minkä ikäinen polkupyörän peräkärryn kyytiin

tamsukka

voiko kuinka pienen laittaa kyytiin? meillä 8 kk ikäinen poika ja isompi 3 v, jaksavatko kuinka kauan istua.

16

9538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Just my opinion

Itse en ole uskaltanut kuljettaa lapsia perävaunussa. Itse asiassa luulin pitkään, ettei se ole edes sallittua. :)
      Minusta on tuntunut turvallisemmalta kuljettaa lapsia pyörän turvaistuimessa, ja olen kuljettanut pyörällä vasta n. 2-vuotiaita lapsia.

44 §
      Henkilökuljetus perävaunun tavaratilassa
      3 a. Polkupyörän perävaunulla saa viisitoista vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta ja kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö kahta enintään kuusivuotiasta lasta. Lapsen kuljettaminen polkupyörän perävaunussa on kuitenkin sallittu vain, jos perävaunussa on lasta varten sopiva istuin sekä tarkoituksenmukainen rakenne ja tarkoituksenmukaiset suojavarusteet estämään lapsen pääsemistä kosketukseen perävaunun liikkuvien osien ja tien kanssa. Lisäksi polkupyörässä tulee olla kaksi erillistä jarrulaitetta. (24.5.1996/356)

• kyyyl uskaltaa

Mä uskaltaisin kuljettaa sellaista, joka osaa tukevasti istua. Polkupyörän turvaistuimen ikäsuositus taitaa olla 9 kk. Ehkä peräkärryssä on sama? Mä ajattelin laittaa kesällä 9 kk ikäisen kuopuksen pyörän kyytiin. Meidän oli tarkoitus ostaa peräkärrykin, mutta esikoinen 4 v. jaksaa jo aika kivasti itsekin pyöräillä...
      Edellinen kirjoittaja vaikuttaa vähän ylivarovaiselta...

• ....

Ehkä olen sitten itsekin "ylivarovainen" mutta en laittaisi lasta tuollaiseen kärryyn.. Pyörän istuimessa on lapsi ollut n. vuoden ikäisesta alkaen. Taisi olla vähän alta vuoden kun ekaa kertaa siinä istui.

• 3-vuotias

polkemaan omaa pyörää ja pienempi istuimeen,tosin en kyllä 8 kk ikäistä vielä edes pyörän istuimeen laittaisi..

• MammaMatikainen

Meillä on ollut peräkärry ja oli todella hyvä ostos..meillä kolme- neljä vuotias ei jaksanut polkea niin kovaa kuin olisi tarvinnut jotta olisimme voineet molemmat polkea.. Ei mylskään jaksanut polkea niin pitkiä matkoja mitä teimme peräkärryn kanssa. Meillä oli tyttö muistaakseni lähemmäs vuotta, kesällä syntyi ja seuraavana kesän oli peräkärryn kyydissä. siellä on kuitenkin asianmukaiset henkselit molemmille lapsille, ensin laitetaan komipistevaljaat ja sitten vielä yksi remmi molempien lasten lantion yli...pysyi kyllä hyvin.. en ymmärrä miksi tuo olisi yhtään sen turvallisempi tai turvaton kuin pyörän istuinkaan? peräkärry on kiinni pyörässä ja vieläpä ylimääräisen turvaremmin kera, eli ei voi irrota.jos irtoaakin niin turvalukko pitää kärryn silti kiinni pyörässä..
      Jos taas joku miettii jtn kolaria niin uskallan väittää että samat vammat se lapselle aiheuttaa jos on aiheuttaakseen, oli sitten kiinni pyörässä ja pyörän istuimessa, kuin siellä peräkärryssä. Kärry ei kuitenkaan kaadu, vaikka pyörä kaatuisikin, siinä on sellainen joustokohta, siinä varressa... eli saattaisi jopa olla turvallisempi..auto jos kolhaisee vanhemman nurin pyörän kanssa, niin kärry pysyy pystyssä...
      en tiedä mutta kätevä oli, kävimme kaupassakin sillä ja hyvin mahtui kaksikin kevyesti pakattua kauppakassia pyörän tavara-tilaan ja lapset tykkäsi olla..kovin isolle lapselle ei ainakaan meidän kärry ollut hyvä. Meidän lyhyt ja pieni 4 v. poika alkoi olla jo hieman liian pitkä sinne, kypärä otti vastaan kun laittoi verkon kiinni..
      Ja meillä kyllä jaksoi isompi istua niin pitkään kun piti, pienemmällä valui kypärä koko ajan silmille kun tieysti tuon ikäiselle kypäräkin saattoi olla liian iso ja vielä siellä istuessa..niin hermohan pienellä välillä meni, mutta kun kasvoi ja kypärä pysyi paremmin päässä niin oli hänestä mukavaa :)

