja pysynyt duunissa. Työsopimukset kiertävät Viron kautta ja kirjoitusten mukaan kukaan ei tiedä miten eläkkeet kertyvät ja kuka ne sitten joskus maksaa jos maksaa.

        http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1490654/lentajan-hurja-tarina-tallaista-on-tyo-halpalentoyhtiossa

        "Sopimuspilotilla ei ole mitään työntekijäoikeuksia. Ei isyyslomaa, ei palkallisia vapaita, ei mahdollisuutta olla sairaana. Tämä tietysti johtaa siihen, että sairaana lennetään ja lomia ei pidetä, lentäjä sanoo."

        Siksi voisi maksaa lentolipustaankin sen satasen-kaksi enemmän. Olisi yhtiöillä mahdollisuus kunnioittaa työoloja. Siksi voisi ostaa reilun kaupan tuotteita. Vaikka maksaakin vähän enemmän.

        sitä dokumenttia reilunkaupan tuotteista, joka esitettiin jokunen aika sitten telkkarista. Yhtä lirutusta koko homma, ne tuottajat niistä tuotteistaan mitää saannu, yhtä lirissä ja pahemmassakin, kuin muut tuottajat.

        Mitä taasen lentämiseen tulee, säännöt ja määräykset on niilläkin, miten lennetäään. En oo nähny juuri lapsityövoimaa näissä lentoyhtiöissä, millä meikäläinen on lentäny. Ei vaa viitti maksella turhaa finskin turhia optioita ja muita osinkoja. Kaveri on ollu finskillä töissä pitkää ja tiedän mitä menoo sielläkin on, ei oo sen kummempaa, mitä toisilla.

        Mitä tulee lentolippujen hintoihi, nii ainakin mulle on merkitystä hinnalla, jos pääsee lentää yhden reissun sijaa vaikka kolme reissuu. Mitä oon lentäny halvemmilla yhtiöllä tai niitten koneilla, en oo nähny sairaita tai muuten vaivasia. töissä. Ja mitä oon jutellu heidän kanssaa, nii ovat olleet tyytyväisiä.


      • Esson baariin
        Et sitte ole katsonu kirjoitti:

        sitä dokumenttia reilunkaupan tuotteista, joka esitettiin jokunen aika sitten telkkarista. Yhtä lirutusta koko homma, ne tuottajat niistä tuotteistaan mitää saannu, yhtä lirissä ja pahemmassakin, kuin muut tuottajat.

        Mitä taasen lentämiseen tulee, säännöt ja määräykset on niilläkin, miten lennetäään. En oo nähny juuri lapsityövoimaa näissä lentoyhtiöissä, millä meikäläinen on lentäny. Ei vaa viitti maksella turhaa finskin turhia optioita ja muita osinkoja. Kaveri on ollu finskillä töissä pitkää ja tiedän mitä menoo sielläkin on, ei oo sen kummempaa, mitä toisilla.

        Mitä tulee lentolippujen hintoihi, nii ainakin mulle on merkitystä hinnalla, jos pääsee lentää yhden reissun sijaa vaikka kolme reissuu. Mitä oon lentäny halvemmilla yhtiöllä tai niitten koneilla, en oo nähny sairaita tai muuten vaivasia. töissä. Ja mitä oon jutellu heidän kanssaa, nii ovat olleet tyytyväisiä.

        Jos et ole nähnyt sairaita töissä, niin olet varmaan sitten oikeassa... Ei saamari.

        Okei, sinä olet kertonut asenteesi, ihan sama mitä yritetään, pääasia että hinta on halpa.

        Olet kertonut myöskin, että mielestäsi vain FInnairilla käytetään pörssiyhtiöiden vakiositouttamiskeinoja. Okei.

        Kuten aiemmin totesin, jos on tiukkaa niin sitten pitää valita. Joillakin rajoittava tekijä voi olla runsaastikin vapaata sisältä kalenteri eikä muutama satanen että pääsee sille kolmannelle lennolle. Ostat siis mieluummin niitä halpoja tuotteita, jotta saat enemmän. Vaikka järjestöillä olisi pyrkimys parantaa olosuhteita eikä ainakaan järjestelmällisesti talloa niitä. Okei.

        Lennä halvalla, lennä. Kaverit tulevat varmasti perässä. Minä en. Eivätkä kaikki.


