huolenaihe

herätkää

Mitä mieltä olette ns.yhteiskristillisyydestä helluntailaiset ja luterilaiset,joka
näyttää nyt olevan muotia eräissä seurakunnissa?
Mielestäni tällainen on epäraamatullista,eikä lainkaan tervettä oppia Sanan mukaan.
Mihin sekasotkuun tällä pyritään?
Miettikää Sanan valossa!

41

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sillä haet

Siinä pyritään ylistämään yhteistä Jumalaa,eli Häntä ei karsinoida jonkin seurakunnan yksinoikeudeksi, toteutuu kristittyjen rakkaus,siinä se on lyhykäisyydessään.

• On todellakin harhaanjohtavaa puhua niin sanotusta YHTEISKRISTILLISYYDESTÄ. Sellaistahan ei todellisuudessa ole. On parempi ja oikein puhua KRISTITTYJEN YHTEYDESTÄ.

Helluntailaisilla on siskoja ja veljiä myös sillä "viereisellä laitumella".

Saman PAIMENEN lampaita, yhtä kaikki.

• Minä olen aina suhtautunut ekumeniaan varauksella.
      Mielestäni se on eksytystä ja tekopyhyyttä. Ajatellaan että meidän tulee olla yhtä ja rakastaa veljiä ja sisaria seurakuntarajojen yli. Kyllä! Tämä on Jumalan tahto. Meillä tulisi olla yhteys ja meidän tulisi olla yhtä Kristuksessa Jeesuksessa. Meidän tulee myös rakastaa ihmisiä.

Mutta me emme voi olla yhtä Raamatun ilmoittamalla tasolla Jumalan tarkoittamalla ja tahtomalla tavalla Hänen Sanansa ulkopuolella. Olemme yhtä vain Sanassa Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan Sanaan perustuva yhteys on Jumalasta. Muu hengellinen yhteys on ihmisten aikaansaamaa teeskentelyä ja eksytystä.

Aito yhteys on vain Sanassa ja Sanan kautta. Tästä johtuen minä koen yhteyttä vain niiden uskovien kanssa jotka uskovat samalla tavalla kuin minä. Meidän yhteys on silloin Jumalan Sanan luomaa ja Sanaan perustuvaa yhteyttä. Sana on Henki ja elämä. Yhteys tulisi perustua Jumalan itsensä Sanansa kautta luomaan Hengen yhteyteen.

Jos minä olen ekumeenisessa kokouksessa jossa luterilainen opettaa luterilaista oppia, minä en koe yhteyttä julistajan kanssa mikäli minä näen että julistaja opettaa väärin, koska minä en voi yhtyä opetukseen. Jos taas istun ekumeenisessa kokouksessa jossa helluntailainen opettaa helluntaiseurakuntien yleisesti hyväksymää oppia, missä luterilaisilla on eri oppi, minä tiedän että luterilaiset uskovat eivät koe yhteyttä opettajan kanssa. Mutta minä koen yhteyttä julistajan kanssa Pyhässä Hengessä koska minä yhdyn julistajan opetukseen. Silloin yhteytemme perustuu Jumalan Sanaan ja Pyhä Henki yhtyy siihen.

Jos helluntailainen yrittää ekumeenisessa kokouksessa puhua niin että hän ei loukkaa luterilaista uskovaa julistuksellaan, hänen täytyy valita mistä aiheesta ja miten puhuu. Silloin hän ei ole vapaa julistamaan sitä sanaa mitä Pyhä Henki käskee julistaa. Hän julistaa silloin ihmisille korvasyyhyyn sitä mitä ihmiset tahtovat että heille puhutaan. Hän julistaa omiaan. Sellainen julistaja ei ole Herran palveluksessa eikä palvele Jumalaa. Hän palvelee ihmisiä Jumalan asemasta. Jumalan palvelija puhuu Jumalalta saamaansa Jumalan Sanaa. Sama pätee tietenkin myös toisin päin luterilaisen julistajan ollessa kysymyksessä.

Yhteys toimii vain Sanassa ja Sanan kautta. Jumalan Sana erottaa tai yhdistää ihmisiä. Yhteyttä ei voida luoda teeskentelemällä ja näyttelemällä yhteyttä. Yhteys on Sanassa ja Sanan kautta Jumalan luomana yhteytenä tai sitä yhteyttä ei ole.

• >>>Yhteys tulisi perustua Jumalan itsensä Sanansa kautta luomaan Hengen yhteyteen.

• jaikal kirjoitti:

>>>Yhteys tulisi perustua Jumalan itsensä Sanansa kautta luomaan Hengen yhteyteen.

OLen Jaikalin sama mieltä että ekumeenia on syvältä ja en näe että me voimme olla samassa veneessä kun buddhat musliimit ja New Age,, johon pyritään viedä tämä yhteinen kirkko yhden katon alla ja jossa kosiminen juuri maailman ekumeenisessa piireissä parhaillaan on menossa .

Mistä Suomen Ekumeeninen Järjestö ei mistään tiedä mutta mihin Havupalo ja muut on liitetty ja havautuu vasta sitten muutama vuoden kuluttaa että nyt suomenkin musliimit on pääsyt mukaan tähään kirkkoon ja joutuvat myöntämään että onhan heidän allah sama Jumala kuin meidän Jeesus ja silloin lausutaan vaan halle ja ilotaan että onpa ihana olla näin suvaitsevia ja yhteishengessä kohti suuren yhteisyyden yhden papin alle jonka nimi on antikristus.

• savonarola kirjoitti:

OLen Jaikalin sama mieltä että ekumeenia on syvältä ja en näe että me voimme olla samassa veneessä kun buddhat musliimit ja New Age,, johon pyritään viedä tämä yhteinen kirkko yhden katon alla ja jossa kosiminen juuri maailman ekumeenisessa piireissä parhaillaan on menossa .

Mistä Suomen Ekumeeninen Järjestö ei mistään tiedä mutta mihin Havupalo ja muut on liitetty ja havautuu vasta sitten muutama vuoden kuluttaa että nyt suomenkin musliimit on pääsyt mukaan tähään kirkkoon ja joutuvat myöntämään että onhan heidän allah sama Jumala kuin meidän Jeesus ja silloin lausutaan vaan halle ja ilotaan että onpa ihana olla näin suvaitsevia ja yhteishengessä kohti suuren yhteisyyden yhden papin alle jonka nimi on antikristus.