• kkk

"auto jos kolhaisee vanhemman nurin pyörän kanssa"

Entä, jos auto ajaa pelkkää kärryä päin? Autolla liian kova vauhti ja äiti/isä ehtinyt jo mennä suojatielle yms.. Juu, ei ehkä kovinkaan tavanomaista, mutta tuli vaan mieleen tuosta mitä sanoit.

• kyyyl uskaltaa
        kkk kirjoitti:

Entä, jos auto ajaa pelkkää kärryä päin? Autolla liian kova vauhti ja äiti/isä ehtinyt jo mennä suojatielle yms.. Juu, ei ehkä kovinkaan tavanomaista, mutta tuli vaan mieleen tuosta mitä sanoit.

No, eihän noista koskaan voi olla varma. Siis ettei kolareita satu. Ihan yhtä hyvin se auto voi tönäistä pyörää kun lapsi on siinä istuimessa, ja silloin kaatuvat sekä pyörän kuljettaja että lapsi.
        En mä kyllä ymmärrä miksei siihen peräkärryyn uskaltaisi laittaa. Sehän on lapselle esim. huonolla säällä mukavampikin, kun pääsee sateelta suojaan. Ja mä itse jännitän enemmän pitää lasta pyöränistuimessa, kun se tuntuu kiikkerämmältä. Peräkärry kuitenkin seisoo omilla jaloillaan, eikä siis kaadu jos pyörä kaatuu. Mutta en mäkään alle suositusikäistä sinne laittaisi. Meidän 8-kuinen ei vielä kyllä siellä varmaan kauaa jaksaisi olla, eikä vielä istukaan niin tukevasti että vois laittaa.

• MammaMatikainen

Niin kuten jo sanoinkin, että kumpikaan ei varmaan ole yhtään sen turvallisempi tai turvattomampi..kaikkea voi sattua vaikka varusteet olisi kuinka hyvät... voin suojata lapseni sääret jalkapallossa mutta en kättä joten käteen voi sattua, tai joku voi potkaista leukaan ja murtaa leukaluun...tai potkaista päähän..tai hän vo ikaatua ja lyödä päänsä itse tai tai tai..., mutta en siltikään kiellä lastani pelaamasta... esimerkiksi..koska en voi pukea lastani kokovartalosuojaanvoin vain toivoa että enkelit ovat hänen mukanaan aina.. :)

eikä se peräkärry nyt niin pitkä ole että se auto kerkeisi sitten osua kärryyn eikä pyörään :D
      ja vanhemman vastuullahan on ylittää tie ensinnäkin TALUTTAEN PYÖRÄÄ ja katsoa että auto joko pysähtyy tai sitten on sen verta kaukana että kerkeää tien yli ennen kuin auto onkohdalla...
      ja tietenkin voi olla myös kolareita joihin vanhempi ei ole voinut vaikuttaa...

en sano että kärry olisi turvallisempi kuin istuin, mutta kiinnostaa kyllä tietää millä perustein sinä ajattelet että istuin olisi turvallisempi? Entäs sitten vaunut? Onko turvattomampaa kuljettaa lasta rattaissa kuin kantorepussa/liinassa.?

• hmm..

Itsekään en jostain syystä pidä noista kärryistä pyörän perässä, mutta menee jo täysin ohi aiheen kantoreput ja vaunut, joten noihin en ala edes kommentoimaan :D

• pyöräili

Peräkärry kulkenut pyörän perässä jo 6- vuotta, lapset olivat 2v ja 7kk kun saatiin peräkärry ja on paras ostos ikinä minkä oon muksuille / itselleni hankkinut, huomioiakaa kärryjä on jostain 140€-2800€ väliltä. Huomioi hinta laatu.. eli kallimissa peräkärryissä esim. iskunvaimennin, säädettävä istuin pehmusteella, , vauvakaukalo sopii n. 3kk eteenpäin suositus, 5-pistevyöt, kaltevat renkaat, (estää kaatumisen) turvakaari(kiertää kärryt alhaalla ja päällä, ei tarvitse kypärää), hyttys/uv-suoja, sadesuoja ym.