      • Näin se vaan menee!
        Esson baariin kirjoitti:

        Jos et ole nähnyt sairaita töissä, niin olet varmaan sitten oikeassa... Ei saamari.

        Okei, sinä olet kertonut asenteesi, ihan sama mitä yritetään, pääasia että hinta on halpa.

        Olet kertonut myöskin, että mielestäsi vain FInnairilla käytetään pörssiyhtiöiden vakiositouttamiskeinoja. Okei.

        Kuten aiemmin totesin, jos on tiukkaa niin sitten pitää valita. Joillakin rajoittava tekijä voi olla runsaastikin vapaata sisältä kalenteri eikä muutama satanen että pääsee sille kolmannelle lennolle. Ostat siis mieluummin niitä halpoja tuotteita, jotta saat enemmän. Vaikka järjestöillä olisi pyrkimys parantaa olosuhteita eikä ainakaan järjestelmällisesti talloa niitä. Okei.

        Lennä halvalla, lennä. Kaverit tulevat varmasti perässä. Minä en. Eivätkä kaikki.

        Vanha kauppaneuvos-setäni totesi, että ostettaessa se voitto tehdään ja tätä olen toteuttanut elämässäni. Lisäksi opiskeluaikana eräs minua opastanut totesi, että kauppa on kauppaa, ei mitään sosiaaliapua. Näillä on menty!

        Nyt olet käsittänyt, että ostaisin vain pelkästään halpoja tuotteita, pyrin ostamaan edullisen tuotteen, sillä on vissi ero. Jos viivalla on kaksi samanlaista tuotetta, onko mitään mieltä valita kalliimpaa tuotetta vaan aatteen vuoksi, jos saman tuotteen saa halvemmalla?? Kai me matkustamme yhden matkan sijaan kolme kertaa, ei kai kukaan ole niin pönttö, että jättäisi käyttämättä tälläisen mahdollisuuden!

        Tottakai meidänkin perheessä joutuu hieman järjestelemään, että voi olla pidempään reissussa, pitää järjestää mm. lasten kouluopetusta.

        Jos vuoden aikana ostaisin kaikki ostokseni ilman hintojen vertailuja taikka tarjouskilpailuja, merkitsisi se sitä, että perheeni ei matkustasi niin paljon ja elintasomme ei olisi sitä mitä se nyt on. Nyt voimme varsin kohtuullisesti elää ja nauttia!


      • better man
        Näin se vaan menee! kirjoitti:

        Vanha kauppaneuvos-setäni totesi, että ostettaessa se voitto tehdään ja tätä olen toteuttanut elämässäni. Lisäksi opiskeluaikana eräs minua opastanut totesi, että kauppa on kauppaa, ei mitään sosiaaliapua. Näillä on menty!

        Nyt olet käsittänyt, että ostaisin vain pelkästään halpoja tuotteita, pyrin ostamaan edullisen tuotteen, sillä on vissi ero. Jos viivalla on kaksi samanlaista tuotetta, onko mitään mieltä valita kalliimpaa tuotetta vaan aatteen vuoksi, jos saman tuotteen saa halvemmalla?? Kai me matkustamme yhden matkan sijaan kolme kertaa, ei kai kukaan ole niin pönttö, että jättäisi käyttämättä tälläisen mahdollisuuden!

        Tottakai meidänkin perheessä joutuu hieman järjestelemään, että voi olla pidempään reissussa, pitää järjestää mm. lasten kouluopetusta.

        Jos vuoden aikana ostaisin kaikki ostokseni ilman hintojen vertailuja taikka tarjouskilpailuja, merkitsisi se sitä, että perheeni ei matkustasi niin paljon ja elintasomme ei olisi sitä mitä se nyt on. Nyt voimme varsin kohtuullisesti elää ja nauttia!

        "Jos viivalla on kaksi samanlaista tuotetta, onko mitään mieltä valita kalliimpaa tuotetta vaan aatteen vuoksi, jos saman tuotteen saa halvemmalla??"

        Tuote ei ole sama tässä tapauksessa. Toinen ainakin selkeästi liikkuu harmaalla alueella ellei sitten jo härskin puolella, tarkoitan työntekijöiden perusoikeuksia eli isyysvapaata, sairaslomaa, eläkkeitä jne.