Nyt osuit naulan kantaan!

• jumalan_pete kirjoitti:

Nyt osuit naulan kantaan!

Sanoisin että osuin koska Jumalan Henki mua ohjasi : )

• Bädäm ja pumpum.
        savonarola kirjoitti:

Sanoisin että osuin koska Jumalan Henki mua ohjasi : )

Voi voi...

• outo juttu

En ymmärrä miksi me luterilaiset uudestikastajien kanssa teemme yhteistyötä?

• >>>En ymmärrä miksi me luterilaiset uudestikastajien kanssa teemme yhteistyötä?

• ei yhtään outoa

Uudestikastajat osaavat yhdessä paikassa näytellä ystävää ja yhteiskristittyä ja toisessa paikassa toimia "ystäviään" vastaan. Heidän ainoat päämääränsä ovat proselyyttiset: hajoittaa kristinusko sisältäpäin ja kerätä käännynnäisiä omaan leiriinsä.

En missään tapauksessa lähde Senaatintorin "yhteiskristillisiin" vapputapahtumiin, kuuntelemaan pääasiassa helluntailaisten tyhjänpäiväisyyksiä ja hipitihoppis-esityksiä.

• Kun Raamattu sanoo että on olemassa vain YKSI KASTE, se tarkoittaa lähinnä sitä, että on olemassa vain YKSI OIKEA KASTE. Tästä perspektiivistä katsottuna on joskus jopa aiheellista kastaa uudelleen niitä, joiden mielipidettä ei kysytty, vaan jotka kastettiin vanhempien tahdosta.

Hoviherra kysyi Filippukselta mikä estää kastamasta häntä. Filippuksen vastaus oli että hänet voi kastaa JOS HÄN USKOO (Jeesukseen) kokosydämisesti (Apt.8:37). Ja syystäkin kirkko on opettanut että se jae on epäluotettava (ja siksi sitä ei ole vanhassa kirkkokäännöksessä) koska Filippuksen vastaus sotii lapsikastetta vastaan. Filippuksen vastauksesta ymmärrämme, että USKO on se tekijä mikä vaaditaan jotta ihmisen voisi kastaa. Vauvat eivät usko mihinkään muuhun kuin äidin tissiin, jos edes siihenkään.

• outo juttu

aamen

• perämela

Niin kauan kuin luterilainen uskova haluaa nimetä itsensä luterilaiseksi, ei Raamatun malli ole hänelle tärkeä, eikä ol emitään tarvetta mennä mihinkään yhteistyöhön sellaisten kanssa.

sam aoli nokiamission kanssa. sielläkin hääri helluntaisuskovia, etupäässä sellaisia joilla oli sukset ristissä entisen seurakunnan kanssa, mutta mieli teki päästä johonkin olemaan "jotain", ja jokainen nyt kaiketi tietää missä jamassa sekin missio on tänä päivänä.

suurelle osalla luterilaisi auskovia se lutteri on se heidän pikkujumalansa, josta he eivät pääse irti edes kulumalla.

siitä kun tulee liian kallis lasku, alkaa kantaa Kristuksen ristiä leirin ulkopuolella. siinä menee maine, ja se suuri tuttu selkänoja, oikeaoppinen seurakunta.

• teapot

Kaikki kristillisyys on yhteiskristillisyyttä. Ei ole olemassa mitään muuta kristillisyyttä. Kristillisyys joka ei ole yhteiskristillistä on lahkolaisuutta, nimittää se itseään sitten luterilaiseksi tai helluntailaiseksi, henki on sama. Sellainen lahkomieli on lihallisuutta ja ylpeyttä.

Mitä tarkoitan että kaikki tosi kristillisyys on yhteiskristillistä? Tarkoitan sitä, että kristityt ovat yhtä Herrassa, heillä on yksi ja sama Henki. Pyhä Henki on lapseuden sinetti ja todistaa että olen Jumalan lapsi. Siinä tapauksessa Jumala on minun Isäni. Mutta onko hän ainoastaan minun Isäni? Eikö minun tule tunnustaa veljikseni ja siskoikseni kaikki, jotka ovat uskossa Jeesukseen, vaikka meillä joistain (ehkä tärkeistäkin) asioista on erilaiset näkemykset? Perheessä voi olla hyvinkin eri tavalla ajattelevia lapsia, jopa niin että näiden on vaikea tulla toimeen keskenään, mutta siitä huolimatta he ovat veljiä ja siskoja.

-Jokainen joka rakastaa Häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka Hänestä on syntynyt.-

Minun ei tule katsoa ensisijassa veljeeni tai siskooni millainen hän on, vaan Kristukseen ja siihen millainen Hän on ja tästä käsin oppia toimimaan ja harjoittamaan keskinäistä rakkautta, totuudessa.

>Mielestäni tällainen on epäraamatullista, eikä lainkaan tervettä oppia Sanan mukaan.<

Minun mielestäni tämä nimenomaan on tervettä, raamatullista oppia. Jeesuksen sanojen mukaan meidät tunnetaan keskinäisestä rakkaudesta. Eikö keskinäinen rakkaus ole opillinen kysymys? Se on mitä suurimmassa määrin myös opillinen kysymys. Helluntailaisten rakkaus toisiaan kohtaan sen perusteella että ajatellaan ja toimitaan samoin - tai luterilaisten, vapaakirkollisten, babtistien, adventistien jne. - ei vielä ole keskinäistä rakkautta. Maailmassa rakastetaan tällä tavalla. Jokaisen puolueen sisällä on "keskinäinen rakkaus" koska ihminen LUONNOSTAAN haluaa kaikkien ajattelevan ja uskovan "niin kuin minä uskon". Jumalan rakkaus ylittää ja läpäisee nimilaput ja puoluerajat.

Juuri tämä on maailmalle todistuksena Kristuksen rakkaudesta.

"niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on"
      Ef.3:18.

• älkää heitä uskoko!

Mutta helluntailaisethan eivät ole kristittyjä.
        Tämä on teidän ensimmäinen valheenne.

Koko historianne ajan te olette vihanneet ja toimineet kristinuskoa tuhoavasti ja sitä vastaan. Minä tunnen teidät ja teikäläiset, enkä edes näyttele teidän ystäväänne.

Te olette Kristuksen ristin vihollisia. Tämän tosiasian te olette moneen kertaan tälläkin foorumilla tuoneet esille, samoin Netmissiossa.