Lapset viihtyneet hyvin on ajaeltu tanskassa ja ahvenanmaalla 3-kesänä ja vuosi kanadassa (josta ostin kärryn)n Ja on käytetty lähes läpi talven. Tosin nyt molemmat jo pyöräilevät itsenäisesti ja peräkärryssä kulkee ostokset ym. tavarat.

• ihana pyöräilysää

Entinen naapurini pyöräili rannalle kahden pikkuisensa kannsa . Isompi oli varmaan
      2 vuotias , istui turvaistuimessa , vauva oli peräkärryssä makuulla turvavöihin kiinnitettynä. Aina he tulivat rannalta ehjin nahoin.

Tänä aamuna pyöräili vastaani vanhempi pariskunta ja heillä oli peräkärryssä koira.
      Sieltä se tillisteli veikeästi:)

• Lätkä-60

Meillä kolmas kesä peräkärrillä 3 ja 6v. lasten kanssa ja minusta erinomainen laite.
      Juuri tienylitysten kanssa täytyy vielä extraennakoida ja tosiaan huomioida, että .koko yhdistelmä kerkiää alta pois.
      On myös helpompaa, jos on riittävästi vaihteita. Minulla 24. vaihteinen hybridi, ja jyrkätkin mäet menee ylös. Pitää myös huolta, että korkea viiri on paikallaan kärrissä.

Kärrin takaosaan saa myös vaikka ruokakassin ja varavaatteita.
      Sateen yllättäessä lapset pysyvät kuivana kun sulkee kaikki kankaat tarralla.

Minusta erittäin ympäristöystävällinen ja asiallinen laite. Meilläkin ukkeli 6v. aika iso ja kun on vaikka ruokakassi mukana, niin yhdistelmä painaa jonkin verran. Niinkuin aina, jarrut täytyy olla hyvät ja säädetty pintaan.

Suosittelen lämpimästi reippaille ihmisille. Ja lapset tykkää ja keho saa hyvää harjoitusta samalla.

• fillarist

Lätkä-60: Mikä kärry sulla on ollut, kun mahtuu isompikin? Meillä olisi 3- ja 5-vuotiaat, mutta viis vee on pitkä ikäisekseen, niin mietin, että mahtuuko miten koko kärryyn.

• irhgf

Nyt kun kärrystä puhetta niin mistähän tommoisen vois hankkia helposti ja niin että olisi sitten kans kunnollinen??
      Autottomana ihmisena tuo olisi loistava kulkupeli meidän pienperheessä. Vois käydä pyörällä kaupassa ja sais useamman päivän ostokset mukaan :)

• Ihan ok

Meillä on ollu käytössä Bilteman peräkärry. Olin tutkinut ja koeajanut useampaa muuta "oikeanmerkkistä" peräkärryä. Rakenne ja ajettavuus vaikutti olevan identtiset. Biltema-tekstit piilotin heijastinnauhalla.

• nnnhhhu
        Ihan ok kirjoitti:

Meillä on ollu käytössä Bilteman peräkärry. Olin tutkinut ja koeajanut useampaa muuta "oikeanmerkkistä" peräkärryä. Rakenne ja ajettavuus vaikutti olevan identtiset. Biltema-tekstit piilotin heijastinnauhalla.

helsingissä on jo peräkärryjen lisäksi käytossä tavara pyörät. Niitä on useampaa mallia ja kahdella ja kolmella pyörällä. Ja erilaisia korejakin on Hinta lähtee 2000 että on jo siis sijoitus, kuten auto.

Ja pienille lapsille voi tilata kärryyn tai koriin sopivan istuimen ja käyttösuositus on 3vko- 11 kk. Pienihän ei vielä pysy vöissä. Kun tilaa niin kaveri mahtuu viereen ja mahdollisesti ne ostokset ja eväät tai rantakamat.

Pyöriä myydään mm. Velo & Oxygen Itäkeskuksessa ja classicbike töölössä.
        classic bike ainakin siis myy istuimia. Sähkoposti on [email protected]
        Kotisivu on www.classicbike.fi

Tokihan lapsen voi laittaa omassakin kantakopassa pyörän kärryyn tai koriin. Itse vierastan ajatustapienen lapsen pitämistä pitkiä matkoja kopassa. Laittaisin mielummin pitkille reissuille kunnolla makuuasentoon. Ja lapsi kunnolla vöihin ja koppa hyvin kiinni. ja hyvin pehmusteita jokapuolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      69
      3829
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      29
      3073
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      124
      2423
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      13
      1656
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1462
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1120
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      842
    Aihe