        Ei se ole sama tuote.


      • ET voi olla mitenkää
        better man kirjoitti:

        "Jos viivalla on kaksi samanlaista tuotetta, onko mitään mieltä valita kalliimpaa tuotetta vaan aatteen vuoksi, jos saman tuotteen saa halvemmalla??"

        Tuote ei ole sama tässä tapauksessa. Toinen ainakin selkeästi liikkuu harmaalla alueella ellei sitten jo härskin puolella, tarkoitan työntekijöiden perusoikeuksia eli isyysvapaata, sairaslomaa, eläkkeitä jne.

        Ei se ole sama tuote.

        varma mikä tuote on harmaalla alueella ja mikä ei, jos sitä ei ole erikseen viranomaisten taholta määritelty laittomaksi. Tuolla aiemmin oli mainintaa jopa reilunkaupan tuotteista, jos niissäkin vain reiluhinta pyhittää riistämisen, siis suomeksi; me maksamme reilua hintaa ja se reilu hinta hukkuu vain johonkin matkalle ja tuottaja ei saa sen enempää tuoteistaan.

        Jos ostan lentolippuni netistä paikasta A paikkaan B ja vielä sieltä takaisin halvemmalla kuin toinen vastaavan matkan tarjoaa, ostan sen halvemman tietenkin, kun kumpikin on mahdollista ostaa aivan samalla vaivalla ja samalla istumalla tietokoneen ääressä. Toinen asia on, jos viranomaiset toteavat ko. lentoyhtiön, jolta olen lentolippuni ostanut, että sillä ei ole edellytyksiä hoitaa lentoliikennettä, en silloin tietenkään käytä ko. yhtiötä.

        Olen itse lentänyt ja omistanut myös lentokoneita, että tiedän valvonnan pelaavan varsin hyvin viranomaisten taholta lentotoiminnan suhteen. Mainittakoon, etten ole nykyään mukana missään liiketoiminassa lentämisen kanssa, enkä ole joutunut luopumaan ko. liiketoiminnasta, ainoasaan raha ratkaisi aikoinaan, saimme niin hyvän kaupan aikoinaan, että kannatti myydä.

        Tuolloinen kalusto oli ostettu Englannista ja silloinkin tilanne oli niin, että sama kalustoa olisi saannut Ranskasta, mutta päädyimme ostamaan Englannista, koska sieltä saimme ostaa halvemmalla.

        Voisin tietty ostaa lentoliput finskiltäkin, mutta mitä teen sillä kalliilla kuitilla mapissani, jos se on vaan erona siihen lentomatkaan?? Vai laitanko ne tauluksi seinälle todisteeksi, että minä se vaan ostin kalliit lentoliput!

        Aivan yhtä hyvin voisit alkaa kritsoimaan autonsa halvalla ulkomailta ostavia, kun he eivät osta autoaan täältä kovalla autoverolla, vaan ostavat samaiset autot joltakin ulkomaiselta autokauppiaalta, joka varmaan käyttää jotain halpatyövoimaa... On tietty sanomattakin selvää, että olen ostanut Mersuni jo 1980-luvulla suoraan Saksasta.


      • Perheenisä
        I. P. kirjoitti:

        Kyllähän eri IP:t saa esimerkiksi käyttämällä rinnakkain pöytäkonetta, joka on normaalissa laajakaistayhteydessä, kannettavaa, jossa on mokkula, ja älypuhelinta, jossa on nettiyhteys matkapuhelinverkon kautta. Toki paremman nopeuden saa yleensä käyttämällä kaikissa sitä laajakaistaa, mutta jos siis uskoo eri IP:istä olevan hyötyä, se toki järjestyy.

        Nimimerkki "halpalento" voisi yhtä hyvin käyttää vaikkapa samassa koneessa kahta eri selainikkunaa. Eroja kun tulee ihan siitä, että tilanteet muuttuvat koko ajan. Sekunnissakin ehtii tapahtua paljon, kun on tietojärjestelmästä kysymys.