• teapot
        älkää heitä uskoko! kirjoitti:

Mutta helluntailaisethan eivät ole kristittyjä.
        Tämä on teidän ensimmäinen valheenne.

Koko historianne ajan te olette vihanneet ja toimineet kristinuskoa tuhoavasti ja sitä vastaan. Minä tunnen teidät ja teikäläiset, enkä edes näyttele teidän ystäväänne.

Te olette Kristuksen ristin vihollisia. Tämän tosiasian te olette moneen kertaan tälläkin foorumilla tuoneet esille, samoin Netmissiossa.

Voitko osoittaa minulle millä tavalla olen ristin vihollinen. Palstalla on joitain aloituksiani sekä viestejäni keskusteluissa. Haun kautta löydät kaikki nimimerkilläni kirjoitetut viestit. Missä kohtaa ja millä tavalla osoitan olevani ristin vihollinen? Älä lausu perusteettomia ja valheellisia syytöksiä.

• teapot kirjoitti:

Voitko osoittaa minulle millä tavalla olen ristin vihollinen. Palstalla on joitain aloituksiani sekä viestejäni keskusteluissa. Haun kautta löydät kaikki nimimerkilläni kirjoitetut viestit. Missä kohtaa ja millä tavalla osoitan olevani ristin vihollinen? Älä lausu perusteettomia ja valheellisia syytöksiä.

Olen sama mieltä sun kanssa --> Kaikki kristillisyys on yhteiskristillisyyttä. Ei ole olemassa mitään muuta kristillisyyttä. Kristillisyys joka ei ole yhteiskristillistä on lahkolaisuutta, nimittää se itseään sitten luterilaiseksi tai helluntailaiseksi, henki on sama. Sellainen lahkomieli on lihallisuutta ja ylpeyttä.

Ja tuossa näkee keitä on nää Kristityt !!! ---> Joh. 15:14

Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.

• >>>Eikö minun tule tunnustaa veljikseni ja siskoikseni kaikki, jotka ovat uskossa Jeesukseen, vaikka meillä joistain (ehkä tärkeistäkin) asioista on erilaiset näkemykset?

• teapot
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Eikö minun tule tunnustaa veljikseni ja siskoikseni kaikki, jotka ovat uskossa Jeesukseen, vaikka meillä joistain (ehkä tärkeistäkin) asioista on erilaiset näkemykset?

Hyvä kysymys. Jumala sen tietää. Ajattelen niin että sinä olet veljeni Kristuksessa, jos olet Jeesuksen vastaanottanut ja uudestisyntynyt, ja silloin Jeesus Kristus vaikuttaa elämässäsi Jumalan Poikana ja tosi Jumalana, vaikka et häntä sellaiseksi ymmärräkään. Sitten voi olla kaikenlaisia sidoksia ja vääriä vaikutuksia jotka estää Hänen työtään sinussa mutta ei sekään tee tyhjäksi ettet olisi pelastettu tai että olisit jo menettänyt pelastuksen.

Kuten sanoin. Jumala sen tietää.

Kolminaisuudesta en ryhdy tässä väittelemään.

Entä sinä puoleltasi. Voitko Jeesuksen Kristuksen sovintotyön perusteella ajatella että olen veljesi Herrassa, vaikka uskon että Jeesus on Jumalan Poika ja niin ollen tosi Jumala, lähtöisin Isästä ja yhtä iankaikkinen kuin Hän? Voitko ajatella että olen pelastettu ja kuulun Jumalan perheväkeen?

• 1234567...
        savonarola kirjoitti:

Olen sama mieltä sun kanssa --> Kaikki kristillisyys on yhteiskristillisyyttä. Ei ole olemassa mitään muuta kristillisyyttä. Kristillisyys joka ei ole yhteiskristillistä on lahkolaisuutta, nimittää se itseään sitten luterilaiseksi tai helluntailaiseksi, henki on sama. Sellainen lahkomieli on lihallisuutta ja ylpeyttä.

Ja tuossa näkee keitä on nää Kristityt !!! ---> Joh. 15:14

Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.

Jos toinen osapuoli ei pysy totuudessa, en yhdy hänen valheellisiin näkemyksiinsä.
        Jeesus rukoili, että he yhtä olisivat totuudessa.

• teapot
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Eikö minun tule tunnustaa veljikseni ja siskoikseni kaikki, jotka ovat uskossa Jeesukseen, vaikka meillä joistain (ehkä tärkeistäkin) asioista on erilaiset näkemykset?

Vielä sen verran, niin kuin olen monessa kohtaa maininnut, että yhteydellä pitää olla perusta. Se perusta on usko Jeesukseen. Kun puhumme uskosta Jeesukseen on tietysti merkittävää että uskon kohde on todellinen Jeesus eikä mikä tahansa Jeesukseksi sanottu käsitys tai vaikutus. Niihin pelastuksen perusasioihin joista minä pidän kiinni ja jotka katson yhteyden edellytykseksi kuuluu että Jeesus on Jumalan Poika ja tosi Jumala.

Kirjoitin että olet minun veljeni JOS OLET UUDESTISYNTYNYT mitä tahansa opillisista asioista sitten ajatteletkin. Usko ei ole järkeisuskoa. Oppi ei pelasta. Ihmisinä voimme monessa kohtaa erehtyä.

Järkeilyynsä sekaantunut ei ymmärrä kolminaisuutta ja siksi kieltää sen. Minä ajattelen että kolmiyhteinen Jumala - Isä, Poika ja Pyhä Henki - vaikuttaa uskovan elämässä ymmärryksestä riippumatta. Jos henkilössä on syntynyt uskonyhteys Jumalaan niin kolmiyhteinen Jumala on totta hänen elämässään osaa hän kolminaisuutta määritellä tai ei.

Toinen asia sitten on, voiko henkilö joka on todellisesti uudestisyntynyt eli uskossa, kieltää Jeesuksen jumaluuden? Voiko hän olla niin pahasti pielessä? Eikö luulisi että Pyhä Henki välittömästi kirkastaa tällaisen asian uskovan sydämessä?

Niin luulisi ja suhtaudunkin erittäin varauksella henkilön uskoon, joka sanoo uskovansa Jeesukseen mutta että Jeesus ei ole Jumala. Pääsääntöisesti ajattelen ettei tällainen henkilö ole kristitty ollenkaan. Teoriassa on kuitenkin mahdollista että hänellä on usko (todellinen usko) Jeesukseen mutta järjen päätelmät, harhaopit ja sidokset on hänet sekaannuttaneet niin ettei Pyhä Henki ole päässyt tätä asiaa kirkastamaan, mutta ei kuitenkaan ole häntä vielä jättänytkään.

Siksi sanoin että Jumala sen tietää.

Käytännön yhteistyötä en lähtisi tekemään sellaisen henkilön kanssa joka kieltää Jeesuksen jumaluuden, niin rankasta harhasta on kyse, enkä osallistuisi yhteiskristilliseen tilaisuuteen missä tällainen oppi yhteiskristillisyyteen vedoten hyväksytään.

Uskon siis näin:

Yhteiskristillisyyden perusta on Jumalan Hengen todellisuudessa ja vaatii määrättyjen raamatullisten perusasioiden hyväksymistä. Näihin kuuluu Jeesuksen jumaluus. En pidä täysin mahdottomana että veljieni joukossa on sellaisia jotka ovat tässä asiassa erehtyneet ja kuitenkin ovat veljiäni, mutta he ovat harhassa ja uskon että Pyhä Henki murehtii heidän puolestaan.

• teapot
        1234567... kirjoitti:

Jos toinen osapuoli ei pysy totuudessa, en yhdy hänen valheellisiin näkemyksiinsä.
        Jeesus rukoili, että he yhtä olisivat totuudessa.

En minäkään yhdy henkilön valheellisiin näkemyksiin. Mutta vääristä näkemyksistä huolimatta meillä voi olla yhteys Herrassa, jonka synnyttämä elämä on näkemyksiä syvemmällä, hengen todellisuudessa. Siinä ja sen perusteella tunnustan hänet veljekseni Herrassa, en oppinäkemysten ja korostusten perusteella. Jeesus rukoili että olisimme yhtä totuudessa. Pohjimmiltaan HÄN ITSE on se totuus. Hän yhdistää meidät.

• älkää heitä uskoko!
        teapot kirjoitti:

En minäkään yhdy henkilön valheellisiin näkemyksiin. Mutta vääristä näkemyksistä huolimatta meillä voi olla yhteys Herrassa, jonka synnyttämä elämä on näkemyksiä syvemmällä, hengen todellisuudessa. Siinä ja sen perusteella tunnustan hänet veljekseni Herrassa, en oppinäkemysten ja korostusten perusteella. Jeesus rukoili että olisimme yhtä totuudessa. Pohjimmiltaan HÄN ITSE on se totuus. Hän yhdistää meidät.

Te leimaatte valehtelijaksi henkilön, joka muistuttaa teitä teidän omista kirjoituksistanne.

Tehän esim. tämän tästä pilkkaatte luterilaisia tekopyhiksi, siksi että me haluamme kantaa Jeesuksen ristiä kaulallamme. Tätä pilkkaa te olette levittäneet useilla foorumeilla. Te vihaatte ristin näkemistä.

Tämän lisäksi TE valehtelette, kiistämällä ilmeiset tosiasiat. Tehän ette koskaan tunnusta.

• Erikoista minun uskoon tulossa oli se että ennen uskon ratkaisuani ja uudestisynytymisen ja pelastusvarmuuden kokemista minä pidin helluntailaisia epämiellyttävinä harhaoppisina hihhuleina ja lahkolaisina. Minun tulisi vältää heitä.

Mutta kun Jeesus sai pelastaa minut, minä huomasin että helluntailaiset olivat minun rakkaita sisariani ja veljiäni Kristuksessa Jeesuksessa. Ei sitä minulle kukaan ihminen sanonut. Minä TUNSIN ETTÄ NÄIN ON. Kuka sen minulle sanoi? Tämä hellareiden muuttuminen harhaoppisista vastenmielisistä hihhuleista rakkaiksi veljiksi ja sisariksi tapahtui n. kahdessa päivässä.
        Lauantai-iltana ennen kokousta hellarit olivat minulle harhaoppisia vastenmielisiä hihhuleita. Minä jättäydyin illan kokouksessa. Maanantaina tunnustin Jeesuksen työmaallani ja hellarit olivat hetpaikala minun rakkaita veljiä ja sisaria. KUKA TÄMÄN SAI AIKAAN? Hellarit kun olivat mielestäni liian passiivisia. Eivät he puhuneet minulle ja yrittäneet saada minua porukkaansa mukaan. Mutta Jumala puhui senkin verran enemmän ja siksi minä synnyin Jumalan lapseksi Sanasta, Pyhästä Hengestä ja Jumalasta.

Koska olin syntynyt Jumalan lapseksi, minä koin toiset Jumalan lapset rakkaina sisarinani ja veljinäni. Koin myös heti että hellarit rakastivat minua. Minä koin yhteyttä heidän kanssaan, sellaista yhteyttä josta minä en aikaisemmin ollut tiennyt mitään. Se yhteys perustui Jumalaan ja Hänen Sanaansa. Olimme yhtä Kristuksessa Jeesuksessa Pyhässä Hengessä. Raamattu puhuu Hengen yhteydestä rakkauden yhdyssiteellä. Minä koin tuon Hengen yhteyden ja rakkauden.

Minä koin tämän jälkeen myös toisiin herätysliikkeisiin kuuluvat uudestisyntyneet uskovat veljiksini ja sisariksini. Tämä kokemus ei siis rajoittunut ainoastaan hellareihin.

• 1234567...
        teapot kirjoitti:

teapot Yksi on Herra, mutta monta tulee minun nimessäni sanoi Jeesus, ja he eksyttävät (kenet pystyvät eksyttämään).

• teapot kirjoitti:

Hyvä kysymys. Jumala sen tietää. Ajattelen niin että sinä olet veljeni Kristuksessa, jos olet Jeesuksen vastaanottanut ja uudestisyntynyt, ja silloin Jeesus Kristus vaikuttaa elämässäsi Jumalan Poikana ja tosi Jumalana, vaikka et häntä sellaiseksi ymmärräkään. Sitten voi olla kaikenlaisia sidoksia ja vääriä vaikutuksia jotka estää Hänen työtään sinussa mutta ei sekään tee tyhjäksi ettet olisi pelastettu tai että olisit jo menettänyt pelastuksen.

Kuten sanoin. Jumala sen tietää.

Kolminaisuudesta en ryhdy tässä väittelemään.

Entä sinä puoleltasi. Voitko Jeesuksen Kristuksen sovintotyön perusteella ajatella että olen veljesi Herrassa, vaikka uskon että Jeesus on Jumalan Poika ja niin ollen tosi Jumala, lähtöisin Isästä ja yhtä iankaikkinen kuin Hän? Voitko ajatella että olen pelastettu ja kuulun Jumalan perheväkeen?

>>>Entä sinä puoleltasi. Voitko Jeesuksen Kristuksen sovintotyön perusteella ajatella että olen veljesi Herrassa, vaikka uskon että Jeesus on Jumalan Poika ja niin ollen tosi Jumala, lähtöisin Isästä ja yhtä iankaikkinen kuin Hän? Voitko ajatella että olen pelastettu ja kuulun Jumalan perheväkeen?

• teapot kirjoitti:

Vielä sen verran, niin kuin olen monessa kohtaa maininnut, että yhteydellä pitää olla perusta. Se perusta on usko Jeesukseen. Kun puhumme uskosta Jeesukseen on tietysti merkittävää että uskon kohde on todellinen Jeesus eikä mikä tahansa Jeesukseksi sanottu käsitys tai vaikutus. Niihin pelastuksen perusasioihin joista minä pidän kiinni ja jotka katson yhteyden edellytykseksi kuuluu että Jeesus on Jumalan Poika ja tosi Jumala.

Kirjoitin että olet minun veljeni JOS OLET UUDESTISYNTYNYT mitä tahansa opillisista asioista sitten ajatteletkin. Usko ei ole järkeisuskoa. Oppi ei pelasta. Ihmisinä voimme monessa kohtaa erehtyä.

Järkeilyynsä sekaantunut ei ymmärrä kolminaisuutta ja siksi kieltää sen. Minä ajattelen että kolmiyhteinen Jumala - Isä, Poika ja Pyhä Henki - vaikuttaa uskovan elämässä ymmärryksestä riippumatta. Jos henkilössä on syntynyt uskonyhteys Jumalaan niin kolmiyhteinen Jumala on totta hänen elämässään osaa hän kolminaisuutta määritellä tai ei.

Toinen asia sitten on, voiko henkilö joka on todellisesti uudestisyntynyt eli uskossa, kieltää Jeesuksen jumaluuden? Voiko hän olla niin pahasti pielessä? Eikö luulisi että Pyhä Henki välittömästi kirkastaa tällaisen asian uskovan sydämessä?

Niin luulisi ja suhtaudunkin erittäin varauksella henkilön uskoon, joka sanoo uskovansa Jeesukseen mutta että Jeesus ei ole Jumala. Pääsääntöisesti ajattelen ettei tällainen henkilö ole kristitty ollenkaan. Teoriassa on kuitenkin mahdollista että hänellä on usko (todellinen usko) Jeesukseen mutta järjen päätelmät, harhaopit ja sidokset on hänet sekaannuttaneet niin ettei Pyhä Henki ole päässyt tätä asiaa kirkastamaan, mutta ei kuitenkaan ole häntä vielä jättänytkään.

Siksi sanoin että Jumala sen tietää.

Käytännön yhteistyötä en lähtisi tekemään sellaisen henkilön kanssa joka kieltää Jeesuksen jumaluuden, niin rankasta harhasta on kyse, enkä osallistuisi yhteiskristilliseen tilaisuuteen missä tällainen oppi yhteiskristillisyyteen vedoten hyväksytään.

Uskon siis näin:

Yhteiskristillisyyden perusta on Jumalan Hengen todellisuudessa ja vaatii määrättyjen raamatullisten perusasioiden hyväksymistä. Näihin kuuluu Jeesuksen jumaluus. En pidä täysin mahdottomana että veljieni joukossa on sellaisia jotka ovat tässä asiassa erehtyneet ja kuitenkin ovat veljiäni, mutta he ovat harhassa ja uskon että Pyhä Henki murehtii heidän puolestaan.

>>>Oppi ei pelasta. Ihmisinä voimme monessa kohtaa erehtyä.>Käytännön yhteistyötä en lähtisi tekemään sellaisen henkilön kanssa joka kieltää Jeesuksen jumaluuden>uskon että Pyhä Henki murehtii heidän puolestaan.>Eikö luulisi että Pyhä Henki välittömästi kirkastaa tällaisen asian uskovan sydämessä?

• teapot
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Oppi ei pelasta. Ihmisinä voimme monessa kohtaa erehtyä.>Käytännön yhteistyötä en lähtisi tekemään sellaisen henkilön kanssa joka kieltää Jeesuksen jumaluuden>uskon että Pyhä Henki murehtii heidän puolestaan.>Eikö luulisi että Pyhä Henki välittömästi kirkastaa tällaisen asian uskovan sydämessä?

Usko Jeesukseen on yhdistävä tekijä mutta sen tulee todellakin olla uskoa Jeesukseen, ei johonkin Jeesukseksi sanottuun. Minulle olennaista ja luovuttamatonta on että Jeesus on Jumalan Poika ja tosi Jumala. Mielestäni minulla on erittäin hyvät perustelut tähän myös Jumalan sanan pohjalta. En kuitenkaan lähde kiistelemään kolminaisuudesta enkä edes Jeesuksen jumaluudesta, en tässä, koska asiasta on käyty niin lukuisat väittelyt palstalla että luulisi kummankin osapuolen kannan tulleen jo selväksi.

Voin kyllä ajatella että on pelastettuja niissäkin, jotka eivät syystä tai toisesta käsitä että Jeesus, johon he uskovat, on Jumala. Ehkä he ovat uudestisyntyneet ja niin heidän elämässään vaikuttaa kolmiyhteinen Jumala. Väärien järjenpäätelmien ja harhaoppien eksyttämänä he vain kieltävät sen mikä heidän elämässään on totta.

Ehkä sinä kuulut näihin ihmisiin. En tiedä. Ehkä sinulla todellinen usko Jeesukseen. Jumala sen tietää. Konkreettisessa tilanteessa kun tutustuisimme paremmin ja rukoilisimme yhdessä myös tämä tulisi ilmeisemmäksi ja olisi helpompi vetää johtopäätöksiä. Jo pelkästään kirjoitustesi perusteella voin sanoa sen verran että minulle näkemyksesi edustaa ratkaisevaa harhaoppia johon en voi osallistua.

Jos uskosi Jeesukseen on todellinen - sitä koskevista vääristä tulkinnoistasi huolimatta - olet minun veljeni Herrassa. Jätän asian Jumalalle. Hän tietää kuinka on. Tämä on minun kantani tuohon asiaan.

Ystävällisin ajatuksin
        -pot.

• teapot kirjoitti:

Usko Jeesukseen on yhdistävä tekijä mutta sen tulee todellakin olla uskoa Jeesukseen, ei johonkin Jeesukseksi sanottuun. Minulle olennaista ja luovuttamatonta on että Jeesus on Jumalan Poika ja tosi Jumala. Mielestäni minulla on erittäin hyvät perustelut tähän myös Jumalan sanan pohjalta. En kuitenkaan lähde kiistelemään kolminaisuudesta enkä edes Jeesuksen jumaluudesta, en tässä, koska asiasta on käyty niin lukuisat väittelyt palstalla että luulisi kummankin osapuolen kannan tulleen jo selväksi.

Voin kyllä ajatella että on pelastettuja niissäkin, jotka eivät syystä tai toisesta käsitä että Jeesus, johon he uskovat, on Jumala. Ehkä he ovat uudestisyntyneet ja niin heidän elämässään vaikuttaa kolmiyhteinen Jumala. Väärien järjenpäätelmien ja harhaoppien eksyttämänä he vain kieltävät sen mikä heidän elämässään on totta.

Ehkä sinä kuulut näihin ihmisiin. En tiedä. Ehkä sinulla todellinen usko Jeesukseen. Jumala sen tietää. Konkreettisessa tilanteessa kun tutustuisimme paremmin ja rukoilisimme yhdessä myös tämä tulisi ilmeisemmäksi ja olisi helpompi vetää johtopäätöksiä. Jo pelkästään kirjoitustesi perusteella voin sanoa sen verran että minulle näkemyksesi edustaa ratkaisevaa harhaoppia johon en voi osallistua.

Jos uskosi Jeesukseen on todellinen - sitä koskevista vääristä tulkinnoistasi huolimatta - olet minun veljeni Herrassa. Jätän asian Jumalalle. Hän tietää kuinka on. Tämä on minun kantani tuohon asiaan.

Ystävällisin ajatuksin
        -pot.

>>>Jos uskosi Jeesukseen on todellinen - sitä koskevista vääristä tulkinnoistasi huolimatta - olet minun veljeni Herrassa.

• teapot

>Mihin sekasotkuun tällä pyritään? Miettikää Sanan valossa!<

Yhteiskristillisyyden nimissä VOIDAAN AJAA ASIOITA joilla ei ole perustaa Kristuksen totuudessa. Seurauksena on väärien oppien ja sidonnaisuuksien lisääntyminen. Tämä ei kuitenkaan ole yhteiskristillisyyden (=kristittyjen keskinäisen yhteyden ja sen käytännöllisen toteuttamisen) syy.

Ekumenian nimellä tunnettu liikehdintää on aivan eri asia kuin raamatullinen yhteiskristillisyys ja johtaa ennen pitkää antikristilliseen porttokirkkoon...

Todellinen yhteiskristillisyys lähtee sydänten tasolta. On yhteinen kokemus ja Hengen todellisuus Kristuksessa. Tätä yhteyttä ei voida luoda eikä rakentaa vaan se on olemassa uudestisyntymisen hetkestä alkaen, mutta se pitää tiedostaa ja sitä pitää toteuttaa Hengen mukaisesti. Yhteydellä on perusta. Tämä perusta on usko Jeesukseen Kristukseen ja sitoutuminen Jumalan sanaan.

Voidaanko yhteiskristillisyyttä (joka on sydänten yhteys samassa Hengessä) toteuttaa paitsi yksilökristittyinä myös virallisesti ja julkisesti kirkkokuntina ja herätysliikkeinä?

Voidaan ja pitääkin toteuttaa. MÄÄRÄTYIN EDELLYTYKSIN. Oppinäkemyksistä ei voida tinkiä eikä niitä voida sovittaa yhteen. Yhteiskristillisessä tilaisuudessakin minä olen se kristitty joka olen, uskon Raamattuun niin kuin uskon, pidän kiinni kastenäkemyksestä joka minulla on jne. En ryhdy näistä tinkimään, mutta en myöskään pidä näitä yhteyden perustana.

Yhteiskristillisyyden käytännöllinen toteuttaminen tuo väistämättä eteen vaikeita kysymyksiä. Onko jo pelkästään se, että puhun luterilaisen kirkon järjestämässä tilaisuudessa tai tilaisuudessa jossa on myös luterilaisen kirkon uskovia edustajia puhumassa, raamatullisen opin (=sen mitä minä pidän / minun herätysliikkeessäni pidetään raamatullisena) väheksymistä tai jopa hyväksynnän osoittamista väärälle opille? Tarkoittaako se automaattisesti etten suhtaudu luterilaisten lapsikasteharhaan riittävän vakavasti ja että esimerkilläni osoitan ettei siihen tarvitsekaan suhtautua vakavasti?

Mielestäni se ei tarkoita sitä... mutta nämä ovat vakavia kysymyksiä, joihin jokaisen täytyy suhtautua omantuntonsa mukaan... ja toivottavasti on Herran edessä nöyrtyen ja rukoillen etsitty oikeaa tietä, että Pyhä Henki saisi hallita myös omassatunnossa... ohjaten asenteitamme.

Katsomme sitten ns. yhteiskristillisen toiminnan mahdolliseksi tai emme, olemme siihen osaa ottamassa koska haluamme harjoittaa keskinäistä yhteyttä, tai siitä kieltäytymässä vaarojen tähden joita siihen sisältyy, koska keskinäinen yhteys ei mielestämme tarkoita julkista yhteistyötä opillisesti eri tavalla ajattelevien kesken - kumpaankin näkökantaan olkoon oikeus - joka tapauksessa meidän tulee myöntää että pelastettuja on muuallakin kuin siinä seurakunnassa johon itse kuulun, ja että tosi yhteys on Kristuksessa jonka oksia emme ole nimilappujen ja jäsenkirjojen vaan sisällisen elämän vaikutuksesta.

Jeesuksen Kristuksen tosi seurakunta (Kristuksen kirkko, jos näin tahdotaan sanoa) on hengellinen todellisuus. Se on morsiusseurakunta (ei morsiamet monikossa, vaan yksi morsian) ja AINOASTAAN tämän morsiamen Kristus noutaa.

• tode*

uskovien yhteys ei ole muotiasia, vaan Jumalan tahto ja tarkoitus.

Suomessa uskovien yhteys on pelittänyt viimeiset vuosikymmenet lähinnä ns. vapaiden suuntien (vapaakirkolliset, hellarit, babtistit jne..), mutta nykyään myös luterilaiset uskovat ovat tulleet mukaan yhteiseen savottaan. Puolin ja toisin ollaan nöyrrytty tunnustamaan yhteistä uskoa Jeesukseen.

Ekumenia ja uskovien yhteys ovat hieman eri asia. Jälkimmäinen ajaa todellista Hengen yhteyttä uskovien välillä, kun taas edellisen tavoitteena on enneminkin "järjestöllinen" yhdistyminen.

Teapot valaisee asiaa oikein hyvin, kiitos siitä! Minäkin puhuisin mieluummin uskovien yhteydestä, kuin ekumeniasta. Pyhä Henki yhdistää uskovat Jeesukseen, ja kun hän yhdistää, ulkopuolisten arvailut ja tuomiot eivät merkitse yhtään mitään. .

• Niin onhan ekumeenia syvästä ja Uskovien yhteys Jumalasta !! : ) Klara Vappen sinulle !!!!!!!!!!!!

• Jeesuksen teko

Ainut turva ja toivo niin hellareilla kuin luterilaisilla on JEESUS meidän syntiemme sovittaja. Muuta nimeä ei ole meille annettu, eikä muuta toivoa. Raamatussa puhutaan kasteista "alkeina", mutta sanotaan, jättäkäämme kristuksen opin alkeet, ...kasteista, ..kättenpäällepanemisista..niin me tahdomme tehdä VAIN jos JUMALA sallii !

• totuutta julki

Ainoa raamatullinen kaste on uskoontulon jälkeen tapahtuva upotuskaste.
        Tätä totuutta ei voida muuttaa jos uskoo Jumalan Sanaan ja on lukutaitoinen.
        Päänsively vedellä on jotain muuta kuin raamatullista.
        Se on luterilaista harhaoppia.

• hengessä koettu

Ei ole olemassa mitään yhteiskristillisyyttä,vaan voidaan puhua kristittyjen
      yhteydestä.
      Luterilaisilla ja Helluntalaisilla on eri oppi.
      Helluntalaiset ovat kaikki uudestisyntyneitä ja uskovien uupotuskasteella
      kastettu.
      Eroavaisuuksia näillä kahdella on paljon muitakin,mutta tästä tärkeästä kuin
      kasteasiasta voidaan aloittaa pohdiskelu siitä ns".yhteiskristillisyydestä"
      kuinka mahdotonta se on.
      Antikristus käy kuumana miten voisi viedä asiaansa eteenpäin.

• teapot

Varsin hyvin tiedämme ettei kyse ole käytetystä sanasta vaan mitä sillä tarkoitetaan. "Yhteiskristillisyys" tai "kristittyjen yhteys" ei ole itse asia vaan ovat asian kuvaamiseen käytettyjä sanontoja.

Myönnän että sana "yhteiskristillisyys" voi synnyttää vääriäkin mielikuvia ja odotuksia. Minulle yhteiskristillisyys tarkoittaa että kaikki tosi kristillisyys, kaikki mikä on Pyhän Hengen vaikuttamaa, on yhteistä. Se mikä tapahtuu minusta katsottuna kauimmaisessa oksassa tapahtuu kuitenkin samassa puussa.

Oksassa on sen inhimillinen materiaali, niin sanoaksemme, oksan aines, jossa vaikuttavat monet ulkonaiset seikat kuten oppimamme tapakulttuuri, mutta oksan sisällä, ytimessä, virtaa elämää ylläpitävä ja tuottava neste ja tämä, Kristuksessa oleva elämä, yhdistää kaikki erilaiset oksat. Hän meissä tekee evankeliumin mukaista hedelmää. Se ei tarkoita ettei meissä uskovina enää olisi vääriä käsityksiä ja erehdyksiä. Totta kai on koska sielultamme olemme edelleenkin puun ainesta.

Sisimmästä hengestämme kumpuava elämäntodellisuus korjaa virheitämme ja johtaa meitä oikeaan myös opissa, sitä mukaa kuin Pyhä Henki saa vaikuttaa ja ottaa hallintavaltaa elämässämme, mutta edelleenkään yhteytemme ei ole opissa, pohjimmiltaan, vaan hengellisessä todellisuudessa, jota opeillamme pyrimme hahmottamaan ja ilmaisemaan. Oppi on tärkeä eikä sitä tule väheksyä mutta se ei ole itse asia.

Jeesus Kristus yhdistää meidät silloinkin kun opilliset korostukset ja tulkinnat ovat erilaisia. Yhteyden edellytys on uudestisyntyminen eli todellinen uskonelämä. Usko Jeesukseen pelastaa ja yhdistää - jopa silloin, kun käsityksemme ja oppimuotoilumme uudestisyntymisestä ovat erilaiset!

Tältä pohjalta voimme olla käytännöllisessä yhteistyössä - silloin kun se on mahdollista. Toki on myös rajoittavia tekijöitä. Seurakunnallinen yhteistyö ei ole aina mahdollista mutta silloinkin voidaan yksittäisinä kristittyinä kokoontua yhteen rukoilemaan. Siinä toteutuu seurakunnan syvin olemus, että on ainoastaan yksi lauma, uudestisyntyneiden seurakunta.

Luterilaisilla ja helluntailaisilla on eri oppi, kuten toteat, mutta sittenkin heillä on sama Jeesus, siis niillä jotka ovat uudestisyntyneet. He eivät ole ensisijassa helluntailaisia tai luterilaisia vaan Jumalan lapsia eli kristittyjä. Erilaisista oppinäkemyksistä huolimatta opin keskeisin ydin on sama. Ainoastaan Jeesus Kristus pelastaa. Pelastus on Jumalan armoa. Se tapahtuu uskon kautta. Ilman omakohtaista uskoa Jeesukseen ei pelastuta.

>Helluntalaiset ovat kaikki uudestisyntyneitä ja uskovien uupotuskasteella
        kastettu.<

Uskoisin että suurin osa helluntailaisista on uudestisyntyneitä, ainakin enemmistö ja joka tapauksessa suurempi osa kuin luterilaisessa kirkossa, joka ei edes edellytä jäseniltään henkilökohtaista uskoa. Mutta uudestisyntynytkin voi luopua uskosta, joko tietoisesti tai synnillisen elämäntavan kautta, jolloin menettää Pyhän Hengen. Tällöin hän ei enää kuulu jaloon viinipuuhun joka on Kristus eikä hänellä näin ollen ole sisällistä yhteyttä toisiin kristittyihin. Hän saattaa harrastaa ns. yhteiskristillisyyttä mutta hänen kohdallaan se on vain ulkonaista harrastusta ilman sisältöä.

Tässä ei ole olennaista eroa helluntailaisen ja luterilaisen välillä. Uskosta luopuneella helluntailaisella saattaa edelleenkin olla erittäin oikea oppi, hän saattaa jopa kiivailla oikean oppinsa, raamatullisen kastenäkemyksen yms. puolesta, mutta siltikin hän on ulkopuolella, kun taas luterilainen uskova kaikkine väärine käsityksineenkin on sisäpuolella, jos on uskoon tullut ja uskossa säilynyt. Tämä saattaa olla kiusallista myöntää mutta näin se on.

• lue luterilainen

Jumalan Sana on totuus.
      Se yhdistää tai eroittaa.

Elämmehän lopun aikaa josta Jeesus sanoi,että kaikki eivät kärsi
      tervettä oppia,joten kyllä korvasyyhyyn saarnataan myös tänä päivänä,
      että leipäpapit saisivat touhuta ylenmäärin kun, ei olla uskossa ei
      ole Hengen tuntemista ja hyväksytään kaikki maalliset touhuilut laidasta laitaan.

Luterilainen kirkko on eksyttänyt ja johtanut harhaan monet ihmiset.
      Lukekaa Raamattua,koska se on kompassi ja tiennäyttäjä kaikissa tilanteissa jossa me useasti apua tarvitsemme.

Tulkitaan Jumalan Sanaa niinkuin se on kirjoitettu,silloin elämässämme vaikuttaa
      Kristuksen Henki joka on totuus.

• body

Asioita on mietittävä ja myös toimittava järjen valossa, ymmärryksellä, sillä ihmisellä ei ole muuta työkalua kuin ymmärrys.

Uskot, uskomukset tai muut kuvitelmat eivät toimi käytännön tasolla, sillä toiminta vaatii rationaalista ajattelua.

• ahistaa hurskastelu

Mutta hurskaat, JEESUSHAN käski RAKASTAMAAN vihollisiakin, ja Jumala antaa sataa niin hyville kuin huonoillekin, katsotaanko nyt henkilöön ? Mutta Jeesushan sanoi, että luste ja vehnä kasvavat vierekkäin. EIKÖ Jeesuksen teko teille riitäkään, vaan ruvetaan kasteilla erottelemaan Jeesuksen omat ? ei raja varmasti siinä mene. Luetaan Ilmestyskirjan loppua viimeisestä tuomiosta. Rakastetaan toisiamme, ei ainoastaan sanoissa vaan teoissakin.

• Rapanhapakko

http://freepathways.wordpress.com/2010/03/25/heikki-raisanen/
      Hyvä linkki teillekin. Oikean teologin puhetta. Keskiosa on lestadiolaisuudesta, mutta muu ja sekin osin sopii myös helluntailaisuuteen.

"Jos luterilainen kirkko ja muut kristilliset kirkot olisivat rehellisiä, ne myöntäisivät sen ilmiselvän tosiasian, että niiden opit perustuvat sopimuksenvaraisiin valikoimiin Raamatun kohtia ja tiettyinä kirkkohistoriallisina tilanteina tärkeäksi koettuja ajatuksia. Näin sanoo s yksi maailman arvostetuimmista Raamatun tuntijoista, Uuden testamentin tutkimuksen emeritusprofessori Heikki Räisänen.

Kristityllä ihmisellä on todellisuudessa täysi vapaus olla uskomatta sitä, mitä ei enää voi uskoa. Mitään “alkuperäistä”, yhtä muuttumatonta oppia ja uskoa ei ole ollut koskaan olemassakaan, vaan heti alun pitäen kristinuskossa esiintyi monia erilaisia tulkintoja.

Raamattua ei siksi pitäisi korottaa liian korkealle jalustalle. Kristinuskon kehitystä tutkiessaan Räisänen on todennut Raamatun eri osien pitkälle tuntemattomiksi jääneiden kirjoittajien ristiriitaiset ainekset ja kirjaan sisältyvät jopa räikeät eettiset ongelmat moraaliselta kannalta. Oman vakaumuksensa suhteen professori tunnustautuu yhtäkaikki kristityksi - kulttuurisyistä".
      Oppi muotoutui monivaiheisessa inhimillisessä prosessissa, jossa valittiin, hylättiin ja yhdistettiin kilpailevia näkemyksiä.

Jeesuksen seuraajat, varhaiset kristityt, odottivat suurta käännettä, Messiaan saapumista. Tämän uskottiin tapahtuvat heidän omana elinaikanaan. Niin odotti myös Paavali, jonka kirjeet ovat Uuden testamentin vanhimpia osia.

Asiat eivät kuitenkaan menneet niin kuin oli saarnattu: Jumalan valtakuntaa ei tullut maan päälle, ei myöskään tuhatvuotista valtakuntaa eikä maailmanloppua. Sen sijaan syntyi yhä uusia ja uusia kristittyjen ryhmiä, joilla oli erilaisia kysymyksiä ja vastauksia omasta uskostaan ja Jeesuksen merkityksestä.

Oppi ei tullut valmiina, sitä ei ollut missään olemassa. Se muotoutui prosessissa, jossa valittiin, hylättiin ja yhdistettiin kilpailevia näkemyksiä. Ristiriitaisuuksia ratkottiin myös kompromisseilla, joista osa nyt muistetaan ”luovuttamattomina uskon totuuksina”. Osa niistä on mieluiten haluttu unohtaa historian yöhön.

Tämä varioiminen on siitä saakka jatkunut ja jatkuu edelleen. Lestadiolaisuus on yksi kristinuskon muunnelma siinä kuin jehovalaisuus, helluntailaisuus tai katolisen tai ev.-lut. kirkon oppikin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5661
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      48
      2895
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2605
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      9
      2240
    5. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      27
      2043
    6. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      12
      1932
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      14
      1655
    8. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      145
      1285
    9. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      13
      1107
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      256
      1099
    Aihe