        Tosin fiksumpaa olisi käyttää eri palveluita. Eri syistä niistä voi löytyä sama lento vähän eri hinnoilla, joskus aika paljonkin eri hinnoilla, vaikka päätyisi ostamaan lennon operoivalta yhtiöltä kuten yleensä kannattaa ostaa. (Esimerkiksi Finnairin operoimia lentoja voi usein ostaa muutaman euron halvemmalla sen codeshare-partnerilta, ja *siinä* tapauksessa voi olla merkitystä sillä, mikä yhtiö kirjoittaa lipun, koska esimerkiksi paikanvaraus ei välttämättä onnistu, jos ei ole ostettu operoivalta yhtiöltä. Lisäksi joillekin ihmisille *äärettömän* tärkeiden pluspisteiden saamisessa omalle tililleen voi olla hankaluuksia. Sen sijaan on järjetöntä ostaa Finnairilta muun yhtiön operoima lento paljon kalliimmalla kuin operoiva yhtiö sitä myy.)

        Finnair ei välttämättä ole kalliimpi kuin kilpailija. Olenpa nähnyt sellaisenkin tilanteen, jossa reittiä lentävän yhtiön oma hinta oli kalliimpi kuin Finnairin tarjous samaan koneeseen. Ero tuli siitä, että Finnairilla oli erilaiset lapsialennukset eli lapsen ikä määriteltiin eri tavalla. Finnairilla molemmat lapsemme olivat lapsia, reittiä lentävällä yhtiöllä taas vanhempi olisi laskettu aikuiseksi. Säästöä tuli useampi satanen.


      • Perheenisä 2.
        Perheenisä kirjoitti:

        Finnair ei välttämättä ole kalliimpi kuin kilpailija. Olenpa nähnyt sellaisenkin tilanteen, jossa reittiä lentävän yhtiön oma hinta oli kalliimpi kuin Finnairin tarjous samaan koneeseen. Ero tuli siitä, että Finnairilla oli erilaiset lapsialennukset eli lapsen ikä määriteltiin eri tavalla. Finnairilla molemmat lapsemme olivat lapsia, reittiä lentävällä yhtiöllä taas vanhempi olisi laskettu aikuiseksi. Säästöä tuli useampi satanen.

        Joo, kannattaa todella verrata, sillä eroja on eri tilanteissa. Meillä on viiden hengen poppoo ja verrataan aika tarkkaan lentojen hinnat, koska monasti eroa hinnoissa kertyy useampi satanen ja pidemmillä lennoilla jopa tuhansia. Jostain syystä (?) meidän perheelle ei ole löytynyt Finnairilta sopivia lentoja, aina on kuitenkin katsottu sekin vaihtoehto.
        Parasta nyt kuitenkin on, että tietokoneella voi helposti vertailla hintoja ja eri paikoista, eli kaikilla vertailusivustoilla ei ole samoja hintoja. Mistä sekin sitten johtuu??


    • Halpiaisilla matkaan

      Meidän perhe matkustaa käytännössä ainoastaan näillä halpiaisyhtiöillä, tosin yleensä ulkomaille ja mahdollisimman pitkälle. Hinnat tosiaan vaihtelee ihan päivittäin ja jos huonoa tuuria on, niin muutassa minuutissa voi hinnat muuttua.

      Jotenkin tuntuu aika ihmeelliseltä, kun sitten matkustaa siinä lentokoneessa, niin se ei ole aina läheskään täynnä, silti hinnat ovat muuttuneet ennen lentoa moneen kertaan ylös ja alas. Kait se kuuluu tähän halpiksien markkinointiin, että hinnat sahaa ja asiakkaat seuraa paremmin noita hintoja, ei siinä muuta selitystä voi olla.

      En silti voi valittaa, aina on löytynyt sopivan halvat lennot koko perheelle, jopa uskomattoman halvat, mutta aina on perille menty ja oltu tyytyväisiä saamaamme palveluun. Jos jotain huonoa näistä halpislennoista voi sanoa, niin ei juuri kannata mennä kehumaan tuttaville näitä hintoja, aiheuttaa vaan suotta kateutta ja jos on jotain taloudellisia sidoksia, saattaa tulla kateuden vuoksi vaikeuksia. Kuvitelkaa miten lapsellista touhua on alkaa vetää hernettä nenään, kun toiset matkaa halvalla kaukomaille ihan taskurahalla ja sitten itse ei ole osannut (uskaltanut) matkustaa halvalla!

    • sdsdsdst5

      Aloittaja kertoo pystyvänsä tarkistamaan penkki penkiltä tehdyt lentovaraukset. Istumapaikkojen ennakkovaraus ei kerro myytyjen lippujen määrään vaan pelkästään ennakkoon varatut istumapaikat.

      • Meni junailuksi

        Myönnän hairahdukseni. Tajusin myöhemmin saman minkä sinäkin.
        Hyvää Vapun loppua.
        MK Sotkamo


    • tuuri rules

      Aloittaja on tyypillinen 'tarjoushaukka' joka alkaa itkemään kun joku muu ehti vetää välistä.

      Tuntuu,että tärkeintä on saada alennusta ei niinkään päämäärä ja matkan tarkoitus.
      Kunhan saa halvemmalla kuin naapuri !

      • Meni junailuksi

        Mitähän tuohon sanoisi? Taidanpa olla sanomatta mitään, koska Jumala viisaudessaan on antanut sinulle noin kirkkaan selvänäkijän lahjan.


    • Petsku

      Mulla kävi tämän samaisen lentoyhtiön lippuja varatessa sillain,et olin menny varauksen loppuun asti ja maksamassa Visa Elektronilla matkaa. Missään vaiheessa ei kuitenkaan tullu varausvahvistusta tai muutakaan ilmoitusta, että maksu olisi hyväksytty. (Ihmettelivät tätä itsekkin kun asiaa jälkeenpäin kyseiseltä lentoyhtiöltä tiedustelin.) No yritin pariin kertaan sitä,mut ei vaan onnistunu,vaikka nettisivuilla lukee,että Visa Elektronilla voi matkan maksaa. No hinta oli tässä vaiheessa kaikkineen noin 132€.
      Hankin sitte yhden matkalle lähtevän henkilön luottokortin tiedot ja yritin maksaa matkan tällä. No se onnistu viimein,mut matkan hinta kaikkineen oli noussu 20€ eli nyt hinta oli 152€. Nousuahan ei paljoa tullu,mut siinä 5 minuutissa niin kuitenkin vain nousi.
      Tämä kuulema johtu siitä,että mitä enemmän koneeseen tulee varauksia niin hinta nousee sitä mukaa. Meän matkaseuralaiset oli saanu heti maksetuua matkan kun puhelimessa niitä yhessä netistä varailtiin. Näin ollen ku he kerkes maksaa matkan ensin niin meän hinta nousi. Kävin sitte mielenkiinnosta kattoon oman varaukseni jälkeen, niin hinta oli taas noussu sen 20€.

      Ja mikä parasta,maksetuani matkan menin omille pankkisivuille,että maksan oman osuuteni tälle toiselle henkilölle,jonka kortilta maksu oli menny, mutta kuinkas ollakkaan minun tililtä oliki häviny se summa, jonka aikasemmin yritin maksaa omalla kortillani siinä kuitenkaan onnistumatta. Toisin sanoen rahat oli menny katevarauksiin ja näin ollen en niitä pystyny käyttämään. Kesti 40 päivää, ennen kuin sain sen summan takasin omalle tililleni. Yritin kuitenkin maksaa 4 hengen matkan, eli tililtäni oli yli 600€ katevarauksissa sen 40 päivää. Monta kertaa piti soittaa ja neki soitti mulle useamman kerran ennen ku asia vihdoin saatin kuntoon ja mie sain rahat takas tililleni .
      Moni asia vain valitettavasti huononi kn kyseinen firma osti edeltäjänsä.

    • Lentäjätär

      [ ] kiinnostaa
      [x] ei kiinnosta

      • Petsku

        Sen verran kuitenki nämä kirjotukset kiinnosti,että piti käyä kirjottaan tähän keskusteluun oma typerä kommenttisi. Jos kerta asia ei vähäkään kiinnosta,niin pysy kuule ihan pois näiltä sivuilta. Kenenkään ei näitä ole pakko lukea jos ei KIINNOSTA!!!!!!!


      • ihan varmaan...

        Trollaako joku tällä nimimerkillä joka ketjuun?
        "Lentäjätär", kerro taustojasi. Oletko töissä lentoyhtiössä, lennätkö työksesi tai työsi takia, kuinka monta kertaa vuodessa, minkä pituisia reittejä. Tuolla nimimerkillä on vastuuta kirjottamisistaan ja sinä olet tähän mennessä ollut aivan pihalla.


    • keieslkl
    • JR

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe